Loading [MathJax]/extensions/tex2jax.js

Likumprojekts

24-TA-1401
Grozījumi Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā
Izdarīt Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2008, 1. nr.; Latvijas Vēstnesis, 2012, 169. nr.; 2014, 57. nr.; 2023, 34. nr.) šādus grozījumus:
1.
Papildināt 1. panta pirmo daļu ar 5., 6., 7., 8., 9. un 10. punktu šādā redakcijā:
"5) vides norāde – komercpaziņojums jebkādā formā apgalvojuma vai paziņojuma veidā, kas tiešā vai netiešā veidā norāda, ka precei, pakalpojumam, digitālajam pakalpojumam vai digitālajam saturam vai to kategorijām, zīmolam vai komercprakses īstenotājam ir pozitīva ietekme uz vidi vai ka tiem nav ietekmes uz vidi, vai ka negatīvā ietekme uz vidi ir mazāka nekā citiem, vai ka šī ietekme laika gaitā ir uzlabojusies, un kas jau nav noteikts kā obligāts tieši piemērojamos Eiropas Savienības tiesību aktos vai valsts tiesību aktos. Šis apgalvojums vai paziņojums var tikt attēlots teksta, ilustrēta, grafiska vai simboliska atveidojuma formā kā marķējums, zīmols, komercprakses īstenotāja vai preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura nosaukums;
6) ilgtspējas marķējums  – jebkura brīvprātīgi izvietota privāta vai publiska kvalitātes, uzticības vai cita veida līdzīga zīme, kuras mērķis ir popularizēt un izcelt preci, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu, procesu vai komercprakses īstenotāju, atsaucoties uz to vides vai sociālajiem raksturlielumiem vai abiem, un šī zīme jau nav noteikta kā obligāts marķējums tieši piemērojamos Eiropas Savienības tiesību aktos vai valsts tiesību aktos;
7) vispārināta vides norāde – jebkura rakstveidā vai mutvārdos, tostarp audiovizuālajos medijos, sniegta vides norāde, ja tā jau nav ietverta citā ilgtspējas marķējumā un ja konkrētās norādes apraksts nav skaidri un pamanāmi sniegts tajā pašā informācijas nesējā;
8) sertifikācijas shēma – trešās personas verifikācijas shēma, kura apliecina, ka prece, pakalpojums, digitālais pakalpojums vai digitālais saturs, process vai komercprakses īstenotājs atbilst tādām noteiktām prasībām, kas atļauj izmantot atbilstīgu ilgtspējas marķējumu, un kuras noteikumi, tostarp shēmas prasības, ir publiski pieejamas un atbilst šādiem kritērijiem:
a) shēma saskaņā ar taisnīgiem, pārredzamiem un nediskriminējošiem nosacījumiem ir pieejama visiem, kuri vēlas un spēj izpildīt noteiktās prasības;
b) shēmas prasības izstrādā shēmas īpašnieks, konsultējoties ar jomas ekspertiem un ieinteresētajām personām;
c) shēma paredz tiesības atsaukt vai apturēt komercprakses īstenotāja izmantoto ilgtspējas marķējumu, kā arī nosaka citas procedūras, kā rīkoties situācijās, ja netiek ievērotas shēmas prasības;
d) komercprakses īstenotāja atbilstība shēmas prasībām tiek uzraudzīta saskaņā ar objektīvu procedūru, ko veic trešā puse, kuras kompetence ir neatkarīga gan no komercprakses īstenotāja, gan no shēmas īpašnieka, un tā balstās uz pastāvošiem starptautiskiem, Eiropas Savienības vai valsts standartiem un procedūrām;
9) atzīts izcils vides sniegums – vides sniegums, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 25. novembra Regulai (EK) 66/2010 par ES ekomarķējumu vai standartam LVS EN ISO 14024:2021 "Vides marķējumi un deklarācijas. Pirmā tipa vides marķējumi. Principi un procedūras (ISO 14024:2018)", vai citās dalībvalstīs oficiāli atzītiem standartiem par pirmā tipa ekomarķējuma sistēmām vai tas ir augstāka līmeņa vides sniegums saskaņā ar citiem tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem;
10) patērējamā sastāvdaļa – jebkurš preces komponents, kas tiek lietots atkārtoti un kas ir jāaizstāj vai jāpapildina, lai prece darbotos atbilstoši mērķim, kādam tā paredzēta."
2.
9. pantā:
papildināt pirmo daļu ar 5. un 6. punktu šādā redakcijā:
"5) tās ietvaros tiek sniegta vides norāde attiecībā uz turpmāko ar vidi saistīto sniegumu, bet netiek norādītas objektīvas, skaidras, publiski pieejamas un pārbaudāmas apņemšanās, kas ir izklāstītas detalizētā un reālistiskā īstenošanas plānā. Šajā plānā ir ietverti laikā ierobežoti un izmērāmi mērķrādītāji un citi elementi, piemēram, resursu piešķiršana, kas ir nepieciešami, lai sekmētu plāna īstenošanu. Plānu regulāri verificē neatkarīgs trešās puses eksperts, un konstatētos faktus viņš dara pieejamus patērētājiem;
6) komercprakses īstenotājs reklamē patērētājiem tādus ieguvumus, kas nav saistīti ar kādu preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma, digitālā satura vai attiecīgā komercprakses īstenotāja iezīmi un ir nebūtiski.";
izteikt otrās daļas 1. punktu šādā redakcijā:
"1) preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura esamību, raksturu un galvenās īpašības, piemēram, to pieejamību un ieguvumus; ar preci, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu saistītos riskus; preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura darbību, sastāvu, piederumus un tādus vides vai sociālos raksturlielumus un apritīguma aspektus kā ilgizturība, remontējamība vai reciklējamība; pēcpārdošanas apkalpošanu un sūdzību izskatīšanas kārtību; ražošanas un piegādes metodi un datumu; piegādes apstākļus, kā arī to nolūku, lietošanu, daudzumu, specifikācijas, ģeogrāfisko vai komerciālo izcelsmi; paredzamos preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura lietošanas rezultātus; preces, pakalpojuma digitālā pakalpojuma vai digitālā satura testēšanas vai pārbaudes rezultātus vai citas būtiskas īpašības, kas ir attiecināmas;".
3.
Papildināt 10. pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:
"(8) Ja komercprakses īstenotājs nodrošina tādu pakalpojumu, kas salīdzina preces, pakalpojumus, digitālos pakalpojumus vai digitālo saturu, un sniedz patērētājam informāciju par tiem vai to piegādātāju tādiem vides vai sociāliem raksturlielumiem un apritīguma aspektiem kā ilgizturība, remontējamība vai reciklējamība, par būtisku informāciju uzskata informāciju par izmantoto salīdzināšanas metodi, salīdzinātajām precēm, pakalpojumiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālo saturu un to piegādātājiem un par paredzētajiem pasākumiem minētās informācijas atjaunināšanai."
4.
11. pantā:
papildināt pantu ar 2.1 punktu šādā redakcijā:
"21) izmanto tādu ilgtspējas marķējumu, kas nav balstīts uz sertifikācijas shēmu vai kuru nav piešķīrušas valsts pārvaldes iestādes;";
papildināt pantu ar 4.1, 4.un 4.3 punktu šādā redakcijā:
"41) sniedz vispārinātu vides norādi, nespējot pierādīt ar šo norādi saistītu atzītu izcilu vides sniegumu;
42) sniedz vides norādi attiecībā uz visu preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma, digitālā satura vai komercprakses īstenotāju, bet šī norāde attiecas tikai uz kādu konkrētu preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura aspektu vai kādu komercprakses īstenotāja specifisku darbību;
43) sniedz norādi, pamatojoties uz siltumnīcefekta gāzu emisiju kompensēšanu, ka siltumnīcefekta gāzu emisiju ziņā precei, pakalpojumam, digitālajam pakalpojumam vai digitālajam saturam ir neitrāla, samazināta vai pozitīva ietekme uz vidi;";
papildināt pantu ar 10.1 punktu šādā redakcijā:
"101) norāda kā īpašu komercprakses īstenotāja piedāvājuma iezīmi tādas prasības, kas Eiropas Savienības tirgū jau ir noteiktas visām attiecīgajām precēm, pakalpojumiem, digitālajam pakalpojumam vai digitālajam saturam;";
papildināt pantu ar 28., 29., 30., 31., 32., 33. un 34.  punktu šādā redakcijā: 
"28) noklusē informāciju par to, ka programmatūras atjauninājums negatīvi ietekmēs preču ar digitāliem elementiem darbību vai digitālā pakalpojuma vai digitālā satura izmantošanu;
29) norāda programmatūras atjauninājumus precēm ar digitāliem elementiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālajam saturam kā nepieciešamus, lai gan faktiski tie uzlabo tikai funkcionalitātes īpašības;
30) sniedz jebkādu komercpaziņojumu par preci, kurā ir iestrādāta tās ilgizturību ierobežojoša funkcija, kaut gan komercprakses īstenotājam ir pieejama informācija par attiecīgo funkciju un tās ietekmi uz preces ilgizturību;
31) sniedz patiesībai neatbilstošu informāciju par to, ka precei normālas lietošanas apstākļos ir konkrēta ilgizturība attiecībā uz lietošanas laiku vai intensitāti;
32) raksturo preci kā tādu, ko ir iespējams remontēt, lai gan remonts nav iespējams;
33) rosina patērētāju nomainīt vai iegādāties precei papildus patērējamās sastāvdaļas ātrāk, nekā tas ir nepieciešams kādu tehnisku iemeslu dēļ;
34) noklusē informāciju par preces funkcionalitātes pasliktināšanos tādā gadījumā, ja tiek izmantotas tādas  patērējamās sastāvdaļas, rezerves daļas vai citi piederumi, kurus nenodrošina to sākotnējais ražotājs, vai sniedz patiesībai neatbilstošu informāciju par to, ka notiks šāda funkcionalitātes pasliktināšanās."
5.
Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 7. punktu šādā redakcijā:
"7) Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 28. februāra direktīvas (ES) 2024/825, ar ko attiecībā uz patērētāju dalības veicināšanu zaļās pārkārtošanās procesā, nodrošinot viņiem labāku aizsardzību pret negodīgu praksi un viņu labāku informētību, groza direktīvas 2005/29/EK un 2011/83/ES."
Likums stājas spēkā 2026. gada 27. septembrī.
Ekonomikas ministrs V. Valainis
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk