Noteikumu projekts

25-TA-1390
Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par darījumiem ar kriptoaktīviem
Izdoti saskaņā ar likuma
“Par nodokļiem un nodevām”
15. panta divpadsmito daļu
1.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
nosacījumus, kuriem iestājoties nodokļu maksātājs sniedz Valsts ieņēmumu dienestam ziņojumu par darījumiem ar kriptoaktīviem;
1.2.
sniedzamās informācijas apjomu;
1.3.
kārtību, kādā informācija tiek iegūta, pārbaudīta un iesniegta Valsts ieņēmumu dienestam;
1.4.
pasākumus, kas veicami automātiskās informācijas apmaiņas nodrošināšanai;
1.5.
kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests veic automātisko informācijas apmaiņu ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm vai jebkuru citas valsts vai teritorijas kompetento iestādi, ar kuru Latvijas Republikas kompetentā iestāde, pamatojoties uz Latvijas Republikas noslēgto starptautisko līgumu, noslēgusi attiecīgu kompetento iestāžu līgumu.
2.
Noteikumos lietotie termini:
2.1.
darījums, par kuru jāsniedz ziņojums, ir jebkurš:
2.1.1.
maiņas darījums;
2.1.2.
kriptoaktīvu, par kuru jāziņo, pārvedums;
2.1.3.
maksājuma darījums - kriptoaktīvu, par kuriem jāziņo, pārvedums par precēm vai pakalpojumiem, kuru vērtība pārsniedz summu, kas pēc Eiropas Centrālās bankas publicētā euro atsauces kursa ir ekvivalenta euro un atbilst 50 000 ASV dolāru (vai ekvivalentu summu jebkurā citā valūtā);
2.2.
pārvedums - darījums, ar kuru kriptoaktīvu, par kuru jāziņo, pārvieto no vai uz viena kriptoaktīvu lietotāja kriptoaktīva adresi vai kontu, kas nav adrese vai konts, ko tā paša kriptoaktīvu lietotāja vārdā uztur ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs, ja, pamatojoties uz ziņojošā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja rīcībā esošo informāciju, darījuma brīdī ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs nevar noteikt, ka darījums ir maiņas darījums;
2.3.
kriptoaktīvu pakalpojums – kriptoaktīvu pakalpojums Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 31. maija regulas (ES) 2023/1114 par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937 (turpmāk - Regula (ES) 2023/1114) 3. panta 1. punkta 16. apakšpunkta izpratnē, iekļaujot uzkrājumu un aizdevumu pakalpojumu;
2.4.
kriptoaktīvu operators - pakalpojumu sniedzējs, kas nodrošina kriptoaktīvu pakalpojumus, bet kas nav kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs;
2.5.
kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs - Regulas (ES) 2023/1114 3. panta 1. punkta 15. apakšpunktā definētais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs;
2.6.
ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs - jebkurš kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs un jebkurš kriptoaktīvu operators, kas veic vienu vai vairākus kriptoaktīvu pakalpojumus, ar ko veic maiņas darījumus kriptoaktīvu lietotāja, par kuru jāsniedz ziņojums, uzdevumā vai vārdā;
2.7.
kriptoaktīvu lietotājs - fiziska persona vai vienība, kas ir ziņojošā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja klients un veic darījumus, par kuriem jāsniedz ziņojumi. Par kriptoaktīvu lietotāju neuzskata fizisku personu vai vienību (izņemot finanšu iestādi vai ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju), kas darbojas kā kriptoaktīvu lietotājs citas fiziskas personas vai vienības labā vai vārdā kā aģents, turētājs, pārstāvis, parakstītājs, ieguldījumu konsultants vai starpnieks. Ja ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs sniedz pakalpojumu tirgotāja vārdā vai tā uzdevumā, veicot maksājumu darījumus, par kuriem jāsniedz ziņojumi, tas arī klientu, kas ir tirgotāja darījumu partneris attiecībā uz šādiem maksājumu darījumiem, par kuriem jāsniedz ziņojumi, uzskata par kriptoaktīvu lietotāju, ja ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam saskaņā ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem ir pienākums pārbaudīt šāda klienta identitāti saistībā ar maksājumu darījumu, par kuru jāsniedz ziņojums;
2.8.
persona, par kuru jāsniedz ziņojums– fiziska persona vai vienība, kura nav izslēgtā persona, un ir ziņojošās valsts nodokļu rezidente saskaņā ar attiecīgās valsts nodokļu tiesību aktiem, vai tādas personas, kura ir bijusi ziņojošās valsts nodokļu rezidente, mantojuma masa. Šajā nolūkā tādu vienību kā līgumsabiedrību, līgumsabiedrību ar ierobežotu atbildību vai līdzīgu juridisku veidojumu, kam nodokļu vajadzībām nav rezidences valsts, uzskata par tās valsts nodokļu rezidentu, kurā atrodas tā faktiskā vadība;
2.9.
individuāls kriptoaktīvu lietotājs – fiziska persona, kura ir kriptoaktīvu lietotājs;
2.10.
iepriekšpastāvējis individuāls kriptoaktīvu lietotājs - individuāls kriptoaktīvu lietotājs, kas līdz 2025. gada 31. decembrim ir nodibinājis darījuma attiecības ar ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju. Par iepriekšpastāvējušu individuālu kriptoaktīvu lietotāju uzskata arī personu, kura rezidences valsts nodokļu vajadzībām ir iekļauta šo noteikumu 41. punktā minētajā sarakstā, ja darījuma attiecības ar personu ir nodibinātas pirms atjaunotā saraksta spēkā stāšanās;
2.11.
vienība - juridiska persona vai juridisks veidojums, tai skaitā korporācija, personālsabiedrība, trasts vai fonds. Tā ir citas vienības saistītā vienība, ja jebkura no abām vienībām kontrolē otru vienību vai abas vienības tiek kontrolētas kopīgi. Kontrole šajā gadījumā nozīmē tiešas vai netiešas īpašumtiesības vismaz 50 procentu apmērā vienības balsstiesībās vai vērtībā;
2.12.
vienība, kas izmanto kriptoaktīvus – vienība, kura ir kriptoaktīvu lietotājs;
2.13.
iepriekšpastāvējusi vienība, kas izmanto kriptoaktīvus - vienība, kas izmanto kriptoaktīvus un līdz 2025. gada 31. decembrim ir nodibinājusi darījuma attiecības ar ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju. Par iepriekšpastāvējušu vienību, kas izmanto kriptoaktīvus, uzskata arī vienību, kura rezidences valsts nodokļu vajadzībām ir iekļauta saskaņā ar šo noteikumu 41. punktu publicētājā valstu sarakstā, ja darījuma attiecības ar personu ir nodibinātas pirms atjaunotā saraksta spēkā stāšanās;
2.14.
kriptoaktīvu lietotājs, par kuru jāsniedz ziņojums – kriptovalūtu lietotājs, kas ir persona, par kuru jāsniedz ziņojums;
2.15.
izslēgtā persona ir:
2.15.1.
vienība, kuras akcijas tiek regulāri tirgotas vispāratzītā vērtspapīru tirgū, vai tāda vienības saistītā vienība, kuras akcijas tiek tirgotas vispāratzītā vērtspapīru tirgū;
2.15.2.
valdības vienība;
2.15.3.
starptautiska organizācija;
2.15.4.
centrālā banka;
2.15.5.
finanšu iestāde, kas nav ieguldījumu iestāde;
2.16.
kontrolējošā persona – fiziska persona, kas īsteno kontroli pār vienību, un ir patiesais labuma guvējs Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 1. panta pirmās daļas 5. punkta izpratnē. Trasta gadījumā termins “kontrolējošā persona” nozīmē dibinātāju, pilnvaroto, aizgādni (ja tāds ir), labuma guvēju vai labuma guvēju kategoriju un jebkādu citu fizisku personu, kas īsteno faktisko kontroli pār trastu. Saistībā ar tādu juridisku nodibinājumu, kas nav trasts, šis termins nozīmē personas līdzvērtīgos vai līdzīgos amatos;
2.17.
filiāle – ziņojošā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja struktūrvienība vai birojs;
2.18.
valdības vienība – valsts valdība, jebkāds valsts administratīvi teritoriāls veidojums vai valstij vai kādam vienam vai vairākiem no minētajiem administratīvi teritoriāliem veidojumiem pilnībā piederoša aģentūra vai institūcija. Par valdības vienību uzskata arī ar valsti cieši saistītu personu un valsts kontrolētu institūciju likuma “Par nodokļiem un nodevām” XII. nodaļas izpratnē;
2.19.
atbilstīgs kompetento iestāžu līgums – spēkā esošs līgums starp Latvijas kompetento iestādi un ārpus Eiropas Savienības esošu valsti vai teritoriju, kas paredz automātisku informācijas apmaiņu, kura ir līdzvērtīga tai, kas paredzēta šo noteikumu 4. nodaļā;
2.20.
iesaistītā valsts:
2.20.1.
Eiropas Savienības dalībvalsts;
2.20.2.
valsts vai teritorija, kurai ir atbilstīgs kompetento iestāžu līgums ar Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm un par kurām jāsniedz ziņojums;
2.20.3.
cita valsts, ar kuru Latvija ir aktivizējusi informācijas apmaiņu, izmantojot paziņojumu, saskaņā ar daudzpusējo kompetento iestāžu līgumu par automātisko informācijas apmaiņu starp nodokļu iestādēm saskaņā ar kriptoaktīvu ziņošanas standartu;
2.21.
ziņojošā valsts – iesaistītā valsts, kura ir minēta valstu sarakstā, kas ir publicēts saskaņā ar šo noteikumu 41. punktu, un ar kuru Latvija apmainās ar informāciju par darījumiem ar kriptoaktīviem;
2.22.
nodokļu maksātāja identifikācijas numurs – nodokļu maksātāja identifikācijas numurs, ko piešķīrusi ziņojošā valsts, vai, ja tāda nav, tā funkcionāls ekvivalents, ko kompetentā iestāde izmanto, lai identificētu nodokļu maksātāju;
2.23.
identifikācijas pakalpojums - elektronisks pakalpojums, kam Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Savienība bez maksas nodrošina piekļuvi ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam, lai tas pārliecinātos par kriptoaktīvu lietotāja identitāti un nodokļu rezidenci;
2.24.
klienta izpētes procedūra – procedūra, kas atbilst Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā aprakstītajiem klienta izpētes pasākumiem;
2.25.
aktīva vienība - ir jebkura vienība, kas izpilda jebkuru no šādiem kritērijiem:
2.25.1.
mazāk nekā 50 % no vienības bruto ienākumiem iepriekšējā kalendārajā gadā vai citā atbilstīgā ziņošanas periodā ir pasīvi ienākumi, un mazāk nekā 50 % no vienības turētiem aktīviem iepriekšējā kalendārajā gadā vai citā atbilstīgā ziņošanas periodā ir aktīvi, kuri rada pasīvos ienākumus vai tiek turēti pasīvo ienākumu veidošanai;
2.25.2.
vienības darbības paredz pilnībā vai daļēji turēt vienas vai vairāku tādu meitasuzņēmumu emitētās akcijas, kuri veic tirdzniecību vai komercdarbību, kas nav finanšu iestādes komercdarbība, un sniegt finansējumu un pakalpojumus šādiem meitasuzņēmumiem, bet vienība neatbilst šāda statusa kritērijiem, ja tā darbojas kā ieguldījumu fonds, piemēram, privāts kapitāla vērtspapīru fonds, riska kapitāla fonds, fonds, kas veic pirkšanas darījumus, izmantojot aizņemtus līdzekļus, vai ieguldījumu sabiedrība, kuras nolūks ir iegādāties vai finansēt sabiedrības un tad būt līdzdalības daļu turētājai šādās sabiedrībās, turot kapitāla aktīvus ieguldīšanas nolūkā;
2.25.3.
vienība vēl neveic komercdarbību, un tā arī iepriekš nav veikusi komercdarbību, bet tā veic kapitāla ieguldījumus aktīvos nolūkā veikt komercdarbību, kas nav finanšu iestādes komercdarbība, ar noteikumu, ka vienība neatbilst šādam izņēmuma statusam, ja kopš vienības sākotnējās izveides datuma ir pagājuši 24 mēneši;
2.25.4.
vienība nav bijusi finanšu iestāde pēdējos piecus gadus un atrodas aktīvu likvidācijas vai reorganizācijas procesā nolūkā turpināt vai atsākt tādu komercdarbību, kas nav finanšu iestādes komercdarbība;
2.25.5.
vienība galvenokārt veic finansēšanas un riska ierobežošanas darbības ar saistītām vienībām, kas nav finanšu iestādes, vai šādu vienību uzdevumā, un nesniedz finansēšanas vai riska ierobežošanas pakalpojumus vienībai, kas nav saistītā vienība, ar noteikumu, ka šādu saistītu vienību grupa galvenokārt ir iesaistīta komercdarbībā, kas nav finanšu iestādes komercdarbībā;
2.25.6.
vienība, kura atbilst šiem kritērijiem:
2.25.6.1.
tā ir izveidota un darbojas savā rezidences valstī vienīgi reliģiskiem, labdarības, zinātnes, mākslas, kultūras, sporta vai izglītības mērķiem, vai tā ir izveidota un darbojas savā rezidences valstī, un tā ir profesionāla organizācija, komercdarbības apvienība, tirdzniecības palāta, darba organizācija, lauksaimniecības vai dārzkopības organizācija, pilsoniskā apvienība vai organizācija, kas darbojas vienīgi sociālās labklājības veicināšanai;
2.25.6.2.
tā savā rezidences valstī ir atbrīvota no ienākuma nodokļiem;
2.25.6.3.
tai nav akcionāru vai dalībnieku, kam būtu īpašumtiesības vai labuma gūšanas intereses saistībā ar tās ienākumiem vai aktīviem;
2.25.6.4.
saskaņā ar vienības rezidences valsts piemērojamiem tiesību aktiem vai vienības dibināšanas dokumentiem vienības ienākumus vai aktīvus nedrīkst sadalīt vai izmantot par labu privātpersonai vai vienībai, kas nav labdarības iestāde, ja šāda sadalīšana vai izmantošana nav saistīta ar vienības veiktajām labdarības darbībām, vai izmantot, veicot atbilstīgu kompensācijas maksājumu par saņemtajiem pakalpojumiem vai maksājumu, kas ir vienības iegādāta īpašuma patiesā tirgus vērtībā;
2.25.6.5.
saskaņā ar vienības rezidences valsts piemērojamiem tiesību aktiem vai vienības dibināšanas dokumentiem gadījumā, ja vienība tiek likvidēta vai beidz pastāvēt, visi tās aktīvi tiek sadalīti valdības vienībai vai citai bezpeļņas organizācijai, vai pāriet vienības dalībvalsts vai citas rezidences valsts vai kāda tās politiskā apakšiedalījuma valdības īpašumā.
3.
Šajos noteikumos lietotie termini – “kriptoaktīvs, par kuru jāziņo”, “naudas līdzekļi”, “elektroniskā nauda”, “centrālās bankas digitālā valūta”, “maiņas darījums”, “finanšu aktīvs”, “līdzdalības daļa kapitālā”, “apdrošināšanas līgums”, “annuitātes līgums”, “apdrošināšanas līgums ar līdzekļu uzkrāšanu”, “naudas vērtība”, “starptautiska organizācija” atbilst likuma “Par nodokļiem un nodevām” XII. nodaļā lietotajiem terminiem. Šajos noteikumos “finanšu iestāde” ir turētājiestāde, noguldījumu iestāde, ieguldījumu iestāde vai specializētā apdrošināšanas sabiedrība likuma “Par nodokļiem un nodevām” XII. nodaļas izpratnē.
4.
Valsts ieņēmumu dienests ir kompetentā iestāde informācijas apmaiņas nodrošināšanai šo noteikumu ietvaros.
2.Pienācīgas pārbaudes procedūra
2.1.Pienācīgas pārbaudes vispārīgie noteikumi
5.
Lai identificētu kriptoaktīvu lietotājus, kas ir personas, par kurām jāsniedz ziņojums, vai kontrolējošās personas, par kurām jāsniedz ziņojumi, piemēro šajā nodaļā noteiktās procedūras.
6.
Kriptoaktīvu lietotājs tiek uzskatīts par kriptoaktīvu lietotāju, par kuru jāsniedz ziņojums, sākot no dienas, kad tas saskaņā ar šajā nodaļā aprakstītajām pienācīgas pārbaudes procedūrām ir identificēts kā kriptoaktīvu lietotājs, par kuru jāsniedz ziņojums. Ja iepriekšpastāvējuša kriptoaktīvu lietotāja, par kuru jāsniedz ziņojums, rezidences valsts tiek iekļauta saskaņā ar šo noteikumu 41. punktu publicētajā sarakstā kā ziņojošā valsts, tad ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam 12 kalendāro mēnešu laikā no atjaunotā saraksta spēkā stāšanās brīža ir jāsaņem kriptoaktīvu lietotāja apliecinājums, kas ļauj tam noteikt kriptoaktīvu lietotāja rezidences valsti nodokļu vajadzībām. Ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs, pamatojoties uz tā iegūto informāciju, tostarp dokumentāciju, kas iegūta saskaņā ar klientu izpētes procedūru, pārliecinās par apliecinājumā ietvertās informācijas patiesumu.
7.
Ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs, kas ir arī finanšu iestāde, veicot pienācīgas pārbaudes procedūras, var paļauties uz tām pienācīgas pārbaudes procedūrām, kas veiktas saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” XII. nodaļu un Ministru kabineta 2016. gada 5. janvāra noteikumu Nr. 20 “Kārtība, kādā finanšu iestāde izpilda finanšu kontu pienācīgas pārbaudes procedūras un sniedz Valsts ieņēmumu dienestam informāciju par finanšu kontiem” 2., 3., 4., 5., 6. un 7. nodaļu. Ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs var arī paļauties uz kriptoaktīvu lietotāja apliecinājumu, kas jau iegūts citiem nodokļu mērķiem, ja šāds apliecinājums atbilst šo noteikumu 11., 18. un 19. punkta prasībām.
8.
Ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs šajā nodaļā noteikto pienācīgas pārbaudes procedūras pienākumu izpildē var paļauties uz trešo personu – ārpakalpojumu sniedzēju, pienācīgas pārbaudes procedūras gaitā iegūtajiem rezultātiem, taču par šā pienākuma izpildi atbildīgs ir ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs.
2.2.Pienācīgas pārbaudes procedūras individuāliem kriptoaktīvu lietotājiem
9.
Lai noteiktu, vai individuālais kriptoaktīvu lietotājs ir kriptoaktīvu lietotājs, par kuru jāsniedz ziņojums, ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs, nodibinot darījuma attiecības ar individuālo kriptoaktīvu lietotāju, saņem apliecinājumu, kas ļauj tam noteikt individuālā kriptoaktīvu lietotāja rezidences valsti nodokļu vajadzībām.
10.
Ja ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs attiecībā uz individuālo kriptoaktīvu lietotāju ir konstatējis apstākļu izmaiņas, kā rezultātā uzzina vai tam ir pamats zināt, ka sākotnējais apliecinājums ir nepareizs vai nepatiess, ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs nevar paļauties uz sākotnējo kriptoaktīvu lietotāja apliecinājumu un ir jāiegūst jauns apliecinājums vai pamatots paskaidrojums un attiecīgā gadījumā dokumentācija, kas pamato sākotnējā apliecinājuma pareizību.
11.
Individuālā kriptoaktīvu lietotāja iesniegtais apliecinājums ir derīgs tikai tad, ja to ir parakstījis vai citādi pozitīvi apliecinājis individuālais kriptoaktīvu lietotājs, tas ir datēts ne vēlāk kā saņemšanas dienā un tajā par individuālo kriptoaktīvu lietotāju ir norādīta šāda informācija:
11.1.
vārds, uzvārds;
11.2.
adrese;
11.3.
rezidences valsts (valstis) nodokļu vajadzībām;
11.4.
nodokļu maksātāja identifikācijas numurs vai numuri, ja persona ir nodokļu rezidents vairākās valstīs;
11.5.
dzimšanas datums.
2.3.Pienācīgas pārbaudes procedūras vienībām, kas izmanto kriptoaktīvus
12.
Nodibinot darījuma attiecības ar vienību, kas izmanto kriptoaktīvus, – ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs saņem vienības apliecinājumu, lai noteiktu, vai vienība, kas izmanto kriptoaktīvus:
12.1.
ir kriptoaktīvu lietotājs, par kuru jāsniedz ziņojums;
12.2.
ir vienība ar vienu vai vairākām kontrolējošām personām, kas ir personas, par kurām jāsniedz ziņojums, bet nav izslēgtā persona vai aktīvā vienība.
13.
Apliecinājumam jābūt tādam, kas ļauj ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam pārliecināties par vienības, kas izmanto kriptoaktīvus, rezidences valsti nodokļu vajadzībām. Ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs pārliecinās par apliecinājuma atbilstību, pamatojoties uz iegūto informāciju, tostarp dokumentāciju, kas iegūta saskaņā ar klientu izpētes procedūrām. Ja vienība, kas izmanto kriptoaktīvus, apliecina, ka tai nav rezidences valsts nodokļu vajadzībām, ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs var paļauties uz vienības norādīto faktiskās vadības vietu vai galvenā biroja adresi, lai noteiktu vienības, kas izmanto kriptoaktīvus, rezidences valsti. Ja apliecinājumā norādīts, ka vienība, kas izmanto kriptoaktīvus, ir kādas ziņojošās valsts rezidente, ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs uzskata vienību, kas izmanto kriptoaktīvus, par kriptoaktīvu lietotāju, par kuru jāsniedz ziņojums, ja vien tas, pamatojoties uz apliecinājumu vai tā rīcībā esošo vai publiski pieejamo informāciju, pamatoti nekonstatē, ka vienība, kas izmanto kriptoaktīvus, ir izslēgtā persona.
14.
Attiecībā uz vienību, kas izmanto kriptoaktīvus, ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs nosaka, vai tai ir viena vai vairākas kontrolējošās personas, kas ir personas, par kurām jāsniedz ziņojums. Šī prasība neattiecas uz vienību, kas ir izslēgta persona un vienību, kas izmanto kriptoaktīvus, kas ir aktīva vienība, pamatojoties uz tās sniegto apliecinājumu.
15.
Lai noteiktu vienības, kas izmanto kriptoaktīvus, kontrolējošās personas, ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs var paļauties uz informāciju, kas iegūta  un apkopta saskaņā ar klientu izpētes procedūrām. Ja ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam nav pienākums piemērot klienta izpētes procedūras, tas kontrolējošo personu noteikšanai piemēro pēc būtības līdzīgas procedūras, kas ļauj noskaidrot kontrolējošās personas vai patieso labuma guvēju.
16.
Lai noteiktu, vai kontrolējošā persona ir persona, par kuru jāsniedz ziņojums, ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs saņem vienības, kas izmanto kriptoaktīvus, vai tās kontrolējošās personas apliecinājumu, kas ļauj ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam pārliecināties par kontrolējošās personas rezidences valsti nodokļu vajadzībām.
17.
Ja ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs attiecībā uz vienību, kas izmanto kriptoaktīvus, vai tās kontrolējošajām personām ir konstatējis apstākļu izmaiņas, kā rezultātā uzzina vai tam ir pamats zināt, ka sākotnējais apliecinājums ir nepareizs vai nepatiess, ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs nevar paļauties uz sākotnējo apliecinājumu un tam ir jāiegūst jauns apliecinājums vai pamatots paskaidrojums un attiecīgā gadījumā dokumentācija, kas pamato sākotnējā apliecinājuma derīgumu.
18.
Vienības, kas izmanto kriptoaktīvus, iesniegtais apliecinājums ir derīgs tikai tad, ja to ir parakstījis vai citādi pozitīvi apliecinājis vienības, kas izmanto kriptoaktīvus, pilnvarotais pārstāvis un tas ir datēts ne vēlāk kā saņemšanas dienā un tajā par vienību, kas izmanto kriptoaktīvus, ir norādīta šāda informācija:
18.1.
nosaukums;
18.2.
adrese;
18.3.
rezidences valsts (valstis) nodokļu vajadzībām;
18.4.
attiecībā uz katru personu, par kuru jāsniedz ziņojums – nodokļu maksātāja identifikācijas numurs, vai numuri, ja persona ir nodokļu rezidents vairākās valstīs;
18.5.
vienība, kas izmanto kriptoaktīvus, sniedz šo noteikumu 19. punktā minēto informāciju par katru šīs vienības kontrolējošo personu, kā arī par pienākumu, pamatojoties uz kuru katra persona, par kuru jāsniedz ziņojums, ir vienības kontrolējošā persona, ja tā jau nav noteikta, pamatojoties uz klienta izpētes procedūrām. Vienība, kas izmanto kriptoaktīvus, nesniedz šo noteikumu 19. punktā minēto informāciju, ja to jau ir iesniegusi tās kontrolējošā persona. Iepriekš minēto informāciju par vienības kontrolējošām personām nesniedz vienība, kas ir izslēgtā persona vai aktīvā vienība;
18.6.
attiecīgā gadījumā informāciju par kritērijiem, kādiem tā atbilst, lai to uzskatītu par aktīvo vienību vai izslēgto personu.
19.
Kontrolējošās personas iesniegtais apliecinājums ir derīgs tikai tad, ja to ir parakstījusi vai citādi pozitīvi apliecinājusi kontrolējošā persona, tas ir datēts ne vēlāk kā saņemšanas dienā un tajā par kontrolējošo personu ir norādīta šāda informācija:
19.1.
vārds, uzvārds;
19.2.
adrese;
19.3.
rezidences valsts (valstis) nodokļu vajadzībām;
19.4.
nodokļu maksātāja identifikācijas numurs vai numuri, ja persona ir nodokļu rezidents vairākās valstīs;
19.5.
dzimšanas datums.
3.Ziņošanas prasības
3.1.Ziņošanas prasību vispārīgie noteikumi
20.
Ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs šo noteikumu 3.2. apakšnodaļā minēto informāciju par pārskata periodu, kurā persona ir identificēta kā kriptoaktīvu  lietotājs, par ko jāsniedz ziņojums, paziņo tās valsts kompetentajai iestādei, kurā tas visvairāk atbilst ziņošanas kritērijiem atbilstoši šo noteikumu 21., 22., 23., 24., 25., 26., 27. un 28. punktam.
21.
Ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam piemēro šo noteikumu 2. nodaļā un 3.2. un 3.3. apakšnodaļā paredzētās ziņošanas un pienācīgas pārbaudes prasības, ja tas:
21.1.
ir vienība, kurai Latvijas Banka ir piešķīrusi atļauju saskaņā ar Regulas (ES) 2023/1114 63. pantu vai kurai ir atļauts sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus pēc paziņošanas Latvijas Bankai saskaņā ar Regulas (ES) 2023/1114 60. pantu;
21.2.
nav vienība, kurai Latvijas Banka ir piešķīrusi atļauju saskaņā ar Regulas (ES) 2023/1114 63. pantu vai kurai ir atļauts sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus pēc paziņošanas Latvijas Bankai saskaņā ar Regulas (ES) 2023/1114 60. pantu, bet kura atbilst kādam no šiem kritērijiem:
21.2.1.
vienība vai fiziskā persona, kas ir  Latvijas nodokļu rezidente;
21.2.2.
vienība, kas ir reģistrēta saskaņā ar Latvijas tiesību aktiem vai kurai ir pienākums iesniegt nodokļu deklarācijas vai informatīvās deklarācijas Latvijā attiecībā uz vienības ienākumiem;
21.2.3.
vienība, ko pārvalda no Latvijas;
21.2.4.
vienība vai fiziskā persona, kuras pastāvīgā uzņēmējdarbības vieta ir Latvijā.
22.
Ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam piemēro šo noteikumu 2. nodaļā un 3.2. un 3.3. apakšnodaļā paredzētās ziņošanas un pienācīgas pārbaudes prasības attiecībā uz darījumiem, par kuriem jāsniedz ziņojumi un kuri veikti, izmantojot filiāli, kura atrodas Eiropas Savienības dalībvalstī.
23.
Ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam, kas ir vienība, nav jāpilda šo noteikumu 2. nodaļā un 3.2. un 3.3. apakšnodaļā paredzētās ziņošanas un pienācīgas pārbaudes prasības, saskaņā ar šo noteikumu 21.2.2., 21.2.3. vai 21.2.4. apakšpunktu, ja šādas prasības ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs ir izpildījis jebkurā citā iesaistītajā valstī, kur tas ir rezidents nodokļu vajadzībām.
24.
Ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam, kas ir vienība, nav jāpilda šo noteikumu 2. nodaļā un 3.2. un 3.3. apakšnodaļā paredzētās ziņošanas un pienācīgas pārbaudes prasības, saskaņā ar šo noteikumu 21.2.3. vai 21.2.4. apakšpunktu, ja šādas prasības minētais ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs ir izpildījis jebkurā citā iesaistītajā valstī,  ņemot vērā, ka tas ir vienība, kura:
24.1.
ir reģistrēta vai izveidota saskaņā ar šīs iesaistītās valsts tiesību aktiem;
24.2.
ir juridiska persona citā iesaistītajā valstī vai kurai attiecībā uz vienības ienākumiem ir pienākums iesniegt nodokļu deklarācijas vai informatīvās deklarācijas citas iesaistītās valsts nodokļu iestādēm.
25.
Ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam, kas ir vienība un atbilst šo noteikumu 21.2.4. apakšpunktā minētajam kritērijam, nav jāpilda šo noteikumu 2. nodaļā un 3.2. un 3.3. apakšnodaļā paredzētās ziņošanas un pienācīgas pārbaudes prasības, ja šādas prasības minētais ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs ir izpildījis jebkurā citā iesaistītajā valstī, kur tas tiek pārvaldīts.
26.
Ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam, kas ir persona, nav jāpilda šo noteikumu 2. nodaļā un 3.2. un 3.3. apakšnodaļā paredzētās ziņošanas un pienācīgas pārbaudes prasības, ja tas atbilst šo noteikumu 21.2.4. apakšpunktā minētajam kritērijam, ja šādas prasības minētais ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs ir izpildījis jebkurā iesaistītajā valstī, kur tas ir rezidents nodokļu vajadzībām.
27.
Ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam nav jāpilda šo noteikumu 2. nodaļā un 3.2. un 3.3. apakšnodaļā paredzētās ziņošanas un pienācīgas pārbaudes prasības, ja tas atbilst šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētajam kritērijam, un ja tas Valsts ieņēmumu dienestam ir iesniedzis paziņojumu, apstiprinot, ka ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs ir izpildījis šādas prasības saskaņā ar jebkuras citas iesaistītās valsts noteikumiem atbilstoši kritērijiem, kas pēc būtības ir līdzīgi šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētajiem kritērijiem.
28.
Ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam nav jāpilda šo noteikumu 2. nodaļā un 3.2. un 3.3. apakšnodaļā paredzētās ziņošanas un pienācīgas pārbaudes prasības attiecībā uz darījumiem, par kuriem jāsniedz ziņojumi un kurus tas veic, izmantojot filiāli, kura atrodas jebkurā citā iesaistītajā valstī, ja šī filiāle ir izpildījusi šīs prasības citā iesaistītajā valstī.
29.
Neatkarīgi no šo noteikumu 23., 24., 25., 26., 27. un 28. punktā noteiktā ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam, kurš atbilst šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētajiem kritērijiem, nav pienākuma sniegt šo noteikumu 3.2. apakšnodaļā minēto informāciju par lietotāju, par kuru jāsniedz ziņojums, vai kontrolējošo personu, attiecībā uz kuru ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs uzsāk un veic šādas informācijas ziņošanu ārpus Eiropas Savienības esošā valstī, uz kuru attiecas spēkā esošs atbilstīgs kompetento iestāžu nolīgums ar šāda lietotāja, par kuru jāsniedz ziņojums, vai tā kontrolējošās personas rezidences valsts dalībvalsti.
3.2.Ziņojamā informācija
30.
Par katru attiecīgo kalendāro gadu ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs par saviem kriptoaktīvu lietotājiem, par kuriem jāsniedz ziņojumi, vai kuru kontrolējošās personas ir personas, par kurām jāsniedz ziņojumi, sniedz šādu informāciju:
30.1.
ziņojošā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja – vārds un uzvārds (fiziskai personai) vai nosaukums (juridiskai personai), adrese, nodokļu maksātāja identifikācijas numurs, norādot katru numuru un tā piešķiršanas valsti, un Valsts ieņēmumu dienesta saskaņā ar šo noteikumu 47. punktu piešķirtais individuālais identifikācijas numurs un globālais juridiskās personas identifikators;
30.2.
katra kriptoaktīvu lietotāja, kas ir individuāls lietotājs, par kuru jāsniedz ziņojums - vārds un uzvārds, adrese, rezidences valsts nodokļu vajadzībām, nodokļu maksātāja identifikācijas numurs, norādot katru numuru un tā piešķiršanas valsti, dzimšanas datums un vieta (ja tāda ir zināma);
30.3.
katra kriptoaktīvu lietotāja, kas ir vienība, kas izmanto kriptoaktīvus un par kuru jāsniedz ziņojums - nosaukums, adrese, rezidences valsts nodokļu vajadzībām, nodokļu maksātāja identifikācijas numurs, norādot katru numuru un tā piešķiršanas valsti. Ja saskaņā ar šo noteikumu 2. nodaļu ir konstatēts, ka tam ir viena vai vairākas kontrolējošās personas, par kurām jāsniedz ziņojums - vienības nosaukums, adrese, rezidences valsts nodokļu vajadzībām, nodokļu maksātāja identifikācijas numurs, norādot katru numuru un tā piešķiršanas valsti, un visu vienības kontrolējošo personu, kas ir personas, par kuru jāsniedz ziņojums, vārds, uzvārds, adrese, rezidences valsts nodokļu vajadzībām, nodokļu maksātāja identifikācijas numurs, norādot katru numuru un tā piešķiršanas valsti, dzimšanas datums un vieta (ja tāda ir zināma), kā arī veicamais pienākums, kura dēļ katra šāda persona, par kuru jāsniedz ziņojums, ir vienības kontrolējošā persona;
30.4.
par katru kriptoaktīva, par kuru jāsniedz ziņojums, veidu, attiecībā uz kuru ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs attiecīgajā kalendārajā gadā ir veicis darījumus, par kuriem jāsniedz ziņojumi:
30.4.1.
kriptoaktīva, par kuru jāsniedz ziņojums, veida pilns nosaukums;
30.4.2.
kopējā samaksātā bruto summa, kriptoaktīva vienību kopskaits un darījumu, par kuriem jāsniedz ziņojumi, skaits saistībā ar iegādēm pret naudas līdzekļiem;
30.4.3.
kopējā saņemtā bruto summa, kriptoaktīva vienību kopskaits un darījumu, par kuriem jāsniedz ziņojumi, skaits saistībā ar realizāciju pret naudas līdzekļiem;
30.4.4.
kopējā tirgus vērtība, kriptoaktīva vienību kopskaits un darījumu, par kuriem jāsniedz ziņojumi, skaits saistībā ar iegādēm pret citiem kriptoaktīviem, par kuriem jāsniedz ziņojumi;
30.4.5.
kopējā tirgus vērtība, kriptoaktīva vienību kopskaits un darījumu, par kuriem jāsniedz ziņojumi, skaits saistībā ar realizāciju pret citiem kriptoaktīviem, par kuriem jāsniedz ziņojumi;
30.4.6.
kopējā tirgus vērtība, vienību kopskaits un maksājumu darījumu, par kuriem jāsniedz ziņojumi, skaits;
30.4.7.
kopējā tirgus vērtība, kriptoaktīva vienību kopskaits un darījumu, par kuriem jāsniedz ziņojumi, skaits, iedalot pēc pārveduma veida, ja ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam tas ir zināms, attiecībā uz pārvedumiem kriptoaktīvu lietotājam, par kuru jāsniedz ziņojums, uz kuriem neattiecas šo noteikumu 30.4.2. un 30.4.4. apakšpunkts;
30.4.8.
kopējā tirgus vērtība, kriptoaktīva vienību kopskaits un darījumu, par kuriem jāsniedz ziņojumi, skaits, iedalot pēc pārveduma veida, ja ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam tas ir zināms, attiecībā uz pārvedumiem, kurus veicis kriptoaktīvu lietotājs, par kuru jāsniedz ziņojums, uz kuriem neattiecas šo noteikumu 30.4.3., 30.4.5. un 30.4.6. apakšpunkts;
30.4.9.
kopējā tirgus vērtība, kā arī to pārvedumu darījumu kopskaits, ko ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs veic uz Regulā (ES) 2023/1114 minētajām sadalītās virsgrāmatas adresēm, par kurām nav zināms, ka tās ir saistītas ar virtuālo aktīvu pakalpojumu sniedzēju vai finanšu iestādi.
31.
Piemērojot šo noteikumu 30.4.2. un 30.4.3. apakšpunktu, par samaksāto vai saņemto bruto summu ziņo, norādot to valūtu, kurā tā samaksāta vai saņemta. Ja, veicot kriptoaktīvu darījumu, ir samaksāta vai saņemta naudas summa vairākās valūtās, ziņo vienā valūtā, kas konvertēta katra darījuma, par kuru jāsniedz ziņojums, laikā tādā veidā, ko ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs konsekventi piemēro. Sniedzot informāciju, norāda valūtu, kurā tiek uzrādīta katra summa.
32.
Piemērojot šo noteikumu 30.4.4., 30.4.5., 30.4.6., 30.4.7., 30.4.8. un 30.4.9. apakšpunktu, tirgus vērtību nosaka un paziņo vienā valūtā, kas novērtēta katra darījuma, par kuru jāsniedz ziņojums, laikā tādā veidā, ko ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs konsekventi piemēro.
33.
Neatkarīgi no šo noteikumu 30.2. un 30.3. apakšpunktā minētā, ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam nav pienākuma ziņot informāciju, kuru ir jāapkopo saskaņā ar šo noteikumu 2.2. apakšnodaļu, ja tas ziņo kompetentajai iestādei, kura, izmantojot identifikācijas pakalpojumu, paļaujas uz personas, par kuru jāsniedz ziņojums, identitātes un nodokļu rezidences apstiprinājumu. Ja ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs izmanto un paļaujas uz identifikācijas pakalpojumu, lai nodokļu vajadzībām pārliecinātos par personas, par kuru jāsniedz ziņojums, identitāti un rezidences valsti nodokļu vajadzībām, tad tas paziņo personas nosaukumu (ja persona ir fiziska persona, tad vārdu un uzvārdu), identifikācijas pakalpojuma identifikatoru un Eiropas Savienības dalībvalsti – identifikatora izdevēju, kā arī veicamo pienākumu, kura dēļ katra persona, par kuru jāsniedz ziņojums, ir vienības kontrolējošā persona.
3.3.Ziņošanas veids
34.
Ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs šo noteikumu 3.2. apakšnodaļā minēto informāciju iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu līdz pārskata periodam sekojošā gada 30. jūnijam. Attiecīgais ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs šo informāciju sagatavo un elektroniski iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļvietnē publicētajai informācijai. Attiecīgā informācija tiek uzskatīta par iesniegtu Valsts ieņēmumu dienestam tikai tad, ja tā tiek validēta.
35.
Valsts ieņēmumu dienests piecu darbdienu laikā pēc informācijas saņemšanas elektroniskās deklarēšanas sistēmā elektroniski informē ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju par informācijas saņemšanu. Ja Valsts ieņēmumu dienests konstatē, ka ziņojošā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja sniegtā informācija ir kļūdaina, nepilnīga vai citādi neatbilst šo noteikumu prasībām, tas pēc iespējas ātrāk, bet ne vēlāk kā 15 darbdienu laikā pēc neatbilstības konstatēšanas informē Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju par nepieciešamību veikt attiecīgas korekcijas.
36.
Ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs 20 darbdienu laikā pēc tam, kad, pamatojoties uz šo noteikumu 35. punktu, no Valsts ieņēmumu dienesta saņemta informācija par nepieciešamību veikt korekcijas, iesniedz attiecīgas korekcijas Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā.
37.
Ja citas ziņojošās valsts kompetentā iestāde paziņo, ka ziņojošā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja sniegtā informācija ir kļūdaina, nepilnīga vai citādi neatbilst ziņošanas prasībām, Valsts ieņēmumu dienests pēc iespējas ātrāk, bet ne vēlāk kā 20 darbdienu laikā pēc informācijas saņemšanas no iepriekš minētās valsts kompetentās iestādes informē par to ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā. Informējot ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju, Valsts ieņēmumu dienests tam dara pieejamu iepriekš minētās valsts kompetentās iestādes paziņojumu, norādot tā saņemšanas datumu.
38.
Ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs divu mēnešu laikā pēc šo noteikumu 37. punktā minētās informācijas saņemšanas no Valsts ieņēmumu dienesta elektroniski iesniedz informācijas precizējumu Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā.
4.Ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju paziņotās informācijas apmaiņa ar iesaistītajām valstīm
39.
Valsts ieņēmumu dienests, izmantojot automātisku informācijas apmaiņu, paziņo tās ziņojošās valsts kompetentajai iestādei, kurā kriptoaktīvu lietotājs, par kuru jāsniedz ziņojums, ir nodokļu rezidents, šādu informāciju par katru kriptoaktīvu lietotāju, par kuru jāsniedz ziņojums:
39.1.
ziņojošā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja – vārds un uzvārds (fiziskai personai) vai nosaukums (juridiskai personai), adrese, nodokļu maksātāja identifikācijas numurs, norādot katru numuru un tā piešķiršanas valsti, un Valsts ieņēmumu dienesta saskaņā ar šo noteikumu 47. punktu piešķirtais individuālais identifikācijas numurs un globālais juridiskās personas identifikators;
39.2.
katra kriptoaktīvu lietotāja, kas ir individuāls lietotājs, par kuru jāsniedz ziņojums - vārds un uzvārds, adrese, rezidences valsts nodokļu vajadzībām, nodokļu maksātāja identifikācijas numurs, norādot katru numuru un tā piešķiršanas valsti, dzimšanas datums un vieta (ja tāda ir zināma);
39.3.
katra kriptoaktīvu lietotāja, kas ir vienība, kas izmanto kriptoaktīvus un par kuru jāsniedz ziņojums - nosaukums, adrese, rezidences valsts nodokļu vajadzībām, nodokļu maksātāja identifikācijas numurs, norādot katru numuru un tā piešķiršanas valsti. Ja saskaņā ar šo noteikumu 2. nodaļu ir konstatēts, ka tam ir viena vai vairākas kontrolējošās personas, kas ir persona, par kuru jāsniedz ziņojums - vienības nosaukums, adrese, rezidences valsts nodokļu vajadzībām, nodokļu maksātāja identifikācijas numurs, norādot katru numuru un tā piešķiršanas valsti, un katras vienības kontrolējošās personas, kas ir persona, par kuru jāsniedz ziņojums, vārds, uzvārds, adrese, rezidences valsts nodokļu vajadzībām, nodokļu maksātāja identifikācijas numurs, norādot katru numuru un tā piešķiršanas valsti; dzimšanas datums un vieta (jta tāda ir zināma); kā arī veicamais pienākums, kura dēļ katra šāda persona, par kuru jāsniedz ziņojums, ir vienības kontrolējošā persona;
39.4.
personas, par kuru jāsniedz ziņojums, vārds un uzvārds (fiziskai personai) vai nosaukums (juridiskai personai), identifikācijas pakalpojuma identifikators un Eiropas Savienības dalībvalsts - identifikatora izdevējs, kā arī veicamais pienākums, kura dēļ katra persona, par kuru jāsniedz ziņojums, ir vienības kontrolējošā persona, ja ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs, izmantojot identifikācijas pakalpojumu, paļaujas uz kriptoaktīvu lietotāja identitātes un nodokļu rezidences apstiprinājumu;
39.5.
par katru kriptoaktīva, par kuru jāsniedz ziņojums, veidu attiecībā uz kuru ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs attiecīgajā kalendārajā gadā vai attiecīgā gadījumā citā atbilstošā pārskata periodā ir veicis darījumus, par kuriem jāsniedz ziņojumi:
39.5.1.
kriptoaktīva, par kuru jāsniedz ziņojums, veida pilns nosaukums;
39.5.2.
kopējā samaksātā bruto summa, vienību kopskaits un darījumu, par kuriem jāsniedz ziņojumi, skaits saistībā ar iegādēm pret naudas līdzekļiem;
39.5.3.
kopējā saņemtā bruto summa, vienību kopskaits un darījumu, par kuriem jāsniedz ziņojumi, skaits saistībā ar realizāciju pret naudas līdzekļiem;
39.5.4.
kopējā patiesā tirgus vērtība, vienību kopskaits un darījumu, par kuriem jāsniedz ziņojumi, skaits saistībā ar iegādēm pret citiem kriptoaktīviem, par kuriem jāsniedz ziņojumi;
39.5.5.
kopējā patiesā tirgus vērtība, vienību kopskaits un darījumu, par kuriem jāsniedz ziņojumi, skaits saistībā ar realizāciju pret citiem kriptoaktīviem, par kuriem jāsniedz ziņojumi;
39.5.6.
kopējā patiesā tirgus vērtība, vienību kopskaits un maksājumu darījumu, par kuriem jāsniedz ziņojumi, skaits;
39.5.7.
kopējā patiesā tirgus vērtība, vienību kopskaits un darījumu, par kuriem jāsniedz ziņojumi, skaits, un iedalot pēc pārveduma veida, ja ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam tas ir zināms, attiecībā uz pārvedumiem kriptoaktīvu lietotājam, par kuru jāsniedz ziņojums, uz kuriem neattiecas šo noteikumu 39.5.2. un 39.5.4. apakšpunkts;
39.5.8.
kopējā patiesā tirgus vērtība, vienību kopskaits un darījumu, par kuriem jāsniedz ziņojumi, skaits, un iedalot pēc pārveduma veida, ja ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam tas ir zināms, attiecībā uz pārvedumiem, kurus veicis kriptoaktīvu lietotājs, par kuru jāsniedz ziņojums, uz kuriem neattiecas šo noteikumu 39.5.3., 39.5.5. un 39.5.6. apakšpunkts;
39.5.9.
kopējā patiesā tirgus vērtība, kā arī to pārvedumu vienību kopskaits, ko ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs veic uz Regulā (ES) 2023/1114 minētajām sadalītās virsgrāmatas adresēm, par kurām nav zināms, ka tās ir saistītas ar virtuālo aktīvu pakalpojumu sniedzēju vai finanšu iestādi.
40.
Ziņošana notiek, izmantojot Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas izstrādāto datu apmaiņas formātu, kas ir pieejams Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas tīmekļvietnē, deviņu mēnešu laikā pēc tā kalendārā gada beigām, uz kuru attiecas ziņošanas prasības, kas piemērojamas ziņojošajiem kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem. Attiecībā uz statistikas datu sarakstu, kas dalībvalstīm jāsniedz Padomes 2023. gada 17. oktobra Direktīvas (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā, izvērtēšanas vajadzībām, ziņošana notiek, ievērojot standarta elektronisko formātu, divu mēnešu laikā pēc tam, kad beidzies pārskata periods, uz kuru attiecas ziņojošā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja ziņošanas prasības.
41.
Ziņojošo un iesaistīto valstu sarakstu publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”. Finanšu ministrija vienu reizi kalendārā gada laikā nosūta ziņojošo un iesaistīto valstu sarakstu vai tā precizējumus publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļa vietnē. Aktualizētais ziņojošo vai iesaistīto valstu saraksts ir piemērojams, sākot ar nākošā kalendāra gada 1. janvāri pēc tā publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
5.Efektīva īstenošana
5.1.Efektīvas īstenošanas kontroles vispārīgie noteikumi
42.
Ja kriptoaktīvu lietotājs nesniedz šo noteikumu 2. nodaļā norādīto informāciju pēc diviem atgādinājumiem, kas seko ziņojošā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja sākotnējam pieprasījumam, bet ne ātrāk kā pēc 60 dienu termiņa beigām pēc sākotnējā ziņojošā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja pieprasījuma, ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs neļauj kriptoaktīvu lietotājam veikt darījumus, par kuriem jāsniedz ziņojumi.
43.
Ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs reģistrē veiktos pasākumus un visu informāciju, kas izmantota šo noteikumu 2. un 3. nodaļā noteikto pienācīgas pārbaudes procedūru un ziņošanas prasību izpildei. Šāds reģistrs ir pieejams ne mazāk kā piecus gadus, bet ne vairāk kā 10 gadus pēc tā pārskata perioda beigām, uz kuru tas attiecas. Šajā punktā noteiktajās robežās konkrētu reģistra pieejamības termiņu nosaka attiecīgais ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs, ņemot vērā objektīvus kritērijus.
5.2.Kārtība vienas Eiropas Savienības dalībvalsts izvēlei un ziņojošā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja reģistrācijai ziņošanas nolūkos
44.
Ja ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs šo noteikumu 3.1. apakšnodaļas izpratnē izpilda kādu no tajā minētajiem nosacījumiem Latvijā, kā arī līdzvērtīgu nosacījumu citā Eiropas Savienības dalībvalstī saskaņā ar tās Eiropas Savienības dalībvalsts tiesību aktiem, tas šo noteikumu 3. nodaļā vai līdzvērtīgā regulējumā citā attiecīgajā Eiropas Savienības dalībvalstī vai iesaistītajā valstī noteikto ziņošanas prasību izpildei ir tiesīgs izvēlēties jebkuru no Eiropas Savienības dalībvalstīm vai iesaistīto valsti. Šāds ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs valsti, kuru tas izvēlējies ziņošanas prasību izpildei, paziņo Valsts ieņēmumu dienestam un pārējām attiecīgo Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm šajā apakšnodaļā aprakstītajā kārtībā.
45.
Ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs reģistrējas Latvijā vai jebkuras citas Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentajā iestādē, pirms šo noteikumu 34. punktā minētā termiņa, kurā ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam ir jāpaziņo šo noteikumu 3. nodaļā minētā informācija.
46.
Ja, ievērojot šo noteikumu 44. punktu, ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs reģistrācijai Eiropas Komisijas izveidotajā centrālajā reģistrā izvēlas informāciju sniegt Latvijā, tas paziņo Valsts ieņēmumu dienestam šādu informāciju:
46.1.
vārds, uzvārds vai nosaukums;
46.2.
adrese;
46.3.
elektroniskās adreses, arī tīmekļvietnes;
46.4.
ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam piešķirtais nodokļu maksātāja identifikācijas numurs, norādot katru numuru un tā piešķiršanas valsti;
46.5.
ziņojošās valstis, kurās kriptoaktīvu lietotāji, par kuriem jāsniedz ziņojums, ir nodokļu rezidenti saskaņā ar kriptoaktīvu lietotāju apliecinājumiem, kas pārbaudīti saskaņā ar šo noteikumu 2. nodaļu;
46.6.
jebkura ziņojošā valsts, kā minēts šo noteikumu 23., 24., 25., 26., 27. un 28. punktā.
47.
Ja šāds ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs reģistrējas Latvijā, Valsts ieņēmumu dienests reģistrāciju veic, izmantojot Eiropas Komisijas izveidoto centrālo reģistru. Valsts ieņēmumu dienests, šajā apakšnodaļā noteiktajā kārtībā reģistrējot ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju Eiropas Komisijas uzturētajā centrālajā reģistrā, 10 darbdienu laikā tam piešķir individuālu identifikācijas numuru un, izmantojot Eiropas Komisijas izveidoto centrālo reģistru, paziņo to elektroniski visu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm.
48.
Ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs Valsts ieņēmumu dienestam nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecu darba dienu laikā pēc izmaiņu veikšanas paziņo par visām izmaiņām informācijā, kas sniegta saskaņā ar šo noteikumu 46. punktu.
49.
Valsts ieņēmumu dienests var svītrot ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju no Eiropas Komisijas izveidotā centrālā reģistra šādos gadījumos:
49.1.
ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs paziņo Valsts ieņēmumu dienestam, ka tam Eiropas Savienībā vairs nav lietotāju, par kuriem jāsniedz ziņojumi;
49.2.
ir pamats uzskatīt, ka ziņojošā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja darbība ir izbeigta, neraugoties uz šo noteikumu 49.1. apakšpunktā minētā paziņojuma trūkumu;
49.3.
ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs vairs neatbilst šo noteikumu 2.6. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem;
49.4.
ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs nav izpildījis ziņošanas pienākumu pēc Valsts ieņēmumu dienesta šo noteikumu 51. punktā noteiktajā kārtībā veiktajiem pasākumiem;
49.5.
citas Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentā iestāde ir anulējusi ziņojošā pakalpojumu sniedzēja reģistrāciju.
50.
Valsts ieņēmumu dienests nekavējoties informē Eiropas Komisiju par jebkuru ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju šo noteikumu 2.6. apakšpunkta izpratnē, kurš uzsāk darbību kā ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs, taču nav reģistrējies, ievērojot šajā apakšnodaļā minēto kārtību.
51.
Ja ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs nepilda šo noteikumu 30. punktā minēto ziņošanas pienākumu saskaņā ar šo noteikumu 3.2. apakšnodaļu un 34. punktu pēc diviem Valsts ieņēmumu dienesta atgādinājumiem, Valsts ieņēmumu dienests svītro attiecīgo ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju no centrālā reģistra ne agrāk kā 30 dienu, bet ne vēlāk kā 90 dienu laikā pēc otrā atgādinājuma.
52.
Ja ziņojošā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja reģistrācija Eiropas Komisijas izveidotajā centrālajā reģistrā anulēta, Valsts ieņēmumu dienests attiecīgo ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju reģistrē atkārtoti, ja tas iesniedz iesniegumu ar apliecinājumu par savu apņemšanos izpildīt ziņošanas prasības visās Eiropas Savienības dalībvalstīs, tostarp visas vēl neizpildītās ziņošanas prasības, vienlaikus pamatojot savas spējas izpildīt minētās saistības.
6.Citi jautājumi
53.
Latvijas Banka, kas izsniedz atļauju kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem saskaņā ar Regulu (ES) 2023/1114, regulāri un ne vēlāk kā līdz attiecīgā kalendārā gada 31. decembrim iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam visu kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju sarakstu, kas saņēmuši Latvijas Bankas atļauju vai kuriem ir atļauts sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus pēc paziņošanas Latvijas Bankai saskaņā ar Regulas (ES) 2023/1114 60. pantu.
54.
Finanšu ministrijai ar valsti, kas nav Eiropas Savienības dalībvalsts, noslēdzot kompetento iestāžu līgumu, kas paredz automātisku informācijas apmaiņu, kas līdzvērtīga šo noteikumu 3.2. apakšnodaļā minētajai informācijai, ir tiesības, iesniedzot pamatotu pieprasījumu, lūgt Eiropas Komisiju sniegt izvērtējumu par minēto kompetento iestāžu līgumu.
7.Noslēguma jautājumi
55.
Pirmā informācijas apmaiņa saskaņā ar šiem noteikumiem tiek veikta par pārskata periodu no 2026. gada 1. janvāra, iesniedzot informāciju Valsts ieņēmumu dienestam līdz 2027. gada 30. jūnijam.
56.
Lai pirmās informācijas apmaiņas veikšanai noteiktu, vai individuālais kriptoaktīvu lietotājs ir kriptoaktīvu lietotājs, par kuru jāsniedz ziņojums, ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs līdz 2027. gada 1. janvārim, nodibinot darījuma attiecības ar individuālo kriptoaktīvu lietotāju vai attiecībā uz iepriekšpastāvējušiem individuālajiem kriptoaktīvu lietotājiem, saņem apliecinājumu, kas ļauj ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam noteikt individuālā kriptoaktīvu lietotāja rezidences valsti nodokļu vajadzībām, un apstiprina šāda apliecinājuma pamatotību, pamatojoties uz ziņojošā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja iegūto informāciju, tostarp dokumentāciju, kas iegūta saskaņā ar klientu izpētes procedūrām.
57.
Lai pirmās informācijas apmaiņas veikšanai noteiktu, vai vienība, kas izmanto kriptoaktīvus, ir kriptoaktīvu lietotājs, par kuru jāsniedz ziņojums, vai vienība, kas nav izslēgtā persona vai aktīva vienība, ar vienu vai vairākām kontrolējošām personām, kas ir persona, par kuru jāsniedz ziņojums, līdz 2027. gada 1. janvārim, nodibinot darījuma attiecības ar vienību, kas izmanto kriptoaktīvus, vai attiecībā uz iepriekšpastāvējušām vienībām, kas izmanto kriptoaktīvus, – ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs saņem apliecinājumu, kas ļauj ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam noteikt vienības, kas izmanto kriptoaktīvus, rezidences valsti nodokļu vajadzībām. Ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs apstiprina šāda apliecinājuma pamatotību, pamatojoties uz tā iegūto informāciju, tostarp dokumentāciju, kas iegūta saskaņā ar klienta pienācīgas pārbaudes procedūrām. Ja vienība, kas izmanto kriptoaktīvus, apliecina, ka tai nav rezidences valsts nodokļu vajadzībām, ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs var paļauties uz faktiskās vadības vietu vai galvenā biroja adresi, lai noteiktu vienības, kas izmanto kriptoaktīvus, rezidences valsti. Ja apliecinājumā norādīts, ka vienība, kas izmanto kriptoaktīvus, ir kādas citas ziņojošās valsts rezidente, ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs uzskata vienību, kas izmanto kriptoaktīvus, par kriptoaktīvu lietotāju, par kuru jāsniedz ziņojums, ja vien tas, pamatojoties uz apliecinājumu vai tā rīcībā esošo vai publiski pieejamo informāciju, konstatē, ka vienība, kas izmanto kriptoaktīvus, ir izslēgtā persona.
58.
Noteikumi stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes 2023. gada 17. oktobra Direktīvas (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds