Noteikumu projekts

22-TA-1741
Lauksaimniecības konsultatīvās padomes nolikums
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka Lauksaimniecības konsultatīvās padomes (turpmāk - padome) funkcijas, uzdevumus, pienākumus, tiesības, sastāvu, tās veidošanas nosacījumus un darbību.
2.
Padome ir konsultatīva institūcija, kuras mērķis ir veicināt līdzsvarotas lauksaimniecības nozares attīstības politikas veidošanu un īstenošanu Latvijā.
II.Padomes funkcijas, uzdevumi, pienākumi un tiesības
3.
Padomei ir šādas funkcijas:
3.1.
sekmēt mērķim atbilstošu normatīvo aktu un politikas plānošanas dokumentu sagatavošanu jautājumos, kas skar lauksaimniecības nozares politiku;
3.2.
veicināt sadarbību un informācijas apmaiņu lauksaimniecības un lauku attīstības jomā starp lauksaimniecības produkcijas ražotājiem, pārstrādes uzņēmumiem un lauku iedzīvotājiem, kā arī lauksaimnieku biedrībām un nodibinājumiem (turpmāk - nevalstiskā organizācija), valsts iestādēm un institūcijām;
3.3.
formulēt nacionālās intereses to ietveršanai Eiropas Savienības tiesību aktu projektos saistībā ar lauksaimniecību un tās nozarēm;
3.4.
sekmēt lauksaimniecības nozarei būtisku problēmu risināšanu.
4.
Padomei ir šādi uzdevumi:
4.1.
ievērojot lauksaimnieku intereses, sniegt nozaru ministrijām priekšlikumus normatīvo aktu un politikas plānošanas dokumentu projektiem, kā arī Eiropas Savienības starptautisko tiesību aktu projektiem, kas skar lauksaimniecības nozares politiku;
4.2.
izvērtēt atsevišķu padomes locekļu sniegtos priekšlikumus par valsts un Eiropas Savienības atbalsta līdzekļu sadales principiem un saņemšanas nosacījumiem, nodokļu politiku lauksaimniecības nozarē, kā arī citus ar lauksaimniecības nozari saistītus priekšlikumus;
4.3.
saskaņot padomē pārstāvēto lauksaimnieku nevalstisko organizāciju rīcību un sniegt vienotu viedokli par lauksaimniecības politikas mērķu īstenošanas pasākumiem;
4.4.
izvērtēt citu jomu ietekmi uz lauksaimniecības nozari, tostarp tiesību aktus un lēmumus, kas pieņemti atbilstoši nozaru politikai citās jomās.
5.
Padomei ir šādi pienākumi:
5.1.
līdzsvarotas un ilgtspējīgas lauksaimniecības nozares politikas veidošanā un īstenošanā ievērot lauksaimniecības nozares kopējās intereses un lauku iedzīvotāju vajadzības;
5.2.
iepazīties ar nozaru ministriju un citu valsts iestāžu sagatavotajiem tiesību aktu projektiem un lauksaimniecības nozarei saistošiem politikas plānošanas dokumentiem;
5.3.
apzināt lauksaimnieku un lauku iedzīvotāju vajadzības būtiskos lauksaimniecības nozares attīstības jautājumos.
6.
Padomei ir šādas tiesības:
6.1.
pieprasīt no valsts iestādēm un institūcijām to rīcībā esošo padomes darbībai nepieciešamo informāciju;
6.2.
ieteikt padomes sēdēs izskatāmos jautājumus un dokumentu projektus, kā arī pieaicināt ekspertus – attiecīgās nozares vai valsts pārvaldes speciālistus –, par to paziņojot padomes sekretariātam;
6.3.
pilnvarot padomes pārstāvi paust padomes viedokli valsts un pašvaldību iestādēs un institūcijās.
III.Padomes sastāvs un tās veidošanas nosacījumi
7.
Padomes sastāvā ir:
7.1.
Zemkopības ministrs – padomes priekšsēdētājs;
7.2.
Zemkopības ministrijas valsts sekretārs - padomes priekšsēdētāja vietnieks;
7.3.
pārstāvis no nevalstiskās organizācijas, kas apvieno vismaz 40 citas lauksaimniecības nozari pārstāvošas nevalstiskās organizācijas;
7.4.
pārstāvis no nevalstiskās organizācijas, kas apvieno lauksaimnieku kooperatīvus;
7.5.
pārstāvis no nevalstiskās organizācijas, kas apvieno bioloģiskās lauksaimniecības jomā strādājošos lauksaimniekus;
7.6.
pārstāvis no nevalstiskās organizācijas, kas apvieno jaunos zemniekus;
7.7.
pārstāvis no nevalstiskās organizācijas, kas apvieno lauksaimniecības nozarē strādājošās kapitālsabiedrības;
7.8.
pārstāvis no nevalstiskajās organizācijas, kas apvieno reģionālās lauksaimnieku apvienības;
7.9.
pārstāvis no nevalstiskās organizācijas, kas apvieno mazās lauku saimniecības;
7.10.
divi  pārstāvji no nevalstiskajām organizācijām, kas apvieno dažādu jomu lauksaimniekus;
7.11.
pārtikas pārstrādes nozares nevalstiskās organizācijas pārstāvis.
8.
Šo noteikumu 7.3. , 7.4. , 7.5. , 7.6. , 7.7. , 7.8. , ​​​​​​​7.10. , ​​​​​​​un 7.11. apakšpunktā minētās nevalstiskās organizācijas atlasa pēc šādiem kritērijiem:
8.1.
nevalstiskā organizācija vismaz piecus gadus ir reģistrēta biedrību un nodibinājumu reģistrā;
8.2.
nevalstiskā organizācija nacionālā līmenī pārstāv vismaz četras lauksaimniecības nozares jomas vai pārtikas pārstrādes jomas;
8.3.
nevalstiskā organizācija apvieno vismaz 40 biedru, kas ir juridiskas personas, vai 100 biedru, kas ir fiziskas personas;
8.4.
nevalstiskā organizācija vismaz pēdējos trijos gados ir aktīva lauksaimniecības un lauku attīstības politikas jomā - ir sniegusi priekšlikumus un atzinumus par politikas plānošanas dokumentiem un normatīvajiem aktiem lauksaimniecības nozarē, informējusi sabiedrību, īstenojusi projektus un piedalījusies valsts pārvaldes institūciju organizētajās sanāksmēs.
9.
Zemkopības ministrija savā tīmekļa vietnē izsludina konkursu par iespēju nevalstiskajām organizācijām pieteikties darbam padomē.
10.
Nevalstiskās organizācijas, kas vēlas pieteikties darbam padomē iesniedz Zemkopības ministrijā:
10.1.
iesniegumu, kurā apliecina atbilstību šo noteikumu 8. punktā minētajiem kritērijiem;
10.2.
pārskatu par savu darbību pēdējo triju gadu laikā atbilstoši šo noteikumu 8.4. apakšpunktā noteiktajam.
10.3.
deleģējumu nevalstiskās organizācijas pārstāvja dalībai padomē.
11.
Zemkopības ministrija izvērtē šo noteikumu 10. punktā minētos dokumentus un Zemkopības ministrs apstiprina darbam padomē uz 7 gadiem šo noteikumu 7.3. , 7.4. , 7.5. , 7.6. , 7.7. , 7.8. , 7.10. , un 7.11. apakšpunktā ​​​​​​​ minētās nevalstiskās organizācijas (turpmāk - dalīborganizācija) un to pārstāvjus (turpmāk - padomes loceklis).
IV.Padomes darbība
12.
Katrs padomes loceklis pirms darba uzsākšanas padomē informē sekretariātu par interešu konflikta neesamību atbilstoši normatīvajiem aktiem par interešu konflikta novēršanu valsts un pašvaldību amatpersonu darbā, un turpmāk informē sekretariātu, ja ir izmaiņas attiecībā uz interešu konfliktu.
13.
Padomes sēdes sasauc padomes priekšsēdētājs pēc savas iniciatīvas klātienē vai attālināti.
14.
Padomes sēdes vada padomes priekšsēdētājs. Padomes priekšsēdētāja prombūtnes laikā viņa pienākumus pilda padomes priekšsēdētāja vietnieks.
15.
Padomes darbību materiāltehniski nodrošina Zemkopības ministrija tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
16.
Padomes sekretariāta funkcijas pilda Zemkopības ministrijas Lauku attīstības atbalsta departaments.
17.
Padomē izskatāmos jautājumus ierosina padomes priekšsēdētājs vai jebkurš padomes loceklis.
18.
Padomes darbā ar padomdevēju tiesībām var pieaicināt ekspertus vai citu nozaru speciālistus.
19.
Padomes sēdes ir atklātas, ja padomes locekļi nelemj citādi.
20.
Padome ir lemttiesīga, ja tās sēdē piedalās vairāk nekā puse no padomes locekļiem. Padome lēmumus var pieņemt rakstveida procedūrā (elektroniski), bez padomes sēdes sasaukšanas.
21.
Katram padomes loceklim ir viena balss. Padome lēmumus pieņem, savstarpēji vienojoties vai balsojot “par” vai “pret”, ja viedokļi atšķiras. Ja balsu skaits sadalās vienādi, izšķirošā ir padomes priekšsēdētāja balss vai – viņa prombūtnes laikā – padomes priekšsēdētāja vietnieka balss. 
22.
Padomes pieņemtajiem lēmumiem ir ieteikuma raksturs. Pieaicinātajiem ekspertiem ir padomdevēja tiesības.
23.
Ja padomes loceklis objektīvu iemeslu dēļ nevar piedalīties padomes sēdē, viņš ne vēlāk kā iepriekšējā darbdienā pirms padomes sēdes par to informē padomes sekretariātu. Padomes locekļa prombūtnes laikā dalīborganizācija pilnvaro citu pārstāvi piedalīties padomes sēdē.
24.
Ja padomes loceklis trīs reizes pēc kārtas nav piedalījies padomes sēdēs,  padome ir tiesīga pieprasīt, lai dalīborganizācija deleģē citu pārstāvi darbam padomē.
25.
Padomes sekretariātam ir šādi pienākumi:
25.1.
apkopot padomes locekļu priekšlikumus par padomes sēdes darba kārtībā iekļaujamajiem jautājumiem, kā arī sagatavot dokumentu projektus izskatīšanai padomes sēdē;
25.2.
vismaz piecas darbdienas pirms plānotās padomes sēdes elektroniski informēt padomes locekļus, uzaicinātās personas un ekspertus par sēdes laiku un norises vietu;
25.3.
sagatavot padomes sēdes darba kārtību un ne vēlāk kā trīs darbdienas pirms sēdes elektroniski nosūtīt to kopā ar citiem izskatāmajiem dokumentiem visiem padomes locekļiem, uzaicinātajām personām un ekspertiem;
25.4.
reģistrēt padomes sēdes dalībniekus (padomes locekļus, uzaicinātās personas un ekspertus);
25.5.
padomes sēdes laikā veikt audioierakstu, ja tas nepieciešams padomes protokola pilnvērtīgai sagatavošanai un ja padome nav lēmusi citādi. Audioierakstu dzēš pēc padomes sēdes protokola parakstīšanas;
25.6.
nodrošināt padomes sēdes gaitas protokolēšanu:
25.6.1.
padomes sēdē izskatāmos jautājumus protokolē tā amatpersona, kuras kompetencē ietilpst padomes sēdē izskatāmais jautājums;
25.6.2.
protokolā norāda sēdes sākuma un beigu laiku, darba kārtības jautājumus, to personu vārdu un uzvārdu, kuras piedalījušās sēdē un izteikušas viedokli par izskatāmo jautājumu, sēdes gaitā izteiktos viedokļus, katra padomes locekļa balsojumu, balsošanas rezultātu, pieņemtos lēmumus, to padomes locekļu vārdus un uzvārdus, kuri, ievērojot normatīvos aktus par interešu konflikta novēršanu valsts un pašvaldību amatpersonu darbā paredzētos lēmumu pieņemšanas ierobežojumus, nav piedalījušies attiecīgā lēmuma pieņemšanā, protokolam pievienotās piezīmes, protokolētāja vārdu un uzvārdu, norādi par izdarīto audioierakstu;
25.6.3.
piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās padomes sēdes elektroniskā veidā nosūtīt padomes locekļiem padomes sēdes protokola projektu Padomes locekļi divu darbdienu laikā pēc protokola projekta saņemšanas elektroniski informē padomes sekretariātu par saskaņojumu vai nosūta iebildumus;
25.6.4.
atbilstoši saņemtajiem iebildumiem precizēt protokola projektu un nosūtīt padomes locekļiem vienas dienas atkārtotai saskaņošanai;
25.6.5.
saskaņoto padomes sēdes protokolu nodot parakstīšanai padomes priekšsēdētājam;
25.6.6.
parakstīto padomes sēdes protokolu divu darbdienu laikā elektroniski nosūtīt padomes locekļiem un publicēt Zemkopības ministrijas tīmekļvietnē.
26.
Lēmumu pieņemšanas rakstiskā procedūra ir šāda:
26.1.
padomes sekretariāts sagatavo lēmuma pieņemšanai nepieciešamos dokumentus un rakstiskās procedūras protokola projektu, un elektroniski nosūta padomes locekļiem saskaņošanai;
26.2.
piecu darbdienu laikā pēc  šo noteikumu 26.1. apakšpunktā minēto dokumentu saņemšanas komisijas locekļi ar balsstiesībām rakstiski vai elektroniski paziņo par iebildumiem vai priekšlikumiem;
26.3.
ja minētajā termiņā iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti vai iesniegtie priekšlikumi  ir redakcionāla rakstura, protokolu uzskata par saskaņotu un padomes sekretariāts sagatavo protokolu parakstīšanai;
26.4.
ja noteiktajā termiņā ir saņemti iebildumi vai priekšlikumi, padomes sekretariāts piecu darbdienu laikā precizē protokola projektu, norādot attiecīgā padomes locekļa viedokli, un elektroniski to nosūta padomes locekļiem atkārtotai saskaņošanai;
26.5.
divu darbdienu laikā pēc nolikuma 26.4. apakšpunktā minēto dokumentu saņemšanas padomes locekļi ar balsstiesībām rakstiski vai elektroniski paziņo par iebildumiem vai priekšlikumiem attiecībā uz precizēto protokola projektu. Ja iebildumi par lēmumprojektu ir saņemti no mazāk nekā 1/3 komisijas locekļu, protokola projekts tiek uzskatīts par saskaņotu, un padomes sekretariāts to sagatavo parakstīšanai. 
27.
Protokolu ar drošu elektronisko parakstu paraksta padomes priekšsēdētājs.
28.
Padomes sēdes protokoli elektroniskā formā glabājas Zemkopības ministrijas Dokumentu vadības sistēmā un Zemkopības ministrijas mājaslapā.
V.Noslēguma jautājums
29.
Noteikumi stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds