1. Rīcības plāns nosaka izglītības iestādes darbinieku rīcību, ja:
1.1. izglītības iestādē konstatē, ir aizdomas vai ir saņemta informācija, ka izglītojamie iegādājas, ienes, lieto, glabā, izplata vai pamudina lietot atkarību izraisošas vielas;
1.2. ir aizdomas par atkarību izraisošu vielu izplatīšanu izglītības iestādes teritorijā un tās apkārtnē;
1.3. konstatē, ka blakus izglītības iestādei esošajā tirdzniecības vietā izglītojamiem tiek pārdotas atkarību izraisošas vielas.
2. Rīcības plāna izpildi izglītības iestādē īsteno:
2.1. izglītības iestādes vadītājs – organizē un ir atbildīgs par rīcības plāna izstrādi, ieviešanu un izpildes kontroli, kā arī nepilngadīgā izglītojamā likumiskā pārstāvja (turpmāk – vecāks), bāriņtiesas, Valsts policijas un sociālo dienestu informēšanu;
2.2. klases, kursa vai grupas audzinātājs – organizē izglītojamo izglītošanas darbu izglītības iestādē par atkarību izraisošo vielu kaitīgo ietekmi uz veselību un ar to lietošanu saistītajiem riskiem, kā arī sadarbojas ar vecākiem, lai novērstu atkarību izraisošo vielu lietošanas uzsākšanu vai turpmāku lietošanu;
2.3. izglītības iestādē nodarbināta ārstniecības persona, ja izglītības iestādē tāda ir, kuras kompetencē ir piedalīšanās rīcības plāna izstrādē un izpildes kontrolē, kā arī izglītojamā veselības stāvokļa novērtēšanā;
2.4. citi izglītības iestādes darbinieki atbilstoši sava amata pienākumiem.
3. Izglītības iestādes vadītājs nosaka personu, kura ir atbildīga par rīcības plāna izpildes koordināciju un profilaktiskajiem pasākumiem, kā arī personas, kuras ir atbildīgas par konkrētu gadījumu uzraudzību.
4. Izglītības iestādes personāls atbilstoši kompetencei veic tūlītējus pasākumus, ja ir konstatēts vai ir aizdomas, ka izglītojamais iegādājies, ienesis, lietojis, glabājis, izplatījis vai pamudinājis lietot atkarību izraisošas vielas.
5. Tūlītējie pasākumi ietver šādas darbības:
5.1. izglītojamā veselības stāvokļa novērtēšana;
5.2. izglītības iestādes vadītāja informēšana par notikušo (nekavējoties);
5.3. pārrunas ar izglītojamo, piesaistot sociālo pedagogu vai izglītības psihologu, ja tāds ir pieejams;
5.4. ja nepieciešams – neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes izsaukšana;
5.5. vecāku informēšana (nekavējoties) un, ja nepieciešams, to izsaukšana uz izglītības iestādi, izņemot nepilngadīgā ieslodzītā izglītojamā likumiskos pārstāvjus;
5.6. Valsts policijas izsaukšana, ja ir konstatēta vai ir pamatotas aizdomas par narkotisko un psihotropo vielu neatļautu iegādāšanos, glabāšanu un realizēšanu vai narkotisko un psihotropo vielu lietošanu bez ārsta nozīmējuma, izņemot gadījumu, ja izglītojamais ir ieslodzītais.
6. Izglītības iestādes darbinieki atbilstoši kompetencei veic šādas profilaktiskas darbības, lai mainītu izglītojamo attieksmi pret atkarību izraisošām vielām un izglītojamo uzvedību:
6.1. izglītības iestādes iekšējās kārtības noteikumu izvērtēšana un to ievērošanas uzraudzība;
6.2. darbs ar izglītojamiem, īpaši ar tiem, kuri ir potenciālajā riska grupā;
6.3. regulārs vecāku izglītošanas darbs, sniedzot informāciju par atkarību izraisošu vielu lietošanas pazīmēm un kaitējumu veselībai;
6.4. vismaz reizi gadā – darba novērtēšana un turpmāko uzdevumu plānošana.
7. Izglītības iestādē veic šādas darbības, lai novērstu atkarību izraisošu vielu lietošanu:
7.1. izglītojamo mācību snieguma līmeņa pārraudzība, uzvedības un ārējā izskata izmaiņu novērošana;
7.2. sadarbība ar vecākiem;
7.3. regulāra preventīvo pasākumu organizēšana izglītības iestādē sadarbībā ar citu institūciju darbiniekiem;
7.4. regulāra sadarbība ar citu institūciju pārstāvjiem, risinot konkrētu gadījumu, kad lietotas atkarību izraisošas vielas.
8. Par konkrēto gadījumu atbildīgā persona nodrošina situācijas un tās risināšanas gaitas dokumentēšanu, atzīmējot visas darbības, iesaistītās personas un institūcijas.
9. Atbildīgās personas cenšas izprast izglītojamā motivāciju uzsākt lietot atkarību izraisošās vielas un atbilstoši veicina pārmaiņas izglītojamā uzvedībā, piemēram, nodrošinot iespēju saņemt psihologa palīdzību.
10. Sarežģītu situāciju risināšanā (piemēram, ja vecāki informēti par nepieciešamību nodrošināt izglītojamam speciālistu palīdzību, bet šo pienākumu nav pildījuši, ja izglītības iestādes darbinieki konstatē vai ir pamatotas aizdomas, ka ģimenē izglītojamam netiek nodrošināta nepieciešamā uzraudzība un aprūpe vai arī vecāki paši lieto atkarību izraisošās vielas, vai izglītojamā ģimene ir riska grupā) izglītības iestādes vadītājs informē pašvaldības sociālo dienestu.
