Likumprojekts (grozījumi)

22-TA-1811
Grozījumi Maksātnespējas likumā
Izdarīt Maksātnespējas likumā (Latvijas Vēstnesis, 2010, 124., 170. nr.; 2012, 33. nr.; 2013, 142., 188. nr.; 2014, 204., 257. nr.; 2015, 42. nr.; 2017, 5. nr.; 2018, 119. nr.; 2019, 248.A, 253. nr.; 2020, 110.A nr.; 2021, 121.B, 171.A, 236. nr.) šādus grozījumus:
1.
Aizstāt visā likumā vārdus "finanšu un kapitāla tirgus dalībnieki" (attiecīgā skaitlī un locījumā) ar vārdiem "finanšu tirgus dalībnieki" (attiecīgā skaitlī un locījumā).
2.
Aizstāt visā likumā vārdus "Finanšu un kapitāla tirgus komisija" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Latvijas Banka" (attiecīgā locījumā).
3.
12.3 pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošo personu var būt:
1) administrators, pieaicinot finanšu jomas speciālistu, ja administratoram nav augstākās izglītības ekonomikas, vadības vai finanšu jomā;
2) zvērināts revidents;
3) rīcībspējīga fiziskā persona, kurai ir tiesības uzturēties un tikt nodarbinātai Latvijā visu tiesiskās aizsardzības procesa norises laiku un uz kuru neattiecas šajā likumā noteiktie ierobežojumi, un kurai ir augstākā izglītība ekonomikas, vadības vai finanšu jomā.";
izslēgt trešās daļas 1. punktu;
aizstāt piektajā daļā vārdus "informē kreditorus" ar vārdiem "informē parādnieku vai kreditorus, ja tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona iecelta pēc kreditoru pieprasījuma".
4.
Izteikt 12.panta otrās daļas 3. un 4. punktu šādā redakcijā:
"3) pamatojoties uz parādnieka pieteikumu, ja tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona iecelta šā likuma 35.1 panta pirmās daļas 1., 2. un 3. punktā noteiktajos gadījumos, vai uz šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktā kreditoru vairākuma pilnvarotā pārstāvja pieteikumu, ja tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona iecelta pēc kreditoru pieprasījuma;
4) pamatojoties uz Maksātnespējas kontroles dienesta pieteikumu, ja:
a) ir konstatēti šā likuma 12.3 panta otrajā un trešajā daļā noteiktie ierobežojumi,
b) tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona nepilda Maksātnespējas kontroles dienesta uzlikto tiesisko pienākumu,
c) tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas rīcībā Maksātnespējas kontroles dienests ir konstatējis normatīvo aktu pārkāpumus;".
5.
Papildināt 12.5 pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Ministru kabinets nosaka tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas rīcības kodeksu un atlīdzības noteikšanas principus."
6.
12.8 pantā:
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona apdrošina savu civiltiesisko atbildību par iespējamo kaitējumu, ko tā ar savu rīcību var nodarīt parādniekam, kreditoriem vai citām personām tiesiskās aizsardzības procesā.";
papildināt pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kārtību, kā arī minimālo apdrošinājuma summu nosaka Ministru kabinets."
7.
Papildināt 12.pantu ar 4. punktu šādā redakcijā:
"4) ja tiesa apmierina pieteikumu un taisa spriedumu par tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanu, neieceļot tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošo personu tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izpildes uzraudzībai."
8.
Papildināt 20. panta pirmo daļu ar 12. punktu šādā redakcijā:
"12) administrators objektīvi nespēj nodrošināt procesa norisi procesa sarežģītības vai pārrobežu elementa dēļ."
9.
26. pantā:
aizstāt trešās daļas 6. punktā vārdus "šai komisijai" ar vārdiem "Latvijas Bankai";
aizstāt piektajā daļā vārdus "Gada pārskatu likums" ar vārdiem "Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likums".
10.
Izteikt 35.1 pantu šādā redakcijā:
"35.1 pants. Tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas iecelšana konkrētā tiesiskās aizsardzības procesā
(1) Tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošo personu:
1) ieceļ pēc tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanas līdz tiesiskās aizsardzības procesa pieteikuma izskatīšanai;
2) ieceļ tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izpildes uzraudzībai, ja parādnieks lūdz apstiprināt tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu šā likuma 42. panta 3.1 daļā noteiktajā kārtībā;
3) var iecelt tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izpildes uzraudzībai, ja to lūdz parādnieks;
4) var iecelt tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izpildes uzraudzībai, ja to lūdz šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktais kreditoru vairākums.
(2) Tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas kandidātu iesaka:
1) parādnieks – šā panta pirmās daļas 1., 2. un 3. punktā noteiktajos gadījumos, par to vienojoties ar tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas kandidātu;
2) šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktais kreditoru vairākums – šā panta pirmās daļas 4. punktā noteiktajā gadījumā, par to vienojoties ar tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas kandidātu un parādnieku.
(3) Kreditors vai kreditori, kuru prasījumi veido vismaz vienu procentu no visu kreditoru prasījumu summas, ir tiesīgi lūgt parādnieku sasaukt kreditoru sapulci lēmuma pieņemšanai par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas iecelšanas pieprasīšanu tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izpildes uzraudzībai, tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas kandidāta izvēlei un tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas atlīdzības apmēra noteikšanai. Parādnieks kreditoru sapulci sasauc, izvēloties kādu no šā likuma 86. panta 2.2 daļā minētajiem kreditoru sapulces norises veidiem.
(4) Tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošajai personai ir tiesības jebkurā brīdī atkāpties no konkrētā tiesiskās aizsardzības procesa. Pieteikumu par atkāpšanos no konkrētā tiesiskās aizsardzības procesa tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona iesniedz tiesā, kurā ierosināta attiecīgā tiesiskās aizsardzības procesa lieta, vienlaikus paziņojot parādniekam un kreditoriem.
(5) Ja tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona ir iesniegusi tiesā pieteikumu par atkāpšanos no konkrētā tiesiskās aizsardzības procesa, jaunu tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas kandidātu, ievērojot šā panta pirmo un otro daļu, tiesai iesaka parādnieks, par to vienojoties ar tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas kandidātu, vai šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktais kreditoru vairākums, par to vienojoties ar tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošo personu un parādnieku. Pieteikumu jauna tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas kandidāta apstiprināšanai konkrētā tiesiskās aizsardzības procesā 15 dienu laikā no dienas, kad tiesā iesniegts pieteikums par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas atkāpšanos, tiesā iesniedz attiecīgi parādnieks vai šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktā kreditoru vairākuma pilnvarotais pārstāvis.
(6) Ievērojot šā panta pirmo un otro daļu, parādniekam vai šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktajam kreditoru vairākumam ir tiesības mainīt tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošo personu. Jaunu tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas kandidātu, ievērojot šā panta pirmo daļu, tiesai iesaka parādnieks, par to vienojoties ar tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas kandidātu, vai šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktais kreditoru vairākums, par to vienojoties ar tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas kandidātu un parādnieku. Pieteikumu par jauna tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas kandidāta apstiprināšanu un esošās tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas atcelšanu tiesā iesniedz attiecīgi parādnieks vai šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktā kreditoru vairākuma pilnvarotais pārstāvis.
(7) Ja šajā pantā noteiktajā gadījumā, kad tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošo personu iesaka šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktais kreditoru vairākums, netiek panākta vienošanās par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas kandidātu, to konkrētā tiesiskās aizsardzības procesā izvēlas un ieceļ tiesa no šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktā kreditoru vairākuma izvirzītajiem tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas kandidātiem."
11.
Papildināt 36. panta pirmās daļas 6. punktu pēc vārdiem "identifikācijas numurs" ar vārdiem "ja attiecināms".
12.
37. pantā:
papildināt pirmās daļas 1. punktu pēc vārdiem "noteiktajā kārtībā" ar vārdiem un skaitļiem "izņemot lietas par darba samaksas piedziņu un citiem darbinieku prasījumiem, kas izriet no darba tiesiskajām attiecībām vai ir ar tām saistīti, un lietas par prasījumiem, kas minēti Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV un V nodaļā";
papildināt pirmo daļu ar 9. punktu šādā redakcijā:
"9) kreditori un citi piegādātāji vai pakalpojumu sniedzēji nedrīkst izvairīties no izpildāmu līgumu izpildes vai tos izbeigt, paātrināt vai citādi pārveidot parādniekam nelabvēlīgā veidā, izmantojot līguma klauzulu, kurā paredzēti šādi pasākumi, kas ir saistīti ar tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanu vai izriet no tās.";
papildināt pantu ar 1.1, 1.2 un 1.3 daļu šādā redakcijā:
"(11) Šā panta pirmās daļas 1., 2., 4., 5., 6., 7., 8. un 9. punktā noteiktās sekas ir spēkā divus mēnešus no tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanas.
(12) Šā panta 1.1 daļā noteikto termiņu ar tiesas lēmumu var pagarināt uz laiku līdz sešiem mēnešiem no tiesas lēmuma par tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanu, ja tam piekrīt šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktais kreditoru vairākums, pamatojoties uz parādnieka motivētu pieteikumu, kurā atspoguļots tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izstrādē un tā saskaņošanā panāktais progress, kā arī skaidroti pagarināšanas pamatotības pieņēmumi. Par tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanas seku pagarināšanas faktu un to termiņu parādnieks nekavējoties informē uzraugošo personu un kreditorus.
(13) Ja brīdī, kad tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāns tiek iesniegts tiesā, ir spēkā šā panta pirmās daļas 1., 2., 4., 5., 6., 7., 8. un 9. punktā noteiktās sekas, tās turpina piemērot līdz tiesiskās aizsardzības procesa pieteikuma izskatīšanai.";
papildināt trešo daļu pēc vārdiem "tiesas ceļā" ar vārdiem "un darbinieku pārstāvjus, ja ir izveidota darbinieku arodbiedrība vai ievēlēti darbinieku pilnvaroti pārstāvji";
papildināt pantu ar piekto, sesto, septīto un astoto daļu šādā redakcijā:
"(5) Šā panta pirmās daļas 1., 2., 4., 5., 6., 7., 8. un 9. punktā noteiktās sekas var atcelt ar tiesas lēmumu šādos gadījumos:
1) ja šā panta pirmās daļas 1., 2., 4., 5., 6., 7., 8. un 9. punktā noteiktās sekas vairs neatbilst mērķim atbalstīt tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna apspriešanu, piemēram, ja kļūst acīmredzams, ka šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktais kreditoru vairākums neatbalsta apspriešanas turpināšanu, pamatojoties uz parādnieka, tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas vai kreditora motivētu pieteikumu;
2) ja šā panta pirmās daļas 1., 2., 4., 5., 6., 7., 8. un 9. punktā noteiktās sekas ir vai būtu netaisnīgi nelabvēlīgi ietekmējušas vienu vai vairākus kreditorus vai vienu vai vairākas kreditoru grupas, pamatojoties uz parādnieka, tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas vai kreditora motivētu pieteikumu;
3) ja šā panta pirmās daļas 1., 2., 4., 5., 6., 7., 8. un 9. punktā noteiktās sekas var noslēgties ar kreditora maksātnespēju, pamatojoties uz parādnieka, tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas vai kreditora motivētu pieteikumu;
4) citos gadījumos, pamatojoties uz parādnieka vai tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas pieteikumu.
(6) Šā panta piektajā daļā noteiktā atcelšana, ievērojot pieteikumā norādīto, ir vispārēja, aptverot visus kreditorus, vai ierobežota, to attiecinot uz vienu vai vairākiem atsevišķiem kreditoriem vai kreditoru grupām.
(7) Parādnieks, rakstveidā saskaņojot ar tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošo personu, ir tiesīgs piesaistīt pagaidu finansējumu jeb finansējumu, kas ietver vismaz finansiālu palīdzību tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanas seku laikā un kas ir pienācīgs un nepieciešams uzreiz, lai parādnieka uzņēmums varētu turpināt darboties vai lai tiktu saglabāta vai palielināta šī uzņēmuma vērtība. Tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona rakstveida saskaņojumā norāda vismaz ziņas par pagaidu finansējuma sniedzēju, apmēru, pamatnosacījumiem, procentuālo vērtību attiecībā pret attiecīgās kreditoru grupas kopējo prasījumu un motivētu argumentāciju par pagaidu finansējuma nepieciešamību. Par sniegto saskaņojumu parādnieks un tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona nekavējoties rakstveidā informē kreditorus, nosūtot saskaņojumu.
(8) Ja šā panta septītajā daļā noteiktais finansējums pārsniedz 10 procentus no attiecīgās kreditoru grupas kopējo prasījumu apmēra, kreditors ir tiesīgs iesniegt parādniekam rakstveida iebildumus piecu dienu laikā pēc saskaņojuma saņemšanas. Ja parādnieks nepiekrīt kreditora iebildumiem, parādnieks sasauc kreditoru sapulci pagaidu finansējuma nepieciešamības izvērtēšanai. Ja pagaidu finansējuma nepieciešamība izvērtēta kreditoru sapulcē, šā likuma 96. panta piektajā daļā minētais nosacījums uz pagaidu finansējumu attiecas tiktāl, ciktāl to ir atbalstījusi kreditoru sapulce."
13.
Papildināt likumu ar 37.1 un 37.2 pantu šādā redakcijā:
"37.1 pants. Tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas darbības pēc tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanas
(1) Pēc tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanas tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona uzrauga parādnieka rīcību, kā arī sniedz atbalstu parādniekam tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izstrādē un saskaņošanā.
(2) Tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona:
1) uzrauga parādnieka rīcību kārtējo saistību izpildē;
2) pieprasa un saņem no parādnieka visas ziņas par tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izstrādes un saskaņošanas norisi un saimniecisko darbību;
3) izskata kreditoru iesniegtās sūdzības;
4) izvērtē parādnieka finansiālo stāvokli un sniedz ieteikumus parādnieka maksātspējas saglabāšanai vai atjaunošanai;
5) iesaistās kreditoru iebildumu izvērtēšanā un sniedz parādniekam ieteikumus par tiem.
(3) Tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošajai personai ir šādas tiesības:
1) pieprasīt un saņemt no parādnieka un viņa pārstāvjiem tiesiskās aizsardzības procesā nepieciešamo informāciju;
2) pieprasīt un saņemt no citām kompetentām personām un institūcijām to rīcībā esošo informāciju, kas saistīta ar tiesiskās aizsardzības procesa norisi;
3) iepazīties ar parādnieka finansiālo stāvokli un visiem dokumentiem, kā arī pieprasīt un saņemt visus dokumentus;
4) elektroniskā veidā iesniegt Maksātnespējas kontroles dienestam ziņas par savu izglītību un kvalifikāciju publiskošanai tīmekļvietnē. Ziņu iesniedzējs nodrošina, lai publicēšanai iesniegtās ziņas būtu sagatavotas atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām dokumentu noformēšanas prasībām un atbilstu valsts noslēpuma, ierobežotas pieejamības informācijas, kā arī fizisko personu datu aizsardzības prasībām;
5) sagatavot tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu, ja par to panākta vienošanās ar parādnieku.
(4) Tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošajai personai, attiecībā uz kuru tiek veiktas šā likuma 174.2 panta pirmās daļas 9. punktā noteiktās procesuālās darbības, ir šādas tiesības:
1) būt klāt procesuālo darbību izpildes laikā, izteikt piezīmes un lūgumus;
2) ierosināt, lai sniedzamajai informācijai vai kādai tās daļai nosaka ierobežotas pieejamības informācijas statusu;
3) iepazīties ar procesuālās darbības protokolu un tam pievienotajiem dokumentiem, ieteikt labojumus un papildinājumus;
4) mēneša laikā pēc šā likuma 174.3 pantā noteiktā procesuālās darbības protokola parakstīšanas iesniegt sūdzību Maksātnespējas kontroles dienesta direktoram par Maksātnespējas kontroles dienesta amatpersonas rīcību.
(5) Tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošajai personai ir šādi pienākumi:
1) piedalīties tiesas sēdēs tiesiskās aizsardzības procesa lietās;
2) sniegt informāciju par tiesiskās aizsardzības procesa norisi tiesai, kreditoriem, Maksātnespējas kontroles dienestam un citām normatīvajos aktos noteiktajām personām un institūcijām;
3) piecu dienu laikā paziņot atbildīgajai iestādei, kas kārto maksātnespējas reģistru, un kreditoriem par izmaiņām norādītajā kontaktinformācijā;
4) sadarboties ar pilnvarotām personām un institūcijām, kurām saskaņā ar citu valstu normatīvajiem aktiem ir tiesības īstenot savas pilnvaras tiesiskās aizsardzības procesā;
5) sniegt tiesībaizsardzības institūcijām ziņojumus un materiālus par tiesiskās aizsardzības procesā atklātajiem faktiem, kuri var būt par pamatu kriminālprocesa uzsākšanai;
6) šajā likumā noteiktajos gadījumos sagatavot parādnieka saimnieciskās darbības novērtējumu;
7) Civilprocesa likumā noteiktajos gadījumos sagatavot parādnieka saimnieciskās darbības novērtējumu, ja iesniegta apelācijas sūdzība par tiesiskās aizsardzības procesa apmierināšanu un tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izpildes uzraudzībai nav iecelta tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona.

37.2 pants. Saimnieciskās darbības novērtējums
(1) Saimnieciskās darbības novērtējuma mērķis ir noteikt, vai:
1) tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāns nostāda nepiekrītošo kreditoru sliktākā situācijā nekā cits risinājums, ja kreditora iebildumos par tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu norādīts uz tā neatbilstību šā likuma 40. panta ceturtās daļas 15. punktam;
2) kreditoru grupa, kura pārkategoriju piespiedu piemērošanas ceļā ir apstiprinājusi tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu, ir tāda kreditoru grupa, kura pēc parādnieka kā darbību turpinoša uzņēmuma vērtēšanas vai parādnieka maksātnespējas procesa gadījumā saņemtu kādu maksājumu vai saglabātu kādu dalību.
(2) Saimnieciskās darbības novērtējumu veic:
1) tiesiskās aizsardzības procesā ieceltā tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona vai pēdējā ieceltā tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona, ja tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izpildes uzraudzībai nav iecelta tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona;
2) cita persona, kura ir saņēmusi profesionālās kvalifikācijas sertifikātu īpašuma novērtēšanai.
(3) Saimnieciskās darbības novērtējumā iekļauj situācijas vērtējumu, ievērojot saimnieciskās darbības novērtējuma veikšanas mērķi, kā arī izvērtējumu vismaz par šādām ziņām:
1) plānoto naudas plūsmu;
2) ieņēmumu gūšanas iespēju;
3) plānoto izdevumu pamatotību;
4) parādniekam piederošo mantu.
(4) Saimnieciskās darbības novērtējuma veicēju izvēlas un izmaksas sedz:
1) kreditors vai kreditori, kuru iebildumos norādīts uz tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna neatbilstību šā likuma 40. panta ceturtās daļas 15. punktam, ja saimnieciskās darbības novērtējumu veic šā panta pirmās daļas 1. punktā noteiktajam mērķim;
2) parādnieks, ja saimnieciskās darbības novērtējumu veic šā panta pirmās daļas 2. punktā noteiktajam mērķim.
(5) Ja saimnieciskās darbības novērtējums veikts šā panta pirmās daļas 1. punktā noteiktajam mērķim un konstatēta neatbilstība tam, parādnieks atlīdzina kreditoram vai kreditoriem radušos izdevumus."
14.
38. pantā:
papildināt pantu ar 4.1 un 4.daļu šādā redakcijā:
"(41) Ja ir izveidota darbinieku arodbiedrība vai ievēlēti darbinieku pilnvaroti pārstāvji, tad tiesiskās aizsardzības procesā piemērojamās metodes, kas paredz vismaz 25 % darbaspēka atlaišanu, ir piemērojamas, ja tam piekrīt darbinieku pārstāvji.
(42) Tiesiskās aizsardzības procesa metodes nav piemērojamas attiecībā uz prasījumiem, kas minēti Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV un V nodaļā.";
papildināt pantu ar devīto un desmito daļu šādā redakcijā:
"(9) Šā panta otrajā daļā noteikto proporcionalitātes principu var neattiecināt uz kreditoriem, kuru prasījums nesasniedz vienu procentu no visu kreditoru prasījumu summas, vai kreditoriem, kuru preci vai sniegto pakalpojumu objektīvi nav iespējams aizstāt.
(10) Ja, piemērojot šā panta astoto vai devīto daļu, uz attiecīgo kreditoru pilnībā netiek attiecinātas tiesiskās aizsardzības procesā piemērojamās metodes, tad attiecīgajam kreditoram nav piemērojams kreditora statuss."
15.
40. pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu izstrādā un saskaņo divu mēnešu laikā no dienas, kad pagājis šā likuma 37. panta 1.1 vai, ja attiecināms, 1.2 daļā noteiktais termiņš. Ja šā likuma 37. panta pirmās daļas 1., 2., 4., 5., 6., 7., 8. un 9. punktā noteiktās sekas tiek atceltas attiecībā uz visiem kreditoriem, tad tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu izstrādā un saskaņo divu mēnešu laikā no minēto seku atcelšanas dienas.";
aizstāt ceturtās daļas 1. punktā vārdus "pret saistītajiem uzņēmumiem likuma "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" izpratnē" ar vārdiem "pret saistītajām personām likuma "Par nodokļiem un nodevām" izpratnē";
papildināt ceturtās daļas 10. punktu pēc vārda "personu" ar vārdiem "ja tāda tiks iecelta";
aizstāt ceturtās daļas 12. punktā vārdus un skaitli "ja ir panākta šā likuma 35.1 pantā noteiktā vienošanās" ar vārdiem un skaitli "ja attiecināms, un ievērojot šā likuma 35.1 pantu";
papildināt ceturtās daļas 12.1 punktu pēc vārda "personas" ar vārdiem "ja tāda tiks iecelta";
aizstāt ceturtās daļas 13. punktā vārdus "tās parādnieka ieķīlātās mantas sarakstu" ar vārdiem "parādnieka visas mantas sarakstu, tajā skaitā tās vērtību, atsevišķi norādot parādnieka ieķīlātās mantas sarakstu";
izteikt ceturtās daļas 15. punktu šādā redakcijā:
"15) pamatojumu tam, ka tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāns atbilst kreditoru interešu ievērošanas kritērijam vai ka tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu nesaskaņojušo kreditoru ieguvums, īstenojot tiesiskās aizsardzības procesu, ir vismaz tikpat liels kā gadījumā, ja minētā plāna apstiprināšanas brīdī parādniekam tiktu pasludināts maksātnespējas process, vai gadījumā, ja tiktu piemērots nākamais labākais alternatīvais scenārijs, ja netiktu īstenots tiesiskās aizsardzības process;";
papildināt ceturto daļu ar 15.1, 15.2, 15.3, 15.4 un 15.5 punktu šādā redakcijā:
"151) parādnieka ekonomiskās situācijas un darbinieku stāvokļa aprakstu, norādot vismaz informāciju par darbinieku skaitu un informāciju par darba tiesisko attiecību ilgumu, kā arī informāciju par parādnieka grūtību cēloņiem un to apmēru;
152) darbinieku pārstāvju informēšanas un konsultēšanās kārtību;
153) plānoto ietekmi uz parādnieka darbinieku nodarbinātību, piemēram, informāciju par darbinieku skaita samazināšanu vai īstermiņa nodarbināšanu;
154) ja attiecināms, informāciju par jaunu finansējumu jeb finansējumu, kas nepieciešams tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna īstenošanai, tajā skaitā norādot iemeslus tā nepieciešamībai;
155) pamatojumu, kurā skaidrots, kāpēc izredzes ar tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu novērst parādnieka maksātnespēju un nodrošināt uzņēmuma pastāvētspēju ir saprātīgas, tostarp izklāstot priekšnosacījumus, kas nepieciešami, lai plāns būtu sekmīgs;";
papildināt sesto daļu ar 6., 7. un 8. punktu šādā redakcijā:
"6) tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas atzinumu par tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna atbilstību šā likuma prasībām, tajā skaitā tā izpildes un tiesiskās aizsardzības procesa mērķa sasniegšanas iespējamību;
7) ja kreditoru iebildumi norāda uz tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna neatbilstību šā panta ceturtās daļas 15. punktam, šā likuma 37.2 panta otrajā daļā noteiktās personas sagatavotu parādnieka saimnieciskās darbības novērtējumu;
8) tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas izvērtējumu par to  kreditoru atbilstību šā likuma 38. panta devītajai daļai, uz kuriem netiek attiecināts proporcionalitātes princips."
16.
Izteikt 41. panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Ja vien nodrošinātais kreditors nav atteicies, attiecībā uz viņu ievēro šādus noteikumus:
1) nodrošinātā kreditora prasījuma dzēšana vai samazināšana nav atļauta bez viņa piekrišanas, izņemot prasījuma daļu, kas pārsniedz nostiprinātās hipotēkas apmēru vai maksimālās komercķīlas atbildības apmēru, kā arī procentos izteikto blakus prasījumu daļu, kas pārsniedz likumiskos procentus;
2) tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānā paredz:
a) kārtību, kādā tiks izpildītas no līguma izrietošās parādnieka saistības pret nodrošināto kreditoru, kuras parādnieks nav izpildījis pirms tiesiskās aizsardzības procesa uzsākšanas un kuru izpildes termiņš iestāsies tiesiskās aizsardzības procesa laikā, paredzot attiecīgo saistību kopējās summas proporcionālu sadali uz tiesiskās aizsardzības plāna īstenošanas periodu mēnešos,
b) kārtējos no līguma izrietošos maksājumus vai likumiskos procentus, kas pienākas nodrošinātajam kreditoram."
17.
42. pantā:
papildināt pirmo daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Ja parādniekam tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna īstenošanai nepieciešams saņemt nodokļu administrācijas piekrišanu, saskaņošanas termiņu nodokļu administrācijai nosaka ne īsāku par 21 dienu no dienas, kad tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāns uzskatāms par iesniegtu nodokļu administrācijā.";
papildināt pantu ar 3.1 daļu šādā redakcijā:
"(31) Ja tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāns nav saskaņots, ievērojot šā panta trešo daļu, parādnieks var lūgt tiesu apstiprināt tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu pārkategoriju piespiedu piemērošanas ceļā, ja izpildās visi šādi kritēriji:
1) tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāns ir izstrādāts atbilstoši šā likuma 40. un 41. pantam un tas saskaņā ar šā panta pirmo daļu ir nodots saskaņošanai visiem kreditoriem;
2) tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu ir apstiprinājusi vismaz viena kreditoru grupa, izņemot tādu, kura pēc parādnieka kā darbību turpinoša uzņēmuma vērtēšanas vai parādnieka maksātnespējas procesa gadījumā nesaņemtu nekādu maksājumu vai nesaglabātu nekādu dalību;
3) tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāns nodrošina, ka nepiekrītošā kreditoru grupa būs vismaz tikpat labvēlīgā situācijā kā piekrītošā kreditoru grupa;
4) neviena kreditoru grupa nevar saņemt vai paturēt vairāk par tās prasījumu vai pilnu dalības apjomu.";
papildināt pantu ar 5.1 daļu šādā redakcijā:
"(51) Tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izvērtēšanas nolūkos kreditoriem un darbinieku pārstāvjiem ir tiesības pieprasīt un parādniekam ir pienākums sniegt papildu ziņas, izņemot ziņas, kuru neierobežota izpaušana varētu kaitēt parādnieka vai kreditoru likumīgajām interesēm."
18.
43. pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Pirms tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna nodošanas kreditoriem un iesniegšanas apstiprināšanai tiesā atzinumu par šo plānu sniedz tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona.";
aizstāt 1.1 daļā vārdus "parādniekam nodod vienlaikus ar tā iesniegšanu tiesā" ar vārdiem "nodod parādniekam iesniegšanai tiesā";
papildināt otrās daļas otro teikumu pēc vārdiem "vai sagatavotais plāns" ar vārdiem "ir izpildāms un vai tas".
19.
45. pantā:
papildināt otro daļu pēc vārdiem "parādnieka mantu" ar vārdiem "kas norādīta kā nepieciešama tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna īstenošanai";
aizstāt trešajā daļā vārdus "nav norādīta tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānā" ar vārdiem "nav nepieciešama tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna īstenošanai un uz kuru nav attiecināmi ierobežojumi".
20.
Papildināt 46. panta ceturto daļu pēc vārda "persona" ar vārdiem "ja tāda iecelta".
21.
47. pantā:
papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izpildes uzraudzībai nav iecelta tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona, šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktais kreditoru vairākums var lūgt parādnieku tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna grozījumiem pievienot pēdējās ieceltās tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas atzinumu par sagatavoto grozījumu atbilstību šā likuma prasībām, tajā skaitā to izpildes un tiesiskās aizsardzības procesa mērķa sasniegšanas iespējamību.";
uzskatīt līdzšinējo tekstu par panta pirmo daļu.
22.
Papildināt 48. panta pirmo daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanas termiņu var noteikt ilgāku, bet ne ilgāku par četriem gadiem, nepieciešamību skaidrojot tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānā."
23.
49. pantā:
papildināt otro daļu pēc vārda "personu" ar vārdiem "ja tāda iecelta";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Parādniekam tiesiskās aizsardzības procesā ir pienākums:
1) pildīt tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu;
2) visu peļņu novirzīt tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanai;
3) segt tiesiskās aizsardzības procesa izmaksas;
4) ne retāk kā reizi mēnesī rakstveidā ziņot tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošajai personai vai kreditoriem, ja tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona nav iecelta, par tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izpildi;
5) pēc tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas, ja tāda iecelta, pieprasījuma nekavējoties rakstveidā sniegt viņai visas ziņas par tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna īstenošanu un nodrošināt iespēju klātienē pārbaudīt parādnieka saimniecisko darbību un dokumentus;
6) ja tiesiskās aizsardzības procesā nav iecelta tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona, pēc kreditora pieprasījuma sniegt viņam visas ziņas par tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna īstenošanu;
7) nekavējoties ziņot tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošajai personai, ja tāda iecelta, par jebkādiem apstākļiem, kuru dēļ parādnieks nespēs pildīt tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu;
8) paziņot tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošajai personai, ja tāda iecelta, par savas juridiskās adreses maiņu un jebkurām citām izmaiņām, kas ierakstāmas publiskajos reģistros;
9) ja tiesiskās aizsardzības procesā nav iecelta tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona, paziņot kreditoriem un tiesai par savas juridiskās adreses maiņu;
10) ziņot tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošajai personai, ja tāda iecelta, par katru būtisku notikumu parādnieka darbībā;
11) ja tiesiskās aizsardzības procesā nav iecelta tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona, piecu dienu laikā pēc tam, kad pasludināts nolēmums par tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanu, iesniegt atbildīgajai iestādei, kas kārto maksātnespējas reģistru, apstiprinātu tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu;
12) ja tiesiskās aizsardzības procesā nav iecelta tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona, piecu dienu laikā pēc tam, kad pieņemts tiesas lēmums par tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna grozījumu apstiprināšanu, iesniegt atbildīgajai iestādei, kas kārto maksātnespējas reģistru, tiesas apstiprinātus tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna grozījumus."
24.
50. pantā:
papildināt panta nosaukumu pēc vārda "personas" ar vārdiem "ja tāda iecelta";
papildināt trešās daļas 4. punktu pēc vārda "tīmekļvietnē" ar vārdiem un skaitļiem "izņemot gadījumu, ja attiecīgajā tiesiskās aizsardzības procesā jau ir sniegtas šādas ziņas, pamatojoties uz šā likuma 37.1 panta trešās daļas 4. punktu".
25.
51. pantā:
aizstāt otrajā daļā vārdus "juridiskās personas maksātnespējas procesu" ar vārdiem "juridiskās personas vai fiziskās personas maksātnespējas procesu";
papildināt trešās daļas ievaddaļu pēc vārda "personai" ar vārdiem "ja tāda iecelta";
papildināt sestās daļas ievaddaļu pēc vārdiem "tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona" ar vārdiem "vai parādnieks, ja nav iecelta tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona";
aizstāt septītajā daļā vārdus "juridiskās personas maksātnespējas procesu" ar vārdiem "juridiskās personas vai fiziskās personas maksātnespējas procesu".
26.
Papildināt 53. panta pirmās daļas 3. punktu ar vārdiem un skaitli "ja šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktais kreditoru vairākums ir pieprasījis tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas iecelšanu".
27.
Izteikt 54. panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošo personu ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesā ieceļ tiesa saskaņā ar:
1) parādnieka ieteikumu, ja parādnieks lūdz apstiprināt ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu šā likuma 42. panta 3.1 daļā noteiktajā kārtībā;
2) šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktā kreditoru vairākuma, tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas un parādnieka vienošanos, ja šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktais kreditoru vairākums ir pieprasījis tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas iecelšanu."
28.
Izslēgt 56. pantā vārdus "individuālo komersantu".
29.
Papildināt 61. pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Šā panta pirmajā daļā noteiktais aizliegums nav attiecināms un nodrošinātais kreditors ir tiesīgs iesniegt juridiskās personas maksātnespējas procesa pieteikumu, ja komercreģistra iestāde vai nodokļu administrācija ir pieņēmusi lēmumu par sabiedrības darbības izbeigšanu."
30.
Izteikt 63. panta pirmās daļas 3. punktu šādā redakcijā:
"3) apstājas aizdevuma (kredīta) lietošanas procentu pieaugums, likumisko procentu pieaugums, līgumsoda pieaugums (tajā skaitā procentos izteikta līgumsoda pieaugums), nokavējuma naudas pieaugums (nodokļu prasījumiem tiek apturēta tās nokavējuma naudas aprēķināšana, kura tiek noteikta kā procentu maksājums par nodokļu, nodevu un soda naudas samaksas termiņa nokavējumu, tajā skaitā, kas aprēķināta kā nelikumīgs komercdarbības atbalsts), nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas procentu pieaugums;".
31.
67. pantā:
papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Īstenojot šā panta pirmās daļas 13. punktā noteiktās tiesības par speciālista pieaicināšanu, darījumu slēdz rakstveidā, norādot vismaz šādas ziņas: 
1) darījuma puses;
2) darbību apraksts, par kuru veikšanu speciālistam paredzēta atlīdzība;
3) speciālistam noteiktās atlīdzības apmērs.";
uzskatīt līdzšinējo panta tekstu par pirmo daļu.
32.
73. pantā:
aizstāt otrajā daļā vārdus "sastādīts kreditoru prasījumu apmierināšanas plāns" ar vārdiem "sastādīts kreditoru prasījumu apmierināšanas plāns vai ziņojums par mantas neesību, ar ko ierosināts izbeigt juridiskās personas maksātnespējas procesu";
papildināt pantu ar 2.1 daļu šādā redakcijā:
"(21) Ja kreditora pieteikums iesniegts šā panta pirmajā vai otrajā daļā minētajā termiņā, kreditoram ir tiesības līdz dienai, kad šajā likumā noteiktajā kārtībā sastādīts kreditoru prasījumu apmierināšanas plāns vai ziņojums par mantas neesību, ar ko ierosināts izbeigt juridiskās personas maksātnespējas procesu, precizēt kreditora prasījumu gadījumā, ja no kreditora rīcības neatkarīgu apstākļu dēļ, nemainoties kreditora prasījuma pamatojumam, ir mainījies kreditora prasījuma apmērs. Pēc šā termiņa iestājas noilgums un kreditors zaudē kreditora statusu un savas prasījuma tiesības pret parādnieku.";
aizstāt trešajā daļā vārdus "sastādīts kreditoru prasījumu apmierināšanas plāns" ar vārdiem "sastādīts kreditoru prasījumu apmierināšanas plāns vai ziņojums par mantas neesību, ar ko ierosināts izbeigt juridiskās personas maksātnespējas procesu".
33.
Papildināt 96. pantu ar ceturto, piekto un sesto daļu šādā redakcijā:
"(4) Šā panta pirmajā daļā noteiktajos termiņos neieskaita laiku, kad attiecībā uz parādnieku bija ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta.
(5) Administrators nav tiesīgs celt tiesā prasību par tāda tiesiskās aizsardzības procesa lietas ietvaros veikta darījuma atzīšanu par spēkā neesošu, kas attiecas uz pagaidu finansējumu vai jaunu finansējumu, tikai tādēļ, ka attiecīgais darījums kaitējis kreditoru kopuma interesēm, izņemot gadījumu, ja konstatējams arī cits pamats darījuma atzīšanai par spēkā neesošu, tajā skaitā, ja pušu rīcība atzīstama par ļaunprātīgu vai nelabticīgu vai darījums slēgts ar ieinteresētajām personām.
(6) Šā panta piektajā daļā minētais nosacījums attiecināms arī uz citiem tiesiskās aizsardzības procesa lietai pienācīgi un uzreiz nepieciešamiem darījumiem, kas aptver vismaz:
1) maksājumus saistībā ar tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izstrādi, saskaņošanu un iesniegšanu tiesā;
2) tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas atlīdzību;
3) saimnieciskās darbības novērtējuma izmaksas;
4) darba samaksu darbiniekiem par jau paveiktu darbu, neskarot citu aizsardzību, kas paredzēta Eiropas Savienības vai nacionālajos normatīvajos aktos;
5) jebkādus citus izdevumus parasti veiktās saimnieciskās darbības ietvaros."
34.
Papildināt 101. pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Administrators nav tiesīgs vienpusēji atkāpties no tiesiskās aizsardzības procesa lietas ietvaros slēgta un neizpildīta vai daļēji izpildīta līguma tikai tādēļ, ka attiecīgais līgums kaitējis kreditoru kopuma interesēm, taču ir tiesīgs vienpusēji atkāpties no tiesiskās aizsardzības procesa lietas ietvaros slēgta un neizpildīta vai daļēji izpildīta līguma, ja konstatējams cits pamats vienpusēji atkāpties no tā."
35.
Papildināt 115. panta ceturtās daļas pirmo teikumu pēc vārdiem "kārtējos nodokļu maksājumus" ar vārdiem "un ar parādnieka mantas uzturēšanu saistītos izdevumus".
36.
Papildināt 116. panta trešo daļu pēc vārdiem "nekustamā īpašuma nodokļa maksājumus" ar vārdiem "un ar parādnieka mantas uzturēšanu saistītos izdevumus".
37.
Papildināt 118. pantu ar 5.1 daļu šādā redakcijā:
"(51) Atbalsta sniedzēju prasījumi, kas izriet no prasījumiem Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV un V nodaļā minētajos gadījumos, tiek apmierināti šā panta piektajā daļā noteiktajā kārtībā, ievērojot, ka šajā gadījumā galvenais prasījums un blakusprasījums ir nedalāms un tiek segts vienlaikus."
38.
Izteikt XXII nodaļu šādā redakcijā:
"XXII nodaļa
Personālsabiedrību maksātnespējas procesa īpatnības
121. pants. To kreditoru tiesības, kuru prasījumi neizriet no parādnieka komercdarbības

(1) Ja tiek pasludināts juridiskās personas maksātnespējas process personālsabiedrībai, šajā nodaļā noteiktās kreditoru tiesības ir arī personālsabiedrības komplementāru kreditoriem.
(2) Ja šā panta pirmajā daļā minētie kreditori nepiesaka savus prasījumus atbilstoši šā likuma 73. pantam, uz tiem neattiecas šā likuma 122. panta noteikumi.

122. pants. Prasījuma tiesību noilgums
(1) Pēc tam kad šā likuma XXI nodaļā noteiktajā kārtībā ir pabeigts personālsabiedrības maksātnespējas process, nesegtās kreditoru prasījumu tiesības noilgst Komerclikumā noteiktajā termiņā.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētajā termiņā noilgst arī šā likuma 121. panta pirmajā daļā minēto kreditoru prasījuma tiesības, ja šie kreditori ir iesnieguši savus prasījumus personālsabiedrības maksātnespējas procesā.

123. pants. Tiesības izmantot fiziskās personas maksātnespējas procesu
Fiziskai personai, kas ir bijusi komplementārs personālsabiedrībā, kam izbeigts juridiskās personas maksātnespējas process, ir tiesības vērsties tiesā ar pieteikumu par fiziskās personas maksātnespējas procesu."
39.
Izteikt 127. panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Fiziskās personas maksātnespējas process ir piemērojams arī parādniekiem, kuri vienlaikus ir individuālie komersanti vai individuālā (ģimenes) uzņēmuma, zemnieku saimniecības vai zvejnieku saimniecības īpašnieki."
40.
129. pantā:
papildināt pirmo daļu ar 4. un 5. punktu šādā redakcijā:
"4) individuālā komersanta, individuālā (ģimenes) uzņēmuma, zemnieku saimniecības, zvejnieku saimniecības vai saimnieciskās darbības ietvaros:
a) piemērojot piespiedu izpildes līdzekļus, nav bijis iespējams izpildīt tiesas nolēmumu par parāda piedziņu no parādnieka,
b) parādnieks nav nokārtojis vienu vai vairākas parādsaistības, no kurām pamatparāda summa atsevišķi vai kopā pārsniedz 2134 euro un kurām ir iestājies izpildes termiņš, un kreditors vai kreditori ir izsnieguši vai nosūtījuši uz parādnieka juridisko adresi sūtītāja apmaksātu brīdinājumu par savu nodomu iesniegt fiziskās personas maksātnespējas procesa pieteikumu, un parādnieks triju nedēļu laikā pēc brīdinājuma nodošanas pasta komersantam nav samaksājis parādu vai nav cēlis pamatotus iebildumus pret prasījumu,
c) parādnieks nav pilnībā izmaksājis darbiniekam darba samaksu, kaitējuma atlīdzību sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību vai nav veicis sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas divu mēnešu laikā no izmaksai noteiktās dienas. Ja darba līgumā nav noteikta darba samaksas izmaksas diena, uzskatāms, ka šī diena ir nākamā mēneša pirmā darbdiena,
d) parādnieks ilgāk nekā divus mēnešus nav nokārtojis parādsaistības, kurām iestājies izpildes termiņš;
5) gadījumā, ja parādnieks vienlaikus ir individuālais komersants vai individuālā (ģimenes) uzņēmuma, zemnieku saimniecības, zvejnieku saimniecības īpašnieks:
a) saskaņā ar likvidācijas sākuma finanšu pārskatu individuālajam komersantam, individuālajam (ģimenes) uzņēmumam, zemnieku saimniecībai vai zvejnieku saimniecībai nepietiek aktīvu, lai apmierinātu visus pamatotos kreditoru prasījumus, vai arī šis apstāklis atklājas likvidācijas gaitā,
b) ir iestājies šā likuma 51. panta otrajā daļā minētais apstāklis,
c) ir iestājies kāds no šā likuma 51. panta trešajā daļā minētajiem gadījumiem,
d) ir iestājies šā likuma 51. panta piektajā daļā minētais apstāklis.";
papildināt pantu ar 2.1 daļu šādā redakcijā:
"(21) Tiesa var pilnīgi vai daļēji atbrīvot darbinieku no maksātnespējas procesa depozīta samaksas, ja viņš maksātnespējas procesa pieteikumu iesniedz pēc tam, kad, piemērojot piespiedu izpildes līdzekļus, nav bijis iespējams izpildīt tiesas nolēmumu par parāda piedziņu no parādnieka, un darbinieks, ievērojot viņa mantisko stāvokli, nevar iemaksāt maksātnespējas procesa depozītu."
41.
130. pantā:
izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2) kura saukta pie kriminālatbildības par Krimināllikuma 210. pantā noteiktā noziedzīgā nodarījuma izdarīšanu;";
papildināt pantu ar 7. punktu šādā redakcijā:
"7) attiecībā uz kuru ir pieņemts pieteikums par fiziskās personas atbrīvošanu no parādsaistībām Fiziskās personas atbrīvošanas no parādsaistībām likumā noteiktajā kārtībā.";
papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja fiziskās personas maksātnespējas process ir izbeigts, dzēšot saistības, taču vēlāk saistību dzēšana atcelta, fiziskās personas maksātnespējas procesa piemērošanas ierobežojumi nosakāmi, ievērojot saistību dzēšanas atcelšanas pamatojumu.";
uzskatīt līdzšinējo tekstu par pirmo daļu.
42.
Papildināt 131. panta pirmo daļu ar 5. punktu šādā redakcijā:
"5) gadījumā, ja parādnieks vienlaikus ir individuālais komersants vai individuālā (ģimenes) uzņēmuma, zemnieku saimniecības vai zvejnieku saimniecības īpašnieks, – prokūrists, komercpilnvarnieks vai persona, kas pildījusi pārvaldes institūcijas funkcijas."
43.
132. pantā:
pirmajā daļā:
papildināt daļu ar 1.1 punktu šādā redakcijā:
"11) ja attiecināms, parādnieka, kurš vienlaikus ir individuālais komersants vai individuālā (ģimenes) uzņēmuma, zemnieku saimniecības vai zvejnieku saimniecības īpašnieks, firma (nosaukums) un reģistrācijas numurs;";
papildināt daļu ar 8.1 punktu šādā redakcijā:
"81) ja attiecināms, datums, kad pieņemts tiesas lēmums, ar ko atceļ fiziskās personas atbrīvošanu no saistībām;";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Šā panta pirmajā daļā minētās ziņas publisko maksātnespējas reģistrā fiziskās personas maksātnespējas procesa laikā, kā arī vienu gadu pēc tam, kad izdarīts ieraksts par fiziskās personas maksātnespējas procesa izbeigšanu vai parādnieka atbrīvošanas no saistībām atcelšanu."
44.
133. pantā:
papildināt pirmo daļu ar 4., 5., 6. un 7. punktu šādā redakcijā:
"4) kreditors vai kreditori, ja pastāv kāda no šā likuma 129. panta pirmās daļas 4. punkta "a", "b" vai "c" apakšpunktā minētajām fiziskās personas maksātnespējas procesa pazīmēm;
5) kreditors vai kreditori, ja pastāv šā likuma 51. panta trešās daļas 2. punktā minētā pazīme;
6) šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktā kreditoru vairākuma pārstāvis, ja pastāv kāda no šā likuma 51. panta trešajā daļā minētajām pazīmēm;
7) parādnieks, ja pastāv kāda no šā likuma 129. panta pirmās daļas 4. punkta "d" apakšpunktā vai 5. punkta "a" vai "d" apakšpunktā minētajām fiziskās personas maksātnespējas procesa pazīmēm.";
papildināt pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Šā panta pirmās daļas 4., 5., 6. un 7. punktā noteiktajos gadījumos ņem vērā tikai tos prasījumus, kas ir radušies no individuālā komersanta, individuālā (ģimenes) uzņēmuma, zemnieku saimniecības, zvejnieku saimniecības vai saimnieciskās darbības veicēja darbībām."
45.
Papildināt likumu ar 133.1 pantu šādā redakcijā:
"133.1 pants. Parādnieka pienākums iesniegt fiziskās personas maksātnespējas procesa pieteikumu
(1) Ja parādnieks vienlaikus ir individuālais komersants vai individuālā (ģimenes) uzņēmuma, zemnieku saimniecības vai zvejnieku saimniecības īpašnieks, parādniekam ir pienākums iesniegt fiziskās personas maksātnespējas procesa pieteikumu šā likuma 133. panta pirmās daļas 7. punktā noteiktajos gadījumos.
(2) Šā panta pirmajā daļā noteiktajā gadījumā ņem vērā tikai tos prasījumus, kas ir radušies no individuālā komersanta, individuālā (ģimenes) uzņēmuma, zemnieku saimniecības vai zvejnieku saimniecības darbībām."
46.
Izteikt 134. panta otrās daļas 3. punktu šādā redakcijā:
"3) apstājas aizdevuma (kredīta) lietošanas procentu pieaugums, likumisko procentu pieaugums, līgumsoda pieaugums (tajā skaitā procentos izteikta līgumsoda pieaugums), nokavējuma naudas pieaugums, nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas procentu pieaugums. Nodokļu prasījumiem tiek apturēta tās nokavējuma naudas aprēķināšana, kura tiek noteikta kā procentu maksājums par nodokļu, nodevu un soda naudas samaksas termiņa nokavējumu, tai skaitā, kas aprēķināta kā nelikumīgs komercdarbības atbalsts;".
47.
Izslēgt 135. pantā vārdus "un ceturto".
48.
Papildināt 137. pantu ar 14. punktu šādā redakcijā:
"14) ja nepieciešams un gadījumā, ja parādnieks vienlaikus ir individuālais komersants, individuālā (ģimenes) uzņēmuma, zemnieku saimniecības vai zvejnieku saimniecības īpašnieks vai saimnieciskās darbības veicējs, veic šā likuma 63. panta pirmās daļas 2. punktā, 64. panta pirmās daļas 1., 2. un 3. punktā, 65. panta 2. punktā un 67. panta 2. punktā noteiktās darbības saistībā ar parādnieka saimniecisko darbību."
49.
138. pantā:
papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Īstenojot šā panta pirmās daļas 3. punktā noteiktās tiesības par speciālista pieaicināšanu, darījumu slēdz rakstveidā, norādot vismaz šādas ziņas: 
1) darījuma puses;
2) darbību apraksts, par kuru veikšanu speciālistam paredzēta atlīdzība;
3) speciālistam noteiktās atlīdzības apmērs.";
uzskatīt līdzšinējo panta tekstu par pirmo daļu.
50.
Papildināt 140. pantu ar 4. punktu šādā redakcijā:
"4) ja parādnieks vienlaikus ir individuālais komersants vai individuālā (ģimenes) uzņēmuma, zemnieku saimniecības vai zvejnieku saimniecības īpašnieks, iesniegt tiesā pieteikumu par pāreju uz tiesiskās aizsardzības procesu attiecībā uz individuālo komersantu, individuālo (ģimenes) uzņēmumu, zemnieku saimniecību vai zvejnieku saimniecību, ievērojot šā likuma XIX nodaļas noteikumus."
51.
147. pantā:
papildināt pantu ar 3.1 daļu šādā redakcijā:
"(31) Pēc tam kad veikti šā panta otrajā un trešajā daļā minētie maksājumi, secīgi tiek segti šā likuma 118. panta otrajā un trešajā daļā noteiktie prasījumi.";
aizstāt ceturtajā daļā vārdus "šā panta otrajā un trešajā daļā" ar vārdiem un skaitli "šā panta otrajā, trešajā un 3.1 daļā".
52.
Papildināt 149. pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:
"(8) Ja parādnieks vienlaikus ir individuālais komersants vai individuālā (ģimenes) uzņēmuma, zemnieku saimniecības vai zvejnieku saimniecības īpašnieks, administrators attiecībā uz individuālo komersantu, individuālo (ģimenes) uzņēmumu, zemnieku saimniecību vai zvejnieku saimniecību veic šā likuma 120. pantā noteiktās darbības."
53.
Papildināt 150. pantu ar devīto daļu šādā redakcijā:
"(9) Tiesa izbeidz bankrota procedūru, vienlaikus izbeidzot fiziskās personas maksātnespējas procesu, ja parādnieka individuālajam komersantam, individuālajam (ģimenes) uzņēmumam, zemnieku saimniecībai vai zvejnieku saimniecībai ir pasludināts tiesiskās aizsardzības process ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesā."
54.
153. pantā:
izslēgt 1. punktu;
papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Saistību dzēšanas procedūru var nepiemērot vai pārtraukt, ja parādnieks pēdējo triju gadu laikā pirms fiziskās personas maksātnespējas procesa pasludināšanas vai maksātnespējas procesa laikā ir slēdzis darījumus, kuru rezultātā kļuvis maksātnespējīgs vai radījis zaudējumus kreditoriem, turklāt viņš apzinājās vai viņam vajadzēja apzināties, ka šādu darījumu slēgšana var novest līdz maksātnespējai vai zaudējumu radīšanai kreditoriem.";
uzskatīt līdzšinējo tekstu par panta pirmo daļu.
55.
Papildināt 154. panta otro daļu ar 8. punktu šādā redakcijā:
"8) kārtība, kādā tiks izmaksātas tās summas, kas nesasniedz piecus procentus no tiem kreditoriem izmaksājamo summu apmēra, kuri savus prasījumus ir iesnieguši šā likuma 141. panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā."
56.
155. pantā:
papildināt pantu ar 4.1 daļu šādā redakcijā:
"(41) Tiesa var pagarināt saistību dzēšanas procedūras termiņu šā likuma 162. panta sestajā daļā noteiktajā kārtībā un gadījumos.";
papildināt piekto daļu ar trešo teikumu šādā redakcijā:
"Par parādnieka saistībām ir uzskatāmi arī procenti un nokavējuma nauda, kas izriet no prasījumiem, kas minēti Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV un V nodaļā."
57.
Izteikt 162. panta sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Ar tiesas lēmumu vienu reizi saistību dzēšanas procedūras laikā uz termiņu, kas nepārsniedz vienu gadu, var samazināt fiziskās personas saistību dzēšanas plānā paredzētos parādnieka maksājumus kreditoriem un attiecīgi pagarināt šā likuma 155. pantā noteikto termiņu, ja saistību dzēšanas procedūras laikā viņš nespēj gūt ienākumus atbilstoši savām spējām vai ir kļuvis darbnespējīgs."
58.
164. pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "atlikušās minētajā plānā norādītās šīs personas saistības" ar vārdiem "parādnieka saistības, izņemot šā panta ceturtajā daļā noteiktās saistības";
papildināt otro daļu pēc vārdiem "noteiktās darbības" ar vārdiem un skaitli "būtiski ietekmējot plāna izpildi, kā arī ja fiziskās personas saistību dzēšanas plāns ir ticis pagarināts šā panta 2.1 daļā noteiktajā kārtībā un parādnieks nav veicis tajā noteiktās darbības";
papildināt pantu ar 2.1 daļu šādā redakcijā:
"(21) Ja parādnieks nav veicis fiziskās personas saistību dzēšanas plānā noteiktās darbības, bet tas nav būtiski ietekmējis plāna izpildi, tiesa vienu reizi pagarina tā darbību par vienu gadu. Šādā gadījumā tiek saglabāti fiziskās personas saistību dzēšanas plānā ietvertie nosacījumi, tos attiecinot uz pagarināto termiņu un vienlaikus nepārsniedzot fiziskās personas maksātnespējas procesā kreditoru prasījumu atzīto apmēru, un parādniekam papildus ir pienākums veikt iepriekš neizpildītās darbības.";
aizstāt trešajā daļā vārdus "no atlikušajām saistībām, kas norādītas fiziskās personas saistību dzēšanas plānā" ar vārdiem "no saistībām";
papildināt ceturto daļu ar 5. punktu šādā redakcijā:
"5) prasījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV un V nodaļā minētajos gadījumos, kad parādniekam ir atgūstami aktīvi, kas saistīti ar tā komercdarbību, izņemot mājokli, kas saglabāts fiziskās personas īpašumā atbilstoši šā likuma 148. pantam, un kad ir konstatējama saimnieciskā pēctecība, arī tiesību un saistību pārņemšana."
59.
Papildināt XXVII nodaļu ar 165.1 un 165.2 pantu šādā redakcijā:
"165.1 pants. Parādnieka atbrīvošanas no saistībām atcelšana
(1) Pieteikuma iesniegšana par parādnieka atbrīvošanas no saistībām atcelšanu ir pieļaujama vienu gadu pēc dienas, kad tiesa lēmusi par fiziskās personas maksātnespējas procesa izbeigšanu.
(2) Parādniekam ir pienākums iesniegt pieteikumu par atbrīvošanas no saistībām atcelšanu, ja parādnieka rīcībā ir finanšu līdzekļi dzēsto saistību apmērā, kas laimēti loterijā, saņemti mantojumā vai dāvinājumā vai iegūti citu apsvērumu dēļ. Pieteikums iesniedzams nekavējoties, bet ne vēlāk kā  mēneša laikā no dienas, kad parādnieka rīcībā radušies finanšu līdzekļi dzēsto saistību apmērā.
(3) Kreditors vai cita persona, kuras likumiskās tiesības ir aizskartas, šā panta pirmajā daļā noteiktajā termiņā var iesniegt tiesā pieteikumu par fiziskās personas atbrīvošanas no saistībām atcelšanu šādos gadījumos:
1) šā likuma 130. panta pirmās daļas 1., 2. un 4. punktā, 153. panta pirmās daļas 2. punktā un otrajā daļā noteiktajos gadījumos, ja tos objektīvi nevarēja konstatēt fiziskās personas maksātnespējas procesa ietvaros;
2) šā panta otrajā daļā noteiktajā gadījumā.
(4) Pieteikumu par parādnieka atbrīvošanas no saistībām atcelšanu tiesa izskata Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā.

165.2 pants. Sekas, kas rodas, atceļot parādnieka atbrīvošanu no saistībām 
Ja parādnieka atbrīvošanu no saistībām atceļ, tiek atjaunotas visas saistības, kas bija spēkā pirms tiesas lēmuma par fiziskās personas maksātnespējas procesa izbeigšanu. Fiziskās personas maksātnespējas process netiek atjaunots."
60.
Izteikt 166. pantu šādā redakcijā:
"166. pants. Tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas atlīdzība tiesiskās aizsardzības procesā un ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesā
(1) Par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas atlīdzības apmēru un tās segšanas kārtību tiesiskās aizsardzības procesā vai ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesā parādnieks, ja tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona ieceļama tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izstrādei un saskaņošanai ar kreditoriem vai tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna īstenošanas uzraudzībai, ja parādnieks lūdz apstiprināt tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu šā likuma 42. panta 3.1 daļā noteiktajā kārtībā, rakstveidā vienojas ar tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošo personu un norāda to tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānā.
(2) Ja tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas iecelšana tiek pieprasīta citos, šā panta pirmajā daļā neminētajos gadījumos, šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktais kreditoru vairākums rakstveidā vienojas ar tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošo personu par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas atlīdzības apmēru un tās segšanas kārtību tiesiskās aizsardzības procesā vai ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesā un norāda to tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānā.
(3) Tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas atlīdzību par pienākumu veikšanu tiesiskās aizsardzības procesā vai ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesā sedz:
1) parādnieks, ja tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošā persona ieceļama tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izstrādei un saskaņošanai ar kreditoriem vai tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna īstenošanas uzraudzībai, ja parādnieks lūdz apstiprināt tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu šā likuma 42. panta 3.1 daļā noteiktajā kārtībā;
2) šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktais kreditoru vairākums, kas ir lūdzis tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas iecelšanu tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izpildes uzraudzībai, proporcionāli katra kreditora prasījuma apmēram, ja tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas iecelšanu pieprasījis šā likuma 42. panta trešajā daļā noteiktais kreditoru vairākums."
61.
Izteikt 170. panta pirmās daļas 1. punktu šādā redakcijā:
"1) juridiskās personas maksātnespējas procesa depozīta apmēru plus piecu procentu apmēru no mantas novērtējuma, ja ir sastādīts mantas pārdošanas plāns;".
62.
Papildināt 174.2 panta pirmās daļas 7. punktu pēc vārda "uzlikt" ar vārdiem "tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošajai personai vai".
63.
Papildināt 175. panta pirmās daļas 2. punktu pēc vārda "procesā" ar vārdiem "un tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas rīcību tiesiskās aizsardzības procesā".
64.
Aizstāt 178. pantā vārdus "juridiskās personas maksātnespējas procesa" ar vārdiem "juridiskās personas vai fiziskās personas maksātnespējas procesa".
65.
Papildināt pārejas noteikumus ar 82., 83., 84. un 85. punktu šādā redakcijā:
"82. Grozījumi šā likuma 12.3 pantā, 12.4 panta otrajā daļā, 12.8 panta ceturtajā un piektajā daļā, 12.9 pantā, 20. panta pirmajā daļā, 35.1, 36., 37. pantā, 37.1 un 37.2 pants, grozījumi 38., 40. pantā, 41. panta pirmajā daļā, 42., 43., 45. pantā, 46. panta ceturtajā daļā, 47. pantā, 48. panta pirmajā daļā, 49., 50., 51. pantā, 53. panta pirmās daļas 3. punktā, 54. panta pirmajā daļā, 56., 73., 96., 101., 118. pantā, XXII nodaļā, 127. panta trešajā daļā, 129. panta pirmajā daļā, 130. pantā, 131. panta pirmajā daļā, 132., 133. pantā, 133.1 pants, grozījumi 135., 137., 140., 147., 149., 150., 153., 154., 155. pantā, 162. panta sestajā daļā, 164. pantā, 165.1 un 165.2 pants, grozījumi 166. pantā, 174.2 panta pirmās daļas 7. punktā, 175. panta pirmās daļas 2. punktā un 178. pantā attiecināmi uz tiesiskās aizsardzības procesiem, juridiskās personas maksātnespējas procesiem un fiziskās personas maksātnespējas procesiem, kas uzsākti  ar dienu, kad pagājuši seši mēneši kopš šo grozījumu spēkā stāšanās.
83. Ministru kabinets sešu mēnešu laikā pēc šā likuma 12.5 panta sestās daļas un 12.8 panta piektās daļas stāšanās spēkā izdod šā likuma 12.5 panta sestajā daļā un 12.8 panta piektajā daļā minētos Ministru kabineta noteikumus, kā arī izstrādā grozījumus Ministru kabineta 2015. gada 24. februāra noteikumos Nr. 88 "Kārtība, kādā iemaksā un izmaksā depozītu juridiskās un fiziskās personas maksātnespējas procesā".
84. Šā likuma 133. panta 1.1 daļa nav piemērojama gadījumā, ja līdz dienai, kad šī daļa stājās spēkā (ievērojot šo pārejas noteikumu 82. punktu), jau ir ticis pasludināts individuālā komersanta, individuālā (ģimenes) uzņēmuma, zemnieku saimniecības vai zvejnieku saimniecības juridiskās personas maksātnespējas process vai saimnieciskās darbības veicēja fiziskās personas maksātnespējas process.
85. Šā likuma grozījumi par vārdu "finanšu un kapitāla tirgus dalībnieki" (attiecīgā skaitlī un locījumā) aizstāšanu ar vārdiem "finanšu tirgus dalībnieki" (attiecīgā skaitlī un locījumā) visā likumā, vārdu "Finanšu un kapitāla tirgus komisija" (attiecīgā locījumā) aizstāšanu ar vārdiem "Latvijas Banka" (attiecīgā locījumā) visā likumā un grozījumi šā likuma 26. panta trešās daļas 6. punktā (par vārdu "šai komisijai" aizstāšanu ar vārdiem "Latvijas Bankai") stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī."
66.
Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija direktīvas (ES) 2019/1023 par preventīvās pārstrukturēšanas regulējumu, parādsaistību dzēšanu un diskvalifikāciju un ar pārstrukturēšanu, maksātnespēju un parādsaistību dzēšanu saistīto procedūru efektivitātes palielināšanas pasākumiem un ar ko groza direktīvu (ES) 2017/1132 (direktīva par pārstrukturēšanu un maksātnespēju)."
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Ministru prezidenta biedrs, tieslietu ministrs J. Bordāns