24-TA-66
Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likums
1.
pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1)
prioritārs projekts – investīciju piesaisti vai eksportspēju veicinošs projekts, kas sekmē attīstības plānošanas dokumentos, nacionālās industriālās politikas vai digitālās transformācijas politikas jomā noteikto mērķu sasniegšanu vai veicina tādu tirgus nepilnību novēršanu, kas kavē šo mērķu efektīvu sasniegšanu;
2)
regulatīvā smilškaste – konkrēts tiesiskais ietvars konkrētā ierobežotā teritorijā, kur darbojas no spēkā esošiem normatīvajiem aktiem atšķirīgi nosacījumi, lai komersanti un zinātniskās institūcijas varētu testēt un pārbaudīt inovatīvus produktus, tehnoloģijas un pakalpojumus attiecīgo risinājumu komercializācijai.
2.
pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir palielināt uz eksportu orientētas investīcijas un radīt vidi, kur testēt un pārbaudīt inovatīvus produktus, tehnoloģijas un pakalpojumus, tādējādi veicinot tautsaimniecības attīstību.
3.
pants.
Prioritārie projekti
(1)
Prioritārais projekts tiek īstenots kādā no šādām jomām:
1)
zināšanu ietilpīga bioekonomika;
2)
biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, farmācija;
3)
fotonika un viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas;
4)
viedā enerģētika, mobilitāte un neto nulles emisiju tehnoloģijas;
5)
informācijas un komunikācijas tehnoloģijas;
6)
būvniecība, transports vai loģistika, ja projekts ir saistīts ar pakalpojumu un infrastruktūras nodrošināšanu šīs daļas 1., 2., 3., 4. un 5. punktā minētajās jomās;
7)
tūrisms un starptautiski pasākumi;
8)
zemas īres dzīvojamo mājokļu un sociālo mājokļu būvniecība;
9)
drošība un aizsardzība;
10)
starptautisko biznesa pakalpojumu centru darbības nodrošināšana un pakalpojumu sniegšana;
11)
projekti, kuru ietvaros iepriekšējā pārskata gada vidējais darbinieku atalgojums nav mazāks kā Eiropas Savienības iepriekšējā pārskata gada vidējais darbinieku atalgojums.
(2)
Prioritāros projektus izvērtē prioritārā kārtībā un termiņā. Ja prioritāro projektu izvērtēšanas termiņš atbilstoši attiecīgās jomas darbību regulējošiem normatīvajiem aktiem ir garāks par piecām darbdienām un projektu izvērtēšana kā pakalpojums netiek piedāvāts paātrinātā kārtībā par papildu samaksu, prioritāro projektu izvērtēšanas pakalpojumu sniedz vismaz divas reizes īsākā termiņā vai konkrētās iestādes noteiktā atsevišķā paātrinātā kārtībā vai procesā un par to netiek piemērota papildu maksa, ja iestādes cenrādī par to jau nav paredzēta papildu maksa.
(3)
Ministru kabinets nosaka:
1)
prioritāro projektu kvalifikācijas kritērijus;
2)
prioritāro projektu iesniegšanas un izvērtēšanas kārtību, īstenošanas un uzraudzības kārtību, prioritārā projekta statusa piešķiršanas un zaudēšanas nosacījumus un kārtību;
3)
institūciju, kas nodrošina vienu kontaktpunktu prioritāro projektu apkalpošanai un informācijas apmaiņai;
4)
iesaistīto institūciju informēšanas kārtību;
5)
valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniedzamo publisko pakalpojumu sarakstu un nosacījumus nepieciešamo darbību saskaņošanai, lai prioritāriem projektiem nodrošinātu attiecīgo pakalpojumu sniegšanu prioritārā kārtībā un termiņā.
4.
pants.
Atbalsts investīciju piesaistei un eksporta veicināšanai
(1)
Atbalsts tiek sniegts prioritāriem investīciju projektiem, kas atbilst šā likuma 3. panta pirmajā daļā noteiktajām jomām.
(2)
Komercdarbības atbalsts uzņēmējdarbības veicināšanai prioritāro projektu piesaistei tiek sniegts atbalsta programmas vai ad-hoc atbalsta ietvaros.
(3)
Ministru kabinets nosaka:
1)
attiecīgās komercdarbības atbalsta programmai pieejamo finansējumu;
2)
kārtību un kritērijus, kādā tiek piešķirts komercdarbības atbalsts, tai skaitā ad-hoc atbalsts;
3)
nosacījumus un kārtību, kādā īsteno komercdarbības atbalsta programmu;
4)
nosacījumus un kārtību, kādā pieņem lēmumu par piešķirtā finansējuma izlietojumu un atgūst neatbilstošos izdevumus;
5)
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
6)
atbalsta uzskaiti, neatbalstāmās nozares un darbības.
5.
pants.
Regulatīvās smilškastes izveides nosacījumi
(1)
Lai inovatīvi produkti, tehnoloģijas un pakalpojumi varētu tikt testēti regulatīvajā smilškastē, tiem jāatbilst visiem šiem kritērijiem:
1)
tiek testēti un pārbaudīti inovatīvi produkti, tehnoloģijas un pakalpojumi, kurus testētājs nepiedāvā tirgū, vai tiek testētas tirgū esošu produktu, tehnoloģiju un pakalpojumu jaunas lietošanas iespējas;
2)
nepieciešamība testēt inovatīvus produktus, tehnoloģijas un pakalpojumus kontrolējamā vidē ir objektīvi pamatota, bet pati testēšana var veicināt, atvieglot un paātrināt to ieviešanu tirgū;
3)
testētājs ir veicis pielāgojamības novērtējumu, sagatavojis testēšanas plānu ar skaidriem mērķiem, testēšanas nosacījumiem un identificēto risku analīzi, kā arī tā rīcībā ir pietiekami resursi, lai šādu testēšanu veiktu;
4)
testējamie inovatīvie produkti, tehnoloģijas un pakalpojumi ir ar prognozējamu un novērtējamu komercializācijas un starptautiskās mērogošanas potenciālu;
5)
inovatīvie produkti, tehnoloģijas un pakalpojumi tiek īstenoti kādā no šā likuma 3. panta pirmajā daļā minētajām jomām.
(2)
Ministru kabinets pieņem lēmumu par regulatīvās smilškastes izveidi un tās atbildīgo uzraudzības iestādi.
(3)
Ministru kabinets nosaka:
1)
regulatīvās smilškastes izveides nosacījumus un kārtību, tostarp regulatīvās smilškastes pieteikuma iesniegšanas un izvērtēšanas kārtību;
2)
regulatīvās smilškastes īstenošanas, uzraudzības un izbeigšanas nosacījumus un kārtību.
Pārejas noteikumi
1.
Ministru kabinets šā likuma 3. panta trešajā daļā minētos noteikumus izdod līdz 2024. gada 1. decembrim. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. novembrim ir spēkā Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumi Nr. 83 "Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
2.
Ministru kabinets šā likuma 5. panta ceturtajā daļā minētos noteikumus izdod līdz 2024. gada 1. decembrim.
Ekonomikas ministrs V. Valainis