25-TA-70
Kārtība, kādā organizē un īsteno strukturētu elektronisko rēķinu apriti un kādā strukturētu elektronisko rēķinu datus iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam
Izdoti saskaņā ar Grāmatvedības likuma 11. panta piecpadsmito daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā organizē un īsteno strukturētu elektronisko rēķinu (turpmāk – e-rēķins) apriti un kādā e-rēķinu datus iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam.
2.
Noteikumos lietotie termini:
2.1.
piegādes kanāls – e-rēķinu piegādes kanāls, kas nodrošina e-rēķina nosūtīšanu un saņemšanu;
2.2.
pakalpojumu sniedzējs jeb operators – uzņēmums, kas nodrošina e-rēķinu apriti, izveidi un citus ar e-rēķinu darbībām saistītus pakalpojumus un nodrošina e-rēķinu iesniegšanu Valsts ieņēmumu dienestam.
3.
Noteikumus piemēro Grāmatvedības likuma 3. pantā minētie subjekti (turpmāk – uzņēmumi).
II.Kārtība, kādā organizē un īsteno e-rēķinu apriti
4.
Uzņēmumi, izmanto vienu vai vairākus šādus piegādes kanālus e-rēķinu apritei ar saimnieciskā darījuma dalībniekiem:
4.1.
oficiālo elektronisko adresi, ja ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts;
4.2.
pakalpojumu sniedzēja jeb operatora piegādes kanālu;
4.3.
citu piegādes kanālu (starpsistēmu integrāciju, elektroniskā pasta adresi, citu elektroniskās piegādes kanālu).
5.
Uzņēmumi vienojas par savstarpēji izmantojamo piegādes kanālu vai kanāliem e-rēķinu apritei.
6.
Lai nodrošinātu Valsts ieņēmumu dienestam iespēju decentralizēti un strukturēti saņemt e-rēķinus, Valsts ieņēmumu dienests izveido, uztur un attīsta e-rēķinu iesniegšanas risinājumu.
7.
Valsts ieņēmumu dienests, izmantojot šo noteikumu 6. punktā minēto risinājumu, saņem un glabā e-rēķinus (bez pielikumiem), kas iesniegti atbilstoši Grāmatvedības likuma 1. panta pirmās daļas 9. punktā noteiktajam Eiropas Savienības noteiktajai strukturētajai datu formai Extensible Markup Language (turpmāk – XML). XML struktūra atbilst UBL 2.1 un Pan-European Public Procurement On-Line (PEPPOL) BIS Billing 3.0 specifikācijai (Core Invoice Usage Specification (CIUS)).
8.
Valsts ieņēmumu dienests glabā iesniegtos e-rēķinus tādā apjomā, kādā tie ir iesniegti Valsts ieņēmumu dienestam, izmantojot šo noteikumu 10. punktā minētos piegādes kanālus.
9.
Šo noteikumu 4. punktā minētās e-rēķinu aprites un šo noteikumu 11.1. apakšpunktā minētā e-rēķina ziņojuma iesniegšanas nodrošināšanai ar Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmu, Valsts ieņēmumu dienests tiešsaistes režīmā sniedz Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmas pārzinim strukturētu un aktuālu Fizisko personu reģistram atbilstošu informāciju par Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu maksātāju reģistrā reģistrētām fiziskām personām, kuras veic saimniecisko darbību:
9.1.
vārdu (vārdus);
9.2.
uzvārdu;
9.3.
personas kodu un, gadījumos, ja tas atšķiras no personas koda - nodokļa maksātāja reģistrācijas kodu;
9.4.
saimnieciskās darbības sākuma un beigu datumu.
III.Kārtība, kādā e-rēķinu datus iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam
10.
Uzņēmums e-rēķinu iesniegšanai Valsts ieņēmumu dienestam šo noteikumu 6. punktā minētā e-rēķinu iesniegšanas risinājumā izmanto vienu vai vairākus šādus piegādes kanālus:
10.1.
oficiālo elektronisko adresi;
10.2.
pakalpojumu sniedzēja jeb operatora piegādes kanālu, kas ir integrēts ar Valsts ieņēmumu dienesta lietotājprogrammatūras saskarni;
10.3.
Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas lietotājprogrammatūras saskarni vai augšupielādes funkcionalitāti.
11.
Ja e-rēķinu apritei izmanto oficiālo elektronisko adresi:
11.1.
Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēma nodrošina automātisku e-rēķina ziņojuma iesniegšanu Valsts ieņēmumu dienestam;
11.2.
automātiskai e-rēķina ziņojuma iesniegšanai Valsts ieņēmumu dienestam ir jāizmanto aktuāla programmatūras versija integrācijai ar Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmu.
12.
Ja uzņēmums savstarpējai e-rēķinu aprites nodrošināšanai izvēlas lietot šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minēto piegādes kanālu, Valsts ieņēmumu dienests saņem e-rēķinu ziņojumu, izmantojot šo noteikumu 10.2. apakšpunktā minēto kanālu, izņemot 11. punktā noteiktajā gadījumā.
13.
Ja uzņēmums e-rēķinu apritei izmanto šo noteikumu 4.3. apakšpunktā minēto piegādes kanālu, uzņēmums e-rēķinu Valsts ieņēmumu dienestam iesniedz, izmantojot šo noteikumu 10.3. apakšpunktā minēto piegādes kanālu.
14.
E-rēķinu Valsts ieņēmumu dienestam iesniedz vienu reizi.
15.
E-rēķinu Valsts ieņēmumu dienestam iesniedz ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc tā nosūtīšanas dienas.
16.
Ja uzņēmums vai pakalpojumu sniedzējs jeb operators informācijas sistēmu darbības traucējumu dēļ e-rēķinu Valsts ieņēmumu dienestam nevar iesniegt šo noteikumu 15. punktā minētajā termiņā, uzņēmums vai pakalpojumu sniedzējs jeb operators:
16.1.
ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc šo noteikumu 15. punktā minētā termiņa iestāšanās par to paziņo Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā, norādot neiesniegšanas iemeslu;
16.2.
ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc informācijas sistēmas darbības traucējumu novēršanas e-rēķinu iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam.
17.
Ja e-rēķina iesniegšanai Valsts ieņēmumu dienestam tiek izmantots šo noteikumu 10.2. vai 10.3. apakšpunktā minētais piegādes kanāls un šo noteikumu 6. punktā minētā risinājuma darbības traucējumu dēļ e-rēķinu nevar iesniegt Valsts ieņēmumu dienestam šo noteikumu 15. punktā minētajā termiņā, e-rēķinu Valsts ieņēmumu dienestam iesniedz ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc šo noteikumu 6. punktā minētā risinājuma darbības traucējumu novēršanas. Valsts ieņēmumu dienests paziņo par šo noteikumu 6. punktā minētā risinājuma darbības traucējumiem un to novēršanu.
18.
Ja šo noteikumu 15. punktā minētais nav izpildīts cita iemesla dēļ, uzņēmums vai pakalpojumu sniedzējs jeb operators:
18.1.
par to paziņo Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā, norādot e-rēķinu neiesniegšanas iemeslu un periodu, par kādu e-rēķini nav iesniegti Valsts ieņēmumu dienestam;
18.2.
ne vēlāk kā 30 kalendāra dienu laikā iesniedz e-rēķinus Valsts ieņēmumu dienestam.
IV.Noslēguma jautājumi
19.
Šo noteikumu III. nodaļa attiecībā uz e-rēķinu apriti starp budžeta iestādēm un uzņēmumiem, starp uzņēmumiem un budžeta iestādēm, kā arī starp budžeta iestādēm stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
20.
Šo noteikumu III. nodaļa attiecībā uz e-rēķinu apriti starp uzņēmumiem, kas nav budžeta iestādes, stājas spēkā 2028. gada 1. janvārī.
21.
Uzņēmumi, kas nav budžeta iestādes, var brīvprātīgi iesniegt e-rēķinus Valsts ieņēmumu dienestam šo noteikumu 6. punktā minētā e-rēķinu iesniegšanas risinājumā ar 2026. gada 1. janvāri.
22.
Ja e-rēķinu apritei izvēlas šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minēto piegādes kanālu, Valsts ieņēmumu dienests saņem e-rēķinu ziņojumu atbilstoši šo noteikumu 11. punktā minētajam ar 2026. gada 30. martu.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds