Noteikumu projekts

21-TA-958
Noteikumi par elektronisko ceļu lietotāju nodevu iekasēšanas sistēmu pakalpojumu sniedzēju reģistrāciju, uzraudzību un izslēgšanu no reģistra
1.
Noteikumi nosaka elektronisko ceļu lietotāju nodevu iekasēšanas sistēmu pakalpojumu sniedzēju reģistrācijas un uzraudzības kārtību, kā arī kārtību, kādā pakalpojumu sniedzējs izslēdzams no reģistra.
2.
Noteikumos lietotie termini:
2.1.
elektroniskā ceļu lietotāju nodevu iekasēšanas sistēma – nodevu iekasēšanas sistēma kurā lietotāja pienākumu maksāt nodevu izraisa tikai transportlīdzekļa atrašanās konkrētā vietā automātiska noteikšana, izmantojot attālinātus sakarus ar transportlīdzeklī uzstādītu iekārtu vai automātisko numura zīmes atpazīšanu, un minētais pienākums ir vienīgi saistīts ar šo automātisko noteikšanu;
2.2.
Eiropas ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojums (turpmāk -EETS) – nodevu iekasēšanas pakalpojums, ko saskaņā ar līgumu vienā vai vairākos EETS apgabalos EETS pakalpojumu sniedzējs sniedz EETS lietotājam;
2.3.
nodevu iekasēšanas pakalpojums – pakalpojums, kas lietotājiem ļauj ar vienu līgumu un, ja vajadzīgs ar vienu transportlīdzeklī uzstādītu iekārtu komplektu izmantot transportlīdzekli vienā vai vairākos EETS apgabalos un, kas ietver, ja vajadzīgs pielāgotu transportlīdzeklī uzstādītu iekārtu nodrošināšanu lietotājiem un to funkcionalitātes uzturēšanu; garantēšanu, ka nodevu iekasētājam tiek samaksāta nodeva, kas pienākas no lietotāja; maksāšanas iespējas, ar kuru jāveic maksājums, nodrošināšanu lietotājam vai jau pastāvošas iespējas pieņemšanu; nodevas iekasēšanu no lietotāja; attiecību ar klientiem pārvaldību ar lietotāju; un ceļu lietotāju nodevu iekasēšanas sistēmu drošības un privātās dzīves aizsardzības politikas īstenošanu un ievērošanu;
2.4.
nodevu iekasēšanas pakalpojumu sniedzējs – tiesību subjekts, kas sniedz nodevu iekasēšanas pakalpojumus vienā vai vairākos EETS apgabalos attiecībā uz vienu vai vairākām transportlīdzekļu klasēm;
2.5.
savstarpējas izmantojamības komponents – jebkura atsevišķa detaļa, detaļu grupa, iekārtas mezgla daļa vai vesels mezgls, kas iekļauts vai paredzēts iekļaušanai EETS un no kā tieši vai netieši ir atkarīga pakalpojuma savstarpējā izmantojamība, tai skaitā gan materiālas, gan nemateriālas lietas, piemēram, programmatūra;
2.6.
transportlīdzeklī uzstādīta iekārta – pilnīgs nodevu iekasēšanas pakalpojuma ietvaros lietojams aparatūras un programmatūras komponentu komplekts, kas ir uzstādīts vai tiek pārvadāts transportlīdzeklī nolūkā vākt, saglabāt, apstrādāt un attāli saņemt un pārraidīt datus kā atsevišķa ierīce vai transportlīdzekļi integrēta ierīce.
3.
Noteikumi attiecas uz visu veidu elektroniskajām ceļu lietotāju nodevu iekasēšanas sistēmām, kur maksa tiek piemērota transportlīdzekļiem par nobraukto attālumu vai par izbraukšanu cauri īpašam punktam, uz visiem ceļiem, kā arī dažādām būvēm, piemēram, tuneļiem, tiltiem un prāmjiem, izņemot:
3.1.
elektroniskās ceļu lietotāju maksājumu iekasēšanas sistēmas, kam nav nepieciešamas transportlīdzeklī uzstādītas iekārtas;
3.2.
mazas, tikai vietējas nozīmes ceļu lietotāju maksājumu iekasēšanas sistēmas, kuru atbilstība šo noteikumu prasībām izmaksātu nesamērīgi dārgi salīdzinājumā ar priekšrocībām.
4.
Noteikumi nav attiecināmi uz ceļu lietotāju nodevu iekasēšanas sistēmām, kur noteiktais ceļu lietošanas nodevas apmērs ir saistīts ar laiku, ko transportlīdzeklis ir pavadījis uz ceļa, ka arī maksām par autostāvvietu lietošanu.
5.
Komersants, kurš vēlas reģistrēt elektronisko ceļu lietotāju nodevu iekasēšanas sistēmu pakalpojumu (turpmāk – komersants), valsts sabiedrībā ar ierobežoju atbildību "Latvijas Valsts ceļi" iesniedz:
5.1.
iesniegumu, kurā norāda:
5.1.1.
komersanta nosaukumu;
5.1.2.
juridisko adresi;
5.1.3.
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra piešķirto reģistrācijas numuru vai ārvalstu komersanta filiāles reģistrācijas numuru un reģistrācijas datumu;
5.1.4.
komersanta telefona numuru un elektroniskā  pasta adresi;
5.2.
EN ISO 9001 sertifikātu par komersanta kvalitātes vadības sistēmu. Ja komersantam ir cits sertifikāts, tam jāpierāda šī kvalitātes nodrošināšanas sertifikāta līdzvērtība EN ISO 9001 sertifikātam;
5.3.
 informāciju, kas pierāda ka komersanta rīcībā ir tehniskais aprīkojums un Eiropas Komisijas deklarācija vai sertifikāts par savstarpējas izmantojamības komponentu atbilstību specifikācijām;
5.4.
informāciju, kas pierāda komersanta zināšanas par ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas pakalpojumu vai citu saistīto jomu (piemēram, par banku , telekomunikāciju vai telemātikas sistēmu jomu), iesniedzot detalizētu aprakstu par komersanta vai tā līgumslēdzēja puses pieredzi elektroniskās iekasēšanas pakalpojumu vai citā saistītā uzņēmējdarbības jomā;
5.5.
informāciju par sniegtajiem pakalpojumiem attiecīgajā jomā, raksturojot katru pakalpojuma veidu, aptvertās darbības un izmantotās sistēmas aprakstu;
5.6.
komersanta pēdējā gada finanšu pārskatu;
5.7.
informāciju par komersanta valdes un padomes locekļu:
5.7.1.
spēkā esošām sodāmībām Latvijā vai citās Eiropas Savienības dalībvalstīs par noziedzīgiem nodarījumiem tautsaimniecībā un nelikumīgām darbībām ar fiziskās personas datiem;
5.7.2.
spēkā esošiem administratīvajiem sodiem par administratīvajiem pārkāpumiem saistībā ar izvairīšanos no nodokļu samaksas;
5.7.3.
spēkā esošiem administratīvajiem sodiem par administratīvajiem pārkāpumiem saistībā ar nelikumīgām darbībām ar fiziskās personas datiem.
5.8.
informāciju par komersanta spēkā esošiem administratīvajiem sodiem par administratīvajiem pārkāpumiem saistībā ar nelikumīgām darbībām ar fiziskās personas datiem;
5.9.
Apliecinājumu, ka komersantam nav nodokļu vai nodevu parādu, kas pārsniedz 150 euro;
5.10.
globālas riska pārvaldības plānu, ko pārbauda vismaz reizi divos gados un kurā norāda;
5.10.1.
elektroniskās ceļu lietotāju nodevu iekasēšanas sistēmas risku izvērtēšanas un mazināšanas līdzekļus;
5.10.2.
identificēto, novērtēto un sagrupēto risku sarakstu;
5.10.3.
plānotos pasākumus un rīcības stratēģiju, lai izvairītos no identificētajiem riskiem vai mazinātu to ietekmi, jo īpaši ekonomikas, finansiālajā un tehniskajā jomā;
5.10.4.
ierobežotos finansiālajos apstākļos veicamās darbības.
6.
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" reģistrē komersantu kā elektronisko ceļu lietotāju nodevu iekasēšanas sistēmu pakalpojumu sniedzēju ja:
6.1.
komersants ir iesniedzis šo noteikumu 5. punktā minēto informāciju;
6.2.
komersanta kopējais finanšu apgrozījums ir vismaz 500 000 euro (pēc pēdējā gada pārskata datiem);
6.3.
komersanta likviditātes koeficients ir vienāds ar 1 vai lielāks (pēc pēdējā gada pārskata datiem);
6.4.
komersanta pašu kapitāls ir pozitīvs (pēc pēdējā gada pārskata datiem);
6.5.
saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju komersantam nav nodokļu vai nodevu parādu, kas pārsniedz 150 euro;
6.6.
Sodu reģistrā nav ziņu par:
6.6.1.
komersanta valdes un padomes locekļu spēkā esošām sodāmībām Latvijā vai citās Eiropas Savienības dalībvalstīs par noziedzīgiem nodarījumiem tautsaimniecībā un nelikumīgām darbībām ar fiziskās personas datiem;
6.6.2.
komersanta valdes un padomes locekļu spēkā esošiem administratīvajiem sodiem par administratīvajiem pārkāpumiem saistībā ar izvairīšanos no nodokļu samaksas;
6.6.3.
komersanta un tā valdes un padomes locekļu spēkā esošiem administratīvajiem sodiem par administratīvajiem pārkāpumiem saistībā ar nelikumīgām darbībām ar fiziskās personas datiem.
7.
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" veic elektronisko ceļu lietotāju nodevu iekasēšanas sistēmu pakalpojumu sniedzēju uzraudzību.
8.
Gadu pēc reģistrācijas, valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" pieprasa reģistrētajiem elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzējiem iesniegt šo noteikumu 5.2., 5.6., 5.7. ​​​, 5.8., 5.9., 5.10., 6.2., 6.3., 6.4., 6.5. un 6.6. apakšpunktā noteikto informāciju.
9.
Ja komersantu iesniegtā informācija neatbilst šo noteikumu prasībām, valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi"  nosūta pieprasījumu elektronisko ceļu lietotāju nodevu iekasēšanas sistēmu pakalpojumu sniedzējam, uzliekot pienākumu 30 dienu laikā novērst radušās neatbilstības un iesniegt attiecīgo informāciju par nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzēja atbilstību šo noteikumu prasībām.
10.
Ja 30 dienu laikā no šo noteikumu 9. punktā minētā pieprasījuma saņemšanas elektronisko ceļu lietotāju nodevu iekasēšanas sistēmu pakalpojumu sniedzējs nav iesniedzis informāciju par neatbilstību novēršanu vai sniegtā informācija ir nepilnīga, valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" izslēdz elektronisko ceļu lietotāju nodevu iekasēšanas sistēmu pakalpojumu sniedzēju  no reģistra.
11.
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" izslēdz no reģistra nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzēju pēc paša vēlēšanās, ja tas ir iesniedzis attiecīgu iesniegumu valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi".
12.
Lai veiktu  nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu reģistrāciju un veikto to uzraudzību, valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" iegūst šādu informāciju:
12.1.
no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra – komersanta reģistrācijas datus komercreģistrā;
12.2.
no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra – šo noteikumu 6.6. apakšpunktā minēto informāciju.
13.
Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2015. gada 24. marta noteikumus Nr. 140 "Noteikumi par autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzēju reģistrāciju, uzraudzību un izslēgšanu no reģistra" (Latvijas Vēstnesis, 2015, 66. nr.).
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 19. marta Direktīvas (ES) 2019/520 par ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas sistēmu savstarpēju izmantojamību un informācijas par ceļu lietošanas maksu nesamaksāšanu pārrobežu apmaiņas veicināšanu Savienībā.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds