Loading [MathJax]/extensions/tex2jax.js

Noteikumi

24-TA-704
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Individuālu (vienreizēju) konsultāciju pakalpojumi" un intervencē "Daudzgadu konsultāciju pakalpojumi (“inkubācija”)"
Izdoti saskaņā ar  Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5 .panta ceturto daļu
1.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību intervencē "Individuālu (vienreizēju) konsultāciju pakalpojumi" un intervencē "Daudzgadu konsultāciju pakalpojumi (“inkubācija”)" (turpmāk – atbalsts).
2.
Atbalstu piešķir saskaņā ar:
2.1.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115 , ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk - regula 2021/2115);
2.2.
Komisijas (ES) 2023. gada 13. decembra Regulu 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam, ja atbalsts attiecināms uz gala labuma guvējiem, kuru darbība nav vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, par darbībām pārtikas ražošanas (Līguma par ES darbību I pielikumā neminētu pārtikas produktu (izņemot zivsaimniecības produktus) ražošanas) nozarē un darbībām jebkurā citā nelauksaimniecības nozarē (izņemot mežsaimniecības nozari) (turpmāk - regula 2023/2831);
2.3.
Komisijas (ES) 2022. gada 14. decembra Regulu 2022/2472 , ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, ja atbalsts attiecināms uz gala labuma guvējiem, kuru darbība nav vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, par darbībām mežsaimniecības nozarē (turpmāk - regula 2022/2472).
3.
Intervences "Individuālu (vienreizēju) konsultāciju pakalpojumi" atbalsta mērķis ir nodrošināt konsultatīvā atbalsta pieejamību, veicināt individuālu (atsevišķu) konsultāciju pakalpojumu izmantošanu lauku teritoriju attīstībai, bet  intervences "Daudzgadu konsultāciju pakalpojumi (“inkubācija”)" atbalsta mērķis ir nodrošināt konsultatīvā atbalsta pieejamību, lai veicinātu konsultācijām uzņēmuma izaugsmi un konkurētspēju, slēdzot vairāku gadu sadarbības līgumu par konsultāciju pakalpojuma saņemšanu.
4.
Finansējuma saņēmējs ir atbalsta pretendents, - juridiska persona, kas sniedz pakalpojumu, atbilst šajos noteikumos minētajiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem un ir izvēlēts, organizējot publisko iepirkumu.
5.
Lai nodrošinātu šo noteikumu 1. punktā minēto intervenču īstenošanu, Lauku atbalsta dienests un finansējuma saņēmējs, kas sniedz konkrēto pakalpojumu, apstrādā personas datus – personas vārdu, uzvārdu, personas kodu, dzimumu, tālruņa numuru, e-pasta adresi, Lauku atbalsta dienesta klienta numuru, nekustamā īpašuma adresi, nekustamā īpašuma kadastra numuru. Personas datus uzglabā līdz 2037. gada 31. decembrim, gadījumā, ja piešķirts atbalsts saskaņā ar regulu 2022/2472 , ievēro šo noteikumu 55. punktā noteikto termiņu, gadījumā, ja piešķirts de minimis atbalsts, ievēro šo noteikumu 63. punktā noteikto termiņu, datus uzglabājot ilgāko piemērojamo laiku. Pēc tam tos iznīcina saskaņā ar Arhīvu likumā noteiktajām prasībām.
6.
Intervenču īstenošanas vieta ir Latvijas teritorija.
2.Intervence "Individuālu (vienreizēju) konsultāciju pakalpojumi"
2.1.Atbalsta saņemšanas nosacījumi
7.
Gala labuma guvēji, kas saņem konsultācijas, ir fiziskas personas, kuru dzīvesvieta ir deklarēta lauku teritorijā vai kuru nekustamā īpašuma (lauksaimniecības vai meža zemes) adrese ir lauku teritorijā, vai juridiskas personas, kuru juridiskā adrese ir lauku teritorijā. Latvijas lauku teritorija - Latvijas teritorija, izņemot valstspilsētas un pilsētas, kurās ir vairāk nekā 5000 iedzīvotāju. Iedzīvotāju skaitu nosaka saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem par iedzīvotāju skaitu Latvijas administratīvajās teritorijās atbilstoši jaunākajiem valsts statistiskajiem novērojumiem. Norādītā adrese tiek pārbaudīta uz konsultācijas sniegšanas brīdi.
8.
Atbalsta pretendents:
8.1.
apliecina neatkarību jomā, kurā paredzēts sniegt konsultācijas (nav komerciālas intereses par tehnikas, ķīmisko un bioloģisko materiālu reklamēšanu un izplatīšanu), nodrošina, ka sniegtās konsultācijas ir objektīvas;
8.2.
ir ar pieredzi konsultāciju sniegšanā attiecīgajā attiecīgajā nozarē vismaz iepriekšējo trīs gadu laikā - apliecina darba pieredzi konsultāciju sniegšanā par attiecīgo jomu atbilstoši šo noteikumu 15. punktam;
8.3.
nodrošina nepieciešamo kapacitāti personāla - konsultāciju pakalpojuma sniedzēja speciālistu (turpmāk - konsultanti) - kvalifikācijas ziņā:
8.3.1.
konsultantu izglītība - nodrošina, ka konsultantiem ir augstākā vai profesionālā vidējā izglītība un konsultantu skaits ar augstāko izglītību ir vismaz 70 procentu no kopējā pakalpojuma sniegšanā iesaistīto konsultantu skaita;
8.3.2.
konsultantu pieredze - apliecina darba pieredzi jomā atbilstoši šo noteikumu 15. punktam vismaz iepriekšējo trīs gadu laikā;
8.3.3.
nodrošina, ka konsultanti vismaz reizi gadā tiek apmācīti par jomām, par kurām tie sniedz konsultācijas;
8.3.4.
ja attiecas  - nodrošina, ka konsultanti, kas sniedz konsultācijas par normatīvajos aktos noteiktajām prasībām attiecībā uz augu aizsardzības līdzekļu lietošanu, ir saņēmuši Valsts augu aizsardzības dienesta izsniegtu augu aizsardzības konsultanta apliecību;
8.3.5.
ja attiecas - nodrošina, ka konsultanti, kas sniedz konsultācijas par normatīvajos aktos noteiktajām prasībām attiecībā uz sugu un biotopu aizsardzību, ir saņēmuši Dabas aizsardzības pārvaldes izsniegtu sugu un biotopu aizsardzības jomas eksperta sertifikātu;
8.4.
nodrošina nepieciešamo materiāltehnisko bāzi.
9.
Konsultanti ne tikai sniedz konsultācijas par prasību, kas paredzētas normatīvajos aktos, ieviešanu, bet arī izskaidro šo prasību būtību un mērķi, tādējādi nodrošinot konsultāciju saņēmēja izpratni par pamatojumu un principiem, kas nosaka attiecīgās prasības. Palīdz konsultāciju saņēmējam rast problēmu risinājumus, ļaujot labāk izprast problēmas cēloni, kā arī apzināties sekas, kādas var iestāties, problēmu nerisinot.
10.
Konsultācijas tiek nodrošinātas valsts valodā.
11.
Konsultācijas tiek sniegtas pie konsultāciju pakalpojuma sniedzēja (atbalsta pretendenta) birojā, pie gala labuma guvēja vai attālināti, izmantojot tiešsaistes rīkus. Atbalsta pretendents fiksē konsultācijas sniegšanas faktu klātienes konsultāciju gadījumā konsultācijas sniegšanas lapā, kuru paraksta konsultants un konsultāciju saņēmējs, attālināto konsultāciju gadījumā konsultants veic ekrānšāviņu tiešsaistes rīkā.
12.
Atbalsta pretendents nodrošina pakalpojuma sniegšanu (pieejamību) visos Latvijas plānošanas reģionos - Kurzemes plānošanas reģions, Latgales plānošanas reģions, Rīgas plānošanas reģions, Vidzemes plānošanas reģions un Zemgales plānošanas reģions.
13.
Sniedzot konsultācijas, konsultanti ievēro informācijas neizpaušanas saistības.
14.
Konsultanti seko līdzi jaunākajiem pētījumu rezultātiem, zinātnes atziņām, kuru pārnese tiek nodrošināta caur Lauksaimniecības zināšanu un inovācijas sistēmu (AKIS), un integrē tās konsultāciju sniegšanā.
15.
Saskaņā ar regulas 2021/2115 15. panta 4. punktu atbalsta pretendents nodrošina konsultācijas vismaz par kādu no šādām jomām:
15.1.
kopējās lauksaimniecības politikas (turpmāk – KLP) atbalsta saņēmējiem piemērojamām prasībām, nosacījumiem un pārvaldības saistībām, t.sk. par nosacījumu sistēmā paredzētajām prasībām un standartiem un KLP stratēģiskā plāna intervenču nosacījumiem, kā arī finanšu instrumentiem un darījumdarbības plāniem, kas izveidoti saskaņā ar KLP stratēģisko plānu;
15.2.
normatīvo aktu prasībām par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību, par ūdens resursu aizsardzību un ilgtspējīgu izmantošanu, par augu aizsardzības līdzekļu lietošanu, par gaisa kvalitāti un tīrāku gaisu Eiropai, par pesticīdu ilgtspējīgas lietošanas nodrošināšanu, par savvaļas putnu aizsardzību, par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un dzīvnieku veselību, par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, par dažu gaisu piesārņojošo vielu valstu emisiju samazināšanu;
15.3.
lauksaimniecisko praksi, kas novērš antimikrobiālās rezistences veidošanos;
15.4.
risku novēršanu un pārvaldību;
15.5.
atbalstu inovācijām, inovatīvu ideju īstenošanas iespējām;
15.6.
lauksaimniecības un lauku apvidu digitālajām tehnoloģijām;
15.7.
ilgtspējīgu barības vielu pārvaldību, tostarp Lauku saimniecību ilgtspējas rīku attiecībā uz barības vielām;
15.8.
uzņēmuma ekonomisko rādītāju jautājumiem, uzņēmējdarbību lauku teritorijā, meža apsaimniekošanu, t.sk. nodarbinātības nosacījumiem, darba devēja pienākumiem, arodveselību un darba drošību.
2.2.Publiskā finansējuma veids un apmērs
16.
Publiskā finansējuma atbalsta intensitāte ir no 80 procentiem līdz 100 procentiem atkarībā no gala labuma guvēja:
16.1.
100 procenti - ja gala labuma guvējs ir gados jauns uzņēmējs – fiziskā persona, kuras dzīvesvieta ir deklarēta lauku teritorijā vai kurai nekustamā īpašuma (lauksaimniecības vai meža zemes) adrese ir lauku teritorijā, vai juridiskā persona, kuras juridiskā adrese ir lauku teritorijā (uz juridisko personu attiecināmos kritērijus piemēro fiziskajai personai – uzņēmuma īpašniekam vai personai, kurai pieder ne mazāk kā 51 % kapitāldaļu un Uzņēmumu reģistrā ir reģistrētas atsevišķas paraksta tiesības), ja tā konsultācijas saņemšanas dienā nav vecāka par 40 gadiem;
16.2.
90 procenti, ja gala labuma guvējs ir sīkais, mazais vai vidējais uzņēmums (MVU)  – šo noteikumu ietvaros par sīko uzņēmumu uzskata uzņēmumu, kura kopējais apgrozījums pēdējā noslēgtajā gadā ir līdz 3 999 euro, mazo uzņēmumu uzskata uzņēmumu, kura kopējais apgrozījums pēdējā noslēgtajā gadā ir no 4 000 euro līdz 70 000 euro, par vidējo saimniecību – no 70 000 euro līdz 350 000 euro. Ņem vērā saistītās personas, kas atbilst regulas 2022/2472  I pielikuma 3. panta 3. punktam;
16.3.
80 procenti - pārējiem gala labuma guvējiem.
17.
Maksimālais atbalsta apmērs par konsultācijām, kas sniegtas vienam gala labuma guvējam, neņemot vērā saistītās personas, visā plānošanas periodā, ir – 1 400 euro.
18.
Konsultāciju skaits vienam gala labuma guvējam netiek ierobežots.
19.
Ja gala labuma guvējs saņem atbalstu intervencē “Daudzgadu konsultāciju pakalpojumi (“inkubācija”)” (no brīža, kad gala labuma guvējs ir parakstījis sadarbības līgumu), tas nesaņem intervences "Individuālu (vienreizēju) konsultāciju pakalpojumi" atbalstu. Pēc inkubācijas perioda beigām tas var saņemt intervences "Individuālu (vienreizēju) konsultāciju pakalpojumi" atbalstu.
20.
Intervencē ir noteiktas šādas attiecināmās izmaksas:
20.1.
tiešās attiecināmās izmaksas – izmaksas, kas ir tieši saistītas un ir nepieciešamas pakalpojuma nodrošināšanai:
20.1.1.
konsultantu atlīdzība;
20.1.2.
konsultāciju sniegšanai nepieciešamo telpu, aprīkojuma, pakalpojumu, materiāltehniskās bāzes izmaksas;
20.1.3.
transporta un uzturēšanās izmaksas;
20.1.4.
organizatoriskās izmaksas;
20.2.
netiešās attiecināmās izmaksas – izmaksas, kas nepieciešamas pakalpojuma nodrošināšanai, bet nav tieši saistītas ar pakalpojuma sniegšanu, piemēram, biroja administratīvie izdevumi.
21.
Pievienotās vērtības nodoklis nav attiecināms, izņemot gadījumus, ja tas nav atgūstams no valsts budžeta.
2.3.Atbalsta saņemšanas kārtība
22.
Lai saņemtu konsultāciju, gala labuma guvējs sazinās ar konsultāciju pakalpojuma sniedzēju, kas atbilstoši šo noteikumu 4. punktam izvēlēts pakalpojuma sniegšanai un kura kontaktinformācija ir atrodama konsultantu sarakstā, kas publicēts Zemkopības ministrijas tīmekļa vietnē.
23.
Piesakot konsultāciju, gala labuma guvējs konsultāciju pakalpojuma sniedzējam norāda personas datus atbilstoši šo noteikumu 5. punktam, kā arī to, vai gala labuma guvēja darbība ir vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu. Gadījumos, ja gala labuma guvējs ir fiziska persona, kas veic saimniecisko darbību, vai juridiska persona, tā norāda konsultācijas saņēmēja - fiziskas personas datus, kas pārstāv gala labuma guvēju, un viņa saistību ar attiecīgo gala labuma guvēju.
24.
Atbalsta pretendents pārbauda gala labuma guvēja norādīto informāciju, kas minēta šo noteikumu 23. punktā.
25.
Atbalsta pretendents (konsultāciju pakalpojuma sniedzējs) pēc konsultācijas sniegšanas ievada Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā datus par gala labuma guvēju, kā arī norāda sniegto konsultāciju izmaksas (atbalsta apmēru), konsultācijas jomu atbilstoši šo noteikumu 15. punktam.
26.
Atbalsta pretendents reizi ceturksnī Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz maksājuma pieprasījumu un konsultāciju sniegšanas darbu nodošanas un pieņemšanas aktu, kas Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā izveidots kā pārskats par ceturksni.
27.
Atbalsta pretendents līdz kārtējā gada 15. februārim Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz:
27.1.
pārskatu par iepriekšējā kalendāra gadā konstatētajām problēmām, riska faktoriem un to iespējamajiem risinājumiem, ja iepriekšējā kalendāra gadā ir radusies auditējamā vērtība;
27.2.
apliecinājumu par iepriekšējā kalendāra gadā konsultāciju sniegšanā iesaistīto konsultantu apmācību par jomām, par kurām tie sniedz konsultācijas.
3.Intervence "Daudzgadu konsultāciju pakalpojumi (“inkubācija”)"
3.1.Atbalsta saņemšanas nosacījumi
28.
Gala labuma guvēji, kas saņem konsultācijas, ir juridiskas personas, kuru juridiskā adrese ir lauku teritorijā, vai fiziskas personas, kas veic saimniecisko darbību, kuru saimnieciskās darbības veikšanas vietas adrese ir lauku teritorijā, un kuru apgrozījums pēdējā noslēgtajā gadā pārsniedza 30 000 euro, bet nepārsniedza 250 000 euro. Latvijas lauku teritorija - Latvijas teritorija, izņemot valstspilsētas un pilsētas, kurās ir vairāk nekā 5000 iedzīvotāju. Iedzīvotāju skaitu nosaka saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem par iedzīvotāju skaitu Latvijas administratīvajās teritorijās atbilstoši jaunākajiem valsts statistiskajiem novērojumiem. Norādītā adrese tiek pārbaudīta pieteikuma sadarbības līguma noslēgšanai par konsultāciju saņemšanu uzņēmuma izaugsmes un konkurētspējas veicināšanai iesniegšanas dienā.
29.
Atbalsta pretendents:
29.1.
apliecina neatkarību jomā, kurā paredzēts sniegt konsultācijas (nav komerciālas intereses par tehnikas, ķīmisko un bioloģisko materiālu reklamēšanu un izplatīšanu), nodrošina, ka sniegtās konsultācijas ir objektīvas;
29.2.
ir ar pieredzi konsultāciju sniegšanā attiecīgajā nozarē vismaz iepriekšējo trīs gadu laikā - apliecina darba pieredzi konsultāciju sniegšanā par attiecīgo jomu atbilstoši šo noteikumu 36. punktam;
29.3.
nodrošina nepieciešamo kapacitāti personāla - konsultāciju pakalpojuma sniedzēja speciālistu (turpmāk - konsultanti) - kvalifikācijas ziņā:
29.3.1.
konsultantu izglītība - nodrošina, ka konsultantiem ir augstākā vai profesionālā vidējā izglītība un konsultantu skaits ar augstāko izglītību ir vismaz 70 procentu no kopējā pakalpojuma sniegšanā iesaistīto konsultantu skaita;
29.3.2.
konsultantu pieredze - apliecina darba pieredzi jomā atbilstoši šo noteikumu 36. punktam vismaz iepriekšējo trīs gadu laikā;
29.3.3.
nodrošina, ka konsultanti vismaz reizi gadā tiek apmācīti par jomām, par kurām tie sniedz konsultācijas;
29.3.4.
nodrošina, ka konsultanti, kas sniedz konsultācijas par normatīvajos aktos noteiktajām prasībām attiecībā uz augu aizsardzības līdzekļu lietošanu, ir saņēmuši Valsts augu aizsardzības dienesta izsniegtu augu aizsardzības konsultanta apliecību;
29.3.5.
nodrošina, ka konsultanti, kas sniedz konsultācijas par normatīvajos aktos noteiktajām prasībām attiecībā uz sugu un biotopu aizsardzību, ir saņēmuši Dabas aizsardzības pārvaldes izsniegtu sugu un biotopu aizsardzības jomas eksperta sertifikātu;
29.4.
nodrošina nepieciešamo materiāltehnisko bāzi.
30.
Konsultanti ne tikai sniedz konsultācijas par prasību, kas paredzētas normatīvajos aktos, ieviešanu, bet arī izskaidro šo prasību būtību un mērķi, tādējādi nodrošinot konsultāciju saņēmēja izpratni par pamatojumu un principiem, kas nosaka attiecīgās prasības. Palīdz konsultāciju saņēmējam rast problēmu risinājumus, ļaujot labāk izprast problēmas cēloni, kā arī apzināties sekas, kādas var iestāties, problēmu nerisinot.
31.
Konsultācijas tiek nodrošinātas valsts valodā.
32.
Konsultācijas tiek sniegtas pie konsultāciju pakalpojuma sniedzēja (atbalsta pretendenta) birojā, pie gala labuma guvēja vai attālināti, izmantojot tiešsaistes rīkus. Atbalsta pretendents fiksē konsultācijas sniegšanas faktu klātienes konsultāciju gadījumā konsultācijas sniegšanas lapā, kuru paraksta konsultants un konsultāciju saņēmējs, attālināto konsultāciju gadījumā konsultants veic ekrānšāviņu tiešsaistes rīkā.
33.
Atbalsta pretendents nodrošina pakalpojuma sniegšanu (pieejamību) visos Latvijas plānošanas reģionos - Kurzemes plānošanas reģions, Latgales plānošanas reģions, Rīgas plānošanas reģions, Vidzemes plānošanas reģions un Zemgales plānošanas reģions.
34.
Sniedzot konsultācijas, konsultanti ievēro informācijas neizpaušanas saistības.
35.
Konsultanti seko līdzi jaunākajiem pētījumu rezultātiem, zinātnes atziņām, kuru pārnese tiek nodrošināta caur Lauksaimniecības zināšanu un inovācijas sistēmu (AKIS), un integrē tās konsultāciju sniegšanā.
36.
Atbalsta pretendents nodrošina konsultācijas par visām norādītajām jomām:
36.1.
kopējās lauksaimniecības politikas (turpmāk – KLP) atbalsta saņēmējiem piemērojamām prasībām, nosacījumiem un pārvaldības saistībām, t.sk. par nosacījumu sistēmā paredzētajām prasībām un standartiem un KLP stratēģiskā plāna intervenču nosacījumiem, kā arī finanšu instrumentiem un darījumdarbības plāniem, kas izveidoti saskaņā ar KLP stratēģisko plānu;
36.2.
normatīvo aktu prasībām par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību, par ūdens resursu aizsardzību un ilgtspējīgu izmantošanu, par augu aizsardzības līdzekļu lietošanu, par gaisa kvalitāti un tīrāku gaisu Eiropai, par pesticīdu ilgtspējīgas lietošanas nodrošināšanu, par savvaļas putnu aizsardzību, par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un dzīvnieku veselību, par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, par dažu gaisu piesārņojošo vielu valstu emisiju samazināšanu;
36.3.
lauksaimniecisko praksi, kas novērš antimikrobiālās rezistences veidošanos;
36.4.
risku novēršanu un pārvaldību;
36.5.
atbalstu inovācijām, inovatīvu ideju īstenošanas iespējām;
36.6.
lauksaimniecības un lauku apvidu digitālajām tehnoloģijām;
36.7.
ilgtspējīgu barības vielu pārvaldību, tostarp Lauku saimniecību ilgtspējas rīku attiecībā uz barības vielām;
36.8.
uzņēmuma ekonomisko rādītāju jautājumiem, uzņēmējdarbību lauku teritorijā, meža apsaimniekošanu, t.sk. nodarbinātības nosacījumiem, darba devēja pienākumiem, arodveselību un darba drošību.
3.2.Publiskā finansējuma veids un apmērs
37.
Publiskā finansējuma atbalsta intensitāte ir 100 procenti.
38.
Maksimālais atbalsta apmērs par konsultācijām, kas sniegtas vienam gala labuma guvējam visā plānošanas periodā, ir – 5 700 euro.
39.
Konsultāciju skaits vienam gala labuma guvējam netiek ierobežots.
40.
Ja gala labuma guvējs saņem atbalstu intervencē “Daudzgadu konsultāciju pakalpojumi (“inkubācija”)” (no brīža, kad gala labuma guvējs ir parakstījis sadarbības līgumu), tas nesaņem intervences "Individuālu (vienreizēju) konsultāciju pakalpojumi" atbalstu. Pēc inkubācijas perioda beigām tas var saņemt intervences "Individuālu (vienreizēju) konsultāciju pakalpojumi" atbalstu.
41.
Intervencē ir noteiktas šādas attiecināmās izmaksas:
41.1.
tiešās attiecināmās izmaksas – izmaksas, kas ir tieši saistītas un ir nepieciešamas pakalpojuma nodrošināšanai:
41.1.1.
konsultantu atlīdzība;
41.1.2.
konsultāciju sniegšanai nepieciešamo telpu, aprīkojuma, pakalpojumu, materiāltehniskās bāzes izmaksas;
41.1.3.
transporta un uzturēšanās izmaksas;
41.1.4.
organizatoriskās izmaksas;
41.2.
netiešās attiecināmās izmaksas – izmaksas, kas nepieciešamas pakalpojuma nodrošināšanai, bet nav tieši saistītas ar pakalpojuma sniegšanu, piemēram, biroja administratīvie izdevumi.
42.
Pievienotās vērtības nodoklis nav attiecināms, izņemot gadījumus, ja tas nav atgūstams no valsts budžeta.
3.3.Atbalsta saņemšanas kārtība
43.
Gala labuma guvējus atlasa Lauku atbalsta dienests šādā kārtībā:
43.1.
Lauku atbalsta dienests pēc saskaņošanas ar Zemkopības ministriju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicē paziņojumu par gala labuma guvēju atlasi, norādot pieejamo publiskā finansējuma apmēru, kā arī savā tīmekļvietnē publicē sadarbības līguma paraugu par konsultāciju pakalpojuma saņemšanu uzņēmuma izaugsmes un konkurētspējas veicināšanai;
43.2.
gala labuma guvējs pēc paziņojuma publicēšanas iesniedz Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā pieteikumu sadarbības līguma noslēgšanai par konsultāciju saņemšanu uzņēmuma izaugsmes un konkurētspējas veicināšanai, norādot gala labuma guvēju (juridiskas personas nosaukumu vai fiziskas personas, kas veic saimniecisko darbību, vārdu, uzvārdu), gala labuma guvēja reģistrācijas numuru, gala labuma guvējam pieejamos ražošanas resursus, pēdējā noslēgtā gada apgrozījumu, esošās saimniekošanas aprakstu, izvirzītos attīstības (“inkubācijas”) mērķus, rezultātus, ko vēlētos sasniegt sadarbības līguma ar konsultāciju pakalpojuma sniedzēju par uzņēmuma izaugsmes un konkurētspējas veicināšanu darbības laikā, kā arī to, vai gala labuma guvēja darbība ir vērsta uz lauksaimniecisko produktu primāro ražošanu;
43.3.
Lauku atbalsta dienests pēc pieteikumu pieņemšanas uzsāk to vērtēšanu saskaņā ar šo noteikumu 32. punktu (izņemot šo noteikumu 43.4. apakšpunktā minēto rindošanu) un normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam. Kad intervences īstenošanai pieteiktais publiskais finansējums sasniedz 80 procentu no konkrētajā kārtā pieejamā finansējuma:
43.3.1.
turpina pieņemt pieteikumus, apkopo un sarindo tos atbilstoši atlases kritērijiem un savā tīmekļvietnē publicē informāciju par intervences kārtai piešķirtā finansējuma atlikumu, un ne retāk kā reizi mēnesī atjauno informāciju;
43.3.2.
oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicē paziņojumu par to, ka pieteikumu iesniegšana beigsies pēc viena mēneša, ja līdz šo noteikumu 43.1. apakšpunktā noteiktajā kārtībā izsludinātā pieteikuma termiņa beigām palicis vairāk nekā viens mēnesis;
43.4.
Lauku atbalsta dienests šo noteikumu 43.3.1. apakšpunktā minētos pieteikumus sadarbības līguma noslēgšanai par konsultāciju saņemšanu uzņēmuma izaugsmes un konkurētspējas veicināšanai sarindo dilstošā secībā, ņemot vērā punktu skaitu atlases kritērijos, ko atbilstoši regulas 2021/2115 79. panta 1. punktam ir apstiprinājusi Zemkopības ministrija pēc saskaņošanas ar Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam uzraudzības komiteju, kas izveidota saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā. Priekšroka publiskā finansējuma saņemšanai ir pieteikumam ar lielāko punktu skaitu. Ja vairākiem gala labuma guvējiem punktu skaits ir vienāds, priekšroka ir gala labuma guvējam, kura apgrozījums pēdējā noslēgtajā gadā ir mazāks;
43.5.
Lauku atbalsta dienests lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem un paziņo saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai;
43.6.
Lauku atbalsta dienests par atlasītajiem gala labuma guvējiem un tiem pieejamo atbalsta apmēru informē konsultāciju pakalpojuma sniedzēju, kas izvēlēts šo noteikumu 4. punktā minētajā kārtībā, sadarbības līguma parakstīšanai.
44.
Gala labuma guvējs paraksta sadarbības līgumu ar konsultāciju pakalpojuma sniedzēju uz termiņu no diviem līdz pieciem gadiem, nepārsniedzot 2029. gada 31. septembri. Gala labuma guvēja pieteikums sadarbības līguma noslēgšanai uzņēmuma izaugsmes un konkurētspējas veicināšanai ir sadarbības līguma pielikums.
45.
Ja gala labuma guvējs viena mēneša laikā pēc lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu neparaksta sadarbības līgumu par konsultāciju saņemšanu uzņēmuma izaugsmes un konkurētspējas veicināšanai, Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu piešķirt līguma slēgšanas tiesības gala labuma guvējam, kas ir nākamais rindošanas sarakstā.
46.
Ja gala labuma guvējs lauž sadarbības līgumu par konsultāciju saņemšanu uzņēmuma izaugsmes un konkurētspējas veicināšanai, Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu piešķirt līguma slēgšanas tiesības gala labuma guvējam, kas ir nākamais rindošanas sarakstā.
47.
Ja gala labuma guvējs nav reģistrējies Lauku atbalsta dienesta klientu reģistrā, tas pirms pieteikšanās konsultācijām reģistrējas normatīvajos aktos par vienoto zemkopības nozares informācijas sistēmu noteiktajā kārtībā.
48.
Pēc sadarbības līguma uzņēmuma izaugsmes un konkurētspējas veicināšanai noslēgšanas konsultants sadarbībā ar gala labuma guvēju veic uzņēmuma izaugsmes un konkurētspējas novērtējumu, norādot sasniedzamos mērķus un attīstības uzdevumus.
49.
Atbalsta pretendents pēc konsultācijas sniegšanas ievada Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā datus par gala labuma guvēju, kā arī norāda sniegto konsultāciju izmaksas (atbalsta apmēru), konsultācijas jomu atbilstoši šo noteikumu 36. punktam.
50.
Atbalsta pretendents reizi ceturksnī Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz maksājuma pieprasījumu un šādus pavaddokumentus:
50.1.
konsultāciju sniegšanas darbu nodošanas un pieņemšanas aktu, kas Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā izveidots kā pārskats par ceturksni;
50.2.
sadarbības līguma kopiju starp gala labuma guvēju un konsultāciju pakalpojuma sniedzēju – pirmajā maksājuma pieprasījuma iesniegšanas reizē;
50.3.
pārskatu par uzņēmuma izaugsmes un konkurētspējas attīstību – līdz kalendāra gada otrajam ceturksnim.
51.
Atbalsta pretendents līdz kārtējā gada 15. februārim Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz:
51.1.
pārskatu par iepriekšējā kalendāra gadā konstatētajām problēmām, riska faktoriem un to iespējamajiem risinājumiem, ja iepriekšējā kalendāra gadā ir radusies auditējamā vērtība;
51.2.
apliecinājumu par iepriekšējā kalendāra gadā konsultāciju sniegšanā iesaistīto konsultantu apmācību par jomām, par kurām tie sniedz konsultācijas.
4.Ar valsts atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
52.
Atbalstu gala labuma guvējiem, kuru darbība nav vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, par darbībām mežsaimniecības nozarē piešķir saskaņā ar regulas 2022/2472 48. pantu.
53.
Ja atbalstu piešķir saskaņā ar regulu 2022/2472, atbalsta pretendents (konsultāciju pakalpojuma sniedzējs) vērtē gala labuma guvēja atbilstību regulas 2022/2472 1. panta 5. punkta un 2. panta 59. punkta nosacījumiem, kur noteikto prasību, vai gala labuma guvējs neatbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru, pārbauda, pamatojoties uz gala labuma guvēja iesniegtu apliecinājumu.
54.
Ja atbalstu piešķir saskaņā ar regulu 2022/2472:
54.1.
atbalstu nepiešķir gala labuma guvējam, uz kuru attiecas regulas 2022/2472 1. panta 4. punkta “a” apakšpunktā noteiktais Eiropas Komisijas atgūšanas rīkojums;
54.2.
piešķirto atbalstu nevar apvienot ar citā atbalsta programmā paredzēto atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām;
54.3.
Lauku atbalsta dienests publicē informāciju par atbalstu, kas piešķirts gala labuma guvējiem saskaņā ar regulas 2022/2472 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktu un 3.punktu;
54.4.
piešķirtais atbalsts vienam gala labuma guvējam nedrīkst pārsniegt regulas 2022/2472 48. panta 7. punktā noteikto apmēru.
55.
Pieejamību dokumentiem, kas saistīti ar piešķirto atbalstu saskaņā ar regulu 2022/2472, Lauku atbalsta dienests nodrošina 10 gadus, sākot no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts šajos noteikumos minētajām atbalsta intervencēm, savukārt atbalsta pretendents un gala labuma guvējs nodrošina vismaz 10 gadus no atbalsta saņemšanas dienas.
56.
Ja pārkāptas regulas 2022/2472 prasības, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt atbalsta pretendentam šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu. Atmaksu veic kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu. Savukārt, atbalsta pretendents šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atmaksā Lauku atbalsta dienestam. 
57.
De minimis atbalstu saskaņā ar regulu 2023/2831 piešķir, ievērojot regulas 2023/2831 1.panta 1.punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Ja gala labuma guvējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d" apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja gala labuma guvējs nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar regulas 2023/2831 1.panta 2.punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.
58.
De minimis atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
59.
Atbalsta pretendents, pamatojoties uz gala labuma guvēja uzskaites veidlapā norādīto informāciju de minimis atbalsta piešķiršanai, nosaka piešķiramā de minimis atbalsta apmēru, pieņem lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu un ievada informāciju de minimis atbalsta uzskaites sistēmā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Lēmumā par de minimis atbalsta piešķiršanu norāda, ka atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar regulu 2023/2831De minimis atbalstu uzskata par piešķirtu ar brīdi, kad ir pieņemts šajā punktā minētais lēmums.
60.
Pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai minētais atbalsts gala labuma guvējam trīs gadu periodā, skaitot no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas, nepalielina saņemtā de minimis atbalsta kopējo apmēru līdz līmenim, kas pārsniedz regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Izvērtējot atbalsta apmēru, vērtē saņemto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī. Vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas 2023/2831 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem.
61.
Ievērojot regulas 2023/2831  5. panta 1., 2. un 3. punkta nosacījumus, de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz regulas 2023/2831  3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī ar citu valsts atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja ar šo kumulāciju netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu var apvienot ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 procentus. Piesakoties regulā 2023/2831  noteiktajam de minimis atbalstam, gala labuma guvējs iesniedz atbalsta pretendentam informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu tās pašas darbības ietvaros, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu, plānoto un piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
62.
Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu 2023/2831 var pieņemt līdz šīs regulas darbības beigām.
63.
Atbalsta pretendents nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no pēdējā de minimis atbalsta piešķiršanas dienas. Gala labuma guvējs datus par de minimis atbalstu glabā 10 gadus no brīža, kad piešķirts atbalsts.
64.
Ja tiek pārkāptas regulas 2023/2831  prasības, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt atbalsta pretendentam šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu. Atmaksu veic kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma  IV vai V nodaļas nosacījumiem. Savukārt, atbalsta pretendents šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atmaksā Lauku atbalsta dienestam. 
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk