Noteikumu projekts

23-TA-2711
Patērētāju tiesību aizsardzības centra lietu pārvaldības un bīstamo iekārtu reģistrācijas valsts informācijas sistēmas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 25.2 pantu un
Valsts informācijas sistēmu likuma 5.panta 12 daļu
I.Vispārīgais jautājums
1.
Noteikumi nosaka Patērētāju tiesību aizsardzības centra (turpmāk - Centrs) lietu pārvaldības un bīstamo iekārtu reģistrācijas valsts informācijas sistēmas Uzraugs 2.0 (turpmāk – sistēma):
1.1.
izveides, uzturēšanas un aktualizēšanas kārtību;
1.2.
informācijas iesniegšanas kārtību;
1.3.
saturu un tajā iekļautās informācijas aprites kārtību;
1.4.
nosacījumus piekļuves nodrošināšanai sistēmā iekļautajai informācijai.
2.
Sistēmas pārzinis ir Centrs.
II.Sistēmā iekļaujamās informācijas saturs
3.
Sistēmā ievieto informāciju un dokumentus par Centra veiktajām darbībām Centra noteiktās kompetences jomās:
3.1.
palīdzības sniegšana patērētājiem strīdu risināšanā ar pārdevējiem vai pakalpojuma sniedzējiem;
3.2.
darbības Patērētāju strīdu risināšanas komisijas sekretariāta funkciju īstenošanai;
3.3.
tirgus uzraudzība, bīstamo iekārtu tehniskā uzraudzība un mērīšanas līdzekļu metroloģiskā uzraudzība un fasēto preču kontrole;
3.4.
patērētāju tiesību uzraudzība;
3.5.
citu sabiedrības interešu uzraudzība;
3.6.
patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzēju, parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzēju, tūrisma pakalpojumu sniedzēju, hipotekārās kreditēšanas starpniecības pakalpojumu sniedzēju licencēšana vai reģistrēšana;
3.7.
gāzes balonu tirdzniecības vietu un spēļu laukumu reģistrācija;
3.8.
patērētāju kreditēšanas, hipotekāro kredītu starpnieku un to pārstāvju, parādu atgūšanas pakalpojumu un komplekso tūrisma pakalpojumu sniedzēju uzraudzība, t.sk. noziedzīgi iegūto līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas un sankciju regulējuma ievērošanas regulējuma uzraudzība patērētāju kreditēšanas un parādu atgūšanas pakalpojumu sniegšanas jomās;
3.9.
darbības citu Centram normatīvajos aktos noteikto funkciju izpildei.
4.
Sistēma nodrošina Bīstamo iekārtu reģistra funkcionalitāti normatīvajos aktos noteiktajām darbībām, informācijas un dokumentu ievietošanai par bīstamajām iekārtām.
5.
Sistēmai ir divu veidu autentificētie lietotāji – iekšējie lietotāji (Centra darbinieki un amatpersonas) un ārējie lietotāji. Centrs saviem darbiniekiem un amatpersonām nodrošina datu ievadi un izgūšanu tiešsaistes režīmā atbilstoši katra iesaistītā darbinieka vai amatpersonas lomai un tiesībām. Ārējie lietotāji datus ievada vai izgūst šajos noteikumos un normatīvajos aktos bīstamo iekārtu jomā noteiktajā kārtībā.
6.
Šo noteikumu 3. un 4. punktā paredzētās informācijas apstrādei par fizisko personu sistēmā var iekļaut šādu informāciju:
6.1.
vārds un uzvārds;
6.2.
personas kods;
6.3.
dzimšanas datums;
6.4.
miršanas datums;
6.5.
reģionālā piederība un valsts;
6.6.
deklarētās dzīvesvietas adrese;
6.7.
rezidences pazīme un rezidences valsts;
6.8.
faktiskās dzīvesvietas adrese;
6.9.
personas paziņotā elektroniskā pasta adrese;
6.10.
personas paziņotais tālruņa numurs;
6.11.
komercdarbības informācija (reģistrācijas numurs un datumu, t.sk. pazīme vai persona ir saimnieciskās darbības veicējs);
6.12.
par darba vietu un ieņemamajiem amatiem, kā arī nodarbinātības periods (ja attiecināms);
6.13.
pazīme, ka persona nav izpildījusi Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumu (ja attiecināms).
7.
Šo noteikumu 3. un 4. punktā paredzētās informācijas apstrādei par juridisko personu un valsts vai pašvaldību institūciju sistēmā var iekļaut šādu informāciju:
7.1.
nosaukums (Individuālā komersanta gadījumā vārds, uzvārds);
7.2.
reģistrācijas numurs;
7.3.
reģistrācijas datums;
7.4.
likvidācijas pazīme, t.sk., sākuma un beigu datums;
7.5.
maksātnespējas uzsākšanas pazīme, t.sk., sākuma un beigu datums;
7.6.
reorganizācijas pazīme, t.sk., reorganizācijas datums un reorganizācijas procesā saistītā persona;
7.7.
rezidences valsts;
7.8.
juridiskā adrese;
7.9.
norādītā elektroniskā pasta adrese saziņai;
7.10.
norādītais tālruņa numurs;
7.11.
tiešsaistes saskarne;
7.12.
struktūrvienības, ietverot nosaukumu, reģistrācijas kods, struktūrvienības veids un statuss;
7.13.
par valdes locekļiem, padomes locekļiem un prokūristiem:
7.13.1.
vārds un uzvārds;
7.13.2.
personas kods;
7.13.3.
amats;
7.13.4.
dzimšanas datums;
7.13.5.
licences anulēšanas pamats;
7.13.6.
paziņoto elektroniskā pasta adresi;
7.13.7.
paziņoto tālruņa numuru.
7.13.8.
pazīmi, vai dati izgūti no Uzņēmumu reģistra.
7.14.
par patiesā labuma guvējiem:
7.14.1.
vārds un uzvārds;
7.14.2.
personas kods;
7.14.3.
dzimšanas datums;
7.14.4.
valsts piederība;
7.14.5.
veids, kādā tiek īstenota kontrole;
7.14.6.
persona, ar kuras starpniecību īsteno kontroli;
7.14.7.
pazīme, vai dati izgūti no Uzņēmumu reģistra.
7.15.
par darbiniekiem:
7.15.1.
vārds un uzvārds;
7.15.2.
personas kods;
7.15.3.
amats;
7.15.4.
nodarbinātības periods;
7.15.5.
atbilstību prasībām;
7.15.6.
informācija par dalību citur;
7.15.7.
paziņotā elektroniskā pasta adrese;
7.15.8.
paziņoto tālruņa numuru;
7.15.9.
pazīmi, vai dati izgūti no Uzņēmumu reģistra.
8.
Šo noteikumu 4. punktā paredzētās informācijas apstrādei inspicēšanas institūciju vadītājiem nodrošina pieejamu informāciju par inspicēšanas institūciju darbiniekiem:
8.1.
vārds un uzvārds;
8.2.
personas kods;
8.3.
amats.
9.
Inspicēšanas institūcijas autentificētai personai ir iespēja piekļūt šādiem bīstamās iekārtas valdītāja (fiziskās personas) vai tā pārstāvju datiem:
9.1.
vārds un uzvārds;
9.2.
personas kods;
9.3.
bīstamās iekārtas atrašanās adrese.
III.Informācijas iekļaušana un nodošana
10.
Sistēma informāciju saņem tiešsaistē vai regulārā datu apmaiņā no citām valsts informācijas sistēmām vai to sistēmā ievieto lietotāji.
11.
Sistēma saņem informāciju no šādām valsts informācijas sistēmām:
11.1.
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Fizisko personu reģistrs;
11.2.
Valsts zemes dienesta Adrešu reģistrs;
11.3.
Uzņēmumu reģistrs;
 
11.4.
Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju un nodokļu maksātāju struktūrvienību reģistrs un Saimnieciskās darbības veicēju reģistrs.
12.
Autentificējies sistēmas lietotājs sistēmā var atbilstoši lomi un tiesībām sagatavot, apstiprināt un iesniegt pieteikumus par bīstamo iekārtu reģistrāciju, ievietot informāciju un dokumentus par tehnisko pārbaužu veikšanu atbilstoši normatīvajiem aktiem par bīstamo iekārtu reģistrāciju, kā arī piekļūt vēsturiskajai informācijai.
13.
Sistēma nodod datus:
13.1.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas turējumā esošajai valsts informācijas sistēmai “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrs”;
13.2.
Eiropas Savienības Informācijas un komunikāciju sistēmai tirgus uzraudzībai (ICSMS);
13.3.
Atvērto datu portālam.
IV.Ārējo lietotāju autentifikācija sistēmā
14.
Autentifikācija ir sistēmas lietotāja identifikācijas process, kura gaitā sistēmas lietotājs apliecina savu identitāti. Pēc lietotāja autentifikācijas tiek veikts autorizācijas process, kura laikā noskaidro, vai sistēmas lietotājs ir pilnvarots izmantot vai apstrādāt informāciju, kā arī izmantot noteiktus sistēmas darbības režīmus.
15.
Pirmo reizi autentificējoties un autentifikācijai izmantojot elektronisko sakaru līdzekļus, notiek sistēmas lietotāju atpazīšana un reģistrācija. Lietotāja autentifikācija sistēmā notiek brīdī, kad no autentifikācijas līdzekļa izsniedzēja ir saņemts apstiprinājums par personas identitāti. Lai izmantotu sistēmu, lietotājam katru reizi ir jāautentificējas.
16.
Persona sistēmā var autentificēties, izmantojot:
16.1.
Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla sniegtos autentificēšanās pakalpojumus;
16.2.
Pilsonības un migrācijas pārvaldes izsniegto elektroniskās identifikācijas karti (eID);
16.3.
valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" izsniegto elektroniskā paraksta viedkarti vai piedāvāto lietotni –"eParaksts mobile".
17.
Inspicēšanas institūcija pilnvaro darbiniekus, kam sistēmā tiek piešķirtas tiesības veikt darbības atbilstoši ieņemamajiem amatiem. Pēc tiesību piešķiršanas inspicēšanas institūciju pilnvarotie darbinieki lieto sistēmu 12. punktā minēto funkciju veikšanai.
V.Piekļuve informācijai un tās glabāšanas nosacījumi
18.
Sistēmā uzkrātos personas datus Centrs glabā saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto kārtību un termiņiem, kā arī Centra nolikumā un citos ārējos normatīvajos aktos noteiktajiem tiesiskajiem mērķiem noteikto pienākumu vai pilnvaru izpildes nodrošināšanai.
19.
Sistēma auditē datu apstrādi. Auditācijas pieraksti ir ierobežotas pieejamības informācija. Auditācijas pierakstus sistēmā glabā ne ilgāk kā 24 mēnešus un izmanto sistēmas uzturēšanai un Centra funkciju izpildei.
20.
Centrs nodrošina auditācijas pierakstu saglabāšanu tādā apjomā, kādā tie ir iegūti vai apstrādāti, par veiktajām darbībām Centra kompetences jomās, kā arī nodrošina to aizsardzību pret nejaušu vai nelikumīgu iznīcināšanu, zudumu vai pārveidošanu, vai šajos noteikumos neparedzētu apstrādi vai izpaušanu.
21.
Centra auditācijas pierakstus, pamatojoties uz rakstveida pieprasījumu, kurā norādīts pieprasīšanas tiesiskais pamatojums, pieprasījumā norādītajā apmērā izsniedz pirmstiesas izmeklēšanas iestādēm, operatīvās darbības subjektiem, valsts drošības iestādēm, prokuratūrai un tiesai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apmērā.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds