25-TA-426: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumu Nr. 618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā" (turpmāk – noteikumi Nr. 618) 2. punkts.
Tiek paredzēts nodot kustamo mantu Ukrainas valsts specializētajam saimnieciskajam uzņēmumam "Ukrainas meži" (ДЕРЖАВНЕ СПЕЦІАЛІЗОВАНЕ ГОСПОДАРСЬКЕ ПІДПРИЄМСТВО "ЛІСИ УКРАЇНИ" (ДП "ЛІСИ УКРАЇНИ")), Ukrainas vienotā valsts juridisko personu reģistra numurs 1000701020000097081 (turpmāk – Ukrainas valsts uzņēmums "Ukrainas meži")
Tiek paredzēts nodot kustamo mantu Ukrainas valsts specializētajam saimnieciskajam uzņēmumam "Ukrainas meži" (ДЕРЖАВНЕ СПЕЦІАЛІЗОВАНЕ ГОСПОДАРСЬКЕ ПІДПРИЄМСТВО "ЛІСИ УКРАЇНИ" (ДП "ЛІСИ УКРАЇНИ")), Ukrainas vienotā valsts juridisko personu reģistra numurs 1000701020000097081 (turpmāk – Ukrainas valsts uzņēmums "Ukrainas meži")
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir sniegt atbalstu Ukrainai, nododot bez atlīdzības Ukrainas valsts uzņēmumam "Ukrainas meži" Valsts meža dienesta grāmatvedības uzskaitē esošo valsts kustamo mantu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Aktuālā situācija saistībā ar Krievijas Federācijas izraisīto karu Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai atbalstītu Ukrainas pretošanos Krievijas Federācijai tās uzsāktajā karā, Valsts meža dienests ir pārskatījis tā rīcībā esošos materiālos resursus, izvērtējot, kuri no tiem turpmāk nebūs nepieciešami iestādes funkciju īstenošanai un kurus būtu iespējams nodot bez atlīdzības Ukrainai.
Izvērtējumā tika secināts, ka Valsts meža dienests var sniegt atbalstu, nododot Ukrainai vienu transportlīdzekli un simt globālās navigācijas satelītu sistēmas (GNNS) iekārtu.
Izvērtējumā tika secināts, ka Valsts meža dienests var sniegt atbalstu, nododot Ukrainai vienu transportlīdzekli un simt globālās navigācijas satelītu sistēmas (GNNS) iekārtu.
Risinājuma apraksts
Valsts meža dienests ir radis iespēju sniegt atbalstu Ukrainai, nododot bez atlīdzības Valsts meža dienesta grāmatvedības uzskaitē esošo valsts kustamo mantu – vienu transportlīdzekli (bilances vērtību 0,00 euro) un simt globālās navigācijas satelītu sistēmas (GNNS) iekārtu (kopējā bilances vērtība 0,00 euro), kas norādītas šīs anotācijas pielikumā. Nodošanai paredzētās valsts kustamās mantas tehniskais stāvoklis:
a) transportlīdzeklis Suzuki SX4 ir braucams, apmierinošā tehniskā un vizuālā stāvoklī ar konstrukcijas stiprību neietekmējošu virsbūves koroziju;
b) globālās navigācijas satelītu sistēmas (GNNS) iekārtas Trimble Geo 7X ir darba kārtībā.
Paredzēts, ka kustamā manta tiks nodota Ukrainas valsts uzņēmumam "Ukrainas meži", ar kuru Zemkopības ministrija ir parakstījusi saprašanās un sadarbības memorandu (anotācijas pielikumā) un ir saskaņojusi nepieciešamību pēc minētās kustamās mantas.
Ukrainas valsts uzņēmums "Ukrainas meži" ir Ukrainas valsts specializētais mežu apsaimniekošanas uzņēmums, kas atrodas Ukrainas valdības institūcijas – Ukrainas Valsts meža resursu aģentūras padotībā un, pildot Ukrainas valdības deleģētas funkcijas, ir atbildīgs par aptuveni 6,6 miljonu hektāru valstij piederošās meža zemes apsaimniekošanu. Ukrainas valdība 2024. gada 30. aprīlī iekļāva Ukrainas valsts uzņēmumu "Ukrainas meži" tautsaimniecībai īpaši nozīmīgu uzņēmumu sarakstā, kuru vadītāju un padomes locekļu iecelšanu apstiprina Ukrainas Ministru kabinets (Ukrainas Ekonomikas ministrijas paziņojums pieejams tīmekļvietnē: https://me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-%20UA&id=a1135cfe-c8b0-4e9e-abe7-c11387ba18a1&title=UriadVkliuchivlisiUkrainiDo). Ir izstrādāts likumprojekts, lai Ukrainas valsts uzņēmums "Ukrainas meži" tiktu pārveidots par akciju sabiedrību, kurā 100% akciju pieder valstij. Nododot kustamo mantu Ukrainas valsts uzņēmumam “Ukrainas meži”, tā tiek nodota Ukrainas valdības īpašumā.
Anotācijas pielikumā – Ukrainas valsts uzņēmuma "Ukrainas meži" izraksts no Ukrainas vienotā valsts juridisko personu reģistra un tā tulkojums latviešu valodā.
Ukrainas valsts uzņēmums "Ukrainas meži" nodrošinās kustamās mantas transportēšanu uz Ukrainu, sedzot visus ar transportēšanu saistītos izdevumus. Valsts kustamā manta tiks nodota, ievērojot noteikumu Nr. 618 4. punktu, neslēdzot līgumu, ar divpusēju nodošanas un pieņemšanas aktu, ko parakstīs
1) Valsts meža dienesta atbildīgā amatpersona;
2) Ukrainas valsts uzņēmuma "Ukrainas meži" pilnvarots pārstāvis, kurš saņēmis kustamo mantu no Valsts meža dienesta.
a) transportlīdzeklis Suzuki SX4 ir braucams, apmierinošā tehniskā un vizuālā stāvoklī ar konstrukcijas stiprību neietekmējošu virsbūves koroziju;
b) globālās navigācijas satelītu sistēmas (GNNS) iekārtas Trimble Geo 7X ir darba kārtībā.
Paredzēts, ka kustamā manta tiks nodota Ukrainas valsts uzņēmumam "Ukrainas meži", ar kuru Zemkopības ministrija ir parakstījusi saprašanās un sadarbības memorandu (anotācijas pielikumā) un ir saskaņojusi nepieciešamību pēc minētās kustamās mantas.
Ukrainas valsts uzņēmums "Ukrainas meži" ir Ukrainas valsts specializētais mežu apsaimniekošanas uzņēmums, kas atrodas Ukrainas valdības institūcijas – Ukrainas Valsts meža resursu aģentūras padotībā un, pildot Ukrainas valdības deleģētas funkcijas, ir atbildīgs par aptuveni 6,6 miljonu hektāru valstij piederošās meža zemes apsaimniekošanu. Ukrainas valdība 2024. gada 30. aprīlī iekļāva Ukrainas valsts uzņēmumu "Ukrainas meži" tautsaimniecībai īpaši nozīmīgu uzņēmumu sarakstā, kuru vadītāju un padomes locekļu iecelšanu apstiprina Ukrainas Ministru kabinets (Ukrainas Ekonomikas ministrijas paziņojums pieejams tīmekļvietnē: https://me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-%20UA&id=a1135cfe-c8b0-4e9e-abe7-c11387ba18a1&title=UriadVkliuchivlisiUkrainiDo). Ir izstrādāts likumprojekts, lai Ukrainas valsts uzņēmums "Ukrainas meži" tiktu pārveidots par akciju sabiedrību, kurā 100% akciju pieder valstij. Nododot kustamo mantu Ukrainas valsts uzņēmumam “Ukrainas meži”, tā tiek nodota Ukrainas valdības īpašumā.
Anotācijas pielikumā – Ukrainas valsts uzņēmuma "Ukrainas meži" izraksts no Ukrainas vienotā valsts juridisko personu reģistra un tā tulkojums latviešu valodā.
Ukrainas valsts uzņēmums "Ukrainas meži" nodrošinās kustamās mantas transportēšanu uz Ukrainu, sedzot visus ar transportēšanu saistītos izdevumus. Valsts kustamā manta tiks nodota, ievērojot noteikumu Nr. 618 4. punktu, neslēdzot līgumu, ar divpusēju nodošanas un pieņemšanas aktu, ko parakstīs
1) Valsts meža dienesta atbildīgā amatpersona;
2) Ukrainas valsts uzņēmuma "Ukrainas meži" pilnvarots pārstāvis, kurš saņēmis kustamo mantu no Valsts meža dienesta.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Saskaņā ar noteikumu Nr. 618 3. punktā noteikto valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu. Noteikumu Nr. 618 4. punktā noteikts, ka gadījumā, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt šo noteikumu 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.
Ievērojot Ministru kabineta 2023. gada 28. marta noteikumu Nr. 136 "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumos Nr. 618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā"" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) izklāstīto, apstākļi, kas liedz noslēgt rakstveida līgumu, var būt, piemēram, tādi, kas saistīti ar nepieciešamību kustamo mantu nodot nekavējoties (piemēram, ja citu valsti ir skāruši tādi ārkārtas apstākļi, kuru ietekmē kustamo mantu ir nepieciešams saņemt pēc iespējas ātrāk, bet līguma noslēgšanas process nesamērīgi kavētu kustamās mantas nodošanu).
Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tostarp līgumus. Lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, ievērojot arī to, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai vajadzīga operatīva rīcība, Zemkopības ministrija uzskata par nepieciešamu piemērot izņēmumu, kas noteikts noteikumu Nr. 618 4. punktā, un nodot attiecīgo valsts kustamo mantu, parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu.
Ievērojot Ministru kabineta 2023. gada 28. marta noteikumu Nr. 136 "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumos Nr. 618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā"" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) izklāstīto, apstākļi, kas liedz noslēgt rakstveida līgumu, var būt, piemēram, tādi, kas saistīti ar nepieciešamību kustamo mantu nodot nekavējoties (piemēram, ja citu valsti ir skāruši tādi ārkārtas apstākļi, kuru ietekmē kustamo mantu ir nepieciešams saņemt pēc iespējas ātrāk, bet līguma noslēgšanas process nesamērīgi kavētu kustamās mantas nodošanu).
Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tostarp līgumus. Lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, ievērojot arī to, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai vajadzīga operatīva rīcība, Zemkopības ministrija uzskata par nepieciešamu piemērot izņēmumu, kas noteikts noteikumu Nr. 618 4. punktā, un nodot attiecīgo valsts kustamo mantu, parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Papildu finanšu resursi Zemkopības ministrijai (Valsts meža dienestam) tiesību akta projektā minētās nododamās valsts kustamās mantas transportēšanai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un nodošanai Ukrainas valsts mežu apsaimniekošanas uzņēmumam "Ukrainas meži", kā arī minēto materiāltehnisko līdzekļu atjaunošanai nebūs nepieciešami.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kuri skar sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesu un publiskā finansējuma plānošanu. Tā kā tiesību akta projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība netiek piemērota. Tiesību akta projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā "Tiesību aktu projekti".
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts meža dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Saraksts ar Ukrainai nododamo valsts kustamo mantu
3. pielikums
Nosaukums
Izraksts no Ukrainas vienotā valsts juridisko personu reģistra
4. pielikums
Nosaukums
Izraksts no Ukrainas vienotā valsts juridisko personu reģistra (tulkojums latviešu valodā)