Anotācija (ex-ante)

23-TA-468: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Agrim Lungevičam savienot amatus" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” (turpmāk – Interešu konflikta novēršanas likums) 7.panta sestā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai nodrošinātu Interešu konflikta novēršanas likuma 7. panta sestās daļas un 8.1 panta piektās daļas prasību izpildi un dotu atļauju Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda padomes (turpmāk – Padome) loceklim Agrim Lungevičam savienot amatu ar citiem papildu ieņemamiem amatiem, kas minēti rīkojuma projekta "Par atļauju Agrim Lungevičam savienot amatus" 1. punktā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likuma 11. panta pirmo daļu izlīdzināšanas fonda darbības pārraudzībai Ministru kabinets izveido Padomi. Padomes kompetenci nosaka Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumi Nr. 25 “Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda padomes nolikums”.
Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 4. panta otro daļu persona, kura ieņem Padomes locekļa amatu ir uzskatāma par valsts amatpersonu.
Ar 2022. gada 8. decembra iesniegumu Agris Lungevičs lūdz atļauju savienot Padomes locekļa amatu ar Vidzemes plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amatu, Finanšu ministrijas Eiropas Savienības struktūrfondu projektu Uzraudzības komitejas balsstiesīgā locekļa amatu, Sabiedriskā transporta padomes locekļa amatu, Madonas novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijas priekšsēdētāja vietnieka amatu, Latvijas Motosporta federācijas viceprezidenta amatu, Latvijas Biatlona Federācijas valdes locekļa amatu, biedrības “Kalsnavas jaunieši” valdes priekšsēdētāja amatu, politiskās partijas “Latvijas Zemnieku savienība” Madonas nodaļas vadītāja amatu, biedrības “Volejbola attīstība Madonas novadā” valdes locekļa amatu, biedrības “Reģionālo attīstības centru apvienība” valdes locekļa amatu, biedrības “MĀCIES PELDĒT Latvijā” valdes locekļa amatu, biedrības “Florbola klubs “MADONA”” valdes locekļa amatu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Padomes loceklim Agrim Lungevičam jāsaņem Ministru kabineta atļauja savienot amatus. 
Risinājuma apraksts
Interešu konflikta novēršanas likuma 7. panta sestā daļa noteic, ka šā likuma 4. panta otrajā daļā minētā amatpersona, papildus šā likuma 6. panta ceturtajā daļā minētajiem nosacījumiem var savienot valsts amatpersonas amatu tikai ar amatu arodbiedrībā vai citu amatu, uzņēmuma līguma, pilnvarojuma izpildi vai saimniecisko darbību individuālā komersanta statusā vai reģistrējoties Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējam saskaņā ar likumu “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta attiecīgās publiskas personas iestādes vadītāja vai viņa pilnvarotas personas rakstveida atļauja. Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 8.1 panta trešo daļu personai, kura vēlas savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu, un šāda amatu savienošana ir pieļaujama,  saņemot amatpersonas (institūcijas) rakstveida atļauju, ir pienākums pirms amatu savienošanas (uzņēmuma līguma noslēgšanas vai pilnvarojuma uzņemšanās) uzsākšanas rakstveidā iesniegt attiecīgajai amatpersonai (institūcijai) lūgumu atļaut savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu.
Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 6.panta otrās daļas pirmo teikumu, ja likumā nav noteikti stingrāki ierobežojumi, valsts amatpersonai, ievērojot šā likuma 7.panta otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktos speciālos amatu savienošanas ierobežojumus, ir atļauts savienot valsts amatpersona amatu ne vairāk kā ar diviem citiem algotiem vai citādi atlīdzinātiem valsts amatpersonas amatiem vai amatiem citās publiskās personas institūcijās. Ņemot vērā, ka A.Lungevičš par ieņemto citu amatu pildīšanu atlīdzību nesaņem, amatu savienošana ir pieļaujama.
Izvērtējot Padomes locekļa amata pienākumus un A. Lungeviča ieņemto citu amatu pienākumus, secināms, ka amatu savienošana interešu konfliktu nerada, nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām, kā arī valsts amatpersonas tiešo pienākumu izpildi netraucē.
Ministru kabinets ir institūcija, kas saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 7. panta sestās daļas otro punktu ir kompetenta izsniegt atļauju Padomes locekļa amatu savienot ar citu amatu.
Tiesību akta projekts izstrādāts, lai izpildītu Interešu konflikta novēršanas likuma 8.1 panta piektās daļas regulējumu, paredzot atļauju A. Lungevičam savienot Padomes locekļa amatu ar Vidzemes plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amatu, Finanšu ministrijas Eiropas Savienības struktūrfondu projektu Uzraudzības komitejas balsstiesīgā locekļa amatu, Sabiedriskā transporta padomes locekļa amatu, Madonas novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijas priekšsēdētāja vietnieka amatu, Latvijas Motosporta federācijas viceprezidenta amatu, Latvijas Biatlona Federācijas valdes locekļa amatu, biedrības “Kalsnavas jaunieši” valdes priekšsēdētāja amatu, politiskās partijas “Latvijas Zemnieku savienība” Madonas nodaļas vadītāja amatu, biedrības “Volejbola attīstība Madonas novadā” valdes locekļa amatu, biedrības “Reģionālo attīstības centru apvienība” valdes locekļa amatu, biedrības “MĀCIES PELDĒT Latvijā” valdes locekļa amatu, biedrības “Florbola klubs “MADONA”” valdes locekļa amatu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi