Anotācija (ex-ante)

22-TA-970: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta noteikumos Nr. 538 "Kārtība, kādā valsts finansē darba samaksu pedagogiem privātajās izglītības iestādēs"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 81 87. §) "Par konceptuālo ziņojumu "Par priekšlikumiem pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa pilnveidei"" (turpmāk – Ministru kabineta sēdes protokollēmums) 3. punktā noteikto uzdevumu Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk – ministrija) veikt turpmākās darbības atbilstoši konceptuālā ziņojumā 5. daļā minētajam, nodrošinot modeļa "Skolēns pašvaldībā", kas attiecināms vienādā mērā arī uz privātajām izglītības iestādēm, ieviešanu no 2022. gada 1. septembra.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt nepārtrauktību pedagogu darba samaksas aprēķinos un finansējuma piešķiršanā, ievērojot Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 3. punktā noteikto uzdevumu ministrijai veikt turpmākās darbības atbilstoši konceptuālā ziņojuma 5. daļā minētajam, nodrošināt modeļa "Skolēns pašvaldībā" ieviešanu no 2022. gada 1. septembra.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2022.
Pamatojums
Noteikumu projekts sagatavots, ievērojot Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 3. punktā noteikto uzdevumu ministrijai kontekstā ar konceptuālā ziņojuma "Par priekšlikumiem pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa pilnveidei" (turpmāk – konceptuālais ziņojums) 5. daļas 2.3. apakšpunktā noteikto uzdevumu ministrijai līdz 2022. gada 1. martam sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta noteikumos Nr. 538 "Kārtība, kādā valsts finansē darba samaksu pedagogiem privātajās izglītības iestādēs" (turpmāk – noteikumu projekts) vai jaunu Ministru kabineta noteikumu projektu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Vienlaikus ar šo noteikumu projektu ministrijā ir izstrādāts tiesību aktu projekts 22-TA-352 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (turpmāk – mērķdotācijas noteikumi), kas Tiesību aktu portālā (pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/bfe0ac6a-fc2d-4d31-b9ed-354210b9ab6f) no 2022. gada 1. marta līdz 2022. gada 14. martam bija sabiedriskajā apspriešanā. Mērķdotācijas noteikumi paredz pāreju no pedagogu darba samaksas aprēķina pašvaldības normētajiem izglītojamiem izglītības iestādē uz vidējo mērķdotācijas apmēru vienam izglītojamam bez papildu normēšanas kārtības. Tādu pat pieeju paredz arī privāto izglītības iestāžu dotācijas aprēķinam sākot ar 2022. gada 1. septembri.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 538 jāveic grozījumi, kas nodrošina atbilstību mērķdotācijas noteikumu projektam un kas izriet no finansējuma aprēķina maiņas, kuru apraksta minētie mērķdotācijas noteikumi. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz šādus galvenos grozījumus:
1) svītrot atsauci uz normēto skolēnu (bērnu) skaita attiecību pret vienu pedagoga mēneša darba algas likmi;
2) noteikt, ka tālmācības izglītības ieguves formai reģionālais koeficients netiek piemērots;
3) atsaucoties Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumiem Nr. 11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē" (turpmāk – noteikumi Nr. 11) attiecībā uz mācību saturu, ko izglītojamais var apgūt ģimenē pamatizglītības pirmā posma izglītības programmas daļā (1.-6. klase), noteikumi Nr. 11 līdzās noteiktajai kārtībai, kādā pedagogi novērtē izglītojamā mācību sniegumu mācību gada laikā, ievieš nosacījumu, ka vecāki ir tiesīgi iepazīties ar aktuālo attiecīgās pamatizglītības programmas mācību priekšmetu un stundu plānu un izglītības iestāde nodrošina iespēju vecākam ne retāk kā reizi mēnesī saņemt mācību priekšmeta pedagoga konsultāciju. Izglītības iestādes vadītājs  pēc izglītojamā uzņemšanas izglītības programmā ir tiesīgs ar rīkojumu uz vienu mācību gadu noteikt, ka pamatizglītības, izņemot speciālās pamatizglītības, pirmā posma izglītības programmas daļā paredzēto mācību saturu izglītojamais apgūst ģimenē. Konsultāciju un semestra pārbaudījumu nodrošināšanai tiek paredzēts koeficients 0,5 apmērā. 0,5 koeficients attiecas uz mērķdotācijas noteikumu projekta 5.2. apakšpunktā noteiktajiem 94 euro vienam mēnesim uz vienu izglītojamo. Ņemot vērā, ka zemākā mēneša darba algas likme sākot ar 2022. gada 1. septembri ir 900 euro par 30 stundām un lai skolotājs varētu nodrošināt pilnu likmi būtu jāsniedz konsultācijas 20 izglītojamiem mēnesī;
4) atbilstoši mērķdotācijas noteikumu projektā noteiktajai kārtībai, kā arī ievērojot to, ka netiek mainīta mācību priekšmeta "Latvijas mācība" finansēšanas kārtība, noteikumu projekts precizē 6. un 7. punktu, tos attiecinot tikai uz minētā mācību priekšmeta finansējuma aprēķinu, t.sk. arī svītrojot to punktu daļu, kas attiecas pedagogu profesionālās darbības kvalitātes piemaksām pedagogiem, kuri ieguvuši 1., 2. un 3. kvalitātes pakāpi no 2017. gada 10. augusta. Pedagogu kvalitātes vērtēšanas prasības attiecas uz Latvijas izglītības programmām, kuru tvērumā neietilpst mācību priekšmets "Latvijas mācība". Finansējums, kas attiektos uz  papildu pienākumiem, būtu vienāds kā pirmsskolas posmam, tā arī vidējās izglītības posmam līdz trīs procentu apmēram;
5) noteikumu projekta 10. punkts tiek papildināts ar korektu atsauci uz mērķdotācijas noteikumu projekta nosaukumu, t.i. ar vārdiem "kārtību, kādā aprēķina un sadala", šo punktu izsakot jaunā redakcijā.

Ar Latvijas privāto izglītības iestāžu asociāciju noritēja diskusija attiecībā uz aprēķina maiņu 2022. gada 17. janvārī. Sabiedriskās apspriešanas gaitā katrai izglītības iestādei izvērtēšanai tiek nodoti finansējuma aprēķini.

Atsaucoties uz mērķdotācijas noteikumiem, kā pamata noteikumiem pedagogu darba algas finansējuma aprēķinā, arī attiecībā uz privāto izglītības iestāžu kopu tiek piemērots pārejas periods 2022./2023., 2023./2024., 2024./2025. un 2025./2026. mācību gadu, kuros ir nostiprināts solidaritātes princips, t.i. lai tām privātajām izglītības iestādēm, kurām aprēķina maiņas rezultātā ir finansējuma –
1) samazinājums, saglabātos tāds pat, kāds tas ir nostiprināts likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam" (turpmāk – budžeta likums), t.i. pedagogu zemākās mēneša algas likmes 2022./2023. mācību gadā 8,4% pieauguma apmērā salīdzinot ar 2021./2022. mācību gadu, – samazinājums tiek kompensēts līdz budžeta likumā ietvertajam apmēram;
2) pieaugums, un tas ir lielāks par 2,5%, salīdzinot ar budžeta likumā ierēķināto 8,4% pieauguma apmēru,  palielinājums tiek nodrošināts ne vairāk kā 2,5% apmērā.
2,5% ierobežojošais apmērs tika pieņemts dēļ tā, ka aprēķina maiņas rezultātā bija šāda vidējā svārstība.

Ievērojot Ministru kabineta sēdes protokollēmumā noteikto uzdevumu, ministrija līdz 2022. gada 1. maijam precizēs modeļa "Skolēns pašvaldībā" nepieciešamā finansējuma aprēķinus un iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgu rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Konceptuālajā ziņojumā bija piedāvāti trīs finansējuma aprēķina modeļi – "Klase skolā", "Klase pašvaldībā" un "Skolēns pašvaldībā", no kuriem Ministru kabinetā tika atbalstīts modelis "Skolēns pašvaldībā".
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Privāto vispārējās izglītības iestāžu pedagogi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ir iestrādāta likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam" pedagogu zemākās algas likmes pieaugums 2022./2023. mācību gadā 8,4% pieauguma apmērā salīdzinot ar 2021./2022. mācību gadu.
Juridiskās personas
  • Privāto izglītības iestāžu dibinātājus
Ietekmes apraksts
Atbilstoši konceptuālajā ziņojumā atbalstītajam finansējuma aprēķina modelim "Skolēns pašvaldībā" ar noteikumu projektu tiek nostiprināta dotācijas aprēķina un sadales kārtība.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
387 248 497
0
408 564 771
0
408 564 771
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
387 248 497
0
408 564 771
0
408 564 771
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
387 248 497
3 533 684
408 564 771
10 601 052
408 564 771
9 891 208
8 471 520
2.1. valsts pamatbudžets
387 248 497
3 533 684
408 564 771
10 601 052
408 564 771
9 891 208
8 471 520
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 533 684
0
-10 601 052
0
-9 891 208
-8 471 520
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 533 684
0
-10 601 052
0
-9 891 208
-8 471 520
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 533 684
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-10 601 052
-9 891 208
-8 471 520
5.1. valsts pamatbudžets
0
-10 601 052
-9 891 208
-8 471 520
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Šī tiesību akta projekts skatāms vienlaikus ar tiesību akta projektu (22-TA-352) „Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs”, kas izstrādāts ievērojot Ministru kabineta 2021.gada 12.decembra sēdes protokollēmuma 87.§ 6. punktā doto uzdevumu, kas paredz ministrijai precizēt modeļa "Skolēns pašvaldībā" (turpmāk - modelis) nepieciešamā finansējuma aprēķinus un [..] iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgu rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Papildu finansējums, kas nepieciešams šī tiesību akta projekta nodrošināšanai, tai skaitā, ņemot vērā tiesību akta projektu (22-TA-352), iekļauts kopējos modeļa aprēķinos.
Modeļa aprēķini Excel formātā nosūtīti Finanšu ministrijai.
Informācijai - finansiālā ietekme, ņemot vērā tikai šo tiesību akta projektu:
2022.gada 4 mēnešiem papildu nepieciešami 33 056 euro, tajā skaitā, tālmācības izglītības programmām pieaugums 39 820 euro, starptautiskajām skolām samazinājums 6 764 euro, izglītojamo apmācībai ģimenē nav finansiālas ietekmes.
2023., 2024. un 2025.gadā ik gadu papildu nepieciešami 99 168 euro, tajā skaitā, tālmācības izglītības programmām pieaugums 119 460 euro, starptautiskajām skolām samazinājums 20 292 euro, apmācībai ģimenē nav finansiālas ietekmes.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ailēs „saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” un „saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādīts finansējums tām ministrijas un 62. resora “Mērķdotācijas pašvaldībām” programmām, kuras noteikumu projekts ietekmē:
62.resors:
programma 05.00.00: 2022. gads - 327 716 473 euro, 2023. gads un turpmāk - 345 825 459 euro;
programma 10.00.00: 2022. gads - 45 853 488 euro, 2023. gads un turpmāk - 48 372 408 euro,
15.resors:
apakšprogramma 01.05.00: 2022. gads - 13 678 536 euro, 2023. gads un turpmāk - 14 366 904 euro.

4.1.1. Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumi Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projekta mērķis būs atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 15. janvāra rīkojuma Nr. 17 "Par pedagogu darba samaksas pieauguma grafiku laikposmam no 2018. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim" 1. punktā noteiktajam paaugstināt pedagogu zemāko mēneša darba algas likmi. Projekts stātos spēkā 2022. gada 1. septembrī.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir atbilstoši Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 3. punktā noteiktajam uzdevumam veikt turpmākās darbības atbilstoši konceptuālā ziņojuma 5. daļā minētajam un nodrošināt modeļa "Skolēns pašvaldībā" finansēšanas kārtības ieviešanu pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs. Projekts stātos spēkā 2022. gada 1. septembrī.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Privāto pirmsskolu biedrība, Latvijas Privātskolu asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

2022.gada 17.janvārī tika organizēta pirmēja diskusija par aprēķina maiņu ar Latvijas Privātskolu asociācijas pārstāvjiem.
2022.gada 4.aprīlī tika organizēts seminārs visām privātajām izglītības iestādēm, kā arī pirms tam katrai nosūtīts individuāls fails par aprēķina maiņas ietekmi.

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekta izstrādē bija iesaistīta ministrija. Noteikumu projekts tika nodots publiskā apspriešanā 2022. gada 28. marta līdz 20. aprīlim. Viedokļi netika saņemti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Privātās izglītības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Privātās izglītības iestādes dibinātāji veiks dotācijas sadali savām izglītības iestādēm.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Ministrijai būtiski vienkāršojas dotācijas aprēķina kārtība, to nodrošinot dibinātāja līmenim, nevis katras izglītības iestādes līmenim.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi