Anotācija (ex-ante)

22-TA-2794: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 64 "Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu atbilstību Dabas resursu nodokļa likuma 6. pielikuma 1. punkta tabulai un pilnveidotu videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt, ka Fe-Ni akumulatori ir jāuzskaita atsevišķi no citiem elektriskajiem akumulatoriem un fotoelementu paneļi -  no citām 4.2. kategorijas elektriskajām un elektroniskajām iekārtām. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Dabas resursu nodokļa likuma 6. pielikuma 1. punkta tabulas 2.2. apakšpunktā noteiktajam videi kaitīgās preces veidam - elektriskajiem akumulatoriem (Ni-Cd un Fe-Ni) ir piemērojama dabas resursu nodokļa likme 4,00 euro/kg. No minētā regulējuma var secināt, ka Fe-Ni elektriskie akumulatori likumdevēja ieskatā ir pielīdzināmi Ni-Cd elektriskajiem akumulatoriem, nevis citiem elektriskajiem akumulatoriem, kuriem ir citāds ķīmiskais sastāvs.
Savukārt Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumu Nr. 64 “Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 64) 1. pielikuma 3. punkta tabulas 2. punktā ir noteikti atkritumu savākšanas un pārstrādes apjomi atsevišķi tikai elektriskajiem akumulatoriem (Ni-Cd). Līdz ar ko var secināt, ka Fe-Ni akumulatori ir jāuzskaita kopā ar citiem elektriskajiem akumulatoriem (MK noteikumu Nr. 64 1. pielikuma 3. punkta tabulas 4. punkts un 5. pielikuma 3. punkta tabulas 4. punkts ).

2. Fotoelementu (saules) paneļi atbilstoši Dabas resursu nodokļa likumam ir videi kaitīgas preces. Dabas resursu nodokļa (turpmāk - DRN) likmes par videi kaitīgām precēm ir noteiktas šā likuma 6. pielikumā -  nodokļa likmes par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kuras noteiktas Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1.panta 22.punktā. Dabas resursu nodokļa likums nosaka, ka DRN maksātājs tiek atbrīvots no nodokļa samaksas, ja tas ir izveidojis un piemēro attiecīgu atkritumu apsaimniekošanas sistēmu, nodrošinot noteiktos reģenerācijas un pārstrādes apjomus vai arī noslēdzis līgumu ar apsaimniekotāju, kas īsteno šādu sistēmu un nodrošina noteiktos reģenerācijas un pārstrādes apjomus.
MK noteikumi Nr. 64 nosaka elektrisko un elektronisko iekārtu, tai skaitā fotoelementu paneļu, savākšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai vai pārstrādes un reģenerācijas apjomus, lai saņemtu atbrīvojumu no DRN samaksas:
- katru gadu tiek savākts kopējais iekārtu atkritumu svars, kas atbilst 65 % no iepriekšējos  gados Latvijas tirgū laisto iekārtu vidējā svara;
- atkārtotai izmantošanai sagatavoto, pārstrādāto un reģenerēto  iekārtu atkritumu apjoms 80-85%.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Pastāv pretruna starp Dabas resursa nodokļa likuma 6. pielikuma 1. tabulas 2.2. apakšpunktā un MK noteikumu Nr. 64 1. pielikuma 3. punktā ietverto regulējumu.

2. Ģeopolitiskās situācijas rezultātā, kas ietekmē energoresursu pieejamību un to izmaksas, kā arī Eiropas Savienības “zaļā kursa” ietvaros tiek ieviesti jauni risinājumi enerģijas ražošanā. Viena no izmantotākajām, patēriņa ziņā tirgū strauji augošām precēm ir fotoelementu paneļi.

Atbilstoši spēkā esošajiem tiesību aktiem šobrīd DRN maksātājam ir jānodrošina Latvijas tirgū pirmo reizi laisto iekārtu, kas atbilst elektrisko un elektronisko iekārtu definīcijai, reģistrāciju, uzskaiti, kā arī jāveic šo iekārtu atkritumu apsaimniekošanas nodrošināšana.
Elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanā pamatā tiek īstenots ražotāju atbildības sistēmās (RAS), kad atkritumu savākšanu, reģenerāciju un apglabāšanu nodrošina apsaimniekotājs (ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants), kam ir saistoši MK noteikumi Nr. 64, un minēto darbību izmaksas sedz šo preču ražotājs.
Vērtējot fotoelementu paneļu dzīves ciklu, to paredzamais ekspluatācijas laiks ir 20-25 gadi.   Tātad šo iekārtu iespējamais atkritumu apjoms paredzams tikai pēc 20 - 25 gadiem, bet faktiski savākto un apsaimniekoto atkritumu daudzums aprēķināms procentuāli no šobrīd Latvijas tirgū laistajām iekārtām, kā to paredz MK noteikumi Nr. 64. RAS ietvaros kā savāktu drīkst uzrādīt tikai tādu apjomu, kas ir savākts Latvijas teritorijā kārtējā gadā. Kārtējā gadā savāktais atkritumu apjoms ne vēlāk kā līdz nākamā gada pirmā ceturkšņa beigām ir jāpārstrādā, vai jāveic gala reģenerācijas darbība.

Ja noteikumu projektā paredzētie grozījumi netiks veikti:
1) RAS atteiksies no fotoelementu paneļu apsaimniekošanas, jo tiesību aktos noteikto
normu neizpildes gadījumā var tikt piemērotas sankcijas;
2) gadījumā, ja RAS komersanti atteiksies no fotoelementu paneļu apsaimniekošanas, ražotāji un tirgotāji būs spiesti maksāt DRN - 3 euro par kg, kas savukārt nozīmē, ka fotoelementu paneļi izmaksu ziņā kļūs dārgāki patērētājiem.
Risinājuma apraksts
Informācija par apsaimniekoto Fe-Ni akumulatoru atkritumu daudzumu ir jāuzskaita atsevišķi no kategorijas “citi elektriskie akumulatori”. Uzskaitot Fe-Ni akumulatorus atsevišķi no citiem elektrisko akumulatoru veidiem arī tiktu nodrošināta iespēja salīdzināt Valsts vides dienestā un Bateriju un akumulatoru ražotāju[1] reģistrā iesniegto informāciju par tirgū laistajiem un apsaimniekotajiem Fe-Ni akumulatoru daudzumiem.
Noteikumu projekts:
1) nosaka atsevišķi Fe-Ni akumulatoriem savākšanas un pārstrādes apjomus;
2) paredz, ka ražotājs un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants (apsaimniekotājs) datus par Fe-Ni akumulatoriem uzkrāj un sniedz atsevišķi.

[1] Atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 31. pantam “bateriju vai akumulatoru ražotājs” ir jebkura persona Eiropas Savienības dalībvalstī, kas neatkarīgi no izmantotās tirdzniecības metodes, arī neatkarīgi no distances līguma, savas komercdarbības vai saimnieciskās darbības ietvaros pirmo reizi laiž tirgū baterijas vai akumulatorus, tai skaitā baterijas vai akumulatorus, kuri atbilstoši ražotāja komercdarbībai ir iestrādāti ierīcēs vai transportlīdzekļos.

2. Lai risinātu jautājumus, kas saitīti ar fotoelementu paneļu apsaimniekošanu, nodrošinot šo iekārtu atkritumu plūsmas izsekošanu, nepieciešams veikt šādus grozījumus MK noteikumos Nr. 64:
1) nodalīt atsevišķi 4.2. kategoriju fotoelementu paneļiem;
2) noteikt prasību RAS ietvaros nodrošināt fotoelementu paneļu atkritumu uzglabāšanu;
3) neattiecināt skaitliskus savākšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai vai pārstrādes un reģenerācijas mērķus uz fotoelementu paneļu atkritumiem;
4) precizēt pārskata veidlapas (MK noteikumu Nr. 64 5. pielikums).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Eiropas Komisijas iniciatīvas:
1) sabiedriskā apspriešana «Ecodesign – European Commission to examine need for new rules on environmental impact of photovoltaics’’ https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12819-Ecodesign-European-Commission-to-examine-need-for-new-rules-on-environmental-impact-of-photovoltaics_en
2) Waste from electrical and electronic equipment – evaluating the EU rules: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13420-Waste-from-electrical-and-electronic-equipment-evaluating-the-EU-rules_en
Apraksts
Eiropas Komisija izskata vajadzību pēc jauniem noteikumiem attiecībā uz  fotoelementu paneļu ietekmi uz vidi un to apsaimniekošanu.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantiem, kas apsaimnieko videi kaitīgu preču atkritumus.
Ietekmes apraksts
Noteikt, ka Fe-Ni akumulatori ir jāuzskaita atsevišķi no citiem elektriskajiem akumulatoriem un fotoelementu paneļi -  no citām 4.2. kategorijas elektriskajām un elektroniskajām iekārtām. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks pievienota pēc sabiedriskās apspriedes noslēgšanās.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks pievienota pēc sabiedriskās apspriedes noslēgšanās.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam ir pozitīva ietekme uz videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanu, līdz ar to ilgtermiņā – uz vidi kopumā. 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi