23-TA-1292: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisiju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots atbilstoši Valsts aizsardzības dienesta likuma 5. panta pirmajā daļā Ministru kabinetam dotajam deleģējumam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Atbilstoši Valsts aizsardzības dienesta likuma 5. panta pirmajai daļai rīkojuma projekta mērķis ir noteikt valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijas sastāvu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saistībā ar valsts aizsardzības dienesta ieviešanu ir izstrādāts Valsts aizsardzības dienesta likums, kura 5. panta pirmā daļa nosaka, ka Ministru kabinets izveido valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisiju (turpmāk — kontroles komisija). Kontroles komisijas locekļi uz šīs komisijas darbības laiku tiek atbrīvoti no pienākumu pildīšanas pamatdarba vietā, saglabājot atlīdzību. Vismaz pusi no kontroles komisijas sastāva veido personas, kuras nav nodarbinātas Nacionālajos bruņotajos spēkos, Aizsardzības ministrijā un tās padotībā esošajās iestādēs. Atbilstoši Valsts aizsardzības dienesta likuma 5. panta otrajai daļai kontroles komisija kontrolē un pārskata Aizsardzības ministrijas pieņemtos lēmumus, kā arī pieņem lēmumus par iesaukšanu valsts aizsardzības civilajā dienestā (turpmāk – alternatīvais dienests). Savukārt Valsts aizsardzības dienesta likuma 5. panta trešajā daļā Ministru kabinetam dots deleģējums noteikt kārtību, kādā šī panta pirmajā daļā minētā komisija kontrolē un pārskata Aizsardzības ministrijas pieņemtos lēmumus, izskata personu sūdzības par šiem lēmumiem, kā arī pieņem lēmumus par iesaukšanu alternatīvajā dienestā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd nav noteikts valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijas sastāvs.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Valsts aizsardzības dienesta likuma 5. panta pirmajai daļai rīkojuma projekts nosaka valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijas sastāvu. Proti, Kontroles komisijas priekšsēdētājs ir Aizsardzības ministrijas pārstāvis, kontroles komisijas locekļi – Nacionālo bruņoto spēku kapelānu dienesta pārstāvis, Nacionālo bruņoto spēku psihologu dienesta pārstāvis, Tiesībsarga pārstāvis, Reliģijas lietu konsultatīvās padomes pārstāvis, Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvis, Veselības ministrijas pārstāvis, kā arī Latvijas Studentu apvienības pārstāvis. Atbilstoši Valsts aizsardzības dienesta likuma anotācijā norādītajai informācijai katrs institūcijas pārstāvis kontroles komisijā darbosies atbilstoši savai un pārstāvētās institūcijas kompetencei, piemēram, sniedzot vērtējumu par iesaucamā piemērotību alternatīvā dienesta izpildei konkrētajā iestādē vai sekojot līdzi iesaucamo tiesību un tiesisko interešu ievērošanai. Komisijas sastāvs ir līdzīgs iepriekš Obligātā militārā dienesta likuma (zaudējis spēku 2007. gada 1. janvārī) 26. pantā noteiktajam. Komisija lēmumus pieņem ar tās locekļu balstu vairākumu. Tāpat, kā iepriekš komisijas sastāvā ir iekļauts Tiesībsarga pārstāvis (iepriekš – Valsts cilvēktiesību biroja pilnvarotais pārstāvis), veicinot indivīdu cilvēktiesību ievērošanu. Tiesībsarga likuma 11. pantā noteiktas Tiesībsarga funkcijas, piemēram, veicināt privātpersonas cilvēktiesību aizsardzību; veicināt labas pārvaldības principa ievērošanu valsts pārvaldē.
Komisijas sastāvā iekļauts Reliģijas lietu konsultatīvās padomes pārstāvis. Reliģijas lietu konsultatīvās padomes mērķis ir veicināt tiesību uz reliģijas brīvību ievērošanu, kā arī sekmēt savstarpēju izpratni (toleranci) starp dažādu reliģisku uzskatu piekritējiem Latvijas sabiedrībā (Latvijas Republikas Tieslietu ministrijas 2009. gada 28. jūlija nolikums Nr. 1-2/12 "Reliģijas lietu konsultatīvās padomes nolikums").
Valsts aizsardzības dienesta likuma 9. panta otrā daļa nosaka, ka valsts aizsardzības dienestu var atlikt pilsonim, kurš svarīgu iemeslu dēļ (piemēram, ir iegūta stipendija augstskolā, ir valsts izlases dalībnieks kādā sporta veidā), vēlas pildīt valsts aizsardzības dienestu citā laikā, bet ne vēlāk kā līdz 26 gadu vecumam. Izvērtējot apstākļus, Aizsardzības ministrija var pieņemt lēmumu atlikt valsts aizsardzības dienestu vai iesaukt valsts aizsardzības dienestā. Šo lēmumu savukārt var apstrīdēt valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijā, pamatojoties uz Valsts aizsardzības dienesta likuma 10. panta pirmo daļu. Ņemot vērā, ka šajā gadījumā tiek skarti jautājumi par izglītību, studijām vai sportu, komisijas sastāvā tiek iekļauts Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvis. Izglītības un zinātnes ministrija darbam komisijā var pilnvarot pārstāvi arī no padotības iestādēm.
Veselības ministrijas pārstāvis, pārstāvot attiecīgo nozari, piedalīsies personas pārliecības patiesuma vai atbilstības militārajam dienestam vērtēšanā. Veselības ministrijas pārstāvis, kā ārpus aizsardzības resora esošais komisijas dalībnieks var sniegt atbalstu komisijas lēmumu pieņemšanā, piemēram, attiecībā uz alternatīvā dienesta kandidāta veselības stāvokli, izteiktā lūguma pamatotību un, lai piemeklētu iesaucamā veselības stāvoklim piemērotāko alternatīvā dienesta izpildes vietu. Veselības ministrija darbam kontroles komisijā var pilnvarot pārstāvi arī no padotības iestādēm.
Saskaņā ar Augstskolu likuma 64.2 panta pirmo daļu, studējošo pārstāvībai un viedokļa paušanai augstskolu studējošo pašpārvaldes izveido Latvijas Studentu apvienību. Latvijas Studentu apvienība ir studējošo pašpārvalžu koleģiāla apvienība, kurā ietilpst visu akreditēto augstskolu studējošo pašpārvalžu pārstāvji. Tā kā arī studējošie būs iesaucamo vidū, komisijas sastāvā ir iekļauts Latvijas Studentu apvienības pārstāvis (Latvijas Studentu apvienības valdes loceklis). Kā norādīts Latvijas Studentu apvienības mājas lapā, valde ir biedrības izpildinstitūcija jeb Latvijas Studentu apvienības „darītāji”. Būtiski lēmumi par Latvijas Studentu apvienības ikdienas darbību tiek pieņemti ar valdes balsojumu. Valde tiek ievēlēta uz vienu gadu un katram valdes loceklim ir savs pienākumu kopums (https://www.lsa.lv/par-mums/). Tādējādi rīkojuma projektā tiek noteikts, ka komisijas sastāvā būs Latvijas Studentu apvienības valdes loceklis.
Rīkojuma projekts nosaka valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijas pastāvīgo sastāvu. Kontroles komisijā darbojošās iestādes un struktūrvienības turpmāk būs nemainīgas. Rīkojumā minētās institūcijas būs tiesīgas pašas norīkot savus pārstāvjus dalībai valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijā, izvēloties visatbilstošākos ekspertus savā jomā. Savukārt nozīmēto pārstāvju (personu) loks var mainīties, un tas, cik bieži mainīsies konkrētie pārstāvji, būs atkarīgs no katras iesaistītas iestādes. Nav izslēdzami gadījumi, kad iestāde, atkarībā no izskatāmās sūdzības vai pieteikuma būtības, nozīmēs atšķirīgus kompetentus pārstāvjus kvalitatīvākai un padziļinātai lietas izlemšanai. Valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijas locekļi, piedaloties kontroles komisijas darbā, komisijai piekritīgos jautājumus (attiecībā uz iesaukšanu valsts aizsardzības dienestā, valsts aizsardzības dienesta atlikšanu un valsts aizsardzības militārā dienesta aizstāšanu ar alternatīvo dienestu) vērtē pārstāvētā resora kompetences ietvaros.
Valsts aizsardzības dienesta likuma pārejas noteikumu 3. punkts nosaka, ka šā likuma 4. un 5. panta, 6. panta pirmās daļas un 7. panta izpildei Aizsardzības ministrija veic organizatoriskos pasākumus, kas nepieciešami jaunās funkcijas nodrošināšanai, un ar 2023. gada 1. jūliju papildus esošajām amata vietām ministrijas struktūrā esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros izveido valsts aizsardzības dienesta struktūrvienību. Tādējādi Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz, ka kontroles komisijas sekretariāta funkciju nodrošina Aizsardzības ministrija.
Komisijas sastāvā iekļauts Reliģijas lietu konsultatīvās padomes pārstāvis. Reliģijas lietu konsultatīvās padomes mērķis ir veicināt tiesību uz reliģijas brīvību ievērošanu, kā arī sekmēt savstarpēju izpratni (toleranci) starp dažādu reliģisku uzskatu piekritējiem Latvijas sabiedrībā (Latvijas Republikas Tieslietu ministrijas 2009. gada 28. jūlija nolikums Nr. 1-2/12 "Reliģijas lietu konsultatīvās padomes nolikums").
Valsts aizsardzības dienesta likuma 9. panta otrā daļa nosaka, ka valsts aizsardzības dienestu var atlikt pilsonim, kurš svarīgu iemeslu dēļ (piemēram, ir iegūta stipendija augstskolā, ir valsts izlases dalībnieks kādā sporta veidā), vēlas pildīt valsts aizsardzības dienestu citā laikā, bet ne vēlāk kā līdz 26 gadu vecumam. Izvērtējot apstākļus, Aizsardzības ministrija var pieņemt lēmumu atlikt valsts aizsardzības dienestu vai iesaukt valsts aizsardzības dienestā. Šo lēmumu savukārt var apstrīdēt valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijā, pamatojoties uz Valsts aizsardzības dienesta likuma 10. panta pirmo daļu. Ņemot vērā, ka šajā gadījumā tiek skarti jautājumi par izglītību, studijām vai sportu, komisijas sastāvā tiek iekļauts Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvis. Izglītības un zinātnes ministrija darbam komisijā var pilnvarot pārstāvi arī no padotības iestādēm.
Veselības ministrijas pārstāvis, pārstāvot attiecīgo nozari, piedalīsies personas pārliecības patiesuma vai atbilstības militārajam dienestam vērtēšanā. Veselības ministrijas pārstāvis, kā ārpus aizsardzības resora esošais komisijas dalībnieks var sniegt atbalstu komisijas lēmumu pieņemšanā, piemēram, attiecībā uz alternatīvā dienesta kandidāta veselības stāvokli, izteiktā lūguma pamatotību un, lai piemeklētu iesaucamā veselības stāvoklim piemērotāko alternatīvā dienesta izpildes vietu. Veselības ministrija darbam kontroles komisijā var pilnvarot pārstāvi arī no padotības iestādēm.
Saskaņā ar Augstskolu likuma 64.2 panta pirmo daļu, studējošo pārstāvībai un viedokļa paušanai augstskolu studējošo pašpārvaldes izveido Latvijas Studentu apvienību. Latvijas Studentu apvienība ir studējošo pašpārvalžu koleģiāla apvienība, kurā ietilpst visu akreditēto augstskolu studējošo pašpārvalžu pārstāvji. Tā kā arī studējošie būs iesaucamo vidū, komisijas sastāvā ir iekļauts Latvijas Studentu apvienības pārstāvis (Latvijas Studentu apvienības valdes loceklis). Kā norādīts Latvijas Studentu apvienības mājas lapā, valde ir biedrības izpildinstitūcija jeb Latvijas Studentu apvienības „darītāji”. Būtiski lēmumi par Latvijas Studentu apvienības ikdienas darbību tiek pieņemti ar valdes balsojumu. Valde tiek ievēlēta uz vienu gadu un katram valdes loceklim ir savs pienākumu kopums (https://www.lsa.lv/par-mums/). Tādējādi rīkojuma projektā tiek noteikts, ka komisijas sastāvā būs Latvijas Studentu apvienības valdes loceklis.
Rīkojuma projekts nosaka valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijas pastāvīgo sastāvu. Kontroles komisijā darbojošās iestādes un struktūrvienības turpmāk būs nemainīgas. Rīkojumā minētās institūcijas būs tiesīgas pašas norīkot savus pārstāvjus dalībai valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijā, izvēloties visatbilstošākos ekspertus savā jomā. Savukārt nozīmēto pārstāvju (personu) loks var mainīties, un tas, cik bieži mainīsies konkrētie pārstāvji, būs atkarīgs no katras iesaistītas iestādes. Nav izslēdzami gadījumi, kad iestāde, atkarībā no izskatāmās sūdzības vai pieteikuma būtības, nozīmēs atšķirīgus kompetentus pārstāvjus kvalitatīvākai un padziļinātai lietas izlemšanai. Valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijas locekļi, piedaloties kontroles komisijas darbā, komisijai piekritīgos jautājumus (attiecībā uz iesaukšanu valsts aizsardzības dienestā, valsts aizsardzības dienesta atlikšanu un valsts aizsardzības militārā dienesta aizstāšanu ar alternatīvo dienestu) vērtē pārstāvētā resora kompetences ietvaros.
Valsts aizsardzības dienesta likuma pārejas noteikumu 3. punkts nosaka, ka šā likuma 4. un 5. panta, 6. panta pirmās daļas un 7. panta izpildei Aizsardzības ministrija veic organizatoriskos pasākumus, kas nepieciešami jaunās funkcijas nodrošināšanai, un ar 2023. gada 1. jūliju papildus esošajām amata vietām ministrijas struktūrā esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros izveido valsts aizsardzības dienesta struktūrvienību. Tādējādi Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz, ka kontroles komisijas sekretariāta funkciju nodrošina Aizsardzības ministrija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Valsts aizsardzības dienestā iesaucamajiem ir tiesības apstrīdēt Aizsardzības ministrijas pieņemtos lēmumus par iesaukšanu valsts aizsardzības dienestā. Kā arī iesaucamais varēs iesniegt Kontroles komisijai pieteikumu valsts aizsardzības militārā dienesta aizstāšanai ar alternatīvo dienestu.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijas nolikums, 23-TA-899
Pamatojums un apraksts
Nosakot kontroles komisijas sastāvu, sākotnēji tika sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijas nolikums", 23-TA-899. Ņemot vērā Tieslietu ministrijas 2023. gada 26. aprīļa atzinumā noteikumu projektam 23-TA-899 norādītos iebildumus, to plānots virzīt atsaukšanai.
Atbildīgā institūcija
Aizsardzības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Valsts aizsardzības dienesta likuma 5. panta pirmajā daļā Ministru kabinetam dots deleģējums izveidot valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisiju. Par to, ka tiks veidota valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisija, sabiedrība tika informēta Valsts aizsardzības dienesta likuma izstrādes laikā un sabiedrībai bija iespēja par to paust savu viedokli. Viedokli par kontroles komisijas sastāvu jau iepriekš ir paudusi Latvijas Studentu apvienība, sniedzot savu atzinumu par informatīvo ziņojumu “Par valsts aizsardzības civilā dienesta ieviešanu”, 23-TA-292 un lūdzot komisijas sastāvā iekļaut Latvijas Studentu apvienības pārstāvi.
6.4. Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projekts attieksies uz Latvijas Studentu apvienību un Reliģijas lietu konsultatīvo padomi. Šie sabiedrības pārstāvji ir informēti par izstrādē esošo regulējumu, Latvijas Studentu apvienībai lūgts sniegt atzinumu par Ministru kabineta rīkojuma projektu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Nacionālie bruņotie spēki
- Tiesībsargs
- Reliģijas lietu konsultatīvās padome
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Veselības ministrija
- Latvijas Studentu apvienība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Jā
Saskaņā ar Valsts aizsardzības dienesta likuma 5. panta pirmo daļu tiek izveidota Valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisija
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
