25-TA-1602: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 427 "Noteikumi par valsts pensijas piešķiršanu, pārrēķināšanu un izmaksu, kā arī vidējās apdrošināšanas iemaksu algas aprēķināšanas kārtību invaliditātes pensijas noteikšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nodrošināt likuma "Par valsts pensijām 24.panta 1. un 1.1 daļā, 25.panta 2.daļas 5.punktā noteikto pensijas automātisko pārrēķinu (spēkā no 01.04.2026).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt pensijas automātisku pārrēķinu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2024.gada 12.decembrī Saeimā tika pieņemti grozījumi likumā "Par valsts pensijām" (spēkā no 01.04.2026.), kas nosaka, ja par periodu pēc vecuma vai invaliditātes pensijas (I vai II grupas invaliditātes gadījumā) piešķiršanas (pārrēķināšanas) ir veiktas vai bija jāveic apdrošināšanas iemaksas, pensiju Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk - VSAA) pārrēķina automātiski (24.panta pirmā daļa). Automātiskais pensijas pārrēķins veicams ne agrāk kā pēc 12 mēnešiem no iepriekšējā pensijas pārrēķina vai 12 mēnešiem pēc pensijas piešķiršanas, skaitot šo periodu no mēnesim, kurā piešķirta pensija, sekojošā mēneša pirmā datuma. (24.panta 1.1 daļa). Automātisko pensijas pārrēķinu veic katra gada 1. aprīlī. Vienlaikus likumā tika noteikts, ja pensionārs vēlas, lai pensija tiktu pārrēķināta citā datumā, viņš iesniedz iesniegumu, kurā norāda mēnesi, kura pirmajā datumā turpmāk automātiski pārrēķināma viņam piešķirtā (pārrēķinātā) pensija. Iesniegums par pensijas pārrēķina datuma maiņu iesniedzams ne vēlāk kā divus mēnešus pirms nākamā automātiskā pensijas pārrēķina datuma (25.panta otrās daļas 5.punkts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai VSAA veiktu automatizētu pensijas pārrēķinu, masveida automatizēts pārrēķina process jāizpilda līdz iepriekšējā mēneša 20.datumam, ņemot vērā izpildes datumā reģistrētās faktiski veiktās sociālās apdrošināšanas iemaksas (invaliditātes pensijām aprēķinātās sociālās apdrošināšanas iemaksas). Uz konkrēto datumu būs reģistrētas sociālās apdrošināšanas iemaksas par periodu, kas beidzas divus mēnešus pirms pārrēķina datuma, bet pašnodarbinātām personām, kurām sociālās apdrošināšanas iemaksas jāveic 1x ceturksnī - par periodu, kas beidzas ceturksni pirms ceturkšņa, kurā veic automātisko pārrēķinu. Tā kā pensijas pārrēķinā netiek ņemtas vērā visas uz attiecīgo pārrēķina periodu attiecināmās sociālās apdrošināšanas iemaksas, būtu jāveic atkārtots pensijas pārrēķins, ņemot vērā līdz pārrēķina dienai papildus reģistrētās trūkstošās sociālās apdrošināšanas iemaksas.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu automātisku pensijas pārrēķinu katru gadu 1.aprīlī vai personas izvēlētā mēneša 1.datumā, VSAA automatizētu pārrēķina procesu izpilda līdz iepriekšējā kalendārā mēneša, no kura tiek veikts pārrēķins, 20.datumam, ņemot vērā sociālās apdrošināšanas iemaksas, kas veiktas vai bija jāveic uz automatizētā procesa izpildes datumu. Ja pēc šī pārrēķina papildus ir veiktas vai bija jāveic sociālās apdrošināšanas iemaksas par periodu pirms pensijas pārrēķināšanas, pensiju pārrēķina atkārtoti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- pensionāri
- personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Saskaņā ar VSAA datiem 2024.gada decembrī bija 436,9 tūkst. vecuma pensijas saņēmēji (no tiem nodarbināti 16%), 5 tūkst. I grupas invaliditātes pensiju saņēmēji (no tiem nodarbināti 16,8%) un 34 tūkst. II grupas invaliditātes pensijas saņēmēji (no tiem nodarbināti 35,6%).
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Grozījumi nerada papildu izmaiņas pensiju pārrēķina risinājumā, tikai noregulē procesa izpildi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Turpmāk (sākot ar 01.04.2026.) VSAA vecuma pensijas strādājošiem pensijas saņēmējiem pārrēķinās automātiski.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Turpmāk (sākot ar 01.04.2026.) VSAA I un II grupas invaliditātes pensijas strādājošiem pensijas saņēmējiem pārrēķinās automātiski.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
