Anotācija

23-TA-1616: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts civilās aviācijas drošības programmas pasākumu īstenošanā iesaistītā personāla sertificēšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma “Par aviāciju" 31. panta trešā daļa un 57. panta piektā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts „Valsts civilās aviācijas drošības programmas pasākumi īstenošanā iesaistītā personāla sertificēšanas kārtība” (turpmāk – Noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai nodrošinātu regulējuma atbilstību Eiropas Savienības regulu un 1944. gada 7. decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju (turpmāk – Konvencija) 17. pielikuma prasībām, kā arī nodrošinātu civilās aviācijas drošības (turpmāk- aviodrošība) tiesiskā regulējuma atbilstību faktiskajai situācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) 300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 2320/2002 10. pantā noteikts, ka Dalībvalstis izstrādā, piemēro un uztur valsts civilās aviācijas drošības programmu. Ministru kabineta 2024. gada 23.janvāra noteikumi Nr. 58 “Noteikumi par Valsts civilās aviācijas drošības programmu” nosaka to tiesību subjektu loku, kas piedalās aviodrošības pasākumu īstenošanā.

Šobrīd augstāk minēto aviācijas drošības personāla sertifikācijas jomu Latvijas Republikā regulē Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumi Nr. 444 „ Valsts civilās aviācijas drošības programmas pasākumu īstenošanā iesaistītā personāla sertificēšanas kārtība” (turpmāk- noteikumi Nr. 444).
Ar noteikumiem Nr. 444 tika ieviestas šādu regulu prasības:
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 11. marta Regulas (EK) Nr. 300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā (turpmāk - Regula Nr. 300/2008);
2) Komisijas 2015. gada 5. novembra Īstenošanas Regulas (ES) Nr. 2015/1998, ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā (turpmāk – regula Nr. 2015/1998).
Ar 2021. gada 31. decembri ir stājusies spēkā regulas 2015/1998 pielikuma 11.1.3. apakšpunkta prasība dalībvalstīm ieviest pastiprināto iepriekšējās darbības pārbaudi visām personām, kuras saņem lidostas identitātes karti vai gaisa kuģu ekspluatanta apkalpes locekļa identitātes karti, kā arī vairākām citām aviācijas nozares tiesību subjektu darbinieku kategorijām.
Līdz ar to Noteikumu projekta regulējumā nepieciešams noteikt aviodrošības darbinieku sertifikācijas kārtību, tajā skaitā norādot precīzus kvalifikācijas kritērijus, iesniedzamo dokumentu apjomu, sertificēšanas termiņus, sertifikāta izsniegšanas un neizsniegšanas kritērijus.
2022. gada oktobrī Eiropas Komisijas inspekcija veica auditu Latvijas Republikā, tostarp valsts aģentūrā "Civilās aviācijas aģentūra" (turpmāk – Civilās aviācijas aģentūra) par VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga”” un tās teritorijā strādājošo aviācijas uzņēmumu (tiesību subjektu) ieviesto un īstenoto aviodrošības pasākumu atbilstību regulas Nr. 2015/1998 prasībām. Eiropas Komisijas inspekcija konstatēja, ka aviodrošības darbinieku sertifikācija Latvijas Republikā ir jāpilnveido - paredzot aviodrošības darbinieku sertifikācijas funkcijas un pienākumus Civilās aviācijas aģentūrai kā pilnvarotajai iestādei, nevis VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga”” mācību centram, kā tas ir šobrīd pēc spēkā esošā normatīvā regulējuma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Civilās aviācijas aģentūrā 2022.gada oktobrī tika veikta Eiropas Komisijas aviodrošības inspekcijas pārbaude, kuras mērķis bija pārbaudīt Valsts civilās aviācijas drošības programmas atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktu prasībām. Minētās inspekcijas gaitā konstatēja neatbilstību, un, proti, ka Latvijas Republikā noteiktā kārtība aviodrošības personāla sertifikācijas jomā ir jāpilnveido. Šobrīd noteikumi Nr. 444 paredz sertifikācijas funkciju veikt apmācību sniedzējam, piemēram, lidostu Mācību centriem, kas veic gan personāla apmācību, gan arī nodrošina šo peronu sertifikāciju. Eiropas Komisijas inspekcija uzskata, ka šajā gadījumā ir saskatāmi interešu konflikta riski. Līdz ar to ir nepieciešams aviodrošības darbinieku sertifikācijas funkcijas nodot dalībvalsts pilnvarotajai iestādei, kas Latvijas Republikā ir Civilās aviācijas aģentūra. Informējam, ka tieši šāda neatbilstība ir konstatēta citās Eiropas Savienības dalībvalstīs (gan Baltijas valstīs, gan Skandināvijas valstīs).

Ņemot vērā, ka faktiskais grozījumu apjoms noteikumos Nr. 444 pārsniedz 50 % no spēkā esošās redakcijas, ir nepieciešams izdot jaunu Noteikumu projektu.
Risinājuma apraksts
Galvenie risinājumi, ko paredz Noteikumu projekts:
1) Nepieciešams noteikt, ka Civilās aviācijas aģentūra ir regulas 2015/1998 pielikuma 11.0.2. punktā noteiktā pilnvarotā iestāde, kas veic aviodrošības personāla novērtējumu un sertifikāciju. Attiecīgi noteikumu projektā tiek noteikts, ka apmācību sniedzējus, aviodrošības darbiniekus, instruktorus, neatkarīgo vērtētājus, kvalitātes uzraudzības vadītājus un aviodrošības vadītājus sertificē Civilās aviācijas aģentūra (noteikumu projekta 3.punkts). Saskaņā ar projekta 5.punktu tiesību subjekta darbinieks tiek apmācīts saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras apstiprinātu programmu.
Ņemot vērā Civilās aviācijas aģentūras iesniegto un Eiropas Komisijas apstiprināto neatbilstības novēršanas plānu (rīcības plānu), šī prasība ieviešama pēc iespējas ātrāk.
2) Nosaka apmācību sniedzēju un tiesību subjektu sniegto apmācību apjomu, ņemot vērā regulas Nr.2015/1998 pielikuma 11.2.1.2 un 11.2.1.3. apakšpunktā noteiktās prasības, kas izvirzāmas regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.3.1.-11.2.3.5. un 11.2.4. apakšpunktā norādītā personāla teorētiskās un praktiskās apmācības procesam un apmācībām darba vietā, tajā skaitā attiecībā uz aviodrošības iekārtu un datorizētās apmācības pieejamību (noteikumu projekta 21.3., 25.2. un 25.3. apakšpunkts).
Saskaņā ar Eiropas Savienības regulējumu apmācību sniedzēji ir tiesīgi sniegt apmācības, t.i., pakalpojumus visā Eiropas Savienības teritorijā un tie nav piesaistīti sniegt šo apmācību pakalpojumu tikai vienam uzņēmumam (tiesību subjektam). Apmācību sniedzēji ir atbilstoši sertificēti šim mērķim - sniegt apmācību pakalpojumus. Šī prakse dalībvalstīs darbojas jau daudzus gadus, kad apmācību sniegšana aviodrošības jomā ir maksas pakalpojums.
3) Noteikumu projekts paredz detalizētu aviodrošības darbinieku sertifikācijas kārtību, tajā skaitā norādot precīzus kvalifikācijas kritērijus, iesniedzamo dokumentu apjomu, sertificēšanas termiņus, sertifikāta izsniegšanas un neizsniegšanas kritērijus, sertifikātā norādāmo informāciju, prasības kvalifikācijas uzturēšanai, kā arī nosacījumus sertifikāta darbības pirmstermiņa apturēšanai (noteikumu projekta 20.-36. punkts). 
4) Noteikumu projekta 29. punkts paredz, ka aviodrošības darbinieka sertifikātā norāda informāciju latviešu un angļu valodā. Informācijas norādīšana angļu valodā izriet no prasības un principa, kas darbojas starptautiskajā civilajā aviācijā. Starptautiskās Civilās aviācijas organizācijas (ICAO) oficiālā valoda ir angļu valoda. Turklāt izsniegtie aviodrošības darbinieku sertifikāti tiek atzīti visās Eiropas Savienības dalībvalstīs, kā arī tie ir derīgi visās ES dalībvalstīs saskaņā ar Regulas Nr.2015/1998 11.7.1. apakšpunktu. To nosaka un paredz arī noteikumu projekta 19. punkts.
5) Regulas Nr.2015/1998 pielikuma 11.4.3. a. apakšpunkts nosaka vispārēju principu, ka sākotnējo  ar darbu saistīto un vispārējās aviodrošības izpratnes mācību laikā iegūtās kvalifikācijas saglabāšanai mācības jāapmeklē ik pēc pieciem gadiem. Līdz ar to pēc analoģijas projekta 12.punktā paredzētais apmācību sniedzēja sertifikāta termiņš ir noteikts pieci gadi.
6) Regulas Nr.2015/1998 pielikuma 11.07. apakšpunktā noteikts, ka aviodrošības darbiniekam jāveic atkārtota apmācība atbilstoši 11.2. apakšpunktā noteiktajai kompetencei. Minētās regulas pielikuma 11.4.3. apakšpunkts noteic, ka personas, kas pilda 11.2. apakšpunktā minētos pienākumus apmeklē atkārtotas mācības pietiekami bieži. Tā kā aviodrošības riska izvērtējums mainās, aviodrošības procesi mainās, tad, lai kvalifikācija būtu derīga, kas savukārt ietekmē aviācijas drošības riskus, regulējums paredz, ka personām regulāri jāiziet atkārtotas apmācības. Līdz ar to noteikumu projekta 59.3. apakšpunktā ir paredzēts gadījums sertifikāta anulēšanai, kad persona gadu nav pildījusi amata pienākumus, jo zūd iemaņas, prakse un zināšanas, kas var ietekmēt aviācijas drošību.
7) Noteikumu projekts paredz prasības valsts aviācijas drošības programmā ietverto tiesību subjektu aviodrošības vadītāju sertificēšanai:
- Lidostas aviodrošības vadītājs (noteikumu projekta 39. punkts);
- Gaisa kuģu ekspluatanta aviodrošības vadītājs (noteikumu projekta 40. punkts);
- Civilās aviācijas lidlauka aviodrošības vadītājs(noteikumu projekta 41. punkts);
- Oficiālā kravu aģenta aviodrošības vadītājs (noteikumu projekta 42. punkts);
- Zināmā nosūtītāja aviodrošības vadītājs (noteikumu projekta 43. punkts);
- Lidojuma laikā patērējamo krājumu pilnvarotā piegādātāja aviodrošības vadītājs (noteikumu projekta 44. punkts);
- Lidojuma laikā patērējamo krājumu pilnvarotā piegādātāja zināmā piegādātāja aviodrošības vadītājs (noteikumu projekta 45. punkts);
- Lidostas krājumu zināmā piegādātāja aviodrošības vadītājs (noteikumu projekta 45. punkts).
8) Noteikuma projekts ir papildināts ar prasību uzraugošajiem darbiniekiem, aviodrošības darbiniekiem, aviodrošības vadītājiem, kvalitātes uzraudzības vadītājiem un instruktoriem attiecībā uz pastiprinātās iepriekšējās darbības pārbaudes veikšanu attiecībā uz viņiem, tādējādi nodrošinot atbilstību regulas 2015/1998 11.1.3. apakšpunkta prasībām.
9) Noteikumu projekta 21. punkts paredz vispārīgu prasību, ka par aviodrošības darbinieku var būt persona, kas sasniegusi 18 gadu vecumu. Tas ir minimālais vecums, no kura var strādāt šādā amatā. Uzraugošajam darbiniekam, aviodrošības vadītājam vai kvalitātes uzraudzības vadītājam prasība par vecumu netiek paredzēta, jo tas sistēmiski izriet no citiem noteikumu projekta punktiem, kas nosaka prasību, ka nepieciešama 5 gadu darba pieredze, piemēram, amatā, veicot pienākumus saistībā ar sabiedrisko kārtību un drošību.
10) Uz Noteikumu projekta 25.-28. punktā paredzēto sertifikācijas procesu ir attiecināms Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteiktais lēmuma pieņemšanas termiņš, un proti, Civilās aviācijas aģentūra lēmumu par aviodrošības darbinieka sertifikāta izdošanu pieņems viena mēneša laikā no noteikumu projekta 25. un 26. punktā noteiktā iesnieguma saņemšanas dienas. Atbilstoši jau pastāvošai praksei, lai nodrošinātu aviācijas uzņēmumu (tiesību subjektu) aviodrošības jomā darbības nepārtrauktību, Civilās aviācijas aģentūra nodrošina, ka noteikumu projekta 27. punktā noteiktais eksāmens tiek kārtots divas vai trīs reizes nedēļā, kā arī nodrošina, ka pēc minētā eksāmena nokārtošanas dažu dienu laikā tiek izdots aviodrošības darbinieka sertifikāts.  Līdz ar to ir paredzēts, ka noteikumu projekta 25.- 28. punktā noteiktais sertifikācijas process tiks nodrošināts Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteiktā termiņa ietvaros. Analoģiska situācija ir attiecībā uz noteikumu projekta 50.- 52. punktā paredzēto instruktora, neatkarīgā vērtētāja, kvalitātes uzraudzības vadītāja vai aviodrošības vadītāja sertifikācijas procesu.
11) Noteikumu Nr. 444 29.punkta redakcija paredz, ka eksāmens par aviācijas organizācijas darbībā piemērojamo tiesību aktu prasībām, aviodrošības pasākumu izpildes kārtību vai attiecīgi iekšējo kvalitātes uzraudzības kārtību skaitās nokārtots, ja ir 85 % pareizu atbilžu. Izvērtējot reālo praksi un faktisko situāciju, kā arī reālos gadījumus, konstatēts, ka minētā eksāmena nokārtošanai ir lietderīgi samazināt pareizo atbilžu skaita procentu uz 80 %, jo pārbaudījumos (eksāmenos) civilās aviācijas jomā ir iedibināta prakse, ka pareizo atbilžu skaits tiek prasīts 80 %. Samazinot eksāmena pareizo atbilžu skaita procentu attiecībā uz šo noteikumu 37.4. apakšpunktā minēto gadījumu, tas nekādā veidā neapdraud aviācijas lidojumu drošumu un drošību, bet gan veicina gados jauna darbaspēka nodarbinātību darba tirgū.
12) Noteikumu projekta 61. punkts paredz, ka apmācību sniedzēju, instruktoru, neatkarīgo vērtētāju, kvalitātes uzraudzības vadītāju, aviodrošības vadītāju, aviodrošības darbinieku sertifikāti, kas izsniegti saskaņā ar noteikumiem Nr. 444 paliek spēkā līdz attiecīgajā sertifikātā noteiktā termiņa beigām, tādējādi nodrošinot aviācijas uzņēmumu aviodrošības jomā darbības nepārtrauktību. Tas nozīmē, ka pasažieru, bagāžas un kravu pārbaudes procesā tiks nodrošināta pakalpojuma nepārtrauktība.
13) Projektā paredzētā regulējuma spēkā stāšanās termiņi neizriet no Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, bet gan no  Eiropas Komisijas inspekcijas ziņojuma, par kura izpildi puses vienojas, izstrādājot rīcības plānu. 

Noteikumu projekta paketē ir sagatavots Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts ar uzdevumu Satiksmes ministrijai precizēt likuma "Par aviāciju" 31. panta trešajā daļā un 57. panta piektajā daļā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam.
Vienlaikus sniedzam šādu skaidrojumu.
Pamatojoties uz to, ka 2015. gada 5. novembrī tika izdota Komisijas īstenošanas Regula Nr.2015/1998, ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus kopīgu pasākumu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā, lai izpildītu Regulā Nr. 2015/1998 noteiktās prasības, tostarp attiecībā uz apmācībām un sertificēšanas procesu aviācijas drošībā, tika veikti grozījumi likuma “Par aviāciju” 57. panta piektajā daļā (Saeimā pieņemti 2016. gada 9. jūnijā). Minētie likuma grozījumi paredzēja jaunu pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot noteikumus par valsts civilās aviācijas drošības programmas pasākumu īstenošanā iesaistītā personāla sertificēšanas kārtību. Pamatojoties uz šo jauno pilnvarojumu, 2017. gada 8. augustā tika izdoti noteikumi Nr. 444. Tātad likuma “Par aviāciju” 31. panta un 57. panta piektā daļa  jāskata vienotā sistēmā arī ar citām likuma “Par aviāciju” normām aviodrošības jomā, lai precīzi noskaidrotu tiesiskā regulējuma mērķi aviodrošības jomā.
Likuma “Par aviāciju”:
- 6. panta otrās daļas 2. punkts noteic, ka Civilās aviācijas aģentūra izstrādā pasākumus civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības līmeņa uzturēšanai un paaugstināšanai, kā arī uzraudzības nodrošināšanai;
- 6. panta piektā daļa noteic, ka Civilās aviācijas aģentūra var izdot administratīvos aktus par aizliegumu vai ierobežojumu piemērošanu darbībām, kas saistītas un civilās aviācijas personāla profesionālās pilnveides iestādes sertificēšanu, Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanu vai civilās aviācijas gaisa kuģu, lidlauku un citu civilās aviācijas objektu un iekārtu ekspluatāciju, lai nodrošinātu Eiropas Savienības tiesību aktos noteikto civilās aviācijas drošības un gaisa kuģu lidojumu drošuma prasību īstenošanu;
- 57. panta otrajā daļā noteikts, ka Civilās aviācijas aģentūra ir par aviācijas drošības programmas īstenošanas koordinēšanu un uzraudzību atbildīgā institūcija. Civilās aviācijas aģentūras administratīvie akti, kas izdoti Eiropas Kopienas aviācijas drošības prasību īstenošanai, ir pārsūdzami tiesā bez apstrīdēšanas augstākai iestādei.
Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumu Nr. 842 “Valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" nolikums” 4.11. apakšpunkts nosaka uzraudzīt civilās aviācijas drošības procesos iesaistīto uzņēmumu un personāla atbilstību Regulai (EK) Nr. 300/2008, kā arī izvērtēt piemērojamo aviācijas pasākumu atbilstību starptautiskajiem tiesību aktiem trešo valstu lidostās, no kurām Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrā reģistrētie gaisa kuģi veic pasažieru un kravu gaisa pārvadājumus.
Lasot visas augstāk minētās tiesību normas vienotā sistēmā un kopsakarībā ar Regulas Nr.2015/1998 pielikuma 11.0.2. apakšpunktu, kas noteic, ka atestācija, proti, sertifikācija ir pilnvarotās iestādes veikts oficiāls novērtējums un apstiprinājums, apliecinot, ka persona ir sekmīgi beigusi attiecīgās mācības un šai personai ir attiecīgā kvalifikācija, ir secināms, ka Civilās aviācijas aģentūra ir pilnvarotā iestāde aviodrošības jomā un, kā pilnvarotā iestāde ir pilnvarota lemt visus jautājumus, kas saistīti ar aviodrošības uzraudzību konkrētajā dalībvalstī, tostarp personāla sertificēšanu, kas pati par sevi ietver aviodrošības darbinieku apliecību izdošanu un anulēšanu. Jo civilās aviācijas drošības uzraudzība ietver pasākumus, kas saistīti ar neatbilstošu pasākumu apturēšanu un aizliegšanu. Pretēji pilnvarotā iestāde kā institūts zaudētu savu jēgu un būtību aviācijas drošības procesu uzraudzībā. Turklāt visas Konvencijas noteikumi un prasības ir iedzīvinātas praksē un aviācijas uzraudzības sistēma LR darbojas kopš 1992. gada, kad Latvijas Republika pievienojās 1944. gada Konvencijai par starptautisko aviāciju. 
Neskatoties uz iepriekš minēto, Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2020. gada 22. oktobra sanāksmes protokola Nr. 2, 1. § 2.1. apakšpunktā ir norādīts, ka, izstrādājot jaunu pilnvarojumu, savlaicīgi izsvērt nākotnes regulējuma saturu un gadījumā, ja uz pilnvarojuma pamata būs jāizdod arī materiāla rakstura tiesību normas, – izvairīties pilnvarojumā lietot vārdu "kārtība" vai papildināt pilnvarojumu ar vārdiem atbilstoši pilnvarojuma mērķim (piemēram, "Ministru kabinets nosaka kārtību un kritērijus [..]", lai neradītu šaubas par pilnvarojuma apjomu. Līdz ar to likuma "Par aviāciju" 31. panta trešajā daļā un 57. panta piektajā daļā noteiktais pilnvarojums Ministru kabinetam būtu precizējams, kad tiks izstrādāti citi grozījumi likumā “Par aviāciju” pēc būtības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Tiesību normas ieviešamas, lai panāktu atbilstību regulas Nr.2015/1998 un citu ES tiesību aktu prasībām.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Noteikumu projekts attiecas uz Valsts civilās aviācijas drošības programmā noteikto tiesību subjektu darbiniekiem, kuri veic regulā 2015/1998 noteiktās funkcijas.
Ietekmes apraksts
Projekta tiesību normas ir pielāgotas līdzšinējai kārtībai, līdz ar to būtiska ietekme nav sagaidāma.Projekts precizē regulas Nr.2015/1998 prasības aviodrošības personāla sertifikācijas jomā.
Juridiskās personas
  • Noteikumu projekts attiecas uz Valsts civilās aviācijas drošības programmā noteiktajiem tiesību subjektiem.
Ietekmes apraksts
Projekta tiesību normas ir pielāgotas līdzšinējai kārtībai, līdz ar to būtiska ietekme nav sagaidāma.Projekts precizē regulas Nr.2015/1998 prasības aviodrošības personāla sertifikācijas jomā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
37 758,84
Noteikumu projekts attiecas uz Valsts civilās aviācijas drošības programmā noteikto tiesību subjektu darbiniekiem, kuri veic regulā 2015/1998 noteiktās funkcijas.
palielinās
Vērtības nozīme:
11,38
11,38
7,00
7,00
474
474
1
1
37 758,84
Aprēķins attiecas uz noteikumu projekta 8.,25., 26. un 50.punktu. Stundas likme- 11.38, kas ir ņemta no Centrālās statistikas pārvaldes mājas lapas https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/darbs/alga. Laika patēriņš: aviodrošības vadītājiem - 2 stundas, aviodrošības kvalitātes vadītājiem- 2 stundas, aviodrošības instruktoriem - 2 stundas, aviodrošības darbiniekiem bez iekārtām - 0,5 stundas un aviodrošības darbiniekiem bez iekārtām - 0,5 stundas. Subjektu skaits: aviodrošības vadītāji- 69, Aviodrošības kvalitātes vadītāji - 45, Aviodrošības instruktori - 100, Aviodrošības darbinieki (bez iekārtām) - 140, Aviodrošības darbinieki (ar iekārtām) – 120. Reizes gadā: Aviodrošības vadītāji -1 reize 5 gados; Aviodrošības kvalitātes vadītāji - 1 reize 5 gados, Aviodrošības instruktori - 1 reize 5 gados, Aviodrošības darbinieki (bez iekārtām) 1 reize 5 gados, Aviodrošības darbinieki (ar iekārtām)- 1 reize 5 gados. Galīgais aprēķins: 11,38x7 +474x0,2= 174,46, kur 1 reize 5 gados (1/5 = 0,2)
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
170,70
Noteikumu projekts attiecas uz Valsts civilās aviācijas drošības programmā noteiktajiem tiesību subjektiem.
palielinās
Vērtības nozīme:
11,38
11,38
5,00
5,00
3
3
1
1
170,70
Aprēķins attiecās uz noteikumu projekta 8. punktu, kas paredz iesniegt iesniegumu apmācību sniedzēja sertifikāta saņemšanai. Precīzāki dati būs par 2025.gadu, jo apmācību sertificēšanas funkciju veicam pirmo gadu. Stundas likme- 11,38, kas ir ņemta no Centrālās statistikas pārvaldes mājas lapas https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/darbs/alga, apmācību sniedzēji- 3, laika patēriņš- 5 stundas un 1 reizi 5 gados. Galīgais aprēķins: (11,38x5) + (3x 0,2) = 57,50, kur 1 reize 5 gados (1/5 = 0,2)
Kopā
37 929,54

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
14 220,00
Noteikumu projekts attiecas uz Valsts civilās aviācijas drošības programmā noteikto tiesību subjektu darbiniekiem, kuri veic regulā 2015/1998 noteiktās funkcijas.
Vērtības nozīme:
30,00
30,00
474
474
14 220,00
Aprēķins attiecas uz noteikumu projekta 7. punktu. Fizisko personu skaits: aviodrošības vadītāji- 69, Aviodrošības kvalitātes vadītāji - 45, Aviodrošības instruktori - 100, Aviodrošības darbinieki (bez iekārtām) - 140, Aviodrošības darbinieki (ar iekārtām) – 120. Izmaksas par vienību- maksa par sertifikāciju fiziskām personām 30,00 Eur saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras publisko maksas pakalpojumu cenrādi.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
3 000,00
Noteikumu projekts attiecas uz Valsts civilās aviācijas drošības programmā noteiktajiem tiesību subjektiem.
Vērtības nozīme:
1 000,00
1000,00
3
3
3 000,00
Aprēķins attiecas uz noteikumu projekta 7. punktu. Juridisko personu skaits- 3. Izmaksas par vienību- maksa par sertifikāciju juridiskām personām 1000,00 Eur saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras publisko maksas pakalpojumu cenrādi.
Kopā
17 220,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu  trīs papildus amata vietas  - vecākais inspektors, saime 28.3, līmenis V, 10 mēnešalgu grupa - papildus nepieciešams finansējums atlīdzībai (EKK – 1000 Atlīdzība):
2025.gadā - 178 859 euro;
2026.gadā - 231 503 euro;
2027.gadā - 240 206 euro;
2028.gadā - 248 001 euro;
2029.gadā - 248 001 euro.

Detalizēts izdevumu aprēķins, kas nepieciešams vecāko inspektoru nodrošināšanai, ir pieejams tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par aviāciju"" anotācijas pielikumā.

Civilās aviācijas aģentūra ir budžeta nefinansēta iestāde, kas normatīvajos aktos noteiktā kārtībā tiek finansēta no ieņēmumiem, kas gūti no sniegtajiem publiskajiem pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem. Civilās aviācijas aģentūras 2025.gada budžetā un turpmāko gadu budžetos (2026.-2029.gadam) ieplānots papildu finansējums nepieciešamo amata vietu atlīdzībai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai nodrošinātu trīs papildus amata vietas  - vecākais inspektors, saime 28.3, līmenis V, 10 mēnešalgu grupa - papildus nepieciešams finansējums atlīdzībai (EKK – 1000 Atlīdzība):
2025.gadā  - 178 859 euro;
2026.gadā  - 231 503 euro;
2027.gadā  - 240 206 euro;
2028.gadā  - 248 001 euro;
2029.gadā  - 248 001 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
2022. gada oktobrī Eiropas Komisijas inspekcija veica auditu Latvijas Republikā, tostarp Civilās aviācijas aģentūrā par VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga”” (turpmāk - Lidosta) un tās teritorijā strādājošo aviācijas uzņēmumu ieviesto un īstenoto aviodrošības pasākumu atbilstību Komisijas Īstenošanas regulas Nr. 2015/1998 prasībām. Eiropas Komisijas inspekcija konstatēja, ka aviodrošības darbinieku sertifikācija Latvijas Republikā ir jāpilnveido, paredzot aviodrošības darbinieku sertifikācijas funkcijas un pienākumus Civilās aviācijas aģentūrai kā pilnvarotajai iestādei, nevis lidostu mācību centram vai citai mācību iestādei.
Līdz šim aviodrošības darbinieku sertifikācijas funkciju nodrošināja apmācību sniedzēji, piemēram, lidostu mācību centri, kas veica gan personāla apmācību, gan arī nodrošināja šo personu sertifikāciju. Eiropas Komisijas inspekcijas ieskatā, šajā gadījumā ir saskatāmi interešu konflikta riski.
Lai novērstu Eiropas EK inspekcijas konstatēto trūkumu, Civilās aviācijas aģentūra veikusi visus nepieciešamos sagatavošanas darbus jaunās funkcijas pārņemšanai:
- izstrādājusi tiesību aktu projektus: MK noteikumi Nr. 58 “Noteikumi par Valsts civilās aviācijas drošības programmu” (tika pieņemti 2024. gada 23. janvārī);
- izstrādājusi aviodrošības darbinieku sertifikācijas procedūras projektu;
- izstrādājusi Civilās aviācijas aģentūras aviodrošības darbinieku sertifikācijas rokasgrāmatas projektu;
- izvērtējusi iespējamos tehniskos risinājumus.
Civilās aviācijas aģentūra regulāri ir informējusi Eiropas Komisiju par konstatētā trūkuma novēršanas gaitu.
Līdz ar MK noteikumu "Valsts civilās aviācijas drošības programmas pasākumu īstenošanā iesaistītā personāla sertificēšanas kārtība” pieņemšanu, Civilās aviācijas aģentūrai jānodrošina Latvijas  aviodrošības personāla sertifikācija EK Īstenošanas Regulas 2015/1998 pielikuma 11.2.3.1.-11.2.3.5. apakšpunktā minēto funkciju izpildei. Funkcija paredz nepārtrauktu pakalpojuma sniegšanu, tajā skaitā IT sistēmas izveidi, jautājumu bankas izveidi, uzturēšanu un papildināšu, eksāmenu norises nodrošināšanu klātienē un attālināti (atbilstoši Regulas 2015/1998 pielikuma apakšpunktam). Izvērtējot iepriekšējos gados sertificēto personu skaitu, secināts, ka viena kalendārā gada ietvaros paredzēti 1200  - 1500 unikāli eksāmeni/ testi. Viena persona, atbilstoši tās amata pienākumiem var tikt sertificēta 6 - 8 dažādiem sertifikātiem. Turklāt norādītais unikālo eksāmenu skaits aprēķināts izmantojot  2020. – 2023. gada datus, kad aviācijas nozare piedzīvoja pasažieru kritumu un Latvijas lidostās apkalpoto pasažieru skaits bija salīdzinoši neliels, līdz ar to arī personāla skaits bija mazāks. Pieaugot pasažieru skaitam, sertificējamo darbinieku skaits pieaugs vidēji par 20 % - 30 % tuvāko gadu laikā.
Civilās aviācijas aģentūra, lai nodrošinātu starptautiskajos tiesību aktos noteikto funkciju izpildi, no 2017. gada ir veikusi vairākas reorganizācijas, pārskatot amata pienākumus un veicamos uzdevumus, optimizējot iestādē esošās amata vietas, tajā pašā laikā nepalielinot kopējo amata vietu skaitu. Tādējādi ir izmantoti visi iestādes resursi, lai varētu nodrošināt līdz šim laikam uzdoto funkciju izpildi un esošo amata vietu pārdale jaunās funkcijas un uzdevumu nodrošināšanai iestādē nav iespējama.
Minētās jaunās funkcijas un uzdevumu nodrošināšanai amata vietas tiks pārdalītas no “vakanču bankas”, nepalielinot kopējo amata vietu skaitu valsts pārvaldē. Vienlaikus norādāms, ka ne Civilās aviācijas aģentūrā, ne arī Satiksmes ministrijas resorā kopumā nav tādas vakantās amata vietas, kuru ilgums ir 10 mēneši un vairāk.
Cita informācija
Nav
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32015R1998; 32008R0300; 32012R0965
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2015. gada 5. novembra Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2015/1998, ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī OV L 299, 14.11.2015.); Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 11. marta Regulas (EK) Nr. 300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 2320/2002 (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī OV L 97/72, 9.4.2008.); Komisijas 2012. gada 5. oktobra Regulas (EK) Nr. 965/2012, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras saistībā ar gaisa kuģa ekspluatāciju atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī OV L 296/1, 25.10.2012.).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2015. gada 5. novembra Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2015/1998, ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī OV L 299, 14.11.2015.); Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 11. marta Regulas (EK) Nr. 300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 2320/2002 (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī OV L 97/72, 9.4.2008.); Komisijas 2012. gada 5. oktobra Regulas (EK) Nr. 965/2012, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras saistībā ar gaisa kuģa ekspluatāciju atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī OV L 296/1, 25.10.2012.).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr.300/2008 3.pants, 14., 18.pants
Projekta 2.1., 2.3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.3.1. – 11.2.3.5. apakšpunkts
Projekta 2.2.apakšpunkts, 7.punkts, 12.4., 21.3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 6.3., 6.4., 8.1.3. un 9.1.3.4. apakšpunkts
Projekta 2.3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.4.apakšpunkts
Projekta 2.5.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.3.6.- 11.2.3.11. apakšpunkts
Projekta 22.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.5.apakšpunkts un 11.0.2.apakšpunkts
Projekta 2.6. apakšpunkts un 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998  pielikuma 11.2.8.apakšpunkts
Projekta 2.2. apakšpunkts, 3. un 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998  11.2., 11.3. un 11.4.apakšpunkts
Projekta 12. un 13.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.300/2008 II pielikums
Projekta 14.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2., 11.3., 11.4. apakšpunkts
Projekta 19.punkts;
21.4. apakšpunkts, 32.punkts;
24.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998  pielikuma 11.2.4. apakšpunkts
Projekta 20.6.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998   pielikuma 11.2.3.6., 11.2.3.7., 11.2.3.8., 11.2.3.9., 11.2.3.10. vai 11.2.3.11.apakšpunkts
Projekta 22.punkts
 
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.3.1., 11.2.3.2. vai 11.2.3.3., apakšpunkts;
pielikuma 11.2.3.1. – 11.2.3.5. apakšpunkts
Projekta 25. un 26.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.5.apakšpunkts
Projekta 38.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.965/2012 III pielikuma ORO.AOC.135.punkta a) apakšpunkts
Projekta 40.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.6.3.apakšpunkts
Projekta 49.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.5.2., 11.5.4. un 11.5.5. apakšpunkts
Projekta 47.3. un 47.4.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas Nr.2015/1998 pielikuma 1.7.4. punkts regulē jautājumus par kiberdrošību un neattiecas uz šo noteikumu regulējuma tvērumu.
Regulas Nr.2015/1998 11.3.1. apakšpunkta otrā daļa paredz, ka var neveikt sertifikāciju uz 5 gadiem, ja aviodrošības darbinieks veic aviodrošības pārbaudes manuāli ar rokām. Minētais regulas punkts neattiecas uz projektā paredzētajiem gadījumiem, t.i., Latvijā esošajām lidostām, jo to  kontrolpunkti ir aprīkoti ar tehniskajiem līdzekļiem. Līdz ar to minētais punkts neattiecas uz projektā ietvertajiem gadījumiem. Regulas Nr.2015/1998 11.3.1. apakšpunkta otrā daļā nav ietverta rīcības brīvība, ka persona var izvēlēties  sertifikācijas procesu. Minētais gadījums, kad aviodrošības pārbaudes tiek veiktas manuāli, ir balstītas uz aviodrošības riska izvērtējumu, un to var piemērot ļoti maziem lidlaukiem, kur tiek veikts viens reiss nedēļā.
 Regulas Nr.2015/1998 11.6.3.7. apakšpunkts neattiecas uz projektā ietvertajiem gadījumiem, jo Latvijā nav neatkarīgo vērtētāju tirgus un nav neviena neatkarīgā vērtētāja, kuram aģentūra varētu deleģēt funkcijas izvērtēt tiesību subjektu atbilstību regulas prasībām. Vienlaicīgi paskaidrojam, ka Regulas Nr.2015/1998 11.6.3.7. apakšpunkts jāskata kopsakarībā un sistēmā ar minētās regulas 11.6.3.1. apakšpunktu- aģentūra apstiprina neatkarīgos vērtētājus, pamatojoties uz viņu spēju izvērtēt tiesību subjektu atbilstību regulas prasībām.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/0fb7c64c-c3c9-45bd-bd52-ad52c6f336d5/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jaunās funkcijas nodrošināšanai nepieciešams izveidot 3 (trīs) štata vietas, kas nodrošinās aviodrošības darbinieku sertifikāciju. Viena vecākā inspektora (amata saime 28.3., V līmenis 10 mēnešalgu grupa) atlīdzības izmaksas 2025. gadā plānotas 178 859 euro (tai skaitā darba samaksa, sociālās garantijas, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas).
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums_ TA projektam_MK noteikumu projekts Valsts civilās aviācijas drošības programmas pasākumu īstenošanā iesaistītā personāla sertificēšanas kārtība_23_TA-1616
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk