25-TA-2266: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums likumā "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē tika atbalstīts LM priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu LM prioritārajam pasākumam “Vecāku pabalsta saglabāšana 75% apmērā strādājošiem pabalsta saņēmējiem”, lai no 2026.gada 1.janvāra līdz 2026. gada 31.decembrim turpinātu izmaksāt vecāku pabalstu 75% apmērā strādājošiem vecāku pabalsta saņēmējiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai par vēl vienu gadu - līdz 2026.gada 31.decembrim pagarinātu jau 2025.gada 1.janvārī spēkā stājušos normu, kas uz gadu (līdz 2025.gada 31.decembrim) paredzēja nodrošināt lielāku vecāku pabalsta daļas izmaksu strādājošiem vecāku pabalsta saņēmējiem, tādējādi palielinot ienākumus strādājošiem pabalsta saņēmējiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokollēmuma Nr.38 1.§ 2.punkts. Lai nodrošinātu vecāku pabalsta 75% apmērā saglabāšanu strādājošiem vecākiem ar 2026. gada 1.janvāri, likumprojektam ir jāstājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Līdz 2025.gada 1.janvārim atbilstoši likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” 10.6 panta trešajai daļai vecāku pabalsta saņēmējam, kurš ir nodarbināts un neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai bērna kopšanas laikā gūst ienākumus kā pašnodarbinātais, vecāku pabalstu izmaksāja 50 procentu apmērā no pabalsta, kas piešķirts atbilstoši šā panta otrās daļas nosacījumiem.
Saskaņā ar 2024.gada 19.decembra grozījumu likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” pārejas noteikumu 64.punktu laikposmā no 2025.gada 1.janvāra līdz 2025.gada 31.decembrim pabalsta apmērs, kuru izmaksā vecāku pabalsta saņēmējam, kurš bērna kopšanas laikā ir nodarbināts un neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai bērna kopšanas laikā gūst ienākumus kā pašnodarbinātais, ir 75 procenti.
Vienlaikus ar vecāku pabalstu tiek izmaksāts arī bērna kopšanas pabalsts, kas, atsākot nodarbinātību, tiek izmaksāts pilnā apmērā un tā izmaksas tiek segtas no valsts pamatbudžeta.
Saskaņā ar 2024.gada 19.decembra grozījumu likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” pārejas noteikumu 64.punktu laikposmā no 2025.gada 1.janvāra līdz 2025.gada 31.decembrim pabalsta apmērs, kuru izmaksā vecāku pabalsta saņēmējam, kurš bērna kopšanas laikā ir nodarbināts un neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai bērna kopšanas laikā gūst ienākumus kā pašnodarbinātais, ir 75 procenti.
Vienlaikus ar vecāku pabalstu tiek izmaksāts arī bērna kopšanas pabalsts, kas, atsākot nodarbinātību, tiek izmaksāts pilnā apmērā un tā izmaksas tiek segtas no valsts pamatbudžeta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Diskusijās ar sociālajiem partneriem un nevalstiskā sektora pārstāvjiem arvien vairāk izskan viedoklis, ka esošie nosacījumi attiecībā uz vecāku pabalsta izmaksu, atsākot nodarbinātību, nemotivē strādājošos vecāku pabalsta saņēmējus saglabāt legālu saikni ar darba tirgu bērna kopšanas laikā, un vairākos gadījumos vecāki izvēlas atrasties ēnu ekonomikā, nevis sakārtot darba attiecības legāli, lai nezaudētu vecāku pabalsta pilno apmēru. Šobrīd, kad jaunie nosacījumi ir spēkā nepilnu gadu, Labklājības ministrija pēc Informatīvajā ziņojumā “Par vecāku pabalsta saņēmēju skaita dinamiku 2025.gada pirmajā pusgadā un izvērtējumu par nepieciešamību saglabāt izmaksu 75% apmērā pēc 2025.gada 31. decembra” veiktās datu analīzes uzskata, ka vecāku pabalsta izmaksa 75% apmērā nodarbinātajiem pabalsta saņēmējiem būtu turpināma arī laika periodā no 2026. gada 1.janvāra līdz 2026. gada 31. decembrim, atstājot to likumā “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” kā pagaidu regulējumu, jo jāņem vērā, ka pusgada dati ir salīdzinoši īss periods, lai izdarītu drošus secinājumus par vecāku pabalsta saņēmēju uzvedības izmaiņām.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz pagarināt pagaidu regulējumu un noteikt, ka vecāku pabalsta saņēmējam, kurš ir nodarbināts un neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai bērna kopšanas laikā gūst ienākumus kā pašnodarbinātais, arī laikposmā no 2026.gada 1.janvāra līdz 2026.gada 31.decembrim vecāku pabalstu izmaksā 75 procentu apmērā no pabalsta, kas piešķirts atbilstoši likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” 10.6 panta otrās daļas nosacījumiem. Tādējādi tiktu palielināts finansiālais atbalsts tām ģimenēm, kuras izvēlas apvienot bērna kopšanu un nodarbinātību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Strādājošie vecāku pabalsta saņēmēji
Ietekmes apraksts
Tiesību akts attieksies uz visiem strādājošiem vecāku pabalsta saņēmējiem. Pēc Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras datiem, 2025.gada augustā no 14 296 vecāku pabalsta saņēmējiem 2 446 personas bija nodarbinātas.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
156 014 693
0
160 052 122
0
169 654 441
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
156 014 693
0
160 052 122
0
169 654 441
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
156 014 693
0
160 052 122
7 711 192
169 654 441
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
156 014 693
0
160 052 122
7 711 192
169 654 441
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-7 711 192
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
-7 711 192
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-7 711 192
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
-7 711 192
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Kolonās "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" uzrādīts finansējums speciālā budžeta apakšprogrammā 04.04.00 "Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets" izdevumi vecāku pabalstam atbilstoši likumam "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" (ieņēmumi atbilst izdevumiem).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saistībā ar to, ka 2026. gadā strādājošajiem vecāku pabalsta saņēmējam tiek saglabāta izmaksājamā pabalsta proporcija 75% apmērā no piešķirtā pabalsta apmēra, 2026. gadā tiek prognozēts papildus nepieciešamais finansējums speciālā budžeta apakšprogrammā 04.04.00 "Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets" sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (vecāku pabalstam) 7 711 192 euro apmērā.
Nepieciešamā finansējuma aprēķins:
Strādājošo vecāku pabalstu skaits 2 338 personas vidēji mēnesī (16 % no prognozētā vecāku pabalstu kopskaita 14 612).
Strādājošo vecāku pabalsta saņēmēju vidējais pabalsta apmēra palielinājums – 274,85 euro (ņemti vērā VSAA 2025.gada pusgada dati par strādājošo vecāku pabalsta saņēmēju vidējo iemaksu algu (2 229 euro), no kā aprēķināts pabalsts, tai piemērojot darba samaksas pieaugumu atbilstoši Finanšu ministrijas 2025.gada jūnija makroekonomisko rādītāju prognozēm (2026.gadā – 6%)).
Nepieciešamā finansējuma aprēķins:
Strādājošo vecāku pabalstu skaits 2 338 personas vidēji mēnesī (16 % no prognozētā vecāku pabalstu kopskaita 14 612).
Strādājošo vecāku pabalsta saņēmēju vidējais pabalsta apmēra palielinājums – 274,85 euro (ņemti vērā VSAA 2025.gada pusgada dati par strādājošo vecāku pabalsta saņēmēju vidējo iemaksu algu (2 229 euro), no kā aprēķināts pabalsts, tai piemērojot darba samaksas pieaugumu atbilstoši Finanšu ministrijas 2025.gada jūnija makroekonomisko rādītāju prognozēm (2026.gadā – 6%)).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē tika atbalstīts LM priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu LM prioritārajam pasākumam “Vecāku pabalsta saglabāšana 75% apmērā strādājošiem pabalsta saņēmējiem” 2026. gadā 7 711 192 euro apmērā.
Finansējums likumprojekta ieviešanai iekļauts Labklājības ministrijas maksimāli pieļaujamajā speciālā budžeta izdevumu kopējā apjomā 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam un atbilstoši tiks iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”.
Finansējums likumprojekta ieviešanai iekļauts Labklājības ministrijas maksimāli pieļaujamajā speciālā budžeta izdevumu kopējā apjomā 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam un atbilstoši tiks iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Nodrošinot lielāku vecāku pabalsta daļas izmaksu strādājošiem vecāku pabalsta saņēmējiem, tādējādi palielinot ienākumus strādājošiem pabalsta saņēmējiem, vienlaikus veicinot iespēju saskaņot ģimenes un darba dzīvi.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
