Anotācija

25-TA-1513: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1229 "Noteikumi par šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1229 "Noteikumi par šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudi"" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots, jo spēkā stājusies Komisijas 2025. gada 2. jūnija Īstenošanas direktīva (ES) 2025/1079, ar ko attiecībā uz noteiktu lauksaimniecības augu un dārzeņu šķirņu pārbaužu protokoliem groza Direktīvu 2003/90/EK un 2003/91/EK (turpmāk – direktīva 2025/1079). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1229 "Noteikumi par šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudi" (turpmāk – noteikumi Nr. 1229) pārņemt direktīvas 2025/1079 prasības par Kopienas Augu šķirņu biroja (turpmāk – CVPO) pārbaudes protokoliem un Starptautiskās Jaunu augu šķirņu aizsardzības savienības (turpmāk –UPOV) pārbaužu vadlīnijām. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Direktīvā 2025/1079 noteikts, ka dalībvalstis ne vēlāk kā līdz 2025. gada 31. decembrim pieņem un publicē normatīvos un administratīvos aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības, un piemēro minētos noteikumus no 2026. gada 1. janvāra. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumos Nr. 1229 noteikti CVPO šķirnes pārbaudes protokoli un UPOV šķirnes pārbaudes vadlīnijas, un atbilstoši tām notiek šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaude. Noteikumu Nr. 1229 1. pielikumā ir iekļauti CVPO pārbaužu protokoli un UPOV pārbaudes vadlīnijas lauksaimniecības, dārzeņu un augļaugu sugām. Gan CVPO protokoli, gan UPOV pārbaudes vadlīnijas tiek regulāri pārskatītas. 
CVPO un UPOV ir atjauninājuši esošos protokolus un vadlīnijas attiecībā uz konkrētām lauksaimniecības kultūraugu un dārzeņu sugām. Šie atjauninājumi ir ietverti direktīvā 2025/1079.

Noteikumos Nr. 1229 ir jāpārņem direktīvas 2025/1079 prasības, norādot atsauces uz jaunākajiem CVPO pārbaužu protokoliem un UPOV pārbaudes vadlīnijām konkrētām lauksaimniecības kultūraugu un dārzeņu sugām.

Sēklaudzētāji Latvijā ir izrādījuši interesi uzsākt audzēt jaunas lauksaimniecības kultūraugu sugas, tāpēc noteikumos ir jāiekļauj šo sugu šķirņu pārbaudes protokoli. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar direktīvu 2025/1079 ir atjaunināti esošie CVPO protokoli un UPOV vadlīnijas attiecībā uz sarkano āboliņu, rapsi, ripsi, sparģeļiem, papriku jeb dārzeņpipariem, sakņu cigoriņiem, melonēm, gurķiem un īsaugļu gurķiem, parastajiem ķirbjiem, kabačiem, cukīni un patisoniem un dārza salātiem, kā arī CVPO ir pārskatījis protokolus saldajiem ķiršiem un avenēm.
Risinājuma apraksts
Sagatavots noteikumu projekts, lai pārņemtu direktīvas 2025/1079 prasības par atjauninātajiem CVPO protokoliem un UPOV vadlīnijām konkrētām lauksaimniecības kultūraugu un dārzeņu sugām. Ar noteikumu projekta 1.2. apakšpunktu noteikumu Nr. 1229 1. pielikums izteikts jaunā redakcijā, precizējot jaunākos 2025. gadā pārskatītos CVPO protokolu un UPOV vadlīniju numurus un datumus tādām sugām kā sarkanais āboliņš, rapši, ripši, sparģeļi, paprika jeb dārzeņpipari, sakņu cigoriņi, melones, gurķi un īsaugļu gurķi, parastie ķirbji, kabači, cukīni, patisoni un dārza salāti. CVPO protokoli saldajiem ķiršiem un avenēm ir precizēti, ievērojot jaunāko CVPO tīmekļvietnē https://cpvo.europa.eu/en/applications-and-examinations/technical-examinations/technical-protocols/cpvo-technical-protocols pieejamo informāciju.
Problēmas apraksts
Direktīvas 2025/1079 3. panta 1. punktā noteikts, ka dalībvalstis ne vēlāk kā līdz 2025. gada 31. decembrim pieņem un publicē normatīvos un administratīvos aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības. Minētie noteikumi stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1.1. apakšpunktā norādīta atsauce uz direktīvu 2025/1079 un 2. punktā noteikts, ka noteikumu stājas spējā 2026. gada 1. janvārī. 
Problēmas apraksts
Sēklaudzētāji Latvijā ir izrādījuši interesi uzsākt jaunu lauksaimniecības kultūraugu sugu – suņu smilgas un apiņu lucernas – audzēšanu. Šīs sugas ir minētas sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumos, tāpēc noteikumu projektā ir jāiekļauj atsauce uz šo sugu protokoliem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts (noteikumu Nr. 1229 I pielikuma 1. nodaļas 1.2. apakšpunkts) papildināts ar atsauci uz suņu smilgas un apiņu lucernas šķirņu pārbaudes protokoliem. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attieksies uz selekcionāriem, šķirnes uzturētājiem un to pilnvarotiem pārstāvjiem. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attieksies uz selekcionāriem, šķirnes uzturētājiem un to pilnvarotiem pārstāvjiem. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32025L1079
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2025. gada 2. jūnija Īstenošanas direktīva (ES) 2025/1079, ar ko attiecībā uz noteiktu lauksaimniecības augu un dārzeņu šķirņu pārbaužu protokoliem groza Direktīvu 2003/90/EK un 2003/91/EK
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2025. gada 2. jūnija Īstenošanas direktīva (ES) 2025/1079, ar ko attiecībā uz noteiktu lauksaimniecības augu un dārzeņu šķirņu pārbaužu protokoliem groza Direktīvu 2003/90/EK un 2003/91/EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants
Direktīvas 2003/90/EK I un II pielikumu aizstāj ar šīs direktīvas pielikuma A daļas tekstu
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts. Noteikumu Nr. 1229 1. pielikuma I nodaļa "Laukaugu sugas"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. pants
Direktīvas 2003/91/EK I un II pielikumu aizstāj ar šīs direktīvas pielikuma B daļas tekstu
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts. Noteikumu Nr. 1229 1. pielikuma II nodaļa "Dārzeņu sugas"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3. panta 1. punkts 
Noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts un 2. punkts. Noteikumu Nr. 1229 Informatīvās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām 22. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3. panta 2. punkts 
Nav jāpārņem; noteikts termiņš normatīvo aktu pieņemšanai un publicēšanai.
-
Nav attiecināms.
4. pants
Netiek pārņemts, jo Latvijā laukaugu un dārzeņu sugām netiek veiktas atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudes.
-
Nav attiecināms.
5. pants
Nav jāpārņem; noteikta spēkā stāšanās kārtība.
-
Nav attiecināms.
6. pants
Nav jāpārņem; minēti direktīvas adresāti.
-
Nav attiecināms.
PIELIKUMA
A daļa (grozītais direktīvas 2003/90 
I pielikums)
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts. Noteikumu Nr. 1229 1. pielikuma I nodaļas 1.1. apakšpunkts
Pārņemtas daļēji
Latvijai ir atbrīvojums no atsevišķu sugu prasību pārņemšanas; sk. pie punkta "Cita informācija".
Neparedz stingrākas prasības.
PIELIKUMA
A daļa (grozītais direktīvas 2003/90 
II pielikums)
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts. Noteikumu Nr. 1229 1. pielikuma I nodaļas 1.2. apakšpunkts
Pārņemtas daļēji
Latvijai ir atbrīvojums no atsevišķu sugu prasību pārņemšanas; sk. pie punkta "Cita informācija".
Neparedz stingrākas prasības.
PIELIKUMA
B daļa (grozītais direktīvas 2003/91 I pielikums)
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts. Noteikumu Nr. 1229 1. pielikuma II nodaļas 2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības. 
PIELIKUMA 
B daļa (grozītas direktīvas 2003/91 II pielikums)
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts.
Noteikumu Nr. 1229 1. pielikuma II nodaļas 2.2. apakšpunkts 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
Latvija ir atbrīvota no tādu sugu pārņemšanas savos normatīvajos aktos, kuras nav piemērotas Latvijas klimatiskajiem apstākļiem un valstī netiek audzētas, tāpēc nav pamata pārņemt direktīvā 2025/1079 noteikto šķirņu obligāti pārbaudāmās prasības tām sugām, kas Latvijā netiek audzētas. Atbrīvojums attiecas uz šādām sugām: Bromus catharticus Vahl – akotu lāčauzu, Bromus sitchensis Trin. – Sitkas lāčauzu, Medicago doliata Carmign. – taisndzeloņu lucernu, Medicago italica (Mill.) Fiori – Itālijas lucernu, Medicago littoralis Rohde ex Loisel. – piekrastes lucernu, Medicago murex Willd. – dzeloņaino lucernu, Medicago polymorpha L. – zobaino lucernu, Medicago rugosa Desr. – krokaino lucernu, Medicago scutellata (L.) Mill. – vairoga lucernu, Medicago truncatula Gaertn. – nošķelto lucernu, Arachis hypogaea L. – zemesriekstu, Gossypium spp. – kokvilnu un Oryza sativa L. – rīsiem. Atbrīvojums izriet no Eiropas Komisijas 2017. gada 16. marta Īstenošanas lēmuma (ES) 2017/478, ar kuru konkrētas dalībvalstis atbrīvo no pienākuma konkrētām sugām piemērot Padomes Direktīvas 6/401/EEK, 66/402/EEK, 68/193/EEK, 1999/105/EK, 2002/54/EK, 2002/55/EK un 2002/57/EK attiecīgi par lopbarības augu sēklu, graudaugu sēklu, vīnogulāju veģetatīvās pavairošanas materiāla, meža reproduktīvā materiāla, biešu sēklu, dārzeņu sēklu un eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecības un ar kuru atceļ Komisijas Lēmumu (ES) 2010/680. 

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/b61f9735-92e5-4c9d-bc0c-d568767b2f91/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts no 2025. gada 14. līdz 28. jūlijam tika nodots sabiedriskajai apspriešanai Tiesību aktu publiskajā portālā, kā arī nosūtīts biedrībām "Lauksaimniecību organizāciju sadarbības padome" un "Zemnieku saeima". Par noteikumu projektu netika saņemti ne priekšlikumi, ne iebildumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi