Anotācija

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
25-TA-2428: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 352 "Noteikumi par oficiālās statistikas veidlapas paraugu bāriņtiesas darbības jomā un veidlapas aizpildīšanas un iesniegšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 352 "Noteikumi par oficiālās statistikas veidlapas paraugu bāriņtiesas darbības jomā un veidlapas aizpildīšanas un iesniegšanas kārtību"" (turpmāk - MK noteikumu projekts) izstrādāts, lai pilnveidotu bāriņtiesu oficiālās statistikas veidlapu atbilstoši praksē konstatētajām nepieciešamībām.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt grozījumus Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumu Nr. 352 "Noteikumi par oficiālās statistikas veidlapas paraugu bāriņtiesas darbības jomā un veidlapas aizpildīšanas un iesniegšanas kārtību" (turpmāk - MK not.Nr.352) pielikumā "Bāriņtiesas pārskats par darbu 20___.gadā", veidlapu precizējot vai papildinot ar atsevišķiem statistikas rādītājiem,  kas tādējādi ļautu sagatavot precīzāku datu analīzi gan bērnu un ģimenes politikas plānošanas vajadzībām, gan starptautiskajām organizācijām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Skat.sadaļu "Problēmas un risinājumi"
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Bāriņtiesa veidlapu, kas atspoguļo tās darbību par iepriekšējo kalendāro gadu, atbilstoši MK not. Nr. 352 noteiktajam katru gadu iesniedz Bērnu aizsardzības centram. Bērnu aizsardzības centrs, atbilstoši kompetencei, pārskatot veidlapas paraugu ir konstatējis, ka atsevišķās sadaļās "II. Pārskats par bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu ārpusģimenes aprūpi", "VI. Pārskats par adopcijas lietām",  "VIII. Pārskats par nepilngadīgas personas bez pavadības (trešās valsts valstspiederīgie vai bezvalstnieki) lietām" un "X. Ziņas par bāriņtiesas lēmumu un faktiskās rīcības pārsūdzēšanu pārskata gadā" publicējamie rādītāji ir papildināmi, kas tādējādi turpmāk ļaus sagatavot precīzāku statistisko datu analīzi. Vienlaikus ir konstatēts, ka  sadaļā  "VIII. Pārskats par nepilngadīgas personas bez pavadības (trešās valsts valstspiederīgie vai bezvalstnieki) lietām" turpmāk nav nepieciešams norādīt sadalījumu pa vecumiem un pēc dzimuma (2.4.apakšsadaļā).
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Bērnu aizsardzības centra sniegtajiem priekšlikumiem, MK noteikumu projekts paredz šādus būtiskākos grozījumus MK not. Nr. 352 pielikumā "Bāriņtiesas pārskats par darbu 20___.gadā":
1) atsevišķas veidlapas sadaļas pilnveidotas, papildinot ar šādiem publicējamiem rādītājiem:
- patlaban sadaļā "II. Pārskats par bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu ārpusģimenes aprūpi"  ir iekļauti rādītāji par bērnu turpmāko aprūpi attiecībā uz ģimeniskās aprūpes formām (pēc aprūpes aizbildņa ģimenē vai audžuģimenē izbeigšanas), savukārt ar grozījumiem ir paredzēts, ka bāriņtiesa aizpildot veidlapu,  norāda  statistisko informāciju  par bērnu turpmāko aprūpi arī  pēc aprūpes aprūpes un rehabilitācijas institūcijā izbeigšanas  (3.3. apakšpunkts), tādējādi apzinot tendences visos gadījumos, kad tiek mainīts ārpusģimenes aprūpes pakalpojuma sniedzējs; 
- patlaban  sadaļā "X. Ziņas par bāriņtiesas lēmumu un faktiskās rīcības pārsūdzēšanu pārskata gadā" ir iekļauti statistikas rādītāji par aizbildņa iecelšanas lēmumiem, bet iztrūkst informācija par  bāriņtiesas pieņemtajiem lēmumiem attiecībā uz aizbildņa atlaišanu vai atcelšanu no pienākumu pildīšanas. Tādējādi 3.3.apakšpunkts ir papildināts, kas paredz apkopot attiecīgo informāciju (1.1.3.apakšpunkts). Vienlaikus šajā sadaļā ir iekļauts papildinājums, kas paredz norādīt  statistikas rādītājus par bāriņtiesas lēmumiem skaitu par aizgādņa iecelšanu mantojumam (10.1.7.apakšpunkts);
2) vienlaikus ir konstatēts, ka  veidlapas sadaļā  "VIII. Pārskats par nepilngadīgas personas bez pavadības (trešās valsts valstspiederīgie vai bezvalstnieki) lietām" turpmāk nav nepieciešams norādīt sadalījumu pa vecumiem un pēc dzimuma (2.4.apakšsadaļā); 
3) tehniskie precizējumi, kas saistīti ar nepieciešamību papildināt veidlapas atsevišķas sadaļas ar kopskaita aili:
- "VI. Pārskats par adopcijas lietām"  (1.1., 2.1., 5.1.apakšpunkts);
- "VIII. Pārskats par nepilngadīgas personas bez pavadības (trešās valsts valstspiederīgie vai bezvalstnieki) lietām" (3.1., 4.1.apakšpunkts).


 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāla (turpmāk – TAP) funkcionalitātes dēļ MK noteikumu projektā nevar grozīt atsevišķus pielikuma tabulas rindas/ailes ierakstus, tādējādi pielikums ir jāizsaka jaunā redakcijā.
Jauni Ministru kabineta noteikumi netiek izdoti, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 4.1. punktā noteikto, ka, ja normatīvo aktu sagatavo TAP, šo noteikumu normas piemēro tiktāl, ciktāl tās atbilst TAP iestrādātajai juridiskajai tehnikai un pieejamai funkcionalitātei.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Bērnu aizsardzības centrs
Ietekmes apraksts
Tiks sekmēta  precīzāka datu analīzes sagatavošana  bērnu un ģimenes politikas plānošanas vajadzībām

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Bērnu aizsardzības centrs
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
MK noteikumu projekts paredz apstrādāt statistisko informāciju, kas nesatur personas datus. Līdz ar to ar MK noteikumu projektu netiek paredzēts veikt personas datu apstrādi.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādātais MK noteikumu projekts ļaus sagatavot precīzāku datu analīzi gan bērnu un ģimenes politikas plānošanas vajadzībām, gan starptautiskajām organizācijām.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi