24-TA-2710: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi"” (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai precizētu normas to skaidrākai interpretācijai, kā arī papildinātu ar finanšu atbalstu inovāciju motivācijas aktivitātē, un aizstātu spēku zaudējusi regula.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir palielināt papildināt inovācijas motivācijas aktivitātē iespēju saņemt finanšu atbalstu, precizētu normas to skaidrākai interpretācijai, kā arī aizstātu spēku zaudējušu regulu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2023. gada 13. jūlijā Ministru kabinets apstiprināja Ekonomikas ministrijas virzītos noteikumus Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 407). 1.2.3.1. pasākumā "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" (turpmāk - 1.2.3.1. pasākums), kurā bija paredzēts, ka inovācijas motivācijas aktivitātē tiks sniegts tikai nefinanšu atbalsts. Tāpat MK noteikumos Nr. 407 bija noteiktas prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2018/1046).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu projektā jānosaka, ka inovāciju motivācijas aktivitātē LIAA var izsniegt arī finanšu atbalstu (naudas balvas), piemēram mācību konkursa "Ideju kauss" ietvaros. Tāpat ir nepieciešams precizēt eksportspējīga un inovatīva komersanta definīciju, lai pie biznesa inkubācijas uzsaukumiem novērstu finansējuma saņēmēja pārsūdzību risku.
Risinājuma apraksts
1. Terminu precizēšana
* Eksportspējīga komersanta termina skaidrojumā šobrīd apvienojot Viedās specializācijas stratēģijā ietvertās nozares un tehnoloģiju nozari ir divējādi interpretējama un biznesa inkubācijas komersantu vērtēšana apgrūtināja faktisko nozares un komersanta iekvalificēšanu. Līdz ar to tiek precizēts, nosakot, ka prioritāri tās ir viedās specializācijas stratēģijas jomas, kuras ir eksportspējīgas.
Attiecīgi ar MK noteikumu projekta termina redakcija ir šāda: eksportspējīgs komersants biznesa inkubācijas aktivitātes ietvaros ir komersants ar eksportspējīgu produktu, kas prioritāri atbilst kādai no viedās specializācijas stratēģijas jomām vai ir augsto, vidēji augsto vai vidēji zemo tehnoloģiju nozares, vai zināšanu ietilpīgu pakalpojumu komersants.
* Inovatīva komersanta termina skaidrojumā ir lieka piepilde par zināšanu ietilpīgu pakalpojumu lieka, jo tieši pēc šī paša termina tiek vērtēts eksportspējīgs komersants. Kā arī tā kā to, vai komersants izstrādā zināšanu ietilpīgu pakalpojumu, finansējuma saņēmējs vērtē pēc Eurostat klasifikatora un Nace koda. Vienlaikus ar precizējumu tiek samazināts risks pārsūdzībām pēc biznesa inkubācijas komersantu vērtēšanas.
Attiecīgi ar MK noteikumu projektu termina redakcija tiek noteikta šāda: inovatīvs komersants biznesa inkubācijas aktivitātes ietvaros ir komersants, kas ir izstrādājis vai izstrādā inovatīvu produktu.
2. Finanšu atbalsta noteikšana inovāciju motivācijas aktivitātē
Līdz šim MK noteikumu Nr. 407 ietvaros inovāciju motivācijas aktivitātē bija pieejams tikai nefinanšu atbalsts. Ar MK noteikumu projektu tiek noteikts, ka inovāciju motivācijas atbalstā finansējuma saņēmējs var nodrošināt arī finanšu atbalstu biznesa idejas un uzņēmējdarbības attīstībai, piemēram, naudas balvu mācībās "Ideju kauss".
Vienlaikus MK noteikumu Nr. 407. 4. punktā tiek svītrotas iekavas, kas nosaka, kurā atbalsta aktivitātē ir finanšu vai nefinanšu atbalsts. Attiecīgi visās aktivitātes, kas ir MK noteikumu Nr. 407. ietvaros, finansējuma saņēmējs var nodrošināt gan finanšu, gan nefinanšu atbalstu.
3. Regulas aizstāšana
Ņemot vērā, ka spēku zaudējusi Komisijas regula Nr. 2018/1046, MK noteikumu projektā tā tiek aizstāta Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23 .septembra regulu Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – Regula Nr. 2024/2509).
Attiecīgi atsauces tiek precizētas MK noteikumu Nr. 407. 67., 68. punkts, 70.1. apakšpunkts un 1. pielikums.
Vienlaikus, ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 27. augustā apstiprinātos noteikumus Nr. 570 "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi"", ar kuriem tika piešķirts papildus finansējums 13 869 475 EUR apmērā, no tiem 2 milj. EUR no 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai", 1.2.3.1. pasākumā tiek nodrošinātas papildus 3 amata vietas eksporta veicināšanas un inovācijas moticācijas aktivitātei, kas tiek pārceltas no 1.2.1.4. pasākumā "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" paredzētajām amata vietām.
Tāpat, ņemot vērā Centrālās Finanšu un līgumu aģentūras veiktā Iekšējās kontroles sistēmas audita rezultātā izteiktos ieteikumus, Finansējuma saņēmējam tiek veikti precizējumi attiecībā uz VID administrēto nodokļu nodevu parādu pārbaudi (precizēta procedūra, kas aprakstīta MK noteikumu Nr. 407 anotācijā). Finansējuma saņēmējs pirms katras atbalsta piešķiršanas ne ātrāk kā divas darba dienas pēc gala labuma guvēja pieteikuma vai tā precizējuma, ja attiecināms, iesniegšanas pārbauda, vai gala labuma guvējam saskaņā ar VID administrēto nodokļu nodevu parādnieku datu bāzē pieejamo informāciju gala labuma guvēja pieteikuma vai tā precizējuma, ja attiecas, iesniegšanas dienā nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu (ievada gala labuma guvēja reģistrācijas numuru un nosaukumu Finansējuma saņēmējam pieejamajā VID datu bāzē un pārliecinās par gala labuma guvēja nodokļu parādu esamību). Finansējuma saņēmējs nepiešķir atbalstu gala labuma guvējam, ja tiek konstatētas nodokļu parādsaistības virs noteiktā limita. Augstāk minētā kārtība, kādā Finansējuma saņēmējs pārbauda gala labuma guvēju nodokļu parādus, tiks noteikta Finansējuma saņēmēja iekšējās kārtības noteikumos.
* Eksportspējīga komersanta termina skaidrojumā šobrīd apvienojot Viedās specializācijas stratēģijā ietvertās nozares un tehnoloģiju nozari ir divējādi interpretējama un biznesa inkubācijas komersantu vērtēšana apgrūtināja faktisko nozares un komersanta iekvalificēšanu. Līdz ar to tiek precizēts, nosakot, ka prioritāri tās ir viedās specializācijas stratēģijas jomas, kuras ir eksportspējīgas.
Attiecīgi ar MK noteikumu projekta termina redakcija ir šāda: eksportspējīgs komersants biznesa inkubācijas aktivitātes ietvaros ir komersants ar eksportspējīgu produktu, kas prioritāri atbilst kādai no viedās specializācijas stratēģijas jomām vai ir augsto, vidēji augsto vai vidēji zemo tehnoloģiju nozares, vai zināšanu ietilpīgu pakalpojumu komersants.
* Inovatīva komersanta termina skaidrojumā ir lieka piepilde par zināšanu ietilpīgu pakalpojumu lieka, jo tieši pēc šī paša termina tiek vērtēts eksportspējīgs komersants. Kā arī tā kā to, vai komersants izstrādā zināšanu ietilpīgu pakalpojumu, finansējuma saņēmējs vērtē pēc Eurostat klasifikatora un Nace koda. Vienlaikus ar precizējumu tiek samazināts risks pārsūdzībām pēc biznesa inkubācijas komersantu vērtēšanas.
Attiecīgi ar MK noteikumu projektu termina redakcija tiek noteikta šāda: inovatīvs komersants biznesa inkubācijas aktivitātes ietvaros ir komersants, kas ir izstrādājis vai izstrādā inovatīvu produktu.
2. Finanšu atbalsta noteikšana inovāciju motivācijas aktivitātē
Līdz šim MK noteikumu Nr. 407 ietvaros inovāciju motivācijas aktivitātē bija pieejams tikai nefinanšu atbalsts. Ar MK noteikumu projektu tiek noteikts, ka inovāciju motivācijas atbalstā finansējuma saņēmējs var nodrošināt arī finanšu atbalstu biznesa idejas un uzņēmējdarbības attīstībai, piemēram, naudas balvu mācībās "Ideju kauss".
Vienlaikus MK noteikumu Nr. 407. 4. punktā tiek svītrotas iekavas, kas nosaka, kurā atbalsta aktivitātē ir finanšu vai nefinanšu atbalsts. Attiecīgi visās aktivitātes, kas ir MK noteikumu Nr. 407. ietvaros, finansējuma saņēmējs var nodrošināt gan finanšu, gan nefinanšu atbalstu.
3. Regulas aizstāšana
Ņemot vērā, ka spēku zaudējusi Komisijas regula Nr. 2018/1046, MK noteikumu projektā tā tiek aizstāta Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23 .septembra regulu Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – Regula Nr. 2024/2509).
Attiecīgi atsauces tiek precizētas MK noteikumu Nr. 407. 67., 68. punkts, 70.1. apakšpunkts un 1. pielikums.
Vienlaikus, ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 27. augustā apstiprinātos noteikumus Nr. 570 "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi"", ar kuriem tika piešķirts papildus finansējums 13 869 475 EUR apmērā, no tiem 2 milj. EUR no 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai", 1.2.3.1. pasākumā tiek nodrošinātas papildus 3 amata vietas eksporta veicināšanas un inovācijas moticācijas aktivitātei, kas tiek pārceltas no 1.2.1.4. pasākumā "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" paredzētajām amata vietām.
Tāpat, ņemot vērā Centrālās Finanšu un līgumu aģentūras veiktā Iekšējās kontroles sistēmas audita rezultātā izteiktos ieteikumus, Finansējuma saņēmējam tiek veikti precizējumi attiecībā uz VID administrēto nodokļu nodevu parādu pārbaudi (precizēta procedūra, kas aprakstīta MK noteikumu Nr. 407 anotācijā). Finansējuma saņēmējs pirms katras atbalsta piešķiršanas ne ātrāk kā divas darba dienas pēc gala labuma guvēja pieteikuma vai tā precizējuma, ja attiecināms, iesniegšanas pārbauda, vai gala labuma guvējam saskaņā ar VID administrēto nodokļu nodevu parādnieku datu bāzē pieejamo informāciju gala labuma guvēja pieteikuma vai tā precizējuma, ja attiecas, iesniegšanas dienā nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu (ievada gala labuma guvēja reģistrācijas numuru un nosaukumu Finansējuma saņēmējam pieejamajā VID datu bāzē un pārliecinās par gala labuma guvēja nodokļu parādu esamību). Finansējuma saņēmējs nepiešķir atbalstu gala labuma guvējam, ja tiek konstatētas nodokļu parādsaistības virs noteiktā limita. Augstāk minētā kārtība, kādā Finansējuma saņēmējs pārbauda gala labuma guvēju nodokļu parādus, tiks noteikta Finansējuma saņēmēja iekšējās kārtības noteikumos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
-
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
MK noteikumu projekts pozitīvi ietekmē gan gala labuma guvējus, jo papildus tiks nodrošināts finanšu atbalsts inovāciju motivācijas aktivitātē.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23 .septembra regulas Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23 .septembra regulas Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr. 2024/2509 vispārīgi
MK noteikumu projekta 8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2024/2509 61. pants
MK noteikumu projekta 6.punkts un 1. pielikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2024/2509 133. pants
MK noteikumu projekta 7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
Tiks veikta sabiedriskā apspriešana.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
