Anotācija

23-TA-1385: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 9. maija noteikumos Nr. 237 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.1. reformu un investīciju virziena "Emisiju samazināšana transporta sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" 1.1.1.2.i. investīcijas "Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" 1.1.1.2.i.1. pasākuma īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2023.gada 9.maija noteikumos Nr.237 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” 1.1. reformu un investīciju virziena “Emisiju samazināšana transporta sektorā” 1.1.1.r. reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” 1.1.1.2.i. investīcijas “Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā” 1.1.1.2.i.1. pasākuma īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
1) Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta pirmo un otro daļu;
2) MK 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr.621 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr.621) 2.2.apakšpunktu, kas noteic, ka nozares ministrija nodrošina un īsteno Atveseļošanas fonda plāna ietvaros resorā plānotās reformas un investīcijas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt 1.1.1.2.i. investīcijas “Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā” (turpmāk – Investīcija) 1.1.1.2.i.1. pasākuma ietvaros atbalstāmās darbības (netiks iegādāti četri zemās grīdas tramvaji), kā rezultātā attiecīgi tiek atbrīvots Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) finansējums 10 000 000 euro apmērā, ko ierosināts novirzīt Investīcijas 1.1.1.2.i.2. pasākuma īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK 2023.gada 9.maija sēdē tika apstiprināti Ministru kabineta noteikumi Nr. 237 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” 1.1. reformu un investīciju virziena “Emisiju samazināšana transporta sektorā” 1.1.1.r. reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” 1.1.1.2.i. investīcijas “Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā” 1.1.1.2.i.1. pasākuma īstenošanas noteikumi” (prot. Nr.25, 35.§) (turpmāk – MK noteikumi Nr.237), kas paredz AF finansējuma 24 270 000 euro apmēra piesaisti elektroautobusu (17) un zemās grīdas tramvaju (četru) iegādei, ka arī elektroautobusu elektrouzlādes punktu (septiņu) izveidošanā, tādejādi veicinot emisiju samazināšanu Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā.

AF finansējuma saņēmējs un projekta īstenotājs ir Rīgas pašvaldības sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Rīgas satiksme” (turpmāk – finansējuma saņēmējs), kas sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus, izmantojot autobusus, trolejbusus un sliežu sabiedrisko transportu, un ar kuru Rīgas domei ir noslēgts sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas līgums.

Atbilstoši AF plānam un MK noteikumiem Nr.237 1.1.1.2.i.1. pasākuma ietvaros ir sasniedzami šādi rādītāji:
- līdz 2026.gada 30.jūnijam sasniedzamais mērķis: Rīgas valstspilsētas ekspluatēto elektrotransporta vienību (elektroautobusi, tramvaji) skaits – 21, tai skaitā, 17 elektroautobusi un četri zemās grīdas tramvaji;
- līdz 2025.gada 30. septembrim sasniedzamais uzraudzības rādītājs: Rīgas valstspilsētas ekspluatēto elektrotransporta vienību (elektroautobusi, tramvaji) skaits – 5;
- kopējais rādītājs: saskaņā ar Komisijas 2021. gada 28. septembra Deleģētās regulas Nr. 2021/2106, ar kuru, nosakot atveseļošanas un noturības rezultātu pārskata kopējos rādītājus un detalizētos elementus, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, pielikumā “Kopējo rādītāju saraksts”” noteikto kopējo rādītāju Nr. 3.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.1.1.2.i.1. pasākuma ieviešanas ietvaros finansējuma saņēmējs 2022.gada 8.septembrī veica tirgus izpēti četru zemās grīdas tramvaju iegādei, kuras mērķis bija apzināt iespējamos zemās grīdas tramvaju piegādātājus, to tehniskās iespējas, zemās grīdas tramvaju piegādes termiņus, minimālo un optimālo pasūtījuma apjomu. Tirgus izpētēs ietvaros saņemot  piedāvājumus no diviem zemās grīdas tramvaju ražotājiem (Škoda Transportation a.s. un Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat a.s.), finansējuma saņēmējs secināja, ka nav iespējams atsevišķi pasūtīt un piegādāt 1.1.1.2.i.1. pasākuma ietvaros paredzētos četrus zemās grīdas tramvajus, jo šāds apjoms ražotājiem ir ekonomiski neizdevīgs.
Ņemot vērā minēto aspektu un šī brīža sociālekonomiskās situācijas, 1.1.1.2.i.1. pasākuma ietvaros nav iespējama četru zemās grīdas tramvaju iegāde.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto un Ministru kabinetā 2022.gada 14.jūlijā izskatīto informatīvu ziņojumu “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna grozījumiem” (22-TA-1991) un šīs sēdes protokollēmumu (prot.Nr.36, 113.§), Satiksmes ministrija 2023.gada 12.februārī iesniedza Finanšu ministrijā priekšlikumus AF plāna grozījumiem (turpmāk – AF plāna grozījumu priekšlikumi) iesniegšanai Eiropas Komisijā, kas paredz:
1) 1.1.1.2.i.1. pasākuma ietvaros četru zemās grīdas tramvaju iegādei paredzēto finansējumu 10 000 000 euro apmērā novirzīt ar AF plāna reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” 1.1.1.2.i.2. pasākuma īstenošanai, kā arī paredzot izbūvēt transportmijas punktu pie Šķirotavas stacijas;
2) precizēt 1.1.1.2.i.1. pasākuma sasniedzamo rādītāju - merķi (izsakot to jaunā redakcijā: “Rīgas pilsētas ekspluatēto elektrotransporta vienību (elektroautobusu) skaits”, kā arī samazinot sasniedzamo skaitlisko vērtību no “21” uz “17).

AF plāna grozījumu priekšlikumi ir vērsti uz 1.1.1.r.  reformas efektīvu sasniegšanu - integrēta, videi draudzīga un labi attīstīta sabiedriskā transporta sistēma Rīgas metropoles areālā, veidojot vienotu multimodālu sabiedriskā transporta maršruta tīklu, kur dzelzceļš ir šī tīkla mugurkauls. Vienots transportmijas punkts (autobuss/elektroautobuss, tramvajs, trolejbuss) veicinās un radīs apstākļus ātrākai, ērtākai un komfortablākai pārvietošanās iespējai ar sabiedrisko transportu un attiecīgi sekmēs iedzīvotāju izvēli par labu šai pārvietošanās iespējai (tiks veicināta privāto automašīnu pasažieru pārsēšanās uz sabiedrisko transportu). Rezultātā joprojām tiks tieši sekmēta emisiju mazināšanu Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā, 1.1.1.2.i. investīcijas “Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā”  īstenošanas rezultātā radot paaugstinātus ieguvumus.

Ierosinātās izmaiņas pozitīvi veicinās 1.1.1.r. reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” efektīvu sasniegšanu, tai skaitā palielinot sabiedriskā transporta lomu kopējā motorizētajā mobilitātē, veicinot reformā paredzēto sabiedriskā transporta ilgtspēju, t.i. integrētu, koordinētu pieeju pasažieru pārvadājumu plānošanai, pasūtīšanai un organizācijai Rīgas metropoles areālā.

Ievērojot minēto, noteikumu projekts paredz veikt šādas izmaiņas MK noteikumos Nr.237:
1) samazināt kopējo 1.1.1.2.i.1. pasākumam pieejamo AF finansējumu (no 24 270 000 euro uz 14 270 000 euro);
2) precizēt 1.1.1.2.i.1. pasākumā līdz 2026. gada 30. jūnijam sasniedzamo rādītāju - mērķi;
3) veikt citus atbilstošus redakcionālus/tehnisku precizējumus.

Par Satiksmes ministrijas virzītajiem AF plāna grozījumu priekšlikumiem ir saņemts (neformālās saskaņošanas ietvaros) konceptuāls Eiropas Komisijas pozitīvs atzinums. Lai nekavētu Investīcijas 1.1.1.2.i.1. un 1.1.1.2.i.2. pasākuma īstenošanu/ieviešanu, Satiksmes ministrija rosina noteikumu projektu virzīt saskaņošanā institūcijām tiesību aktu portālā (TAP) un iesniegšanai apstiprināšanai MK vēl pirms AF plāna grozījumu priekšlikumu apstiprināšanas.

Jāņem vēra, ka noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Finanšu ministrijas izstrādāto un virzīto rīkojuma projektu “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna papildinājumu” (23-TA-1103) (turpmāk - AF plāna papildinājums), kas tostarp paredz, ka Finanšu ministrija viena mēneša laikā no rīkojuma projekta (AF plāna papildinājuma) apstiprināšanas MK iesniedz AF plāna papildinājumu Eiropas Komisijā.

Ņemot vērā, ka AF plāna papildinājuma, t.sk. iesniegto AF plāna grozījumu priekšlikumu saskaņošana ar ministrijām un Valsts kanceleju ir uzsākta tikai 2023.gada 16.maijā tiesību aktu portālā (TAP) procesa ietvaros, un pēc kuru apstiprināšanas MK ir vēl jāsaņem pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par AF plāna grozījumu priekšlikumiem, noteikumu projekta protokollēmums paredz, ka Satiksmes ministrija informēs Ministru kabinetu par priekšlikumiem rīcībai gadījumā, ja, neskatoties uz Eiropas Komisijas konceptuālo atbalstu Satiksmes ministrijas virzītajiem AF plāna grozījumu priekšlikumiem, kas paredz atteikties no četru zemās grīdas tramvaju iegādes un to iegādei paredzēto finansējumu 10 000 000 euro apmērā novirzīšanu AF plāna Investīcijas 1.1.1.2.i.2. pasākuma īstenošanai, AF plāna turpmākajā saskaņošanas gaitā par tiem netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums.

Ierosinātajiem grozījumiem (noteikumu projektam) nav ietekmes uz uzsākto projekta informācijas iesniegšanu, jo saskaņā ar MK noteikumu Nr.237 25.punktu, finansējuma saņēmējs var iesniegt projekta informāciju atsevišķi – atbilstoši MK noteikumu Nr.237 6. punktā minētajam pieejamam AF finansējuma sadalījumam, proti, jau sākotnēji tika paredzēts, ka finansējuma saņēmējs iesniedz vienotu projekta informāciju par elektroautobusu iegādi un elektrouzlādes infrastruktūras uzstādīšanu un atsevišķu projekta informāciju par zemās grīdas tramvaju iegādi.
Līdz ar to noteikumu projekts (ierosinātie grozījumi) nerada šķēršļus finansējuma saņēmējam iesniegt projekta informāciju (par elektroautobusu iegādi un elektrouzlādes infrastruktūras uzstādīšanu) Satiksmes ministrijai informācijas pārbaudei.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
1 979 500
0
8 867 100
3 423 400
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
1 979 500
0
8 867 100
3 423 400
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
1 979 500
0
8 867 100
3 423 400
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
1 979 500
0
8 867 100
3 423 400
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Noteikumu projekts paredz, ka 1.1.1.2.i.1. pasākuma kopējais pieejamais finansējums ir 14 270 000 euro, kuru 100% apmērā sastāda Eiropas Atveseļošanas fonda finansējums.

No projekta kopējā pieejamā finansējuma:
1) 11 050 000 euro pieejami elektroautobusu iegādei (vismaz 17);
3) 3 220 000 euro pieejami elektrouzlādes (vismaz septiņu) infrastruktūras uzstādīšanai.

Kopējais indikatīvais finansējuma sadalījums pa gadiem (bez PVN) un atbalstāmajām darbībām ir šāds:
2024.gadā – 1 979 500 euro, tai skaitā:
- 1 657 500 euro elektroautobusu iegādei;
- 322 000 euro elektrouzlādes  infrastruktūras uzstādīšanai;

2025. gadā 8 867 100 euro, tai skaitā:
- 8 287 500 euro elektroautobusu iegādei;
- 579 600 euro elektrouzlādes  infrastruktūras uzstādīšanai;

2026. gadā 3 423 400 euro (ietverot noslēguma maksājumus), tai skaitā:
- 1 105 000 euro elektroautobusu iegādei;
- 2 318 400 euro elektrouzlādes  infrastruktūras uzstādīšanai;

Budžeta izdevumi ir projekta ieviešanai nepieciešamie līdzekļi (Eiropas Atveseļošanas fonda finansējums).
Finansējuma sadalījums pa gadiem un atbalstāmajām darbībām ir norādīts indikatīvi un var tikt precizēts.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējumu tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts attiecas uz Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma īstenošanā iesaistītajām institūcijām un Rīgas pašvaldības sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Rīgas satiksme”, kas 1.1.1.2.i. investīcijas "Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" 1.1.1.2.i.1. pasākuma ietvaros īsteno projektu.

Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta izpilde neietekmēs institūciju funkcijas, institucionālo struktūru un tai pieejamos cilvēkresursus. Saistībā ar noteikumu projekta izpildi nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas, likvidēt vai reorganizēt esošās.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Noteikumu projekts veicinās Atveseļošanas fonda plāna ietvertās komponentes Nr.1 “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” reformas Nr. 1.1.1.r. “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” sasniegšanu.
Pielikumi