Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-311: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Veselības aprūpes finansēšanas likuma
5. panta otrā un trešā daļa, 6. panta otrās daļas 7. un 14. punkts un ceturtā daļa, 7. pants, 8. panta otrā daļa
un 10. panta trešā daļa, Ārstniecības likuma 3. panta otrā daļa, Invaliditātes likuma 11. panta 2. punkts un Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku
likvidēšanas dalībnieku un Černobiļas atomelektrostacijas
avārijas rezultātā cietušo personu sociālās aizsardzības likuma 14. pants.
Ministru kabineta 2021.gada 29.jūnija sēdē dotais uzdevums (prot. Nr.50 42.§, 4.punkts).
Veselības ministrijas iniciatīva.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” (turpmāk - Noteikumu projekts) mērķis ir pilnveidot un precizēt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas un apmaksas kārtību, lai nodrošinātu pasākumus, kas saistīti ar Covid – 19 seku likvidēšanu un profilaksi, kā arī veicināt plašāku ģimenes ārstu iesaisti Covid-19 vakcinācijā, sekmējot vakcinācijas aptveres palielināšanos iedzīvotāju vidū (stāsies spēkā vispārējā kārtībā).
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
   
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu organizēšana un apmaksa tiek veikta Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr.555) noteiktajā kārtībā. Lai nodrošinātu pasākumus, kas saistīti ar Covid – 19 infekcijas seku likvidēšanu un profilaksi nepieciešami grozījumi Noteikumos Nr.555.
Risinājuma apraksts
   Valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu organizēšana un apmaksa tiek veikta Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr.555) noteiktajā kārtībā. Lai nodrošinātu pasākumus, kas saistīti ar Covid – 19 infekcijas seku likvidēšanu un profilaksi nepieciešami grozījumi Noteikumos Nr.555.

Noteikumu projektā ietvertā tiesiskā regulējuma mērķis un būtība:

1) Noteikumu Nr.555 243.1 un 248.punkts paredz līdz 2021.gada 31.augustam samaksu ārstniecības iestādēm par Covid-19 pacientu diagnostiku un ārstēšanu, kā arī tiesības Nacionālajam veselības dienestam (turpmāk – Dienests) slēgt līgumu ar stacionārajām ārstniecības iestādēm, kas nav minētas noteikumu 6. pielikumā. Ņemot vērā, ka turpinās Covid-19 infekcijas izplatība, nepieciešams turpināt valsts apmaksāto pakalpojumu nodrošināšanu līdz 2021.gada beigām.
Ministru kabineta 2021.gada 29.jūnija sēdē tika dots uzdevums (prot. Nr.50 42.§, 4.punkts) Noteikumu Nr.555 243.1 un 248.punktā iekļauto pasākumu, kas noteikti saistībā ar Covid-19 infekcijas uzliesmojumu un seku novēršanu, faktiskos izdevumus Veselības ministrijai salīdzināt ar plānotajiem izdevumiem, kā arī ar vidējām ārstēšanas izmaksām, sagatavot priekšlikumus par izdevumu turpmākajām segšanas iespējām Veselības ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" un iesniegt tos izskatīšanai Ministru kabinetā.
Ievērojot minēto, Noteikumu projekts paredz samaksu par Noteikumu Nr.555 243.1 un 248.punktā minētajiem pakalpojumiem veikt līdz 2021.gada 31.decembrim  (Noteikumu projekta 1.punkts).

    
    Noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc tās publicēšanas Latvijas Republikas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".                 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskās personas, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Veselības aprūpes finansēšanas likuma 7., 9. un 11. pantam. Vienlaikus noteikumu projekts ietekmē ārstniecības iestādes, kam ir līgums ar Nacionālo veselības dienestu par valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
11 179 028
0
2 362 080
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
11 179 028
0
2 362 080
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-11 179 028
0
-2 362 080
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-11 179 028
0
-2 362 080
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
11 179 028
0
2 362 080
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

Finansējums 2021.gadam atbilstoši likumam „Par valsts budžetu 2021.gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2021.gada 31.augustu:
Veselības ministrijas (Dienesta) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:

apakšprogrammā 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”:
Resursi izdevumu segšanai   421 864 437 euro, tai skaitā:
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 816 391 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 421 048 046 euro
Izdevumi 351 385 964 euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas 351 385 964 euro
Finansēšana -70 478 473 euro

apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   182 917 761 euro, tai skaitā:
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 506 352 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 182 411 409 euro
Izdevumi 182 963 232  euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas 182 963 232  euro
Finansēšana 45 471 euro

Veselības ministrijas  budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem izlietojums”:
Resursi izdevumu segšanai  239 158 767 euro, tai skaitā:
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 239 158 767 euro
Izdevumi 239 158 767 euro, tai skaitā:
Atlīdzība 14 951 741 euro
Preces un pakalpojumi 1 379 382 euro
Subsīdijas un dotācijas 216 756 190 euro
Valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti no
valsts pamatbudžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem
uz valsts pamatbudžetu  26 620euro
Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām 422 645 euro
Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātajām publiskajām personām un budžeta nefinansētām iestādēm 4 780 939 euro
Pamatkapitāla veidošana 841 250 euro


Ietekme 2021.gadam

1) Noteikumu 243.1 punkts (noteikumu projekta 1.punkts) paredz ka Dienests līdz 2021.gada 31.decembrim veic samaksu par Covid-19 pacientu diagnostiku un ārstēšanu ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 28 344 960 euro. Ņemot vērā to, ka iezīmētajās pakalpojumu programmās tiek prognozēts, ka veidosies līdzekļu ekonomija 14 803 852 euro, līdz ar to līdz gada beigām Covid-19 pacientu ārstēšanai ir nepieciešamais finansējums 13 541 108 euro apmērā. Iepriekšminētais pasākums īstenojams apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”.

Aprēķins:

Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumu Nr.555 243.1 punkts paredzēja, ka līdz 2021. gada 31. augustam dienests atbilstoši faktiskajām izmaksām veic samaksu par Covid-19 pacientu diagnostiku un ārstēšanu. Saskaņā ar Ministru kabineta 17.12.2020 noteikumu Nr.816 anotāciju par grozījumiem Noteikumos Nr.555 no 2021.gada 1.janvāra līdz 2021. gada 30.jūnijam, līdzekļi šim mērķim ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 6 875 040 euro jārod apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana“ ietvaros atbilstoši aktuālajai situācijai sašaurinot plānveida sniedzamos veselības aprūpes pakalpojumus. Savukārt papildus grozījumi 2021. gada 29.jūnija Noteikumos Nr. 555 paredzēja izveidot jaunu noteikumu 243. 1 punktu, kas paredzēja, ka dienests no 2021. gada 1.jūlija līdz 2021.gada 31.augustam veic samaksu par Covid-19 pacientu diagnostiku un ārstēšanu ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 6 474 952 euro. Iepriekšminētais pasākums īstenojams apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”.
Aprēķins: 3 237 476 euro (mēneša vidējās ārstēšanas izmaksas, atbilstoši 2021.gada janvāra – marta statistikas datiem par Covid – 19 pacientu diagnostiku un ārstēšanu) x 2 (mēneši) = 6 474 952 euro.
Finansējuma avots: 243.6.apakšpunktā paredzēto pasākuma īstenošanai nepieciešamie resursi tiks rasti nozares iekšienē pārstrukturizējot veselības aprūpes pakalpojumus un atbilstoši aktuālajai situācijai sašaurinot plānveida sniedzamos veselības aprūpes pakalpojumus, jo pie epidēmijas viļņa un saslimstības intensitātes pieauguma daļēji vai pilnībā tiek ierobežota plānveida veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana (finansējums tiks rasts apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros) (no 2021. gada 29.jūnija Noteikumu Nr. 555 anotācijas).

Līdzīgā veidā  noteikumu Nr.555 grozījumu no 2021.gada 1.janvāra anotācija paredz no apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana“ finansējuma segt 248.punktā paredzētos izdevumus 2 997 531 euro par terapeitiskā profila, kā arī hronisko pacientu aprūpes profila pacientu aprūpi ar citām stacionārā ārstniecības iestādēm, kas nav minētas noteikumu 6.pielikumā, kā arī paredz no veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai piešķirtā finansējuma veikt maksājumus gatavības režīma nodrošināšanai par ārstniecības iestādes nesniegtajiem no valsts budžeta apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem (251.punkts).
Noteikumu Nr.555 248.punktā iekļautais pasākums saistīts ar nepieciešamību Covid-19 apstākļos nodrošināt pacientiem nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus stacionārā, vienlaikus nodrošinot COVID-19 ārstēšanu. Ārstniecības iestādēm, kas nodrošina Covid-19 pacientu ārstēšanu stacionāra apstākļos,  ir nepieciešams veikt gultu pārstrukturizēšanu, novirzot pacientus uz citām ārstniecības iestādēm stacionāro pakalpojumu  saņemšanai.
Dienests 2021. gada 12 mēnešiem bija ieplānojis apgūt 771 311 euro 248.punktā minēto pakalpojumu nodrošināšanai, savukārt balstoties uz 7 mēnešu izpildes rezultātiem faktiski ir izlietoti   294 565 euro. Ņemot vērā pakalpojuma faktiskos izpildes rezultātus 2021. gada atlikušajiem 5 mēnešiem Dienests 248.punktā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamie resursi  321 555 euro apmērā tiks rasti nozares iekšienē pārstrukturizējot veselības aprūpes pakalpojumus un atbilstoši aktuālajai situācijai sašaurinot plānveida steidzamos veselības aprūpes pakalpojumus, jo pie epidēmijas viļņa un saslimstības intensitātes pieauguma daļēji vai pilnībā tiek ierobežota plānveida veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana (finansējums tiks rasts apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros).
Sākotnējais plānojums 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” un 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” veikts atbilstoši Noteikumu Nr.555 14.pielikumā noteiktajiem plānošanas rādītājiem. Līdz ar to noteikumu anotācijā dotajiem uzdevumiem  finansējumu Dienests nevarēja ieplānot jau sākumā. Finansējums tika novirzīts budžeta izpildes gaitā atbilstoši aktuālajai situācijai. Sākotnējais plānotais finansējums 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” iezīmētajām stacionāro pakalpojumu programmām ir  70 941 363 euro, gada izpilde atbilstoši 7 mēnešu faktam un  5 mēnešu prognozēm, kas veidotas ņemot vērā ārstniecības iestāžu kapacitāti (ņemot par pamatu pagājušā gada (rudens-ziemas) scenāriju), paredzot, ka infekcija izplatīsies ar kārtējo sezonālo pieauguma intensitāti, kas būs līdzīgs pagājušā gada līknei. Ņemot vērā ārstniecības iestāžu aptauju par 2021.gada 2.pusgada pakalpojumu izpildes plānu, attiecinot to uz atlikušajiem 5 mēnešiem, finansējums iezīmētajās pakalpojumu programmās ir plānots 56 137 511 euro apmērā, tādējādi pakalpojumu programmā radot 14 803 852 euro ietaupījumu gada griezumā. Šajā sadaļā iekļauti arī saskaņā ar 248.punktu apmaksājamie izdevumi terapeitiskā profila, kā arī hronisko pacientu aprūpes profila pacientu aprūpi ar citām stacionārā ārstniecības iestādēm, kas nav minētas noteikumu 6.pielikumā. Ņemot vērā to, ka stacionēto Covid-19 pacientu ārstēšanas izdevumi 19 337 449 euro jau 7 mēnešos pārsniedz iezīmētām pakalpojumu programmām gadam prognozēto ietaupījumu 14 803 852 euro  un kopējās gadam prognozētās Covid19 pacientu ārstēšanas izmaksas, ņemot vērā 2021.gada 7 mēnešu saslimstības līmeni un potenciālo vakcinācijas ietekmi,  sasniegs 28 344 960 euro. Līdz ar to prognozētais ietaupījums nav pietiekams, lai segtu Covid -19 pacientu  ārstēšanas izmaksas un veidojas deficīts 13 541 108 euro.
Dienests veica prognozi par izdevumiem 2021.gada 5 mēnešos  Covid-19 pacientu ārstēšanai, kas balstīta uz ārstniecības iestādes kapacitāti (ņemot par pamatu pagājušā gada (rudens-ziemas) scenāriju), kad infekcija izplatīsies ar kārtējo sezonālo pieauguma intensitāti, kas būs līdzīgs pagājušā gada līknei. Balstoties uz  2021.gada 7 mēnešos  stacionēto Covid-19 pacientu skaitu 11 084, ņemot vērā, ka strauji izplatās Covid Delta variants, 39,3% no Latvijas iedzīvotājiem  ir saņēmuši pilnu vakcinācijas pret Covid-19 kursu, plānošanas nolūkā pieņemts, ka 2021.gada 5 mēnešos stacionēto Covid-19 pacientu skaits varētu būt 46,58 % no stacionēto pacientu skaita  2021.gada 7 mēnešos – 11 084. Pirmajos  7 mēnešos izdevumi Covid-19 pacientu ārstēšanai sasniedza gadam plānoto apjomu  un bija 19 337 449 euro un 5 mēnešos sagaidāmie izdevumi ir 9 007 511 euro.

Finansējums 2021.gadam atbilstoši likumam „Par valsts budžetu 2021.gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2021.gada 31.augustu:
Veselības ministrijas (Dienesta) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:

apakšprogrammā 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”:
Resursi izdevumu segšanai   421 864 437 euro, tai skaitā:
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 816 391 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 421 048 046 euro
Izdevumi 351 385 964 euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas 351 385 964 euro
Finansēšana -70 478 473 euro

apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   182 917 761 euro, tai skaitā:
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 506 352 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 182 411 409 euro
Izdevumi 182 963 232  euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas 182 963 232  euro
Finansēšana 45 471 euro

Veselības ministrijas  budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem izlietojums”:
Resursi izdevumu segšanai  239 158 767 euro, tai skaitā:
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 239 158 767 euro
Izdevumi 239 158 767 euro, tai skaitā:
Atlīdzība 14 951 741 euro
Preces un pakalpojumi 1 379 382 euro
Subsīdijas un dotācijas 216 756 190 euro
Valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti no
valsts pamatbudžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem
uz valsts pamatbudžetu  26 620euro
Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām 422 645 euro
Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātajām publiskajām personām un budžeta nefinansētām iestādēm 4 780 939 euro
Pamatkapitāla veidošana 841 250 euro


Ietekme 2021.gadam

1) Noteikumu 243.1 punkts (noteikumu projekta 1.punkts) paredz ka Dienests līdz 2021.gada 31.decembrim veic samaksu par Covid-19 pacientu diagnostiku un ārstēšanu ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 28 344 960 euro. Ņemot vērā to, ka iezīmētajās pakalpojumu programmās tiek prognozēts, ka veidosies līdzekļu ekonomija 14 803 852 euro, līdz ar to līdz gada beigām Covid-19 pacientu ārstēšanai ir nepieciešamais finansējums 13 541 108 euro apmērā. Iepriekšminētais pasākums īstenojams apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”.

Aprēķins:

Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumu Nr.555 243.1 punkts paredzēja, ka līdz 2021. gada 31. augustam dienests atbilstoši faktiskajām izmaksām veic samaksu par Covid-19 pacientu diagnostiku un ārstēšanu. Saskaņā ar Ministru kabineta 17.12.2020 noteikumu Nr.816 anotāciju par grozījumiem Noteikumos Nr.555 no 2021.gada 1.janvāra līdz 2021. gada 30.jūnijam, līdzekļi šim mērķim ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 6 875 040 euro jārod apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana“ ietvaros atbilstoši aktuālajai situācijai sašaurinot plānveida sniedzamos veselības aprūpes pakalpojumus. Savukārt papildus grozījumi 2021. gada 29.jūnija Noteikumos Nr. 555 paredzēja izveidot jaunu noteikumu 243. 1 punktu, kas paredzēja, ka dienests no 2021. gada 1.jūlija līdz 2021.gada 31.augustam veic samaksu par Covid-19 pacientu diagnostiku un ārstēšanu ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 6 474 952 euro. Iepriekšminētais pasākums īstenojams apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”.
Aprēķins: 3 237 476 euro (mēneša vidējās ārstēšanas izmaksas, atbilstoši 2021.gada janvāra – marta statistikas datiem par Covid – 19 pacientu diagnostiku un ārstēšanu) x 2 (mēneši) = 6 474 952 euro.
Finansējuma avots: 243.6.apakšpunktā paredzēto pasākuma īstenošanai nepieciešamie resursi tiks rasti nozares iekšienē pārstrukturizējot veselības aprūpes pakalpojumus un atbilstoši aktuālajai situācijai sašaurinot plānveida sniedzamos veselības aprūpes pakalpojumus, jo pie epidēmijas viļņa un saslimstības intensitātes pieauguma daļēji vai pilnībā tiek ierobežota plānveida veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana (finansējums tiks rasts apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros) (no 2021. gada 29.jūnija Noteikumu Nr. 555 anotācijas).

Līdzīgā veidā  noteikumu Nr.555 grozījumu no 2021.gada 1.janvāra anotācija paredz no apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana“ finansējuma segt 248.punktā paredzētos izdevumus 2 997 531 euro par terapeitiskā profila, kā arī hronisko pacientu aprūpes profila pacientu aprūpi ar citām stacionārā ārstniecības iestādēm, kas nav minētas noteikumu 6.pielikumā, kā arī paredz no veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai piešķirtā finansējuma veikt maksājumus gatavības režīma nodrošināšanai par ārstniecības iestādes nesniegtajiem no valsts budžeta apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem (251.punkts).
Noteikumu Nr.555 248.punktā iekļautais pasākums saistīts ar nepieciešamību Covid-19 apstākļos nodrošināt pacientiem nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus stacionārā, vienlaikus nodrošinot COVID-19 ārstēšanu. Ārstniecības iestādēm, kas nodrošina Covid-19 pacientu ārstēšanu stacionāra apstākļos,  ir nepieciešams veikt gultu pārstrukturizēšanu, novirzot pacientus uz citām ārstniecības iestādēm stacionāro pakalpojumu  saņemšanai.
Dienests 2021. gada 12 mēnešiem bija ieplānojis apgūt 771 311 euro 248.punktā minēto pakalpojumu nodrošināšanai, savukārt balstoties uz 7 mēnešu izpildes rezultātiem faktiski ir izlietoti   294 565 euro. Ņemot vērā pakalpojuma faktiskos izpildes rezultātus 2021. gada atlikušajiem 5 mēnešiem Dienests 248.punktā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamie resursi  321 555 euro apmērā tiks rasti nozares iekšienē pārstrukturizējot veselības aprūpes pakalpojumus un atbilstoši aktuālajai situācijai sašaurinot plānveida steidzamos veselības aprūpes pakalpojumus, jo pie epidēmijas viļņa un saslimstības intensitātes pieauguma daļēji vai pilnībā tiek ierobežota plānveida veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana (finansējums tiks rasts apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros).
Sākotnējais plānojums 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” un 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” veikts atbilstoši Noteikumu Nr.555 14.pielikumā noteiktajiem plānošanas rādītājiem. Līdz ar to noteikumu anotācijā dotajiem uzdevumiem  finansējumu Dienests nevarēja ieplānot jau sākumā. Finansējums tika novirzīts budžeta izpildes gaitā atbilstoši aktuālajai situācijai. Sākotnējais plānotais finansējums 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” iezīmētajām stacionāro pakalpojumu programmām ir  70 941 363 euro, gada izpilde atbilstoši 7 mēnešu faktam un  5 mēnešu prognozēm, kas veidotas ņemot vērā ārstniecības iestāžu kapacitāti (ņemot par pamatu pagājušā gada (rudens-ziemas) scenāriju), paredzot, ka infekcija izplatīsies ar kārtējo sezonālo pieauguma intensitāti, kas būs līdzīgs pagājušā gada līknei. Ņemot vērā ārstniecības iestāžu aptauju par 2021.gada 2.pusgada pakalpojumu izpildes plānu, attiecinot to uz atlikušajiem 5 mēnešiem, finansējums iezīmētajās pakalpojumu programmās ir plānots 56 137 511 euro apmērā, tādējādi pakalpojumu programmā radot 14 803 852 euro ietaupījumu gada griezumā. Šajā sadaļā iekļauti arī saskaņā ar 248.punktu apmaksājamie izdevumi terapeitiskā profila, kā arī hronisko pacientu aprūpes profila pacientu aprūpi ar citām stacionārā ārstniecības iestādēm, kas nav minētas noteikumu 6.pielikumā. Ņemot vērā to, ka stacionēto Covid-19 pacientu ārstēšanas izdevumi 19 337 449 euro jau 7 mēnešos pārsniedz iezīmētām pakalpojumu programmām gadam prognozēto ietaupījumu 14 803 852 euro  un kopējās gadam prognozētās Covid19 pacientu ārstēšanas izmaksas, ņemot vērā 2021.gada 7 mēnešu saslimstības līmeni un potenciālo vakcinācijas ietekmi,  sasniegs 28 344 960 euro. Līdz ar to prognozētais ietaupījums nav pietiekams, lai segtu Covid -19 pacientu  ārstēšanas izmaksas un veidojas deficīts 13 541 108 euro.
Dienests veica prognozi par izdevumiem 2021.gada 5 mēnešos  Covid-19 pacientu ārstēšanai, kas balstīta uz ārstniecības iestādes kapacitāti (ņemot par pamatu pagājušā gada (rudens-ziemas) scenāriju), kad infekcija izplatīsies ar kārtējo sezonālo pieauguma intensitāti, kas būs līdzīgs pagājušā gada līknei. Balstoties uz  2021.gada 7 mēnešos  stacionēto Covid-19 pacientu skaitu 11 084, ņemot vērā, ka strauji izplatās Covid Delta variants, 39,3% no Latvijas iedzīvotājiem  ir saņēmuši pilnu vakcinācijas pret Covid-19 kursu, plānošanas nolūkā pieņemts, ka 2021.gada 5 mēnešos stacionēto Covid-19 pacientu skaits varētu būt 46,58 % no stacionēto pacientu skaita  2021.gada 7 mēnešos – 11 084. Pirmajos  7 mēnešos izdevumi Covid-19 pacientu ārstēšanai sasniedza gadam plānoto apjomu  un bija 19 337 449 euro un 5 mēnešos sagaidāmie izdevumi ir 9 007 511 euro, skat., anotācijas 3.pielikumu.

Plānotās viena pacienta vidējās izmaksas plānveida iezīmētās pakalpojumu programmās bija 1 583,66 euro (70 941 363 euro/44 796 pacienti). Tomēr pēc 7mēnešu budžeta izpildes rādītājiem viena pacienta vidējās izmaksas iezīmētās  plānveida pakalpojumu programmās ir lielākas un sasniedz 1723,84 euro. 2021.gada 7 mēnešos stacionēto Covid-19 pacientu ārstēšanas vidējās izmaksas ir līdzīgas un pat mazliet lielākas un ir 1 744,63 euro.
Vidējās izmaksas plānveida iezīmēto programmu pacientu ārstēšanai ir nedaudz mazākas par Covid pacientu ārstēšanas izmaksām, bet ir pietiekami lielas, jo vidējo izmaksu palielina īpaši izmaksu ietilpīgās iezīmētās programmas, kā, piemēram, Dzirdes implantu implantācija (vidējas viena pacienta izmaksas sasniedz 25 703.17 euro), Izgulējumu, tai skaitā komplicētu ar osteomielītu un ilgstoši nedzīstošu, hronisku ādas, mīksto audu čūlu mikroķirurģiska ārstēšana (vidējas viena pacienta izmaksas sasniedz 20 927.07 euro), Aortālā vārstuļa transkatetrāla implantācija (vidējas viena pacienta izmaksas sasniedz 25 551.12 euro), Kohleārie implanti (vidējas viena pacienta izmaksas sasniedz 23 713.00 euro).
Kopumā 2021.gada 7 mēnešos tiek plānots lielāks pacientu skaits un finansējums, jo NVD veica stacionāro iestāžu aptauju par iespēju un kapacitāti nodrošināt veselības aprūpes pakalpojumus 2021.gada 2.pusgadā un iegūtie dati tika attiecināti uz 2021.gada 5 mēnešu prognozi. Tā kā jau gadu, saistībā ar epidemioloģisko situāciju, ir ierobežoti vai pilnībā pārtraukti plānveida veselības aprūpes pakalpojumi, būtiski ir saprast vai iestādes spēs nodrošināt iespēju visiem pacientiem saņemt pakalpojumus. Saskaņā ar ārstniecības iestāžu sniegtajiem datiem, daudzās pakalpojumu programmās 2.pusgadā būtu iespējams palielināt pieejamību, tādējādi prognozētais pacientu skaits un finansējums 2021.gada 5 atlikušajos mēnešos plānveida iezīmētās pakalpojumu programmā ir plānots aptuveni tādā pat apmērā kāds bija faktiskais pacientu skaits 2021.gada 7 mēnešos.
Pēc ārstniecības iestāžu prognozēm, tiks nodrošinātas visas plānveida pakalpojumu programmas, tajā skaitā tās, kuras ir finansiāli ietilpīgākas un netika nodrošinātas 2021.gada pirmajos 7 mēnešos.

Kā, piemēram:
    - Aortālā vārstuļa transkatetrāla implantācija (TAVI)  viena pacienta izmaksas 25 551.13 euro;
    -  Izgulējumu, tai skaitā komplicētu ar osteomielītu un ilgstoši nedzīstošu, hronisku ādas, mīksto audu čūlu (problēmbrūču) mikroķirurģiska ārstēšana – viena pacienta izmaksas  20 927.08 euro;
     -  Kohleāro impalntu implantēšana pieaugušajiem- viena pacienta izmaksas  24 687.53 euro;
     -  Krūšu aortas endoprotezēšana- viena pacienta izmaksas 19 719.68 euro,
Multirezistentās tuberkulozes pacientu ārstēšana - viena pacienta izmaksas 16 184.18 euro;
     -  Nieres transplantācija un pēcoperācijas periods – viena pacienta izmaksas  14 637.51 euro;
     - Ortotopiskā aknu transplantācija - viena pacienta izmaksas 42 248.03 euro,
     - Ortotopiskā sirds transplantācija, viena pacienta izmaksas  33 776.99 euro;
     - Torakālā ķirurģija tuberkulozes pacientiem -  viena pacienta izmaksas 10 978.02 euro.

Izmaksu pieaugums virs līguma pakalpojuma programmā 2021. gadā 5 mēnešos skaidrojums ar:
    - MK noteikumu Nr.555 7. pielikums - Endovaskulāra trombektomija no precerebrālām un cerebrālām artērijām. Par periodu līdz 2021. gada 31. jūlijam rēķinus iesniegusi Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca, kopsummā 490 118 euro.  Savukārt Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca informē par tehniskām problēmām rēķinu sagatavošanā, bet iestādes norādītā prognozējamā rēķinu summa apmaksai sastāda 327 572 euro. Tādējādi II pusgada 5 mēnešu prognozē iekļauta arī Rīgas Austrumu klīniskās universitātes rēķinu apmaksas summa.
     - Samaksu par veselības aprūpes pakalpojumiem, kas sniegti personai ar prognozējamu invaliditāti vai ilgstoši slimojošām personām darbspējīgā vecumā, ar mērķi novērst iespējamas invaliditātes iestāšanos – prognozēts finansējuma pieaugums par 5% pret sākotnēji gadam plānoto apjomu. Pakalpojumu programmas pieaugums balstīts uz iepriekšējo gadu datiem, kad ik gadu palielinās programmas faktiskā izpilde. Arī 2021 7 mēnešu izpilde šajā programmā sastāda 105%. Šī programma ir īpaši būtiska, jo tajā tiek nodrošināti pakalpojumi personām darbspējīgā vecumā, lai novērstu invaliditāti un darbspējas zudumu, personas var atgriezties darbā, veikt nodokļu iemaksas valsts budžetā, būt sociāli aktīvi, kas savukārt rada ieguvumus ekonomikai ilgtermiņa perspektīvā.


Neliels palielinājums pozīcijā "Piemaksājamās manipulācijās" skaidrojams ar to, ka 2.pusgada 5 mēnešos (augusts-decembris) nemainoties pacientu skaitam ir plānots palielināt finansējumu pozīcijās -  "Piemaksa par Covid diagnostiku Interleikīns un hemodialīzes ogles filtri" un "Piemaksa par hronisko pacientu aprūpi  pacientiem, kuri pārvesti no augstāka līmeņa ārstniecības iestādi uz zemāku (urostomas, gastrostoma,trahiostoma, nefrostoma, medicīniskais uzturs), nodrošinot finansējumu īpašai aprūpei pacientiem (pakalpojums uzsākts ar 01.07.2021.).

Finansējuma avots: valsts budžeta programma 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2021.gadā ir 13 541 108 euro, tai skaitā: 13 541 108 euro apmērā nepieciešams segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” (veikti indikatīvi aprēķini, skatīt 2.pielikumu), kas sadalās - 2021.gadā – 11 179 028 euro un 2022.gadā 2 362 080 euro .

Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2022.gadā 2 362 080 euro nepieciešams segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Noteikumu 243.1 apakšpunktā iekļautajiem pasākumiem, kas ir radušies saistībā ar Covid - 19 infekcijas uzliesmojumu un seku novēršanu, nepieciešamos izdevumus ne vairāk kā 11 179 028 euro apmērā segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Noteikumu 243.1 apakšpunktā iekļautajiem pasākumiem, kas ir radušies saistībā ar Covid - 19 infekcijas uzliesmojumu un seku novēršanu 2021. gada decembra mēnesī, nepieciešamos izdevumus ne vairāk kā 2 362 080 euro apmērā segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2022. gadā.

Lai arī Veselības ministrijai papildus nepieciešamais finansējums Covid pacientu ārstēšanai 2021.gadā  ir 13 541 108 euro, kopumā plānotais deficīts plānveida  stacionārajā aprūpē ir sagaidāms vēl lielāks, jo šobrīd ir izveidojies finanšu līdzekļu deficīts, lai  apmaksātu rēķinus kopsummā par 2021.gadu par Latvijā sociāli apdrošinātām personām citās ES dalībvalstīs sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem ir  14 971 649 euro apmērā. Tātad kopumā prognozējamais deficīts iepriekš minēto izdevumu pozīcijās kopā ir 28 512 757 euro.

Tā kā jautājums par plānojamo deficītu par Latvijā sociāli apdrošinātām personām citās ES dalībvalstīs sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem 14 971 649 euro apmērā neizriet no sagatavotās noteikumu redakcijas, Veselības ministrija vērsīsies Ministru kabinetā ar atsevišķu līdzekļu pieprasījumu deficīta segšanai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Noteikumu 248.punktā iekļautajiem pasākumiem, kas ir radušies saistībā ar Covid - 19 infekcijas uzliesmojumu un seku novēršanu, nepieciešamos izdevumus Veselības ministrijai nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, pārstrukturizējot sniedzamos veselības aprūpes pakalpojumus, nepieciešamības gadījumā daļēji vai pilnībā ierobežojot plānveida veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.

Veselības ministrijai normatīvos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektus par finanšu līdzekļu piešķiršanu atbilstoši faktiski nepieciešamajam finansējuma apmēram no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši šā protokola 2. un  3. punktam.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Informāciju par veiktajiem grozījumiem plānots ievietot Veselības ministrijas un Nacionālā veselības dienesta tīmekļvietnē.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Nacionālais veselības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
-