24-TA-2675: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumos Nr. 841 "Kārtība, kādā tiek vākta un apkopota informācija par lauksaimniecības produktu cenām un tirdzniecības apjomiem noteiktā pārskata periodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojums Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" (turpmāk – rīkojums Nr. 743).
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Komisijas 2023. gada 31. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2023/1579, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2022/2379 piemēro attiecībā uz lauksaimniecības produktu cenu statistiku
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots saistībā ar Lauksaimniecības datu centra (turpmāk – LDC) likvidāciju un tā līdzšinējo funkciju un valsts pārvaldes uzdevumu nodošanu Lauku atbalsta dienestam (turpmāk – LAD), kā arī jaunām regulas prasībām attiecībā uz lauksaimniecības resursu cenām, kas stāsies spēkā no 2025. gada 1.janvāra.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Rīkojuma Nr. 743 2. punktā noteikts, ka LAD ar 2025. gada 1. janvāri ir LDC funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, finanšu līdzekļu, bilancē esošās kustamās mantas, lietvedības un nepieciešamā apjoma personāla resursu pārņēmējs.
Eiropas Komisijas 2023. gada 31. jūlija Īstenošanas regulu (ES) 2023/1579, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2022/2379 piemēro attiecībā uz lauksaimniecības produktu cenu statistiku, piemēro no 2025. gada 1.janvāra.
Eiropas Komisijas 2023. gada 31. jūlija Īstenošanas regulu (ES) 2023/1579, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2022/2379 piemēro attiecībā uz lauksaimniecības produktu cenu statistiku, piemēro no 2025. gada 1.janvāra.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Patreiz Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumos Nr. 841 "Kārtība, kādā tiek vākta un apkopota informācija par lauksaimniecības produktu cenām un tirdzniecības apjomiem noteiktā pārskata periodā" (turpmāk - noteikumi Nr.841) ir noteikts, ka LDC apkopo atsevišķu produktu cenas un tirdzniecības apjomus.
Noteikumos Nr.841 ir arī noteikts, ka banānu importētāji un vairumtirgotāji katru nedēļu sniedz banānu vairumtirdzniecības cenas.
Noteikumi Nr.841 paredz, ka šobrīd lauksaimniecības resursu cenas sniedz minerālmēslu, lopbarības, augu aizsardzības līdzekļu un sēklu tirgotāji.
Noteikumu Nr.841 17. punkts nosaka, ka informācijas sniedzēji aizpilda anketas, paraksta tās un glabā anketu oriģinālus 1 gadu.
Noteikumos Nr.841 ir arī noteikts, ka banānu importētāji un vairumtirgotāji katru nedēļu sniedz banānu vairumtirdzniecības cenas.
Noteikumi Nr.841 paredz, ka šobrīd lauksaimniecības resursu cenas sniedz minerālmēslu, lopbarības, augu aizsardzības līdzekļu un sēklu tirgotāji.
Noteikumu Nr.841 17. punkts nosaka, ka informācijas sniedzēji aizpilda anketas, paraksta tās un glabā anketu oriģinālus 1 gadu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma Nr. 743 1. punktā ir noteikts, ka LDC tiek likvidēts un līdz 2025. gada 1. janvārim rīkojuma 2. punktā minētie valsts pārvaldes uzdevumi jānodod LAD. LAD pārziņā būs arī rīkojuma Nr. 743 2.1. apakšpunktā minētā lauksaimniecības un zivsaimniecības nozares informācijas sistēmu pārvaldība – datubāzu un reģistru uzturēšana un attīstība, tostarp saskarnes izveide datu apmaiņai ar ārējām sistēmām un nozares koplietošanas informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūras uzturēšana.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt attiecīgo tiesību normu regulējumu, aizstājot vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Problēmas apraksts
Banānu cenu ziņošanas prasība ir noteikta Komisijas 2017. gada 20.aprīļa Īstenošanas regulā (ES) 2017/1185, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 1307/2013 un (ES) Nr. 1308/2013 piemēro attiecībā uz informācijas un dokumentu paziņošanu Komisijai, un ar ko groza un atceļ vairākas Komisijas regulas. Šī regula nosaka, ka cenas ziņo tās dalībvalstis, kurās vienā kalendārajā gadā pārdod vairāk nekā 50 000 tonnu dzelteno banānu. Tā kā Latvija šo slieksni nesasniedz, tad šobrīd mēs ziņojam banānu cenas brīvprātīgi. Tomēr, lai mazinātu administratīvo slogu gan informācijas sniedzējiem, gan saņēmējiem, būtu lietderīgi atteikties no šādas informācijas apkopošanas.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams svītrot prasību banānu importētājiem un vairumtirgotājiem sniegt informāciju.
Problēmas apraksts
2025. gada 1.janvārī stājas spēkā Eiropas Komisijas 2023. gada 31. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2023/1579, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2022/2379 piemēro attiecībā uz lauksaimniecības produktu cenu statistiku.
Līdz šim lauksaimniecības resursu cenas/indeksi tika apkopotas un ziņotas saskaņā ar džentelmeņu vienošanos. Jaunie nosacījumi paredz ievākt vairāk informācijas.
Šobrīd daļu no resursu cenām apkopo Agroresursu un ekonomikas institūts saskaņā ar Noteikumiem Nr.841. Papildus nāk klāt informācija par lauksaimniecības tehniku, veterinārmedicīnas izdevumiem, kā arī jau esošie resursi papildus tiek detalizēti sadalīti (piemēram, minerālmēsli smalki sadalīti pa nosaukumiem).
Līdz šim lauksaimniecības resursu cenas/indeksi tika apkopotas un ziņotas saskaņā ar džentelmeņu vienošanos. Jaunie nosacījumi paredz ievākt vairāk informācijas.
Šobrīd daļu no resursu cenām apkopo Agroresursu un ekonomikas institūts saskaņā ar Noteikumiem Nr.841. Papildus nāk klāt informācija par lauksaimniecības tehniku, veterinārmedicīnas izdevumiem, kā arī jau esošie resursi papildus tiek detalizēti sadalīti (piemēram, minerālmēsli smalki sadalīti pa nosaukumiem).
Risinājuma apraksts
Nepieciešams papildināt lauksaimniecības resursu sniedzēju loku ar lauksaimniecības tehnikas tirgotājiem, veterināro medikamentu tirgotājiem un veterināro pakalpojumu sniedzējiem, kā arī papildināt lopbarības ražotājus ar lopbarības tirgotājiem. Papildus tiek dzēsti pielikumi, jo ziņojamo produktu klāsts ir plašs un komplicēts, kas ir regulāri jāpārskata un jāpiemēro atbilstoši tirgus situācijai un regulas prasībām. Tādēļ būtu lietderīgāk ļaut Agroresursu un ekonomikas institūtam pašam noteikt nepieciešamo produktu sarakstu un informēt par to ziņotājus.
Problēmas apraksts
Anketu drukāšana un uzglabāšana vairs nav aktuāla.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt, ka informācijas sniedzējs sniedz informāciju iepriekš noteiktā termiņā un veidā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Banānu importētājiem un vairumtirgotājiem vairs nebūs jāsniedz iknedēļas cenu informācija, tādējādi mazināsies to administratīvais slogs.
Lauksaimniecības tehnikas, lopbarības un veterināro medikaamentu tirgotājiem un veterināro pakalpojumu sniedzējiem būs jāsniedz papildus informācija katru ceturksni.
Lauksaimniecības tehnikas, lopbarības un veterināro medikaamentu tirgotājiem un veterināro pakalpojumu sniedzējiem būs jāsniedz papildus informācija katru ceturksni.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Lauksaimniecības nozare ir tiešā veidā atkarīga no lauksaimniecības resursu tirgus. Papildus informācija par resursu cenām un to tendencēm, ļaus labāk paredzēt tirgus tendences.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1579
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 31. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2023/1579, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2022/2379 piemēro attiecībā uz lauksaimniecības produktu cenu statistiku
Apraksts
Regula paredz lauksaimniecības resursu indeksu paziņošanas kārtību, nosakot produktus un termiņus.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 31. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2023/1579, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2022/2379 piemēro attiecībā uz lauksaimniecības produktu cenu statistiku
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce
12.4 punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Agroresursu un ekonomikas institūtsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
- Agroresursu un ekonomikas institūts
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
LAD tiek paplašināts veicamo valsts pārvaldes uzdevumu apjoms, pārņemot tos, ko līdz šim pildīja LDC.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
