24-TA-2491: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 337 "Skrepi slimības uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojums Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" (turpmāk – rīkojums Nr. 743)
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, ievērojot Lauksaimniecības datu centra (turpmāk – datu centrs) likvidāciju un tā līdzšinējo funkciju un valsts pārvaldes uzdevumu nodošanu Lauku atbalsta dienestam (turpmāk – LAD), tostarp lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrācijas, datubāzu un reģistru uzturēšanas jomā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Rīkojuma Nr. 743 2. punktā noteikts, ka LAD ar 2025. gada 1. janvāri ir datu centra funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, finanšu līdzekļu, bilancē esošās kustamās mantas, lietvedības un nepieciešamā apjoma personāla resursu pārņēmējs.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rīkojuma Nr. 743 1. punktā ir noteikts, ka datu centrs tiek likvidēts un līdz 2025. gada 1. janvārim rīkojuma 2. punktā minētie valsts pārvaldes uzdevumi jānodod LAD. LAD pārziņā būs arī rīkojuma Nr. 743 2.1. apakšpunktā minētā lauksaimniecības un zivsaimniecības nozares informācijas sistēmu pārvaldība – datubāzu un reģistru uzturēšana un attīstība, tostarp saskarnes izveide datu apmaiņai ar ārējām sistēmām un nozares koplietošanas informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūras uzturēšana, kā arī rīkojuma Nr. 743 2.2. apakšpunktā minēto dzīvnieku novietņu un dzīvnieku reģistrēšana, identifikācija un izsekojamības nodrošināšana.
Valsts budžeta 2025. gadam pavadošo likumprojektu paketē (1. lasījums) ietverts
1) likumprojekts "Grozījumi Lauku atbalsta dienesta likumā" (720/Lp14);
2) likumprojekts "Grozījums Veterinārmedicīnas likumā" (721/Lp14);
3) likumprojekts "Grozījumi Dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba likumā" (722/Lp14);
4) likumprojekts "Grozījums Dzīvnieku barības aprites likumā" (723/Lp14).
Spēkā esošo Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumu Nr. 337 "Skrepi slimības uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 337)
1) 8.2. apakšpunkts paredz valsts zinātniskajam institūtam “Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"” (turpmāk – BIOR) pienākumu skrepi laboratorisko izmeklējumu rezultātus nosūtīt datu centram;
2) 10. punkts paredz šķirnes lauksaimniecības dzīvnieku audzētāju organizācijas (turpmāk – audzētāju organizācija) pienākumu laboratorisko izmeklējumu rezultātus reģistrēt datu centra datubāzē;
3) 22.1.1. apakšpunkts un 25. punkts noteic, ka Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – PVD) reģistrē datu centra datubāzē nenozīmīga skrepi riska vai kontrolēta skrepi riska novietnes statusu;
4) 26. un 44. punkts paredz datu centra pienākumu savas tīmekļvietnes publiskajā sadaļā uzturēt aktuālu sarakstu par novietnēm, kurām piešķirts un saglabāts nenozīmīga skrepi riska vai kontrolēta skrepi riska novietnes statuss, kā arī rezistences pret skrepi I līmeņa, II līmeņa vai III līmeņa novietnes statuss, norādot novadu, pagastu un novietnes numuru;
5) 40. punkts noteic, ka PVD situācijā, kad datu centra datubāzē nav reģistrēti kontroles vai patoloģiskā materiāla paraugu laboratorisko izmeklējumu rezultāti, no dzīvnieku īpašnieka vai turētāja, kas iesniedzis iesniegumu par rezistences pret skrepi I līmeņa, II līmeņa vai III līmeņa statusa piešķiršanu novietnei, pieprasa testēšanas pārskatu kopijas;
6) 42.1. apakšpunkts un 43. punkts noteic, ka PVD reģistrē datu centra datubāzē skrepi I līmeņa, II līmeņa vai III līmeņa novietnes statusu;
7) 47.1 punkts paredz datu centra pienākumu klasificēt un attiecīgi reģistrēt jērus r1 priona proteīna genotipa klasē;
8) 54. punkts paredz datu centra pienākumu sadarbībā ar PVD izveidot un uzturēt datubāzi, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 22. maija Regulas (EK) Nr. 999/2001, ar ko paredz noteikumus dažu transmisīvo sūkļveida encefalopātiju profilaksei, kontrolei un apkarošanai, (turpmāk – regula Nr. 999/2001) VII pielikuma C nodaļas 1. daļas 2. punktā noteiktajām prasībām, t. i., ka datubāzē atrodama informācija par dzīvniekiem, no kuriem ņemti paraugi selekcijas programmā, – identifikācijas numuri, šķirne un genotipa laboratorisko izmeklējumu rezultāti;
9) 55.1. apakšpunkts paredz dzīvnieku īpašnieka vai turētāja pienākumu nodrošināt, ka novietnē turētie dzīvnieki ir identificēti un reģistrēti datu centra datubāzē;
10) 2., 3. un 5. pielikums noteic, ka dzīvnieku īpašnieks vai turētājs iesniegumā par nenozīmīga skrepi riska vai kontrolēta skrepi riska novietnes statusa, kā arī rezistences pret skrepi I līmeņa, II līmeņa vai III līmeņa novietnes statusa piešķiršanu norāda datu centra reģistrā piešķirto ganāmpulka un novietnes reģistrācijas numuru;
11) 6. pielikums paredz, ka dzīvnieki ir identificēti un reģistrēti datu centra datubāzē.
Valsts budžeta 2025. gadam pavadošo likumprojektu paketē (1. lasījums) ietverts
1) likumprojekts "Grozījumi Lauku atbalsta dienesta likumā" (720/Lp14);
2) likumprojekts "Grozījums Veterinārmedicīnas likumā" (721/Lp14);
3) likumprojekts "Grozījumi Dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba likumā" (722/Lp14);
4) likumprojekts "Grozījums Dzīvnieku barības aprites likumā" (723/Lp14).
Spēkā esošo Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumu Nr. 337 "Skrepi slimības uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 337)
1) 8.2. apakšpunkts paredz valsts zinātniskajam institūtam “Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"” (turpmāk – BIOR) pienākumu skrepi laboratorisko izmeklējumu rezultātus nosūtīt datu centram;
2) 10. punkts paredz šķirnes lauksaimniecības dzīvnieku audzētāju organizācijas (turpmāk – audzētāju organizācija) pienākumu laboratorisko izmeklējumu rezultātus reģistrēt datu centra datubāzē;
3) 22.1.1. apakšpunkts un 25. punkts noteic, ka Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – PVD) reģistrē datu centra datubāzē nenozīmīga skrepi riska vai kontrolēta skrepi riska novietnes statusu;
4) 26. un 44. punkts paredz datu centra pienākumu savas tīmekļvietnes publiskajā sadaļā uzturēt aktuālu sarakstu par novietnēm, kurām piešķirts un saglabāts nenozīmīga skrepi riska vai kontrolēta skrepi riska novietnes statuss, kā arī rezistences pret skrepi I līmeņa, II līmeņa vai III līmeņa novietnes statuss, norādot novadu, pagastu un novietnes numuru;
5) 40. punkts noteic, ka PVD situācijā, kad datu centra datubāzē nav reģistrēti kontroles vai patoloģiskā materiāla paraugu laboratorisko izmeklējumu rezultāti, no dzīvnieku īpašnieka vai turētāja, kas iesniedzis iesniegumu par rezistences pret skrepi I līmeņa, II līmeņa vai III līmeņa statusa piešķiršanu novietnei, pieprasa testēšanas pārskatu kopijas;
6) 42.1. apakšpunkts un 43. punkts noteic, ka PVD reģistrē datu centra datubāzē skrepi I līmeņa, II līmeņa vai III līmeņa novietnes statusu;
7) 47.1 punkts paredz datu centra pienākumu klasificēt un attiecīgi reģistrēt jērus r1 priona proteīna genotipa klasē;
8) 54. punkts paredz datu centra pienākumu sadarbībā ar PVD izveidot un uzturēt datubāzi, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 22. maija Regulas (EK) Nr. 999/2001, ar ko paredz noteikumus dažu transmisīvo sūkļveida encefalopātiju profilaksei, kontrolei un apkarošanai, (turpmāk – regula Nr. 999/2001) VII pielikuma C nodaļas 1. daļas 2. punktā noteiktajām prasībām, t. i., ka datubāzē atrodama informācija par dzīvniekiem, no kuriem ņemti paraugi selekcijas programmā, – identifikācijas numuri, šķirne un genotipa laboratorisko izmeklējumu rezultāti;
9) 55.1. apakšpunkts paredz dzīvnieku īpašnieka vai turētāja pienākumu nodrošināt, ka novietnē turētie dzīvnieki ir identificēti un reģistrēti datu centra datubāzē;
10) 2., 3. un 5. pielikums noteic, ka dzīvnieku īpašnieks vai turētājs iesniegumā par nenozīmīga skrepi riska vai kontrolēta skrepi riska novietnes statusa, kā arī rezistences pret skrepi I līmeņa, II līmeņa vai III līmeņa novietnes statusa piešķiršanu norāda datu centra reģistrā piešķirto ganāmpulka un novietnes reģistrācijas numuru;
11) 6. pielikums paredz, ka dzīvnieki ir identificēti un reģistrēti datu centra datubāzē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt attiecīgo tiesību normu regulējumu, aizstājot vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests". Vienlaikus jāprecizē noteikumos Nr. 337 lietotais terminš "datubāze", lai nodrošinātu atbilstību jomu reglamentējošajos normatīvajos aktos lietotajiem terminiem un būtu minēts reģistra nosaukums, t. i., lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrs.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt attiecīgo tiesību normu regulējumu, aizstājot vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" (saīsināti "datu centrs") ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests". Termins "datubāze" jāaizstāj ar jomu reglamentējošajos normatīvajos aktos lietoto teminu "lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrs" (saīsināti – reģistrs).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- aitu un kazu sugas dzīvnieku īpašnieki un turētāji
Ietekmes apraksts
Turpmāk aitu un kazu sugas dzīvnieki būs jāreģistrē LAD uzturētā lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrā, kurā tiks reģistrēta arī informācija par novietnes stausu un noteikumos Nr. 337 noteikto laboratorisko izmeklējumu rezultāti. LAD turpinās sniegt datu centra pakalpojumus.
Juridiskās personas
- aitu un kazu sugas dzīvnieku īpašnieki un turētāji
Ietekmes apraksts
Turpmāk aitu un kazu sugas dzīvnieki būs jāreģistrē LAD uzturētā lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrā, kurā tiks reģistrēta arī informācija par novietnes stausu un noteikumos Nr. 337 noteikto laboratorisko izmeklējumu rezultāti. LAD turpinās sniegt datu centra pakalpojumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32001R0999
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 22. maija Regula (EK) Nr. 999/2001, ar ko paredz noteikumus dažu transmisīvo sūkļveida encefalopātiju profilaksei, kontrolei un apkarošanai
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 22. maija Regula (EK) Nr. 999/2001, ar ko paredz noteikumus dažu transmisīvo sūkļveida encefalopātiju profilaksei, kontrolei un apkarošanai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 999/2001 VII pielikuma C nodaļas 1. daļas 2. punkts
Noteikumu projekta 1.11. apakšpunkts (noteikumu Nr. 337 54. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Līdz šim ieviestās, no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības netiek mainītas, ietekmētas vai nepārņemtas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekta 1.11. apakšpunktā dotas atsauces uz regulas 999/2001 VII pielikuma C nodaļas 1. daļas 2. punktu par tajā minēto datubāzes izveidošanu un uzturēšanu. Regulā paredzētā rīcības brīvība nav šī projekta mērķis.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Lēmums par datu centra likvidāciju un tā valsts pārvaldes uzdevumu nodošanu LAD pieņemts Ministru kabineta 2024. gada 10. septembra sēdē. Tā kā noteikumu projekts nodrošina rīkojumā Nr. 743 dotā uzdevuma izpildi un attiecas uz valsts pārvaldes iekšējo reorganizāciju, sabiedrības līdzdalība projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
- Pārtikas un veterinārais dienests
- Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Jā
Tiks likvidēts Lauksaimniecības datu centrs.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
LAD, pārņemot datu centra līdz šim pildītos uzdevumus, tiek paplašināts pildāmo valsts pārvaldes uzdevumu daudzums.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
PVD un BIOR pildāmie uzdevumi pēc būtības nemainās, bet tiek mainīta iestāde, kurā jāiesniedz vai kuras uzturētajā reģistrā jāreģistrē informācija.
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi