Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-2303: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumos Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2023.gada 13.jūlija sēdes protokola Nr. 36 62 § 3.punkts noteic Klimata un enerģētikas ministrijai izvērtēt Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumu Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem" 33.1 un 33.2 punktā ietvertās kārtības atbilstību administratīvā procesa principiem un sagatavot grozījumus noteikumos, lai nodrošinātu, ka tiesības komersantam, kas darbojas kā biomasas birža, apliecināt biomasas kurināmā atbilstību noteikumu prasībām tiek iegūtas Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai precizētu (mainītu) kārtību kā Latvijā reģistrēts komersants, kas darbojas kā biomasas birža var sākt apliecināt atbilstību Ministru kabineta 2022.gada 2.novembra noteikumos Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem" noteiktajiem nosacījumiem attiecībā uz cieto biomasas kurināmo, kas ir iegādāts konkrētajā biomasas biržā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Spēkā stāšanās termiņš ir noteiks saistībā ar administratīvā procesa nosacījumu iekļaušanu Noteikumos Nr. 686 (Noteikumu projekta 1.11.apakšpunktā izteiktais Noteikumu Nr. 686 42.1 punkts)

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022.gada 2.novembra noteikumu Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem" (turpmāk - Noteikumi Nr. 686) 33.1 punktā ir noteikts, ka Latvijā reģistrēts komersants, kas darbojas kā biomasas birža, var sākt nodrošināt atbilstības Noteikumiem Nr.686 prasībām apliecināšanu pēc konkrētā komersanta iekļaušanas Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā. Noteikumu Nr.686 33.2 punktā ir noteikta šādu biomasas biržu uzraudzība, kur negatīva rezultāta gadījumā komersants ir jāizslēdz no Noteikumu Nr. 686 5.pielikuma, lai tas vairs nevarētu nodrošināt atbilstības apliecināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Noteikumos Nr. 686 ir noteikts, ka biomasas birža var apliecināt atbilstību ilgtspējas un emisiju samazināšanas kritērijiem, ja tā ir iekļauta Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā, kas pēc būtības nozīmē, ka biomasas biržas iekļaušana 5.pielikumā ir atļaujas izsniegšana biomasas biržai nodrošināt atbilstības apliecināšanu.
Ir atzīstams, ka šāds risinājums neatbilst nacionālajai tiesību sistēmai, kā arī nav efektīvs, jo:
- priekšnoteikums būt iekļautam minētajā pielikumā nav pakļauts juridiskiem kritērijiem
- nav atrunāta un komersantiem skaidri atrunāta kārtība iekļaušanai Noteikumu Nr. 6868 5.pielikumā
- regulējums pēc rakstura atbilst nevis normatīviem, t.i., tiesību normas ietverošiem tiesību aktiem, bet individuāliem, t.i., tiesību normu piemērošanas aktiem.
Tāpat Noteikumos Nr. 686 nav noteikts, kādā iestādē un izpildoties kādiem nosacījumiem, komersants var vērsties, lai saņemtu atļauju (tiesības) veikt apliecināšanas nodrošināšanu;

Tādējādi:
1) varētu tikt apdraudēta komersanta pieeja tiesai. Ja atļauja apliecināt ir komersanta iekļaušana noteikumu Nr. 686 5. pielikumā (tātad vienīgi svītrošanas no pielikuma gadījumā atļauja vairs nepastāv), nav viennozīmīgi skaidras pārsūdzības iespējas vispārējā jurisdikcijas tiesā gadījumā, ja komersantu tomēr neiekļauj minētajā pielikumā vai komersants no tā tiek svītrots;
2) atļaujas saņemšanai nav precīzi nosakāms, vienveidīgs termiņš, bet tas ir atkarīgs no konkrēto grozījumu noteikumos Nr. 686 saskaņošanas gaitas un no noteikumu projekta izskatīšanas Valsts kancelejā un apstiprināšanas Ministru kabinetā gaitas.
Risinājuma apraksts
Tiek ierosināts, ka atļauju veikt atbilstības apliecināšanu, izpildoties noteiktiem kritērijiem, piešķir Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk - BVKB), un attiecīgā biomasas birža un tās atļauja tiek publiskota BVKB tīmekļa vietnē. Vienlaikus, lai saglabātu pēctecību un neapdraudētu jau šobrīd Noteikumu Nr.686 5.pielikumā iekļautos komersantus, Noteikumu Nr.686 5.pielikums tiek saglabāts, nosakot arī ka Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā komersanti varētu būt iekļauti tikai līdz 2023.gada 31.decembrim. Tādējādi pēc 2023.gada 31.decembra atbilstības apliecināšanu nodrošināt komersants varēs tikai ar saņemtu BVKB atļauju.
Noteikumu projekts noteic to, ka pēc 2023.gada 31.decembra Latvijā reģistrēts komersants, kas darbojas kā biomasas birža apliecina no meža biomasas izejvielām ražotā cietā biomasas kurināmā atbilstību šo noteikumu III, IV, VI un VII nodaļā noteiktajām prasībām, ja tas izstrādā un piemēro atbilstošas atbilstības apliecināšanas procedūras un ja tas ir saņēmis BVKB atļauju.
Ministrija minēto atļauju izdod, pamatojoties uz komersanta iesniegto iesniegumu, kam pievienoti noteikumu projektā noteiktie dokumenti (procedūras un informācijas tehnoloģiju risinājumi), mēneša laikā.
Noteikumu projektā tiek saglabāts Noteikumu Nr. 686 33.2 punktā noteiktais nosacījums par uzraudzību, tomēr nosakot, ka BVKB veic Latvijā reģistrētu komersantu, kas iekļauti 5.pielikumā vai kuriem izsniegtas atļaujas šo noteikumu ietvaros, uzraudzību un negatīvu secinājumu gadījumā var atcelt komersantam izsniegto atļauju vai klimata un enerģētikas ministrs var ierosināt grozījumus Noteikumos Nr.686 komersantu izslēgšanai no 5.pielikuma.
Tādējādi šajā risinājumā Latvijā reģistrētajam komersantam, kas darbojas kā biomasas birža, pēc 2023.gada 31.decembra tiks izsniegta BVKB atļauja, lai komersants varētu nodrošināt atbilstības apliecināšanu, un tādējādi tiks pieņemts administratīvais akts, uz kuru tiek piemērots Administratīvā procesa likums gan atļaujas izsniegšanas, gan atļaujas atcelšanas gadījumos un komersantam vai sabiedrībai būs iespējams īstenot savas tiesības par pieeju tiesai un būs noteikts konkrēts termiņš atļaujas saņemšanai.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 686 nav noteikta datu apmaiņa, kā energoresursu informācijas sistēmā tiks iekļauti / noteikti tie komersanti, kuru iekārtās tiek izmantota cietā biomasa vai biogāze, kuriem ir pienākums nodrošināt izmantotā kurināmā atbilstību ilgtspējas un/vai emisiju ietaupījumu kritērijiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts noteic pienākumu Valsts vides dienestam reizi gadā atvērto datu portālā publicēt to komersantu sarakstu, kuru iekārtas pārsniedz Noteikumu Nr. 686 5.1.punktā noteikto jaudas robežlielumu vai kurām ir izsniegta siltumnīcefekta gāzu emisijas atļauja, lai sistēmā būtu iespējams izveidot komersantu, uz kuriem attiecas pienākums nodrošināt atbilstību ilgtspējas kritērijiem, saraksts. Vienlaikus Noteikumu projekts noteic pienākumu Centrālai statistikas pārvaldei šo informāciju iesniegt BVKB reizi gadā, izmantojot citus informācijas iesniegšanas veidus.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 686 nav iekļauta Direktīvas 2018/2001 31.panta 2.pantā iekļautā iespēja iesniegt Eiropas Komisijā dalībvalstu ziņojumus, kuros ir ietverta informācija par tipiskajām siltumnīcefekta gāzu emisijām, ko rada lauksaimniecības izejvielu audzēšana to teritorijā esošajās platībās, kuras klasificētas kopējās statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas (NUTS) 2. līmenī vai sīkākā NUTS klasifikācijas līmenī saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 26. maija Regulu (EK) Nr. 1059/2003 par kopējas statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas (NUTS) izveidi. Minētajiem ziņojumiem pievieno emisiju līmeņa aprēķināšanai izmantotās metodes un datu avotu aprakstu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts noteic pienākumu Klimata un enerģētikas ministrijai sadarbībā ar Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti (turpmāk - LBTU) izstrādāt iepriekšminēto Latvijas ziņojumu par tipiskajām siltumnīcefekta gāzu emisijām, ko rada lauksaimniecības izejvielu audzēšana Latvijā esošajās platībās NUTS2. Ziņojumā ir jāiekļauj apraksts par emisiju aprēķina metodi un izmantotajiem datiem, kur aprēķini un datu izvēle ir noteikta Komisijas 2022. gada 14. jūnija Īstenošanas regulas (ES) 2022/996 par ilgtspējas kritēriju, siltumnīcefekta gāzu emisiju aiztaupījuma kritēriju un zema netiešas zemes izmantojuma maiņas riska kritēriju verifikācijas noteikumiem (turpmāk - Regula 2022/996) VII pielikumā, un aprēķinu metodei ir pilnībā jāatbilst tai metode, kas tiek izmantota siltumnīcefekta gāzu emisiju inventarizācijas sagatavošanā.
Tāpēc arī ziņojuma izstrādes sadarbības partneris ir noteikts LBTU, jo saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 25.oktobra noteikumu Nr. 675 "Siltumnīcefekta gāzu inventarizācijas sistēmas, prognožu sistēmas un sistēmas ziņošanai par pielāgošanos klimata pārmaiņām izveidošanas un uzturēšanas kārtība" 20.punktu LBTU veic siltumnīcefekta gāzu emisiju aprēķinus lauksaimniecības sektoram. Līdz ar to ir secināms, ka LBTU ir lielākā kompetence un zināšanas siltumnīcefekta gāzu emisiju aprēķiniem lauksaimniecības sektoram, un LBTU būs spējīga veikt nepieciešamos aprēķinus arī ziņojumam par tipiskajām lauksaimniecības izejvielu audzēšanas siltumnīcefekta gāzu emisijām Latvijas teritorijai (NUTS2 dalījumā visa Latvijas teritorija ir viens reģions).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Noteikumu projekts ir alternatīvs risinājums spēkā esošajam regulējumam.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs komersantus, kas darbosies kā biomasas birža un kas vēlēsies saņemt atļauju nodrošināt atbilstības apliecināšanu saskaņā ar Noteikumos Nr.686 minēto kārtību
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība, Informācijas un komunikācijas pakalpojumi, Finanšu un apdrošināšanas darbības
Nozaru ietekmes apraksts
Tiktu ietekmēti Latvijā reģistrēti komersanti, kas darbojas kā biomasas birža, kas pēc būtības varētu būt dažādu nozaru komersanti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Tiks uzlabota komersantu konkurētspēja, jo ātrāk būs iespējams dot atļauju jaunam komersantam, kas darbojas kā biomasas birža, nodrošināt atbilstības Noteikumos Nr. 686 noteiktajiem kritērijiem apliecināšanu, tādējādi komersanti ātrāk varēs izmantot šādu biomasas biržu atbilstības apliecināšanai un gūt pārliecīgu, ka šādā biomasas biržā iegādātais kurināmais atbilst ilgtspējas kritērijiem.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiks uzlabota komersantu konkurētspēja, jo ātrāk būs iespējams dot atļauju jaunam komersantam, kas darbojas kā biomasas birža, nodrošināt atbilstības Noteikumos Nr. 686 noteiktajiem kritērijiem apliecināšanu, tādējādi komersanti ātrāk varēs izmantot šādu biomasas biržu atbilstības apliecināšanai un gūt pārliecīgu, ka šādā biomasas biržā iegādātais kurināmais atbilst ilgtspējas kritērijiem.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Tiks uzlabota komersantu konkurētspēja, jo ātrāk būs iespējams dot atļauju jaunam komersantam, kas darbojas kā biomasas birža, nodrošināt atbilstības Noteikumos Nr. 686 noteiktajiem kritērijiem apliecināšanu, tādējādi uzlabot biomasas biržu konkurenci.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
visi uzņēmumi
Vērtības nozīme:
Jaunā kārtība, kas ir noteikta Noteikumu projekta 1.11.apakšpunktā, attieksies tikai uz tiem komersantiem, kas darbojas kā biomasas birža, kas līdz 2023.gada 31.decembrim nav iekļauti Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā un kas pēc 2024.gada 1.janvāra vēlēsies nodrošināt atbilstības ilgtspējas un emisiju ietaupījumu kritērijiem apliecināšanu. Šobrīd Klimata un enerģētikas ministrija neparedz, ka varētu būt vēl kādi jauni komersanti, kas Latvijā vēlēsies darboties kā biomasas birža un nodrošināt atbilstību Noteikumos Nr. 686 noteiktajiem kritērijiem.
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
1. Noteikumu projektā ir paredzēti papildu pienākumi LBTU tipisko lauksaimniecības izejvielu audzēšanas siltumnīcefekta gāzu emisiju aprēķinam Latvijas teritorijai (NUTS2 reģionam), kur saskaņā ar Regulu 2022/996 un Eiropas Komisijas norādēm tipisko siltumnīcefekta gāzu emisiju aprēķiniem ir jābūt veiktiem ar siltumnīcefekta gāzu emisiju inventarizācijām izmantotajām emisiju aprēķina metodēm un izmantojot noteiktā vadlīnijas. Finansējums plānots (atkarībā no tā, kādā apjomā šeit minētajās budžeta programmās būs pieejams finansējums minētajām darbībām):
1) Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta programmas „Emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu instrumenti” (33.00.00) apakšprogrammas 33.01.00 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta administrācija", jo saskaņā ar likuma "Par piesārņojumu" 32.2 panta 44 daļas 3.punkta nosacījumiem, kas paredz, ka emisija kvotu izsolīšanas ieņēmumi ir izmantojami “3) Konvencijas un tās Kioto protokola saistību, kā arī citu starptautisko saistību izpildei siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas jomā”;
2) Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” ņemot vērā Ministru kabineta 2023. gada 12.oktobra rīkojuma Nr.673 “Kompleksi pasākumi obligātā iepirkuma komponentes problemātikas risināšanai un elektroenerģijas tirgus attīstībai” 5.1.2. punktu.
Noteikumu projekta virzības ietvarā precīzs finansējums, kas būs nepieciešams LBTU nav. Finansējuma avoti, veicamās darbības un finansējuma apjoms tiks precīzi noteikti deleģējuma līguma ietvaros starp Klimata un enerģētikas ministriju un LBTU ņemot vērā finansiālās iespējas 2024. gadā abu iepriekšminēto budžeta programmu ietvaros.
Minētais finansējums tiks nodrošināts Klimata un enerģētikas ministrijai attiecīgajam gadam iezīmētā budžeta ietvaros.

Finansējums tiks izmantots emisiju rādītāju aprēķinam. Noteikumu projektā ir noteikts, ka LBTU nodrošina nepieciešamos aprēķinus Latvijas ziņojuma par tipiskajām siltumnīcefekta gāzu emisijām, ko rada lauksaimniecības izejvielu audzēšana Latvijas teritorijā esošajās platībās, kuras klasificētas kopējās statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas otrajā līmenī saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 26. maija Regulu (EK) Nr. 1059/2003 par kopējas statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas (NUTS) izveidi, izstrādei, kā arī nodrošina emisiju līmeņa aprēķināšanai izmantotās metodes un datu avotu aprakstu sagatavošanu. Minētajiem aprēķiniem LBTU būs nepieciešams finansējums, kas tiks nodrošināts no Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta (spēkā esošā budžeta ietvaros).

2. Noteikumu projektā ir paredzēti papildu pienākumi BVKB atļauju izsniegšanai komersantam, kas darbosies kā biomasas birža un vēlēsies uzsākt atbilstības Noteikumos Nr. 686 noteiktajiem kritērijiem apliecināšanu, kā arī šādu komerantu uzraudzībai.
BVKB noteikumu projektā noteikto atļauju izsniegšanu nodrošinās tam attiecīgajam gadam piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32018L2001
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīva (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
Noteikumu projekts īsteno Direktīvas 2018/2001 30.panta 3.punktā noteikto pienākumu dalībvalstij veikt pasākumus, lai nodrošinātu, ka uzņēmēji iesniedz ticamu informāciju par atbilstību Direktīvas 25. panta 2. punktā noteiktajām un saskaņā ar to pieņemtajām siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma robežvērtībām un 29. panta 2. līdz 7. punktā un 10. punktā noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem un pēc pieprasījuma attiecīgajai dalībvalstij dara pieejamus datus, kas izmantoti informācijas apkopošanai. Tāpat attiecīgais punkts noteic dalībvalstīm pienākumu pieprasīt uzņēmējiem nodrošināt atbilstīgu standartu to iesniegtās informācijas neatkarīgai revīzijai un pierādīt, ka tas ir izdarīts.
ES tiesību akta CELEX numurs
32003L2413
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023.gada 18.oktobra Direktīva (ES) 2023/2413, ar ko attiecībā uz atjaunīgo energoresursu enerģijas izmantošanas veicināšanu groza Direktīvu (ES) 2018/2001, Regulu (ES) 2018/1999 un Direktīvu 98/70/EK un atceļ Padomes Direktīvu (ES) 2015/652
Apraksts
Noteikumu projekts īsteno Direktīvas 2018/2001 30.panta 3.punktā, kas grozīts ar Direktīvu 2023/2413, noteikto pienākumu dalībvalstij veikt pasākumus, lai nodrošinātu, ka uzņēmēji iesniedz ticamu informāciju par atbilstību Direktīvas 25. panta 2. punktā noteiktajām un saskaņā ar to pieņemtajām siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma robežvērtībām un 29. panta 2. līdz 7. punktā un 10. punktā noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem un pēc pieprasījuma attiecīgajai dalībvalstij dara pieejamus datus, kas izmantoti informācijas apkopošanai. Tāpat attiecīgais punkts noteic dalībvalstīm pienākumu pieprasīt uzņēmējiem nodrošināt atbilstīgu standartu to iesniegtās informācijas neatkarīgai revīzijai un pierādīt, ka tas ir izdarīts.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīva (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
30.panta 3.punkts
1.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
nav paredzētas stingrākas saistības
30.panta 6.punkts
Noteikumu IX1 nodaļa un Noteikumu projekta 1.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
nav paredzētas stingrākas saistības
31.panta 2.punkts
1.1., 1.2. un 1.12. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
nav paredzētas stingrākas saistītas. ir izvēlēta piedāvātā elastība.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvas 2018/2001 30.panta 3.punktā noteic pienākumu dalībvalstij:
1) veikt pasākumus, lai nodrošinātu, ka uzņēmēji iesniedz ticamu informāciju par atbilstību Direktīvas 25. panta 2. punktā noteiktajām un saskaņā ar to pieņemtajām siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma robežvērtībām un 29. panta 2. līdz 7. punktā un 10. punktā noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem
2) noteikt pienākumu komersantiem pēc pieprasījuma attiecīgajai dalībvalstij darīt pieejamus datus, kas izmantoti informācijas apkopošanai.
3) pieprasīt uzņēmējiem nodrošināt atbilstīgu standartu to iesniegtās informācijas neatkarīgai revīzijai un pierādīt, ka tas ir izdarīts.
Noteikumu projekts noteic komersanta shēmas darbības nosacījumus, kas izpilda Direktīvas 2018/2001 30.panta 3.punktā noteiktos pienākumus dalībvalstij, vienlaikus izstrādājot Latvijai tieši piemērotas procedūras.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023.gada 18.oktobra Direktīva (ES) 2023/2413, ar ko attiecībā uz atjaunīgo energoresursu enerģijas izmantošanas veicināšanu groza Direktīvu (ES) 2018/2001, Regulu (ES) 2018/1999 un Direktīvu 98/70/EK un atceļ Padomes Direktīvu (ES) 2015/652
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
21.panta c) apakšpunktā izteiktā Direktīvas 2018/2001 30.panta 3.punkta pirmā un otrā daļa
1.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
nav paredzētas stingrākas saistības
21.panta e) apakšpunktā izteiktā Direktīvas 2018/2001 30.panta 6.punkts
Noteikumu IX1 nodaļa un Noteikumu projekta 1.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
nav paredzētas stingrākas saistības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Būvniecības valsts kontroles birojs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tika nodrošināta tiesību aktu portālā.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saskaņā ar MK 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktu nozares pārstāvji tika aicināti līdzdarboties Noteikumu projekta komentēšanā un precizēšanā, rakstiski sniedzot viedokli par Noteikumu projektu sabiedriskās apspriedes laikā.
Noteikumu projekts tika publicēts sabiedrības līdzdalībai tiesību aktu portālā.
Viedokļi par Noteikumu projektu netika saņemti, vienlaikus Noteikumu projekts tika precizēts saskaņā ar Noteikumu īstenošanā iesaistīto iestāžu viedokli.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā statistikas pārvalde
  • Valsts vides dienests
  • Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte
  • Klimata un enerģētikas ministrija
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Centrālā statistikas pārvalde
neietekmē
Centrālajai statistikas pārvaldei ar noteikumu projektu tiek noteiks pienākums reizi gadā iesniegt BVKB sarakstu ar komersantiem, kuru iekārtām kopējā nominālā ievadītā siltuma jauda pārsniedz noteiktu lielumu. Nav paredzams, ka administratīvais slogs palielināsies būtiski, jo publicēšanai tiktu izmantoti jau CSP rīcībā pieejamie dati, kuri būs jāizgūst no CSP datu bāzēm un jānosūta BVKB.
Valsts vides dienests
neietekmē
Valsts vides dienestam ar noteikumu projektu tiek noteikts pienākums reizi gadā atvērto datu portālā publicēt sarakstu ar komersantiem, kuru iekārtām ir izsniegta siltumnīcefekta gāzu emisijas atļauja, kā arī šis saraksts jāatjauno gadījumos, kad dienests atļauju izsniedz no jauna, vai kad dienests atļauju atceļ. Nav paredzams, ka administratīvais slogs palielināsies būtiski, jo publicēšanai tiktu izmantoti jau dienesta rīcībā pieejamie dati, kuri būs jāizgūst no dienesta datu bāzēm un jāpublicē atvērto datu portālā.
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte
palielinās
Vērtības nozīme:
Noteikumu projektā noteikto emisiju aprēķinu veikšanai LBTU būs nepieciešams papildu finansējums, kas tiks nodrošināts Klimata un enerģētikas ministrijas spēkā esošā budžeta ietvaros.
Klimata un enerģētikas ministrija
neietekmē
Administratīvo izmaksu novērtējumu šobrīd nevar sniegt, jo nav zināms, cik daudz varētu būt tādi citu Eiropas Savienības dalībvalstu komersanti, kurus būtu nepieciešams iekļaut Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā. Tomēr, ja šādi komersanti būs, tad Klimata un enerģētikas ministrijai palielināsies administratīvie izdevumi normatīvā regulējuma grozījumu izstrādei un virzībai.
Būvniecības valsts kontroles birojs
palielinās
Vērtības nozīme:
Administratīvo izmaksu novērtējumu šobrīd nevar sniegt, jo nav zināms, cik daudz varētu būt tādi komersanti, kas vēlētos saņemt noteikumu projektā noteikto atļauju. Tomēr, ja šādi komersanti būs, tad BVKB palielināsies administratīvie izdevumi atļaujas izsniegšanai un uzraudzībai.
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi