22-TA-389: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Nacionālo bruņoto spēku militārā lidlauka "Lielvārde" maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Cenrādi apstiprina Likumā par budžetu un finanšu vadību (turpmāk – Budžeta likums) noteiktajā kārtībā. Budžeta likuma 5. panta devītā daļa nosaka Ministru kabinetam izdot noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Nacionālo bruņoto spēku militārā lidlauka “Lielvārde” maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – projekts) nosaka militārā lidlaukā “Lielvārde” sniegto maksas pakalpojumu izcenojumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Attīstot sadarbību ar civilās aviācijas pārstāvjiem militārā lidlauka “Lielvārde” izmantošanā (turpmāk - lidlauks), tiek paplašinātas lidlauka izmantošanas iespējas (gan treniņlidojumu, gan rezerves lidlauka ietvaros).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Cenrādis tika izstrādāts, ievērojot:
1. Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr.333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” prasības;
2. Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (The International Civil Aviation Organization – turpmāk ICAO) izstrādātos noteikumus par maksas noteikšanu lidostu un aeronavigācijas pakalpojumiem [1]. ICAO tiek uzskaitīti izdevumu posteņi, kuri jāņem vērā nosakot pakalpojumu cenas lidostu pakalpojumiem. Līdz ar to nolaišanās un treniņlidojumu izmaksās tika iekļauti izdevumi par nosēšanās skrejceļu (tā atjaunošanu), satiksmes kontroli (komunikācija un sakari), navigācijas, nosēšanās atbalsta pakalpojumiem, meteoroloģiju, ugunsdrošību;
3. civilo lidlauku maksas pakalpojumu cenrāžos noteiktās cenas par līdzīgiem pakalpojumiem (t.sk. treniņlidojumiem) gan lidlaukiem Latvijā [2], gan citās Baltijas [3] valstīs.
Lai aprēķinātu maksas pakalpojuma izcenojumu, tiek vērtēti tiešie un netiešie izdevumi, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu, ņemot vērā pieejamo finansējumu gan uzturēšanas izdevumiem, gan kapitālajiem izdevumiem.
Lai aprēķinātu maksas pakalpojuma izcenojumu, tiek vērtēti tiešie un netiešie izdevumi, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu, ņemot vērā pieejamo finansējumu gan uzturēšanas izdevumiem, gan kapitālajiem izdevumiem.
Ievērojot ICAO principus - par pamatu aprēķiniem ņemti izdevumi NBS Aviācijas bāzes "Lielvārde" SLNE uzturēšanas izmaksas 2020. gadā. Lidlauks (skrejceļš) ir jāuztur lietošanas kārtībā militāro uzdevumu veikšanai visu gadu 24/7 nemainīgā kvalitātē – tas nosaka netiešo izdevumu pozīcijas un apmēru. Civilo gaisa kuģu nolaišanās un treniņlidojumu veikšanai neveidojas tiešās izmaksas. Arī cilvēki netiek speciāli pieņemti darbā un algoti, lai uzņemtu civilos gaisa kuģus, jo darbs tiks veikts neatkarīgi no tā. Tas nozīmē, ka tiešo izmaksu nav, kā arī personāla izdevumus nevar attiecināt uz šo pakalpojumu nodrošināšanu, jo atlīdzība Nacionālajos bruņotajos spēkos tiek noteikta centralizēti atbilstoši dienesta gaitai un noteikt atlīdzības apmēru konkrētas funkcijas veikšanai nav iespējams.
Ņemot vērā iepriekšminēto, tiek noteiktas kopējās izmaksas, kas ir pamats sekojošu maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanai (detalizēts maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins ar paskaidrojumiem iekļauts anotācijas pielikumos):
maksa par skrejceļa (lidlauka) izmantošanu/maksa par gaisa 1. kuģu nosēšanos un pacelšanos (stunda/pacelšanas)
2. skrejceļa (lidlauka) izmantošana mācību lidojumiem/treniņlidojumiem gaisa kuģiem pa tonnāžas grupām (stundā):
2.1. līdz 2 bruto tonnām (vispārējas nozīmes gaisa kuģi);
2.2. no 3 līdz 100 bruto tonnām (šauras fizelāžas gaisa kuģi);
2.3. no 101 bruto tonnām (platas fizelāžas gaisa kuģi).
Mācību lidojumiem cenas aprēķinā tiek piemērots koeficients 0.7, kas noteikts, ņemot vērā vispārējo praksi, nosakot izcenojumus treniņlidojumiem pārējos lidlaukos Latvijā.
Tāpat treniņlidojumu izcenojumu noteikšanai tiek piemēroti koeficienti atkarībā no gaisa kuģu svara. Tiek noteiktas trīs grupas, kurām koeficienti tiek aprēķināti, ņemot vērā intervālu augšējās robežas (detalizēts aprēķins 2. pielikumā).
Ņemot vērā lidlauka noslodzi, paredzēts, ka lidlauks civilo gaisa kuģu vajadzībām (šobrīd pamatā treniņlidojumiem) tiks izmantots 2.5 % no kopējā laika, kas ir aptuveni 220 stundas gadā.
[1] ICAO’s Policies on Charges for Airports and Air Navigation Services
[2] Lidosta Rīga: https://www.riga-airport.com/business-to-business/rix-airport-charges/en
RIX regulē MK noteikumi: https://likumi.lv/ta/id/289090-noteikumi-par-valsts-akciju-sabiedribas-starptautiska-lidosta-riga-lidlauka-sniegto-pakalpojumu-maksu
Lidosta Liepāja: https://liepaja-airport.lv/content/uploads/Tabula_LAT1.pdf
Lidosta Ventspils: http://airport.ventspils.lv/par-lidostu/pakalpojumu-izcenojumi/;
Lidosta Spilve: https://www.spilve.org/?p=1&pp=2
[3] Lidosta Tallina: https://www.tallinn-airport.ee/en/partners/aviation-marketing/airport-charges-and-incentives/
Lidostas Lietuvā (Kauņa, Viļņa, Palanga): https://www.ltou.lt/en/aviation/airport-charges-and-general-terms-conditions
1. Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr.333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” prasības;
2. Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (The International Civil Aviation Organization – turpmāk ICAO) izstrādātos noteikumus par maksas noteikšanu lidostu un aeronavigācijas pakalpojumiem [1]. ICAO tiek uzskaitīti izdevumu posteņi, kuri jāņem vērā nosakot pakalpojumu cenas lidostu pakalpojumiem. Līdz ar to nolaišanās un treniņlidojumu izmaksās tika iekļauti izdevumi par nosēšanās skrejceļu (tā atjaunošanu), satiksmes kontroli (komunikācija un sakari), navigācijas, nosēšanās atbalsta pakalpojumiem, meteoroloģiju, ugunsdrošību;
3. civilo lidlauku maksas pakalpojumu cenrāžos noteiktās cenas par līdzīgiem pakalpojumiem (t.sk. treniņlidojumiem) gan lidlaukiem Latvijā [2], gan citās Baltijas [3] valstīs.
Lai aprēķinātu maksas pakalpojuma izcenojumu, tiek vērtēti tiešie un netiešie izdevumi, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu, ņemot vērā pieejamo finansējumu gan uzturēšanas izdevumiem, gan kapitālajiem izdevumiem.
Lai aprēķinātu maksas pakalpojuma izcenojumu, tiek vērtēti tiešie un netiešie izdevumi, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu, ņemot vērā pieejamo finansējumu gan uzturēšanas izdevumiem, gan kapitālajiem izdevumiem.
Ievērojot ICAO principus - par pamatu aprēķiniem ņemti izdevumi NBS Aviācijas bāzes "Lielvārde" SLNE uzturēšanas izmaksas 2020. gadā. Lidlauks (skrejceļš) ir jāuztur lietošanas kārtībā militāro uzdevumu veikšanai visu gadu 24/7 nemainīgā kvalitātē – tas nosaka netiešo izdevumu pozīcijas un apmēru. Civilo gaisa kuģu nolaišanās un treniņlidojumu veikšanai neveidojas tiešās izmaksas. Arī cilvēki netiek speciāli pieņemti darbā un algoti, lai uzņemtu civilos gaisa kuģus, jo darbs tiks veikts neatkarīgi no tā. Tas nozīmē, ka tiešo izmaksu nav, kā arī personāla izdevumus nevar attiecināt uz šo pakalpojumu nodrošināšanu, jo atlīdzība Nacionālajos bruņotajos spēkos tiek noteikta centralizēti atbilstoši dienesta gaitai un noteikt atlīdzības apmēru konkrētas funkcijas veikšanai nav iespējams.
Ņemot vērā iepriekšminēto, tiek noteiktas kopējās izmaksas, kas ir pamats sekojošu maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanai (detalizēts maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins ar paskaidrojumiem iekļauts anotācijas pielikumos):
maksa par skrejceļa (lidlauka) izmantošanu/maksa par gaisa 1. kuģu nosēšanos un pacelšanos (stunda/pacelšanas)
2. skrejceļa (lidlauka) izmantošana mācību lidojumiem/treniņlidojumiem gaisa kuģiem pa tonnāžas grupām (stundā):
2.1. līdz 2 bruto tonnām (vispārējas nozīmes gaisa kuģi);
2.2. no 3 līdz 100 bruto tonnām (šauras fizelāžas gaisa kuģi);
2.3. no 101 bruto tonnām (platas fizelāžas gaisa kuģi).
Mācību lidojumiem cenas aprēķinā tiek piemērots koeficients 0.7, kas noteikts, ņemot vērā vispārējo praksi, nosakot izcenojumus treniņlidojumiem pārējos lidlaukos Latvijā.
Tāpat treniņlidojumu izcenojumu noteikšanai tiek piemēroti koeficienti atkarībā no gaisa kuģu svara. Tiek noteiktas trīs grupas, kurām koeficienti tiek aprēķināti, ņemot vērā intervālu augšējās robežas (detalizēts aprēķins 2. pielikumā).
Ņemot vērā lidlauka noslodzi, paredzēts, ka lidlauks civilo gaisa kuģu vajadzībām (šobrīd pamatā treniņlidojumiem) tiks izmantots 2.5 % no kopējā laika, kas ir aptuveni 220 stundas gadā.
[1] ICAO’s Policies on Charges for Airports and Air Navigation Services
[2] Lidosta Rīga: https://www.riga-airport.com/business-to-business/rix-airport-charges/en
RIX regulē MK noteikumi: https://likumi.lv/ta/id/289090-noteikumi-par-valsts-akciju-sabiedribas-starptautiska-lidosta-riga-lidlauka-sniegto-pakalpojumu-maksu
Lidosta Liepāja: https://liepaja-airport.lv/content/uploads/Tabula_LAT1.pdf
Lidosta Ventspils: http://airport.ventspils.lv/par-lidostu/pakalpojumu-izcenojumi/;
Lidosta Spilve: https://www.spilve.org/?p=1&pp=2
[3] Lidosta Tallina: https://www.tallinn-airport.ee/en/partners/aviation-marketing/airport-charges-and-incentives/
Lidostas Lietuvā (Kauņa, Viļņa, Palanga): https://www.ltou.lt/en/aviation/airport-charges-and-general-terms-conditions
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
2 986
0
2 986
0
2 986
2 986
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
2 986
0
2 986
0
2 986
2 986
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 986
0
2 986
0
2 986
2 986
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 986
0
2 986
0
2 986
2 986
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Maksas pakalpojumu izcenojums noteikts atbilstoši atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” prasībām. Izvērtēti minētā maksas pakalpojuma veida nodrošināšanai nepieciešamie tiešie izdevumi un secināts, ka šādu izdevumu nav. Par pamatu aprēķiniem ņemtas netiešās izmaksas. To nosaka apstāklis, ka tas ir militārais lidlauks un tā darbība jānodrošina neatkarīgi no tā – vai civilie gaisa kuģi nolaižas un veic treniņlidojumus, vai neveic.
Detalizēta informācija atspoguļota projekta un projekta anotācijas pielikumos:
projekta pielikumā - “Nacionālo Bruņoto spēku militārā lidlauka
“Lielvārde” maksas pakalpojumu cenrādis”;
anotācijas pielikumā - “Nacionālo Bruņoto spēku militārā lidlauka
“Lielvārde” maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķinu kopsavilkums”;
anotācijas pielikumā - “Ieņēmumu prognoze no maksas pakalpojuma”;
anotācijas pielikumā – “Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķins”.
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem tiek plānoti Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammā 22.12.00 „Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” un tiks izlietoti izdevumu, kas saistīti ar maksas pakalpojuma sniegšanu, segšanai.
Detalizēta informācija atspoguļota projekta un projekta anotācijas pielikumos:
projekta pielikumā - “Nacionālo Bruņoto spēku militārā lidlauka
“Lielvārde” maksas pakalpojumu cenrādis”;
anotācijas pielikumā - “Nacionālo Bruņoto spēku militārā lidlauka
“Lielvārde” maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķinu kopsavilkums”;
anotācijas pielikumā - “Ieņēmumu prognoze no maksas pakalpojuma”;
anotācijas pielikumā – “Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķins”.
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem tiek plānoti Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammā 22.12.00 „Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” un tiks izlietoti izdevumu, kas saistīti ar maksas pakalpojuma sniegšanu, segšanai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Detalizēta informācija atspoguļota pielikumā “Ieņēmumu prognoze no maksas pakalpojuma”.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēta informācija atspoguļota pielikumā “Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķins”.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
JāNevalstiskās organizācijas
JāCits
Jā6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Nacionālo Bruņoto spēku militārā lidlauka “Lielvārde” maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķinu kopsavilkums
3. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķins. Maksas pakalpojuma veids: Nacionālo Bruņoto Spēku militārā lidlauka “Lielvārde” skrejceļa izmantošanas maksa