22-TA-1714: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk - Likums) 8. pants.
Likuma “Par valsts budžetu 2022. gadam” 38. pants, kas paredz, ka finanšu ministram, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2020. gadam, 2021.—2023. gadam un 2022.—2024. gadam piešķirtā finansējuma, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali 2022. gadā no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammas 03.06.00 "Sociālo stipendiju fonds "Studētgods"" (no prioritārā pasākuma " Sociālo stipendiju nodrošināšana studējošajiem no daudzbērnu ģimenēm ") 613 180 euro apmērā uz budžeta apakšprogrammu 42.06.00 " Valsts izglītības satura centra darbības nodrošināšana", lai nodrošinātu nepilngadīgu Ukrainas civiliedzīvotāju un Latvijas izglītojamo valsts valodas apguves un psihoemocionālā atbalsta integrācijas nometņu organizēšanu vasaras periodā. Atbalsta apjoms plānots kopā 4326 bērnu dalībai nometnēs (pieņemot, ka 1) nometnēs bērnu skaits sadalās aptuveni līdzvērtīgi (50%/50% vietējie bērni/ukraiņu bērni 2) atsaucību piedalīties nometnēs varētu izrādīt aptuveni puse no visiem ukraiņu bērniem un daļai no tiem ir iespēja piedalīties divās nometnēs (t.i. piemēram ~2163 ukraiņu bērniem dalība vienā nometnē vai ~1082 ukraiņu bērniem dalība divās nometnēs). Nometnes plānots organizēt 1. līdz 12.klases skolēniem ar mērķi - nodrošināt atbalstu Ukrainas bērnu un jauniešu latviešu valodas apguvei un integrācijai, aicinot nometnēs piedalīties 50% Ukrainas un 50% Latvijas skolēnu. Ukrainas skolēniem sadarbībā ar Latvijas jauniešiem tiek pilnveidotas komunikācijas un saskarsmes prasmes gan latviešu valodas apguves nodarbībās, gan daudzveidīgās kopīgās radošajās norisēs un aktivitātēs, ko piedāvā nometnes programma. Tādējādi vienlaikus tiek nodrošināta arī sociāli emocionālo prasmju apguve un sniegts atbalsts psihoemocionālajai labbūtībai, kas svarīgi ģeopolitiskās situācijas dēļ kā Ukrainas, tā Latvijas bērniem un jauniešiem.
Likuma “Par valsts budžetu 2022. gadam” 38. pants, kas paredz, ka finanšu ministram, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2020. gadam, 2021.—2023. gadam un 2022.—2024. gadam piešķirtā finansējuma, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali 2022. gadā no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammas 03.06.00 "Sociālo stipendiju fonds "Studētgods"" (no prioritārā pasākuma " Sociālo stipendiju nodrošināšana studējošajiem no daudzbērnu ģimenēm ") 613 180 euro apmērā uz budžeta apakšprogrammu 42.06.00 " Valsts izglītības satura centra darbības nodrošināšana", lai nodrošinātu nepilngadīgu Ukrainas civiliedzīvotāju un Latvijas izglītojamo valsts valodas apguves un psihoemocionālā atbalsta integrācijas nometņu organizēšanu vasaras periodā. Atbalsta apjoms plānots kopā 4326 bērnu dalībai nometnēs (pieņemot, ka 1) nometnēs bērnu skaits sadalās aptuveni līdzvērtīgi (50%/50% vietējie bērni/ukraiņu bērni 2) atsaucību piedalīties nometnēs varētu izrādīt aptuveni puse no visiem ukraiņu bērniem un daļai no tiem ir iespēja piedalīties divās nometnēs (t.i. piemēram ~2163 ukraiņu bērniem dalība vienā nometnē vai ~1082 ukraiņu bērniem dalība divās nometnēs). Nometnes plānots organizēt 1. līdz 12.klases skolēniem ar mērķi - nodrošināt atbalstu Ukrainas bērnu un jauniešu latviešu valodas apguvei un integrācijai, aicinot nometnēs piedalīties 50% Ukrainas un 50% Latvijas skolēnu. Ukrainas skolēniem sadarbībā ar Latvijas jauniešiem tiek pilnveidotas komunikācijas un saskarsmes prasmes gan latviešu valodas apguves nodarbībās, gan daudzveidīgās kopīgās radošajās norisēs un aktivitātēs, ko piedāvā nometnes programma. Tādējādi vienlaikus tiek nodrošināta arī sociāli emocionālo prasmju apguve un sniegts atbalsts psihoemocionālajai labbūtībai, kas svarīgi ģeopolitiskās situācijas dēļ kā Ukrainas, tā Latvijas bērniem un jauniešiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā paredz, ka 2022./2023. mācību gadā nepilngadīgam civiliedzīvotājam tiek nodrošinātas iespējas iegūt izglītību valsts valodā. Nepilngadīgs civiliedzīvotājs pamatizglītības pakāpē ir tiesīgs apgūt mazākumtautību izglītības programmu, kas tiek īstenota ukraiņu valodā. Lai nodrošinātu iespējas sekmīgi iekļauties izglītības procesā, nepieciešams nodrošināt Ukrainas civiliedzīvotāju un Latvijas izglītojamo valsts valodas apguves un psihoemocionālā atbalsta integrācijas nometņu darbu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2016.gada 26.jūnija noteikumos Nr.488 “Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas” noteikto, civiliedzīvotājam pirms pārcelšanas nākamajā klasē vai atkārtotas izglītības programmas apguves tajā pašā klasē nosaka papildu mācību pasākumus 2022. gada jūnijā līdz divām nedēļām valsts valodas apguvei. Papildu mācību pasākumu īstenošanai tiek piešķirts valsts finansējums pedagogu darba samaksai (jūnijā max 128,50 euro). Lai civiliedzīvotājs turpinātu izglītības ieguvi Latvijā 2022./2023.mācību gadā valsts valodā, nepieciešams nodrošināt valsts valodas apguvi un psihoemocionālo atbalstu pašvaldības organizētās nometnēs, vienlaikus piedaloties arī izglītojamiem no Latvijas, īpaši pievēršot uzmanību skolēnu integrācijai.
pamatojoties uz Valsts izglītības informācijas sistēmā norādīto izglītojamo skaitu (24.05.22.) vispārējās izglītības iestādēs ir uzņemti 4185 civiliedzīvotāji.1.-12.klasē – 2855 (ar latviešu mācībvalodu – 1495, mazākumtautību – 1354, cita izglītības programma – 6) un profesionālās izglītības programmā - 22 civiliedzīvotāji.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija 2022.gada 13. - 19.maijā ir organizējusi aptauju pilsētu un novadu Izglītības pārvaldēm, kā arī aptauju 140 izglītības iestādēm, kurās mācās Ukrainas civiliedzīvotāji, lai apzinātu situāciju un plānotu risinājumus civiliedzīvotāju sekmīgai integrācijai. Secināts, ka vasaras nometnes latviešu valodas apguvei pašvaldības vēlas organizēt, ja tiktu nodrošināts valsts finansējums. Pašvaldību sniegtās atbildes:
"Vasaras nometnes Ukrainas bērniem būtu ļoti noderīgas, ne tikai latviešu valodas apguvei, bet arī mentālās veselības saglabāšanai/uzlabošanai. Līdz ar to būtu nepieciešams savlaicīgs finansējums šāda veida nometnēm, pieņemot, ka būs nometņu organizētāji (Ķekavas novada pašvaldība)"; "Ceram uz valsts finansējumu nometņu organizēšanai un citām aktivitātēm, lai varam nodrošināt Ukrainas izglītojamiem dažādas iespējas. Tad arī tiks organizētas valodu nometnes Ukrainas bērniem (Liepājas valstspilsētas pašvaldība)"; Daugavpils valstspilsētas Izglītības pārvaldes budžetā nav ieplānots finansējums šīm aktivitātēm, jo budžets tika apstiprināts 2022.gada janvārī (Daugavpils valstspilsēta)";"Salaspils novada pašvaldība piedāvā interešu izglītības nodarbības un brīvā laika aktivitātes latviešu valodas apguvei Ukrainas izglītojamiem no š.g. 1.jūnija līdz 21.jūnijam (Salaspils novada pašvaldība)".Izglītības iestāžu sniegtās atbildes:
"Nepieciešams piedāvājums latviešu valodas apguvei Ukrainas bērniem jūlijā, augustā, piemēram, dienas nometne. Latviešu valodas aģentūra iepriekš organizējusi ļoti noderīgas un veiksmīgas nometnes ārvalstu jauniešiem. 2022./2023.mācību gada pirmajā ceturksnī vai pusgadā nepieciešams sniegt papildus atbalstu latviešu valodas apguvei, jo līdz jūnija vidum Ukrainas skolēni būs apguvuši elementāras pamatprasmes latviešu valodā, nevis tādā līmenī, lai apgūtu mācību priekšmetu saturu latviski". Tiek piedāvāts risinājums nodrošināt civiliedzīvotāju valsts valodas apguves iespējas un psihoemocionālo atbalstu nometņu organizēšanai vasaras periodā. Vasaras nometnes tiek plānotas integrācijas un valsts valodas apguvei gan Latvijas, gan arī Ukrainas civiliedzīvotājiem, īpaši pievēršot uzmanību skolēnu psihoemocionālajam atbalstam.
"Vasaras nometnes Ukrainas bērniem būtu ļoti noderīgas, ne tikai latviešu valodas apguvei, bet arī mentālās veselības saglabāšanai/uzlabošanai. Līdz ar to būtu nepieciešams savlaicīgs finansējums šāda veida nometnēm, pieņemot, ka būs nometņu organizētāji (Ķekavas novada pašvaldība)"; "Ceram uz valsts finansējumu nometņu organizēšanai un citām aktivitātēm, lai varam nodrošināt Ukrainas izglītojamiem dažādas iespējas. Tad arī tiks organizētas valodu nometnes Ukrainas bērniem (Liepājas valstspilsētas pašvaldība)"; Daugavpils valstspilsētas Izglītības pārvaldes budžetā nav ieplānots finansējums šīm aktivitātēm, jo budžets tika apstiprināts 2022.gada janvārī (Daugavpils valstspilsēta)";"Salaspils novada pašvaldība piedāvā interešu izglītības nodarbības un brīvā laika aktivitātes latviešu valodas apguvei Ukrainas izglītojamiem no š.g. 1.jūnija līdz 21.jūnijam (Salaspils novada pašvaldība)".Izglītības iestāžu sniegtās atbildes:
"Nepieciešams piedāvājums latviešu valodas apguvei Ukrainas bērniem jūlijā, augustā, piemēram, dienas nometne. Latviešu valodas aģentūra iepriekš organizējusi ļoti noderīgas un veiksmīgas nometnes ārvalstu jauniešiem. 2022./2023.mācību gada pirmajā ceturksnī vai pusgadā nepieciešams sniegt papildus atbalstu latviešu valodas apguvei, jo līdz jūnija vidum Ukrainas skolēni būs apguvuši elementāras pamatprasmes latviešu valodā, nevis tādā līmenī, lai apgūtu mācību priekšmetu saturu latviski". Tiek piedāvāts risinājums nodrošināt civiliedzīvotāju valsts valodas apguves iespējas un psihoemocionālo atbalstu nometņu organizēšanai vasaras periodā. Vasaras nometnes tiek plānotas integrācijas un valsts valodas apguvei gan Latvijas, gan arī Ukrainas civiliedzīvotājiem, īpaši pievēršot uzmanību skolēnu psihoemocionālajam atbalstam.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali 2022. gadā no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammas 03.06.00 "Sociālo stipendiju fonds "Studētgods"" (no prioritārā pasākuma "Sociālo stipendiju nodrošināšana studējošajiem no daudzbērnu ģimenēm") 613 180 euro apmērā uz budžeta apakšprogrammu 42.06.00 "Valsts izglītības satura centra darbības nodrošināšana" , lai nodrošinātu nepilngadīgu Ukrainas civiliedzīvotāju un Latvijas izglītojamo valsts valodas apguves un psihoemocionālā atbalsta integrācijas nometņu organizēšanu vasaras periodā. Izglītības un zinātnes ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā attiecīgu pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Atbalsta apjoms plānots kopā 4326 bērnu dalībai nometnēs (pieņemot, ka 1) nometnēs bērnu skaits sadalās aptuveni līdzvērtīgi (50%/50% vietējie bērni/ukraiņu bērni 2) atsaucība piedalīties nometnēs varētu izrādīt aptuveni puse no visiem ukraiņu bērniem un daļai no tiem ir iespēja piedalīties divās nometnēs (t.i. piemēram ~2163 ukraiņu bērniem dalība vienā nometnē vai ~1082 ukraiņu bērniem dalība divās nometnēs).
Atbalsta apmērs par vienu bērnu dienā plānots 20 euro apmērā (dienas nometne) vai 40 euro apmērā (diennakts nometne). Pieņemot, ka no visām nometnēm 6 dienu nometnes veidos ~81%, 10 dienu nometnes veidos ~9%, 6 diennakšu nometnes veidos ~9%, 10 diennakšu nometnes veidos ~1%, nepieciešamais atbalsta apmērs ir 609 101 euro.
Aprēķins: bērnu skaits *(81%*6 dienas*20 euro + 9%*10 dienas*20 euro+9%*6 dienas*40 euro+1%*10 dienas*40 euro).
Atbalstam nometņu programmas administrēšanai – 4 079 euro (3 darbinieki * ar vidējo atlīdzību 1 510,68 euro * 30% piemaksa * 3 mēneši).
Bērnu nometnes organizē, pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumiem Nr. 981 “Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība” un ievērojot tajos noteiktās prasības.
Nometnei jābūt reģistrētai un saskaņotai bērnu nometņu datu bāzē www.nometnes.gov.lv , un nometņu vadītājam jābūt derīgai nometnes vadītāja apliecībai.
Organizējot nometni, jāievēro arī Ministru kabineta 2021.gada 28.septembra noteikumu Nr.662 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” 120. punkts: “Bērnu nometnes organizēšanā ievēro piesardzības pasākumus, kas noteikti Valsts izglītības satura centra vadlīnijās bērnu nometņu organizētājiem. Bērnu nometnē ir noteikta atbildīgā persona un izstrādāta procedūra rīcībai, ja nometnes dalībnieku vai darbinieku vidū konstatēta saslimšana ar Covid-19.” Vadlīnijas piesardzības pasākumiem bērnu nometņu organizētājiem:
www.nometnes.gov.lv
Nometņu organizētājs var būt gan pašvaldību dibinātas iestādes, gan biedrības un nodibinājumi, gan nevalstiskās organizācijas un citas juridiskas personas.
Finansējums nometnēm tiks piešķirts uz līguma pamata starp Valsts izglītības satura centru un pašvaldību. Pašvaldību ietvaros finansējums nometņu organizatoriem piešķirams caurspīdīgā, atklātā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā projektu konkursā vai publiskā iepirkuma procesā, kuram var pieteikties jebkurš interesents, kas atbilst attiecīgajiem nometņu organizētāju kritērijiem. Pašvaldība, izsludinot konkursu, ir tiesīga noteikt kritērijus un nosacījumus nometnes organizētājam un piedāvājuma izvērtēšanai, lai nodrošinātu mērķa sasniegšanu un kvalitatīvu nometnes norisi.
2021./2022. akadēmiskajā gadā Latvijā pirmo reizi tika ieviesta valsts finansēta sociālā stipendija “Studētgods”, lai atbalstītu studējošo no daudzbērnu ģimenēm iespējas iegūt augstāko izglītību. Pieejamas un kvalitatīvas augstākās izglītības iegūšana ir solis uz veiksmīgu iekļaušanos darba tirgū un spēju nodrošināt pienācīgu dzīves līmeni sev, savai ģimenei, kā arī iespēja kļūt par produktīvu sabiedrības dalībnieku, kas sniedz ieguldījumu valsts attīstībā.
Izvērtējot atbilstību visiem kritērijiem, apstiprināto stipendiju skaits ir orientējoši par 300 mazāks nekā prognozētais stipendiju skaits. Studējošo interese par sociālo stipendiju “Studētgods” bija ievērojama. Taču gan 2021. gada septembrī, gan 2022. gada februārī atteikto un administratīvi noraidīto pieteikumu īpatsvars saglabājies nemainīgs 59%-60% no kopējā pieteikumu skaita.
Biežākais atteikuma iemesls sociālās stipendijas saņemšanai ir neatbilstība akadēmiskajiem kritērijiem: studējošajam pretendējot, centralizēto eksāmenu rezultāti procentuālajā novērtējumā matemātikā nevar būt zemāki par 30 %, latviešu valodā ne zemāki par 40 %, un studējot vidējā svērtā atzīme semestrī nevar būt zemāka par sešām ballēm.
Salīdzinot ar 2022. gadā provizoriski plānoto 1 617 stipendiātu skaitu vidēji gadā, pirmajā semestrī apstiprināti 1 155 pieteikumi, savukārt otrajā semestrī – nedaudz vairāk, 1 281 pieteikumi. No tā šogad ir prognozējams stipendiju finansējuma pārpalikums orientējoši 537 600 euro. Saglabājoties līdzīgām tendencēm, šī gada rudens semestrī ir prognozējams ietaupījums vēl orientējoši 200 tūkstošu euro apmērā jeb kopā 300-330 stipendijas katrā studiju gadā.
Līdz ar to iespējams šo finansējumu 613 180 euro apmērā pārdalīt uz budžeta apakšprogrammu 42.06.00 "Valsts izglītības satura centra darbības nodrošināšana", lai nodrošinātu nepilngadīgu Ukrainas civiliedzīvotāju un Latvijas izglītojamo valsts valodas apguves un psihoemocionālā atbalsta integrācijas nometņu organizēšanu vasaras periodā.
Atbalsta apjoms plānots kopā 4326 bērnu dalībai nometnēs (pieņemot, ka 1) nometnēs bērnu skaits sadalās aptuveni līdzvērtīgi (50%/50% vietējie bērni/ukraiņu bērni 2) atsaucība piedalīties nometnēs varētu izrādīt aptuveni puse no visiem ukraiņu bērniem un daļai no tiem ir iespēja piedalīties divās nometnēs (t.i. piemēram ~2163 ukraiņu bērniem dalība vienā nometnē vai ~1082 ukraiņu bērniem dalība divās nometnēs).
Atbalsta apmērs par vienu bērnu dienā plānots 20 euro apmērā (dienas nometne) vai 40 euro apmērā (diennakts nometne). Pieņemot, ka no visām nometnēm 6 dienu nometnes veidos ~81%, 10 dienu nometnes veidos ~9%, 6 diennakšu nometnes veidos ~9%, 10 diennakšu nometnes veidos ~1%, nepieciešamais atbalsta apmērs ir 609 101 euro.
Aprēķins: bērnu skaits *(81%*6 dienas*20 euro + 9%*10 dienas*20 euro+9%*6 dienas*40 euro+1%*10 dienas*40 euro).
Atbalstam nometņu programmas administrēšanai – 4 079 euro (3 darbinieki * ar vidējo atlīdzību 1 510,68 euro * 30% piemaksa * 3 mēneši).
Bērnu nometnes organizē, pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumiem Nr. 981 “Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība” un ievērojot tajos noteiktās prasības.
Nometnei jābūt reģistrētai un saskaņotai bērnu nometņu datu bāzē www.nometnes.gov.lv , un nometņu vadītājam jābūt derīgai nometnes vadītāja apliecībai.
Organizējot nometni, jāievēro arī Ministru kabineta 2021.gada 28.septembra noteikumu Nr.662 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” 120. punkts: “Bērnu nometnes organizēšanā ievēro piesardzības pasākumus, kas noteikti Valsts izglītības satura centra vadlīnijās bērnu nometņu organizētājiem. Bērnu nometnē ir noteikta atbildīgā persona un izstrādāta procedūra rīcībai, ja nometnes dalībnieku vai darbinieku vidū konstatēta saslimšana ar Covid-19.” Vadlīnijas piesardzības pasākumiem bērnu nometņu organizētājiem:
www.nometnes.gov.lv
Nometņu organizētājs var būt gan pašvaldību dibinātas iestādes, gan biedrības un nodibinājumi, gan nevalstiskās organizācijas un citas juridiskas personas.
Finansējums nometnēm tiks piešķirts uz līguma pamata starp Valsts izglītības satura centru un pašvaldību. Pašvaldību ietvaros finansējums nometņu organizatoriem piešķirams caurspīdīgā, atklātā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā projektu konkursā vai publiskā iepirkuma procesā, kuram var pieteikties jebkurš interesents, kas atbilst attiecīgajiem nometņu organizētāju kritērijiem. Pašvaldība, izsludinot konkursu, ir tiesīga noteikt kritērijus un nosacījumus nometnes organizētājam un piedāvājuma izvērtēšanai, lai nodrošinātu mērķa sasniegšanu un kvalitatīvu nometnes norisi.
2021./2022. akadēmiskajā gadā Latvijā pirmo reizi tika ieviesta valsts finansēta sociālā stipendija “Studētgods”, lai atbalstītu studējošo no daudzbērnu ģimenēm iespējas iegūt augstāko izglītību. Pieejamas un kvalitatīvas augstākās izglītības iegūšana ir solis uz veiksmīgu iekļaušanos darba tirgū un spēju nodrošināt pienācīgu dzīves līmeni sev, savai ģimenei, kā arī iespēja kļūt par produktīvu sabiedrības dalībnieku, kas sniedz ieguldījumu valsts attīstībā.
Izvērtējot atbilstību visiem kritērijiem, apstiprināto stipendiju skaits ir orientējoši par 300 mazāks nekā prognozētais stipendiju skaits. Studējošo interese par sociālo stipendiju “Studētgods” bija ievērojama. Taču gan 2021. gada septembrī, gan 2022. gada februārī atteikto un administratīvi noraidīto pieteikumu īpatsvars saglabājies nemainīgs 59%-60% no kopējā pieteikumu skaita.
Biežākais atteikuma iemesls sociālās stipendijas saņemšanai ir neatbilstība akadēmiskajiem kritērijiem: studējošajam pretendējot, centralizēto eksāmenu rezultāti procentuālajā novērtējumā matemātikā nevar būt zemāki par 30 %, latviešu valodā ne zemāki par 40 %, un studējot vidējā svērtā atzīme semestrī nevar būt zemāka par sešām ballēm.
Salīdzinot ar 2022. gadā provizoriski plānoto 1 617 stipendiātu skaitu vidēji gadā, pirmajā semestrī apstiprināti 1 155 pieteikumi, savukārt otrajā semestrī – nedaudz vairāk, 1 281 pieteikumi. No tā šogad ir prognozējams stipendiju finansējuma pārpalikums orientējoši 537 600 euro. Saglabājoties līdzīgām tendencēm, šī gada rudens semestrī ir prognozējams ietaupījums vēl orientējoši 200 tūkstošu euro apmērā jeb kopā 300-330 stipendijas katrā studiju gadā.
Līdz ar to iespējams šo finansējumu 613 180 euro apmērā pārdalīt uz budžeta apakšprogrammu 42.06.00 "Valsts izglītības satura centra darbības nodrošināšana", lai nodrošinātu nepilngadīgu Ukrainas civiliedzīvotāju un Latvijas izglītojamo valsts valodas apguves un psihoemocionālā atbalsta integrācijas nometņu organizēšanu vasaras periodā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali 2022. gadā no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammas 03.06.00 "Sociālo stipendiju fonds "Studētgods"" (no prioritārā pasākuma "Sociālo stipendiju nodrošināšana studējošajiem no daudzbērnu ģimenēm") 613 180 euro apmērā uz budžeta apakšprogrammu 42.06.00 " Valsts izglītības satura centra darbības nodrošināšana" , lai nodrošinātu nepilngadīgu Ukrainas civiliedzīvotāju un Latvijas izglītojamo valsts valodas apguves un psihoemocionālā atbalsta integrācijas nometņu organizēšanu vasaras periodā
Atbalsta apjoms plānots kopā 4326 bērnu dalībai nometnēs (pieņemot, ka 1) nometnēs bērnu skaits sadalās aptuveni līdzvērtīgi (50%/50% vietējie bērni/ukraiņu bērni 2) atsaucību piedalīties nometnēs varētu izteikt aptuveni puse no visiem ukraiņu bērniem un daļai no tiem ir iespēja piedalīties divās nometnēs (t.i. piemēram ~2163 ukraiņu bērniem dalība vienā nometnē vai ~1082 ukraiņu bērniem dalība divās nometnēs).
Atbalsta apmērs par vienu bērnu dienā plānots 20 euro apmērā (dienas nometne) vai 40 euro apmērā (diennakts nometne). Pieņemot, ka no visām nometnēm 6 dienu nometnes veidos ~81%, 10 dienu nometnes veidos ~9%, 6 diennakšu nometnes veidos ~9%, 10 diennakšu nometnes veidos ~1%, nepieciešamais atbalsta apmērs ir 609 101 euro.
Aprēķins: bērnu skaits *(81%*6 dienas*20 euro + 9%*10 dienas*20 euro+9%*6 dienas*40 euro+1%*10 dienas*40 euro). Indikatīvais aprēķins un sadalījums pa pašvaldībām pievienots pielikumā.
Atbalstam nometņu programmas administrēšanai – 4 079 euro (3 darbinieki * ar vidējo atlīdzību 1 510,68 euro * 30% piemaksa * 3 mēneši).
Atbalsta apjoms plānots kopā 4326 bērnu dalībai nometnēs (pieņemot, ka 1) nometnēs bērnu skaits sadalās aptuveni līdzvērtīgi (50%/50% vietējie bērni/ukraiņu bērni 2) atsaucību piedalīties nometnēs varētu izteikt aptuveni puse no visiem ukraiņu bērniem un daļai no tiem ir iespēja piedalīties divās nometnēs (t.i. piemēram ~2163 ukraiņu bērniem dalība vienā nometnē vai ~1082 ukraiņu bērniem dalība divās nometnēs).
Atbalsta apmērs par vienu bērnu dienā plānots 20 euro apmērā (dienas nometne) vai 40 euro apmērā (diennakts nometne). Pieņemot, ka no visām nometnēm 6 dienu nometnes veidos ~81%, 10 dienu nometnes veidos ~9%, 6 diennakšu nometnes veidos ~9%, 10 diennakšu nometnes veidos ~1%, nepieciešamais atbalsta apmērs ir 609 101 euro.
Aprēķins: bērnu skaits *(81%*6 dienas*20 euro + 9%*10 dienas*20 euro+9%*6 dienas*40 euro+1%*10 dienas*40 euro). Indikatīvais aprēķins un sadalījums pa pašvaldībām pievienots pielikumā.
Atbalstam nometņu programmas administrēšanai – 4 079 euro (3 darbinieki * ar vidējo atlīdzību 1 510,68 euro * 30% piemaksa * 3 mēneši).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
JāNevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi