Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
24-TA-1696: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" peļņas daļu par 2023. gadu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28.panta ceturtā daļa.
Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra noteikumu Nr.72 ”Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.72) 9.1.3.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts (turpmāk - Projekts) sagatavots, lai noteiktu valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"” (turpmāk – NRC "Vaivari") atšķirīgu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu - 0 % apmērā no 2023. gada peļņas, novirzot to VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”" multifunkcionālās ambulatorās rehabilitācijas ēkas (turpmāk- Multifunkcionālā ambulatorā rehabilitācijas ēka) būvniecības līdzfinansēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
NRC "Vaivari" ir valsts kapitālsabiedrība, kurā 100 % kapitāla daļu turētāja ir Veselības ministrija (turpmāk - Ministrija).
NRC “Vaivari” 2023.gadā ir nodrošinājis pozitīvu saimnieciskās darbības rezultātu - peļņu 562 891 EUR. Pārskata gada peļņa pamatojama ar  sniegto valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu apjoma palielinājumu. 2023. gada laikā ieņēmumi no valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem pārsniedza sākotnējo plānu par 1 483 077 EUR, attiecīgi ar šo ieņēmumu palielinājumu, palielinājās arī ieņēmumi no pacientu iemaksām. Tas saistīts: 
 - ar valsts apmaksāto rehabilitācijas pakalpojumu kvotu pārdali (pārstrāde sešos un deviņos mēnešos);  
- piešķirto finansējuma Ukrainas pacientu rehabilitācijai;
- ar rehabilitācijas pēc Covid-19 pārslimošanas pakalpojuma sniegšanu. 
Pieaugot sniegto pakalpojumu apjomam, peļņa palielinās, jo fiksētās vai daļēji fiksētās izmaksas, kas ir lielākā daļa no pakalpojumu sniegšanas izmaksām, nepalielinās tādā apmērā kā ieņēmumi. Tā kā sākotnēji iezīmētais pakalpojumu apjoms gadu no gada būtiski nemainās, NRC “Vaivari” savus resursus plāno atbilstoši tam un, rodoties iespējām saņemt papildus finansējumu pakalpojumu sniegšanai, izvērtē savas iespējas esošo personāla un tehniskā nodrošinājuma resursu ietvaros un uzņemas tikai tādas saistības, ko ir iespējams izpildīt palielinot resursu izmantošanas efektivitāti. Tā kā ar šādu palielinātu finansējuma apjomu var rēķināties tikai īstermiņā, šādai iespējamībai netiek piesaistīti personāla un citi resursi ilgtermiņā. 
  
Visi sniegtie pakalpojumi, tai skaitā rehabilitācija pēc Covid-19 pārslimošanas, tiek apmaksāti atbilstoši faktiski izstrādātajam gultas dienu un apmeklējuma epizožu skaitam un valsts apstiprinātajiem tarifiem. Naudas līdzekļi netiek piešķirti vispārīgā formā – jo, lai saņemtu naudu par sniegtajiem pakalpojumiem vispirms ir jāveic darbs un jāpiemēro atbilstošie pakalpojumu tarifi. Visos gadījumos no pakalpojumu sniegšanas gūtie ieņēmumi atbilst veiktajam darbam. 
  
Iepriekšējos periodos, kā arī 2023. gadā, strādājot ar peļņu, NRC “Vaivari” rodas daudz lielākas iespējas nodrošināt pakalpojumu sniegšanai nepieciešamās infrastruktūras atjaunošanu un attīstību, kas, strādājot bez peļņas, nav iespējams bez papildus līdzekļu piesaistes no citiem finanšu avotiem. Tā kā šie procesi tiek nodrošināti ar ilgtermiņa ieguldījumu palīdzību, tas neatspoguļojas pārskata gada peļņas vai zaudējumu aprēķinā, bet gan ietekmē uzņēmuma finanšu rezultātus ilgtermiņā. 

Iepriekšējos pārskata gados, kā arī 2023.gada otrajā pusē, papildus saņemtie valsts budžeta finanšu līdzekļi (no pārdalītajām Nacionālā veselības dienesta kvotām un papildus pakalpojumu nodrošināšanas) radīja situāciju, kas ietekmēja pozitīvu NRC “Vaivari” saimnieciskās darbības rezultātu un naudas plūsmu. Saņemtie finanšu līdzekļi no Nacionālā veselības dienesta tika iekļauti ieņēmumos (neto apgrozījumā), naudas plūsmas un peļņas vai zaudējumu pārskatā, taču uz attīstību vērstas izmaksas, kas paredz ilgtermiņa ieguldījumu veikšanu, tiks pārvirzītas uz nākamajiem periodiem un ietekmēs uzņēmuma finanšu rezultātus ilgtermiņā. 

Lai nodrošinātu ilgtermiņa attīstību un uzlabotu sniegto valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāti un pieejamību, saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 4. decembra rīkojumu Nr.727 "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" peļņas daļu" (turpmāk- Rīkojums), 2019.-2021. pārskata gada gūto peļņu tika nolemts novirzīt NRC "Vaivari" darbības pilnveidošanai, lai nodrošinātu ilgtermiņa attīstību un uzlabotu sniegto valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāti un pieejamību.
Lai NRC "Vaivari" varētu sadalīt pacientu plūsmu un sniegt kvalitatīvākus ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumus epidemioloģiski drošākās telpās, 2021. gadā tika uzsākta Multifunkcionālās ambulatorās rehabilitācijas ēkas projektēšana un būvniecības procesa organizēšana.  

Ņemot vērā iepriekš minēto:
1) NRC "Vaivari" valstij dividendēs izmaksājamā peļņas daļa par 2021. gadu, atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 31. augusta rīkojumam Nr. 557 "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari" peļņas daļu par 2021. gadu",  bija 916 660 EUR (64% no 2021.gada peļņas) un tā tika novirzīta kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā plānotajām investīcijām (Multifunkcionālās ambulatorās rehabilitācijas ēkas būvniecībai un digitālās rentgena iekārtas iegādes izdevumu segšanai). Lai NRC "Vaivari" spētu veiksmīgi īstenot Multifunkcionālās ambulatorās rehabilitācijas ēkas būvniecību, tostarp sadārdzinājumu segšanu, Multifunkcionālās ambulatorās rehabilitācijas ēkas būvniecības īstenošanai tika novirzīti 650 460 EUR no dividendēs izmaksājamās peļņas daļas par 2021. gadu;
2) NRC "Vaivari" valstij dividendēs izmaksājamā peļņas daļa par 2022. gadu, pamatojoties uz 2023. gada 31. maijā Kartējās dalībnieku sapulcē nolemto, atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 25. janvāra noteikumiem Nr. 72 ”Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu” bija 419 826 EUR (64% no 2022. gada peļņas), kas tika valstij izmaksāti dividendēs, bet kapitālsabiedrības rīcībā atstājamā peļņas daļa 131 196 EUR apmērā saskaņā ar kapitāla daļu turētāja 2023. gada 31. maija lēmumu tika novirzīta Multifunkcionālās ambulatorās rehabilitācijas ēkas būvniecības finansēšanai.

Kapitālsabiedrība 2024. gadā turpina veikt ieguldījumus un aktīvi piedalās investīciju plāna izpildē, tai skaitā nodrošina jaunās Multifunkcionālās ambulatorās rehabilitācijas ēkas būvniecību. Aktuālā investīciju projektu īstenošana ar precīzām būvniecības projekta izmaksām un to finansēšanas avotiem pa gadiem ir norādīta pielikumā (skatīt Pielikumu Nr.1).

Vēršam uzmanību, ka šobrīd NRC “Vaivari” sniedz rehabilitācijas pakalpojumus ne tikai Latvijas iedzīvotājiem, bet arī Ukrainas militārpersonām un civiliedzīvotājiem. Šobrīd nav indikāciju, ka atbalsts Ukrainas pacientu rehabilitācijai drīzumā varētu tikt pārtraukts, tādejādi gan infrastruktūras noslodze, gan personāla fiziskā un morālā slodze saglabāsies augsta. Lai nodrošinātu šo atbalstu pēc iespējas augstākā līmenī un pilnveidotu sniegto pakalpojumu kvalitāti, nepieciešamība pēc infrastruktūras atjaunošanas un attīstības saglabāsies arī nākotnē. 

Vēršam uzmanību uz to, ka piešķirtais valsts budžeta finansējums veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai nav pietiekams, lai nosegtu visas ar pakalpojumu nodrošināšanu saistītas izmaksas, un līdz ar to veselības aprūpes pakalpojumu tarifs ir noteikts tādā apmērā, lai iekļautos kopējā piešķirtā finansējumā. Tā rezultātā ārstniecības iestāžu spējas uzkrāt finanšu līdzekļus, piemēram, kārtējiem remontiem, iekārtu iegādei utt., ir ierobežotas, kā arī atsevišķajos gadījumos tās spiestas nodarbināt mazāku skaitu personālu, nekā attiecīgā pakalpojuma sniegšanai būtu nepieciešams.
 
Ārstniecības iestādes 2023. gada sākumā savus izdevumus plānoja tā, lai iekļautos Nacionālā veselības dienesta finanšu paziņojumā norādītajā finansējuma apmērā, kā rezultātā ārstniecības iestādes bija spiestas samazināt izdevumus vienā pozīcijā (tarifa elementā), lai nosegtu tos izdevumus, kurus nav iespējams samazināt.
 
Pamatojoties uz iepriekšējo gadu datiem par cenu pieaugumu precēm un pakalpojumiem, 2023.gadā Nacionālais veselības dienests piešķīra papildus līdzekļus ēdināšanas un uzturēšanas izdevumu segšanai. Atbilstoši esošajai veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas sistēmai šie finanšu līdzekļi tikai novirzīti tarifa elementu E (ēdināšanas izdevumi) un U (uzturēšanas izdevumi) pārskatīšanai un samaksāti ārstniecības iestādēm pēc vienādiem principiem, t.i. atbilstoši gultas dienu skaitam. Lai ievērotu vienlīdzības principu, netika vērtēts, vai ārstniecības iestāde ir atradusi iespēju šiem izdevumiem novirzīt izdevumus no citiem tarifa elementiem vai nav to veikusi.

Ņemot vērā iepriekš minēto, secināms, ka galvenais Kapitālsabiedrības peļņas rašanās iemesls 2023. gadā bija Kapitālsabiedrības ieviestie taupības režīma pasākumi 2023. gada pirmajā pusgadā tajās izdevumu un ieguldījumu pozīcijās, kur tas bija iespējams. Saņemot papildus līdzekļus ēdināšanas un uzturēšanas izdevumu segšanai, Kapitālsabiedrība nebija nepieciešams veikt izdevumu pārstrukturizāciju papildus piešķirto līdzekļu apjomā, ņemot vērā 2023. gada pirmajā pusgadā jau ietaupītos līdzekļus.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 25.augusta rīkojuma Nr.592 “Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai” 1.punktu, Ministru kabineta 2022.gada 21.jūnija rīkojuma Nr.456 “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 13.00.00 "Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai”” 1.2.2.punktu un Ministru kabineta 2021.gada 24.augusta sēdes protokollēmuma Nr.57 46.§ 2.3.apakšpunktu Ministrija palielināja NRC "Vaivari"" pamatkapitālu, veicot naudas ieguldījumu 1 996 800 EUR apmērā Augstas gatavības projekta “VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari” jaunas ēkas būvniecība, lai sadalītu pacientu plūsmu, sniegtu kvalitatīvākus ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumus epidemioloģiski drošākās telpās” (turpmāk - AGP) īstenošanai.

NRC "Vaivari" jaunā Multifunkcionālā ambulatorā rehabilitācijas ēka ir nepieciešama, lai stiprinātu medicīniskās palīdzības sniegšanas kapacitāti, nodalot stacionāro un ambulatoro pacientu plūsmu un izveidojot atsevišķas telpas ar  dažādiem drošības pasākumiem  katrai šai pacientu plūsmai. Tas ļaus nodrošināt pakalpojumu sniegšanu epidemioloģiski drošā vidē, vienlaikus samazinot infekcijas transmisiju stacionāra pacientiem, proti, nodalot abas pacientu plūsmas (stacionārā un ambulatorā), NRC “Vaivari” varēs nodrošināt pakalpojumu saņemšanas loģistiku, tiks mazināts savstarpējas inficēšanās risks starp stacionāra un ambulatorajiem pacientiem, kā arī nodrošināts mērķtiecīgs telpu plānojums un pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktība arī paaugstinātā infekciju izplatības gadījumā, kas ir būtiski, lai īstenotu NRC “Vaivari” stratēģisko mērķi pieejamības, savlaicīgumu un pēctecīgumu integratīvās veselības aprūpes nodrošināšanai.

Projekta rezultātā NRC “Vaivari” galvenās ēkas telpās maksimāli tiks samazināts ambulatoro pakalpojumu sniegšanas apjoms, piešķirot papildus telpas stacionāra pakalpojumu un atbalsta funkciju, t.sk. administratīvo funkciju, nodrošināšanai.
Jaunbūvētajā multifunkcionālajā ēkā atradīsies ne tikai ambulatorais centrs, bet arī mūsdienu prasībām atbilstošs aprīkots arhīvs ar mobilajiem arhīva plauktiem un Vaivaru ortozēšanas un protezēšanas centrs (turpmāk –VOPC).  Pašlaik  VOPC  un arhīvs atrodas ēkā Vēsmas ielā 13, Jūrmalā, kuras  apsaimniekošana  ir  dārga un neefektīva. VOPC, uzsākot savu darbību blakus NRC Vaivaru stacionāram un ambulatorajam centram, veicinās uzlabojumus pēctecīgas un integrētas veselības aprūpes -rehabilitācijas  jomas nodrošināšanā.

Ņemot vērā piešķirto finansējumu, NRC "Vaivari" 2021. gada 18. jūnijā izsludināja atklātu iepirkuma konkursu "Jaunas ēkas Asaru prospektā 61, Jūrmalā projektēšana, autoruzraudzība, demontāža, būvniecība un teritorijas labiekārtošana" (identifikācijas Nr. VSIA NRC “VAIVARI” 2021/27). Atklātā konkursa rezultātā par uzvarētāju tika atzīta SIA "Būvkore" un 2021. gada 14. septembrī tika noslēgts līgums Nr. 1-11/21/135 par  kopējo līgumcenu - 2 406 790,70 EUR ar PVN. Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju radās problēmas ar gāzes cenu un piegādēm, vajadzēja risināt  jautājumu par alternatīviem ēkas apkures variantiem. Katlu māju ar granulu vai šķeldas katlu jaunbūvējamā mājā paredzēt nevarēja, jo to neatļauj telpu platība un ēkas izvietojums. Līdz ar to 2022. gada martā tika pieņemts lēmums par projektēšanas uzdevumu maiņu, kas secīgi pagarina projekta realizēšanas termiņus, bet samazina tālākās ēkas ekspluatēšanas izmaksu sadārdzinājuma riskus. Izvērtējot visus riskus, tika pieņemts lēmums jaunai ēkai paredzēt apkuri ar siltumsūkņiem, līdz ar to 2022. gada 25. augustā  starp NRC “Vaivari” un SIA “Būvkore” tika noslēgta vienošanās pie 2021. gada 14. septembra līguma Nr. 1-11/21/135 par projektēšanas uzdevuma precizēšanu, kur tika palielināta līgumcena līdz 2 426 150,70 EUR (ar PVN), kas pārsniedz sākotnēji plānotās izmaksas (1 656 401 EUR) par 769 749,70 EUR.

Diemžēl, sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Būvkore” nespēja pildīt uzņemtās līgumsaistības, tāpēc 2023.gadā līgums tika lauzts un rīkots jauns iepirkums. Līgums tika noslēgts ar Pilnsabiedrību „Guliver & Velve-AE” , piedāvātais  ēkas būvniecības termiņš 9 mēneši no būvniecības uzsākšanas nosacījumu saņemšanas no Jūrmalas valstspilsētas būvvaldes.  2023.gada 21.decembrī  noslēgts  līgums Nr. 1-11/23/157 ar līgumcenu 4 630 701.46 EUR (ar PVN). 
2024.gada 15.februārī ar Pilnsabiedrību „Guliver & Velve-AE”  tika parakstīta vienošanās Nr.1 par grozījumiem līgumā, kas paredz siltumtīklu pārnešanas darbus, attiecīgi līguma izpildes termiņa pagarinot par sešām kalendāra nedēļām, līgumcenu palielinot par 56 328,03 EUR (ar PVN).
Pašlaik būvdarbu līgumcena ir 4 687 029.49 EUR (ar PVN), būvdarbu veikšanas  termiņš 10.5 mēneši.
Vienlaikus Projekta ietvaros papildus plānots iegādāties arī medicīnisko aprīkojumu, tehnoloģijas un mēbeles, kopā 317 530 EUR apmērā.
Līdz ar to kopējās izmaksas šobrīd veido 5 004 559,49 EUR, kas būtiski pārsniedz piešķirto finansējumu Multifunkcionālā ambulatorā rehabilitācijas būvniecības realizācijai.

Vienlaikus kapitāla daļu turētāja pārstāvis 2024.gada 22. maijā NRC “Vaivari” Kārtējās dalībnieku sapulces laikā, pamatojoties uz Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra noteikumiem Nr.72 “Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu”, pieņēma lēmumu sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē Ministru kabineta rīkojuma projektu un anotāciju “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari”” peļņas daļu par 2023.gadu", lai noteiktu atšķirīgu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu - 0 % apmērā no 2023. gada peļņas.

Tādējādi kapitāla daļu turētājs atlika lēmuma pieņemšanu par dividendēs izmaksājamo peļņas daļu par 2023.gadu, līdz tiks pieņemts kapitāla daļu turētājam saistošs Ministru kabineta lēmums.

Lai NRC "Vaivari" spētu veiksmīgi turpināt īstenot Multifunkcionālā ambulatorā rehabilitācijas ēkas būvniecību, Ministrija ierosina valstij dividendēs izmaksājamo 2023.gada peļņas daļu 360 250 EUR apmērā  novirzīt Multifunkcionālās ambulatorās rehabilitācijas ēkas būvniecībai.

Ja netiks saņemta Ministru kabineta piekrišana 2023. gada valstij dividendēs izmaksājamās peļņas daļas novirzīšanai Multifunkcionālās ambulatorās rehabilitācijas ēkas būvniecībai, NRC "Vaivari" nevarēs īstenot tās būvniecību, vienlaikus nodrošinot finansiāli stabilu kapitālsabiedrības darbību.

Jāuzsver, ka izmaksu sadārdzinājums skaidrojams ar to, ka: 1) uzsākot jaunās Multifunkcionālās ambulatorās rehabilitācijas ēkas būvdarbu projektēšanas darbus, ēkas apkures nodrošināšanai tika paredzēts pieslēgties esošajam NRC “Vaivari” gāzes katlam. Mainoties ģeopolitiskai situācijai, problēmām ar gāzes cenu un tās piegādēm, būvprojekts tika pārstrādāts un papildināts ar atsevišķu siltumapgādes sistēmas sadaļu, paredzot gāzes apkurei alternatīvu ēkas apkures variantu- zemes siltumsūkņus;
2) pēc līguma izbeigšanas ar iepriekšējo būvnieku tika rīkots jauns iepirkums un 2023. gada 21. decembrī tika noslēgts būvdarbu veikšanas līgums ar pilnsabiedrību „Guliver & Velve-AE”, ar piedāvāto līgumcenu 4 630 701,46 EUR ar PVN. Izmaksu sadārdzinājums bija radies pamatojoties uz ģeopolitiskās situācijas radīto ietekmi uz būvniecības cenu pieaugumu, papildus  siltumsūkņu apkures risinājumu.  Ja  būvdarbus veiktu iepriekšējais būvnieks, tad tas visticamāk  nespētu uzbūvēt  ēku par sākotnējā būvdarbu līguma noteikto līgumcenu;
3) uzsākot jaunās ēkas būvniecības līguma nosacījumu izpildi, tika veikta būvdarbu zonas un būvobjektā esošo inženiertīklu apsekošana, kuras rezultātā tika konstatēts, ka būvdarbu zonā atrodas esoša funkcionējoša siltumtrase. Tika konstatēts, ka siltumtrasi pašlaik nevar demontēt, jo ir apkures sezona un tā ir pieslēgta pie funkcionējošas skolas ēkas, kas atrodas ārpus būvlaukuma zonas, tāpēc jāveic tās pārnešana. Pēc siltumtrases atrakšanas tika konstatēts, ka būvbedres atbalsta rievsienas izbūves darbu uzsākšana un būvbedres rakšanas darbu veikšana ir iespējama tikai pēc esošās siltumtrases iznešanas no būvdarbu zonas, jo būvlaukuma teritorija ir pārāk maza un nav iespējams risinājums ar pagaidu siltumtrases atstāšanu vecajā vietā. Līdz ar to, ņemot vērā, ka augstāk minētās veicamo darbu izmaiņas ietvēra darbus, kas nebija iekļauti noslēgtā līguma darbu apjomos un tos sākotnēji nebija iespējams konstatēt, tika pagarināts līguma izpildes termiņš par 6 (sešām) kalendāra nedēļām un līgumcena palielināta līdz  4 687 029.49 EUR  ar PVN. 

 
Risinājuma apraksts
NRC "Vaivari" vidēja termiņa darbības stratēģijā 2020.–2023.gadam, kā arī plānam 2024. gadam, ir noteikts finanšu mērķis nodrošināt finansiāli stabilu uzņēmuma darbību, kura sasniegšanai izvirzīti finanšu radītāji - neto peļņa, kapitāla struktūra (pašu kapitāla īpatsvars), ilgtermiņa ieguldījumu (investīciju) apmērs, pamatdarbības neto naudas plūsma, valsts budžetā prognozējamās dividendes % no pārskata gada peļņas, kopējā likviditāte un pašu kapitāla atdeve (ROE).

NRC "Vaivari", turpinot iesākto Multifunkcionālās ambulatorās rehabilitācijas ēkas būvniecību, nodrošinās vidēja termiņa darbības stratēģijā 2020.-2023.gadam noteikto, kā arī 2024. gadam plānoto stratēģisko uzdevumu izpildi attiecībā uz rehabilitācijas pieejamību, savlaicīgumu un pēctecīgumu integratīvā veselības aprūpē, sniedzot izcilas kvalitātes rehabilitācijas pakalpojumus stacionārā, dienas stacionārā, ambulatori un mājas rehabilitācijā. Papildus tiks uzlabota veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana epidemioloģiski drošā vidē, vienlaikus samazinot infekcijas transmisiju stacionāra pacientiem.

Kapitālsabiedrības peļņas daļas novirzīšana valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu, kas ir sociāla rakstura pakalpojumi ar tautsaimniecisku nozīmi, kvalitātes uzlabošanai ir kvalificējams kā valsts atbalsts, kas tiek sniegts saskaņā ar Eiropas komisijas 2011.gada 20.decembra lēmumu Nr.2012/21/ES “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106.panta 2.punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi”.

Saņemot Ministru kabineta piekrišanu 2023. gada valstij dividendēs izmaksājamās peļņas daļas novirzīšanai Multifunkcionālās ambulatorās rehabilitācijas ēkas būvniecībai būvniecībai, NRC "Vaivari" spēs veiksmīgi turpināt iesākto Multifunkcionālās ambulatorās rehabilitācijas ēkas būvniecību un to sekmīgi pabeigt,  vienlaikus nodrošinot finansiāli stabilu kapitālsabiedrības darbību.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
382 942 220
-360 250
227 707 446
0
205 507 447
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
382 942 220
-360 250
227 707 446
0
205 507 447
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
382 942 220
-360 250
227 707 446
0
205 507 447
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
382 942 220
-360 250
227 707 446
0
205 507 447
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-360 250
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ņemot vērā to, ka, veicot dividenžu maksājumus, uzņēmumu ienākuma nodoklis tiek aprēķināts un nomaksāts uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, lēmums par peļņas atstāšanu kapitālsabiedrības rīcībā samazinās arī uzņēmuma ienākuma nodokļa maksājumus.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
nav nepieciešams
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
VManotp_NRC_Vaivari_dividendes_investiciju_skaidrojums