Anotācija (ex-ante)

23-TA-650: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekritīgā dzīvokļa īpašuma Lidoņu ielā 9-102, Rīgā, nodošanu Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42.1 , 42. panta pirmā daļa un 43.pants, 45.panta pirmā daļa un Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 10.punkts.

Rīgas valstspilsētas domes 2023.gada 18.janvāra lēmums Nr.RD-23-2189-lē (prot. Nr.81, 27.§)  “Par Latvijas valstij piekrītošā dzīvokļa īpašuma Lidoņu ielā 9–102, Rīgā (kadastra Nr. 01009138232), un dzīvokļa īpašuma Raiņa bulvārī 31–20, Rīgā (kadastra Nr. 01009949976), pārņemšanu Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā bez atlīdzības”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodot bez atlīdzības valstij piederošo nekustamo īpašumu Rīgas valstspilsētas pašvaldībai īpašumā Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 10.punktā noteiktās funkcijas – palīdzība iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā - īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīgas apgabaltiesas zvērināta notāre Anita Elksne 2019.gada 11.martā sagatavojusi notariālu aktu „Par mantojuma lietas izbeigšanu”, kas iereģistrēts aktu un apliecinājumu reģistrā ar Nr.3698, ar kuru izbeigta 2017.gada 11.augustā mirušā Genādija Lazareva (Gennady Lazarev), personas kods 020240-10553, mantojuma lieta un par bezmantinieka mantu atzīstams dzīvokļa īpašums Nr.102 Lidoņu ielā 9, Rīgā, kadastra numurs 01009138232 (turpmāk – Nekustamais īpašums).

Nekustamais īpašums nav ierakstīts zemesgrāmatā un mantojuma atstājēja īpašuma tiesības uz to nav nostiprinātas.

Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā Nekustamais īpašums ir reģistrēts. Tā sastāvā ir telpu grupa ar kadastra apzīmējumu 01000770087001102 ar kopējo platību 50,2 m2 un pie dzīvokļa piederošās 8/1000 kopīpašuma domājamās daļas no dzīvojamās mājas.

Dzīvojamā māja Lidoņu ielā 9, Rīgā, saistīta ar trim zemes vienībām, no kurām divas - ar kadastra apzīmējumiem Nr. 0100 077 0087 un Nr. 0100 077 2096, ierakstītas zemesgrāmatā kā dzīvojamās mājas Lidoņu ielā 9, Rīgā, atsevišķu dzīvokļu īpašnieku un Rīgas valstspilsētas pašvaldības kopīpašums.

Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu Nr. 0100 077 0082 Stūres ielā 6, Rīgā, reģistrēta Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000225999 kā privātpersonas īpašums.

Mantojuma lietā iesniegta kreditores Rīgas pilsētas pašvaldības pretenzija.

Ministru kabineta 2013.gada 2.jūlija noteikumu Nr.364  „Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu” (turpmāk – Noteikumi Nr.364) 6.punkts pieļauj zvērinātam tiesu izpildītājam veikt procesuālās darbības ar tādu bezmantinieku mantā ietilpstošu nekustamu īpašumu, kas nav ierakstīts zemesgrāmatā, un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā mantojuma masas atstājējs šādam nekustamajam īpašumam reģistrēts ar statusu "īpašnieks" vai "tiesiskais valdītājs". Detalizētāk paskaidrojot: "Ministru kabineta 2013.gada 2.jūlija noteikumu Nr.364  „Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu” attiecināmi uz zvērinātu tiesu izpildītāju aktīvu rīcību ar nekustamo īpašumu, kas atzīstams par bezmantinieku mantu. Šobrīd pašvaldībai nododamais nekustamais īpašums atrodas Possessor valdījumā un mirušās personas tiesības uz nekustamo īpašumu ir pierādāmas bezstīdus kārtībā un bez šķēršļiem vai papildu darbību veikšanas var tikt ierakstītas zemesgrāmatā kā īpašuma tiesības.

Mantojuma masas atstājēja īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu apliecina īpašuma tiesību uz dzīvokli reģistrācijas pagaidu apliecība Nr.4-3263, kas ierakstītas Vidzemes priekšpilsētas nekustamā īpašuma reģistra grāmatā ar Nr.KK-10, nodalījumā Nr.332. Nekustamajam īpašumam 2012.gada 28.novembrī veikta kadastrālā uzmērīšana.

Noteikumu Nr.364 41.punktā noteiktajā gadījumā zvērināts tiesu izpildītājs nodod 14.punktā un Noteikumu Nr. 364 14.2. apakšpunktā noteiktā kārtībā -  SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk – Possessor) valdījumā – nekustamo īpašumu, kurš sastāv no dzīvojamās mājas, dzīvokļa īpašuma vai kopīpašuma daļas kopīpašumā esošajās viendzīvokļa dzīvojamās mājās, dzīvokļu īpašumos un dzīvojamās mājās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Rīgas apgabaltiesas (iecirknis Nr.80) zvērinātas tiesu izpildītājas Baibas Baltās 2022.gada 25.aprīļa paziņojumam, ka kreditoru prasījumi apmierināti pilnā apmērā, bet bezmantinieku mantas pārņemšanas un pārdošanas administrēšanas procesa laikā pēc akta izrakstā norādīto kreditoru prasījumu un Noteikumu Nr.364 120.punktā minēto izdevumu pilnīgas segšanas palikusi neatsavināta manta - Nekustamais īpašums, kas ir nododams Possessor valdījumā.

Ievērojot minēto, ar 2022.gada 1.novembra aktu par valstij piekrītošā dzīvokļa īpašuma Lidoņu ielā – 102, Rīgā, nodošanu un pārņemšanu SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” valdījumā Nekustamais īpašums pārņemts Possessor valdījumā no 2022.gada 1.novembra.

Atsavināšanas likuma 45.panta pirmajā daļā noteikts, ka palīdzības sniegšanai dzīvokļa jautājumu risināšanā likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" noteiktajos gadījumos valsts dzīvojamo māju, kā arī valstij piederošu dzīvokļa īpašumu piedāvā nodot tās pašvaldības īpašumā, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgā valsts dzīvojamā māja vai dzīvokļa īpašums.

Ja pašvaldības dome pieņem lēmumu par valsts dzīvojamās mājas vai dzīvokļa īpašuma pārņemšanu pašvaldības īpašumā, to nodod bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar šā likuma 42.panta nosacījumiem.

Rīgas dome ar 2023.gada 18.janvāra lēmumu Nr.RD-23-2189-lē (prot. Nr.81, 27.§) nolēma pārņemt bez atlīdzības pašvaldības īpašumā Nekustamo īpašumu. Rīgas Domes 2023.gada 18.janvāra lēmumā Nr.RD-23-2189-lē  minēts dzīvokļu plānotais izmantošanas mērķis  - atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā minētās pašvaldības autonomās funkcijas nodrošināšanai. Papildus informējam, ka īpašums netiks izmantots likuma "Par palīdzības sniegšanu dzīvokļu jautājuma risināšanai"  III1 nodaļā paredzētajos gadījumos.
Risinājuma apraksts
Atsavināšanas likuma 45.panta pirmajā daļā noteikts, ka palīdzības sniegšanai dzīvokļa jautājumu risināšanā likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" noteiktajos gadījumos valsts dzīvojamo māju, kā arī valstij piederošu dzīvokļa īpašumu piedāvā nodot tās pašvaldības īpašumā, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgā valsts dzīvojamā māja vai dzīvokļa īpašums.

Ja pašvaldības dome pieņem lēmumu par valsts dzīvojamās mājas vai dzīvokļa īpašuma pārņemšanu pašvaldības īpašumā, to nodod bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar šā likuma 42.panta nosacījumiem.

Pašvaldību likuma 73.panta ceturtā daļa paredz pašvaldības tiesības lemt par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu, ieķīlāšanu vai privatizēšanu, kā arī par nekustamās mantas iegūšanu pašvaldības īpašumā.

Sagatavotais rīkojuma projekts paredz, ka Possessor, ievērojot Atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu un 43.pantu, nodod bez atlīdzības Rīgas valstspilsētas pašvaldībai Nekustamo īpašumu.

Vienlaikus rīkojuma projekts paredz, ka pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu:
1) jānorāda, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr pašvaldība nodrošina pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanu – palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanai;
2) jāieraksta atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar ķīlas tiesību;
3) jānostiprina valsts īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu vienlaikus ar pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.

Minēto aizliegumu  - apgrūtināt dzīvokļa īpašumu ar hipotēku -  nepiemēro, ja dzīvokļa īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu. 

Rīkojuma projekts paredz pilnvarot Rīgas valstspilsētas pašvaldību parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā valstij uz Nekustamo īpašumu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz Rīgas valstspilsētas pašvaldību, kā arī tās administratīvajā teritorijā esošajiem iedzīvotājiem, kuriem nepieciešama palīdzība mājokļa jautājumu risināšanā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektā minēto valstij piekrītošo nekustamo īpašumu pašvaldībai nodos bez maksas.

Projekta ietekme uz valsts budžetu nav paredzēta un ar nekustamā īpašuma īpašnieku maiņu saistītie izdevumi tiks segti no pašvaldības līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar Latvijas valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Saistībā ar rīkojuma projekta izpildi nav plānots radīt jaunas valsts pārvaldes institūcijas vai likvidēt esošās valsts pārvaldes institūcijas, vai reorganizēt esošās valsts pārvaldes institūcijas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
MK rīkojuma projekta izstrādes procesā izmantotie dokumenti satur personas datus. Tie nepieciešami tiesiskā pamata nodrošināšanai, projekta virzības, tiesiskā pamata un apstrādes mērķim.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi