25-TA-302: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Plāna "Veselības darbaspēka attīstības stratēģija no 2025. gada līdz 2029. gadam" (apstiprināts ar Ministru kabineta 2024.gada 18.decembra rīkojumu Nr.1194) 3.3.1.2.1.pasākums.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024.gada 17.decembra noteikumu Nr.873 "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 8. marta noteikumos Nr.175 "Recepšu veidlapu izgatavošanas un uzglabāšanas, kā arī recepšu izrakstīšanas un uzglabāšanas noteikumi"" 5. un 7.punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Atbilstoši izmaiņām normatīvajos aktos par recepšu izrakstīšanas kārtību precizēt regulējumu attiecībā uz ārsta palīgu (feldšeru), māsu un vecmāšu tiesībām izrakstīt ambulatorajai ārstēšanai paredzētās no valsts budžeta līdzekļiem kompensējamās zāles un medicīniskās ierīces, kā arī noteikt ārstniecības iestādēs, kuras sniedz valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus, nodarbināto ārstniecības personu darba samaksas proporcijas veidošanas principus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Recepšu (izņemot veterinārās receptes) veidlapu izgatavošanas un uzglabāšanas, kā arī recepšu izrakstīšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2005.gada 8.marta noteikumi Nr.175 "Recepšu veidlapu izgatavošanas un uzglabāšanas, kā arī recepšu izrakstīšanas un uzglabāšanas noteikumi". Savukārt ārstniecības personu tiesības izrakstīt ambulatorajai ārstēšanai paredzētās no valsts budžeta līdzekļiem kompensējamās zāles un medicīniskās ierīces regulē Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumu Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (turpmāk - Noteikumi Nr.555) 13. un 14.punkts.
Ar Ministru kabineta 2024.gada 18.decembra rīkojumu Nr.1194 ir apstiprināts plāns "Veselības darbaspēka attīstības stratēģija no 2025. gada līdz 2029. gadam" (turpmāk - Stratēģija), kas nosaka turpmākos virzienus cilvēkresursu attīstībai veselības aprūpes sistēmā, koncentrējoties uz ārstniecības un ārstniecības atbalsta personu vajadzībām, labbūtību, darba un privātās dzīves līdzsvaru.
Ar Ministru kabineta 2024.gada 18.decembra rīkojumu Nr.1194 ir apstiprināts plāns "Veselības darbaspēka attīstības stratēģija no 2025. gada līdz 2029. gadam" (turpmāk - Stratēģija), kas nosaka turpmākos virzienus cilvēkresursu attīstībai veselības aprūpes sistēmā, koncentrējoties uz ārstniecības un ārstniecības atbalsta personu vajadzībām, labbūtību, darba un privātās dzīves līdzsvaru.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Ministru kabineta 2024.gada 17.decembra noteikumiem Nr.873 "Grozījumi Ministru kabineta 2005.gada 8.marta noteikumos Nr.175 "Recepšu veidlapu izgatavošanas un uzglabāšanas, kā arī recepšu izrakstīšanas un uzglabāšanas noteikumi"" (sk. 5. un 7.punktu) ir pārskatītas un paplašinātas tiesības ārsta palīgiem (feldšeriem), māsām un vecmātēm izrakstīt zāļu recepti. Šis regulējums šobrīd nav salāgots ar Noteikumos Nr.555 ietverto regulējumu attiecībā uz ārsta palīgu (feldšeru), māsu un vecmāšu tiesībām izrakstīt ambulatorajai ārstēšanai paredzētās no valsts budžeta līdzekļiem kompensējamās zāles un medicīniskās ierīces.
Stratēģijas 3.3.1.2.1.pasākums paredz līdz 2025.gada 31.martam veikt grozījumus Noteikumos Nr.555, nosakot darba samaksas proporcijas veidošanas principus, grozījumos neparedzot ietekmi uz valsts budžetu.
Stratēģijas 3.3.1.2.1.pasākums paredz līdz 2025.gada 31.martam veikt grozījumus Noteikumos Nr.555, nosakot darba samaksas proporcijas veidošanas principus, grozījumos neparedzot ietekmi uz valsts budžetu.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" (turpmāk - Noteikumu projekts) paredz:
1) atbilstoši Ministru kabinetā pieņemtajām izmaiņām normatīvajos aktos par recepšu izrakstīšanas kārtību precizēt regulējumu attiecībā uz ārsta palīgu (feldšeru), māsu un vecmāšu tiesībām izrakstīt ambulatorajai ārstēšanai paredzētās no valsts budžeta līdzekļiem kompensējamās zāles un medicīniskās ierīces (Noteikumu projekta 1.punkts).
Detalizēts skaidrojums par izmaiņām attiecībā uz tiesību paplašināšu ārsta palīgiem (feldšeriem), māsām un vecmātēm zāļu recepšu izrakstīšanā pieejams šeit: https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/5174f271-6530-479e-a584-0ed39952ea82.
2) noteikt ārstniecības iestādēs, kuras sniedz valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus, nodarbināto ārstniecības personu darba samaksas proporcijas veidošanas principus (Noteikumu projekta 2. un 3.punkts).
Lai nodrošinātu pārredzamu, taisnīgu un pakāpenisku darba samaksas pieaugumu ārstniecības personām, tiek paredzēti vienoti principi atalgojuma noteikšanai, ieviešot atalgojuma modeli, kas ļauj nodrošināt atalgojuma pieaugumu, kā arī mazināt mainīgās daļas proporciju kopējā atalgojumā. Analizējot pieejamos datus par ārstniecības personu faktisko darba samaksu, redzams, ka darba samaksas apmērs variē starp ārstniecības iestādēm un ārstniecības personu grupām, līdz ar to, lai papildus piešķirtais finansējums ārstniecības personu darba samaksas palielinājumam tiktu pamatoti un mērķtiecīgi sadalīts un efektīvi novirzīts paredzētajam mērķim – zemākās darba samaksas palielināšanai ārstniecības personām, kas ir iesaistītas valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā, Nacionālais veselības dienests, slēdzot līgumus par valsts apmaksāto pakalpojumu sniegšanu, līgumā paredzēs noteiktus (Noteikumu projektā minētos) darba samaksas palielināšanas nosacījumus.
1) atbilstoši Ministru kabinetā pieņemtajām izmaiņām normatīvajos aktos par recepšu izrakstīšanas kārtību precizēt regulējumu attiecībā uz ārsta palīgu (feldšeru), māsu un vecmāšu tiesībām izrakstīt ambulatorajai ārstēšanai paredzētās no valsts budžeta līdzekļiem kompensējamās zāles un medicīniskās ierīces (Noteikumu projekta 1.punkts).
Detalizēts skaidrojums par izmaiņām attiecībā uz tiesību paplašināšu ārsta palīgiem (feldšeriem), māsām un vecmātēm zāļu recepšu izrakstīšanā pieejams šeit: https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/5174f271-6530-479e-a584-0ed39952ea82.
2) noteikt ārstniecības iestādēs, kuras sniedz valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus, nodarbināto ārstniecības personu darba samaksas proporcijas veidošanas principus (Noteikumu projekta 2. un 3.punkts).
Lai nodrošinātu pārredzamu, taisnīgu un pakāpenisku darba samaksas pieaugumu ārstniecības personām, tiek paredzēti vienoti principi atalgojuma noteikšanai, ieviešot atalgojuma modeli, kas ļauj nodrošināt atalgojuma pieaugumu, kā arī mazināt mainīgās daļas proporciju kopējā atalgojumā. Analizējot pieejamos datus par ārstniecības personu faktisko darba samaksu, redzams, ka darba samaksas apmērs variē starp ārstniecības iestādēm un ārstniecības personu grupām, līdz ar to, lai papildus piešķirtais finansējums ārstniecības personu darba samaksas palielinājumam tiktu pamatoti un mērķtiecīgi sadalīts un efektīvi novirzīts paredzētajam mērķim – zemākās darba samaksas palielināšanai ārstniecības personām, kas ir iesaistītas valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā, Nacionālais veselības dienests, slēdzot līgumus par valsts apmaksāto pakalpojumu sniegšanu, līgumā paredzēs noteiktus (Noteikumu projektā minētos) darba samaksas palielināšanas nosacījumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Fiziskās personas, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Veselības aprūpes finansēšanas likuma 7., 9. un 11. pantam.
Personas, kurām ir tiesības saņemt valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumam.
Ārstniecības iestādēs, kuras sniedz valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus, nodarbinātās ārstniecības personas.
Personas, kurām ir tiesības saņemt valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumam.
Ārstniecības iestādēs, kuras sniedz valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus, nodarbinātās ārstniecības personas.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Ārstniecības iestādes, kas noslēgušas līgumu ar Nacionālo veselības dienestu par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Informācija tiks papildināta pēc publiskās apspriešanas
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Informācija tiks papildināta pēc publiskās apspriešanas
6.4. Cita informācija
Veselības ministrijas un Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrības (LVSADA) 2025.gada 16.janvāra tikšanās laikā tika saņemts LVSADA konceptuāls atbalsts Veselības ministrijas piedāvātajiem grozījumiem par vienotiem principiem atalgojuma noteikšanai ar vienošanos, ka šie principi attiecināmi uz algu, nevis kopējo darba samaksu, kā arī grozījumi tiek izskatīti arī Veselības aprūpes nozares apakšpadomes (VANA) sēdē. Šis jautājums tika izskatīts un atbalstīts 2025.gada 30.janvāra VANA sēdē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts vērsts uz veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību pacientiem.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
