Anotācija (ex-ante)

24-TA-2391: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 15. novembra noteikumos Nr. 880 "Govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 15. novembra noteikumos Nr. 880 "Govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība"" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots, ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojuma Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" (turpmāk – rīkojums Nr. 743) 4.2. apakšpunktu.
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Komisijas  2019. gada 17. decembra Deleģētā regula (ES) 2020/689, ar ko attiecībā uz noteikumiem par noteiktu sarakstā norādītu un jaunradušos slimību uzraudzību, izskaušanas programmām un statusu "brīvs no slimības" papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 (turpmāk – regula 2020/689).

Komisijas 2020. gada 7. decembra Īstenošanas regula (ES) 2020/2002, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 piemērot attiecībā uz Savienības līmeņa paziņošanu un Savienības līmeņa ziņošanu par sarakstā norādītajām slimībām, attiecībā uz Savienības uzraudzības programmu un izskaušanas programmu iesniegšanas un ziņošanas un statusa "brīvs no slimības" atzīšanas pieteikuma formātiem un procedūrām un attiecībā uz datorizētu informācijas sistēmu (turpmāk – regula 2020/2002).

Komisijas 2021. gada 15. aprīļa Īstenošanas regula (ES) 2021/620, ar ko nosaka noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/429 piemērošanu saistībā ar statusa "brīvs no slimības" un "neveic vakcināciju" apstiprināšanu noteiktām dalībvalstīm vai to zonām vai nodalījumiem attiecībā uz noteiktām sarakstā norādītām slimībām, kā arī apstiprina šo sarakstā norādīto slimību izskaušanas programmas (turpmāk – regula 2021/620).

Komisijas 2018. gada 3. decembra Īstenošanas regula (ES) 2018/1882 par dažu slimību profilakses un kontroles noteikumu piemērošanu attiecībā uz sarakstā norādīto slimību kategorijām un ar ko izveido sarakstu ar sugām un sugu grupām, kas rada sarakstā norādīto slimību ievērojamu izplatības risku (turpmāk – regula 2018/1882).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, ievērojot Lauksaimniecības datu centra (turpmāk – datu centrs) likvidāciju un tā līdzšinējo funkciju un valsts pārvaldes uzdevumu nodošanu Lauku atbalsta dienestam (turpmāk arī – LAD), tostarp lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrācijas, datubāzu un reģistru uzturēšanas jomā, kā arī lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Savienības tieši piemērojamiem tiesību aktiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar rīkojuma Nr. 743 2.1. apakšpunktu LAD pārziņā ir lauksaimniecības un zivsaimniecības nozares informācijas sistēmu pārvaldība – datubāzu un reģistru uzturēšana un attīstība, tostarp saskarnes izveide datu apmaiņai ar ārējām sistēmām un nozares koplietošanas informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūras uzturēšana, kā arī rīkojuma Nr. 743 2.2. apakšpunktā minētā dzīvnieku novietņu un dzīvnieku reģistrēšana, identifikācija un izsekojamības nodrošināšana.

Patlaban spēkā ir Ministru kabineta 2011. gada 15. novembra noteikumi Nr. 880 "Govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 880).

Kopš 2021. gada 21. aprīļa spēkā ir jaunais dzīvnieku veselības normatīvais regulējums, ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts") (turpmāk – regula 2016/429) un tai pakārtotie deleģētie un īstenošanas akti.
Saskaņā ar regulas 2018/1882 pielikuma 23. rindu govju enzootiskai leikozei ir piešķirta C + D + E slimības kategorija. Regulas 2018/1882 1. panta 3. punktā dota definīcija C kategorijas slimībām, proti, C kategorijas slimība ir sarakstā minēta slimība, kura attiecas uz dažām dalībvalstīm un saistībā ar kuru ir nepieciešami pasākumi, lai novērstu šīs slimības izplatīšanos tajās Savienības daļās, kas oficiāli ir brīvas no slimības vai kam ir attiecīgo sarakstā norādīto slimību izskaušanas programmas, kā minēts regulas 2016/429 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktā. Saskaņā ar regulas 2016/429 31. panta 2. punktu dalībvalstīm, kuras nav brīvas no 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktā minētajām sarakstā norādītajām slimībām vai par kurām nav zināms, ka tās ir brīvas no šīm slimībām, var nolemt izveidot sarakstā norādītās slimības izskaušanai paredzētu programmu, kura īstenojama slimības skartajās dzīvnieku populācijās un kura aptver valsts teritorijas daļas, zonas vai nodalījumus ("fakultatīva izskaušanas programma").
Latvijai saskaņā ar regulas 2021/620 IV pielikuma I daļas 11. rindu piešķirts statuss "brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL)". Regulas 2020/689 ievaddaļas 40.–42. punktā ir sniegts pamatojums atsevišķu Eiropas Savienības dalībvalstu vai to teritoriju iekļaušanai "brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL)" sarakstā:
"(40) Saskaņā ar Savienības noteikumiem, kas bija spēkā pirms šīs regulas piemērošanas dienas, uz govju enzootisko leikozi (EBL) attiecās obligāta izskaušana. Tagad šī slimība saskaņā ar Īstenošanas regulu (ES) 2018/1882 ir kategorizēta kā izskaužama fakultatīvi.
(41) Savienības noteikumi, kas bija spēkā pirms šīs regulas piemērošanas dienas, ietvēra vispāratzītus un iedarbīgus principus un kritērijus attiecībā uz oficiāla statusa "brīvs no govju enzootiskās leikozes" atzīšanu, saglabāšanu, apturēšanu un atjaunošanu. Daudzas dalībvalstis šos noteikumus veiksmīgi piemērojušas, īstenojot līdzšinējās govju enzootiskās leikozes izskaušanas programmas. Ir pārbaudīta šo noteikumu atbilstība Sauszemes dzīvnieku veselības kodeksam, un tie ir iekļauti šajā regulā.
(42) Dalībvalstīm vai zonām, kas bijušas brīvas no govju enzootiskās leikozes vairākus gadus, proti, ir noturīgi brīvas no govju enzootiskās leikozes, būtu jāturpina pierādīt infekcijas neesība. Riska izvērtēšanā balstīta uzraudzība ir piemērots līdzeklis, kā agrīni konstatēt slimības atkalparādīšanos un pamatot brīvumu no govju enzootiskās leikozes."
Veterinārmedicīnas likuma 4. panta pirmā daļa noteic, ka Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – PVD), pamatojoties uz valsts uzraudzības programmām un normatīvo aktu prasībām, organizē un nodrošina valsts uzraudzību un kontroli dzīvnieku infekcijas slimību profilakses un apkarošanas jomā. Tādējādi laikā, kad Latvija saglabā statusu "brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL)", PVD nodrošina šīs slimības uzraudzību saskaņā ar govju enzootiskās leikozes valsts uzraudzības programmu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma Nr. 743 2.1. apakšpunktā noteikts, ka viens no valsts pārvaldes uzdevumiem ir lauksaimniecības un zivsaimniecības nozares informācijas sistēmu pārvaldība. Tādējādi Lauksaimniecības un zivsaimniecības nozares informācijas sistēma aizstāj datu centra kompetencē esošo "Lauksaimniecības datu centra informācijas sistēmu", kurā bija iekļauta dzīvnieku, novietņu reģistrēšanas, identifikācijas un izsekojamības  datubāze. Tā kā noteikumos Nr. 880 ir minēta Lauksaimniecības datu centra informācijas sistēmas datubāze, noteikumos Nr. 880 lietotie termini attiecībā uz dzīvnieku un novietņu reģistrāciju neatbilst jomu reglamentējošajos aktos lietotajiem terminiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 9., 19., 21. un 26. punktā precizēts noteikumu Nr. 880 9., 17., 19. un 24. punkts, norādot atbilstošu dzīvnieku un novietņu reģistra nosaukumu.
Ar noteikumu projekta 4., 8., 9., 19., 21. un 26. punktu noteikumu Nr. 880 5., 8., 9., 17., 19. un 24. punktā vārdi "Lauksaimniecības datu centrs" aizstāti ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests" attiecīgā locījumā, tādējādi nosakot LAD par līdz šim datu centram noteikto pārvaldes uzdevumu izpildītāju.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 880 4. punktā norādīts neprecīzs valsts zinātnisko institūta "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"" nosaukums.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 3. punkts izsaka noteikumu Nr. 880 4. punktu jaunā redakcijā un precizē Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "BIOR" nosaukumu.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 880 iekļautas tiesību normas, kas izriet no
1) Padomes 1964. gada 26. jūnija Direktīvas 64/432/EEK par dzīvnieku veselības problēmām, kas ietekmē liellopu un cūku tirdzniecību Kopienā (turpmāk – direktīva 64/432);
2) Padomes 1977. gada 17. maija Direktīvas 77/391/EEK, ar ko ievieš Kopienas pasākumus liellopu brucelozes, tuberkulozes un leikozes izskaušanai (turpmāk – direktīva 77/391);
3) Padomes 1977. gada 13. decembra Direktīvas 78/52/EEK, kas ievieš Kopienas kritērijus valstu plāniem liellopu brucelozes, tuberkulozes un enzootiskās leikozes paātrinātai izskaušanai (turpmāk – direktīva 78/52).
Regula 2016/429 stājās spēkā 2021. gada 21. aprīlī. Saskaņā ar regulas 2016/429 270. panta 2. punktu no 2021. gada 21. aprīļa tiek atcelta direktīva 64/432, direktīva 77/391 un direktīva 78/52.
Papildus tam no 2021. gada 21. aprīļa tiek piemērota
1) regula 2020/689, kura cita starpā nosaka govju enzootiskās leikozes laboratoriskās diagnostikas metodes, govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtību, kā arī nosacījumus, lai valsts kopumā var iegūt un saglabāt no govju enzootiskās leikozes oficiāli brīvas valsts statusu;
2) regula 2020/2002, kura cita starpā nosaka kārtību, kādā dalībvalstis (arī Latvija) ziņo par apstiprinātu govju enzootiskās leikozes gadījumu, ja dalībvalsts ir brīva no govju enzootiskās leikozes vai tajā ir ieviesta fakultatīvā izskaušanas programma;
3) regula 2018/1882, kura iekļauj visas Kopienai svarīgās infekcijas slimības sarakstā un piešķir tām attiecīgu kategoriju, kas nosaka turpmākos slimību uzraudzības, kontroles un apkarošanas pasākumus; 
4) regula 2021/620, kas nosaka dalībvalstis vai to zonas, kurām ir statuss "brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL)", to norādot IV pielikuma I daļā.
Risinājuma apraksts
Lai ieviestu atsevišķas regulas 2018/1882, regulas 2020/689, regulas 2021/620 un regulas 2020/2002 normas, kas attiecināmas uz govju enzootiskās leikozes infekcijas slimību, tās laboratorisko diagnostiku, uzraudzību, kontroli un apkarošanu, ziņošanas kārtību par apstiprinātu govju enzootiskās leikozes gadījumu, nodrošinātu no govju enzootiskās leikozes (EBL) brīvas valsts statusa saglabāšanu, kā arī lietotu atbilstošu terminoloģiju
1) tiek grozīts noteikumu Nr. 880 1. punkts (noteikumu projekta 1. punkts), ieviešot regulas 2020/689 2. panta  7. punktā minētās dzīvnieku ģintis (Bison ssp., Bos ssp., Bubalus ssp.), kurām piemērojami govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas pasākumi;
2) ar noteikumu projekta 2., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20., 21., 22., 25., 26., 28., 30. un 31. punktu tiek grozīts noteikumu Nr. 880 1.12., 7.1. apakšpunkts, 7.1, 8. un 9. punkts, 10.1., 10.2.1., 10.2.2., 10.2.3., 13.2. un 13.3. apakšpunkts, 14. un 16. punkts, III. nodaļas nosaukums, 17., 18., 19. un 20. punkts, 20.1. un 20.3. apakšpunkts, 23. un 24. punkts, 24.14. apakšpunkts, kā arī 24.3 un 24.4 punkts, ieviešot regulas 2016/429 4. panta 27. punktā minēto terminu "objekts";
3) tiek grozīts noteikumu Nr. 880 6. punkts (noteikumu projekta 5. punktā izteiktais noteikumu Nr. 880 6.2. apakšpunkts), ieviešot regulas 2016/429 31. panta 2. punktā minēto fakultatīvo izskaušanas programmu, kas tiek izstrādāta govju enzootiskās leikozes izskaušanas pasākumiem pēc tam, kad valsts zaudējusi statusu "brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL)";
4) jaunā redakcijā izteikts noteikumu Nr. 880 13.2. apakšpunkts (noteikumu projekta 14. punkts), tādējādi ieviešot regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 4. iedaļas 3. punkta "b" apakšpunkta un 4. punkta prasības, un to kādā gadījumā dienests piešķirt statusu "brīvs no govju enzootiskās leikozes (EBL)";
5) tiek svītrots noteikumu Nr. 880 18.2. un 18.3. apakšpunkts un 21., 22. un 24.2 punkts (noteikumu projekta 20., 23., 24. un 29. punkts), ar kuriem tika pārņemtas spēku zaudējušās direktīvas (direktīva 64/432, direktīva 77/391 un direktīva 78/52);
6) tiek grozīts noteikumu Nr. 880 13.2. apakšpunkts, 14., 18., 19. un 20. punkts, kā arī 24.11., 24.12., 24.14., 24.14.1. un 24.14.2. apakšpunkts (noteikumu projekta 14., 16., 20., 21., 22. un 28. punkts), lai attiecībā uz govju enzootiskās leikozes uzraudzību ieviestu regulas 2020/689 prasības, kas iepriekš tika pārņemtas no attiecīgajām direktīvām (direktīvas 64/432, direktīvas 77/391 un direktīvas 78/52);
7) ar noteikumu projekta 26. punktu jaunā redakcijā izteikts noteikumu Nr. 880 III1. nodaļas nosaukums, tādējādi saskaņojot noteikumos Nr. 880 lietoto terminoloģiju ar ES normatīvajos aktos lietotajiem terminiem;
8) tiek svītrota informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu 64/432, direktīvu 77/391 un direktīvu 78/52 (noteikumu projekta 32. punkts);
9) tiek svītrots noteikumu Nr. 880 pielikums (noteikumu projekta 33. punkts), jo turpmāk govju enzootiskās leikozes laboratorisko diagnostiku veiks Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR" atbilstoši regulas 2020/689 III pielikuma 3. iedaļas prasībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Bison ssp., Bos ssp., Bubalus ssp. dzīvnieku īpašnieki vai turētāji
Ietekmes apraksts
Turpmāk LAD līdz kārtējā gada 31. decembrim lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrā ievietos informāciju par reģistrētajām lauksaimniecības dzīvnieku novietnēm, kurās saskaņā ar govju enzootiskās leikozes valsts uzraudzības programmu nākamajā gadā Bison ssp., Bos ssp., Bubalus ssp. dzīvniekiem ir nepieciešams noņemt paraugus laboratoriskiem izmeklējumiem. Dzīvnieku īpašniekam vai turētājam pēc minētās informācijas iegūšanas būs jānodrošina attiecīgā vecuma dzīvnieku izmeklēšana.
Juridiskās personas
  • Bison ssp., Bos ssp., Bubalus ssp. dzīvnieku īpašnieki vai turētāji
Ietekmes apraksts
Turpmāk LAD līdz kārtējā gada 31. decembrim lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrā ievietos informāciju par reģistrētajām lauksaimniecības dzīvnieku novietnēm, kurās saskaņā ar govju enzootiskās leikozes valsts uzraudzības programmu nākamajā gadā Bison ssp., Bos ssp., Bubalus ssp. dzīvniekiem ir nepieciešams noņemt paraugus laboratoriskiem izmeklējumiem. Dzīvnieku īpašniekam vai turētājam pēc minētās informācijas iegūšanas būs jānodrošina attiecīgā vecuma dzīvnieku izmeklēšana.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
21 440,43
Bison ssp., Bos ssp., Bubalus ssp. dzīvnieku īpašnieki vai turētāji
Vērtības nozīme:
2,97
asins paraugu izmeklējumu cena EUR
7 219
izmeklēto paraugu skaits
21 440,43
Laboratorisko pakalpojumu izmaksas 2024. gadā līdz decembra sākumam. 212 dzīvnieku īpašniekiem bija nepieciešams noņemt asins paraugus liellopiem, lai 2024. gadā veiktu obligātos laboratoriskos izmeklējumus uz govju enzootisko leikozi.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
165 600,00
Bison ssp., Bos ssp., Bubalus ssp. dzīvnieku īpašnieki vai turētāji
Vērtības nozīme:
8,28
koppiena paraugu izmeklējumu cena EUR
20 000
izmeklēto paraugu skaits
165 600,00
Laboratorisko pakalpojumu izmaksas 2024. gadā līdz decembra sākumam. 3000 dzīvnieku īpašniekiem bija nepieciešams noņemt piena paraugus liellopiem, lai 2024. gadā veiktu obligātos laboratoriskos izmeklējumus uz govju enzootisko leikozi.
Kopā
187 040,43
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R0689
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētā regula (ES) 2020/689, ar ko attiecībā uz noteikumiem par noteiktu sarakstā norādītu un jaunradušos slimību uzraudzību, izskaušanas programmām un statusu "brīvs no slimības" papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R2002
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020. gada 7. decembra Īstenošanas regula (ES) 2020/2002, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 piemērot attiecībā uz Savienības līmeņa paziņošanu un Savienības līmeņa ziņošanu par sarakstā norādītajām slimībām, attiecībā uz Savienības uzraudzības programmu un izskaušanas programmu iesniegšanas un ziņošanas un statusa "brīvs no slimības" atzīšanas pieteikuma formātiem un procedūrām un attiecībā uz datorizētu informācijas sistēmu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0620
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 15. aprīļa Īstenošanas regula (ES) 2021/620, ar ko nosaka noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/429 piemērošanu saistībā ar statusa "brīvs no slimības" un "neveic vakcināciju" apstiprināšanu noteiktām dalībvalstīm vai to zonām vai nodalījumiem attiecībā uz noteiktām sarakstā norādītām slimībām, kā arī apstiprina šo sarakstā norādīto slimību izskaušanas programmas
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32016R0429
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts")
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētā regula (ES) 2020/689, ar ko attiecībā uz noteikumiem par noteiktu sarakstā norādītu un jaunradušos slimību uzraudzību, izskaušanas programmām un statusu "brīvs no slimības" papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 4. iedaļas 3. punkta "b" apakšpunkts un 4. punkts
14. punkts
(noteikumu Nr. 880 13.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 1. iedaļas 2. punkts
19. punkts
(noteikumu Nr. 880 17.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 2. iedaļa
20. punkts
(noteikumu Nr. 880 18.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 3. iedaļas 1. punkts
21. punkts
(noteikumu Nr. 880 19.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 3. iedaļas 2. punkts
21. punkts 
(noteikumu Nr. 880 19.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 4. iedaļas 1. punkts 
21. punkts 
(noteikumu Nr. 880 19.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 2. nodaļas 2. iedaļas "c" punkts 
28. punkts
(noteikumu Nr. 880 24.14. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/689 19. pants
2. punkts
(noteikumu Nr. 880 1.12. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/689 III pielikuma 3. iedaļa
3. punkts
(noteikumu Nr. 880 4. punkta pirmais teikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/689 12., 13., 14. un 15. pants
6. punkts
(noteikumu Nr. 880 7. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 1. iedaļas 1. punkts
19. punkts
(noteikumu Nr. 880 17.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 4. iedaļas 2., 3. un 4. punkts
22. punkts
(noteikumu Nr. 880 20.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/689 25. pants
22. punkts
(noteikumu Nr. 880 20.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/689 2. panta 7. punkts
1. punkts
(noteikumu Nr. 880  1. punkts) 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/689 30. pants
16. punkts
(noteikumu Nr. 880 14. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/689 20. panta 4. punkts
7. punkts
(jauns noteikumu Nr. 880 7.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības, jo PVD nevar nodrošināt epidemioloģisko uzraudzību tā, lai garantētu drošu dzīvnieku un to reproduktīvo produktu pārvietošanu un izplatīšanu veidā, kas novērš infekcijas slimības izplatīšanos.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā minētās regulas 2020/689 19. pantā noteiktās tiesības "kompetentajai iestādei nolemt, ka 18. panta 1. punktā noteiktie operatoru pienākumi, kas ir priekšnoteikums statusa "brīvs no slimības" saņemšanai un saglabāšanai, neattiecas uz šādu objektu operatoriem" tiks izmantotas situācijās, kad dzīvnieki tiek turēti objektos, kuros dzīvniekus tur tikai dzīvnieku priekšnesumiem, vai ceļojošos cirkos. Pārējos regulas 2020/689 19. pantā minētajos objektos tiks īstenota govju enzootiskās leikozes uzraudzība un apkarošanas pasākumi, ja tajos tiks konstatēta govju enzootiskā leikoze. Kompetentajai iestādei noteiktā izvēle tiek izmantota, lai nenoteiktu nelietderīgus dzīvnieku laboratoriskos izmeklējumus, jo minētajos objektos šādu dzīvnieku klātbūtne ir reta, tāpēc govju enzootiskās leikozes izplatības risks ir ļoti mazs.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020. gada 7. decembra Īstenošanas regula (ES) 2020/2002, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 piemērot attiecībā uz Savienības līmeņa paziņošanu un Savienības līmeņa ziņošanu par sarakstā norādītajām slimībām, attiecībā uz Savienības uzraudzības programmu un izskaušanas programmu iesniegšanas un ziņošanas un statusa "brīvs no slimības" atzīšanas pieteikuma formātiem un procedūrām un attiecībā uz datorizētu informācijas sistēmu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2020/2002 3. pants
28. punkts
(noteikumu Nr. 880 24.12. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā aplūkotās regulas 2020/2002 normas neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
Ieviestas prasības, kas attiecināmas uz ziņošanu par apstiprinātu govju enzootiskās leikozes gadījumu.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 15. aprīļa Īstenošanas regula (ES) 2021/620, ar ko nosaka noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/429 piemērošanu saistībā ar statusa "brīvs no slimības" un "neveic vakcināciju" apstiprināšanu noteiktām dalībvalstīm vai to zonām vai nodalījumiem attiecībā uz noteiktām sarakstā norādītām slimībām, kā arī apstiprina šo sarakstā norādīto slimību izskaušanas programmas
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/620 IV pielikuma I daļas 11. rinda
5. un 28. punkts
(noteikumu Nr. 880 6.2. apakšpunkts, 24.1 punkta ievaddaļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā minētās regulas 2021/620 normas neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts")
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2016/429 4. panta 27. punkts
2., 6.–13., 14.–22., 25., 26., 28., 30. un 31. punkts
(noteikumu Nr. 880 1.12., 7.1. apakšpunkts, 7.1, 8., 9. punkts, 10.1., 10.2.1.–10.2.3., 13.2., 13.3. apakšpunkts, 14. un 16. punkts, III. nodaļas nosaukums, 17.–20. punkts, 20.1. un 20.3. apakšpunkts, 23. un 24. punkts, 24.14. apakšpunkts, 24.3. un 24.4 punkts un 24.42. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2016/429 31. panta 2. punkts
5. punkts
(noteikumu Nr. 880
6. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2016/429 31. panta 2. punkts paredz rīcības brīvību dalībvalstij, kura nav brīva no vienas vai vairākām 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktā minētajām sarakstā norādītajām slimībām vai par kuru nav zināms, ka tā ir brīva no šīm slimībām, un kura nolemj izveidot sarakstā norādītās slimības izskaušanai paredzētu programmu, kas īstenojama konkrētās slimības skartajās dzīvnieku populācijās un aptver šo valstu teritorijas attiecīgās daļas vai tās zonas vai nodalījumus ("fakultatīva izskaušanas programma"), īstenot šādas slimības kontroles un izskaušanas pasākumus, lai Savienībā (tirdzniecībā starp dalībvalstīm) iegūtu dzīvnieku veselības garantijas attiecībā uz dzīvnieku vai produktu pārvietošanu. Govju enzootiskā leikoze saskaņā ar regulas 2018/1882 pielikuma 23. rindu ir iekļauta C + D + E kategorijas infekcijas slimību sarakstā, kuras kontroles pasākumu īstenošanai dalībvalsts izstrādā fakultatīvo izskaušanas programmu. Tā kā Latvija saskaņā ar regulas 2021/620 VIII pielikuma I daļas 11. rindu ir iekļauta dalībvalstu vai to zonu sarakstā, kurām ir statuss "brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL)", ir lietderīgi arī turpmāk noteikt kārtību, kādā Latvija saglabā šo statusu vai atgūst pēc tā zaudēšanas.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior", Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/63eb6b6a-e7a8-4f59-a685-07abde8a6d06 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saņemts atzinums no Latvijas Veterinārārstu biedrības. Informāciju par atzinumu skatīt sadaļā "Papildu dokumenti".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
LAD tiek paplašināts pildāmo valsts pārvaldes uzdevumu daudzums, pārņemot tos, ko līdz šim pildīja datu centrs.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
PVD un Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūtam "BIOR" noteiktie uzdevumi pēc būtības nemainās.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi