Anotācija (ex-ante)

21-TA-418: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par atjaunojamās enerģijas statistiku un statistikas darījumiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par atjaunojamās enerģijas statistiku un statistikas darījumiem” (turpmāk – Noteikumu projekts) tiek izstrādāts saskaņā ar Enerģētikas likuma 58.1 panta 4.daļa, 58.2 panta 5.daļa un 58.3 panta 6. un 12.daļa.
Noteikumu projekts ir nepieciešams Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīvas (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (turpmāk – Direktīva 2018/2001) transponēšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nav attiecināms
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijai ir saistoši nosacījumi, kas ir iekļauti Direktīvā 2018/2001, kas šobrīd tikai daļēji tiek pārņemti ar Enerģētikas likumu.
Šobrīd Latvijas normatīvajā regulējumā nav transponēti Direktīvas 2018/2001 nosacījumi attiecībā uz atjaunojamās enerģijas statistiku un darījumiem ar atjaunojamās enerģijas statistiku
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai Latvijas normatīvajā regulējumā pārņemtu direktīvas 2018/2001 nosacījumus attiecībā uz:
1) Kopējās un detalizētās atjaunojamās enerģijas statistikas aprēķinu un ziņošanu
Atjaunojamās enerģijas statistikas aprēķinu jau šobrīd veic Centrālā statistikas pārvalde, kas to dara saskaņā ar Eiropas Parlamenta un padomes 2009.gada 23.aprīļa direktīvu par atjaunojamo energoresursu izmantošanas veicināšanu un ar ko groza un sekojoši atceļ Direktīvas 2001/77/EK un 2003/30/EK, kuru nosacījumi ir iekļauti Centrālās statistikas pārvaldes iekšējos noteikumos.
Tomēr Eiropas Komisijas pārkāpumu procedūras lietas Nr. 2017/0533 ietvaros Latvijai bija apgrūtināti pierādīt direktīvas nosacījumu transponēšanu kādas iestādes iekšējos tiesību aktos.
Vienlaikus ir jāatzīmē, ka atjaunojamās enerģijas statistika (statistikās vienības) ir Latvijai saistošo atjaunojamās enerģijas mērķu izpildes vienības, kur, aprēķinot kopējo un detalizēto atjaunojamās enerģijas statistiku un par to ziņojot Eiropas Komisijai, tiek sniegti dati par valstij saistošo atjaunojamās enerģijas mērķu izpildi.
Līdz ar to visus nosacījumus par atjaunojamās enerģijas statistikas aprēķināšanu, tai skaitā, par nosacījumiem hidroenerģijas un vēja enerģijas aprēķinam, siltumsūkņu ņemšanai vērā aprēķinos un nosacījumi transporta enerģijas aprēķināšanai, ir nepieciešams iekļaut Ministru kabineta noteikumos, lai cita starpā arī sabiedrībai darītu zināmu, kā tiek aprēķināta Latvijai saistošo atjaunojamās enerģijas īpatsvara mērķu izpilde.

2) atjaunojamās enerģijas statistikas pielāgošanu
Direktīvā 2018/2001 ir noteikts, ka Latvija kopā ar vienu vai vairākām citām Eiropas Savienības dalībvalstīm vai trešajām valstīm var īstenot kopprojektu atjaunojamās enerģijas ražošanai. Tāpat Direktīvā 2018/2001 ir noteikts, ka Latvija savus atjaunojamās enerģijas ražošanas atbalsta shēmas nosacījumus var apvienot vai salāgot ar citu Eiropas Savienības dalībvalstī noteikto atjaunojamās enerģijas atbalsta shēmu. Vienlaikus ir noteikti nosacījumi, kā minētajos kopprojektos vai atbalsta shēmu pielāgošanas gadījumā nodrošinātais atjaunojamās enerģijas apjoms ir ieskaitāms vai atskaitāms no valsts kopējās atjaunojamās enerģijas statistikas..
Noteikumu projektā ir iekļauti nosacījumi, kā šādos gadījumos ir jāpielāgo atjaunojamās enerģijas statistika, kā arī kā Centrālā statistikas pārvalde gūst informāciju par veicamajiem pielāgojumiem.

3) Darījumu ar atjaunojamās enerģijas statistiku veikšanas kārtību
Direktīvā 2018/2001 ir iekļauti nosacījumi attiecībā uz atjaunojamās enerģijas statistikas darījumiem, nosakot, ka atjaunojamās enerģijas mērķu izpildei ir iespējams iegādātiem atjaunojamās enerģijas statistiku no citas Eiropas Savienības dalībvalsts, kā arī ir iespējams pārdot atjaunojamās enerģijas statistiku citai Eiropas Savienības dalībvalstij, ja ir izveidojies atjaunojamās enerģijas mērķa pārsniegums (atjaunojamās enerģijas īpatsvars ir lielāks nekā noteiktais atjaunojamās enerģijas mērķis).
Atjaunojamās enerģijas statistika ir valsts īpašums, kur valsts var pirkt vai pārdot minēto statistiku, ja tiek konstatēts, ka valsts atjaunojamās enerģijas mērķis netiek sasniegts vai tiek pārsniegts.
Līdz ar to Noteikumu projektā ir iekļauta detalizēta kārtība, kā tiek pieņemts lēmums par atjaunojamās enerģijas statistikas pirkšanas vai pārdošanas darījumiem atbilstoši Enerģētikas likumā noteiktajai kārtībai un iekļautajam deleģējumam. Tā kā atjaunojamās enerģijas statistika ir valsts īpašums, tad arī kārtībai, kādā tiek veikti darījumi ar to, ir jābūt iekļautiem Ministru kabineta noteikumos nevis izstrādātiem kā iekšējam normatīvajam aktam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Centrālā statistikas pārvalde
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pēc būtības neskar sabiedrību, bet sniedz sabiedrībai informāciju, kā tiek aprēķināta valsts kopējā atjaunojamās enerģijas statistika un detalizētā nozaru atjaunojamās enerģijas statistika.
Ņemot vērā to, ka atjaunojamās enerģijas statistika pēc būtības ir valstij noteikto saistošo atjaunojamās enerģijas mērķu izpildes atskaites formāts, tad Noteikumu projekts arī sniedz informāciju, kā tiek aprēķināti valstij saistošo mērķu izpildes rādītāji.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
02018L2001
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2018/2001 (2018. gada 11. decembris) par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2018/2001 (2018. gada 11. decembris) par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2.panta 4.punkts
3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
7.panta 1.punkta 1.rindkopa
4.punkts 
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
7.panta 1.punkta 2.rindkopa
9.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
7.panta 1.punkta 3.rindkopa
9.2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
29.panta 1.punkta a) un b) apakšpunkts
9.2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
7.panta 2.punkts
5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
7.panta 3.punkts
6.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
7.panta 4.punkts
7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
7.panta 6.punkta 1.rindkopa
2.2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
7.panta 6.punkta 2.rindkopa
2.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
8.panta 1.punkts
15. punkts, 16.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
8.pants 2.punkts
25.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
8.pants 4.punkts
26.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
8.panta 5.punkts
27.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
10.panta 3.punkts
17.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
12.panta 3.punkts
17.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
13.pants
19.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
27.panta 2.punkta a) apakšpunkts
9.4.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
27.panta 2.punkta b) apakšpunkts
9.5.apakšpunkts un 9.6.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
27.panta 2.punkta c) apakšpunkts
9.7.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
29.panta 11.punkta 1.-3.rindkopa
10.-12.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā statistikas pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Saskaņā ar MK 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktu sabiedrības pārstāvji ir aicināti līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par Noteikumu projektu tā izstrādes stadijā.
Sabiedrības pārstāvji tiks informēti par iespēju līdzdarboties, publicējot paziņojumu par līdzdalības procesu Ekonomikas ministrija tīmekļvietnē.
Sabiedrībai būs iespēja iepazīties ar Noteikumu projektu Ekonomikas ministrija tīmekļa vietnē un izteikt par to viedokli.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks apkopoti pēc saņemto viedokļu apkopošanas.

6.4. Cita informācija

Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā statistikas pārvalde
  • Ekonomikas ministrija
  • Ārlietu ministrija
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ārlietu ministrija un Finanšu ministrija ir iesaistītas attiecībā uz līdziesaisti atjaunojamās enerģijas statistikas darījumu ziņojumu sagatavošanā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi