25-TA-1099: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 25. janvāra rīkojumā Nr. 45 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pases apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma grozījumu projekts izstrādāts saskaņā ar 2022. gada 14. jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 435) nosacījumiem.
Atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr. 435 4. pielikuma "Reformu un investīciju virziena īstenošanas atbildības sadalījums" iekļautā nolūka "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" ietvaros, tiek īstenots 2.1.3.1.i. investīcijas projekts "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija".
Atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr. 435 4. pielikuma "Reformu un investīciju virziena īstenošanas atbildības sadalījums" iekļautā nolūka "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" ietvaros, tiek īstenots 2.1.3.1.i. investīcijas projekts "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veikt grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 25. janvāra rīkojumā Nr. 45 “Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pases apstiprināšanu”, aizstāt Ministru kabineta rīkojuma pielikumu - 2.1.3.1.i. investīcijas projekta “Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija” pasi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas (turpmāk - URIS 1.0) modernizācijas ietvaros tiek izstrādāta moderna, ilgtspējīga, mūsdienu tehnoloģijās un pašapkalpošanās vidē balstīta Uzņēmumu reģistra informācijas sistēma (turpmāk – URIS 2.0), lai celtu Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra (turpmāk - UR) funkciju izpildes efektivitāti, ieviestu lietotājorientētus inovatīvus pakalpojumus un nodrošinātu to pārrobežu pieejamību.
URIS 2.0 attīstības ieviešana tiek veikta vairāku secīgu posmu veidā. Pirmo posmu sistēmas komponentes tiek darbinātas paralēli ar URIS 1.0, atbilstoši katram no ieviešanas posmiem tika pakāpeniski pārcelta biznesa procesu realizācija no URIS 1.0 uz URIS 2.0.
URIS 2.0 attīstība tika uzsākta 1. kārtas ietvaros. URIS 2.0 attīstību jeb 2. kārtu turpina 2.1.3.1.i. investīcijas projekts "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" (turpmāk - Projekts) un tā mērķis ir UR datu sakārtošana, sagatavošana biznesa analīzei, izmantojot biznesa analīzes rīkus, un datu pieejamības procesu pilnveide.
Atsaucoties Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas uzaicinājumam izvērtēt Projekta finansējuma ietaupījuma iespējas, secināts, ka Projekta ietvaros plānotajām atsevišķām aktivitātēm ir konstatētas izmaiņas aktivitāšu finansējumā jeb ir konstatēts finansējuma ietaupījums, ko ir iespējams novirzīt citu Atveseļošanas fonda 2.1 reformu un investīciju virziena projektu aktivitāšu īstenošanai, samazinot kopējo Projekta īstenošanai piešķirto finansējumu.
URIS 2.0 attīstības ieviešana tiek veikta vairāku secīgu posmu veidā. Pirmo posmu sistēmas komponentes tiek darbinātas paralēli ar URIS 1.0, atbilstoši katram no ieviešanas posmiem tika pakāpeniski pārcelta biznesa procesu realizācija no URIS 1.0 uz URIS 2.0.
URIS 2.0 attīstība tika uzsākta 1. kārtas ietvaros. URIS 2.0 attīstību jeb 2. kārtu turpina 2.1.3.1.i. investīcijas projekts "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" (turpmāk - Projekts) un tā mērķis ir UR datu sakārtošana, sagatavošana biznesa analīzei, izmantojot biznesa analīzes rīkus, un datu pieejamības procesu pilnveide.
Atsaucoties Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas uzaicinājumam izvērtēt Projekta finansējuma ietaupījuma iespējas, secināts, ka Projekta ietvaros plānotajām atsevišķām aktivitātēm ir konstatētas izmaiņas aktivitāšu finansējumā jeb ir konstatēts finansējuma ietaupījums, ko ir iespējams novirzīt citu Atveseļošanas fonda 2.1 reformu un investīciju virziena projektu aktivitāšu īstenošanai, samazinot kopējo Projekta īstenošanai piešķirto finansējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izsludinot atklātu konkursu iepirkumam "Investīcijas 2.1.3.1.i. projekta “Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija”", kas nodrošina Projekta aktivitāšu "Uzņēmuma reģistra informatīvās sistēmas pamata un saistīto datu bāzu datu migrācija un transformācija" un "Uzņēmumu reģistra uzturēto reģistru un 1.kārtas ietvaros izstrādāto datu bāzu datu abpusēja sinhronizācija" īstenošanu, Projekta īstenotājs ir konstatējis, ka provizoriskās izstrādes izmaksas bijušas mazākas par sākotnēji prognozētajām. Minēto aktivitāšu ietvaros identificēts Atveseļošanas fonda ietaupījums 596 000 euro apmērā un attiecīgi valsts budžeta finansējuma ietaupījums pievienotās vērtības nodokļa (PVN) izmaksu segšanai 74 004 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši 2025. gada 25. marta Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas sēdes protokola Nr.1 4. paragrāfa “Atveseļošanas fonda 2.1. reformu un investīciju virziena projektu īstenošanas gaita un finansējuma pārdales investīciju 2.1.2.1.i un 2.1.3.1. ietvaros” 3. punktā minētajam un atsaucoties uz Tiesību akta lietas projektu ID 25-TA-1079 Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi", Uzņēmumu reģistrs kā finansējuma saņēmējs ir sagatavojis situācijai atbilstošu 2.1.3.1.i. investīcijas projekta “Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija” risinājumu, samazinot Projekta finansējumu.
Ministru kabineta rīkojuma projektam ir pievienots precizēts pielikums "Investīcijas 2.1.3.1.i. projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pase", kurā 4.1. sadaļā par 596 000 euro ir samazināts kopējais 2.1.3.1.i. investīcijas projekta “Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija” Atveseļošanas fonda finansējums un 4.2. sadaļā par 74 004 euro samazināts kopējais plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apjoms. Jaunais Projekta pasē norādītais Atveseļošanas fonda plāna finansējums 1 840 000,00 euro un valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa (PVN) izmaksu segšanai 386 400,00 euro.
Projektā plānoto aktivitāšu īstenošana nodrošina Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.3.r. reformu un investīciju virziena "Tautsaimniecības datu un digitālo pakalpojumu ekonomikas attīstība" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" mērķa sasniegšanu, kā arī veiktās projekta “Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija” pases izmaiņas neietekmē 2.1.3.r. reformas noteiktos mērķus un apstiprinātos rādītājus.
Ministru kabineta rīkojuma projektam ir pievienots precizēts pielikums "Investīcijas 2.1.3.1.i. projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pase", kurā 4.1. sadaļā par 596 000 euro ir samazināts kopējais 2.1.3.1.i. investīcijas projekta “Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija” Atveseļošanas fonda finansējums un 4.2. sadaļā par 74 004 euro samazināts kopējais plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apjoms. Jaunais Projekta pasē norādītais Atveseļošanas fonda plāna finansējums 1 840 000,00 euro un valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa (PVN) izmaksu segšanai 386 400,00 euro.
Projektā plānoto aktivitāšu īstenošana nodrošina Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.3.r. reformu un investīciju virziena "Tautsaimniecības datu un digitālo pakalpojumu ekonomikas attīstība" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" mērķa sasniegšanu, kā arī veiktās projekta “Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija” pases izmaiņas neietekmē 2.1.3.r. reformas noteiktos mērķus un apstiprinātos rādītājus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
912 785
97 511
172 716
744 131
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
912 785
97 511
172 716
744 131
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
912 785
130 941
172 716
918 284
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
912 785
130 941
172 716
918 284
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-33 430
0
-174 153
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-33 430
0
-174 153
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-33 430
-174 153
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-33 430
-174 153
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar MK 2023. gada 25. janvāra rīkojumu Nr. 45 šobrīd Projektam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 2 896 404 euro, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums – 2 436 000 euro un valsts budžeta (turpmāk – VB) finansējums PVN izmaksu segšanai – 460 404 euro.
2023. gadā Projekta kopējās faktiskās izmaksas bija 49 946 euro, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums 41 278 euro un VB finansējums 8 668 euro;
2024. gadā Projekta kopējās faktiskās izmaksas bija 41 728 euro, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums 41 728 euro;
2025. gadā vidējā termiņa budžeta ietvarā apstiprināts finansējums 912 785 euro apmērā, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums 769 483 euro un VB finansējums 143 302 euro.;
2026. gadā vidējā termiņa budžeta ietvarā apstiprināts finansējums 172 716 euro apmērā, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums 145 869 euro un VB finansējums 26 847 euro.
Pēc grozījumu MK 2023. gada 25. janvāra rīkojumā Nr. 45 spēkā stāšanās, pieejamais kopējais attiecināmais finansējums būs 2 226 400 euro, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums 1 840 000 euro un VB finansējums PVN izmaksu segšanai 386 400 euro (paredzot kopējo attiecināmo finansējumu samazināt par 670 004 euro, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums par 596 000 euro un VB finansējuma samazinājums PVN izmaksu segšanai par 74 004 euro).
Projekta iepriekšējo periodu neapguve sastādīja 1 719 229 euro, t.sk. pārdale uz 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmu "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" (turpmāk – 80.00.00 programma) 1 431 787 euro, pārdale uz citiem projektiem Tieslietu ministrijas ietvaros 234 872 euro un slēgtie asignējumi 2023. un 2024. gada beigās 52 570 euro.
Līdz ar to pieprasītais finansējums no 80.00.00 programmas būs 1 049 225 euro. Šo summu ir plānots apgūt atlikušajā periodā līdz Projekta īstenošanas beigām: 2025. gadā indikatīvi 130 941 euro apmērā, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums 97 511 euro un VB finansējums 33 430 euro;
2026. gadā indikatīvi 918 284 euro apmērā, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums 744 131 euro un VB finansējums 174 153 euro.
2023. gadā Projekta kopējās faktiskās izmaksas bija 49 946 euro, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums 41 278 euro un VB finansējums 8 668 euro;
2024. gadā Projekta kopējās faktiskās izmaksas bija 41 728 euro, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums 41 728 euro;
2025. gadā vidējā termiņa budžeta ietvarā apstiprināts finansējums 912 785 euro apmērā, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums 769 483 euro un VB finansējums 143 302 euro.;
2026. gadā vidējā termiņa budžeta ietvarā apstiprināts finansējums 172 716 euro apmērā, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums 145 869 euro un VB finansējums 26 847 euro.
Pēc grozījumu MK 2023. gada 25. janvāra rīkojumā Nr. 45 spēkā stāšanās, pieejamais kopējais attiecināmais finansējums būs 2 226 400 euro, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums 1 840 000 euro un VB finansējums PVN izmaksu segšanai 386 400 euro (paredzot kopējo attiecināmo finansējumu samazināt par 670 004 euro, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums par 596 000 euro un VB finansējuma samazinājums PVN izmaksu segšanai par 74 004 euro).
Projekta iepriekšējo periodu neapguve sastādīja 1 719 229 euro, t.sk. pārdale uz 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmu "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" (turpmāk – 80.00.00 programma) 1 431 787 euro, pārdale uz citiem projektiem Tieslietu ministrijas ietvaros 234 872 euro un slēgtie asignējumi 2023. un 2024. gada beigās 52 570 euro.
Līdz ar to pieprasītais finansējums no 80.00.00 programmas būs 1 049 225 euro. Šo summu ir plānots apgūt atlikušajā periodā līdz Projekta īstenošanas beigām: 2025. gadā indikatīvi 130 941 euro apmērā, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums 97 511 euro un VB finansējums 33 430 euro;
2026. gadā indikatīvi 918 284 euro apmērā, t.sk. Atveseļošanas fonda finansējums 744 131 euro un VB finansējums 174 153 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts. Projekta īstenošanai nepieciešamais ilgtermiņa saistībās neieplānotais finansējums normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīts no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Pasākumi nav plānoti, ņemot vērā, ka MK rīkojuma projekts paredz tehniska rakstura grozījumu un MK rīkojuma projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, kā arī neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Īstenojot 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" darbības, tiks uzlaboti un pilnveidoti Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas ietvaros sniedzamie pakalpojumi elektroniskajā vidē.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Īstenojot 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" darbības, tiks pilnveidota Uzņēmumu reģistra informācijas sistēma.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Attīstot elektroniskos pakalpojumus 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" ietvaros, iestādei, kuras pārziņā ir pamatdarbības informācijas sistēma, jāievēro un jānodrošina personas datu aizsardzība.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
