Anotācija (ex-ante)

23-TA-1792: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veselības aprūpes finansēšanas likuma 8. panta otrā daļa un 10. panta trešā daļa. 
Ministru kabineta 2023.gada 14.jūlija rīkojums Nr.457 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes neatliekamo pasākumu īstenošana 2023. gadā'' un "Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai"" (turpmāk – Rīkojums Nr.457).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” mērķis – atbilstoši Rīkojumam Nr.457 nodrošināt ģimenes ārstu kapitācijas naudas pieaugumu 2023.gada septembra – decembra mēnešos, palielināt fiksēto maksājumu par ģimenes ārstu otro pieņemšanas vietu un par feldšerpunktiem, kā arī uzlabot pakalpojumu organizēšanas kārtību noteiktu diagnožu onkoloģijas pacientiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības aprūpes finansēšanas un organizēšanas kārtību, tai skaitā veselības aprūpes pakalpojumu veidus un apjomus, kas tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem, kā arī šo pakalpojumu organizēšanas un apmaksas kārtību, nosaka Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumi Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr.555). Aktualizējot Noteikumos Nr.555 ietverto tiesisko regulējumu, ir izstrādāts Noteikumu projekts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams pilnveidot un precizēt Noteikumos Nr.555 ietverto valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas, saņemšanas un apmaksas kārtību atbilstoši aktuālajai situācijai un nozarei pieejamajam finansējumam. 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” (turpmāk - Noteikumu projekts) paredz:
1) uzlabot valsts apmaksātā veselības aprūpes pakalpojuma -  pozitronu emisijas tomogrāfijas izmeklējums ar datortomogrāfiju - organizēšanas kārtību noteiktu diagnožu onkoloģijas pacientiem (Noteikumu projekta 1., 2. un 3.punkts);
Saskaņā ar Noteikumiem Nr.555 valsts apmaksātu pozitronu emisijas tomogrāfijas izmeklējumu ar datortomogrāfiju onkoloģijas pacienti saņem tikai gadījumā, ja par pakalpojuma nepieciešamību ir lēmis ārstu konsilijs (atbilstoši Ārstniecības likuma 1.panta 6.punktam ārstu konsilijs ir ne mazāk kā triju ārstu apspriede, lai noteiktu diagnozi un turpmāko ārstēšanas taktiku).
Atbilstoši jomas ekspertu (piemēram, Latvijas Onkologu ķīmijterapeitu asociācijas, Latvijas Hematologu asociācijas, Latvijas Radiologu asociācijas pārstāvji, kā arī atbilstošo specialitāšu ārsti) skaidrojumam noteiktu diagnožu gadījumā, kad onkoloģiskā saslimšana pa ķermeni izplatās sistēmiski un ārstēšanā tiek lietota sistēmiska terapija, tieši pozitronu emisijas tomogrāfijas izmeklējums ar datortomogrāfiju ir visinformatīvākais izmeklējums gan primārajai un sekundārajai diagnostikai, gan arī terapijas efektivitātes izvērtēšanai. Piemēram, atbilstoši ārstēšanas vadlīnijām limfomu gadījumā pozitronu emisijas tomogrāfijas izmeklējums ar datortomogrāfiju nepieciešams ik pēc 2 vai 4 terapijas kursiem, tas ir, tikai šim izmeklējumam nepieciešams veidot 3-4 ārstu konsilijus. Līdz ar to esošā kārtība noteiktu diagnožu gadījumā būtiski apgrūtina ārstniecības iestāžu darbu un ietekmē onkoloģiskā pakalpojuma pieejamību pacientiem ar noteiktām onkoloģiskām saslimšanām, tādējādi apdraudot savlaicīgu slimības diagnostiku un ārstēšanu.  Ievērojot minēto, Noteikumu projekts paredz izmaiņas esošajā regulējumā, nosakot izņēmuma gadījumus, kad tiek ievērota cita kārtība, kādā izsniedz nosūtījumu uz pozitronu emisijas tomogrāfijas izmeklējumu, tādējādi veicinot ātrāku slimības izplatības verifikāciju, ātrāku slimības recidīva diagnostiku, ātrāku ārstēšanas efektivitātes novērtējumu dinamikā, kā arī mazinot administratīvo slogu ārstniecības iestādēm, organizējot ārstu konsilijus bez objektīvas nepieciešamības. 
Izņēmuma gadījumi (diagnozes), kā arī ārsti - speciālisti, kuriem tiks piešķirtas tiesības nosūtīt pacientus valsts apmaksāta pozitronu emisijas tomogrāfijas izmeklējuma ar datortomogrāfiju saņemšanai noteikti ciešā sadarbībā ar iepriekš minētajiem jomas ekspertiem. 
2) noteikt, ka bērniem noteiktas diagnozes gadījumā tiek nodrošināta valsts apmaksāta īpašiem medicīniskiem nolūkiem paredzētā pārtika arī pēc izrakstīšanas no stacionāra (Noteikumu projekta 4.punkts);
Atbilstoši Noteikumiem Nr.555 ir noteikti gadījumi, kad bērniem un pieaugušajiem tiek nodrošināti valsts apmaksāti enterāli un parenterāli ievadāmi barošanas maisījumi un medicīniskais papilduzturs (speciālā pārtika). Atbilstoši VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" (nodrošina īpašiem medicīniskiem nolūkiem paredzēto pārtiku bērniem) ierosinājumam Noteikumi Nr.555 tiek papildināti ar vēl vienu pacientu grupu, kurai turpmāk būs pieejama valsts apmaksāta speciālā pārtika - bērni ar ēšanas traucējumiem, kuriem, izrakstoties no stacionāra, saglabājas malnutrīja (nepietiekams nodrošinājums ar uzturvielām, kas rada ķermeņa uzbūves izmaiņas, tajā skaitā – samazinās muskuļu un orgānu masa). 
3) palielināt ģimenes ārstu kapitācijas naudas (maksājums ģimenes ārstam par valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, kuru aprēķina, ņemot vērā reģistrēto personu skaitu ģimenes ārsta pacientu sarakstā) apmēru, kā arī fiksēto maksājumu par ģimenes ārstu otro pieņemšanas vietu un par feldšerpunktiem (Noteikumu projekta 5. un 7.punkts);
Noteikumu projekts paredz Noteikumu Nr.555 11.pielikuma “Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana” 2.punktā noteiktā kapitācijas naudas apmēra pārrēķinu. Ņemot vērā to, ka no 2023. gada 1. aprīļa tika palielināts atalgojums ārstniecības personām un pārējam personālam, kas nepieciešams valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai un nav ārstniecības personas, lai uzlabotu situāciju darba tirgū un veicinātu cilvēkresursu attīstību ģimenes ārstu praksēs, Nacionālais veselības dienests veicis ģimenes ārstu kapitācijas naudas pārrēķinu attiecībā uz reģistratora darba algas daļu (palielinot to no 864,45 euro uz 892,58 euro). Jebkurš cilvēkresursu nodrošinājums tiešā mērā ietekmē ārstniecības pakalpojuma pieejamību, nodrošinājuma kvalitāti un pacientu drošību.
Savukārt atbilstoši Rīkojumam Nr.457, lai apzinātu tos pacientus, kas reģistrēti ģimenes ārstu praksēs, bet pēdējos trīs gadus nav apmeklējuši vai sazinājušies ar ģimenes ārsta praksi, tika veikts pārrēķins kapitācijas naudai no 2023. gada 1.septembra līdz 2023. gada 31. decembrim.
Atbilstoši informatīvajā ziņojumā “Par priekšlikumiem finansējuma pārdalei veselības aprūpes neatliekamo pasākumu īstenošanai 2023. gadā", kurā detalizēti skaidrota šī brīža situācija un nepieciešamība pēc papildu finansējuma, lai kopumā sekmētu pacientu pieejamību veselības aprūpes pakalpojumiem (skatīt Rīkojuma Nr.457 anotācijas 1.pielikumā), ietvertajam skaidrojumam plānots, ka ģimenes ārstu prakses 2023. gada septembra – decembra mēnešos telefoniski sazināsies ar 299 726 pacientiem, kuri pēdējo trīs gadu laikā nav vērsušies ģimenes ārstu praksēs, tādējādi veicinot šo pacientu iesaisti veselības aprūpes sistēmā. Līdz ar to, apmēram ar pusi (45,43%) no pacientu skaita, kas iepriekš nav vērsušies pie sava ģimenes ārsta, ģimenes ārstu prakses sazināsies šogad. Pacientu iesaiste veselības aprūpes sistēmā notiks divos posmos:
1. Nacionālais veselības dienests sagatavos datus par pacientiem, kas nav saņēmuši primāro veselības aprūpi ģimenes ārsta praksē pēdējo trīs gadu laikā, un nosūtīs to katram ģimenes ārstam, kas ir līgumattiecības ar Nacionālo veselības dienestu. Ģimenes ārstu prakse apzvanīs šos pacientus, veiks skaidrojošo darbu gan profilakses (vakcinācijas, skrīninga u.c.), gan ārstēšanas jautājumos. Telefonsarunas laikā tiks identificēti tie pacienti, kuriem nepieciešama klātienes vizīte ģimenes ārstu praksē (plānots, ka šādi pacienti varētu būt 10-20%).
2.  29 973 – 59 946 atlasīto pacientu (iepriekšminētie 10-20%) būs nepieciešama klātienes vizīte ģimenes ārsta praksē. Šo pakalpojumu ģimenes ārstu prakse sniegs atbilstoši pacienta vajadzībām, piemēram, veiks profilaktisko apskati, skrīninga izmeklējumus, hroniskas slimības diagnostiku vai vakcināciju, iespējams, pat visi iepriekšminētie pakalpojumi kopā.
Līdz ar to ģimenes ārstiem kapitācijas naudas apmērs no 2023. gada 1. septembra līdz 2023. gada 31. decembrim par katru pacientu sasniegs 3,353868 euro vienai personai mēnesī. Kapitācijas naudas palielinājuma mērķis ir sekmēt iedzīvotāju apzinātu iesaisti savas veselības stāvokļa novērtēšanai, tai skaitā dažādiem skrīningiem, lai nepieciešamības gadījumā tiktu savlaicīgi diagnosticēta saslimšana, kas samazinātu novēršamos nāves riskus, kā arī ilgāk nodzīvotu veselīgus dzīves gadus.
Nacionālais veselības dienests nodrošinās jauna manipulācijas koda ieviešanu, caur kuru tiks veikta atsevišķa pacientu uzskaite, kur ģimenes ārsta prakse, atbilstoši iekšēji organizētai darba organizācijas kārtībai veiks saziņu (iespējami dažādi varianti – pa telefonu, e-pastu, sms, klātienē) ar pacientiem, kuri pēdējo trīs gadu laikā nav vērsušies ģimenes ārstu praksēs. Šis papildu saziņas aspekts ģimenes ārstu praksei prasa papildu resursus, iespējams, arī strādāt virsstundas, līdz ar to katra ģimenes ārsta prakse, lai sasniegtu pacientu apzināšanu, lems par savā praksē efektīvāko veidu, kā nodrošināt komunikāciju ar pacientiem, kuri trīs gadu laikā nav sazinājušies ar ģimenes ārsta praksi. Līdz ar to kopumā būs identificētas situācijas un iemesli, kāpēc šie cilvēki nesazinās ar savu ģimenes ārsta praksi un šī informācija tālāk būtu izmantojama, lai sekmētu ģimenes ārsta institūcijas attīstību. Nacionālais veselības dienests veiks uzraudzības darbības atbilstoši kompetencei, t.sk. preventīvi reizi mēnesī veiks datu apkopošanu par prakšu apzvanīto pacientu skaitu un pacientu skaitu, kas vērsušies praksē klātienē un veiks individuālo darbu ar praksēm, kurām nebūs uzrādītas manipulācijas par veikto pacientu apzvanīšanu vai pacientu apmeklējumiem klātienē.
Kapitācijas naudas palielinājuma mērķis ir saskaņots ar Latvijas Ģimenes ārstu asociāciju un Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociāciju.
Tāpat Noteikumu projekts paredz palielināt Noteikumu Nr.555 11.pielikuma “Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana” 8.punktā minēto ikmēneša fiksēto uzturēšanas maksājumu par ģimenes ārsta prakses otro un katru nākamo pieņemšanas vietu, kā arī 8.1 punktā minēto maksājumu par primārās veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu, tai skaitā riska maksājumu, feldšerpunktā no 142,88 euro līdz 216,88 euro apmērā (mēnesī).
Lai nodrošinātu apmaksu par veiktajiem primārās veselības aprūpes pakalpojumiem atbilstoši faktiskajām izmaksām un sekmētu primāro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību, no 2023.gada 1.aprīļa (skatīti Ministru kabineta 2023.gada 28.marta noteikumi Nr.156 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"") tika palielināts Noteikumu Nr.555 11.pielikuma “Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana” 7.punktā minētais ikmēneša fiksētais maksājums ģimenes ārsta praksei, tai skaitā riska maksājums. Tā kā fiksētais maksājums 142,88 euro apmērā par ģimenes ārsta otro un katru nākamo pieņemšanas vietu un fiksētais maksājums par primārās veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu feldšerpunktos netika palielināts, šie maksājumi šobrīd neatbilst faktiskajām izmaksām, tāpēc ģimenes ārsti nav ieinteresēti uzturēt divas vai vairāk prakses vietas, savukārt pašvaldības - feldšerpunktus.
Ievērojot minēto, lai novērstu apdraudējumu primārās veselības aprūpes pakalpojumu pieejamībai Latvijas iedzīvotājiem, sevišķi iedzīvotājiem reģionos, Noteikumu projekts paredz palielināt ikmēneša fiksēto maksājumu par ģimenes ārsta prakses otro un katru nākamo pieņemšanas vietu, kā arī par primārās veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu feldšerpunktā. 
4) iekļaut manipulāciju 16011 “Kolposkopija bez mērķbiopsijas”, 16012 “Dzemdes kakla dozētā koagulācija lokālā anestēzijā”, 16021 “Vulvas biopsija”, 16090 “Laparoskopiskā miomektomija ar miomas mezgla diametru līdz 5cm, līdz piecu mezglu izņemšanai vienas laparoskopijas laikā” un 16090 “Laparoskopiskā miomektomija ar miomas mezgla diametru virs 5cm vai vairāk kā piecu miomas mezglu izņemšanu vienas laparoskopijas laikā” dienas stacionārā sniedzamo veselības aprūpes pakalpojumu ginekoloģijas saistošajās (pamata) manipulācijās, tādējādi paplašinot dienas stacionārā sniedzamo valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstu (Noteikumu projekta 6.punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskās personas, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Veselības aprūpes finansēšanas likuma 7., 9. un 11. pantam.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē ārstniecības iestādes, kas noslēgušas un kuras noslēgs līgumus par valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
555 909 311
0
525 355 040
0
525 355 040
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
555 909 311
0
525 355 040
0
525 355 040
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
555 909 311
5 546 785
525 355 040
0
525 355 040
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
555 909 311
5 546 785
525 355 040
0
525 355 040
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-5 546 785
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-5 546 785
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
5 546 785
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2023.gads atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”, ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2023.gada 23. augustu:
Veselības ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:

apakšprogrammas 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde”:
Resursi izdevumu segšanai  35 113 687 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 35 113 687  euro
Izdevumi  35 113 687  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 35 112 906 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti  781 euro

apakšprogrammas 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai  188 172 114 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 13 304 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 188 158 810 euro
Izdevumi  188 172 114  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 185 998 338 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti  2 173 776 euro

apakšprogramma 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   332 623 510 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 25 052 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 332 598 458 euro
Izdevumi  332 623 510 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 331 680 128euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti 943 382euro

2024.gads un 2025.gads atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”:
Veselības ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:

apakšprogrammas 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde”:
Resursi izdevumu segšanai  21 580 325 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 21 580 325 euro
Izdevumi  21 580 325 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 21 580 325 euro

apakšprogrammas 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai  187 893 501 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 13 304 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 187 880 197 euro
Izdevumi  187 893 501 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 185 719 725 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti  2 173 776 euro

apakšprogrammas 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   315 881 214 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 25 052 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 315 856 162 euro
Izdevumi  315 881 214  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 315 201 002 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti 680 212 euro

1.Noteikumu Nr.555 186.4.apakšpunkts paredz noteikt, ka bērniem ar ēšanas traucējumiem, kuriem, izrakstoties no stacionārās ārstniecības iestādes, saglabājas malnutrīcija, turpmāk būs pieejama valsts apmaksāta speciālā pārtika (Noteikumu projekta 4.punkts).
Finansējums 2023.gadam 57 289 euro, 2024.gadam un turpmāk ik gadu 76 624 euro (apakšprogramma 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde"). Iepriekš minētā pasākuma nepieciešamais finansējums ir iekļauts prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" ietvaros un iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”. Plānotais finansējums speciālajam uzturam pacientiem ar uztura nepietiekamību finansējums 2023.gadam 2 291 572 euro, 2024.gadam un turpmāk ik gadu 3 064 970 euro, ņemot vērā to, ka no 600 plānotajiem pacientiem ar uztura nepietiekamību 15 ir bērni, tad finansējums 2023.gadam 57 289 euro*, 2024.gadam un turpmāk ik gadu 76 624 euro** (skat., anotācijas 1.pielikumu). Speciālās pārtikas finansējuma aprēķins balstās uz pielāgotu vidējo mililitru apjomu dienā uz konkrētu pacientu, kas var mainīties, jo tas atkarīgs no pacienta individuālajiem kritērijiem (vecums, svars, veselības stāvoklis).
*Prioritārā pasākuma ietvaros piešķirto finansējuma daļu, kas paredzēta medicīniskā papilduztura apmaksai bērniem ar malnutrīciju 2023. gadam,  paredzēts apgūt periodā no 2023. gada 1. septembra līdz 2023. gada 31. decembrim.
** Prioritārā pasākuma ietvaros piešķirto finansējuma daļu, kas paredzēta medicīniskā papilduztura apmaksai bērniem ar malnutrīciju 2024. gadam un turpmāk ik gadu,  paredzēts apgūt visa gada ietvaros.

2. Noteikumu Nr. 555 280.punkts  paredz, ka laikposmā no 2023. gada 1. septembra līdz 2023. gada 31. decembrim kapitācijas naudas apmērs, tai skaitā samaksa par reģistratora funkcijas veikšanu un telefonisku konsultāciju sniegšanu prakses darba laikā, vienai personai mēnesī ir 3,353868 euro (Noteikumu projekta 5.punkts) (detalizēti skatīt 3.pielikumu).
Noteikumu Nr.555 11.pielikuma “Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana” 2.punktā noteiktā kapitācijas naudas apmēra pārrēķins atbilstoši aktuālajai situācijai (Noteikuma projekta 7.punkts).
Pacientu apzināšanai, kuri nav ieradušies ģimenes ārsta praksē pēdējo trīs gadu laikā paredzētais finansējums 2023.gadam 5 546 785 euro apmērā (apakšprogramma 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”), skat., anotācijas 2.pielikumu, ir iekļauts Ministru kabineta 2023.gada 14.jūlija rīkojuma Nr.457 “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 20.00.00 “Veselības aprūpes neatliekamo pasākumu īstenošana 2023. gadā'' un "Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai”” 1.2.1.apakšpunkta ietvaros.
Savukārt darba samaksas palielinājumu reģistratoriem 2023. gada septembrī - decembrī 137 712 euro apmērā plānots rast apakšprogrammas 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” ietvaros no Ģimenes ārstu gada darbības novērtējuma maksājumam, jo šajā pozīcijā 2023.gadā ir izveidojies finansējuma ietaupījums 417 865 euro apmērā (skatīt 4.pielikumu). 
Ģimenes ārstu gada darbības novērtējuma maksājumam 2023. gadā plānotais finansējums bija 1 838 087 euro, bet pēc veiktā izvērtējuma ir izmaksāti 1 420 222 euro. Līdz ar to veidojas līdzekļu ekonomija 417 865 euro, no kuriem:
- 137 712 euro papildus nepieciešams finansējums ģimenes ārstu kapitācijas naudas pieaugumam (reģistratora algas celšanai) 2023. gada četriem mēnešiem;
 - 280 153 euro papildus nepieciešamais finansējums, ņemot vērā to, ka 2023. gada septembra-decembra mēnešos ir paredzams ģimenes ārstu prakšu piemaksājamo manipulāciju skaita palielinājums sakarā ar to, ka aicinot pacientus, kas nebija pie ģimenes ārsta trīs gadu laikā klātienēs vizītēs, būs veiktas arī vairāk manipulācijas (Noteikumu projektu šis pasākums neskar). 
Papildus finansējuma ietaupījums 2024. gadam un turpmāk ik gadu plānojas no finansējuma, kas paredzēts Ģimenes ārstu gada darbības novērtējuma maksājumam. 2023. gadā plānotais finansējums bija 1 838 087 euro, bet pēc veiktā izvērtējuma ir izmaksāti 1 420 222 euro. Līdz ar to veidojas līdzekļu ekonomija 417 865 euro, no kuriem 413 136 euro novirzāmi ģimenes ārstu kapitācijas naudas pieaugumam (reģistratora algas celšanai) (skatīt 4.pielikumu). 2024.gadam un turpmāk ik gadu Ģimenes ārstu gada darbības novērtējuma maksājumam finansējums tiks plānots 2023. gada apjomā. Līdzekļu starpību, kas rodas no finansējuma ietaupījuma (417 865 - 413 136 = 4 729 euro) tiks vērtēta budžeta izpildes gaitā.

3. Noteikumu Nr.555 5.pielikums paredz iekļaut manipulāciju 16011 “Kolposkopija bez mērķbiopsijas”, 16012 “Dzemdes kakla dozētā koagulācija lokālā anestēzijā”, 16021 “Vulvas biopsija”, 16090 “Laparoskopiskā miomektomija ar miomas mezgla diametru līdz 5cm, līdz piecu mezglu izņemšanai vienas laparoskopijas laikā” un 16090 “Laparoskopiskā miomektomija ar miomas mezgla diametru virs 5cm vai vairāk kā piecu miomas mezglu izņemšanu vienas laparoskopijas laikā” dienas stacionārā sniedzamo veselības aprūpes pakalpojumu ginekoloģijas saistošajās (pamata) manipulācijās, tādējādi paplašinot dienas stacionārā sniedzamo valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstu (Noteikumu projekta 6.punkts).
Finansējums 2023.gadam un turpmāk ik gadu 42 429 euro* (apakšprogramma 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”), tai skaitā, skat., anotācijas 5.pielikumu:
- Manipulāciju 16011 “Kolposkopija bez mērķbiopsijas”, 16012 “Dzemdes kakla dozētā koagulācija lokālā anestēzijā”, 16021 “Vulvas biopsija” nepieciešamais finansējums 22 503 euro apmērā ir iekļauts prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" ietvaros un iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”.
- Manipulāciju 16090 “Laparoskopiskā miomektomija ar miomas mezgla diametru līdz 5cm, līdz piecu mezglu izņemšanai vienas laparoskopijas laikā” un 16090 “Laparoskopiskā miomektomija ar miomas mezgla diametru virs 5cm vai vairāk kā piecu miomas mezglu izņemšanu vienas laparoskopijas laikā” 19 750 euro apmērā  ir iekļauts prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība" ietvaros un iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” un 176 euro plānots rast apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros, veicot iekšēju finanšu līdzekļu pārplānošanu.
Eksperti ir novērtējuši papildus nepieciešamā manipulāciju apjoma izpildes nepieciešamību, kā arī plānoto apjomu, sniedzot laporoskopiskas operācijas. Līdz ar to 2023. gada četros mēnešos un 2024. gadā un turpmāk ik gadu tiks organizētas vienāda skaita laparaskopiskas operācijas. 2023. gada četros mēnešos tiks organizēts lielāks apjoms veicamo laporoskopisko operāciju, balstoties uz faktisko nepieciešamību palielināt šī pakalpojuma pieejamību, lai maksimāli novērstu ķirurģisku iejaukšanos, kas paildzina pacienta atrašanos stacionārā, kā arī pagarina atlabšanas periodu. Savukārt laporoskopiski veiktas operācijas, kur tas iespējams (izvērtējot katra pacienta veselības stāvokli individuāli) ir mazinvazīvas, līdz ar to saudzīgākas pacientiem, kas palīdz atlabt ātrākā laika periodā, papildus tas sekmē slimības lapu saīsināšanos un pacients ātrāk atgriežas darba gaitās.
* Prioritārā pasākuma ietvaros piešķirto finansējuma daļu, kas paredzēta pakalpojumu sniegšanai dienas stacionārā 2023. gadam, paredzēts apgūt periodā no 2023. gada 1. septembra līdz 2023. gada 31. decembrim, 2024. gadam un turpmāk ik gadu.

4. Noteikumu Nr.555 11.pielikuma “Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana” 8.punkts paredz, ka ikmēneša fiksētais maksājums par ģimenes ārsta prakses otro un katru nākamo pieņemšanas vietas uzturēšanu ir 216,88 euro un 8.1 paredz, ka maksājums par primārās veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu, tai skaitā riska maksājums, šo noteikumu 19. punktā minētajā gadījumā ir 216,88 euro mēnesī (Noteikumu projekta 7.punkts).
Finansējums 2023.gadam 85 840 euro, 2024.gadam un turpmāk ik gadu 257 520 euro (apakšprogramma 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”), skat., anotācijas 3.pielikumu. Finansējumu plānots rast apakšprogrammas 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” ietvaros no prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība” apakšpasākuma "Ģimenes ārstu uzturēšanas maksājuma pārskatīšana, lai nodrošinātu ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību", kas iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”. Šajā pozīcijā 2023.gada 1.pusgadā pēc indikatīva novērtējuma ir izveidojies ietaupījums 257 520 euro apmērā. Ietaupījumi veidojas, jo samazinās ārstniecības iestādes, kuras neturpina savu prakses darbu vai aizver otrās un papildprakses vietas, jo ģimenes ārsti nolemj neturpināt sniegt pakalpojumus nepietiekama finansējuma dēļ, novecošanās dēļ. Līdz ar to samazinās kopējais praktizējušo prakšu vai papildprakšu skaits, kam nepieciešams finansējums prakšu uzturēšanai. No izveidojušā ietaupījuma 257 520 euro apmērā 2023. gada septembrī - decembrī plānots segt 85 840 euro ģimenes ārstu prakšu otrajai prakses vietai un feldšerpunktiem. Kopumā prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība” apakšpasākuma "Ģimenes ārstu uzturēšanas maksājuma pārskatīšana, lai nodrošinātu ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību", mērķis nemainās.
Atlikums 171 680 euro apmērā, kas veidojas no prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība” apakšpasākuma "Ģimenes ārstu uzturēšanas maksājuma pārskatīšana, lai nodrošinātu ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību" 2023. gadā tiks atsevišķi izskatīta informatīvajā ziņojumā par prioritāro pasākumu pārdali.
Savukārt 2024.gadā un turpmāk ik gadu no ietaupītā finansējuma 257 520 euro novirzāma ģimenes ārstu prakšu otrajai prakses vietas uzturēšanai un feldšerpunktu uzturēšanai.

Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2023.gadā ir 6 150 208 euro, tai skaitā:

-      5 546 785 euro apmērā nepieciešams segt no resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 20.00.00 "Veselības aprūpes neatliekamo pasākumu īstenošana 2023. gadā" rezervētā finansējuma (apakšprogramma 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”):

-  418 041 euro apmērā, Veselības ministrijas budžeta ietvaros pārstrukturizējot pasākumus, sadalījumā pa Veselības ministrijas apakšprogrammām:
        33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” – 417 865 euro,
        33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" – 176 euro.

-      185 382 euro apmērā prioritāro pasākumu ietvaros, sadalījumā pa Veselības ministrijas apakšprogrammām:
        33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde” – 57 289 euro,
        33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” – 85 840 euro,
        33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” – 42 253 euro.

Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2024.gadā un turpmāk ik gadu ir 789 709 euro, tai skaitā:

-  413 312 euro apmērā, Veselības ministrijas budžeta ietvaros pārstrukturizējot pasākumus, sadalījumā pa Veselības ministrijas apakšprogrammām:
        33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” – 413 136 euro,
        33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" – 176 euro.

-   376 397 euro apmērā prioritāro pasākumu ietvaros, sadalījumā pa Veselības ministrijas apakšprogrammām:
        33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde” – 76 624 euro,
        33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” – 257 520 euro,
        33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" – 42 253 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nacionālam veselības dienestam nav nepieciešama papildus amata vietu izveide.
 
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Onkologu ķīmijterapeitu asociācija, Latvijas Hematologu asociācija, Latvijas Radiologu asociācija, Latvijas Ģimenes ārstu asociācija, Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekta 1., 2. un 3.punktā ietvertais regulējums izstrādāts ciešā sadarbībā ar attiecīgās jomas ārstu profesionālajām organizācijām un ārstiem - speciālistiem, savukārt regulējums attiecībā uz finansējumu primārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem apspriests ar Latvijas Ģimenes ārstu asociāciju un Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociāciju. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz pilnveidot noteiktu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un saņemšanas kārtību, veicinot šo pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Bērniem noteiktas diagnozes gadījumā tiks nodrošināta valsts apmaksāta īpašiem medicīniskiem nolūkiem paredzētā pārtika arī pēc izrakstīšanas no stacionāra. 

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Anotācijas pielikums