Anotācija (ex-ante)

24-TA-296: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" izstrādāts saskaņā ar Valsts kancelejas nolikumu (apstiprināts ar Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumiem Nr. 358 “Valsts kancelejas nolikums”) un Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai sagatavotos Krīzes vadības centra darbības uzsākšanai un nodrošināšanai, kā arī krīzes vadības sistēmas reorganizācijai no 2025. gada 1. janvāra.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Iedibinātajā krīzes vadības mehānismā saskatāmas vairākas problēmas, kas rada riskus šī mehānisma efektīvai darbībai:
Krīzes vadības padomē nav pārstāvētas visas ministrijas;
nav institucionālā ietvara, kā risināt tos jautājumus, kur pārklājas vairāku ministriju un to padotības iestāžu kompetence, un risināt jautājumus, kur ministrijām un to padotības iestādēm kompetence nav noteikta;
nav pietiekama kapacitāte krīzes pārvaldības sistēmā, īpaši stratēģiskajā līmenī, kas nodrošina profesionālu krīzes pārvaldību un tās cikla sistemātisku un mērķtiecīgu īstenošanu;
nav vienotas sistēmas, lai nodrošinātu nepieciešamos resursus apdraudējuma novēršanai un seku likvidēšanai;
netiek veikta koordinēta un kvalitatīva analīze par apdraudējuma novēršanas un seku likvidēšanas laikā gūtajām mācībām un nepieciešamajiem sistēmas uzlabojumiem;
nav koordinētas, starptautiskiem standartiem atbilstošas apmācības sistēmas krīzes vadības speciālistiem visās valsts nozarēs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nav pietiekami skaidra sasaiste starp Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā un Nacionālās drošības likumā noteikto institūciju kompetenci katastrofu pārvaldīšanas un valsts apdraudējuma pārvarēšanas gadījumā. Nav vienotas katastrofu pārvaldīšanas sistēmu koordinējošas un kontrolējošas institūcijas, kas nodrošinātu tajā skaitā starpnozaru visaptverošu pieeju.
Lai būtiski paaugstinātu krīžu pārvaldīšanas efektivitāti, kā arī nodrošinātu katastrofu pārvaldīšanas koordināciju un kontroli, nepieciešamas būtiskas izmaiņas krīzes vadības sistēmā.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu visaptverošu, pastāvīgu un nepārtrauktu atbalstu Krīzes vadības padomei, ministrijām un pašvaldībām, nepieciešams izveidot Krīzes vadības centru Ministru prezidenta / Krīzes vadības padomes priekšsēdētāja tiešā pakļautībā. Krīzes vadības centrs tiek iekļauts Valsts kancelejas sastāvā, bet funkcionāli padots Ministru prezidentam.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 20. februāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 8 51.§) "Informatīvais ziņojums "Par Krīzes vadības centru un krīzes vadības sistēmu" 4. punktā noteikto, lai sagatavotos Krīzes vadības centra darbības uzsākšanai un nodrošināšanai, kā arī krīzes vadības sistēmas reorganizācijai no 2025. gada 1. janvāra, 2024. gadā Valsts kancelejā uz laiku līdz 2024. gada 31. decembrim nepieciešams izveidot trīs terminētas amata vietas ar nepieciešamo finansējumu 190 616 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
190 616
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
190 616
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-190 616
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-190 616
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
190 616
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts aprēķins pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Uz laiku no 18.03.2024.-31.12.2024. tiek veidotas 3 amata vietas.
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kanceleja

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēts aprēķins