24-TA-2622: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par papildu valsts budžeta saistību uzņemšanos Eiropas Savienības programmas "Digitālā Eiropa" līdzfinansētā projekta "EU Digital Wallet Payment Use Case - Support to the implementation of the European Digital Identity Framework (EDIF) and the implementation of the Once Only System under the Single Digital Gateway Reg" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2023.gada 1. aprīlī ir noslēgts Granta līgums nr. 101102740 — NOBID Wallet (turpmāk – Granta līgums) starp Eiropas Veselības un digitālo izpildaģentūru (European Health and Digital Executive Agency) un Norvēģijas Digitalizācijas aģentūru (DigDir) kā vadošo partneri, un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju (turpmāk – VARAM) un citām Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalstu (Dānijas, Itālijas, Islandes, Norvēģijas, Vācijas) institūcijām kā pārējiem partneriem par projekta īstenošanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt papildus budžeta saistību uzņemšanos Eiropas Savienības programmas “Digitālā Eiropa” līdzfinansētā projekta “EU Digital Wallet Payment Use Case - Support to the implementation of the European Digital Identity Framework (EDIF) and the implementation of the Once Only System under the Single Digital Gateway Reg” priekšfinansējumam 2025.gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2023. gada 11. aprīlī Ministru kabinetā tika izskatīts un pieņemts informatīvais ziņojums “Par valsts budžeta saistību uzņemšanos Eiropas Savienības programmas "Digitālā Eiropa" līdzfinansētā projekta "EU Digital Wallet Payment Use Case - Support to the implementation of the European Digital Identity Framework (EDIF) and the implementation of the Once Only System under the Single Digital Gateway Reg" īstenošanai”” (23-TA-734), un ar Ministru kabineta 2024.gada 11.aprīļa sēdes protokollēmuma (protokols Nr. 19 35.§) (turpmāk – Protokollēmums) 3.punktu VARAM noteikta par Pilotprojekta koordinējošo institūciju Latvijā. Papildus ar Protokollēmuma 7.punktu VARAM atļauts uzņemties papildu valsts budžeta ilgtermiņa saistības Pilotprojekta īstenošanas nodrošināšanai no 2023. līdz 2025.gadam 1 006 352 euro apmērā, tai skaitā 796 514 euro paredzot pārskaitīšanai VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”.
Priekšlikums, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 910/2014 ( 2014. gada 23. jūlijs ) par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ Direktīvu 1999/93/EK attiecībā uz Eiropas digitālās identitātes regulējuma izveidi paredz, ka līdz 2026. gadam katrai ES dalībvalstij ir jāpadara digitālās identitātes maks pieejams ikvienam iedzīvotājam, kurš to vēlas. Eiropas digitālās identitātes plašāks mērķis ir uzlabot iedzīvotāju piekļuvi augsti uzticamiem un drošiem elektroniskās identitātes līdzekļiem un uzticamības pakalpojumiem, piemēram, digitālajiem parakstiem, tai skaitā uzlabot iedzīvotāju iespējas tos izmantot un uzlabot viņu spēju kontrolēt savu personas identitātes datu kopīgošanu.
Pilotprojekta ietvaros ES mērogā notiek Eiropas digitālās identitātes maka pilotēšana, testējot tā pamatfunkcionalitāti (elektronisko identifikāciju, elektronisko parakstu, eZīmogu un personalizētu datu atribūtu apmaiņu) un pielietojumu vienā no prioritārajiem lietojuma gadījumiem - maksājumu lietojuma gadījums, kura ietvaros tiek pilotēta iespēja veikt maksājumus no konta uz kontu (Account-to-account payments “A2A”) izmantojot Eiropas digitālās identitātes maku.
Priekšlikums, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 910/2014 ( 2014. gada 23. jūlijs ) par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ Direktīvu 1999/93/EK attiecībā uz Eiropas digitālās identitātes regulējuma izveidi paredz, ka līdz 2026. gadam katrai ES dalībvalstij ir jāpadara digitālās identitātes maks pieejams ikvienam iedzīvotājam, kurš to vēlas. Eiropas digitālās identitātes plašāks mērķis ir uzlabot iedzīvotāju piekļuvi augsti uzticamiem un drošiem elektroniskās identitātes līdzekļiem un uzticamības pakalpojumiem, piemēram, digitālajiem parakstiem, tai skaitā uzlabot iedzīvotāju iespējas tos izmantot un uzlabot viņu spēju kontrolēt savu personas identitātes datu kopīgošanu.
Pilotprojekta ietvaros ES mērogā notiek Eiropas digitālās identitātes maka pilotēšana, testējot tā pamatfunkcionalitāti (elektronisko identifikāciju, elektronisko parakstu, eZīmogu un personalizētu datu atribūtu apmaiņu) un pielietojumu vienā no prioritārajiem lietojuma gadījumiem - maksājumu lietojuma gadījums, kura ietvaros tiek pilotēta iespēja veikt maksājumus no konta uz kontu (Account-to-account payments “A2A”) izmantojot Eiropas digitālās identitātes maku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc Projekta Granta līguma nosacījumiem, kopējais VARAM budžets ir 419 675.40 euro, no kuriem 50% veido Eiropas Komisijas līdzfinansējums 209 837.70 euro apmērā un 50% nacionālais līdzfinansējums 209 837.70 euro apmērā.
Ņemot vērā, ka Projekta uzsākšana sākās ar novēlošanos 2023.gada jūnijā un darba uzdevumu izpildei sākumā nebija piesaistīti visi nepieciešamie darbinieku resursi, kā arī Eiropas Komisijas izstrādāto Digitālās identitātes maka arhitektūras dokumenta publicēšanas kavējumu dēļ, kas tieši ir ietekmējis VARAM resursu patēriņu, 2024. gada 16. aprīlī VARAM iesniedza starpatskaiti par attiecināmiem izdevumiem 19% apmērā no kopējā budžeta, kas sastāda 80 853.64 euro. Līdz ar to, VARAM nekvalificējās starpposma līdzfinansējuma saņemšanai no Eiropas Komisijas. Vienlaikus, ir uzsākts Granta līguma pārskatīšanas process, un 2024. gada 4. ceturksnī ir paredzēta Projektu vadītāju kārtējā sanāksme, kuras ietvaros norisināsies balsojums par Projekta pagarinājumu 3 vai 5 mēnešu apmērā.
Ņemot vērā, ka Projekta uzsākšana sākās ar novēlošanos 2023.gada jūnijā un darba uzdevumu izpildei sākumā nebija piesaistīti visi nepieciešamie darbinieku resursi, kā arī Eiropas Komisijas izstrādāto Digitālās identitātes maka arhitektūras dokumenta publicēšanas kavējumu dēļ, kas tieši ir ietekmējis VARAM resursu patēriņu, 2024. gada 16. aprīlī VARAM iesniedza starpatskaiti par attiecināmiem izdevumiem 19% apmērā no kopējā budžeta, kas sastāda 80 853.64 euro. Līdz ar to, VARAM nekvalificējās starpposma līdzfinansējuma saņemšanai no Eiropas Komisijas. Vienlaikus, ir uzsākts Granta līguma pārskatīšanas process, un 2024. gada 4. ceturksnī ir paredzēta Projektu vadītāju kārtējā sanāksme, kuras ietvaros norisināsies balsojums par Projekta pagarinājumu 3 vai 5 mēnešu apmērā.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Projekta Granta līguma nosacījumiem, VARAM ir nepieciešams uzņemties papildus valsts budžeta saistības priekšfinansējuma nodrošināšanai 104 918 euro apmērā, lai veiksmīgi realizētu VARAM Projektā noteiktos uzdevumus.
Ņemot vērā minētos apstākļus, lai nodrošinātu Projekta īstenošanu, tiek precizēts valsts budžeta saistību aprēķins.
Ņemot vērā minētos apstākļus, lai nodrošinātu Projekta īstenošanu, tiek precizēts valsts budžeta saistību aprēķins.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
846 665
0
57 035
0
0
104 918
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
846 665
0
57 035
0
0
104 918
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
846 665
0
57 035
104 918
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
846 665
0
57 035
104 918
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-104 918
0
104 918
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-104 918
0
104 918
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-104 918
104 918
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
-104 918
104 918
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Projekta Granta līguma nosacījumiem VARAM kā Projekta partnera apstiprinātā budžeta daļa ar pievienotās vērtības nodokli ir 419 675.40 euro. Finansējuma sadalījums ir sekojošs: 209 837.70 euro, jeb 50% – Eiropas Komisija; 209 837.70 euro, jeb 50% – nacionālais līdzfinansējums.
MK 2023. gada 11. aprīļa sēdes protokollēmuma (protokola Nr. 19 35. §; 23-TA-734) 7. punkts nosaka, ka VARAM uzņemas valsts budžeta ilgtermiņa saistības Pilotprojekta īstenošanas nodrošināšanai no 2023. līdz 2025. gadam 1 006 352 euro apmērā, tai skaitā 796 514 euro paredzot pārskaitīšanai VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (turpmāk – LVRTC). Tādejādi, no 2024. gada budžeta, kas ir 846 665 euro, 667 630 euro ir paredzēti pārskaitīšanai LVRTC, atstājot VARAM budžetu 179 035 euro apmērā, bet pēc likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” apstiprināšanas, 2025. gadā plānotais budžets ir 87 838 euro, no kuriem 57 035 euro ir paredzēti pārskaitīšanai LVRTC, un 30 803 euro – VARAM.
Līdz ar to, ņemot vērā jau saņemto Projekta avansa maksājumu 104 919.85 euro apmērā kā 25% no Projekta ārvalstu finansējuma daļas un Projekta 1.perioda atskaites maksājumu 80 853.64 euro apmērā kā 77% no Projekta ārvalstu finansējuma daļas, un ņemot vērā, kā pārējais ārvalstu finansējums tiks pārskaitīts pēc Projekta pabeigšanas un gala atskaites iesniegšanas 2025.gadā, lai nodrošinātu Projekta īstenošanu VARAM nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums priekšfinansējuma nodrošināšanai 104 918 euro apmērā (finanšu plūsma anotācijas pielikumā).
MK 2023. gada 11. aprīļa sēdes protokollēmuma (protokola Nr. 19 35. §; 23-TA-734) 7. punkts nosaka, ka VARAM uzņemas valsts budžeta ilgtermiņa saistības Pilotprojekta īstenošanas nodrošināšanai no 2023. līdz 2025. gadam 1 006 352 euro apmērā, tai skaitā 796 514 euro paredzot pārskaitīšanai VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (turpmāk – LVRTC). Tādejādi, no 2024. gada budžeta, kas ir 846 665 euro, 667 630 euro ir paredzēti pārskaitīšanai LVRTC, atstājot VARAM budžetu 179 035 euro apmērā, bet pēc likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” apstiprināšanas, 2025. gadā plānotais budžets ir 87 838 euro, no kuriem 57 035 euro ir paredzēti pārskaitīšanai LVRTC, un 30 803 euro – VARAM.
Līdz ar to, ņemot vērā jau saņemto Projekta avansa maksājumu 104 919.85 euro apmērā kā 25% no Projekta ārvalstu finansējuma daļas un Projekta 1.perioda atskaites maksājumu 80 853.64 euro apmērā kā 77% no Projekta ārvalstu finansējuma daļas, un ņemot vērā, kā pārējais ārvalstu finansējums tiks pārskaitīts pēc Projekta pabeigšanas un gala atskaites iesniegšanas 2025.gadā, lai nodrošinātu Projekta īstenošanu VARAM nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums priekšfinansējuma nodrošināšanai 104 918 euro apmērā (finanšu plūsma anotācijas pielikumā).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
VARAM nepieciešamos valsts budžeta līdzekļus normatīvajos aktos noteiktā kārtībā pieprasīs Finanšu ministrijai no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”. VARAM nodrošinās, ka 2026.gadā valsts pamatbudžetā tiek ieskaitīts no Eiropas Komisijas saņemtais finansējums par Projekta īstenošanu 104 918 euro apmērā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktu, kas noteic, ka “Institūcija, ievērojot šo noteikumu prasības, īsteno sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.”, nav nepieciešama sabiedrības līdzdalība. Tiesību akta projekts tieši neskar valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī sabiedrību kopumā. Projekts paredz tikai papildus nepieciešamā priekšfinansējuma saņemšanu, lai realizētu projekta izpildi noteiktā termiņā. Saņemtais priekšfinansējums tiks atgriezts valsts budžetā pēc projekta noslēguma atskaites iesniegšanas un finansējuma saņemšanas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
