Anotācija (ex-ante)

23-TA-1777: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 28. marta rīkojumā Nr. 170 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk - Likums) 8. pants un 13. panta trešā un ceturtā daļa, kā arī Ministru kabineta 2022. gada 31. maija protokollēmuma (protokola Nr. 29, 44.§) "Rīkojuma projekts "Par komisijas izveidi ēku uzlabošanai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam"" (turpmāk - MK protokollēmums) 3. punkts.
Grozījumi Likumā, kas stājās spēkā 2023. gada 3. jūnijā, un paredz pagarināt Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamā atbalsta termiņu līdz 2023. gada 31. decembrim.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 28. marta rīkojumā Nr. 170 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"" (turpmāk - Rīkojuma projekts)  paredz palielināt finansējuma apmēru, lai nodrošinātu pašvaldību izdevumu segšanas procesu līdz 2023. gada  novembrim, nosakot kopējo finansējuma summu, kas nepārsniedz 32 152 527 euro.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 28. marta rīkojuma Nr. 170 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"" (turpmāk - MK rīkojums Nr. 170) 1. punkts paredz no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" piešķirt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk - VARAM) finansējumu, kas nepārsniedz 21 788 249 euro, lai 2023. gadā segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai.

MK rīkojumā Nr. 170 noteiktais finansējums (kas nepārsniedz 21 788 249 euro) bija paredzēts laika periodam no 2023. gada janvāra līdz jūnijam (ieskaitot), atbilstoši Likumā noteiktajam atbalsta sniegšanas periodam līdz Grozījumiem Likumā, kas stājās spēkā 2023. gada 3. jūnijā, un paredz pagarināt Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamā atbalsta termiņu līdz 2023. gada 31. decembrim.

Atbilstoši MK rīkojuma Nr. 170 2. punktam un pamatojoties uz trijiem Finanšu ministrijas rīkojumiem uz šo brīdi kopā ir pārdalīts finansējums 16 216 914 euro apmērā, tai skaitā:
1. ar Finanšu ministrijas 2023. gada 24. aprīļa rīkojumu Nr. 107 "Par apropriācijas pārdali" - 6 567 376 euro par janvāri un februāri,
2. ar Finanšu ministrijas 2023. gada 6. jūnija rīkojumu Nr. 171 "Par apropriācijas pārdali" - 6 878 259 euro par martu un aprīli,
3. ar Finanšu ministrijas 2023. gada 14. jūlija rīkojumu Nr. 221 "Par apropriācijas pārdali" - 2 771 279 euro par maiju.

Savukārt, VARAM pašvaldībām pārskaitīja finanšu līdzekļus 16 090 997,38 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies 2023. gadā, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā:
1. 2023. gada 2. maijā - 6 441 460,08 euro par janvāri un februāri, tai skaitā:
      1) par janvāri - 3 151 619,97 euro:
            - par palīdzību sociālā atbalsta jomā - 1 906 315,73 euro,
            - par palīdzību izglītības jomā - 391 738,08 euro,
            - par palīdzību ēdināšanas jomā - 102 566,71 euro,
            - par palīdzību izmitināšanas jomā - 439 245,33 euro,
            - par izlietoto finansējumu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas un fizisko personu reģistrācijas pasākumiem - 686,00 euro,
            - par Daugavpils koordinācijas punkta darbības nodrošināšanu no 2022. gada 28. marta līdz 31. decembrim - 607,24 euro,
            - par veiktajiem uzlabojumiem pašvaldību ēkās, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu - 310 460,88 euro.
      2) par februāri - 3 289 840,11 euro:
            - par palīdzību sociālā atbalsta jomā - 2 107 639,01 euro,
            - par palīdzību izglītības jomā - 647 598,31 euro,
            - par palīdzību ēdināšanas jomā - 81 601,63 euro,
            - par palīdzību izmitināšanas jomā - 452 077,16 euro,
            - par izlietoto finansējumu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas un fizisko personu reģistrācijas pasākumiem - 924,00 euro.

Starp ar Finanšu ministrijas 2023. gada 24. aprīļa rīkojumā Nr. 107 "Par apropriācijas pārdali" pārdalīto finansējumu (6 567 376 euro)un VARAM pašvaldībām pārskaitīto finansējumu (6 441 460 euro) veidojas starpība 125 916 euro apmērā, kas ir Rīgas valstspilsētas pašvaldībai nepārskaitītie finanšu līdzekļi, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības izveidotā klientu apkalpošanas un pakalpojumu sniegšanas – Rīgas vienotā valsts un pašvaldības atbalsta centra Ukrainas civiliedzīvotājiem (turpmāk – Rīgas atbalsta centrs) darbības nodrošināšanu 2023. gada janvārī un februārī. Minētais finansējums netika pārskaitīts, jo VARAM izvērtē Rīgas valstspilsētas pašvaldības iesniegto pieprasījumu (finansiālā pamatojuma dokumentu) atbilstību Likuma un Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojuma Nr. 966 "Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam" prasībām.

2. 2023. gada 12. un 13. jūnijā - 6 878 258,77 euro par martu un aprīli (Finanšu ministrijas 2023. gada 6. jūnija rīkojums Nr. 171 "Par apropriācijas pārdali"), tai skaitā:
      1) par martu - 3 336 080,55 euro:
            - par palīdzību sociālā atbalsta jomā - 2 207 791,50 euro,
            - par palīdzību izglītības jomā - 573 096,51 euro,
            - par palīdzību ēdināšanas jomā - 83 198,71 euro,
            - par palīdzību izmitināšanas jomā - 470 303,83 euro,
            - par izlietoto finansējumu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas un fizisko personu reģistrācijas pasākumiem - 1 690,00 euro.
      2) par aprīli - 3 542 178,22 euro:
            - par palīdzību sociālā atbalsta jomā - 1 998 294,37 euro,
            - par palīdzību izglītības jomā - 565 853,29 euro,
            - par palīdzību ēdināšanas jomā - 58 009,24 euro,
            - par palīdzību izmitināšanas jomā - 396 148,12 euro,
            - par izlietoto finansējumu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas un fizisko personu reģistrācijas pasākumiem - 1 168,00 euro,
            - par veiktajiem uzlabojumiem pašvaldību ēkās, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu - 522 705,20 euro.

3. 2023. gada 25. jūlijā -  2 771 278,53 euro par maiju (Finanšu ministrijas 2023. gada 14. jūlija rīkojums Nr. 221 "Par apropriācijas pārdali"), tai skaitā:
            - par palīdzību sociālā atbalsta jomā - 1 719 567,87 euro,
            - par palīdzību izglītības jomā - 580 379,67 euro,
            - par palīdzību ēdināšanas jomā - 44 247,75 euro,
            - par palīdzību izmitināšanas jomā - 426 453,24 euro,
            - par izlietoto finansējumu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas un fizisko personu reģistrācijas pasākumiem - 630,00 euro.

Papildus jānorāda, ka 2023. gada 1. augustā VARAM nosūtīja Finanšu ministrijai pieprasījumu (vēstules Nr. 1-132/4430) par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”, lai segtu faktiskos izdevumus par 2023. gada jūniju -  2 261 380,49 euro apmērā, tai skaitā:
            - par palīdzību sociālā atbalsta jomā - 1 501 379,29 euro,
            - par palīdzību izglītības jomā - 408 028,83 euro,
            - par palīdzību ēdināšanas jomā - 24 793,84 euro,
            - par palīdzību izmitināšanas jomā - 326 544,53 euro,
            - par izlietoto finansējumu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas un fizisko personu reģistrācijas pasākumiem - 634,00 euro.
Minētais pieprasījums apstiprināts ar Finanšu ministrijas 2023. gada 18. augusta rīkojumu Nr. 267 “Par apropriācijas pārdali”.

Vienlaicīgi informējam, ka Rīgas valstspilsētas pašvaldībai nav piešķirti finanšu līdzekļi, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanu kopā 245 754,88 euro apmērā par periodu 2023. gada janvāris - aprīlis, jo VARAM, kā tika minēts iepriekš, turpina izvērtēt Rīgas valstspilsētas pašvaldības iesniegto pieprasījumu (finansiālā pamatojuma dokumentu) atbilstību Likuma un Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojuma Nr. 966 "Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam" prasībām.
VARAM Rīgas valstspilsētas pašvaldībai 2023. gada 31. jūlijā, 22. augustā un papildu 26. septembrī nosūtīja vēstules (Nr. 1-132/4395, Nr. 1-132/4816 un Nr. 1-132/5566) un aicināja veikt ar Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanu saistīto izdevumu pārrēķinu un atkārtoti iesniegt nepieciešamo informāciju.
VARAM norāda, ka finansējums Rīgas valstspilsētas pašvaldībai, lai kompensētu izdevumus par Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanu, tiks pārskaitīts pēc pieprasītās informācijas saņemšanas no Rīgas valstspilsētas pašvaldības un izvērtēšanas no VARAM puses.

Līdz ar to, ņemot vērā ar Finanšu ministrijas rīkojumiem pārdalīto  finansējumu, finanšu līdzekļu atlikums no MK rīkojuma Nr. 170 1. punktā paredzētā finansējuma (21 788 249 euro) uz šo brīdi ir  5 571 335 euro, bet, ja ņem vērā pašvaldībām pagaidām neizmaksātos kompensējamos izdevumus par jūniju (2 261 381 euro, Finanšu ministrijas 2023. gada 18. augusta rīkojums Nr. 267 “Par apropriācijas pārdali”) un Rīgas valstspilsētas pašvaldības papildus pieprasīto finansējumu par Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanu par šā gada martu un aprīli (119 839 euro), atlikums ir 3 190 115 euro.

Vienlaikus VARAM, vērtējot pašvaldību iesniegtos pieprasījumus, ir konstatējusi, ka ir izveidojusies atšķirīga izpratne par to, kas ir valsts un pašvaldības sniegtie pakalpojumi atbalsta koordinācijas punktos un Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumā Nr. 966 "Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam" ir noteikta plaša valsts un pašvaldības sniegto pakalpojumu definīcija.

Tādējādi VARAM ieskatā Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam 1.6. pasākumā "Vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu izveide un to darbības nodrošināšana, kas ietver gan Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšanu, tai skaitā Fizisko personu reģistrā, gan citu valsts un pašvaldības pakalpojumu, tai skaitā sociālās iekļaušanas aktivitāšu, nodrošināšana sadarbībā ar sociālajiem partneriem" jānosaka vienotu valsts un pašvaldības sniegto pakalpojumu definīciju, tas ir, jānorāda, kādi ir citi valsts un pašvaldību pakalpojumi (pakalpojumu saraksts) bez minētā pakalpojuma par Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšanu, tajā skaitā Fizisko personu reģistrā. Papildinājums veicams pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam, nevis Likumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Likuma 12. pantam, valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu — izmitināšanu — līdz 60 vai līdz 120 dienām, kā arī pārtiku līdz 30 dienām, ievērojot šā panta 1.1 daļā noteikto atbalsta sniegšanas termiņu un 1.3 daļā noteiktos nosacījumus izmitināšanas ilguma noteikšanai. Primāri sniedzamo atbalstu valsts nodrošina tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri nav izmitināti šā likuma 7.1 pantā noteiktajā kārtībā.
Primāri sniedzamais atbalsts ir terminēts atbalsta pasākums, kurš tiek īstenots ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.

Līdz ar to, saskaņā ar Likuma 2., 13., 13.4 pantu pašvaldības, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, reizi mēnesī turpinās iesniegt pārskatus par izdevumiem, kas saistīti ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, tāpat nepieciešams būs segt pašvaldību izdevumus par atbalstu, ko vienotie valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centri (turpmāk – VPVKAC) un pašvaldību klientu apkalpošanas struktūrvienības (turpmāk - pašvaldību KAC) sniegušas Ukrainas civiliedzīvotājiem valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai un reģistrācijai Fizisko personu reģistrā, par vienotu valsts un pašvaldību sniegto atbalstu koordinācijas punktu darbības nodrošināšanu, kā arī pašvaldību veiktajiem dzīvojamo telpu uzlabojumiem.

VARAM, lai noteiktu provizorisko kopējo finansējuma apmēru laika periodam no 2023. gada jūlija līdz  novembrim (jo faktiskā izpilde par 2023. gada decembri būs zināma 2024. gada janvārī, attiecīgi decembra plānotie izdevumi nav iekļaujami), šā gada 30. jūnijā elektroniski nosūtīja nozaru ministrijām, proti Ekonomikas ministrijai (turpmāk - EM), Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - IzM) un Labklājības ministrijai (turpmāk - LM), aicinājumu iesniegt aplēses 2023. gada jūlijam - novembrim nepieciešamajam finansējumam.

Atsaucoties uz aicinājumu, nozaru ministrijas VARAM iesniedza informāciju par nepieciešamā finansējuma apmēru, proti, atbilstoši Likuma 13. panta otrajai daļai, faktisko izdevumu aplēses laika periodam no 2023. gada jūlija līdz  novembrim:
1) EM atbildības jomā, atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 8. jūnija noteikumiem Nr. 339 “Noteikumi par primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem” būtu nepieciešami finanšu līdzekļi -  1 800 000,00 euro apmērā,
2) LM atbildības jomā būtu nepieciešami finanšu līdzekļi -  10 332 403,00 euro apmērā,
3) IzM atbildības jomā būtu nepieciešami finanšu līdzekļi -  1 786 441,00 euro apmērā.

Savukārt par VPVKAC un pašvaldību KAC Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu laika periodā no 2023. gada jūlija līdz  novembrim būtu nepieciešami finanšu līdzekļi  6 782,00 euro apmērā.

Saskaņā ar pašvaldību iesniegto informāciju par plānoto nepieciešamo finansējumu ēku uzlabošanai papildus 2023. gadā būs nepieciešams finansējums 354 489,78 euro apmērā.

Savukārt, Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanai plānotais nepieciešamais finansējums tika aprēķināts ņemot vērā Rīgas valstspilsētas pašvaldības iesniegtos pieprasījumus. Proti, izdevumi Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanai laika periodā no 2023. gada janvāra līdz aprīlim kopā  ir 245 754,88 euro. Vidēji izdevumi vienā mēnesī – 61 438,72 euro (245 754,88 euro : 4 mēnešiem). Tādējādi plānotais papildus nepieciešamais finansējums līdz gada beigām (līdz novembrim) ir 430 071,04 euro (61 438,72 euro * 7 mēneši).
Faktiskais finansējuma apmērs Rīgas valstspilsētas pašvaldībai Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanai tiks noteikts pēc Rīgas valstspilsētas pašvaldības iesniegto precizēto pieprasījumu (finansiālā pamatojuma dokumentu) atbilstības izvērtējuma Likuma un Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojuma Nr. 966 "Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam" prasībām.

Papildus VARAM norāda, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 18.janvāra rīkojumu Nr.27 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”” un Finanšu ministrijas 2023. gada 31. janvāra rīkojumu Nr. 32 “Par apropriācijas pārdali” tika veikta apropriācijas pārdale 4 617 897 euro apmērā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” uz VARAM budžeta programmu 30.00.00 “Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti”, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies 2022. gada decembrī, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem. Ņemot vērā, ka pašvaldībām tika pārskaitīti finanšu līdzekļi 3 462 104,27 euro apmērā (atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram par 2022. gada decembri), VARAM budžeta programmā 30.00.00 “Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti” izveidojies atlikums 1 155 792,73 euro apmērā. Līdz ar to VARAM informē, ka minētais atlikums tiks ņemts vērā, gatavojot Finanšu ministrijai nākamos pieprasījumus par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”, lai segtu faktiskos pašvaldību izdevumus, attiecīgi par šo atlikuma summu ir samazināms arī rīkojuma projektā nosakāmais finansējuma apmērs.

Norādām, ka saskaņā ar Likuma 13. panta trešo daļu, VARAM pieprasījumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" sagatavots un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, lai nodrošinātu pašvaldībām izdevumu kompensēšanu laika periodam no 2023. gada jūlija līdz  novembrim (jo faktiskie izdevumi par 2023. gada decembri būs zināmi tikai 2024. gada janvārī, līdz ar to šajā rīkojumā nav iekļaujami decembra plānotie izdevumi), kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām (uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai, kopā plānotais nepieciešamais finansējums ir 14 710 186,82 euro.

Ņemot vērā, ka atlikums no MK rīkojuma Nr. 170 1. punktā paredzētā finansējuma (21 788 249 euro) uz šo brīdi ir 3 190 116 euro (pēc finanšu līdzekļu pārskaitīšanas pašvaldībām par 2023. gada jūniju 2 261 380,49 euro apmērā (Finanšu ministrijas 2023. gada 18. augusta rīkojums Nr. 267 “Par apropriācijas pārdali”), ņemot vērā Rīgas valstspilsētas pašvaldībai pagaidām nepārskaitīto finansējumu 125 916 euro un papildus pieprasīto finansējumu par Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanu par šā gada martu un aprīli 119 839 euro) apmērā, kā arī ņemot vērā, ka VARAM budžeta programmā 30.00.00 “Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti” izveidojies atlikums 1 155 792,73 euro apmērā, tad finansējums no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" būtu jāpalielina par  10 364 278 euro.

Saskaņā ar nozaru ministriju (LM, EM, IzM) un pašvaldību iesniegto informāciju (par vienotiem valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktiem un veiktajiem uzlabojumiem pašvaldību ēkās), kā arī VARAM rīcībā esošo informāciju (par pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstu), kopējais plānotais nepieciešamais finansējums 2023. gadam (janvāris – novembris) ir 33 308 320 euro, tai skaitā:
EM atbildības jomā (ēdināšana un izmitināšana) -  4 705 190 euro,
LM atbildības jomā (sociālā atbalsta nodrošināšana) -  21 773 391  euro,
IzM atbildības jomā (izglītības nodrošināšana) -  4 953 136 euro,
VARAM atbildības jomā (par VPVKAC un pašvaldību KAC Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu) – 12 514 euro,
VARAM atbildības jomā (pašvaldību ēku uzlabošanai) – 1 187 656 euro,
VARAM atbildības jomā (vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai) – 676 433 euro.
Ņemot vērā, ka VARAM budžeta programmā 30.00.00 “Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti” izveidojies atlikums 1 155 792,73 euro apmērā, ko var izmantot šo izdevumu segšanai, tad rīkojuma projektā nosakāmais finansējuma apmērs 2023.gadam ir 32 152 527 euro.
 
Ņemot vērā iepriekš minēto VARAM sagatavoja Rīkojuma projektu, kas paredz:
1. Finanšu ministrijai no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" piešķirt VARAM finansējumu, kas nepārsniedz 32 152 527 euro, lai 2023. gadā segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai.

2. VARAM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1. punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.

3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas izmaiņas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināts primārais atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas jomā, sociālā atbalsta jomā, izglītības nodrošināšanas jomā, u.c.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām tiks kompensēti izdevumi, kas radušies sakarā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
21 788 249
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
21 788 249
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
21 788 249
10 364 278
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
21 788 249
10 364 278
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-10 364 278
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-10 364 278
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
10 364 278
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2023. gadam ailē “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” norādīts finansējuma apmērs, kas apstiprināts ar šobrīd spēkā esošo MK rīkojumu Nr. 170, savukārt izmaiņās norādīts nepieciešamais palielinājums.

Detalizētāka informācija norādīta anotācijas pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Rīkojuma projektā ietverto pasākumu īstenošanas nodrošināšanai paredzēta līdzekļu piešķiršana no valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai.
Atbilstoši Likuma 13. pantā noteiktajam, pašvaldības iesniedz ePārskatus par iepriekšējā mēneša faktiskiem izdevumiem Valsts kasē līdz mēneša desmitajam datumam, nozares ministrijas tos saskaņo piecās darbdienās.
Ministru kabinetam būs nepieciešams pieņemt lēmumu par prognozēto līdzekļu apmēru par visiem valsts atbalsta veidiem.

Vienlaikus faktiskās izmaksas tiks veiktas atbilstoši Valsts kasē iesniegtajiem ePārskatiem (izņemot par VPVKAC un pašvaldību KAC, par pašvaldību izdevumu segšanu, kas saistīta ar pašvaldību ēku uzlabojumu veikšanu, nodrošinot primāro atbalstu izmitināšanas jomā un Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanai), vienlaikus nepārsniedzot Ministru kabineta pieņemto finansējuma apjomu. Par VPVKAC un pašvaldību KAC darbu, tiks izmantota pakalpojumu vadības sistēmā www.pakalpojumucentri.lv pašvaldību sniegtā informācija. Jautājums par pašvaldību izdevumiem, kas saistīti ar pašvaldību ēku uzlabojumu veikšanu, nodrošinot primāro atbalstu izmitināšanas jomā, tiek skatīts Ministru kabineta izveidotas komisija (ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojumu Nr. 395 "Par komisijas izveidi ēku uzlabošanai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam" tika apstiprināts komisijas sastāvs) ēku uzlabošanai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam ietvaros. Savukārt informāciju par Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanas faktiskajiem izdevumiem iesniedz Rīgas valstspilsēta.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar Rīkojuma projektu neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Līdz ar to sabiedrības līdzdalība un komunikācijas aktivitātes rīkojuma projekta izstrādē netika organizētas (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkts).
Vienlaikus norādāms, ka Rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēta informācija papildu nepieciešamajam finansējumam 2023. gada jūlijam - novembrim.