Anotācija

25-TA-958: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums 20.00.00 programmā "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" ir izstrādāts pamatojoties uz:
  - Informatīvais ziņojums "Par pilotprojektu “Finansēšanas modeļa maiņa uz ārstēšanas rezultātā un kvalitātē balstītu finansēšanas modeli psihiatriskās veselības aprūpē”" (prot. Nr. 19 31. §) (25-TA-49);
  - Likuma ''Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam'' 70. pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabinetam nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali 188 528 euro apmērā, lai nodrošinātu pilotprojekta “Finansēšanas modeļa maiņa uz ārstēšanas rezultātā un kvalitātē balstītu finansēšanas modeli psihiatriskās veselības aprūpē” realizēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pilotprojekta “Finansēšanas modeļa maiņa uz ārstēšanas rezultātā un kvalitātē balstītu finansēšanas modeli psihiatriskajā veselības aprūpē” mērķis ir izstrādāt Latvijas veselības aprūpes nozares plānošanas un attīstības dokumentiem atbilstošu psihiatriskās ārstēšanas finansēšanas modeli. Pilotprojektu paredzēts realizēt NPVC, piesaistot iestādes esošos cilvēkresursus un uz projekta laiku algojot ekspertus, kuri, ņemot vērā pašreizējo NPVC budžetu un nodrošināto pakalpojumu apjomu, veiks jauna finanšu modeļa izstrādi un testēšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojums un būtiski aspekti pilotprojekta veikšanai:
Nedroša aprūpe (medicīniska aprūpe, kuras rezultātā radies kaitējums pacientam) veido 13 % no kopējiem izdevumiem veselības aprūpei. Aplēses liecina, ka globāli izmaksas par nedrošu aprūpi pārsniedz 1 triljonu ASV dolāru. Pacientiem nodarītais kaitējums palēnina ekonomisko attīstību par 0,7 % ik gadu.[1]
Jauna finansēšanas modeļa izstrāde un testēšana ir būtiska, lai nodrošinātu pāreju uz rezultātu vērstu, optimālu valsts apmaksātu veselības pakalpojumu finansējuma sistēmu, kas ļaus attīstīt integrētus veselības aprūpes pakalpojumus visos veselības aprūpes līmeņos, uzlabos veselības aprūpes sistēmas efektivitāti, pacientu drošību, pakalpojumu kvalitāti un pacientu medicīniskās aprūpes pēctecību un pieejamību.
Plānotais pilotprojekts par finansējuma modeļa maiņu ir tieši orientēts uz veselības kvalitātes uz izmaksu lietderības uzlabošanu un cilvēkresursu, kā arī finansējuma pietiekamības veicināšanu.
Pilotprojekta ietvaros tiks apzināti un mērīti finansējuma modeļa ieviešanai nepieciešamie dati (tai skaitā, ārstniecības procesos izmantojamie dati), izmantoti dažādi digitālie datu analīzes risinājumi, kurus nākotnē būs iespējams pielietot veselības nozares datu digitālās transformācijas ietvaros.
Pirms jebkuru kvalitātes kritēriju ieviešanas, nepieciešams veikt pieejamu datu analīzi, kas indikatīvi raksturo psihiskās veselības sistēmas kvalitāti un tikai tad identificēt konkrētus kritērijus un veikt to ieviešanu, vienlaikus pārliecinoties par konkrētā kritērija ieviešanas nozīmi. Šāda procesa īstenošanai ir nepieciešami papildu cilvēkresursi, kuri spēs veikt pieejamo kvalitatīvo un kvantitatīvo datu analīzi un interpretāciju.
Pilotprojekts ir tieši saistīts ar veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas modeļa izstrādi un testēšanu. Lai nodrošinātu psihiskās veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību un pietiekamību un sasniegtu noteiktos sniegto ārstniecības pakalpojumu kvalitātes rādītājus, ir nepieciešams izstrādāt jaunu psihiatriskās veselības aprūpes pakalpojumu finansēšanas modeli, kas ir balstīts uz psihiskās veselības ārstēšanās rezultātiem. Savukārt, lai būtu iespējams šo jauno modeli ieviest praksē, pirms tā ieviešanas ir nepieciešams nodrošināt gan šo noteikto rādītāju iegūšanu, apkopošanu un analīzi, kā arī veikt vērtībās balstītu finansēšanas modeļa testēšanu, iekļaujot ICHOM PROM mērījumus[2] kā atskaites punktus finansējuma plānošanā un piešķiršanā.
Uz rezultātiem, kvalitātes rādītājiem vērsts finansējuma modelis ir pieeja, kurā finansējums tiek piešķirts, pamatojoties uz noteiktiem definētiem rezultātiem (gan kvantitatīviem, gan kvalitatīviem rādītājiem), nevis tikai ņemot vērā plānotās aktivitātes un to īstenošanai nepieciešamos izdevumus. Lai ieviestu šādu modeli ir nepieciešams definēt skaidrus un mērāmus rezultātus, tai skaitā, gan kvantitatīvus, gan kvalitatīvus rādītājus, un veikt to sistemātisku mērīšanu. Tā kā finansējums vai tā daļa tiktu piešķirts, ja tiek sasniegti noteiktie rezultatīvie rādītāji, tas veicinātu iestādes darboties efektīvi un orientēties uz noteikto mērķu un rādītāju sasniegšanu. Šāds modelis rosinātu iestādēm meklēt risinājumus un pilnveidot savu darbību tai skaitā ārstniecības pakalpojumu kvalitāti, lai sasniegtu vēlamos rezultātus. Jaunā finansēšanas pieeja var veicināt arī ilgtspējīgāku pieeju, jo motivētu iestādes darboties efektīvāk. Sīkāku informāciju skatīt 2025. gada 13.maija MK sēdē izskatītajā un apstiprinātajā informatīvajā ziņojumā "Par pilotprojektu “Finansēšanas modeļa maiņa uz ārstēšanas rezultātā un kvalitātē balstītu finansēšanas modeli psihiatriskās veselības aprūpē”" (25-TA-49).

[1] Slawomirski, L. and N. Klazinga (2022), "The economics of patient safety: From analysis to action", OECD Health Working Papers, No. 145, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/761f2da8-en

[2] International Consortium for Health outcomes measurement, https://www.ichom.org/patient-centered-outcome-measures/
 
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 70. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2025. gadam 188 528 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžeta apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana", lai nodrošinātu pilotprojekta “Finansēšanas modeļa maiņa uz ārstēšanas rezultātā un kvalitātē balstītu finansēšanas modeli psihiatriskās veselības aprūpē” realizēšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
188 528
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
188 528
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-188 528
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-188 528
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
188 528
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 70. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2025. gadam 188 528 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžeta apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana", lai nodrošinātu pilotprojekta “Finansēšanas modeļa maiņa uz ārstēšanas rezultātā un kvalitātē balstītu finansēšanas modeli psihiatriskās veselības aprūpē” realizēšanu (skatīt pielikumu).

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali 2025. gadam atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali 2025. gadam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.

Nacionālā veselības dienestam finansējuma piešķiršanā ievērot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi" (2012/21/ES) atbilstoši ar finansējuma saņēmējiem noslēgtajiem pilnvarojuma līgumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veicot šo pilotprojektu tiks sagatavots ziņojums Veselības ministrijai par pilotprojekta īstenošanu un finansēšanas modeļa testēšanas rezultātiem, tai skaitā ietverot priekšlikumus turpmāk veicamajām darbībām psihiatriskās veselības pakalpojumu finansēšanā.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Papildus nepieciešamais finansējums pilotprojekta īstenošanai