Anotācija (ex-ante)

22-TA-3477: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 27. jūlija rīkojumā Nr. 389 "Par Būvniecības valsts kontroles biroja uzdevumu izpildes nodrošināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punktam ar 2017. gada 1. oktobri Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk - BVKB) veic būvvaldes funkcijas attiecībā uz Aizsardzības ministrijas, tās padotības iestādēm un Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību. Lai nodrošinātu minētās BVKB funkcijas izpildi, ir pieņemts Ministru kabineta 2017. gada 27. jūlija rīkojums Nr. 389 "Par Būvniecības valsts kontroles biroja uzdevumu izpildes nodrošināšanu", kas paredz finansējuma un amata vietu pārdali no Aizsardzības ministrijas Ekonomikas ministrijai/BVKB. Ņemot vērā, ka ir palielinājušies izdevumi atlīdzībai, ir nepieciešams veikt grozījumus 2017. gada 27. jūlija rīkojumā Nr. 389 "Par Būvniecības valsts kontroles biroja uzdevumu izpildes nodrošināšanu", piešķirot papildus finansējumu BVKB uzdevumu izpildei.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 27. jūlija rīkojumā Nr. 389 "Par Būvniecības valsts kontroles biroja uzdevumu izpildes nodrošināšanu" sagatavoti, lai piešķirtu BVKB papildus finansējumu sākot ar 2023. gadu atlīdzības nodrošināšanai amatpersonām, kas nodrošina būvvaldes funkciju īstenošanu attiecībā uz Aizsardzības ministrijas, tās padotības iestādēm un Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 punktam ar 2017. gada 1. oktobri BVKB veic būvvaldes funkcijas attiecībā uz Aizsardzības ministrijas, tās padotības iestādes vai Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību.

Aizsardzības ministrija ir saņēmusi BVKB lūgumu palielināt finansējumu atlīdzībai Būvniecības likumā un citos būvniecības normatīvajos aktos noteikto būvvaldes funkciju nodrošināšanai attiecībā uz Aizsardzības ministrijas, tās padotības iestādes vai Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Ministru kabineta 2017. gada 27. jūlija rīkojumu Nr. 389 "Par Būvniecības valsts kontroles biroja uzdevumu izpildes nodrošināšanu" tika apstiprināts finansējums BVKB funkciju nodrošināšanai 86 845 euro sākotnējo izdevumu segšanai. Sākot ar 2018. gada 1. janvāri ikgadējais finansējums BVKB ir 99 966 euro apmērā.
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2017. gada 27. jūlija rīkojumu Nr. 389 "Par Būvniecības valsts kontroles biroja uzdevumu izpildes nodrošināšanu" 2017. gada 29. septembrī tika noslēgta Starpresoru vienošanās par Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 1.1 un 2. punktā minēto BVKB uzdevumu izpildi.

2022. gadā BVKB konstatēja, ka Aizsardzības ministrijas pārdalītais finansējums nesedz faktiskās BVKB funkciju nodrošināšanai (attiecībā uz Aizsardzības ministrijas, tās padotības iestādes vai Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību) nepieciešamās izmaksas, kas tika noteiktas ar 2017. gada 29. septembrī noslēgto Starpresoru vienošanos.

No 2017. gada, kad tika veikts aprēķins BVKB būvvaldes funkcijas finansējumam, ir būtiski palielinājušās mēnešalgas 3 amatu vietām, kas ir noteiktas saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu un BVKB noteikto kārtību, kā arī no 2022.gada gada būtiski pieauguši ar darbinieku nodarbinātību saistītie izdevumi,  līdz ar to piešķirtais finansējums nesedz faktiskās BVKB būvvaldes funkcijas izmaksas, kas tika noteiktas ar 2017. gada 29. septembrī noslēgto Starpresoru vienošanos.

Papildus - BVKB ir sniedzis informāciju, ka, ņemot vērā, ka ar 2023. gada 1. aprīli jānosaka nodarbinātajiem mēnešalgas, kas nav zemākas par mēnešalgu grupas intervāla minimumu atbilstoši 2023. gada bāzes mēnešalgai, ir precizēts 2023.gada sākumā identificētais nepieciešamais papildu finansējums atlīdzībai.
Risinājuma apraksts
Lai segtu radušās papildus BVKB izmaksas, Aizsardzības ministrija sākot ar 2023. gada 1. janvāri un turpmākajos gados paredz pārdalīt Ekonomikas ministrijai/BVKB papildus finansējumu 18 100 euro apmērā BVKB būvvaldes funkciju nodrošināšanai.
Attiecīgi Ministru kabineta 2017. gada 27. jūlija rīkojums Nr. 389 "Par Būvniecības valsts kontroles biroja uzdevumu izpildes nodrošināšanu"  tiek papildināts ar jaunu punktu, nosakot, ka sākot ar 2023. gada 1. janvāri un turpmākajos gados Aizsardzības ministrijai jāveic transferta pārskaitījums 118 066 euro apmērā uz Ekonomikas ministrijas budžeta programmu 20.00.00 “Būvniecība” (Būvniecības valsts kontroles birojam).

Pēc grozījumu Ministru kabineta 2017. gada 27. jūlija rīkojumā Nr. 389 "Par Būvniecības valsts kontroles biroja uzdevumu izpildes nodrošināšanu" pieņemšanas tiks noslēgta attiecīga papildvienošanās pie 2017. gada 29. septembrī noslēgtās Starpresoru vienošanās, kas noslēgta starp Aizsardzības ministriju, Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centru, Ekonomikas ministriju un BVKB.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ņemot vērā, ka BVKB ir jānodrošina būvvaldes funkcijas attiecībā uz Aizsardzības ministrijas, tās padotības iestādes vai Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām nepieciešamo būvju būvniecību, papildus finansējuma piešķiršana BVKB ir piemērotākais risinājums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

MK rīkojuma projekta izpilde tiks nodrošināta no 2023. gada Aizsardzības ministrijas budžeta programmā 33.00.00 “Aizsardzības īpašumu pārvaldīšana” paredzētajiem līdzekļiem, veicot pārdali budžeta programmas ietvaros no kārtējiem izdevumiem uz valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem uz valsts pamatbudžetu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
99 966
0
99 966
0
99 966
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
99 966
0
99 966
0
99 966
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
99 966
18 100
99 966
18 100
99 966
18 100
0
2.1. valsts pamatbudžets
99 966
18 100
99 966
18 100
99 966
18 100
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-18 100
0
-18 100
0
-18 100
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-18 100
0
-18 100
0
-18 100
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
18 100
0
18 100
0
18 100
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Likumā “Par valsts budžetu 2023. gadu un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” BVKB plānots saņemt transferta pārskaitījumu no Aizsardzības ministrijas 99 966 euro apmērā. Šobrīd ir identificēts, ka papildus nepieciešams finansējums 18 100 euro apmērā, bet kopējais finansējums 118 066 euro apmērā.
MK rīkojuma projekta izpilde tiks nodrošināta no 2023. gada Aizsardzības ministrijas budžeta programmā 33.00.00 “Aizsardzības īpašumu pārvaldīšana” paredzētajiem līdzekļiem, veicot pārdali 18 100 euro apmērā budžeta programmas ietvaros no kārtējiem izdevumiem uz valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem uz valsts pamatbudžetu.
Aizsardzības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs Ekonomikas ministrijai saskaņot savstarpējos transfertus 2023., 2024. un 2025. gadam un Finanšu ministrijā - priekšlikumus apropriācijas izmaiņām.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
  2023. gadā un turpmākajos gados, euro
Piešķirtais finansējums atlīdzībai 91 554
Izdevumi atlīdzībai, t.sk.: 109 653.48
Mēnešalgas 3 amata vietām 80 094
Novērtēšanas prēmija/atvaļinājuma pabalsts 7 442.60
Pabalsti, no kuriem nemaksā VSAOI (redzi koriģējošie līdzekļi u.tml.) 150
Veselības, dzīvības apdrošināšana 1 317
VASOI 20 649.88
Papildu nepieciešamais finansējums 18 099.48
Preces un pakalpojumi 8 412
Kopējais nepieciešamais finansējums atlīdzībai un precēm, pakalpojumiem 118 065.48

Papildus finansējuma sadalījums atbilstoši ekonomiskās klasifikācijas kategorijām:
Nosaukums Aprēķins no 2017.gada Aprēķins 2023.gadā Izmaiņas 2023.gadā salīdzinot ar 2017.gadu
EKK 1000 Atlīdzība kopā, t.sk., 91 554 euro 109 653.48 euro 18 099.48 euro
EKK 1100 Atalgojums (t.sk., mēnešalga un novērtēšanas prēmija) 2 būvinspektori un 1 arhitekts (20.saime, IV līmenis 12.mēnešalgas grupa) ar mēnešalgu 3 x 1 647 euro x 12 mēn. = 59 292 euro

20% tai skaitā būvvaldes komisijas locekļiem un ikgadējā vērtēšanas prēmija 11 387 euro
Mēnešalga no 01.01.-31.03.2023.
2 būvinspektori (11.mēnešalgas grupa, 48.saime, V līmenis) ar mēnešalgu  2 x 2 200 euro x 3 mēn. = 13 200 euro
un 1 arhitekts (11.mēnešalgas grupa, 48.saime, V līmenis) ar mēnešalgu 1 x 2 000 euro x 3 mēn. = 6 000 euro

Mēnešalga no 01.04.-31.12.2023.
2 būvinspektori (11.mēnešalgas grupa, 48.saime, V līmenis) ar mēnešalgu  2 x 2 322 euro x 9 mēn. = 41 796 euro
un 1 arhitekts (11.mēnešalgas grupa, 48.saime, V līmenis) ar mēnešalgu 1 x 2 122 euro x 9 mēn. = 19 098 euro

Novērtēšanas prēmija  4 059.60 euro
13 474.60 euro
EKK 1200 Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pabalsti un kompensācijas (t.sk., atvaļinājuma pabalsts, VSAOI, veselības apdrošināšana, redzi koriģējošie līdzekļi) VSAOI 17 766 euro, veselības apdrošināšana 2 470 euro, redzi koriģējošie līdzekļi 639 euro =
20 875 euro
VSAOI 20 649.88 euro, atvaļinājuma pabalsts 3 383 euro, veselības apdrošināšana 3 x 439 = 1 317 euro, redzi koriģējošie līdzekļi 150 euro =
25 499.88 euro
4 624.88 euro

 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Grozījumi MK rīkojumā turpmākajos gados iespējami saskaņā ar kārtējā gada atlīdzības izmaiņām piešķirto vai pārdalāmo finansējumu aizsardzības nozarei.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības process netiek organizēts, jo MK rīkojuma projekts attiecas uz atlīdzības izdevumu palielināšanu BVKB - finanšu līdzekļu pārdali starp iestādēm.

6.4. Cita informācija

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - BVKB, Ekonomikas ministrija.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Būvniecības valsts kontroles birojs
  • Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs
  • Aizsardzības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi