Anotācija (ex-ante)

23-TA-2218: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Mazsliņķi" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt tai piederoša nekustamā īpašuma “Mazsliņķi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4064 010 1071) sastāvā esošo zemes vienību ( kadastra apzīmējums 4064 010 3879) 1,59 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 010 3880) 0,51 ha platībā – Iecavas pagastā, Bauskas novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma “Mazsliņķi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 010 1071) (turpmāk – Nekustamais īpašums), sastāvā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3879) 1,59 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3880) 0,51 ha platībā (turpmāk – Zemes vienības vai Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 2,1 ha platībā:
- Zemes vienība (kadastra apzīmējums 4064 010 3879) 1,59 ha platībā ir nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- Zemes vienība (kadastra apzīmējums 4064 010 3880) 0,51 ha platībā ir nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4.panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums reģistrēts Zemgales rajona tiesas Iecavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 779. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
Nekustamais īpašums sastāv no:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējumu 4064 010 1071) 0,9 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējumu 4064 010 1072) 1 ha platībā;
- pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 1073) sadales izveidotas zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3877) 2,28 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3878) 2,54 ha platībā;
-  zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3879) 1,59 ha platībā; zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3880) 0,51 ha platībā.
Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas ķīlas vai hipotēkas tiesības, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības.
Nekustamā īpašuma īpašnieks sniedzis informāciju, ka zemes nomas līgums (termiņš līdz 2026. gada 31.decembrim), abpusēji vienojoties ar nomnieku, ir izbeigts.
Zemesgrāmatas nodalījumā Nekustamais īpašums apgrūtināts ar lietu tiesību atzīmes veidā – ceļa servitūta teritorija – 0,05 ha, 0,02 ha, 0,06 ha, 0,02 ha un 0,01 ha. Atbilstoši tiesu praksei atzīmes veidā zemesgrāmatā izdarīts ieraksts neapliecina braucamā ceļa servitūta nodibināšanu par labu kādam nekustamajam īpašumam, zemesgrāmatā ierakstīta atzīme nerada lietu tiesību, kas lietošanas ziņā aprobežo svešu lietu, un nepiešķir tiesības pārvietoties pa strīdus ceļu.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) atsavināmajai:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3879) 1,59 ha platībā ir reģistrēts šāds apgrūtinājums – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu 110 kilovati – 0,55 ha;
-  ceļa servitūta teritorija – 0,02 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Zemes vienības platība ir 1,59 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 1,58 ha; zeme zem ceļiem – 0,01 ha.
Zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3880) 0,51 ha platībā ir reģistrēts šāds apgrūtinājums – ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,04 ha; ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu 110 kilovati – 0,14 ha; ceļa servitūta teritorija – 0,01 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Zemes vienības platība ir 0,51 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,48 ha; ūdens objektu zeme – 0,03 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā. Rail Baltica projekta projektēšanas un būvdarbu ietvaros tiek nodrošināta gan normatīvo aktu, gan attiecīgo komersantu izsniegto tehnisko noteikumu, gan būvvaldes izdoto nosacījumu ievērošana un izpilde.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3877) 2,28 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3878) 2,54 ha platībā. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 13. jūnija atzinumam BNP/2022/4.8/1097/N atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3877) 2,28 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3878) 2,54 ha platībā atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (ir lielāka par 2 ha) un turpmāk ir izmantojamas pastāvīgi.
Rail Baltica projekta ietvaros saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 7.panta pirmo daļu paredzēts nodrošināt piekļuvi Nekustamā īpašuma atlikušajām (neatsavināmajām) daļām -  zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3877) 2,28 ha platībā un zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3878) 2,54 ha platībā - no projektētiem pašvaldības nozīmes autoceļiem.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir pieteicis prasījumus (tostarp zaudējumus):
- atlīdzināt neiegūtos ieņēmumus par nesaņemto nomas maksu par 2023. un 2024. gadu;
- atlīdzināt neiegūto nomas maksu 80 EUR par hektāru, 536 EUR gadā jeb 1 608 EUR par laika posmu līdz nomas līguma termiņa beigām – 2026. gadam;
- norāda, ka paliekošās platības ir neērtas konfigurācijas un lieluma vienības lauksaimniecības darbībai un gadījumā, ja nomnieks neturpina nomas līgumu, būs nepieciešams gādāt par tā pļaušanu, sakopšanu bez atlīdzības iespējām;
- lūdz visu daļu pirkšanu valsts īpašumā;
- lūdz skaidrot par piekļuves nodrošināšanu Nekustamā īpašuma neatsavināmajām daļām;
- lūdz pārskatīt atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtības un Nekustamā īpašuma neatsavināmo daļu vērtības samazinājumu.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2023. gada 5.septembra lēmumu Nr.03.1-14/2512 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma „Mazsliņķi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 1071, daļu 20 542 EUR (divdesmit tūkstoši pieci simti četrdesmit divi eiro), ko veido:
- Rail Baltic projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma “Mazsliņķi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr.4064 010 1071, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3879, 1,59 ha platībā, tirgus vērtība – 8 427 EUR (astoņi tūkstoši četri simti divdesmit septiņi eiro) jeb 0,53 EUR par 1 kv.m. zemes platības;
- Rail Baltic projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma “Mazsliņķi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr.4064 010 1071, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640103880, 0,51 ha platībā, tirgus vērtība – 2703 EUR (divi tūkstoši septiņi simti trīs eiro) jeb 0,53 EUR par 1 kv.m. zemes platības;
- atlikušās (neatsavināmās) nekustamā īpašuma “Mazsliņķi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr.40640101071, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3877, 2,28 ha platībā, vērtības samazinājums – 4 332 EUR (četri tūkstoši trīs simti trīsdesmit divi eiro) jeb 0,19 EUR par 1 kv.m. zemes platības;
- atlikušās (neatsavināmās) nekustamā īpašuma “Mazsliņķi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr.4064 010 1071, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3878, 2,54 ha platībā, vērtības samazinājums – 5 080 EUR (pieci tūkstoši astoņdesmit eiro) jeb 0,20 EUR par 1 kv.m. zemes platības.
Par Nekustamā īpašuma īpašnieka prasījumiem lemts:
- noraidīt prasījumu un papildus tirgus vērtībai atlīdzības apmērā neiekļaut neiegūtos ieņēmumus par nesaņemto nomas maksu par 2023. un 2024. gadu – saskaņā ar Civillikuma 927. pantu īpašums ir pilnīgas varas tiesība pār lietu, tas ir, tiesība valdīt un lietot to, iegūt no tās visus iespējamos labumus, ar to rīkoties un noteiktā kārtā atprasīt to atpakaļ no katras trešās personas ar īpašuma prasību. Īpašuma tiesība sevī ietver tiesības valdīt (likumīgā faktiskā vara pār lietu), tiesības lietot (izmantot lietas derīgās īpašības, iegūt no tās peļņu, ienākumu un augļus) un tiesības rīkoties (iespēju noteikt mantas tiesisko stāvokli, to atsavinot, nododot lietošanā). Civillikuma 1036. pants noteic, ka īpašums dod īpašniekam vienam pašam pilnīgas varas tiesību par lietu, ciktāl šī tiesība nav pakļauta sevišķi noteiktiem aprobežojumiem. Nekustamais īpašums “Mazsliņķi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 1071, kas sastāv no četrām zemes vienībām, nav pakļauts tādiem ar likumu noteiktiem aprobežojumiem, kas ierobežotu rīcību ar to, tai skaitā iznomājot gūt labumu no tā. Saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 10. panta pirmo daļu zemesgrāmatā atzīmi par aizliegumu apgrūtināt nekustamo īpašumu ar saistību tiesībām bez institūcijas piekrišanas ieraksta tikai pēc tam, kad Ministru kabinets pieņēmis lēmumu ierosināt sabiedrības vajadzību nodrošināšanai nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanu par noteikto atlīdzību. Tas ir, līdz pat šim brīdim nepastāv nekādi likumiski šķēršļi, kas traucētu gūt labumu no Nekustamā īpašuma, iznomājot to un saņemot par to nolīgto atlīdzību. Nomas līguma pārtraukšana un lauksaimnieciskās darbības neturpināšana ir vērtējama kā pušu savstarpēja vienošanās, līdz ar to nepastāv cēloniskā sakarība starp Nekustamā īpašuma atsavināšanu Rail Baltica projekta vajadzībām un nomas līguma pārtraukšanu. Ņemot vērā norādīto, pieteiktā zaudējuma par nesaņemto nomas maksu par 2023. un 2024. gadu no noslēgtā lauksaimniecības zemes nomas līguma atlīdzībai nav pamata. Papildus ir norādāms, ka tirgus darījumos ar lauksaimniecības zemēm potenciālie pircēji ir jau ņēmuši vērā potenciālo ienesīgumu, attiecīgi papildus tirgus vērtībai iespējamo ieņēmumu zuduma kompensēšanai nav pamata;
- noraidīt prasījumu un papildus tirgus vērtībai atlīdzības apmērā neiekļaut neiegūto nomas maksu 80 EUR par hektāru, 536 EUR gadā jeb 1 608 EUR par laika posmu līdz nomas līguma termiņa beigām – 2026. gadam – Nekustamā īpašuma daļas novērtēšanā pielietota tirgus (salīdzināmo darījumu) pieeja. Tirgus darījumos ar lauksaimniecības zemēm potenciālie pircēji ir jau ņēmuši vērā potenciālo ienesīgumu. Attiecīgi papildus tirgus vērtībai iespējamo ieņēmumu zuduma kompensēšanai nav pamata. Turklāt sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs izvērtēja informāciju par lauksaimniecības zemes nomas līgumu kopsakarā ar Nekustamā īpašuma atrašanos un turpmākas izmantošanas iespējām un secināja, ka paliekošās zemes vienības robežojas ar citiem pēc augsnes īpašībām pietiekoši līdzīgiem, lauksaimniecībā izmantojamiem zemes gabaliem, un vērtētājs uzskata, ka Nekustamā īpašuma īpašniekam arī pēc Rail Baltica projektam nepieciešamo zemes vienību atsavināšanas būs iespēja iznomāt vai pārdot paliekošās zemes vienības. Līdz ar to īpašuma vērtēšanas dienā nevar uzskatīt, ka Nekustamā īpašuma īpašnieks varētu ciest neatgūstamus zaudējumus pārtraukta nomas līguma dēļ. Ņemot vērā minēto, pieteiktā zaudējuma par iespējamo ieņēmumu zudumu no noslēgtā lauksaimniecības zemes nomas līguma atlīdzībai nav pamata;
- noraidīt prasījumu un papildus tirgus vērtībai atlīdzības apmērā neiekļaut iespējamos atlikušo (neatsavināmo) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3877, 2,28 ha platībā, un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3878, 2,54 ha platībā, nākotnes uzturēšanas izdevumus (paliekošās platības ir neērtas konfigurācijas un lieluma vienības lauksaimniecības darbībai un gadījumā, ja nomnieks neturpina nomas līgumu, būs nepieciešams gādāt par tā pļaušanu, sakopšanu bez atlīdzības iespējām) – sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs, sagatavojot Nekustamā īpašuma daļas novērtējumu, ir ņēmis vērā paliekošo (neatsavināmo) zemes vienību raksturojošos rādītājus un aprēķinājis vērtības samazinājumu, kas ir iekļauts aprēķinātās atlīdzības apmērā. Saskaņā ar Civillikuma 927. pantu īpašums ir pilnīgas varas tiesība pār lietu, tas ir, tiesība valdīt un lietot to, iegūt no tās visus iespējamos labumus, ar to rīkoties un noteiktā kārtā atprasīt to atpakaļ no katras trešās personas ar īpašuma prasību. Īpašuma tiesība sevī ietver tiesības valdīt (likumīgā faktiskā vara pār lietu), tiesības lietot (izmantot lietas derīgās īpašības, iegūt no tās peļņu, ienākumu un augļus) un tiesības rīkoties (iespēju noteikt mantas tiesisko stāvokli, to atsavinot, nododot lietošanā). Civillikuma 1036. pants noteic, ka īpašums dod īpašniekam vienam pašam pilnīgas varas tiesību par lietu, ciktāl šī tiesība nav pakļauta sevišķi noteiktiem aprobežojumiem. No šī tiesiskā regulējuma izriet, ka nekustamā īpašuma īpašniekam ir pilna vara par tam piederošo īpašumu. Tomēr nekustamā īpašuma atrašanās īpašumā rada ne tikai tiesības, bet uzliek arī pienākumu rūpēties par sev piederošo īpašumu, tai skaitā, nekustamā īpašuma īpašniekam to sakopjot. Ņemot vērā minēto, šī pieteiktā zaudējuma iekļaušana atlīdzībā papildus paliekošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3877, 2,28 ha platībā un paliekošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3878, 2,54 ha platībā, aprēķinātajam vērtības samazinājumam nav pamatota;
- noraidīt prasījumu par zemes vienības visu daļu pirkšanu valsts īpašumā – Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 6. panta pirmā daļa noteic, ja sabiedrības vajadzībām nepieciešama tikai nekustamā īpašuma daļa un atlikusī tā daļa nepietiekamās platības, apgrūtinājumu, konfigurācijas vai citu apstākļu dēļ nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, institūcija ierosina visa nekustamā īpašuma atsavināšanu un atsavina visu nekustamo īpašumu, ja ar nekustamā īpašuma īpašnieku nevienojas citādi. Tātad institūcija atsavina visu zemes vienību ir tikai tādā gadījumā, ja atlikusī (neatsavināmā) zemes vienības daļa nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam. Bauskas novada pašvaldība ar vēstuli Nr. BNP/2022/4.8/1097/N ir darījusi zināmu, ka Iecavas novada teritorijas plānojuma Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu 27. punkts nosaka, ka minimālās zemes vienības platības vispārīgā gadījumā ārpus ciemu teritorijām ir 2 ha. Rail Baltica projektam nevajadzīgās jaunizveidotās zemes vienības (kadastra apzīmējumi 4064 010 3877 2,28 ha platībā un 4064 010 3878 2,54 ha platībā) ir lielākas par 2 ha, atbilstoši Bauskas novada pašvaldības izvērtējumam tās ir izmantojamas atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam. Ņemot vērā norādīto, nav tiesiska pamata atsavināt nekustamā īpašuma “Mazsliņķi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 1071, sastāvā ietilpstošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3877 un 4064 010 3878;
- konstatēts, ka Nekustamā īpašuma īpašnieks ir informēts par piekļuves nodrošināšanu Nekustamā īpašuma atlikušajām (neatsavināmajām) daļām – atbilstoši AS RB Rail, kas nodrošina projektēšanas aktivitāti Rail Baltica projekta posmā no Misas līdz Latvijas/Lietuvas robežai, sniegtajai informācijai – abām Nekustamā īpašuma atlikušajām (neatsavināmajām) daļām (pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 1073 sadales jaunizveidotai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3877 2,28 ha platībā un zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3878 2,54 ha platībā) paredzētas piekļuves no projektētiem pašvaldības nozīmes ceļiem, ko plānots izbūvēt Rail Baltica projekta ietvaros. Informācija par piekļuves risinājumiem norādīta Nekustamā īpašuma īpašniekam adresētajā Sabiedrības 2022.gada 23.augusta paziņojumā Nr. 2.4.N/2022-1016  “Paziņojums par nekustamā īpašuma “Mazsliņķi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 1071, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai” un papildus skaidrota sarakstes dokumentācijā un komisijas sēdē;
- konstatēts, ka Nekustamā īpašuma īpašnieks ir informēts par atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtības un Nekustamā īpašuma neatsavināmo daļu vērtības samazinājuma pārskatīšanu – komisijas 2023. gada 18. jūlija sēdes laikā sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja pārstāvis sniedza skaidrojumu, ka kopš Nekustamā īpašuma apsekošanas vērtēšanas nolūkos tirgū ir notikuši jauni darījumi par augstākām cenām, tostarp cenas ir augušas arī nelielu platību lauksaimniecības zemēm, tomēr pārskatot noteikto Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtību un arī Nekustamā īpašuma neatsavināmo daļu vērtības samazinājumu, kopējais atlīdzības apmērs nepalielinātos.
No Nekustamā īpašuma īpašnieka nav saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu - zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu - nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta un likuma “Par autoceļiem” 4.panta trešās daļas noteikumiem.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma  “Mazsliņķi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 010 1071) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3879) 1,59 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3880) 0,51 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kurai piederošā Nekustamā īpašum daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi