22-TA-3035: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Bērnu aizsardzības centra maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekta “Kārtība kādā tiek izvērtēta par vardarbību sodītas personas atbilstība darbam, brīvprātīgajam darbam vai pakalpojuma sniegšanai bērnu iestādēs un pasākumos” (TA-21-1498) 2.punkts paredz, ka personu iesniegumu izvērtēšana ir maksas pakalpojums.
Noteikumu projekts “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis” izstrādāts, pamatojoties uz Likuma par budžeta un finanšu vadību 5.panta devīto daļu, kas paredz Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu un Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojuma apstiprināšanas kārtība” 16.punktu.
Noteikumu projekts “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis” izstrādāts, pamatojoties uz Likuma par budžeta un finanšu vadību 5.panta devīto daļu, kas paredz Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu un Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojuma apstiprināšanas kārtība” 16.punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (turpmāk – Inspekcija) maksas pakalpojuma cenrādi. Noteikumu projekts noteic Inspekcijas sniegto maksas pakalpojumu cenrādi un maksāšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Inspekcija šobrīd personu iesniegumus, kuri atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punkta norādītājiem priekšnoteikumiem, apstrādi un izvērtēšanu veic bez maksas. Ņemot vērā, ka komisijas sekretāram iesniegumu un citu dokumentu apstrāde un izvērtēšana un darbs komisijās ir kā papildus darbs neatkarīgi no tiešajiem darba pienākumiem, kā arī Inspekcijai šo iesniegumu izskatīšanas procesā rodas citi papildus izdevumi, ir paredzēts iesniegumu izvērtēšanu noteikt par maksas pakalpojumu, nosakot Inspekcijas maksas pakalpojumu veidus un to izcenojumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā noteikts, ka bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, nedrīkst strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus personas (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot), kuras sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, — neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas — izņemot gadījumu, kad pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas inspekcija ir izvērtējusi, vai tas nekaitē bērnu interesēm, un atļāvusi šīm personām (izņemot pedagogus, kuri tiek izvērtēti atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam) strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai nodrošinātu vienotu izmaksu aprēķinu, veicot personu iesniegumu izvērtēšanu un lēmumu pieņemšanu par atļauju personām ieņemt noteiktus amatus bāriņtiesā un strādāt/veikt brīvprātīgo darbu/sniegt pakalpojumu pamatojoties uz noslēgto vienošanos iestādēs, kur uzturas bērni.
Inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis ir nepieciešams, lai nodrošinātu kvalitatīvu personu iesniegumu izvērtēšanu, apmaksātu komisijas sekretāra ar papildus darba pienākumiem saistītos izdevumus, kā arī nosegtu citus izdevumus, kas rodas saistībā ar personu iesniegumu izskatīšanu, apstrādāšanu un lēmuma pieņemšanu.
Aprēķinā iekļautās tiešās izmaksas: komisiju sekretāra atalgojums, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, biroja preces, pasta pakalpojumu izdevumi, ēku, telpu īre un noma, izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem, pārējo pamatlīdzekļu nolietojums.
Aprēķinā iekļautās netiešās izmaksas: vadītāja, administrācijas un pārējo darbinieku atalgojums, vadītāja, administrācijas un pārējo darbinieku valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pārējo sakaru pakalpojumi un izdevumi, izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem, ēku, telpu īre un noma, licences noma, biroja preces, inventārs un datortehnikas, sakaru un citu biroja tehnikas nolietojums.
Ņemot vērā, ka Inspekcija veic deleģētus valsts pārvaldes uzdevumus Inspekcijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem piemērots atbrīvojums no pievienotās vērtības nodokļa saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astoto daļu.
Inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis ir nepieciešams, lai nodrošinātu kvalitatīvu personu iesniegumu izvērtēšanu, apmaksātu komisijas sekretāra ar papildus darba pienākumiem saistītos izdevumus, kā arī nosegtu citus izdevumus, kas rodas saistībā ar personu iesniegumu izskatīšanu, apstrādāšanu un lēmuma pieņemšanu.
Aprēķinā iekļautās tiešās izmaksas: komisiju sekretāra atalgojums, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, biroja preces, pasta pakalpojumu izdevumi, ēku, telpu īre un noma, izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem, pārējo pamatlīdzekļu nolietojums.
Aprēķinā iekļautās netiešās izmaksas: vadītāja, administrācijas un pārējo darbinieku atalgojums, vadītāja, administrācijas un pārējo darbinieku valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pārējo sakaru pakalpojumi un izdevumi, izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem, ēku, telpu īre un noma, licences noma, biroja preces, inventārs un datortehnikas, sakaru un citu biroja tehnikas nolietojums.
Ņemot vērā, ka Inspekcija veic deleģētus valsts pārvaldes uzdevumus Inspekcijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem piemērots atbrīvojums no pievienotās vērtības nodokļa saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astoto daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
549
0
549
0
549
549
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
549
0
549
0
549
549
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
549
0
549
0
549
549
2.1. valsts pamatbudžets
0
549
0
549
0
549
549
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un izdevumiem Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmas 22.00.00 „Bērnu tiesību aizsardzības nodrošināšana” apakšprogrammā 22.01.00 „Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” nav plānoti.
Labklājības ministrija, pēc Ministru kabineta noteikumu projekta “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis”, apstiprināšanas, normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā sagatavos un iesniegs priekšlikumu Finanšu ministrijā ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un attiecīgajiem izdevumiem palielināšanai 2023.gadam 549 euro apmērā (t.sk.: atlīdzībai 477,35 euro, precēm un pakalpojumiem 66,70 euro, un pamatkapitāla veidošanai 4,30 euro) pamatbudžeta apakšprogrammā 22.01.00 „Bērnu tiesību aizsardzības nodrošināšana”, kā arī sagatavos uz iesniegs attiecīgu priekšlikumu pamatbudžeta bāzes ieņēmumu un izdevumu 2024.-2026.gadam precizēšanai apakšprogrammā 22.01.00 „ Bērnu tiesību aizsardzības nodrošināšana”.
Detalizētu ieņēmumu aprēķinu skatīt noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.pielikumā „Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins”.
Detalizētu informāciju par maksas pakalpojumu izcenojumiem tiešajām un netiešajām izmaksām 2023. gadam un turpmākajiem gadiem skatīt noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 2. un 3.pielikumos.
Labklājības ministrija, pēc Ministru kabineta noteikumu projekta “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis”, apstiprināšanas, normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā sagatavos un iesniegs priekšlikumu Finanšu ministrijā ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un attiecīgajiem izdevumiem palielināšanai 2023.gadam 549 euro apmērā (t.sk.: atlīdzībai 477,35 euro, precēm un pakalpojumiem 66,70 euro, un pamatkapitāla veidošanai 4,30 euro) pamatbudžeta apakšprogrammā 22.01.00 „Bērnu tiesību aizsardzības nodrošināšana”, kā arī sagatavos uz iesniegs attiecīgu priekšlikumu pamatbudžeta bāzes ieņēmumu un izdevumu 2024.-2026.gadam precizēšanai apakšprogrammā 22.01.00 „ Bērnu tiesību aizsardzības nodrošināšana”.
Detalizētu ieņēmumu aprēķinu skatīt noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.pielikumā „Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins”.
Detalizētu informāciju par maksas pakalpojumu izcenojumiem tiešajām un netiešajām izmaksām 2023. gadam un turpmākajiem gadiem skatīt noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 2. un 3.pielikumos.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Ņemot vērā, ka personu, kuras tikušas sauktas pie atbildības par noziedzīgiem nodarījumiem saistībā ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu (izņemot pedagogi) un neatkarīgi no sodāmības noņemšanas vai dzēšanas, iesniegumu izskatīšana Inspekcijā tiek paredzēts kā maksas pakalpojums, noteikumu projekts ietekmēs valsts budžetu.
Komisijas sekretāra pienākumi, izvērtējot personu iesniegumus par iespējamo atļauju strādāt, veikt brīvprātīgo darbu un sniegt pakalpojumu, personām, kas iepriekš sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem saistībā ar vardarbību vai tās piedraudējumu, tādās iestādēs, kur uzturas bērni nav plānots kā pamatdarbs. Komisijā tiks pieaicināti dažādu institūciju pārstāvji, kuri par savu pamatdarbu saņem darba algu, savukārt Inspekcijai, papildus komisijas priekšsēdētāja un otra komisijas locekļa funkciju izpildei, nepieciešams veikt sekretāra funkciju, kas kādam no Inspekcijas galvenajiem inspektoriem tiks deleģēts kā papildus darbs, līdz ar to nepieciešams segt Inspekcijas izdevumus, kas saistīti ar komisijas sekretāra atalgojumu, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksām, biroja precēm, pasta pakalpojumu izdevumiem, ēku, telpu īrei un nomai, izdevumus par komunālajiem pakalpojumiem, pārējo pamatlīdzekļu nolietojumu.
Prognozējams, ka Inspekcija gada laikā izskatīs piecus personu iesniegumus, kuri atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punkta norādītajiem priekšnoteikumiem.
Komisijas sekretāra pienākumi, izvērtējot personu iesniegumus par iespējamo atļauju strādāt, veikt brīvprātīgo darbu un sniegt pakalpojumu, personām, kas iepriekš sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem saistībā ar vardarbību vai tās piedraudējumu, tādās iestādēs, kur uzturas bērni nav plānots kā pamatdarbs. Komisijā tiks pieaicināti dažādu institūciju pārstāvji, kuri par savu pamatdarbu saņem darba algu, savukārt Inspekcijai, papildus komisijas priekšsēdētāja un otra komisijas locekļa funkciju izpildei, nepieciešams veikt sekretāra funkciju, kas kādam no Inspekcijas galvenajiem inspektoriem tiks deleģēts kā papildus darbs, līdz ar to nepieciešams segt Inspekcijas izdevumus, kas saistīti ar komisijas sekretāra atalgojumu, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksām, biroja precēm, pasta pakalpojumu izdevumiem, ēku, telpu īrei un nomai, izdevumus par komunālajiem pakalpojumiem, pārējo pamatlīdzekļu nolietojumu.
Prognozējams, ka Inspekcija gada laikā izskatīs piecus personu iesniegumus, kuri atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punkta norādītajiem priekšnoteikumiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Bērnu aizsardzības centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Personām, kuras atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā norādītajiem priekšnoteikumiem būs nepieciešams segt izdevumus par viņu iesniegumu izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu par atļauju strādāt/veikt brīvprātīgo darbu/sniegt pakalpojumu vietās, kur uzturas bērni, kā arī ieņemt noteiktu amatus bāriņtiesā.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Pielikums_Nr._1. Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins
Datne