Anotācija (ex-ante)

23-TA-1858: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 4. augusta noteikumos Nr. 618 "Noteikumi par mantojuma reģistra un mantojuma lietu vešanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt pierādījumus, kas apliecina tiesības mantot. Proti, noteikumu projektā paredzēts noteikt, ka noteiktos gadījumos šos pierādījumus apliecina arī dati no Fizisko personu reģistra.
Spēkā stāšanās termiņš
01.10.2023.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saeimā 2023. gada 22. jūnijā pirmajā lasījumā atbalstīts likumprojekts "Grozījumi Notariāta likumā" (Nr. 309/Lp14), kas paredz atteikties no mantojuma atstājēja nāves fakta, radniecību, laulību vai mantojuma atstājēja pēdējo deklarēto dzīvesvietu apliecinoša dokumenta iesniegšanas, ja šīs ziņas zvērināts notārs var iegūt, ieskatoties Fizisko personu reģistrā. Proti, lai efektivizētu kārtību, kādā noskaidro miršanas, radniecības, laulības faktu un mantojuma atstājēja pēdējo deklarēto dzīvesvietu, kā arī atvieglotu privātpersonām, potenciālajiem mantiniekiem viņu pienākumu izpildi iesniegt zvērinātam notāram noteikta veida dokumentus – mantojuma atstājēja miršanas apliecību un radniecību, laulību apliecinošus dokumentus, kā arī pārliecinātos par mantojuma atstājēja pēdējo deklarēto dzīvesvietu, ir izvērtēta iespēja par miršanas, radniecības, laulības faktu un mantojuma atstājēja pēdējo deklarēto dzīvesvietu mantojuma lietās pārbaudīt arī citā veidā - ieskatoties Fizisko personu reģistrā. Tādējādi primāri nepieciešamo ziņu iegūšanu nodrošinās zvērināts notārs, ieskatoties Fizisko personu reģistrā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2008. gada 4. augusta noteikumu Nr. 618 "Noteikumi par mantojuma reģistra un mantojuma lietu vešanu" 24.-26. punktu mantojuma atstājēja nāvi apliecina miršanas apliecība vai ārvalstīs izsniegts dokuments, kas apliecina miršanas fakta reģistrāciju; mantojuma atstājēja un mantinieka radniecības faktu apliecina dzimtsarakstu iestādes izsniegta dzimšanas apliecība; mantojuma atstājēja un pārdzīvojušā laulātā laulības faktu apliecina dzimtsarakstu iestādes vai garīdznieka izsniegta laulības apliecība. Ja šo noteikumu 24., 25. un 26. punktā minētie dokumenti nav pieejami, mantojuma lietai pievieno dzimtsarakstu iestādes izsniegtus norakstus, izrakstus vai izziņas no civilstāvokļa aktu reģistru ierakstiem vai Valsts vēstures arhīva izsniegtas radniecības faktu apliecinošas izziņas.
Tādējādi privātpersonām ir jāiesniedz zvērinātam notāram dokumentāli pierādījumi, kas apliecina tiesības mantot, neskatoties uz to, ka zvērinātiem notāriem ir pieeja Fizisko personu reģistram, ko zvērināti notāri izmanto amata darbību izpildē. Ņemot vērā likumprojektā "Grozījumi Notariāta likumā" (Nr. 309/Lp14) izdarītos grozījumus, nepieciešams Ministru kabineta 2008. gada 4. augusta noteikumos Nr. 618 "Noteikumi par mantojuma reģistra un mantojuma lietu vešanu" precizēt, ka arī dati no Fizisko personu reģistra var būt kā noteiktu ziņu apliecinājums.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts precizē pierādījumus, kas apliecina tiesības mantot, nosakot, ka mantojuma atstājēja nāves faktu, radniecību un laulību apliecina arī dati no Fizisko personu reģistra, ja šīs ziņas ir pieejamas Fizisko personu reģistrā.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2008. gada 4. augusta noteikumu Nr. 618 "Noteikumi par mantojuma reģistra un mantojuma lietu vešanu" 5. punkts noteic, ka mantojuma atstājēja vārdu, uzvārdu, personas kodu (ja tāda nav, dzimšanas gadu, dienu, mēnesi) un miršanas gadu, dienu, mēnesi mantojuma reģistrā ieraksta saskaņā ar miršanas apliecību vai ārvalstīs izsniegtu dokumentu, kas apliecina miršanas fakta reģistrāciju. Ņemot vērā to, ka noteikumu projekts paredz, ka pēc tajā noteiktā regulējuma spēkā stāšanās noteiktas ziņas apliecinās arī dati no Fizisko personu reģistra, nepieciešams paredzēt šādu datu iekļaušanu mantojuma reģistrā arī no Fizisko personu reģistra datiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka minētās ziņas mantojumu reģistrā var tikt iekļautas no Fizisko personu reģistra datiem.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2008. gada 4. augusta noteikumu Nr. 618 "Noteikumi par mantojuma reģistra un mantojuma lietu vešanu" 12. punkts noteic, ka mantojuma lietai hronoloģiskā secībā pievieno visus dokumentus, kas uz to attiecas. Ņemot vērā to, ka noteikumu projekts paredz, ka pēc tajā noteiktā regulējuma spēkā stāšanās noteiktas ziņas apliecinās arī dati no Fizisko personu reģistra, nepieciešams noteikt izdruku no Fizisko personu reģistra iekļaušanu mantojuma lietā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts papildina, ka mantojuma lietā nepieciešams iekļaut arī Fizisko personu reģistra izdrukas, kas iegūtas Notariāta likuma 253.1 pantā noteiktajā kārtībā, un uz kurām notārs norādījis gadu, mēnesi un dienu, kad izdrukas veiktas.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2008. gada 4. augusta noteikumu Nr. 618 "Noteikumi par mantojuma reģistra un mantojuma lietu vešanu" 22. punkts noteic, ja mantinieks mantojuma lietas uzsākšanas dienā mantošanas iesniegumam nevar pievienot visus Notariāta likuma 281. un 312. pantā noteiktos dokumentus, bet zvērināta notāra rīcībā ir miršanas apliecība un ziņas par mantojuma atstājēja pēdējo deklarēto dzīvesvietu, zvērināts notārs uzsāk mantojuma lietu, izskaidrojot mantiniekam šo noteikumu 102. un 103. punkta nosacījumus. Ņemot vērā to, ka noteikumu projekts paredz, ka pēc tajā noteiktā regulējuma spēkā stāšanās noteiktas ziņas apliecinās arī dati no Fizisko personu reģistra, noteikumos nepieciešams ietvert atsauci uz Fizisko personu reģistra datiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka noteikumu 22. punktā noteiktajos gadījumos zvērināts notārs var uzsākt mantojuma lietu arī tad, ja viņa rīcībā ir ne tikai miršanas apliecība, bet ziņas par mantojuma atstājēja miršanas faktu, kas būs iegūtas no Fizisko personu reģistra.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2008. gada 4. augusta noteikumu Nr. 618 "Noteikumi par mantojuma reģistra un mantojuma lietu vešanu" 29. punkts noteic, ka mantojuma atstājēja pēdējo deklarēto dzīvesvietu apliecina valsts vai pašvaldības iestādes izziņa vai izdruka no Iedzīvotāju reģistra datubāzes, uz kuras notārs norādījis gadu, mēnesi un dienu, kad izdruka veikta.
Ar Fizisko personu reģistra likuma spēkā stāšanos spēku zaudēja Iedzīvotāju reģistra likums un attiecīgi Iedzīvotāju reģistrs ir pārtapis par Fizisko personu reģistru, nepieciešams izdarīt attiecīgus grozījumus noteikumos, aizstājot Iedzīvotāju reģistru ar Fizisko personu reģistru.
Fizisko personu reģistra likuma Pārejas noteikumu 1.1 punkts paredz, ka līdz attiecīgu grozījumu izdarīšanai citos Latvijas Republikas normatīvajos aktos terminam "Iedzīvotāju reģistrs" atbilst termins "Fizisko personu reģistrs". Ievērojot minēto, nepieciešams izdarīt redakcionāla labojuma grozījumus Ministru kabineta 2008. gada 4. augusta noteikumos Nr. 618 "Noteikumi par mantojuma reģistra un mantojuma lietu vešanu" attiecībā uz šī reģistra nosaukumu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz aizstāt šajā punktā Iedzīvotāju reģistra nosaukumu ar aktuālo Fizisko personu reģistra nosaukumu, svītrojot arī vārdu "datubāze".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Zvērināti notāri un ikviena fiziska persona, kura kārtos mantojuma lietu.
Ietekmes apraksts
Potenciālajiem mantiniekiem tiek samazināts slogs, jo gadījumos, kad noteiktas ziņas būs pieejamas Fizisko personu reģistrā un tās noskaidros zvērināts notārs, tiem nebūs jāiesniedz mantojuma lietā mantojuma atstājēja miršanas apliecība, kā arī pierādījumi par mantojuma atstājēja pēdējo deklarēto dzīvesvietu un pierādījumi, kas apstiprina mantošanas iesnieguma iesniedzēja tiesības mantot.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Zvērinātu notāru padome
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • zvērināti notāri

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi