Anotācija (ex-ante)

22-TA-1693: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Attīstības komitejas 2022. gada 23. maija sēdē pieņemtie lēmumi

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ņemot vērā, ka Ukrainas civiliedzīvotāju, kas ierodas Latvijā, bēgot no karadarbības Ukrainā, skaits pastāvīgi pieaug, nepieciešams nodrošināt pietiekami daudz izmitināšanas vietu iespējas.
Papildu, ņemot vērā ieilgušo karadarbību, kas neļauj Ukrainas civiliedzīvotājiem atgriezties Ukrainā, un līdz šim uzņemto Ukrainas civiliedzīvotāju iespējas pastāvīgi nodrošināt izmitināšanu un/vai ēdināšanu, nepieciešams nodrošināt papildu atbalstu.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nesavtīgu, uz brīvprātīgu iniciatīvu balstītu atbalstu - izmitināšanu - Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas ierodas Latvijā, bēgot no karadarbības Ukrainā, sniedz plaša Latvijas sabiedrības daļa, tostarp – arī juridiskas personas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nesavtīgu, uz brīvprātīgu iniciatīvu balstītu atbalstu - izmitināšanu - Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas ierodas Latvijā, bēgot no karadarbības Ukrainā, sniedz plaša Latvijas sabiedrības daļa, tostarp – arī juridiskas personas. Šobrīd valsts izsaka pateicību jeb paredz tiesības saņemt atlīdzību par šādu brīvprātīgo iniciatīvu tikai fiziskām personām.
Risinājuma apraksts
Attīstības komitejas 2022. gada 23. maija sēdē tika pieņemts lēmums atļaut atlīdzību par brīvprātīgu Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu saņemt arī juridiskām personām, lai palīdzētu segt saistītās izmaksas. Likumprojekts paredz grozīt šī likuma 7.1 pantu, nosakot, ka arī juridiska persona, kura sev piederošā mājoklī bez maksas izmitina vienu vai vairākus Ukrainas civiliedzīvotājus, ir tiesīga saņemt atlīdzību ar izmitināšanu saistītu papildu izmaksu kompensēšanai.
Problēmas apraksts
Krievijas uzsāktā karadarbība Ukrainā ir ieilgusi, kas neļauj Ukrainas civiliedzīvotājiem atgriezties mājās, kā arī pastāv ierobežotas iespējas pastāvīgi nodrošināt sev dzīvesvietu un/vai pārtiku.
Risinājuma apraksts
Attīstības komitejas 2022. gada 23. maija sēdē tika pieņemts lēmums tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas primāri sniedzamajam atbalstam jau ir pieteikušies, saņem vai saņemamā atbalsta periods drīzumā beigsies, primāri sniedzamo atbalstu — izmitināšanu un pārtiku - nodrošināt vēl papildus periodu līdz 30 dienām, taču kopā nodrošinātais primāri sniedzamais atbalsts nedrīkst pārsniegt 120 dienas. Primāri sniedzamā atbalsta saņemšanas iespēja papildus periodu līdz 30 dienām attiecas uz tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas iepriekš noteiktajam 90 dienu primāri sniedzamajam atbalstam ir pieteikušies, saņem vai jau ir saņēmuši līdz 2022.gada 24.maijam (ieskaitot).

Ukrainas civiliedzīvotāji, kas piesakās primāri sniedzamā atbalsta – izmitināšanas un pārtikas nodrošināšanai sākot ar 2022.gada 25.maiju – saņem to 12.pantā noteiktā apjomā, tas ir, izmitināšanu — līdz 90 dienām, pārtiku - līdz 30 dienām. Jaunā pieeja Likumprojektā atspoguļota, cita starpā, grozot Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma pārejas noteikumu 11.punktu, kurš līdz šim paredzēja, ka pārtikas nodrošināšana Ukrainas civiliedzīvotājiem līdz 30 dienām stājas spēkā 2022.gada 23.maijā, kā arī svītrojot pārejas noteikumu 12.punktu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
5 524 244
8 475 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
5 524 244
8 475 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-5 524 244
-8 475 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-5 524 244
-8 475 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
5 524 244
8 475 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Šobrīd primāri sniedzamo atbalstu – izmitināšanu – saņem 11 300 Ukrainas civiliedzīvotāji, kam Likumprojekts paredz pagarināt atbalsta sniegšanu līdz 30 dienām.
Izmitināšana
11 300 personas X 15 euro X 30 dienas = 5 085 000 euro, 
Ēdināšana
11 300 personas X 10 euro X 30 dienas =3 390 000 euro
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Finansējums, kas nepārsniedz 8 475 000 euro tiks pārdalīts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai no 74.resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi