24-TA-3321: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ārējās sauszemes robežas šķērsošanas transportlīdzekļu elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1 panta astoto daļu, lai noteiktu: 1) rindas organizēšanas kārtību un reģistrēšanās kārtību elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā;
2) reģistrēšanās maksu elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, kā arī kārtību, kādā veicams maksājums;
3) valsts ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietas, pirms kuru šķērsošanas transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs reģistrējas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, kā arī kārtību, kādā valsts ārējo sauszemes robežu var šķērsot ārpus kārtas, un gadījumus, kādos atbrīvo no reģistrēšanās maksas;
4) elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā iekļaujamo personu un transportlīdzekļu datu apjomu un glabāšanas termiņus, kā arī informācijas apstrādes kārtību un nosacījumus sistēmas datu piekļuvei;
5) kompetentās institūcijas, kurām ir piekļuves tiesības elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas datiem.
Noteikumi nav attiecināmi uz personām un transportlīdzekļiem ar kuriem pārvietojas Latvijas Republikas Valsts robežas likuma 10. panta desmitās daļas pirmajā, trešajā, ceturtajā (attiecībā uz operatīvajiem transportlīdzekļiem, zirgu pajūgiem un velotransportu), piektajā, septītajā un astotajā punktā minētās personas:
1) cietušās vai saslimušās personas, kurām nepieciešama neatliekamā medicīniskā palīdzība vai kuras pavada ārstniecības personas;
2) kājāmgājēji;
3) personas, kuras šķērso valsts robežu ar operatīvajiem transportlīdzekļiem, zirgu pajūgiem vai velotransportu;
4) valsts un pašvaldību iestāžu oficiālās delegācijas, kā arī organizētas bērnu un tūristu grupas, ja vismaz 24 stundas pirms plānotā ārējās robežas šķērsošanas laika Valsts robežsardze ir rakstveidā informēta par to un ārējās robežas šķērsošanai paredzēto robežšķērsošanas vietu, kā arī saņēmusi personu sarakstu, kurā norādīts robežu šķērsojošo personu vārds, uzvārds, personas kods, ceļošanas dokumenta veids un numurs;
5) cilvēku meklēšanas un glābšanas operāciju laikā izglābtās personas;
6) citas personas gadījumos, kas paredzēti starptautiskajos līgumos.
Minētie transportlīdzekļi netiek reģistrēti elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā. Šo transportlīdzekļu robežšķērsošanu organizē Valsts robežsardze normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumu Nr. 704 "Noteikumi par robežšķērsošanas vietām un tajās veicamajām pārbaudēm" 2. punktu ir noteikts, ka uz autoceļiem izveido šādas robežšķērsošanas vietas:
Uz valsts robežas ar Krievijas Federāciju:
- Grebņeva;
- Pededze;
- Terehova;
- Vientuļi.
Uz valsts robežas ar Baltkrievijas Republiku:
- Pāternieki;
- Silene.
Pirms valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanas pa autoceļiem transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs reģistrējas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā normatīvajos aktos noteiktajās robežšķērsošanas vietās.
2) reģistrēšanās maksu elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, kā arī kārtību, kādā veicams maksājums;
3) valsts ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietas, pirms kuru šķērsošanas transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs reģistrējas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, kā arī kārtību, kādā valsts ārējo sauszemes robežu var šķērsot ārpus kārtas, un gadījumus, kādos atbrīvo no reģistrēšanās maksas;
4) elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā iekļaujamo personu un transportlīdzekļu datu apjomu un glabāšanas termiņus, kā arī informācijas apstrādes kārtību un nosacījumus sistēmas datu piekļuvei;
5) kompetentās institūcijas, kurām ir piekļuves tiesības elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas datiem.
Noteikumi nav attiecināmi uz personām un transportlīdzekļiem ar kuriem pārvietojas Latvijas Republikas Valsts robežas likuma 10. panta desmitās daļas pirmajā, trešajā, ceturtajā (attiecībā uz operatīvajiem transportlīdzekļiem, zirgu pajūgiem un velotransportu), piektajā, septītajā un astotajā punktā minētās personas:
1) cietušās vai saslimušās personas, kurām nepieciešama neatliekamā medicīniskā palīdzība vai kuras pavada ārstniecības personas;
2) kājāmgājēji;
3) personas, kuras šķērso valsts robežu ar operatīvajiem transportlīdzekļiem, zirgu pajūgiem vai velotransportu;
4) valsts un pašvaldību iestāžu oficiālās delegācijas, kā arī organizētas bērnu un tūristu grupas, ja vismaz 24 stundas pirms plānotā ārējās robežas šķērsošanas laika Valsts robežsardze ir rakstveidā informēta par to un ārējās robežas šķērsošanai paredzēto robežšķērsošanas vietu, kā arī saņēmusi personu sarakstu, kurā norādīts robežu šķērsojošo personu vārds, uzvārds, personas kods, ceļošanas dokumenta veids un numurs;
5) cilvēku meklēšanas un glābšanas operāciju laikā izglābtās personas;
6) citas personas gadījumos, kas paredzēti starptautiskajos līgumos.
Minētie transportlīdzekļi netiek reģistrēti elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā. Šo transportlīdzekļu robežšķērsošanu organizē Valsts robežsardze normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumu Nr. 704 "Noteikumi par robežšķērsošanas vietām un tajās veicamajām pārbaudēm" 2. punktu ir noteikts, ka uz autoceļiem izveido šādas robežšķērsošanas vietas:
Uz valsts robežas ar Krievijas Federāciju:
- Grebņeva;
- Pededze;
- Terehova;
- Vientuļi.
Uz valsts robežas ar Baltkrievijas Republiku:
- Pāternieki;
- Silene.
Pirms valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanas pa autoceļiem transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs reģistrējas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā normatīvajos aktos noteiktajās robežšķērsošanas vietās.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu mērķis ir noteikt kārtību, kādā transportlīdzekļi tiek reģistrēti elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, lai organizētu transportlīdzekļu rindu valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanai pa autoceļiem normatīvajos aktos noteiktajās robežšķērsošanas vietās. Elektroniskā rindas rezervācijas sistēma organizē transportlīdzekļu satiksmi uz autoceļiem pirms robežšķērsošanas vietām. Noteikumu neregulē jautājumus, kas saistīti ar robežas šķērsošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Latvijas Republikas valsts robežas likuma pārejas noteikumu 15. punkts nosaka, ka šā likuma 10.1 panta astotajā daļā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2025. gada 1. oktobrim.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 23. jūlija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 30, 57. §) 3. punktu un Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 45, 51. §) 2. punktu, Latvijas Republikas ārējās robežas stiprināšanas ietvaros un robežšķērsošanas elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas e-pakalpojuma nodrošināšanai Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju (Valsts ieņēmumu dienests) un Iekšlietu ministriju (Valsts robežsardze) sagatavoja un iesniedza izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Latvijas Republikas valsts robežas likumā (turpmāk – Likums), nosakot pienākumu pirms valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanas autotransporta līdzekļus, kurus lieto pasažieru vai kravu pārvadāšanai, reģistrēt elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā un noteikt deleģējumu Ministru kabinetam izdot noteikumus par kārtību, kādā notiek autotransporta līdzekļu reģistrēšana elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā. Pienākums reģistrēt paredzēto robežšķērsošanas laiku elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā ir visiem transportlīdzekļiem, kuri vēlas šķērsot Latvijas Republikas ārējo robežu, izņemot transportlīdzekļiem ar kuriem pārvietojas Latvijas Republikas Valsts robežas likuma 10. panta desmitās daļas pirmajā, trešajā, ceturtajā (attiecībā uz operatīvajiem transportlīdzekļiem, zirgu pajūgiem un velotransportu), piektajā, septītajā un astotajā punktā minētās personas. Minētie transportlīdzekļi nereģistrējas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā. Šo transportlīdzekļu robežšķērsošanu organizē Valsts robežsardze normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Pārējiem transportlīdzekļiem, lai izceļotu caur normatīvajos aktos noteiktajām Latvijas Republikas ārējās sauszemes robežšķērsošanas vietām uz autoceļiem (izņemot robežšķērsošanas vietu “Pededze”), transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs (turpmāk – reģistrācijas veicējs) pirms ierašanās robežšķērsošanas vietā reģistrējas elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā tīmekļa vietnē, norādot robežšķērsošanas vietu, datumu, laiku un rindas veidu:
1. prioritārā rinda, kurā reģistrē transportlīdzekļus, ar kuriem tiek veikti pasažieru vai kravas pārvadājumi, kas minēti Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10. panta desmitās daļas 2., 4. (attiecībā uz regulāro starptautisko maršrutu autobusiem), 6. un 6.1 punktā un vienpadsmitajā daļā;
2. rinda viegliem pasažieru transportlīdzekļiem, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, mopēdiem;
3. rinda autobusiem, ar kuriem neveic regulāros pasažieru pārvadājumus;
4. rinda kravas transportlīdzekļiem bez kravas;
5. rinda kravas transportlīdzekļiem ar kravu, kas neatbilst ārpus kārtas transportējamo preču prasībām.
Prioritārajā rindā ietilpst transportlīdzekļi ar kurām pārvietojas sekojošas personas:
1) personas ar diplomātiskajām, Eiropas Komisijas vai Apvienoto Nāciju Organizācijas pasēm;
2) personas, kuras šķērso valsts robežu ar regulāro starptautisko maršrutu autobusiem,
3) personas, kas ar transportlīdzekļiem pārvadā kravas, kuru neto svaru vairāk nekā par 50 procentiem no kopējās kravas neto svara veido ārpus kārtas transportējamo preču sarakstā iekļautās preces. Ārpus kārtas transportējamo preču sarakstu, atbilstoši kuram ārējo robežu robežšķērsošanas vietās ārpus kārtas šķērso ātri bojājošās preces, kuras tiek transportētas saskaņā ar Latvijas Republikai saistošo 1970.gada 1.septembra Nolīgumu par ātri bojājošos pārtikas produktu starptautiskajiem pārvadājumiem un par speciālām iekārtām, kas izmantojamas šajos pārvadājumos (ATP), kā arī citas preces, kurām to īpašību dēļ nepieciešams ārējo robežu šķērsot ārpus kārtas, nosaka Ministru kabinets;
4) personas, kas ar transportlīdzekļiem robežšķērsošanas vietās uz autoceļiem izved kravas, kuru sastāvu pilnībā veido preces, kuru nosūtītājs atbilstoši tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem muitas jomā ir atzītā komersanta (AEO) sertifikāta turētājs, ja pārvadātājs vienlaikus ir minētā sertifikāta turētājs;
5) Izņēmuma gadījumos, ja tas atbilst starptautisko tiesību normām, Latvijas valsts interesēm vai ir saistīts ar nepārvaramu varu vai humāniem apsvērumiem, ārpus kārtas šķērsot ārējo robežu robežšķērsošanas vietās drīkst citas Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10. panta desmitajā daļā neminētās personas, ja ir saņemta Valsts robežsardzes priekšnieka vai viņa pilnvarotās amatpersonas atļauja.
Regulārajiem sabiedriskā transporta pārvadājumiem tiks noteikti laika periodi atbilstoši iesniegtajiem pārvadājuma grafikiem.
Transportlīdzekļa rindas reģistrāciju var veikt fiziska persona (piemēram, vadītājs) vai juridiska persona (piemēram, loģistikas uzņēmums). Rindas reģistrācijas procesā pieteicējam ir pienākums sniegt patiesus datus par valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanu (robežšķērsošanas vietu, datumu, laiku, rindas veidu (prioritāti), transportlīdzekļa veidu), transportlīdzekļa vadītāju, transportlīdzekli un tā kravu.
Pārējiem transportlīdzekļiem, lai izceļotu caur normatīvajos aktos noteiktajām Latvijas Republikas ārējās sauszemes robežšķērsošanas vietām uz autoceļiem (izņemot robežšķērsošanas vietu “Pededze”), transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs (turpmāk – reģistrācijas veicējs) pirms ierašanās robežšķērsošanas vietā reģistrējas elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā tīmekļa vietnē, norādot robežšķērsošanas vietu, datumu, laiku un rindas veidu:
1. prioritārā rinda, kurā reģistrē transportlīdzekļus, ar kuriem tiek veikti pasažieru vai kravas pārvadājumi, kas minēti Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10. panta desmitās daļas 2., 4. (attiecībā uz regulāro starptautisko maršrutu autobusiem), 6. un 6.1 punktā un vienpadsmitajā daļā;
2. rinda viegliem pasažieru transportlīdzekļiem, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, mopēdiem;
3. rinda autobusiem, ar kuriem neveic regulāros pasažieru pārvadājumus;
4. rinda kravas transportlīdzekļiem bez kravas;
5. rinda kravas transportlīdzekļiem ar kravu, kas neatbilst ārpus kārtas transportējamo preču prasībām.
Prioritārajā rindā ietilpst transportlīdzekļi ar kurām pārvietojas sekojošas personas:
1) personas ar diplomātiskajām, Eiropas Komisijas vai Apvienoto Nāciju Organizācijas pasēm;
2) personas, kuras šķērso valsts robežu ar regulāro starptautisko maršrutu autobusiem,
3) personas, kas ar transportlīdzekļiem pārvadā kravas, kuru neto svaru vairāk nekā par 50 procentiem no kopējās kravas neto svara veido ārpus kārtas transportējamo preču sarakstā iekļautās preces. Ārpus kārtas transportējamo preču sarakstu, atbilstoši kuram ārējo robežu robežšķērsošanas vietās ārpus kārtas šķērso ātri bojājošās preces, kuras tiek transportētas saskaņā ar Latvijas Republikai saistošo 1970.gada 1.septembra Nolīgumu par ātri bojājošos pārtikas produktu starptautiskajiem pārvadājumiem un par speciālām iekārtām, kas izmantojamas šajos pārvadājumos (ATP), kā arī citas preces, kurām to īpašību dēļ nepieciešams ārējo robežu šķērsot ārpus kārtas, nosaka Ministru kabinets;
4) personas, kas ar transportlīdzekļiem robežšķērsošanas vietās uz autoceļiem izved kravas, kuru sastāvu pilnībā veido preces, kuru nosūtītājs atbilstoši tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem muitas jomā ir atzītā komersanta (AEO) sertifikāta turētājs, ja pārvadātājs vienlaikus ir minētā sertifikāta turētājs;
5) Izņēmuma gadījumos, ja tas atbilst starptautisko tiesību normām, Latvijas valsts interesēm vai ir saistīts ar nepārvaramu varu vai humāniem apsvērumiem, ārpus kārtas šķērsot ārējo robežu robežšķērsošanas vietās drīkst citas Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10. panta desmitajā daļā neminētās personas, ja ir saņemta Valsts robežsardzes priekšnieka vai viņa pilnvarotās amatpersonas atļauja.
Regulārajiem sabiedriskā transporta pārvadājumiem tiks noteikti laika periodi atbilstoši iesniegtajiem pārvadājuma grafikiem.
Transportlīdzekļa rindas reģistrāciju var veikt fiziska persona (piemēram, vadītājs) vai juridiska persona (piemēram, loģistikas uzņēmums). Rindas reģistrācijas procesā pieteicējam ir pienākums sniegt patiesus datus par valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanu (robežšķērsošanas vietu, datumu, laiku, rindas veidu (prioritāti), transportlīdzekļa veidu), transportlīdzekļa vadītāju, transportlīdzekli un tā kravu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams noteikt kārtību, kādā notiek rindas organizācija transportlīdzekļu reģistrēšanai elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, samaksas kārtību par reģistrēšanos elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā un sniedzamos datus un apjomu par transportlīdzekli, tā vadītāju, kontaktinformāciju, datu glabāšanas termiņus un datu apstrādes nosacījumus.
Risinājuma apraksts
Elektroniskajā rindas reģistrācijas sistēmā kā reģistrācijas identifikators tiek izmantoti transportlīdzekļa dati un piekabes vai puspiekabes dati (ja attiecināms) un kravas esība. Nepieciešamajā apjomā tiek ievākti dati par vadītāju un tā kontaktinformācija.
rindas rezervācijas sistēmā reģistrējami šādi dati:
par rezervācijas vietu un laiku: robežšķērsošanas vieta, datums, laiks; rindas veids (prioritāte); transportlīdzekļa veids.
par transportlīdzekļa vadītāju: vārds (vārdi); uzvārds; dzimšanas datums (datums, mēnesis, gads); valstspiederība; personas identifikācijas dokumenta veids, numurs un derīguma termiņš, dokumenta izdošanas valsts, ja attiecināms; kontaktinformācija paziņojumu saņemšanai (telefona numurs un e-pasta adrese).
par transportlīdzekli un tā kravu, ja attiecināms: reģistrācijas valsts; valsts reģistrācijas numurs; marka; piekabes vai puspiekabes valsts reģistrācijas numurs, ja attiecināms; kravas esība, norādot galvenais atsauces numuru jeb MRN (angļu val. Movement Reference Number), vai kravas neesība; ātri bojājošās kravas gadījumā jānorāda preču pavaddokumentos minēto preču kombinētās nomenklatūras kodu.
rindas rezervācijas sistēmā reģistrējami šādi dati:
par rezervācijas vietu un laiku: robežšķērsošanas vieta, datums, laiks; rindas veids (prioritāte); transportlīdzekļa veids.
par transportlīdzekļa vadītāju: vārds (vārdi); uzvārds; dzimšanas datums (datums, mēnesis, gads); valstspiederība; personas identifikācijas dokumenta veids, numurs un derīguma termiņš, dokumenta izdošanas valsts, ja attiecināms; kontaktinformācija paziņojumu saņemšanai (telefona numurs un e-pasta adrese).
par transportlīdzekli un tā kravu, ja attiecināms: reģistrācijas valsts; valsts reģistrācijas numurs; marka; piekabes vai puspiekabes valsts reģistrācijas numurs, ja attiecināms; kravas esība, norādot galvenais atsauces numuru jeb MRN (angļu val. Movement Reference Number), vai kravas neesība; ātri bojājošās kravas gadījumā jānorāda preču pavaddokumentos minēto preču kombinētās nomenklatūras kodu.
Problēmas apraksts
Noteikumos jāparedz kārtība, kādā kompetentās iestādes saņem piekļuvi valsts ārējo robežu šķērsojošo autotransporta līdzekļu datiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumi paredz, ka valsts pārvaldes iestādei, tiesai un prokuratūrai ir tiesības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apjomā pieprasīt un saņemt no sistēmas pārziņa informāciju par elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā esošajiem datiem, lai veiktu tiem normatīvajos aktos paredzētos uzdevumus.
Eiropas Parlamenta un Padomes regulu Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk - Vispārīgā datu aizsardzības regula) paredz: 6. pants (1)(c) – datu apstrāde ir likumīga, ja tā nepieciešama, lai izpildītu juridisku pienākumu;
6. pants (1)(e) – apstrāde nepieciešama uzdevuma izpildei, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot oficiālās pilnvaras.
Pieprasījumam jābūt pamatotam ar konkrētu tiesisko pamatu (piemēram, kriminālprocesa vai administratīvā procesa ietvaros, muitas, robežas uzraudzības, valsts drošības vai tml. lietās), samērīgam, lai saņemtu tikai nepieciešamos datus konkrētā apjomā.
Praksē piemērojamā procedūra:
Rakstveida pieprasījums tiek adresēts sistēmas pārzinim – ATD, skaidri norādot:
- tiesisko pamatojumu;
- pieprasīto datu veidu/apjomu;
- mērķi (piemēram, izmeklēšana, uzraudzība, administratīvā lietvedība u. tml.);
- amatpersonu, kas atbild par datu izmantošanu.
ATD izvērtē pieprasījuma pamatotību un, ja tas ir atbilstošs, nodrošina datu izsniegšanu vai piekļuvi, ievērojot:
- iekšējās procedūras par datu izsniegšanu;
- reģistrē pieprasījumu un nodrošina izsekojamību.
Ja nepieciešama tiešā piekļuve sistēmai (piemēram, Valsts robežsardzei), tā tiek nodrošināta uz sadarbības līguma pamata, nodrošinot noteiktu piekļuvi ar tehniskiem drošības risinājumiem (autentifikāciju u. c.).
Eiropas Parlamenta un Padomes regulu Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk - Vispārīgā datu aizsardzības regula) paredz: 6. pants (1)(c) – datu apstrāde ir likumīga, ja tā nepieciešama, lai izpildītu juridisku pienākumu;
6. pants (1)(e) – apstrāde nepieciešama uzdevuma izpildei, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot oficiālās pilnvaras.
Pieprasījumam jābūt pamatotam ar konkrētu tiesisko pamatu (piemēram, kriminālprocesa vai administratīvā procesa ietvaros, muitas, robežas uzraudzības, valsts drošības vai tml. lietās), samērīgam, lai saņemtu tikai nepieciešamos datus konkrētā apjomā.
Praksē piemērojamā procedūra:
Rakstveida pieprasījums tiek adresēts sistēmas pārzinim – ATD, skaidri norādot:
- tiesisko pamatojumu;
- pieprasīto datu veidu/apjomu;
- mērķi (piemēram, izmeklēšana, uzraudzība, administratīvā lietvedība u. tml.);
- amatpersonu, kas atbild par datu izmantošanu.
ATD izvērtē pieprasījuma pamatotību un, ja tas ir atbilstošs, nodrošina datu izsniegšanu vai piekļuvi, ievērojot:
- iekšējās procedūras par datu izsniegšanu;
- reģistrē pieprasījumu un nodrošina izsekojamību.
Ja nepieciešama tiešā piekļuve sistēmai (piemēram, Valsts robežsardzei), tā tiek nodrošināta uz sadarbības līguma pamata, nodrošinot noteiktu piekļuvi ar tehniskiem drošības risinājumiem (autentifikāciju u. c.).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Izmaksu un ieguvumu analīze projektam ir veikta atbilstoši Centrālās finanšu un līgumu aģentūras publicētajam paraugam un metodiskajiem norādījumiem projektu izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanai (https://www.cfla.gov.lv/lv/izmaksu-un-ieguvumu-analize).
Projekta īstenošana radīs kvantitatīvos ekonomiskos ieguvumus sabiedrībai – kravu pārvadātājiem samazināsies izdevumi, kas saistīti ar ilgstošām transportlīdzekļu dīkstāvēm rindās uz autoceļiem. Dīkstāve uz pierobežas autoceļiem izmaksā vismaz 70 EUR dienā (atbilstoši likumprojekta "Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā"(24-TA-2478) anotācijā sniegtajai informācijai). Ar šo projektu paredzamais ietaupījums vienam braucienam vismaz 2 dienas (šobrīd transportlīdzekļu gaidīšanas laiks uz autoceļiem mēdz sasniegt pat 15 diennaktis; aprēķinos izmantots pieņēmums, ka rindā jāpavada vidēji 2 dienas, ņemot vērā mainīgo rindu situāciju, rindu sezonalitāti u.c. faktorus, kas ietekmē rindu veidošanos).
Aprēķiniem izmantotā formula: Laika ietaupījums x 70EUR x vidējais auto skaits gadā (2 dienas x 70 EUR x vid. 132 tūkst. auto 2024. gadā = 18 480 000 EUR).
Izmaksu un ieguvumu analīze liecina, ka projekts sasniegs šādus ekonomiskās atdeves rādītājus:
Ekonomiskās naudas plūsmas neto pašreizējā vērtība (ENPV) = 81 757 985 EUR;
Ekonomiskā iekšējā ienesīguma norma (ERR) = 157.24%;
Ieguvumu un izmaksu attiecība (B/C) = 31.4.
Projekta izmaksu un ieguvumu analīze ļauj secināt, ka projekta ekonomiskie ieguvumi pārsniedz Projekta investīciju un darbības izmaksas visā projekta dzīves ciklā un projekta īstenošana ir sabiedrībai izdevīga. Projekta izmaksu un ieguvumu attiecība ir 31.4 punkti.
Papildus jānorāda, ka ņemot vērā ģeopolitisko situāciju reģionā, projekta īstenošana ir nozīmīga valsts drošības interesēs, jo tas mazinās provokāciju un hibrīduzbrukumu risku, nepieļaujot nezināmu motīvu vadītu cilvēku, tai skaitā trešo valstu pilsoņu, un transportlīdzekļu koncentrāciju uz ceļiem pirms robežšķērsošanas vietām. Projektu īstenošana ļaus efektīvāk plānot kravu pārvadājumus, samazinot finanšu slogu pārvadātājiem, un arī nodrošināt balansētu ārējās robežas šķērsošanu, piemēram, pasažieru pārvadājumiem un vietējai satiksmei, veicinās ceļu satiksmes drošību pirms robežšķērsošanas vietām un palīdzēs nodrošināt atbilstoša transportlīdzekļu skaita ierašanos robežšķērsošanas vietā, ievērojot kompetento iestāžu kapacitāti. Projektam būs arī pozitīva ietekme uz vidi, jo, samazinot rindā gaidošo kravas transportlīdzekļu tukšgaitu, tiks radīts mazāks CO₂ izmešu apjoms.
Projekta īstenošana radīs kvantitatīvos ekonomiskos ieguvumus sabiedrībai – kravu pārvadātājiem samazināsies izdevumi, kas saistīti ar ilgstošām transportlīdzekļu dīkstāvēm rindās uz autoceļiem. Dīkstāve uz pierobežas autoceļiem izmaksā vismaz 70 EUR dienā (atbilstoši likumprojekta "Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā"(24-TA-2478) anotācijā sniegtajai informācijai). Ar šo projektu paredzamais ietaupījums vienam braucienam vismaz 2 dienas (šobrīd transportlīdzekļu gaidīšanas laiks uz autoceļiem mēdz sasniegt pat 15 diennaktis; aprēķinos izmantots pieņēmums, ka rindā jāpavada vidēji 2 dienas, ņemot vērā mainīgo rindu situāciju, rindu sezonalitāti u.c. faktorus, kas ietekmē rindu veidošanos).
Aprēķiniem izmantotā formula: Laika ietaupījums x 70EUR x vidējais auto skaits gadā (2 dienas x 70 EUR x vid. 132 tūkst. auto 2024. gadā = 18 480 000 EUR).
Izmaksu un ieguvumu analīze liecina, ka projekts sasniegs šādus ekonomiskās atdeves rādītājus:
Ekonomiskās naudas plūsmas neto pašreizējā vērtība (ENPV) = 81 757 985 EUR;
Ekonomiskā iekšējā ienesīguma norma (ERR) = 157.24%;
Ieguvumu un izmaksu attiecība (B/C) = 31.4.
Projekta izmaksu un ieguvumu analīze ļauj secināt, ka projekta ekonomiskie ieguvumi pārsniedz Projekta investīciju un darbības izmaksas visā projekta dzīves ciklā un projekta īstenošana ir sabiedrībai izdevīga. Projekta izmaksu un ieguvumu attiecība ir 31.4 punkti.
Papildus jānorāda, ka ņemot vērā ģeopolitisko situāciju reģionā, projekta īstenošana ir nozīmīga valsts drošības interesēs, jo tas mazinās provokāciju un hibrīduzbrukumu risku, nepieļaujot nezināmu motīvu vadītu cilvēku, tai skaitā trešo valstu pilsoņu, un transportlīdzekļu koncentrāciju uz ceļiem pirms robežšķērsošanas vietām. Projektu īstenošana ļaus efektīvāk plānot kravu pārvadājumus, samazinot finanšu slogu pārvadātājiem, un arī nodrošināt balansētu ārējās robežas šķērsošanu, piemēram, pasažieru pārvadājumiem un vietējai satiksmei, veicinās ceļu satiksmes drošību pirms robežšķērsošanas vietām un palīdzēs nodrošināt atbilstoša transportlīdzekļu skaita ierašanos robežšķērsošanas vietā, ievērojot kompetento iestāžu kapacitāti. Projektam būs arī pozitīva ietekme uz vidi, jo, samazinot rindā gaidošo kravas transportlīdzekļu tukšgaitu, tiks radīts mazāks CO₂ izmešu apjoms.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Fiziskās personas, kas izceļo ar transportlīdzekli pa autoceļiem, šķērsojot Latvijas ārējo sauszemes robežu
Ietekmes apraksts
Lai fiziskā persona izceļotu ar transportlīdzekli pa valsts ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietām, tā vadītājam (īpašniekam vai turētājam) transportlīdzeklis jāreģistrē elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā. Izmantojot elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas nodrošinātās iespējas un veicot iepriekšējo reģistrāciju, tiks novērsta nepieciešamība ilgstoši un nepiemērotos apstākļos atrasties uz autoceļiem pirms RŠV. Iepriekšējā reģistrēšanās ļaus transportlīdzeklim ierasties pie robežšķērsošanas vietas noteiktā laikā, atbilstoši iepriekš izvēlētajam un elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā reģistrētajam laikam. Maksa tiks noteikta par vienu reģistrācijas reizi. Maksas pakalpojums atsvērs ilgstošu gaidīšanu rindā, atrodoties apgrūtinošos apstākļos uz autoceļa.
Juridiskās personas
- Latvijas un ārvalstu kravu un pasažieru pārvadātāji, kuri pa autoceļiem šķērso valsts ārējo sauszemes robežu ar transportlīdzekļiem.
Ietekmes apraksts
Latvijas un ārvalstu kravu un pasažieru pārvadātāji, kuri šķērso valsts ārējo sauszemes robežu ar transportlīdzekļiem. Lai izceļotu ar transportlīdzekli, tā vadītājam tas jāreģistrē elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā.
Pārvadātājiem samazināsies izdevumi, kas saistīti ar ilgstošām transportlīdzekļu dīkstāvēm rindās uz autoceļiem. Dīkstāve uz pierobežas autoceļiem izmaksā vismaz 70 euro dienā. Ja šobrīd transportlīdzekļu rindas garums uz autoceļiem mēdz sasniegt pat 15 diennaktis, tad, izmantojot elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas nodrošinātās iespējas un veicot iepriekšējo reģistrāciju, kuras izmaksas par vienu transportlīdzekļa elektroniskās rindas rezervāciju vēl tiks aprēķinātas, bet indikatīvi varētu būt līdz četrām reizēm mazākas, salīdzinot ar dīkstāves izmaksām. Līdz ar to izdevīgums transportlīdzekļu vadītājiem un kravu pārvadātāju uzņēmumiem ir acīmredzams.
Pārvadātājiem samazināsies izdevumi, kas saistīti ar ilgstošām transportlīdzekļu dīkstāvēm rindās uz autoceļiem. Dīkstāve uz pierobežas autoceļiem izmaksā vismaz 70 euro dienā. Ja šobrīd transportlīdzekļu rindas garums uz autoceļiem mēdz sasniegt pat 15 diennaktis, tad, izmantojot elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas nodrošinātās iespējas un veicot iepriekšējo reģistrāciju, kuras izmaksas par vienu transportlīdzekļa elektroniskās rindas rezervāciju vēl tiks aprēķinātas, bet indikatīvi varētu būt līdz četrām reizēm mazākas, salīdzinot ar dīkstāves izmaksām. Līdz ar to izdevīgums transportlīdzekļu vadītājiem un kravu pārvadātāju uzņēmumiem ir acīmredzams.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins viena transportlīdzekļa reģistrēšanai elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā ir pievienots anotācijas (ex-ante) pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Reģistrēšanās elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā būs maksas pakalpojums un tās uzturēšanas izdevumi tiks segti no ieņēmumiem par šo pakalpojumu. Lai noteiktu maksu par vienu reģistrācijas reizi, vērā ņemams lielais nenoteiktības līmenis saistībā gan ar pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamajām izmaksām, gan, ievērojot ģeopolitisko situāciju, arī ar potenciālo pakalpojuma sniegšanas apjomu jeb robežu šķērsotāju skaita iespējamajām tendencēm.
Nosakot maksu par pakalpojumu viena transportlīdzekļa reģistrēšanai elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, lai rastu tūlītēju risinājumu rindu mazināšanai robežas šķērsošanas vietās, izmaksās iekļauta nepieciešamība sākotnēji iegādāties jau gatavu rindu sistēmas risinājuma moduli. Nodrošinot pakalpojuma ilgtermiņa risinājumu, tiks izstrādāta elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas programmatūra, kā arī robežas šķērsošanas vietās tiks izbūvēta tehnoloģiskā infrastruktūra un uzstādītas iekārtas. Attiecīgi būs nepieciešams finansējums gan programmatūras uzturēšanai, apkalpošanai, atjaunošanai un problēmu risināšanai, gan izbūvētās tehnoloģiskās infrastruktūras un iekārtu pilna servisa uzturēšanai, apkopēm un bojājumu novēršanai. Pakalpojumu faktisko izmaksu aprēķins tiek pievienots Anotācijas pielikumā “Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins”.
Noteikumu projekts paredz, ka no maksas par pakalpojumu tiek atbrīvoti transportlīdzekļi ar kuriem pārvietojas Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10. panta desmitās daļas otrajā punktā minētās personas (ar diplomātiskajām, Eiropas Komisijas vai Apvienoto Nāciju Organizācijas pasēm), kā arī autobusi, ar kuriem tiek veikti starptautiskie pasažieru regulārie pārvadājumi.
Finanšu līdzekļi no valsts budžeta šā uzdevuma veikšanai nebūs nepieciešami. Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 45, 51. §) 5. punktā noteikto Satiksmes ministrija nodrošina finansējumu 50 000 euro apmērā 2024. un 2025. gadam ATD informatīvās kampaņas nodrošināšanai saistībā ar elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas ieviešanu Latvijas ārējās robežas šķērsošanai no budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” prioritārajam pasākumam “Satiksmes nozares pārvaldības un finansēšanas modeļa reforma” piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.”
Nosakot maksu par pakalpojumu viena transportlīdzekļa reģistrēšanai elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, lai rastu tūlītēju risinājumu rindu mazināšanai robežas šķērsošanas vietās, izmaksās iekļauta nepieciešamība sākotnēji iegādāties jau gatavu rindu sistēmas risinājuma moduli. Nodrošinot pakalpojuma ilgtermiņa risinājumu, tiks izstrādāta elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas programmatūra, kā arī robežas šķērsošanas vietās tiks izbūvēta tehnoloģiskā infrastruktūra un uzstādītas iekārtas. Attiecīgi būs nepieciešams finansējums gan programmatūras uzturēšanai, apkalpošanai, atjaunošanai un problēmu risināšanai, gan izbūvētās tehnoloģiskās infrastruktūras un iekārtu pilna servisa uzturēšanai, apkopēm un bojājumu novēršanai. Pakalpojumu faktisko izmaksu aprēķins tiek pievienots Anotācijas pielikumā “Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins”.
Noteikumu projekts paredz, ka no maksas par pakalpojumu tiek atbrīvoti transportlīdzekļi ar kuriem pārvietojas Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10. panta desmitās daļas otrajā punktā minētās personas (ar diplomātiskajām, Eiropas Komisijas vai Apvienoto Nāciju Organizācijas pasēm), kā arī autobusi, ar kuriem tiek veikti starptautiskie pasažieru regulārie pārvadājumi.
Finanšu līdzekļi no valsts budžeta šā uzdevuma veikšanai nebūs nepieciešami. Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 45, 51. §) 5. punktā noteikto Satiksmes ministrija nodrošina finansējumu 50 000 euro apmērā 2024. un 2025. gadam ATD informatīvās kampaņas nodrošināšanai saistībā ar elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas ieviešanu Latvijas ārējās robežas šķērsošanai no budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” prioritārajam pasākumam “Satiksmes nozares pārvaldības un finansēšanas modeļa reforma” piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.”
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā (24-TA-2478)
Pamatojums un apraksts
Lai nodrošinātu maksimāli efektīvu transportlīdzekļu rindas administrāciju pirms valsts ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietām, mazinātu rindas un sakārtotu satiksmes organizāciju uz autoceļiem pirms ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietām ar likumu tiek noteikts pienākums transportlīdzekļus pirms valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanas elektroniski reģistrēt elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumi Nr. 697 "Robežšķērsošanas vietas režīma noteikumi" (24-TA-3261).
Pamatojums un apraksts
Pamatojoties uz Grozījumu Latvijas Republikas valsts robežas likumā, nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumu Nr. 697 "Robežšķērsošanas vietas režīma noteikumi" VI nodaļā.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Iekšlietu ministrija, Satiksmes ministrija, Valsts ieņēmumu dienests, VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs", Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, VSIA "Autotransporta direkcija", Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- Iekšlietu ministrija
- Finanšu ministrija
- Valsts ieņēmumu dienests
- Valsts robežsardze
- Zemkopības ministrija
- Pārtikas un veterinārais dienests
- VSIA "Autotransporta direkcija"
- VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
VRS nebūs nepieciešams izsniegt papīra rindas talonus robežas šķērsotājiem ar transportlīdzekli. Tiks digitalizēta rindas pārvaldība.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Tiks optimizēts kontrolējošo iestāžu darbs RŠV.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pozitīva ietekme uz vidi, jo, samazinot rindā gaidošo kravas transportlīdzekļu skaitu un to darbināšanu tukšgaitā, tiks radīts mazāks CO₂ izmešu apjoms.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
ATD kā elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas un personas datu apstrādes pārzinis ievēro personu tiesības uz personas datu apstrādes likumību saskaņā ar piemērojamajiem tiesību aktiem: Vispārīgo datu aizsardzības regulu un citiem normatīvajiem aktiem privātuma un datu apstrādes jomā.
Datu subjektu loks: fiziskas personas. Savā darbībā ATD aizsargā datu subjekta personas datus, īstenojot administratīvos, tehniskos un fiziskos drošības pasākumus, ciktāl tie ir samērīgi ar iespējamajiem riskiem; informē un izskaidro klientam, kādi personas dati ir nepieciešami pakalpojumu saņemšanai un kādiem mērķiem tie tiks izmantoti; datu nodošanu trešajām personām īsteno, ievērojot spēkā esošo normatīvo regulējumu. Personas datu apstrāde tiek veikta saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punkta c) apakšpunktu, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu un reģistrētu transportlīdzekli Elektroniskajā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmā saskaņā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1 pantu.
Informācija tiks apkopota ar nolūku nodrošināt efektīvu rindas pārvaldības pakalpojuma sniegšanu, informētu transportlīdzekļu vadītāju par rindas virzību utt. Plānotais apstrādājamo datu apjoms paātrinātās elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas un elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas risinājuma ietvaros ir dati par transportlīdzekļa veidu (autobuss, kravas transportlīdzeklis, vieglais transportlīdzeklis), transportlīdzekļa vadītāja dati - vārds, uzvārds, e-pasta adrese (komunikācijai), tālruņa numurs (informācijas nosūtīšanai).
ATD veica novērtējumu par ietekmi uz datu aizsardzību attiecībā uz apstrādātajiem personas datiem elektroniskā rindas rezervācijas sistēma, ievērojot Vispārīgās datu aizsardzības regulas un Fizisko personu datu apstrādes likuma prasības, kura rezultātā tika konstatēts, ka elektroniskā rindas rezervācijas sistēmā:
Personas datu apstrādes datu apjoms ir nepieciešams un ir samērīgs ņemot vērā datu apstrādes nolūku;
Personas datu glabāšanas termiņš, nodrošinot datu dzēšanu pēc 12 mēnešiem no datu reģistrācijas brīža attiecīgajā sistēmā, ir samērīgs ņemot vērā datu apstrādes nolūku;
Tiesības pieprasīt un saņemt informāciju no šīs sistēmas atbilst Vispārīgas datu regulas nosacījumiem;
Lai ATD kā elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas personas datu apstrādes pārzinis veiktu Latvijas Republikas valsts robežas likumā noteikto – pirms valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanas sauszemes autotransporta līdzekļus reģistrētu elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, nav nepieciešams apstrādāt šādus personas datus: valstspiederība un personas identifikācijas dokumenta veids, numurs un derīguma termiņš. Tādējādi paredzētais personas datu apstrādes datu apjoms ir pārmērīgs ņemot vērā datu apstrādes nolūku. Pamatojums šādu datu apstrādei no valsts drošības iestādēm tiesību akta projekta laikā izstrādes nav saņemts.
Personas datu glabāšanas termiņš, nodrošinot datu dzēšanu pēc 12 mēnešiem no datu reģistrācijas brīža attiecīgajā sistēmā, ir samērīgs ņemot vērā datu apstrādes nolūku;
Tiesības pieprasīt un saņemt informāciju no šīs sistēmas atbilst Vispārīgas datu regulas nosacījumiem.
Personas datu apstrāde nepieciešama konkrēta valsts pārvaldes uzdevuma īstenošanai - elektroniskās iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma nodrošināšanai, kas tiek realizēta, pamatojoties uz uzdevumiem, kas doti Ministru kabineta 2024. gada 23. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 30, 57. §) un Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 45, 51. §).
Datu apstrāde tiks nodrošināta atbilstoši Vispārīgās datu regulas 5.pantā noteiktajiem principiem, veicot datu apstrādi minimāli nepieciešamajā apjomā, lai nodrošinātu realizējamo uzdevumu izpildi.
Datu subjektu loks: fiziskas personas. Savā darbībā ATD aizsargā datu subjekta personas datus, īstenojot administratīvos, tehniskos un fiziskos drošības pasākumus, ciktāl tie ir samērīgi ar iespējamajiem riskiem; informē un izskaidro klientam, kādi personas dati ir nepieciešami pakalpojumu saņemšanai un kādiem mērķiem tie tiks izmantoti; datu nodošanu trešajām personām īsteno, ievērojot spēkā esošo normatīvo regulējumu. Personas datu apstrāde tiek veikta saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punkta c) apakšpunktu, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu un reģistrētu transportlīdzekli Elektroniskajā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmā saskaņā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1 pantu.
Informācija tiks apkopota ar nolūku nodrošināt efektīvu rindas pārvaldības pakalpojuma sniegšanu, informētu transportlīdzekļu vadītāju par rindas virzību utt. Plānotais apstrādājamo datu apjoms paātrinātās elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas un elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas risinājuma ietvaros ir dati par transportlīdzekļa veidu (autobuss, kravas transportlīdzeklis, vieglais transportlīdzeklis), transportlīdzekļa vadītāja dati - vārds, uzvārds, e-pasta adrese (komunikācijai), tālruņa numurs (informācijas nosūtīšanai).
ATD veica novērtējumu par ietekmi uz datu aizsardzību attiecībā uz apstrādātajiem personas datiem elektroniskā rindas rezervācijas sistēma, ievērojot Vispārīgās datu aizsardzības regulas un Fizisko personu datu apstrādes likuma prasības, kura rezultātā tika konstatēts, ka elektroniskā rindas rezervācijas sistēmā:
Personas datu apstrādes datu apjoms ir nepieciešams un ir samērīgs ņemot vērā datu apstrādes nolūku;
Personas datu glabāšanas termiņš, nodrošinot datu dzēšanu pēc 12 mēnešiem no datu reģistrācijas brīža attiecīgajā sistēmā, ir samērīgs ņemot vērā datu apstrādes nolūku;
Tiesības pieprasīt un saņemt informāciju no šīs sistēmas atbilst Vispārīgas datu regulas nosacījumiem;
Lai ATD kā elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas personas datu apstrādes pārzinis veiktu Latvijas Republikas valsts robežas likumā noteikto – pirms valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanas sauszemes autotransporta līdzekļus reģistrētu elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, nav nepieciešams apstrādāt šādus personas datus: valstspiederība un personas identifikācijas dokumenta veids, numurs un derīguma termiņš. Tādējādi paredzētais personas datu apstrādes datu apjoms ir pārmērīgs ņemot vērā datu apstrādes nolūku. Pamatojums šādu datu apstrādei no valsts drošības iestādēm tiesību akta projekta laikā izstrādes nav saņemts.
Personas datu glabāšanas termiņš, nodrošinot datu dzēšanu pēc 12 mēnešiem no datu reģistrācijas brīža attiecīgajā sistēmā, ir samērīgs ņemot vērā datu apstrādes nolūku;
Tiesības pieprasīt un saņemt informāciju no šīs sistēmas atbilst Vispārīgas datu regulas nosacījumiem.
Personas datu apstrāde nepieciešama konkrēta valsts pārvaldes uzdevuma īstenošanai - elektroniskās iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma nodrošināšanai, kas tiek realizēta, pamatojoties uz uzdevumiem, kas doti Ministru kabineta 2024. gada 23. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 30, 57. §) un Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 45, 51. §).
Datu apstrāde tiks nodrošināta atbilstoši Vispārīgās datu regulas 5.pantā noteiktajiem principiem, veicot datu apstrādi minimāli nepieciešamajā apjomā, lai nodrošinātu realizējamo uzdevumu izpildi.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins
Viena transportlīdzekļa reģistrēšana elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā
Datne
