Anotācija (ex-ante)

22-TA-2569: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
    Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
    Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24.un 25.pantu.
   Ministru kabineta 2021. gada 29. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 83 1. §) “Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība””3. punktu.  
   Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumu Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr.555) 243.1., 243.2., 243.3., 243.4., 243.6., 245.1., 245.2., 246.1., 246.2., 246.3., 246.4., 254.1., 254.2., 254.3. apakšpunktu un 243.1 un  245.5 punktu.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams kompensēt radušos izdevumus saistībā ar “Covid-19” uzliesmojumu un seku novēršanu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
-
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
2022.gada maija mēneša faktiskie izdevumi:
Papildus nepieciešamā valsts budžeta finansējuma aprēķini:
1)  ambulatorajiem veselības aprūpes pakalpojumiem ar kopējo finansējumu 2 948 948 euro apmērā, tai skaitā:

Zobārstniecības pakalpojumi – 84 746 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.1.apakšpunktam, skat., anotācijas 2. pielikumu). Lai nodrošinātu epidemioloģiskās drošības pasākumus un mazinātu pacientu saskarsmi un plūsmu, manipulāciju sarakstā no 2021.gada 1.janvāra tika iekļautas manipulācijas 70035 “Piemaksa par laiku un individuālajiem aizsardzības līdzekļiem epidemioloģiskās drošības pasākumu nodrošināšanai zobārstam vai mutes, sejas un žokļu ķirurgam ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai” un  70036  “Piemaksa par laiku un individuālajiem aizsardzības līdzekļiem epidemioloģiskās drošības pasākumu nodrošināšanai ārstniecības un pacientu aprūpes personām zobārstniecības pakalpojumu nodrošināšanai ambulatori”.  Jaunu manipulāciju pielietošana ļauj nodrošināt zobārstniecības pakalpojumu nepārtrauktību, kā arī mazināt Covid-19 infekcijas izplatīšanas riskus, nodrošinot epidemioloģiskās drošības pasākumus.

Individuālo aizsardzības līdzekļu izdevumi (sekundārā  ambulatorā veselības aprūpe) – 1 588 326 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 7.pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālām sniedzot mājas aprūpes  pakalpojumus, kā arī sniedzot sekundārās veselības aprūpes pakalpojumus pacientiem ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju vai Slimību profilakses un kontroles centra atzītas Covid-19 kontaktpersonas aprūpi medicīniskās novērošanas periodā, ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret Covid-19.

Piemaksa par individuālo aizsardzības līdzekļu izmantošanu (sekundārā  ambulatorā veselības aprūpe) – 158 845 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 11.pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālam  ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret Covid-19.
Veiktais darbs  CS pacientu grupai (persona ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju vai Slimību profilakses un kontroles centra atzīta Covid-19 kontaktpersona medicīniskās novērošanas periodā, kura saņem sekundāros ambulatoros veselības aprūpes pakalpojumus noteiktās ārstniecības iestādēs) – 11 393 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.4.apakšpunkts, skat., anotācijas 4.pielikumu). Pacientu grupa ir izveidota sekundāriem veselības aprūpes pakalpojumiem personām ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju vai šo personu kontaktpersonām akūtas saslimšanas gadījumā Covid-19 pandēmijas laikā, lai atslogotu slimnīcu resursus Covid-19 u.c. akūtu slimnieku ārstēšanai.

Piemaksa ģimenes ārsta praksei par individuālo aizsardzības līdzekļu izmantošanu, nodrošinot pacientu aprūpi Covid-19 pandēmijas laikā – 361 109 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 13.pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālam sniedzot primārās veselības aprūpes ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret Covid-19 infekciju.
Piemaksa feldšerpunktiem par individuālo aizsardzības līdzekļu izmantošanu, nodrošinot pacientu aprūpi Covid-19 pandēmijas laikā – 6 696 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 14.pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālām sniedzot veselības aprūpes pakalpojumu feldšerpunktos ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret Covid-19 infekciju.

Pulsa oksimetra noma par vienu dienu – 584 euro, (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.4. apakšpunktam, skat., anotācijas 3.pielikumu). Ņemot vērā pieaugošo nepieciešamību Covid-19 pacientiem pēc skābekļa mērījumiem asinīs, Nacionālais veselības dienests ir izveidojis jaunu tarifu, lai segtu izdevumus, kas rodas ārstniecības iestādei izsniedzot pacientam nomā pulsa oksimetru.  Pulsa oksimetrs ir nepieciešams pacienta elpošanas funkciju novērtēšanai.

Ceļa izdevumi (primārā veselības aprūpe un sekundārā ambulatorā veselības aprūpe) – 361 euro, (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.4. apakšpunktam, skat., anotācijas 5.pielikumu). Par Covid-19 pacientiem ārstniecības personām tiek apmaksāti ceļa izdevumi, ja pacienta veselības stāvoklis neļauj apmeklēt ārstniecības iestādi, bet stacionārā ārstēšana pacientam nav nepieciešama, tāpat nepieciešamības gadījumā tiek apmaksāta pulsa oksimetra piegāde mājās.

Veiktais darbs paraugu paņemšanai mājās – 1 758 euro, (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.1. apakšpunktam, skat., anotācijas 6.pielikumu). Covid-19 pandēmijas laikā ir svarīgi izslēgt slimo pacientu kontaktu ar veseliem. Līdz ar to pacientiem, kam ir aizdomas par Covid-19 un ir funkcionālie traucējumi, kas apgrūtina pacientu pārvietošanos ir nepieciešama Covid-19 diagnostikai nepieciešamo paraugu paņemšana pacienta dzīves vietā un to nogādāšana līdz laboratorijai. Pakalpojumu nodrošina mājas aprūpes pakalpojumu sniedzēji un ģimenes ārstu prakses.

Veiktais darbs par individuālo aizsardzības līdzekļu manipulācijām (mājas aprūpe) – 112 280 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 8.pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālam sniedzot mājas aprūpes  pakalpojumus ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret COVID-19 infekciju.

Veiktais darbs par COVID-19 manipulācijām ģimenes ārstiem – 200 633 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 245.1. un 245.2 apakšpunktam, skat., anotācijas 9.pielikumu). Pandēmijas laikā, lai nodrošinātu epidemioloģisko drošību ģimenes ārstiem tika ieviesta attālināta konsultācija un ģimenes ārsta mājas vizīte pie personas ar hroniskas slimības paasinājumu.

Fiksētais maksājums psihoemocionālās veselības uzraudzības un atbalsta kabinetam – 148 210 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 254.1. apakšpunktam, skat., anotācijas 10.pielikumu). Nepieciešams veicināt psihoemocionālās komandas izveidi ārstniecības iestādēs, kurās personas, strādā Covid-19 pandēmijas apstākļos (ārstniecības personas, psihiskās veselības aprūpes speciālisti), kur var saņemt psiholoģisku konsultāciju (attālināti vai tiešsaitē) vai atbalsta grupu/krīzes intervenci un/vai citus garīgās veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši veiktajam psiholoģiskajam izvērtējumam.

Ambulatorās rehabilitācijas nodrošināšana – 274 007 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.6. apakšpunktam, skat., anotācijas 12.pielikumu). Nacionālais veselības dienests ar 2021.gada 1. jūliju apmaksā ambulatoro medicīnisko rehabilitāciju un medicīnisko rehabilitāciju dienas stacionārā pacientiem, ja:
 - pēc pārslimotas Covid-19  infekcijas slimības radušies vai pasliktinājušies viegli, vienā funkcionēšanas līmenī (atbilstoši SFK) funkcionēšanas traucējumi, kas ierobežo personas darba spējas vai spējas veikt ikdienas aktivitātes, bet neietekmē personas pašaprūpi;
 - pēc pārslimotas Covid-19 infekcijas slimības radušies vai pasliktinājušies pacientam ir vidēji smagi, kompleksi funkcionēšanas traucējumi (vismaz divos funkcionēšanas veidos atbilstoši Starptautiskās funkcionēšanas klasifikācijai), kas ierobežo personas darba spējas vai spējas veikt ikdienas aktivitātes, mobilitāti, bet būtiski neietekmē personas pašaprūpi.
Pacientiem pēc pārslimošanas ar Covid-19 infekciju rehabilitācija ir nepieciešama gan akūti, gan subakūti. Akūtā rehabilitācija tiek nodrošināta stacionārās ārstēšanas laikā atkarībā no slimības klīniskās gaitas. Subakūtā rehabilitācija pēc Covid-19 infekcijas pārslimošanas akūtā etapa beigām tiek organizēta dažādos intensitātes līmeņos stacionārā, dienas stacionārā vai atsevišķu ambulatoru pakalpojumu veidā. Pacientiem subakūtā periodā sekas pēc Covid-19  infekcijas pārslimošanas var izpausties dažādos funkcionēšanas traucējumos atkarībā no bojātām orgānu struktūrām un funkcijām, kā arī no blakusesošo slimību fona un vispārējā veselības stāvokļa pirms infekcijas slimības.

2)  stacionārajiem veselības aprūpes pakalpojumiem ar kopējo finansējumu 4 386 431 euro apmērā, tai skaitā:
Covid–19 paraugu transportēšanas izmaksas – 783 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.2.apakšpunktam, skat., anotācijas 16.pielikumu). Covid-19 pandēmijas laikā slimnīcās atrodas pacienti, kuru slimības norises gaitas norise rada nepieciešamību veikt diferenciāldiagnostiku ar Covid-19. Šajos gadījumos no pacientiem tiek paņemti izmeklējamie materiāli uz Covid-19 infekciju un nogādāti uz laboratoriju tālākai izmeklēšanai. Slimnīcām rodas papildus izdevumi, kas saistīti ar paraugu vešanu uz laboratoriju. Šādi izdevumi nav plānoti slimnīcu pakalpojumu apmaksas nosacījumos un tie ir slimnīcām jākompensē.

Pacientu ar pozitīvu Covid-19 transportēšanas uz dzīvesvietu izmaksas – 3 074 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.4.apakšpunktam, skat., anotācijas 17.pielikumu). Pacientiem, kuriem Covid- 19 ārstēšanas process ir pabeigts slimnīcas etapā un pacienta veselības stāvoklis to pieļauj, nepieciešamas pāriet uz lētāku izmaksu efektīvāku ārstēšanu ambulatorā etapā. Tā kā pacienti ir Covid-19 pozitīvi un to pārvietošanās sabiedriskā transportā rada risku citu personu inficēšanai, jo ne visiem pacientiem ir pieejams privātais transports, tad nepieciešams pacientu transportēt uz dzīvesvietu, kas ļautu samazināt izmaksas par pacientu uzturēšanos slimnīcā, kad veselības aprūpes pakalpojumus var saņemt mājās. Nepieciešamo līdzekļu apjoms ir balstīts   uz slimnīcu faktiskajām izmaksām, kuras ietver transporta vadītāja alga, individuālie aizsardzības līdzekļi, transporta līdzekļa amortizāciju, degvielas izmaksas un nobraukto kilometru skaitu.
Piemaksa gultasdienai par individuālo aizsardzības līdzekļu epidemioloģiskās drošības pasākumu nodrošināšanai stacionārajās ārstniecības iestādēs – 193 100 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2.apakšpunktam, skat., anotācijas 14.pielikumu). Lai nodrošinātu ārstniecības personu un pacientu epidemioloģisko drošību ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret COVID-19 infekciju.

Pacientu ar pozitīvu Covid-19 transportēšanas izmaksas,  ja to nodrošina ārpakalpojuma sniedzējs un par to slimnīcai piestādīts rēķins – 11 948 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.4. apakšpunktam, skat., anotācijas 18.pielikumu).Pacientiem, kuriem Covid- 19 ārstēšanas process ir pabeigts slimnīcas etapā un pacienta veselības stāvoklis to pieļauj, nepieciešamas pāriet uz lētāku, izmaksu efektīvāku ārstēšanu ambulatorā etapā. Tā kā pacienti ir Covid-19 pozitīvi un to pārvietošanās sabiedriskā transportā rada risku citu personu inficēšanai, jo ne visiem pacientiem ir pieejams privātais transports, tad nepieciešams pacientu transportēt uz dzīvesvietu, kas ļautu samazināt izmaksas par pacientu uzturēšanos slimnīcā, kad veselības aprūpes pakalpojumus var saņemt mājās. Nepieciešamo līdzekļu apjoms ir balstīts uz slimnīcas faktiskajām izmaksām, kuras veidojas no pieaicinātā ārpakalpojuma sniedzēja izsniegtā rēķina.

Covid – 19 pacientu ārstēšanas izmaksas stacionāros – 554 349 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.1 punktam, skat., anotācijas 20. un 23.pielikumu). Arī 2022. gada sākumā turpināja pieaugt ar Covid - 19 inficēto pacientu skaits. Covid – 19  Delta variantu nomaina Omikrons (kas izplatības ziņā ir daudzreiz lipīgāks), tādējādi  pakāpeniski pieaug arī stacionēto pacientu skaits ārstniecības iestādēs.

Subakūtas rehabilitācijas pēc Covid-19 izmaksas (stacionāra daļa) – 837 643 euro apmērā, tai skaitā 667 960 euro apmērā korekcija par 2022.gada janvāra, februāra, marta mēnesi  (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.6. apakšpunktam, skat., anotācijas 21. un 22.pielikumu). Pacientiem pēc pārslimošanas ar Covid-19 infekciju rehabilitācija ir nepieciešama gan akūti, gan subakūti. Akūtā rehabilitācija tiek nodrošināta stacionārās ārstēšanas laikā atkarībā no slimības klīniskās gaitas. Subakūtā rehabilitācija pēc Covid-19 infekcijas pārslimošanas akūtā etapa beigām tiek organizēta dažādos intensitātes līmeņos stacionārā, dienas stacionārā vai atsevišķu ambulatoru pakalpojumu veidā. Pacientiem subakūtā periodā sekas pēc Covid-19  infekcijas pārslimošanas var izpausties dažādos funkcionēšanas traucējumos atkarībā no bojātām orgānu struktūrām un funkcijām, kā arī no blakusesošo slimību fona un vispārējā veselības stāvokļa pirms infekcijas slimības.

Piemaksa par pacienta veselības stāvokļa novērošanu (observācija) – 332 803 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 254.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 19.pielikumu). Palielinoties Covid-19 saslimstībai un stacionēto pacientu skaitam, būtiski nodrošināt, ka stacionārās ārstniecības iestādēs ir pieejamas observācijas gultas. Minētās gultas nepieciešamības gadījumā var tikt izmantotas kā tranzītgultas, kurās tiktu veikta stacionēto pacientu veselības stāvokļa izvērtēšana un novērtēšana, kā arī nepieciešamo izmeklējumu un medicīniskās palīdzības sniegšana līdz Covid-19 testa rezultātu saņemšanai. Tādējādi, būtiski pieaugot stacionēto pacientu skaitam, minētajās gultās tiks nodrošināta pacientu veselības stāvokļa novērošana un nepieciešamo izmeklējumu veikšana 1-2 dienu laikā. Tāpat šīs gultas nepieciešamības gadījumā var izmantot arī pacientu ārstēšanai. Atbilstoši MK noteikumu Nr.555 6.pielikuma 1.punktā noteiktajam ikmēneša gultu observācijai tiek maksāts fiksēts maksājums neatkarīgi no uzņemto pacientu skaita.

Intensīvās terapijas piemaksas – 2 452 731 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 254.3. apakšpunktam, skat., anotācijas 24.pielikumu). Intensīvās terapijas nodaļa ir specializēta slimnīcas struktūrvienība, kas paredzēta kritiski slimiem vai pacientiem, kuriem nepieciešama pastāvīga intensīva novērošana un aprūpe, izmantojot lielu skaitu ārstniecības līdzekļu un pasākumus, kurus nevar veikt parastajās nodaļās. Prognozējot stacionēto Covid-19-19 pacientu pieaugumu, būtiski slimnīcās, kas veic Covid-19 slimo pacientu ārstēšanu izvērst papildus nepieciešamās intensīvās terapijas gultas Covid-19 pacientu ārstēšanai ar nepieciešamo materiāltehnisko nodrošinājumu, medicīniskās iekārtām un medicīniskām ierīcēm, kā arī cilvēkresursiem. Paralēli nepieciešams nodrošināt pilnu funkcionalitāti tajās intensīvās terapijas gultās, kurās ārstējas pacienti ar citām akūtām diagnozēm. Šādiem pacientiem nepieciešama pastāvīga intensīvās terapijas speciālistu uzraudzība, sarežģīta aparatūra un specifiska aprūpe.  Lai nodrošinātu nepārtrauktu intensīvās terapijas gultu pieejamību, kā arī stiprinātu veselības aprūpes pakalpojumu kapacitāti, palielinot intensīvās terapijas gultu skaitu ir noteikta atsevišķa piemaksa, papildus esošajam gultas dienas tarifam, par pakalpojumu sniegšanu intensīvās terapijas gultā, kas kopsummā ar pamata gultas dienas tarifu tuvinās slimnīcu aprēķinātajām faktiskajām intensīvās terapijas gultas dienas izmaksām.

3) Laboratorisko izmeklējumu organizācijai ar kopējo finansējumu 65 500 euro apmērā, tai skaitā:
izdevumi par individuālo aizsardzības līdzekļu iegādi laboratoriju un paraugu paņemšanas punktu darbiniekiem – 37 174 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2 apakšpunktam, skat., anotācijas  25. - 41. pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālām pakalpojumu sniegšanas laikā paraugu paņemšanas punktos un laboratorijās ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret Covid-19 infekciju. Lai veiktu pacientu izmeklēšanu uz Covid-19 ir jāorganizē pacientu plūsmas izmeklējamo paraugu paņemšanai, tā lai citi iedzīvotāji un medicīniskais personāls būtu pasargāts no inficēšanās riskiem. Lai mazinātu šos riskus ir izveidoti speciāli izmeklējamo paraugu paņemšanas punkti tikai Covid-19 diagnostikai. Šajos punktos tiek nodrošināta  personu izmeklējamā materiāla uz koronavīrusa SARS-CoV-2 paņemšana. Pēc katra pacienta tiek mainīti noteikti individuālie aizsardzības līdzekļi un veikti dezinfekcijas pasākumi. Covid -19 pandēmijas laikā ir svarīgi izslēgt slimo pacientu kontaktu ar veseliem. Līdz ar to pacientiem, kam ir aizdomas par Covid-19  un nav iespējas nokļūt ar savu transportu līdz paraugu paņemšanas punktam vai ir funkcionālie traucējumi, kas apgrūtina pacientu pārvietošanos ir nepieciešama Covid-19 diagnostikai nepieciešamo paraugu paņemšana pacienta dzīves vietā un to nogādāšana līdz laboratorijai.

Telefona līnija 8303 pieteikumiem par Covid-19 analīzēm – 28 326 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.1., skat., anotācijas 42.pielikumu). Covid-19 pandēmijas laikā, lai veiktu pacientu izmeklēšanu uz Covid-19 ir jāorganizē pacientu plūsmas izmeklējamo paraugu paņemšanai, tā lai citi iedzīvotāji un medicīniskais personāls būtu pasargāts no inficēšanās riskiem. Ņemot vērā, ka sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīca” references laboratorija veic visu laboratoriju koordināciju infekcijas slimību diagnostikas jomā, no 2020.gada 1.oktobra tālruņa numuru 8303 apkalpo Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīca un piedāvā klientam tuvāko (ērtāk sasniedzamo) un iespējami ātrāko pieraksta laiku "Covid-19" testa veikšanai.

4) Citiem ar COVID-19 saistītiem pakalpojumi ar kopējo finansējumu 8  365 euro apmērā, tai skaitā:
Valsts akciju sabiedrības “Latvijas Pasts” pakalpojumi –  21 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr. 555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 43.pielikumu). Lai nodrošinātu individuālo aizsardzības līdzekļu piegādi stacionārajām ārstniecības iestādēm  un ģimenes ārstu praksēm valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai ir nepieciešams segt valsts akciju sabiedrības “Latvijas Pasts” pakalpojumus. Piegādes pakalpojumu izmaksas tiks attiecinātas uz katras konkrētās stacionārās ārstniecības iestādes  un ģimenes ārstu prakses kompensācijas apmēru valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai.

Maksājums "Bērnu un pusaudžu resursu centram" par psihologu konsultācijām – 8 344 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr. 555 245.5 punktam, skat., anotācijas 44.pielikumu). Iepriekš minētais pasākums tika ieviests, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada Covid-19 pandēmija, un nodrošinātu psiholoģiskās palīdzības un psihiskās veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību Latvijas iedzīvotājiem.

5) Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta ar Covid-19 saistītās izmaksas un pakalpojumi ar kopējo finansējumu 91 992 euro, tai skaitā:
Individuālo aizsardzības un dezinfekcijas līdzekļu izmaksas  ar kopējo finansējumu 91 953 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2.apakšpunktam, skat., anotācijas 45. pielikumu). Lai nodrošinātu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta personālu no riska darba laikā inficēties ar Covid-19, nepieciešams iegādāties visus atbilstošos individuālās aizsardzības līdzekļus, kādus lietot paredz vadlīnijas, saskaroties ar inficētu (vai iespējami inficētu) pacientu. Tā kā pirmsstacionāra etapā katrā izsaukumā izmantotie  individuālie aizsardzības līdzekļi nevar tikt lietoti citā izsaukumā, visam brigādes sastāvam uz katru izsaukumu ir jālieto jauns individuālo aizsardzības līdzekļu komplekts. Līdz ar to individuālo aizsardzības līdzekļu iegādei ir nepieciešamas ļoti liels finanšu apjoms, kādu nav iespējams segt no Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta budžeta. Vienlaikus ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta personālam nepieciešamajiem individuālajiem aizsardzības līdzekļiem, pastiprināti tiek veikta visa medicīniskā aprīkojuma un operatīvo transportlīdzekļu salonu dezinfekcija pēc katra izsaukuma, lai pasargātu ne tikai dienesta personālu, bet arī lai līdz minimumam novērstu infekcijas pārnesi uz pacientiem un uz jebkuru vidi, kurā nonāk Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigādes.

Psihologa individuāla konsultācijas  ar kopējo finansējumu 39 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 254.1.apakšpunktam, skat., anotācijas 46. pielikumu). Nepieciešams veicināt psihoemocionālās komandas izveidi ārstniecības iestādēs, kurās personas, strādā Covid-19 pandēmijas apstākļos (ārstniecības personas, psihiskās veselības aprūpes speciālisti), kur var saņemt psiholoģisku konsultāciju (attālināti vai tiešsaitē) vai atbalsta grupu/krīzes intervenci un/vai citus garīgās veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši veiktajam psiholoģiskajam izvērtējumam, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību.

6) Laboratorisko izmeklējumu veikšana – 2 202 212 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.3.apakšpunktam, skat., anotācijas 92. pielikumu)
Lai nodrošinātu pietiekami efektīvu Covid-19 izplatības ierobežošanu ir svarīga operatīva inficēšanās gadījumu atklāšana. Tādēļ kopš pandēmijas sākuma nepārtraukti tika palielinātas laboratoriskās izmeklēšanas jaudas, lai nodrošinātu laboratorisku izmeklējumu pieejamību, izmantojot vīrusa RNS noteikšanai augsti specifisku un jutīgu molekulāro PĶR testēšanas metodi, kā arī atbilstoši epidemioloģiskajai situācijai un prognozēm veiktas izmaiņas testēšanas algoritmā, tai skaitā nosakot regulāru skrīningu objektos, kur ir augsti sabiedrības veselības riski saistībā ar Covid-19 izplatību – izglītības iestādēs, ārstniecības iestādēs, ilgstošas sociālās aprūpes institūcijās, ieslodzījuma vietās, kā arī objektos un teritorijās, kur ir konstatēti Covid-19 uzliesmojumi.

Kopā nepieciešamais finansējums atbilstoši faktiskajiem izdevumiem 9  703  448  euro  (šis finansējums ir iekļauts 124 831 005 euro, kurus paredzēts segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši Ministru kabineta Ministru kabineta 2021.gada 29.decembra sēdes protokollēmuma ““Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” (Nr.83 1.§) 3.punktam, finansējuma aprēķinus, skat., anotācijas pielikumu Nr.1 – Nr.46 un Nr.92).


2022.gada jūnija mēneša faktiskie izdevumi:
Papildus nepieciešamā valsts budžeta finansējuma aprēķini:
1)  ambulatorajiem veselības aprūpes pakalpojumiem ar kopējo finansējumu 1  226  860 euro apmērā, tai skaitā:
Zobārstniecības pakalpojumi – 76 873 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.1.apakšpunktam, skat., anotācijas 48. pielikumu). Lai nodrošinātu epidemioloģiskās drošības pasākumus un mazinātu pacientu saskarsmi un plūsmu, manipulāciju sarakstā no no 2021.gada 1.janvāra tika iekļautas manipulācijas 70035 “Piemaksa par laiku un individuālajiem aizsardzības līdzekļiem epidemioloģiskās drošības pasākumu nodrošināšanai zobārstam vai mutes, sejas un žokļu ķirurgam ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai” un  70036  “Piemaksa par laiku un individuālajiem aizsardzības līdzekļiem epidemioloģiskās drošības pasākumu nodrošināšanai ārstniecības un pacientu aprūpes personām zobārstniecības pakalpojumu nodrošināšanai ambulatori”.  Jaunu manipulāciju pielietošana ļauj nodrošināt zobārstniecības pakalpojumu nepārtrauktību, kā arī mazināt Covid-19 infekcijas izplatīšanas riskus, nodrošinot epidemioloģiskās drošības pasākumus.

Individuālo aizsardzības līdzekļu izdevumi (sekundārā  ambulatorā veselības aprūpe) – 1 559 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 53.pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālām sniedzot mājas aprūpes  pakalpojumus, kā arī sniedzot sekundārās veselības aprūpes pakalpojumus pacientiem ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju vai Slimību profilakses un kontroles centra atzītas Covid-19 kontaktpersonas aprūpi medicīniskās novērošanas periodā, ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret Covid-19.

Piemaksa par individuālo aizsardzības līdzekļu izmantošanu (sekundārā  ambulatorā veselības aprūpe) – 154 238 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 57.pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālam  ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret Covid-19.
Veiktais darbs  CS pacientu grupai (persona ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju vai Slimību profilakses un kontroles centra atzīta Covid-19 kontaktpersona medicīniskās novērošanas periodā, kura saņem sekundāros ambulatoros veselības aprūpes pakalpojumus noteiktās ārstniecības iestādēs) – 565 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.4.apakšpunkts, skat., anotācijas 50.pielikumu). Pacientu grupa ir izveidota sekundāriem veselības aprūpes pakalpojumiem personām ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju vai šo personu kontaktpersonām akūtas saslimšanas gadījumā Covid-19 pandēmijas laikā, lai atslogotu slimnīcu resursus Covid-19 u.c. akūtu slimnieku ārstēšanai.

Piemaksa ģimenes ārsta praksei par individuālo aizsardzības līdzekļu izmantošanu, nodrošinot pacientu aprūpi Covid-19 pandēmijas laikā – 359 996 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 59.pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālam sniedzot primārās veselības aprūpes ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret Covid-19 infekciju.
Piemaksa feldšerpunktiem par individuālo aizsardzības līdzekļu izmantošanu, nodrošinot pacientu aprūpi Covid-19 pandēmijas laikā – 6 692 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 60.pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālām sniedzot veselības aprūpes pakalpojumu feldšerpunktos ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret Covid-19 infekciju.

Pulsa oksimetra noma par vienu dienu – 122 euro, (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.4. apakšpunktam, skat., anotācijas 49.pielikumu). Ņemot vērā pieaugošo nepieciešamību Covid-19 pacientiem pēc skābekļa mērījumiem asinīs, Nacionālais veselības dienests ir izveidojis jaunu tarifu, lai segtu izdevumus, kas rodas ārstniecības iestādei izsniedzot pacientam nomā pulsa oksimetru.  Pulsa oksimetrs ir nepieciešams pacienta elpošanas funkciju novērtēšanai.

Ceļa izdevumi (primārā veselības aprūpe un sekundārā ambulatorā veselības aprūpe) – 117 euro, (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.4. apakšpunktam, skat., anotācijas 51.pielikumu). Par Covid-19 pacientiem ārstniecības personām tiek apmaksāti ceļa izdevumi, ja pacienta veselības stāvoklis neļauj apmeklēt ārstniecības iestādi, bet stacionārā ārstēšana pacientam nav nepieciešama, tāpat nepieciešamības gadījumā tiek apmaksāta pulsa oksimetra piegāde mājās.

Veiktais darbs paraugu paņemšanai mājās – 1 383 euro, (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.1. apakšpunktam, skat., anotācijas 52.pielikumu). Covid-19 pandēmijas laikā ir svarīgi izslēgt slimo pacientu kontaktu ar veseliem. Līdz ar to pacientiem, kam ir aizdomas par Covid-19 un ir funkcionālie traucējumi, kas apgrūtina pacientu pārvietošanos ir nepieciešama Covid-19 diagnostikai nepieciešamo paraugu paņemšana pacienta dzīves vietā un to nogādāšana līdz laboratorijai. Pakalpojumu nodrošina mājas aprūpes pakalpojumu sniedzēji un ģimenes ārstu prakses.

Veiktais darbs par individuālo aizsardzības līdzekļu manipulācijām (mājas aprūpe) – 170 666 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 54.pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālam sniedzot mājas aprūpes  pakalpojumus ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret COVID-19 infekciju.

Veiktais darbs par COVID-19 manipulācijām ģimenes ārstiem – 134 385 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 245.1. un 245.2 apakšpunktam, skat., anotācijas 55.pielikumu). Pandēmijas laikā, lai nodrošinātu epidemioloģisko drošību ģimenes ārstiem tika ieviesta attālināta konsultācija un ģimenes ārsta mājas vizīte pie personas ar hroniskas slimības paasinājumu.

Fiksētais maksājums psihoemocionālās veselības uzraudzības un atbalsta kabinetam – 148 090 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 254.1. apakšpunktam, skat., anotācijas 56.pielikumu). Nepieciešams veicināt psihoemocionālās komandas izveidi ārstniecības iestādēs, kurās personas, strādā Covid-19 pandēmijas apstākļos (ārstniecības personas, psihiskās veselības aprūpes speciālisti), kur var saņemt psiholoģisku konsultāciju (attālināti vai tiešsaitē) vai atbalsta grupu/krīzes intervenci un/vai citus garīgās veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši veiktajam psiholoģiskajam izvērtējumam.

Ambulatorās rehabilitācijas nodrošināšana – 172 174 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.6. apakšpunktam, skat., anotācijas 58.pielikumu). Nacionālais veselības dienests ar 2021.gada 1. jūliju apmaksā ambulatoro medicīnisko rehabilitāciju un medicīnisko rehabilitāciju dienas stacionārā pacientiem, ja:
 - pēc pārslimotas Covid-19  infekcijas slimības radušies vai pasliktinājušies viegli, vienā funkcionēšanas līmenī (atbilstoši SFK) funkcionēšanas traucējumi, kas ierobežo personas darba spējas vai spējas veikt ikdienas aktivitātes, bet neietekmē personas pašaprūpi;
 - pēc pārslimotas Covid-19 infekcijas slimības radušies vai pasliktinājušies pacientam ir vidēji smagi, kompleksi funkcionēšanas traucējumi (vismaz divos funkcionēšanas veidos atbilstoši Starptautiskās funkcionēšanas klasifikācijai), kas ierobežo personas darba spējas vai spējas veikt ikdienas aktivitātes, mobilitāti, bet būtiski neietekmē personas pašaprūpi.
Pacientiem pēc pārslimošanas ar Covid-19 infekciju rehabilitācija ir nepieciešama gan akūti, gan subakūti. Akūtā rehabilitācija tiek nodrošināta stacionārās ārstēšanas laikā atkarībā no slimības klīniskās gaitas. Subakūtā rehabilitācija pēc Covid-19 infekcijas pārslimošanas akūtā etapa beigām tiek organizēta dažādos intensitātes līmeņos stacionārā, dienas stacionārā vai atsevišķu ambulatoru pakalpojumu veidā. Pacientiem subakūtā periodā sekas pēc Covid-19  infekcijas pārslimošanas var izpausties dažādos funkcionēšanas traucējumos atkarībā no bojātām orgānu struktūrām un funkcijām, kā arī no blakusesošo slimību fona un vispārējā veselības stāvokļa pirms infekcijas slimības.

2)  stacionārajiem veselības aprūpes pakalpojumiem ar kopējo finansējumu 3 897 495 euro apmērā, tai skaitā:
Covid–19 paraugu transportēšanas izmaksas – 837 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.2.apakšpunktam, skat., anotācijas 62.pielikumu). Covid-19 pandēmijas laikā slimnīcās atrodas pacienti, kuru slimības norises gaitas norise rada nepieciešamību veikt diferenciāldiagnostiku ar Covid-19. Šajos gadījumos no pacientiem tiek paņemti izmeklējamie materiāli uz Covid-19 infekciju un nogādāti uz laboratoriju tālākai izmeklēšanai. Slimnīcām rodas papildus izdevumi, kas saistīti ar paraugu vešanu uz laboratoriju. Šādi izdevumi nav plānoti slimnīcu pakalpojumu apmaksas nosacījumos un tie ir slimnīcām jākompensē.

Pacientu ar pozitīvu Covid-19 transportēšanas uz dzīvesvietu izmaksas – 1 016 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.4.apakšpunktam, skat., anotācijas 63.pielikumu). Pacientiem, kuriem Covid- 19 ārstēšanas process ir pabeigts slimnīcas etapā un pacienta veselības stāvoklis to pieļauj, nepieciešamas pāriet uz lētāku izmaksu efektīvāku ārstēšanu ambulatorā etapā. Tā kā pacienti ir Covid-19 pozitīvi un to pārvietošanās sabiedriskā transportā rada risku citu personu inficēšanai, jo ne visiem pacientiem ir pieejams privātais transports, tad nepieciešams pacientu transportēt uz dzīvesvietu, kas ļautu samazināt izmaksas par pacientu uzturēšanos slimnīcā, kad veselības aprūpes pakalpojumus var saņemt mājās. Nepieciešamo līdzekļu apjoms ir balstīts   uz slimnīcu faktiskajām izmaksām, kuras ietver transporta vadītāja alga, individuālie aizsardzības līdzekļi, transporta līdzekļa amortizāciju, degvielas izmaksas un nobraukto kilometru skaitu.

Piemaksa gultasdienai par individuālo aizsardzības līdzekļu epidemioloģiskās drošības pasākumu nodrošināšanai stacionārajās ārstniecības iestādēs – 176 404 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2.apakšpunktam, skat., anotācijas 61.pielikumu). Lai nodrošinātu ārstniecības personu un pacientu epidemioloģisko drošību ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret COVID-19 infekciju.

Pacientu ar pozitīvu Covid-19 transportēšanas izmaksas,  ja to nodrošina ārpakalpojuma sniedzējs un par to slimnīcai piestādīts rēķins – 4 854 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.4. apakšpunktam, skat., anotācijas 64.pielikumu).Pacientiem, kuriem Covid- 19 ārstēšanas process ir pabeigts slimnīcas etapā un pacienta veselības stāvoklis to pieļauj, nepieciešamas pāriet uz lētāku, izmaksu efektīvāku ārstēšanu ambulatorā etapā. Tā kā pacienti ir Covid-19 pozitīvi un to pārvietošanās sabiedriskā transportā rada risku citu personu inficēšanai, jo ne visiem pacientiem ir pieejams privātais transports, tad nepieciešams pacientu transportēt uz dzīvesvietu, kas ļautu samazināt izmaksas par pacientu uzturēšanos slimnīcā, kad veselības aprūpes pakalpojumus var saņemt mājās. Nepieciešamo līdzekļu apjoms ir balstīts uz slimnīcas faktiskajām izmaksām, kuras veidojas no pieaicinātā ārpakalpojuma sniedzēja izsniegtā rēķina.

Covid – 19 pacientu ārstēšanas izmaksas stacionāros – 297 963 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.1 punktam, skat., anotācijas 66. un 69.pielikumu). Arī 2022. gada sākumā turpināja pieaugt ar Covid - 19 inficēto pacientu skaits. Covid – 19  Delta variantu nomaina Omikrons (kas izplatības ziņā ir daudzreiz lipīgāks), tādējādi  pakāpeniski pieaug arī stacionēto pacientu skaits ārstniecības iestādēs.

Subakūtas rehabilitācijas pēc Covid-19 izmaksas (stacionāra daļa) – 644 863 euro apmērā, tai skaitā 86 357 euro apmērā korekcija par 2022.gada janvāra, februāra, marta un aprīļa mēnesi (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.6. apakšpunktam, skat., anotācijas 67. un 68.pielikumu). Pacientiem pēc pārslimošanas ar Covid-19 infekciju rehabilitācija ir nepieciešama gan akūti, gan subakūti. Akūtā rehabilitācija tiek nodrošināta stacionārās ārstēšanas laikā atkarībā no slimības klīniskās gaitas. Subakūtā rehabilitācija pēc Covid-19 infekcijas pārslimošanas akūtā etapa beigām tiek organizēta dažādos intensitātes līmeņos stacionārā, dienas stacionārā vai atsevišķu ambulatoru pakalpojumu veidā. Pacientiem subakūtā periodā sekas pēc Covid-19  infekcijas pārslimošanas var izpausties dažādos funkcionēšanas traucējumos atkarībā no bojātām orgānu struktūrām un funkcijām, kā arī no blakusesošo slimību fona un vispārējā veselības stāvokļa pirms infekcijas slimības.

Piemaksa par pacienta veselības stāvokļa novērošanu (observācija) – 332 803 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 254.2. apakšpunktam, skat., anotācijas 65.pielikumu). Palielinoties Covid-19 saslimstībai un stacionēto pacientu skaitam, būtiski nodrošināt, ka stacionārās ārstniecības iestādēs ir pieejamas observācijas gultas. Minētās gultas nepieciešamības gadījumā var tikt izmantotas kā tranzītgultas, kurās tiktu veikta stacionēto pacientu veselības stāvokļa izvērtēšana un novērtēšana, kā arī nepieciešamo izmeklējumu un medicīniskās palīdzības sniegšana līdz Covid-19 testa rezultātu saņemšanai. Tādējādi, būtiski pieaugot stacionēto pacientu skaitam, minētajās gultās tiks nodrošināta pacientu veselības stāvokļa novērošana un nepieciešamo izmeklējumu veikšana 1-2 dienu laikā. Tāpat šīs gultas nepieciešamības gadījumā var izmantot arī pacientu ārstēšanai. Atbilstoši MK noteikumu Nr.555 6.pielikuma 1.punktā noteiktajam ikmēneša gultu observācijai tiek maksāts fiksēts maksājums neatkarīgi no uzņemto pacientu skaita.

Intensīvās terapijas piemaksas – 2 438 755 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 254.3. apakšpunktam, skat., anotācijas 70.pielikumu). Intensīvās terapijas nodaļa ir specializēta slimnīcas struktūrvienība, kas paredzēta kritiski slimiem vai pacientiem, kuriem nepieciešama pastāvīga intensīva novērošana un aprūpe, izmantojot lielu skaitu ārstniecības līdzekļu un pasākumus, kurus nevar veikt parastajās nodaļās. Prognozējot stacionēto Covid-19-19 pacientu pieaugumu, būtiski slimnīcās, kas veic Covid-19 slimo pacientu ārstēšanu izvērst papildus nepieciešamās intensīvās terapijas gultas Covid-19 pacientu ārstēšanai ar nepieciešamo materiāltehnisko nodrošinājumu, medicīniskās iekārtām un medicīniskām ierīcēm, kā arī cilvēkresursiem. Paralēli nepieciešams nodrošināt pilnu funkcionalitāti tajās intensīvās terapijas gultās, kurās ārstējas pacienti ar citām akūtām diagnozēm. Šādiem pacientiem nepieciešama pastāvīga intensīvās terapijas speciālistu uzraudzība, sarežģīta aparatūra un specifiska aprūpe.  Lai nodrošinātu nepārtrauktu intensīvās terapijas gultu pieejamību, kā arī stiprinātu veselības aprūpes pakalpojumu kapacitāti, palielinot intensīvās terapijas gultu skaitu ir noteikta atsevišķa piemaksa, papildus esošajam gultas dienas tarifam, par pakalpojumu sniegšanu intensīvās terapijas gultā, kas kopsummā ar pamata gultas dienas tarifu tuvinās slimnīcu aprēķinātajām faktiskajām intensīvās terapijas gultas dienas izmaksām.

3) Laboratorisko izmeklējumu organizācijai ar kopējo finansējumu 54 478 euro apmērā, tai skaitā:
izdevumi par individuālo aizsardzības līdzekļu iegādi laboratoriju un paraugu paņemšanas punktu darbiniekiem – 25 498 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2 apakšpunktam, skat., anotācijas  71. - 85. pielikumu). Lai nodrošinātu medicīniskā personāla epidemioloģisko drošību medicīniskam personālām pakalpojumu sniegšanas laikā paraugu paņemšanas punktos un laboratorijās ir jālieto individuālie aizsardzības līdzekļi, kas nodrošina  aizsardzību pret Covid-19 infekciju. Lai veiktu pacientu izmeklēšanu uz Covid-19 ir jāorganizē pacientu plūsmas izmeklējamo paraugu paņemšanai, tā lai citi iedzīvotāji un medicīniskais personāls būtu pasargāts no inficēšanās riskiem. Lai mazinātu šos riskus ir izveidoti speciāli izmeklējamo paraugu paņemšanas punkti tikai Covid-19 diagnostikai. Šajos punktos tiek nodrošināta  personu izmeklējamā materiāla uz koronavīrusa SARS-CoV-2 paņemšana. Pēc katra pacienta tiek mainīti noteikti individuālie aizsardzības līdzekļi un veikti dezinfekcijas pasākumi. Covid -19 pandēmijas laikā ir svarīgi izslēgt slimo pacientu kontaktu ar veseliem. Līdz ar to pacientiem, kam ir aizdomas par Covid-19  un nav iespējas nokļūt ar savu transportu līdz paraugu paņemšanas punktam vai ir funkcionālie traucējumi, kas apgrūtina pacientu pārvietošanos ir nepieciešama Covid-19 diagnostikai nepieciešamo paraugu paņemšana pacienta dzīves vietā un to nogādāšana līdz laboratorijai.

Transporta barotņu molekulāri bioloģiskajiem izmeklējumiem nodrošināšana – 654 euro (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.1.apakšpunktam, skat., anotācijas 86.pielikumu). Lai slimnīcas  varētu veikt izmeklējamā materiāla paņemšanu stacionārā, tās ir jānodrošina ar paraugu paņemšanas transporta barotnēm, kuras nepieciešamas izmeklējamā parauga transportēšanai uz laboratoriju.
Telefona līnija 8303 pieteikumiem par Covid-19 analīzēm – 28 326 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.1., skat., anotācijas 87.pielikumu). Covid-19 pandēmijas laikā, lai veiktu pacientu izmeklēšanu uz Covid-19 ir jāorganizē pacientu plūsmas izmeklējamo paraugu paņemšanai, tā lai citi iedzīvotāji un medicīniskais personāls būtu pasargāts no inficēšanās riskiem. Ņemot vērā, ka sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīca” references laboratorija veic visu laboratoriju koordināciju infekcijas slimību diagnostikas jomā, no 2020.gada 1.oktobra tālruņa numuru 8303 apkalpo Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīca un piedāvā klientam tuvāko (ērtāk sasniedzamo) un iespējami ātrāko pieraksta laiku "Covid-19" testa veikšanai.

4) Citiem ar COVID-19 saistītiem pakalpojumi ar kopējo finansējumu 7 672 euro apmērā, tai skaitā:
Maksājums "Bērnu un pusaudžu resursu centram" par psihologu konsultācijām – 7 672 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr. 555 245.punktam, skat., anotācijas 88.pielikumu). Iepriekš minētais pasākums tika ieviests, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada Covid-19 pandēmija, un nodrošinātu psiholoģiskās palīdzības un psihiskās veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību Latvijas iedzīvotājiem.

5) Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta ar Covid-19 saistītās izmaksas un pakalpojumi ar kopējo finansējumu 19 393 euro, tai skaitā:
Individuālo aizsardzības un dezinfekcijas līdzekļu izmaksas  ar kopējo finansējumu 12 672 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 246.2.apakšpunktam, skat., anotācijas 89. pielikumu). Lai nodrošinātu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta personālu no riska darba laikā inficēties ar Covid-19, nepieciešams iegādāties visus atbilstošos individuālās aizsardzības līdzekļus, kādus lietot paredz vadlīnijas, saskaroties ar inficētu (vai iespējami inficētu) pacientu. Tā kā pirmsstacionāra etapā katrā izsaukumā izmantotie  individuālie aizsardzības līdzekļi nevar tikt lietoti citā izsaukumā, visam brigādes sastāvam uz katru izsaukumu ir jālieto jauns individuālo aizsardzības līdzekļu komplekts. Līdz ar to individuālo aizsardzības līdzekļu iegādei ir nepieciešamas ļoti liels finanšu apjoms, kādu nav iespējams segt no Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta budžeta. Vienlaikus ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta personālam nepieciešamajiem individuālajiem aizsardzības līdzekļiem, pastiprināti tiek veikta visa medicīniskā aprīkojuma un operatīvo transportlīdzekļu salonu dezinfekcija pēc katra izsaukuma, lai pasargātu ne tikai dienesta personālu, bet arī lai līdz minimumam novērstu infekcijas pārnesi uz pacientiem un uz jebkuru vidi, kurā nonāk Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigādes.

Psihologa individuāla konsultācijas  ar kopējo finansējumu 237 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 254.1.apakšpunktam, skat., anotācijas 90. pielikumu). Nepieciešams veicināt psihoemocionālās komandas izveidi ārstniecības iestādēs, kurās personas, strādā Covid-19 pandēmijas apstākļos (ārstniecības personas, psihiskās veselības aprūpes speciālisti), kur var saņemt psiholoģisku konsultāciju (attālināti vai tiešsaitē) vai atbalsta grupu/krīzes intervenci un/vai citus garīgās veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši veiktajam psiholoģiskajam izvērtējumam, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību.

Nodarbība psiholoģijas jomā ar kopējo finansējumu 6 484 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 254.1.apakšpunktam, skat., anotācijas 91. pielikumu). Nepieciešams organizēt atbildīgos darbiniekus ārstniecības iestādē par ārstniecības personu psihiskās veselības stāvokļa monitorēšanu un procesa uzraudzību Covid-19 pandēmijas laikā.

6) Laboratorisko izmeklējumu veikšana – 1 802 522 euro apmērā (atbilstoši MK noteikumu Nr.555 243.3.apakšpunktam, skat., anotācijas 93. pielikumu). Lai nodrošinātu pietiekami efektīvu Covid-19 izplatības ierobežošanu ir svarīga operatīva inficēšanās gadījumu atklāšana. Tādēļ kopš pandēmijas sākuma nepārtraukti tika palielinātas laboratoriskās izmeklēšanas jaudas, lai nodrošinātu laboratorisku izmeklējumu pieejamību, izmantojot vīrusa RNS noteikšanai augsti specifisku un jutīgu molekulāro PĶR testēšanas metodi, kā arī atbilstoši epidemioloģiskajai situācijai un prognozēm veiktas izmaiņas testēšanas algoritmā, tai skaitā nosakot regulāru skrīningu objektos, kur ir augsti sabiedrības veselības riski saistībā ar Covid-19 izplatību – izglītības iestādēs, ārstniecības iestādēs, ilgstošas sociālās aprūpes institūcijās, ieslodzījuma vietās, kā arī objektos un teritorijās, kur ir konstatēti Covid-19 uzliesmojumi.
2022.gadā Covid-19 pandēmijas apstākļos gadījumos, kad tiesu medicīniskās ekspertīzes veikšanai bija nogādāti mājās mirušie un no lietas apstākļiem bija zināms, ka persona pirms nāves kontaktējusies ar Covid-19 pacientu vai atradusies mājas karantīnā, kā arī, ja autopsijas laikā pēc makroskopiskās atradnes ekspertam radās aizdomas par Covid-19 izraisītu pneimoniju, lai pēc iespējas precīzi noteiktu nāves cēloni, autopsijas materiāls (trahejas un plaušu gabaliņš) tika sūtīts uz SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” (turpmāk – RAKUS) Nacionālo mikrobioloģijas references laboratoriju Latvijas infektoloģijas centrā SARS-CoV-2 RNS (COVID-19) noteikšanai. Tāpat, gadījumos, ja veicot autopsiju, ekspertam bija informācija, ka mirušajam neilgi pirms nāves veikta vakcinācija, atbilstoši algoritmam, kurš tika izstrādāts sadarbībā ar RAKUS Patoloģijas centra patologiem, tika ņemts autopsijas materiāls uz Covid-19 analīzēm. Līdz ar to kopumā 2022.gadā veikti 20 laboratoriskie izmeklējumi SARS-CoV-2 RNS (COVID-19) noteikšanai. 


Kopā nepieciešamais finansējums atbilstoši faktiskajiem izdevumiem 7  008  420  euro  (no šī finansējuma 4 681 586 euro finansējums ir iekļauts 124 831 005 euro, kurus paredzēts segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši Ministru kabineta Ministru kabineta 2021.gada 29.decembra sēdes protokollēmuma ““Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” (Nr.83 1.§) 3.punktam, savukārt 2 326 834 euro ir nepieciešams papildus finansējums  no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. finansējuma aprēķinus, skat., anotācijas pielikumu Nr.47 – Nr.91 un Nr.93).


Pavisam kopā nepieciešamais finansējums atbilstoši 2022.gada gada maija un jūnija faktiskajiem izdevumiem 16 711 868  euro  (no šī finansējuma 14 385 034 euro apmērā ir iekļauts 124 831 005 euro, kurus paredzēts segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši Ministru kabineta Ministru kabineta 2021.gada 29.decembra sēdes protokollēmuma ““Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” (Nr.83 1.§) 3.punktam, savukārt 2 326 834 euro ir nepieciešams papildus finansējums  no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.


Nacionālais veselības dienests veiks publiskos resursu piešķiršanu rīkojuma projekta 1.  punktā norādītajiem mērķiem valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai, ievērojot Eiropas Komisijas 2011.gada 20.decembra lēmuma “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi” (2012/21/ES) nosacījumus. Neatliekamās medicīnas palīdzības dienests īsteno valsts deleģēto funkciju (nevis saimniecisko darbību) un attiecīgi atbalsts tam nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts un regulējums jāpiemēro nav. Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs atbilstoši Ministru kabineta 2004.gada 7.septembra noteikumu Nr.776 “Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra nolikums” 1.un 2.punktam ir veselības ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kuras darbības mērķis ir tiesu medicīnisko un bioloģisko ekspertīžu un izpētes nodrošināšana, ārstniecības iestāžu nodrošināšana ar audu transplantātiem, zinātniskās pētniecības veikšana un pēcdiploma izglītības organizēšana tiesu medicīnas jomā. Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra mērķis nav peļņas gūšana un tas neveic saimniecisko darbību, līdz ar to atbalsts tam nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts un regulējums jāpiemēro nav.
Vienlaikus informējam, ka Valsts akciju sabiedrības “Latvijas Pasts” pakalpojuma iepirkumam ir noteikts izņēmums, saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 5. panta 1.daļu, kur noteiktās iepirkuma procedūras nepiemēro, ja iepirkuma līguma paredzamā līgumcena ir mazāka par iepirkuma līgumiem Ministru kabineta noteiktajām līgumcenu robežvērtībām un ja tas tiek slēgts par piegādēm vai pakalpojumiem, kurus sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs sniedz, veicot Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 3., 4., 5., 6. un 7. pantā minētās darbības šajos pantos noteiktajās jomās. Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 6. pants nosaka, ka Pasta pakalpojumu jomā šo likumu piemēro universālajam pasta pakalpojumam un citiem pasta pakalpojumiem, kurus sniedz universālā pasta pakalpojuma sniedzējs.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
16 711 868
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
16 711 868
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-16 711 868
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-16 711 868
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
16 711 868
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2022. gadam atbilstoši likumam „Par valsts budžetu 2022. gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2022.gada 18.augustu:

Veselības ministrijas  budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem izlietojums”:
Resursi izdevumu segšanai   231 224 097 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 231 224 097 euro
Izdevumi  231 217 118  euro, tai skaitā:
Uzturēšanas izdevumi 229 623 458 euro
Kapitālie izdevumi 1 593 660 euro
Finansiālā bilance 6 979 euro

1.Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai finansējumu 16 711 868 euro apmērā, lai segtu faktiskos izdevumus, kas radušies saistībā ar Covid-19 infekcijas uzliesmojumu un seku novēršanu, no tiem:
1.1. 9  703  448 euro apmērā (skat., anotācijas pielikumu Nr.1 – Nr.46 un Nr.92), lai segtu faktiskos izdevumus, kas radušies saistībā ar Covid-19 infekcijas uzliesmojumu un seku novēršanu 2022.gada maijā, no tiem: 
 1.1.1. Nacionālajam veselības dienestam –  9 611 456 euro, no tiem:
1.1.1.1. 2 233 079 euro  - laboratorisko izmeklējumu organizēšanai, veikšanai un paraugu nogādāšanai līdz laboratorijai;
 1.1.1.2. 15 967 euro - pacientu nogādāšanai no stacionārās ārstniecības iestādes uz mājām, pulsa oksimetra nomai un ceļa izdevumiem par pulsa oksimetra piegādi;
 1.1.1.3. 4 451 533 euro - pacientu veselības stāvokļa novērošanai uzņemšanas nodaļā, ārstēšanai intensīvās terapijas gultā vai nodaļā, diagnostikai un ārstēšanai, subakūtajai medicīniskajai rehabilitācijai, tai skaitā izmaksu korekcija par pacientu nodrošināšanu ar subakūto medicīnisko rehabilitāciju no 2022.gada 1.janvāra līdz 31.martam;
 1.1.1.4. 200 633 euro  - ģimenes ārstu mājas vizītēm un ģimenes ārstu attālināti sniegtajām konsultācijām;
 1.1.1.5. 2 542 297 euro - individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu izmantošanai pakalpojumu sniegšanā, samaksai par epidemioloģisko prasību nodrošināšanu saskaņā ar manipulāciju sarakstu vai ikmēneša fiksēto maksājumu, tai skaitā izmaksu korekcija par individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu izmantošanu pakalpojumu sniegšanā no 2022.gada 1.janvāra līdz 30.aprīlim;
 1.1.1.6. 11 393 euro - sekundārajiem ambulatorajiem veselības aprūpes pakalpojumiem personām ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju, epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai kontaktpersonas (kas par tādu noteikta atbilstoši normatīvajiem aktiem) medicīniskās novērošanas periodā un riska maksājumam sekundārās ambulatorās veselības aprūpes speciālistiem;
 1.1.1.7. 156 554 euro - ārstniecības iestādes personāla psihoemocionālā atbalsta nodrošināšanai un konsultatīvā tālruņa darbības nodrošināšanai pusaudžiem psihoemocionālā atbalsta saņemšanai;
 1.1.2. Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam – 91 992 euro, no tiem:
1.1.2.1.91 953 euro - individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu izmantošanai pakalpojumu sniegšanā;
 1.1.2.2. 39 euro - ārstniecības iestādes personāla psihoemocionālā atbalsta nodrošināšanai.
 1.2. 7  008  420 euro apmērā (skat., anotācijas pielikumu Nr.47 – Nr.91 un Nr.93), lai segtu faktiskos izdevumus, kas radušies saistībā ar Covid-19 infekcijas uzliesmojumu un seku novēršanu, no tiem:
1.2.1.Nacionālajam veselības dienestam –  6 988 486 euro, lai segtu izdevumus, kas radušies 2022.gada jūnijā, no tiem:
1.2.1.1. 1 833 181 euro  - laboratorisko izmeklējumu organizēšanai, veikšanai un paraugu nogādāšanai līdz laboratorijai, tai skaitā izmaksu korekcija par laboratorisko izmeklējumu organizēšanu no 2022.gada 1.janvāra līdz 31.maijam;
 1.2.1.2. 6 109 euro - pacientu nogādāšanai no stacionārās ārstniecības iestādes uz mājām, pulsa oksimetra nomai un ceļa izdevumiem par pulsa oksimetra piegādi;
 1.2.1.3. 3 886 558 euro - pacientu veselības stāvokļa novērošanai uzņemšanas nodaļā, ārstēšanai intensīvās terapijas gultā vai nodaļā, diagnostikai un ārstēšanai, subakūtajai medicīniskajai rehabilitācijai, tai skaitā izmaksu korekcija par pacientu nodrošināšanu ar subakūto medicīnisko rehabilitāciju no 2022.gada 1.janvāra līdz 30.aprīlim;
1.2.1.4. 134 385 euro  - ģimenes ārstu mājas vizītēm un ģimenes ārstu attālināti sniegtajām konsultācijām;
1.2.1.5. 971 926 euro - individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu izmantošanai pakalpojumu sniegšanā, samaksai par epidemioloģisko prasību nodrošināšanu saskaņā ar manipulāciju sarakstu vai ikmēneša fiksēto maksājumu, tai skaitā izmaksu korekcija par individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu izmantošanu pakalpojumu sniegšanā  no 2022.gada 1.janvāra līdz 31.martam un no 2022.gada 1.maija līdz 31.maijam;
 1.2.1.6. 565 euro - sekundārajiem ambulatorajiem veselības aprūpes pakalpojumiem personām ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju, epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai kontaktpersonas (kas par tādu noteikta atbilstoši normatīvajiem aktiem) medicīniskās novērošanas periodā un riska maksājumam sekundārās ambulatorās veselības aprūpes speciālistiem;
 1.2.1.7. 155 762 euro - ārstniecības iestādes personāla psihoemocionālā atbalsta nodrošināšanai un konsultatīvā tālruņa darbības nodrošināšanai pusaudžiem psihoemocionālā atbalsta saņemšanai;
 1.2.2. Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam – 19 393 euro, lai segtu izdevumus, kas radušies 2022.gada jūnijā, no tiem:
 1.2.2.1. 12 672 euro - individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu izmantošanai pakalpojumu sniegšanā;
 1.2.2.2. 6 721 euro - ārstniecības iestādes personāla psihoemocionālā atbalsta nodrošināšanai;
1.2.3. Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centram – 541 euro, lai  segtu izdevumus  par laboratorisko izmeklējumu veikšanu no 2022.gada 1.janvāra līdz 31.martam.

2.Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1.punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

3.Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1.punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nebūs iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.

Informācija par anotācijā katra minētā Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumu Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” apakšpunkta sasaisti ar attiecīgo rīkojuma projekta apakšpunktu
Atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 29.decembra noteikumos Nr.898 “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” noteiktajam (prot. Nr. 83 1. §)
 
MK rīkojuma projekta apakšpunkts
243.punkts paredz, ka līdz 2022. gada 30. jūnijam dienests atbilstoši faktiskajām izmaksām veic samaksu par šādiem sniegtajiem pakalpojumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai:
243.1.apakšpunkts paredz laboratorisko izmeklējumu organizēšanas izmaksas 1.1.1.1.apakšpunkts, 1.2.1.1.apakšpunkts, 1.2.3.apakšpunkts
243.2. apakšpunkts  paredz Covid-19 noteikšanai nepieciešamo paraugu nogādāšanu līdz laboratorijai
243.3.apakšpunkts  paredz laboratorisko izmeklējumu veikšanu Covid – 19 noteikšanai
243.4.apakšpunkts paredz Covid-19 pacientu nogādāšanu no stacionārās ārstniecības iestādes uz mājām, ja pacienta veselības stāvoklis ļauj turpināt ārstēties mājās un pacients pats nespēj rast iespēju nokļūt mājās, neapdraudot epidemioloģisko drošību,  par ceļa izdevumiem pie Covid-19 pacienta ārstniecības personai, kā arī par izdevumiem par pulsa oksimetra nomu un ceļa izdevumiem par pulsa oksimetra piegādi 1.1.1.2.apakšpunkts, 1.2.1.2.apakšpunkts
243.¹ punkts paredz, ka līdz 2022. gada 30. jūnijam dienests atbilstoši faktiskajām izmaksām veic samaksu par Covid-19 pacientu diagnostiku un ārstēšanu 1.1.1.3.apakšpunkts, 1.2.1.3.apakšpunkts
243.6.apakšpunkts paredz subakūto medicīnisko rehabilitāciju pacientiem pēc Covid – 19 infekcijas pārslimošanas
245. punkts paredz, ka līdz 2022. gada 30. jūnijam dienests apmaksā:
245.1.apakšpunkts paredz, ka dienests apmaksā ģimenes ārsta mājas vizītes pie tām personām ar hronisku slimību paasinājumu bez dzīvībai svarīgu orgānu traucējumiem, pie kurām saistībā ar paaugstinātu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta  brigāžu izsaukumu skaitu Covid-19 infekcijas dēļ Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigādes nav devušās izbraukumā un par kurām Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests ir informējis ģimenes ārstus 1.1.1.4.apakšpunkts, 1.2.1.4.apakšpunkts
 
245.2.apakšpunkts paredz ģimenes ārstu attālināti sniegtās konsultācijas saskaņā ar manipulāciju sarakstu
 2455. punkts paredz līdz 2022. gada 30. jūnijam dienests apmaksā konsultatīvā tālruņa darbības nodrošināšanu pusaudžiem psihoemocionālā atbalsta saņemšanai 1.1.1.7.apakšpunkts, 1.2.1.7.apakšpunkts
246. punkts paredz, ka līdz 2022. gada 30. jūnijam dienests ārstniecības iestādēm veic:
246.1. apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.20.apakšpunkts) paredz ka dienests ārstniecības iestādēm veic samaksu par epidemioloģisko prasību nodrošināšanu saskaņā ar manipulāciju sarakstu vai ikmēneša fiksēto maksājumu 1.1.1.5.apakšpunkts, 1.1.2.1.apakšpunkts, 1.2.1.5.apakšpunkts, 1.2.2.1.apakšpunkts
246.2. apakšpunkts  paredz ka dienests ārstniecības iestādēm veic samaksu par individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu izmantošanu pakalpojumu sniegšanā
246.4. apakšpunkts paredz samaksu par sniegtajiem sekundārajiem ambulatorajiem veselības aprūpes pakalpojumiem personām ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju vai epidemioloģiskās drošības pasākumu Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai normatīvajos aktos atzītai kontaktpersonai medicīniskās novērošanas periodā 1.1.1.6.apakšpunkts, 1.2.1.6.apakšpunkts
254.punkts paredz, ka līdz 2022. gada 30. jūnijam dienests stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem veic:
254.1.apakšpunkts  paredz samaksu par ārstniecības iestādes personāla psihoemocionālā atbalsta nodrošināšanu, paredzot fiksēto maksājumu par ārstniecības iestādes personāla psihoemocionālā atbalsta kabineta darbības nodrošināšanu 4 372,00 euro gadā (ārstniecības iestāde katru mēnesi saņem 1/12 daļu), un darba samaksu (mēnesī) pakalpojuma sniegšanā iesaistītajiem psihologiem un psihoterapeitiem 2 551,90 euro apmērā, atbildīgajiem darbiniekiem, kuri uzrauga personāla psihoemocionālo stāvokli, – 1 850,00 euro apmērā
 
1.1.1.7.apakšpunkts, 1.2.1.7.apakšpunkts, 1.1.2.2.apakšpunkts, 1.2.2.2.apakšpunkts
254.2. apakšpunkts  paredz, ka ikmēneša piemaksu par pacientu veselības stāvokļa novērošanu uzņemšanas nodaļā (papildus šo noteikumu 6. pielikumā norādītajai piemaksai par pacientu observāciju līdz 24 stundām)
 
1.1.1.3.apakšpunkts, 1.2.1.3.apakšpunkts
254.3. apakšpunkts paredz samaksu atbilstoši faktiskajām izmaksām par pacientu ārstēšanu intensīvās terapijas gultā vai nodaļā




 
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiks veikti Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
 
Piešķirtais finansējums, euro (MK 29.12.2021 protokollēmumu (prot. Nr. 83 1. §)) 124,831,005
Ar MK 09.02.2022 rīkojumu Nr.81 piešķirtais finansējums un FM rīkojumiem pārdalītais finansējums, euro 61,925,404
VM neapgūtais finansējums, euro (MK 09.02.2022 rīkojums Nr.81) 490,100
 
Ar MK 14.07.2022 rīkojumu Nr.518 piešķirtais finansējums un FM 05.08.2022. rīkojumu Nr.482 pārdalītais finansējums, euro 35,854,661
Ar MK 14.07.2022 rīkojumu Nr.518 piešķirtais finansējums un FM 05.08.2022. rīkojumu Nr.482 pārdalītais finansējums, euro 12,175,806
Pieejamais finsējums 2022.gada 2.ceturksnim, euro (MK 29.12.2021 protokollēmumu (prot. Nr. 83 1. §)) 14,385,034
2022.gada maija mēneša faktiskie izdevumi, euro (iekļauti 124 831 005 euro) 9,703,448
2022.gada jūnija mēneša faktiskie izdevumi, euro (iekļauti 124 831 005 euro) 4,681,586
2022.gada jūnija mēneša faktiskie izdevumi, euro (papildus nepieciešamais finansējums  no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, kas nav MK 29.12.2021 protokollēmumu (prot. Nr. 83 1. §) ietvaros) 2,326,834
Kopā 2022.gada maija un jūnija mēneša faktiskie izdevumi, euro 16,711,868
 

Finansējuma 16 711 868 euro sadalījums pa periodiem*:

 
Janvāris Februāris Marts Aprīlis Maijs Jūnijs
190,373 307,486 232,113 284,241 9,032,232 6,665,423
Kopā, euro 16,711,868

* Manipulāciju skaits tiek iegūts tikai, kad pacients tiek izrakstīts un karte ievadīta Vadības informācijas sistēmā (atbilstoši līgumam par stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu un apmaksu starp Nacionālo veselības dienestu (turpmāk Dienests) un ārstniecības iestādi 3. pielikumam, Informācijas apmaiņas kārtība, Dienests apmaksā kartes, kas ievadītas ne vēlāk kā 60 dienas pēc izrakstīšanās datuma). Ārstniecības iestāde kartes var labot līdz nākošā kalendārā gada 8. janvārim. Lai iegūtu precīzu apmaksājamo manipulāciju skaitu, Dienests salīdzina iepriekšējos mēnešos veikto manipulāciju skaitu un apmaksā starpību starp veikto manipulāciju skaitu un jau samaksāto manipulāciju skaitu atbilstoši manipulāciju tarifiem.

Vienlaikus informējam, ka pieprasītais finansējums nepārklājas ar jau Veselības ministrijai pārdalīto finansējumu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Pielikums Nr.1 - Nr.46
2. pielikums
Nosaukums
Pielikums Nr.47 - Nr.91
3. pielikums
Nosaukums
Pielikums Nr.92
4. pielikums
Nosaukums
Pielikums Nr.93
5. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.1
Datne
6. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.2
Datne
7. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.3
Datne
8. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.4
Datne
9. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.5
Datne
10. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.6
Datne
11. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.7
Datne
12. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.8
Datne
13. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.9
Datne
14. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.10
Datne
15. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.11
Datne
16. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.12
Datne
17. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.13
Datne
18. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.14
Datne
19. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.15
Datne
20. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.16
Datne
21. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.17
Datne
22. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.18
Datne
23. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.19
Datne
24. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.20
Datne
25. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.21
Datne
26. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.22
Datne
27. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.23
Datne
28. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.24
Datne
29. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.25
Datne
30. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.26
Datne
31. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.27
Datne
32. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.28
Datne
33. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.29
Datne
34. pielikums
Nosaukums
Pielikums rēķins (NMPD) Nr.30
Datne