25-TA-881: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 896 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 896 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" nolikums"" (turpmāk - MK noteikumu projekts) paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 896 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei” nolikums" (turpmāk – MK noteikfumi Nr. 896), lai nodrošinātu projektu konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" (turpmāk - konkurss) turpmāku darbību (palielinātu pieejamo finansējuma apjomu), veicinot siltumnīcefekta gāzu (turpmāk - SEG) emisiju samazināšanu, atbalstot bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu ieviešanu Latvijā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir veicināt SEG emisiju samazināšanu, sniedzot atbalstu jaunu un lietotu bezemisiju un jaunu mazemisiju transportlīdzekļu iegādei Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (turpmāk - EKII) finansētā konkursa ietvaros. Tādējādi ar MK noteikumu projektu tiek veikti grozījumi MK noteikumu Nr. 896 6. punktā, palielinot konkursa ietvaros pieejamo kopējo EKII finansējumu, kā arī MK noteikumu Nr.896 19.1. apakšpunktā, samazinot atbalsta saņemšanai pieļaujamo transportlīdzekļu pārdošanas cenu bāzes komplektācijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ņemot vērā konkursa īstenošanas dinamiku un sasniegtos rezultātus, KEM kā atbildīgā nozares ministrija, pieejamā laika ietvarā (līdz 31.12.2025.), lai nodrošinātu konkursa nepārtrauktību, ir izvērtējusi kritiskākos aspektus un sagatavojusi grozījumus MK noteikumos Nr.896. MK noteikumu projekts nav pretrunā MK 17.12.2024. sēdes protokola Nr.53 61.§ 3.punktā noteiktajam, t.i., neizpildās abi noteiktie nosacījumi - KEM ar grozījumiem MK noteikumos Nr. 896 neplāno konkursa termiņa pagarināšanu un EKII finansējuma palielināšanu pēc spēkā esošā konkursa īstenošanas termiņa (31.12.2025.), bet gan finansējuma palielināšanu esošā konkursa īstenošanas termiņa ietvaros. Konkursa īstenošanas termiņa pagarināšana un konkursa ietvaros pieejamā kopējā finanšu instrumenta finansējuma palielināšana pēc 31.12.2025. tiks vērtēta pēc informatīvā ziņojuma par Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta darbības stratēģiju sagatavošanas un izskatīšanas Ministru kabinetā, kā noteikts MK 17.12.2024. sēdes protokola Nr.53 61.§ 3.punktā.
Konkurss ir pierādījis, ka finansējuma pieejamība videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādei ir ar augstu sabiedrības interesi un tas sniedz ieguldījumu gan esošā autoparka atjaunošanā, gan transporta degvielu diversifikācijā un attiecīgi emisiju (gan CO2, gan gaisu piesārņojošo vielu) mazināšanā, gan veicina uzņēmējdarbības attīstību.
Atbilstoši valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" tīmekļvietnē publicētajai informācijai, uz 2025. gada 1. aprīli Latvijā ir reģistrēti 10458 elektromobiļi (10146 - vieglie, 312 - kravas). Elektromobiļu skaita pieaugums 2025. gadā ir 10%.
Konkursa ietvaros uz 2025. gada 27. aprīli kopumā ir iesniegti 4385 projektu iesniegumi un sniegts atbalsts 4135 videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādei - konkursa ietvaros iegādāti 1877 jauni elektromobiļi, 1380 lietoti elektromobiļi un 878 ārēji lādējami hibrīdauto, piešķirot EKII finansējumu 18,34 milj. eiro apmērā. Papildus videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādei, konkursa ietvaros 399 transportlīdzekļi ir nodoti apstrādes uzņēmumiem norakstīšanai.
Konkursa ietvaros jauna elektromobiļa vidējā iegādes cena (vidējā transportlīdzekļa bāzes komplektācijas cena (bez PVN un papildus aprīkojuma) nepiemērojot EKII atbalstu) ir 36 597 eiro, lietota elektromobiļa vidējā cena - 22 678 eiro un ārēji lādējamā hibrīdauto cena - 40 871 eiro. Konkursa ietvaros atbalsts sniegts galvenokārt M1 kategorijas elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei.
Ar EKII līdzfinansējumu īstenoto aktivitāšu rādītāji uz 2025. gada 27. aprīli
1) Indikatīvo CO2 (oglekļa dioksīda) emisijas samazinājumu elektromobilim aprēķina pēc šādas formulas:
CO2=Nnobraukums × 0,130, kur
CO2 – oglekļa dioksīda emisijas samazinājums projektā, kg
Nnobraukums – elektromobiļa nobrauktais kilometru skaits projektā (52 000 km)
0,130 kg CO2/km – maksimāli pieļaujamās SEG emisijas jaunajām mašīnām ES 2015. gadā, kg CO2/km
2) Indikatīvo CO2 emisijas samazinājumu ārēji lādējamam hibrīdauto aprēķina pēc šādas formulas:
CO2=Nnobraukums × (0,130 - 0,050), kur
CO2 – oglekļa dioksīda emisijas samazinājums projektā, kg
Nnobraukums – ārēji lādējama hibrīdauto nobrauktais kilometru skaits projektā (52 000 km)
0,130 kg CO2/km – maksimāli pieļaujamās SEG emisijas jaunajām mašīnām ES 2015. gadā, kg CO2/km
0,050 kg CO2/km – maksimāli pieļaujamās SEG emisijas ārēji lādējamam hibrīdauto saskaņā ar MK noteikumu Nr. 896 2.2. apakšpunktu
Projektos izvēlētie finansēšanas risinājumi uz 2025. gada 27. aprīli
Konkursa ietvaros atbalsta saņēmēji ir fiziskas personas - Latvijas Republikas pastāvīgie iedzīvotāji. Kopš 2024. gada 19. jūlija papildu atbalsts tiek sniegts daudzbērnu ģimenēm, kuru aprūpē ir trīs un vairāk bērni vecumā līdz 18 gadiem vai pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja tās iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu un, kurām ir izsniegta Latvijas Goda ģimenes apliecība. Vienlaikus Latvijas Goda ģimenes apliecības priekšrocības tiek piemērotas arī ģimenēm, kuras aprūpē bērnu ar invaliditāti vai pilngadīgu personu, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai noteikta I vai II grupas invaliditāte, kas savukārt iepriekš netika iekļauta kā mērķgrupa konkursa ietvaros.
Atbalsts Latvijas Goda ģimenes apliecības personām uz 2025. gada 27. aprīli
Attiecībā uz elektromobiļu un ārēji lādējamu transportlīdzekļu pārdošanas bāzes cenu, pēdējo sešu mēnešu (2024.gada oktobris-2025.gada 15.aprīlis) dati ir atspoguļoti zemāk esošajā tabulā:
Konkurss ir pierādījis, ka finansējuma pieejamība videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādei ir ar augstu sabiedrības interesi un tas sniedz ieguldījumu gan esošā autoparka atjaunošanā, gan transporta degvielu diversifikācijā un attiecīgi emisiju (gan CO2, gan gaisu piesārņojošo vielu) mazināšanā, gan veicina uzņēmējdarbības attīstību.
Atbilstoši valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" tīmekļvietnē publicētajai informācijai, uz 2025. gada 1. aprīli Latvijā ir reģistrēti 10458 elektromobiļi (10146 - vieglie, 312 - kravas). Elektromobiļu skaita pieaugums 2025. gadā ir 10%.
Konkursa ietvaros uz 2025. gada 27. aprīli kopumā ir iesniegti 4385 projektu iesniegumi un sniegts atbalsts 4135 videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādei - konkursa ietvaros iegādāti 1877 jauni elektromobiļi, 1380 lietoti elektromobiļi un 878 ārēji lādējami hibrīdauto, piešķirot EKII finansējumu 18,34 milj. eiro apmērā. Papildus videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādei, konkursa ietvaros 399 transportlīdzekļi ir nodoti apstrādes uzņēmumiem norakstīšanai.
Konkursa ietvaros jauna elektromobiļa vidējā iegādes cena (vidējā transportlīdzekļa bāzes komplektācijas cena (bez PVN un papildus aprīkojuma) nepiemērojot EKII atbalstu) ir 36 597 eiro, lietota elektromobiļa vidējā cena - 22 678 eiro un ārēji lādējamā hibrīdauto cena - 40 871 eiro. Konkursa ietvaros atbalsts sniegts galvenokārt M1 kategorijas elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei.
Ar EKII līdzfinansējumu īstenoto aktivitāšu rādītāji uz 2025. gada 27. aprīli
|
Atbalstāmā aktivitāte |
Konkursa ietvaros iegādāto transportlīdzekļu skaits | EKII finansējums, eiro | Indikatīvais CO2 emisijas samazinājums apstiprinātajos projektos, kg | Efektivitātes rādītājs, kgCO2/EUR (EUR/tCO2) |
| Jaunu elektromobiļu iegāde | 1877 | 8 817 750 | 12 688 5201) | 1,44 (695) |
| Lietotu elektromobiļu iegāde | 1380 | 4 781 450 | 9 328 8001) | 1,95 (512) |
| Jaunu ārēji lādējamu hibrīdauto iegāde | 878 | 4 009 500 | 3 652 4802) | 0,91 (1098) |
1) Indikatīvo CO2 (oglekļa dioksīda) emisijas samazinājumu elektromobilim aprēķina pēc šādas formulas:
CO2=Nnobraukums × 0,130, kur
CO2 – oglekļa dioksīda emisijas samazinājums projektā, kg
Nnobraukums – elektromobiļa nobrauktais kilometru skaits projektā (52 000 km)
0,130 kg CO2/km – maksimāli pieļaujamās SEG emisijas jaunajām mašīnām ES 2015. gadā, kg CO2/km
2) Indikatīvo CO2 emisijas samazinājumu ārēji lādējamam hibrīdauto aprēķina pēc šādas formulas:
CO2=Nnobraukums × (0,130 - 0,050), kur
CO2 – oglekļa dioksīda emisijas samazinājums projektā, kg
Nnobraukums – ārēji lādējama hibrīdauto nobrauktais kilometru skaits projektā (52 000 km)
0,130 kg CO2/km – maksimāli pieļaujamās SEG emisijas jaunajām mašīnām ES 2015. gadā, kg CO2/km
0,050 kg CO2/km – maksimāli pieļaujamās SEG emisijas ārēji lādējamam hibrīdauto saskaņā ar MK noteikumu Nr. 896 2.2. apakšpunktu
Projektos izvēlētie finansēšanas risinājumi uz 2025. gada 27. aprīli
| Finanšu avots | Konkursa ietvaros iegādāto transportlīdzekļu skaits | Vidējā transportlīdzekļa bāzes komplektācijas cena (bez PVN un papildus aprīkojuma), nepiemērojot EKII atbalstu |
| Finanšu līzings | 1223 | 31 508 |
| Operatīvais līzings | 1418 | 37 415 |
| Cits finansējums | 1492 | 29 642 |
Konkursa ietvaros atbalsta saņēmēji ir fiziskas personas - Latvijas Republikas pastāvīgie iedzīvotāji. Kopš 2024. gada 19. jūlija papildu atbalsts tiek sniegts daudzbērnu ģimenēm, kuru aprūpē ir trīs un vairāk bērni vecumā līdz 18 gadiem vai pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja tās iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu un, kurām ir izsniegta Latvijas Goda ģimenes apliecība. Vienlaikus Latvijas Goda ģimenes apliecības priekšrocības tiek piemērotas arī ģimenēm, kuras aprūpē bērnu ar invaliditāti vai pilngadīgu personu, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai noteikta I vai II grupas invaliditāte, kas savukārt iepriekš netika iekļauta kā mērķgrupa konkursa ietvaros.
Atbalsts Latvijas Goda ģimenes apliecības personām uz 2025. gada 27. aprīli
| Atbalstāmā aktivitāte | Konkursa ietvaros iegādāto transportlīdzekļu skaits, konkursa ietvaros norakstīto transportlīdzekļu skaits | Konkursa ietvaros iegādāto transportlīdzekļu skaits, kuri aprīkoti ar 5 vai 6 sēdvietām | Konkursa ietvaros iegādāto transportlīdzekļu skaits, kuri aprīkoti ar 7 vai vairāk sēdvietām |
| Jaunu elektromobiļu iegāde | 138 | 107 | 28 |
| Lietotu elektromobiļu iegāde | 314 | 302 | 6 |
| Jaunu ārēji lādējamu hibrīdauto iegāde | 155 | 131 | 24 |
| Transportlīdzekļa norakstīšana | 120 | ||
Attiecībā uz elektromobiļu un ārēji lādējamu transportlīdzekļu pārdošanas bāzes cenu, pēdējo sešu mēnešu (2024.gada oktobris-2025.gada 15.aprīlis) dati ir atspoguļoti zemāk esošajā tabulā:
| Transportlīdzekļa cena bāzes komplektācijā (skaits) | ||||||
| līdz 20 tūkst. EUR | 20-līdz 30 tūkst. EUR | 30-līdz 40 tūkst. EUR | 40-līdz 50 tūkst. EUR | 50-līdz 60 tūkst. EUR | 60-līdz 75 tūkst. EUR | |
| Jauni elektromobiļi | ||||||
| līdz 4 sēdvietām | 2 | 12 | 27 | 23 | 14 | |
| 5 vai 6 sēdvietas | 6 | 74 | 65 | 56 | 22 | 7 |
| 7 vai vairāk sēdvietas | 1 | 2 | 11 | 1 | 3 | |
| Lietoti elektromobiļi | ||||||
| līdz 4 sēdvietām | 44 | 14 | 2 | 1 | ||
| 5 vai 6 sēdvietas | 423 | 221 | 83 | 33 | 9 | 2 |
| 7 vai vairāk sēdvietas | 1 | 2 | 4 | 1 | ||
| Ārēji lādējami hibrīdauto | ||||||
| līdz 4 sēdvietām | 9 | 6 | ||||
| 5 vai 6 sēdvietas | 1 | 5 | 300 | 232 | 21 | 13 |
| 7 vai vairāk sēdvietas | 24 | 7 | 10 | |||
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Transporta sektors ir otrs lielākais siltumnīcefekta gāzu SEG emisiju avots un rada gandrīz trešo daļu no kopējām Latvijas SEG emisijām. Autotransports ir lielākais SEG emisiju avots transporta sektorā. Autotransporta devums ir 96,8%, dzelzceļa transporta 2,9%, iekšzemes kuģošanas 0,3% un iekšzemes gaisa transporta 0,05% no kopējām transporta sektora SEG emisijām 2020. gadā.
Latvijā transporta sektoram nav noteikts atsevišķs SEG emisiju samazināšanas mērķis, taču Latvijai ir noteikts mērķis samazināt SEG emisijas emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas neaptverto darbību (turpmāk - ne-ETS) sektorā, kas ietver arī transporta sektoru - par 17% līdz 2030. gadam salīdzinājumā ar 2005. gadu.
Ņemot vērā iedzīvotāju līdzšinējo lielo interesi, kas arvien turpina pieaugt (2025. gada janvārī konkursa videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādei piešķirti 1 082 150 eiro, 2025. gada februārī - 1 102 500 eiro un 2025. gada martā - 1 812 200 eiro), ir prognozējams, ka arī turpmāk būs ļoti aktīva interese no iedzīvotāju puses īstenot konkursa ietvaros atbalstāmās aktivitātes, un esošais konkursa ietvaros pieejamais kopējais finanšu instrumenta finansējums tiks izmaksāts dažu dienu laikā. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.896 7.punktu konkursa ietvaros aktivitātes, kas iekļautas apstiprinātajos projektos, īsteno līdz brīdim, kamēr beidzas MK noteikumu Nr.896 6. punktā minētais finansējums, bet ne ilgāk kā līdz 2025. gada 31. decembrim. Tas nozīmē, ka gadījumā, ja konkursa ietvaros pieejamais kopējais finanšu instrumenta finansējums pilnā apmērā tiek izmaksāts pirms 2025. gada 31. decembra, kas pašlaik noteikts kā konkursa īstenošanas termiņš, tad atbalsta programma tiek slēgta.
Lai turpinātu sniegt atbalstu iedzīvotājiem elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei, ir nepieciešams palielināt konkursa ietvaros pieejamo kopējo finanšu instrumenta finansējuma apjomu, lai nodrošinātu iespēju iedzīvotājiem turpināt saņemt atbalstu par videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādi līdz noteiktajam konkursa īstenošanas termiņam - 2025. gada 31. decembrim.
Savukārt, ņemot vērā datus par sniegto atbalstu dažāda segmenta elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei, ir veikta transportlīdzekļu pārdošanas cenas bāzes komplektācijā diferenciācija, paredzot samazināt maksimālo bāzes komplektācijas cenu no 75 000 eiro uz 45 000 eiro transportlīdzekļiem ar 5 (ieskaitot) sēdvietu skaitu un no 75 000 eiro uz 60 000 eiro transportlīdzekļiem ar 6 un vairāk sēdvietām. Minētā pieeja ir veidota balstoties uz citu valstu, tostarp Norvēģijas un Lietuvas, pieredzi, nodrošinot sabalansētu risinājumu starp sasniedzamajiem mērķiem un sabiedrības interesēm. KEM kā par konkursu atbildīgā ministrija ir saņēmusi sabiedrības kritiku par to, ka līdzšinējais mehānisms nodrošina atbalstu faktiski visu, t.sk. luksus klases elektromobiļu iegādei, kur atbalsta programmas sniegtā finansiālā ietekme ir nenozīmīga. Līdz ar to MK noteikumos paredzētā cenu diferenciācija kļūst mērķtiecīgāka un taisnīgāka.
Latvijā transporta sektoram nav noteikts atsevišķs SEG emisiju samazināšanas mērķis, taču Latvijai ir noteikts mērķis samazināt SEG emisijas emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas neaptverto darbību (turpmāk - ne-ETS) sektorā, kas ietver arī transporta sektoru - par 17% līdz 2030. gadam salīdzinājumā ar 2005. gadu.
Ņemot vērā iedzīvotāju līdzšinējo lielo interesi, kas arvien turpina pieaugt (2025. gada janvārī konkursa videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādei piešķirti 1 082 150 eiro, 2025. gada februārī - 1 102 500 eiro un 2025. gada martā - 1 812 200 eiro), ir prognozējams, ka arī turpmāk būs ļoti aktīva interese no iedzīvotāju puses īstenot konkursa ietvaros atbalstāmās aktivitātes, un esošais konkursa ietvaros pieejamais kopējais finanšu instrumenta finansējums tiks izmaksāts dažu dienu laikā. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.896 7.punktu konkursa ietvaros aktivitātes, kas iekļautas apstiprinātajos projektos, īsteno līdz brīdim, kamēr beidzas MK noteikumu Nr.896 6. punktā minētais finansējums, bet ne ilgāk kā līdz 2025. gada 31. decembrim. Tas nozīmē, ka gadījumā, ja konkursa ietvaros pieejamais kopējais finanšu instrumenta finansējums pilnā apmērā tiek izmaksāts pirms 2025. gada 31. decembra, kas pašlaik noteikts kā konkursa īstenošanas termiņš, tad atbalsta programma tiek slēgta.
Lai turpinātu sniegt atbalstu iedzīvotājiem elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei, ir nepieciešams palielināt konkursa ietvaros pieejamo kopējo finanšu instrumenta finansējuma apjomu, lai nodrošinātu iespēju iedzīvotājiem turpināt saņemt atbalstu par videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādi līdz noteiktajam konkursa īstenošanas termiņam - 2025. gada 31. decembrim.
Savukārt, ņemot vērā datus par sniegto atbalstu dažāda segmenta elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei, ir veikta transportlīdzekļu pārdošanas cenas bāzes komplektācijā diferenciācija, paredzot samazināt maksimālo bāzes komplektācijas cenu no 75 000 eiro uz 45 000 eiro transportlīdzekļiem ar 5 (ieskaitot) sēdvietu skaitu un no 75 000 eiro uz 60 000 eiro transportlīdzekļiem ar 6 un vairāk sēdvietām. Minētā pieeja ir veidota balstoties uz citu valstu, tostarp Norvēģijas un Lietuvas, pieredzi, nodrošinot sabalansētu risinājumu starp sasniedzamajiem mērķiem un sabiedrības interesēm. KEM kā par konkursu atbildīgā ministrija ir saņēmusi sabiedrības kritiku par to, ka līdzšinējais mehānisms nodrošina atbalstu faktiski visu, t.sk. luksus klases elektromobiļu iegādei, kur atbalsta programmas sniegtā finansiālā ietekme ir nenozīmīga. Līdz ar to MK noteikumos paredzētā cenu diferenciācija kļūst mērķtiecīgāka un taisnīgāka.
Risinājuma apraksts
Palielinot konkursa ietvaros pieejamo kopējo EKII finansējumu, arī turpmāk paredzama augsta iedzīvotāju interese par videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) iegādi. Līdzšinējais atbalsts transportlīdzekļu iegādei ir nodrošinājis augstu iedzīvotāju interesi un ir efektīvs instruments izmaksu barjeras pārvarēšanai, stimulējot iedzīvotājus iegādāties elektromobiļus vai ārēji lādējamus hibrīdauto.
MK noteikumu projektā tiek precizēts MK noteikumu Nr.896 6. punkts, palielinot konkursa ietvaros pieejamo kopējo finanšu instrumenta finansējumu no 19 000 000 eiro uz 30 000 000 eiro, tādējādi palielinot kopējo videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādi iedzīvotājiem par aptuveni 1800 līdz 2500 transportlīdzekļiem. Finansējums 11 milj. eiro apmērā ir noteikts, ņemot vērā līdzšinējo progresu konkursa ietvaros un nodrošinot, ka finansējums ir pieejams līdz š.g. 31. decembrim.
MK noteikumu projektā tiek precizēts MK noteikumu Nr.896 19.1. apakšpunkts, paredzot diferencēt transportlīdzekļu pārdošanas cenu bāzes komplektācijā, nosakot to 45 000 eiro apmērā transportlīdzekļiem līdz piecām sēdvietām (ieskaitot), savukārt, 60 000 eiro - transportlīdzekļiem, kuri aprīkoti ar vismaz sešām sēdvietām. Konkursa ietvaros vidējā elektroauto cena (bāzes komplektācijā, bez PVN) ir 36 597 eiro, kas liecina, ka cenu samazināšana un diferenciācija ir ekonomiski pamatota un adekvāta. Tādējādi tiks ierobežota dārgu transportlīdzekļu iegāde un palielināts pieejamais finansējuma apjoms pārējām mērķgrupām, piemēram, personām, kurām ir izsniegta derīga Goda ģimenes apliecība.
Ņemot vērā līdzšinējo atbalsta pieteikumu skaitu un iedzīvotāju aktivitāti, tiek prognozēts, ka papildu pieejamais finansējuma apjoms spēs nodrošināt konkursa īstenošanu līdz noteiktajam konkursa īstenošanas termiņam - 2025. gada 31. decembrim.
MK noteikumu projektā tiek precizēts MK noteikumu Nr.896 6. punkts, palielinot konkursa ietvaros pieejamo kopējo finanšu instrumenta finansējumu no 19 000 000 eiro uz 30 000 000 eiro, tādējādi palielinot kopējo videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādi iedzīvotājiem par aptuveni 1800 līdz 2500 transportlīdzekļiem. Finansējums 11 milj. eiro apmērā ir noteikts, ņemot vērā līdzšinējo progresu konkursa ietvaros un nodrošinot, ka finansējums ir pieejams līdz š.g. 31. decembrim.
MK noteikumu projektā tiek precizēts MK noteikumu Nr.896 19.1. apakšpunkts, paredzot diferencēt transportlīdzekļu pārdošanas cenu bāzes komplektācijā, nosakot to 45 000 eiro apmērā transportlīdzekļiem līdz piecām sēdvietām (ieskaitot), savukārt, 60 000 eiro - transportlīdzekļiem, kuri aprīkoti ar vismaz sešām sēdvietām. Konkursa ietvaros vidējā elektroauto cena (bāzes komplektācijā, bez PVN) ir 36 597 eiro, kas liecina, ka cenu samazināšana un diferenciācija ir ekonomiski pamatota un adekvāta. Tādējādi tiks ierobežota dārgu transportlīdzekļu iegāde un palielināts pieejamais finansējuma apjoms pārējām mērķgrupām, piemēram, personām, kurām ir izsniegta derīga Goda ģimenes apliecība.
Ņemot vērā līdzšinējo atbalsta pieteikumu skaitu un iedzīvotāju aktivitāti, tiek prognozēts, ka papildu pieejamais finansējuma apjoms spēs nodrošināt konkursa īstenošanu līdz noteiktajam konkursa īstenošanas termiņam - 2025. gada 31. decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
EKII ir Latvijas Republikas valsts budžeta programma. EKII mērķis ir veicināt globālo klimata pārmaiņu novēršanu, pielāgošanos klimata pārmaiņu radītajām sekām un sekmēt SEG emisiju samazināšanu, piemēram, īstenojot pasākumus energoefektivitātes uzlabošanā, atjaunīgo energoresursu tehnoloģiju attīstīšanā un ieviešanā, videi draudzīgu transportlīdzekļu izmantošanas veicināšanā, kā arī īstenojot integrētus risinājumus SEG emisiju samazināšanai. EKII finansē no valstij piederošo Eiropas Savienības emisijas kvotu (EUA) un Eiropas Savienības aviācijas emisiju kvotu (EUAA) izsolīšanas. EKII darbību reglamentē apstiprinātie tiesību akti, t.sk. likums „Par piesārņojumu” (spēkā kopš 01.07.2001.) un MK 2012.gada 25.septembra noteikumi Nr.657 „Latvijai piešķirto emisijas kvotu izsolīšanas kārtība”, kuros noteikta Latvijai piešķirto EUA izsolīšanas kārtība. EKII projektu konkursi tiek izstrādāti balstoties uz spēkā esošo kārtību, kas ir noteikta likumā "Par piesārņojumu". EKII ietvaros ir apstiprināti deviņi projektu konkursi.
SEG emisiju samazināšana transporta sektorā ir būtiska Latvijas virzībai uz klimata mērķu sasniegšanu. Mērķu sasniegšana būs jānodrošina, plānojot un ieviešot dažādus pasākumus. Transporta sektora dekarbonizācija nav sasniedzama ar vienu risinājumu, tomēr nākotnē transporta sektora dekarbonizācija lielā mērā būs saistīta tieši ar tā elektrifikāciju. Vienlaikus, arī alternatīvo degvielu, piemēram, ūdeņraža, izmantošana transporta sektorā var sekmēt SEG emisiju samazināšanu.
Saskaņā ar Valsts kontroles ziņojumā "Vai Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta līdzekļi tiek plānoti izmaksu efektīvā veidā?" sniegto apkopojumu (skat. https://lrvk.gov.lv/lv/getrevisionfile/29716-95GWrfuNkxm3CQ0B2IKbd5gHNo90FuPr.pdf) atbalsta pasākumi bezemisiju transportlīdzekļu iegādei ir viens no efektīvākajiem apskatītajiem pasākumiem transporta nozarē.
Vienlaikus ir jānorāda, ka Nacionālajā attīstības plānā ir noteikts, ka 2027.gadā jāsasniedz 2% bezemisiju transporta īpatsvaru (2024.gadā rādītājs ir 0,8%). Tāpat aktualizētajā Enerģētikas un klimata plānā ir paredzēts, ka līdz 2030.gadam ir nepieciešams palielināt bezemisiju vieglo pasažieru transportlīdzekļu skaitu līdz 20 000 (uz 01.04.2025. - 10 146). Savukārt Eiropas Komisija 2025.gada Ziņojuma projektā par Latviju (Draft 2025 Country Report – Latvia) ir norādījusi, ka transporta nozarē ir ievērojams potenciāls turpmākai elektrifikācijai un CO2 emisiju samazināšanai, īpaši ceļu transportā, kas ir viens no lielākajiem enerģijas patērētājiem un SEG emitētājiem valstī. Lielākā daļa Latvijas, ārpus galvaspilsētas, zaļā transporta jomā – ar hibrīdauto un elektroauto – atpaliek no ES vidējā līmeņa 2,6%.
Valsts kontrole revīzijas “Vai Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta līdzekļi tiek plānoti izmaksu efektīvā veidā?” ietvaros ir sniegusi 7 (septiņus) ieteikumus EKII darbības pilnveidošanai, tajā skaitā nodrošināt nepieciešamos priekšnosacījumus EKII finansēto pasākumu plānošanu izmaksu efektīvā veidā. Valsts kontroles sniegtie ieteikumi neparedz jaunas EKII darbības stratēģijas izstrādi. Vienlaikus jauni EKII projektu konkursi tiks sagatavoti balstoties uz jau izstrādes stadijā esošo EKII darbības stratēģiju līdz 2030.gadam un aktualizētajā Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.-2030.gadam ietvertajiem pasākumiem, t.sk. ietverot jaunās elektromobilitātes, energoefektivitātes, atjaunīgo energoresursu un tml. atbalsta programmas, lai nodrošinātu SEG emisiju samazināšanu visos būtiskākajos tautsaimniecības sektoros. Jaunu atbalsta programmu izstrāde vai papildu finansējuma piešķiršana esošām atbalsta programmām juridiski nav saistīta ar EKII stratēģijas izstrādes procesu. Plānojot EKII finansējuma izmantošanu, tiks nodrošināti nepieciešamie priekšnosacījumi EKII finansēto pasākumu plānošanai izmaksu efektīvā veidā un veicināta mērķtiecīga klimata mērķu sasniegšana, nodrošināts efektīvs un caurskatāms publisko līdzekļu izlietojums, atlasot prioritāros pasākumus, kā arī nodrošināta pēc iespējas lielāka apmēra un savlaicīgāka EKII finansējuma novirzīšana klimata mērķu sasniegšanai. Savukārt progress un aktuālā informācija par atbalsta programmām, plānoto un sasniegto SEG emisiju samazinājumu, pasākumu efektivitāti tiks atspguļota ikgadējos informatīvajos ziņojumos par izsoļu ieņēmumu izmantošanu.
SEG emisiju samazināšana transporta sektorā ir būtiska Latvijas virzībai uz klimata mērķu sasniegšanu. Mērķu sasniegšana būs jānodrošina, plānojot un ieviešot dažādus pasākumus. Transporta sektora dekarbonizācija nav sasniedzama ar vienu risinājumu, tomēr nākotnē transporta sektora dekarbonizācija lielā mērā būs saistīta tieši ar tā elektrifikāciju. Vienlaikus, arī alternatīvo degvielu, piemēram, ūdeņraža, izmantošana transporta sektorā var sekmēt SEG emisiju samazināšanu.
Saskaņā ar Valsts kontroles ziņojumā "Vai Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta līdzekļi tiek plānoti izmaksu efektīvā veidā?" sniegto apkopojumu (skat. https://lrvk.gov.lv/lv/getrevisionfile/29716-95GWrfuNkxm3CQ0B2IKbd5gHNo90FuPr.pdf) atbalsta pasākumi bezemisiju transportlīdzekļu iegādei ir viens no efektīvākajiem apskatītajiem pasākumiem transporta nozarē.
Vienlaikus ir jānorāda, ka Nacionālajā attīstības plānā ir noteikts, ka 2027.gadā jāsasniedz 2% bezemisiju transporta īpatsvaru (2024.gadā rādītājs ir 0,8%). Tāpat aktualizētajā Enerģētikas un klimata plānā ir paredzēts, ka līdz 2030.gadam ir nepieciešams palielināt bezemisiju vieglo pasažieru transportlīdzekļu skaitu līdz 20 000 (uz 01.04.2025. - 10 146). Savukārt Eiropas Komisija 2025.gada Ziņojuma projektā par Latviju (Draft 2025 Country Report – Latvia) ir norādījusi, ka transporta nozarē ir ievērojams potenciāls turpmākai elektrifikācijai un CO2 emisiju samazināšanai, īpaši ceļu transportā, kas ir viens no lielākajiem enerģijas patērētājiem un SEG emitētājiem valstī. Lielākā daļa Latvijas, ārpus galvaspilsētas, zaļā transporta jomā – ar hibrīdauto un elektroauto – atpaliek no ES vidējā līmeņa 2,6%.
Valsts kontrole revīzijas “Vai Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta līdzekļi tiek plānoti izmaksu efektīvā veidā?” ietvaros ir sniegusi 7 (septiņus) ieteikumus EKII darbības pilnveidošanai, tajā skaitā nodrošināt nepieciešamos priekšnosacījumus EKII finansēto pasākumu plānošanu izmaksu efektīvā veidā. Valsts kontroles sniegtie ieteikumi neparedz jaunas EKII darbības stratēģijas izstrādi. Vienlaikus jauni EKII projektu konkursi tiks sagatavoti balstoties uz jau izstrādes stadijā esošo EKII darbības stratēģiju līdz 2030.gadam un aktualizētajā Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.-2030.gadam ietvertajiem pasākumiem, t.sk. ietverot jaunās elektromobilitātes, energoefektivitātes, atjaunīgo energoresursu un tml. atbalsta programmas, lai nodrošinātu SEG emisiju samazināšanu visos būtiskākajos tautsaimniecības sektoros. Jaunu atbalsta programmu izstrāde vai papildu finansējuma piešķiršana esošām atbalsta programmām juridiski nav saistīta ar EKII stratēģijas izstrādes procesu. Plānojot EKII finansējuma izmantošanu, tiks nodrošināti nepieciešamie priekšnosacījumi EKII finansēto pasākumu plānošanai izmaksu efektīvā veidā un veicināta mērķtiecīga klimata mērķu sasniegšana, nodrošināts efektīvs un caurskatāms publisko līdzekļu izlietojums, atlasot prioritāros pasākumus, kā arī nodrošināta pēc iespējas lielāka apmēra un savlaicīgāka EKII finansējuma novirzīšana klimata mērķu sasniegšanai. Savukārt progress un aktuālā informācija par atbalsta programmām, plānoto un sasniegto SEG emisiju samazinājumu, pasākumu efektivitāti tiks atspguļota ikgadējos informatīvajos ziņojumos par izsoļu ieņēmumu izmantošanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas un konkursa ietvaros pieejamā kopējā finanšu instrumenta finansējuma palielināšanas gadījumā tiks sniegta iespēja palielināt atbalsta saņēmēju (iedzīvotāju) skaitu, kas varēs īstenot konkursa ietvaros atbalstāmās aktivitātes attiecībā uz videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) iegādi.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā palielināsies klientu (iedzīvotāju) loks uzņēmumiem, kas nodrošina videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) pārdošanu.
Vienlaikus SIA "Vides investīciju fonds" palielināsies konkursa ietvaros iesniegto atbalsta pieteikumu izskatīšanas apjoms, lēmuma pieņemšanas un projekta līgumu noslēgšanas skaits.
Vienlaikus SIA "Vides investīciju fonds" palielināsies konkursa ietvaros iesniegto atbalsta pieteikumu izskatīšanas apjoms, lēmuma pieņemšanas un projekta līgumu noslēgšanas skaits.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā palielināsies klientu (iedzīvotāju) loks uzņēmumiem, kas nodrošina videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) pārdošanu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā palielināsies klientu (iedzīvotāju) loks uzņēmumiem, kas nodrošina videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) pārdošanu, kā arī attīstīsies apstrādes uzņēmumu darbība un šādu transportlīdzekļu servisa pakalpojumu nodrošināšana, jo arī konkursa ietvaros iegādātajiem elektromobiļiem un ārēji lādējamiem hibrīdauto būs nepieciešama regulārā tehniskā apkope un pēcgarantijas apkope, kā arī remontdarbi, tostarp atbilstoši speciālisti. Tas nozīmē, ka paplašināsies esošo uzņēmumu funkcijas vai veidosies jauni uzņēmumi un darba vietas. Konkrēts uzņēmumu skaits un nodarbinātības līmenis būs atkarīgs no uzņēmumu aktivitātes.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā palielināsies klientu (iedzīvotāju) loks uzņēmumiem, kas nodrošina videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) pārdošanu, kā arī attīstīsies apstrādes uzņēmumu darbība un šādu transportlīdzekļu servisa pakalpojumu nodrošināšana, jo arī konkursa ietvaros iegādātajiem elektromobiļiem un ārēji lādējamiem hibrīdauto būs nepieciešama regulārā tehniskā apkope un pēcgarantijas apkope, kā arī remontdarbi, tostarp atbilstoši speciālisti. Tas nozīmē, ka paplašināsies esošo uzņēmumu funkcijas vai veidosies jauni uzņēmumi un darba vietas. Konkrēts uzņēmumu skaits un nodarbinātības līmenis būs atkarīgs no uzņēmumu aktivitātes.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā palielināsies klientu (iedzīvotāju) loks uzņēmumiem, kas nodrošina videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) pārdošanu, kā arī attīstīsies apstrādes uzņēmumu darbība un šādu transportlīdzekļu servisa pakalpojumu nodrošināšana, jo arī konkursa ietvaros iegādātajiem elektromobiļiem un ārēji lādējamiem hibrīdauto būs nepieciešama regulārā tehniskā apkope un pēcgarantijas apkope, kā arī remontdarbi, tostarp atbilstoši speciālisti. Tas nozīmē, ka paplašināsies esošo uzņēmumu funkcijas vai veidosies jauni uzņēmumi un darba vietas. Konkrēts uzņēmumu skaits un nodarbinātības līmenis būs atkarīgs no uzņēmumu aktivitātes.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā palielināsies klientu (iedzīvotāju) loks uzņēmumiem, kas nodrošina videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) pārdošanu, kā arī attīstīsies apstrādes uzņēmumu darbība un šādu transportlīdzekļu servisa pakalpojumu nodrošināšana, jo arī konkursa ietvaros iegādātajiem elektromobiļiem un ārēji lādējamiem hibrīdauto būs nepieciešama regulārā tehniskā apkope un pēcgarantijas apkope, kā arī remontdarbi, tostarp atbilstoši speciālisti. Tas nozīmē, ka paplašināsies esošo uzņēmumu funkcijas vai veidosies jauni uzņēmumi un darba vietas. Konkrēts uzņēmumu skaits un nodarbinātības līmenis būs atkarīgs no uzņēmumu aktivitātes.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 208 450
11 000 000
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 208 450
11 000 000
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 208 450
11 000 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
2 208 450
11 000 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK noteikumu projekta ietvaros konkursā pieejamais finansējums tiek palielināts par 11 000 000 eiro, līdz ar to konkursa ietvaros kopējais pieejamais finanšu instrumenta finansējums būs 30 000 000 eiro.
Laika periodā no 2022. gada līdz 2025. gada 27. aprīlim konkursa ietvaros pieprasītais finansējums sastāda 19,47 milj. un projektiem piešķirtais finansējums sastāda 18,34 milj. eiro apmērā. Ņemot vērā līdzšinējās tendences attiecībā uz konkursa ietvaros iesniegtajiem un apstiprinātajiem atbalsta pieteikumiem, konkursa ietvaros atlikušo finansējumu plānots piešķirt tuvāko dienu laikā.
Finansējums plānots KEM budžeta programmas "Emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu instrumenti" (33.00.00) apakšprogrammā "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projekti" (33.02.00). EKII finansējumu konkursa projektu īstenošanai pēc to apstiprināšanas plānots pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Laika periodā no 2022. gada līdz 2025. gada 27. aprīlim konkursa ietvaros pieprasītais finansējums sastāda 19,47 milj. un projektiem piešķirtais finansējums sastāda 18,34 milj. eiro apmērā. Ņemot vērā līdzšinējās tendences attiecībā uz konkursa ietvaros iesniegtajiem un apstiprinātajiem atbalsta pieteikumiem, konkursa ietvaros atlikušo finansējumu plānots piešķirt tuvāko dienu laikā.
Finansējums plānots KEM budžeta programmas "Emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu instrumenti" (33.00.00) apakšprogrammā "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projekti" (33.02.00). EKII finansējumu konkursa projektu īstenošanai pēc to apstiprināšanas plānots pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējumu konkursa ietvaros apstiprināto projektu īstenošanai KEM pieprasīs no valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ar MK noteikumu projektu tiek palielināts konkursa ietvaros pieejamais finansējuma apjoms, kas nodrošinās projektu konkursa turpmāku darbību, t.i. iedzīvotāji varēs turpināt iegādāties bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļus. Ņemot vērā, ka MK noteikumos Nr.896 pieejamais finansējuma apjoms faktiski ir izlietots, tad ir nepieciešama steidzama rīcība, lai nodrošinātu projektu konkursa nepārtrauktību. Līdz ar to MK noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs sabiedrības intereses un sabiedrības līdzdalības process netiek nodrošināts.
6.4. Cita informācija
MK noteikumu projekta saskaņošanas laikā ir saņemts viedoklis no biedrībām "Auto Asociācija" un "Latvijas Elektroauto biedrība". Viedoklis ir izvērtēts un atspoguļots anotācijas 1.3. un 1.6.sadaļās.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- SIA "Vides investīciju fonds"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
Uzdevumus, kas saistīti ar atbalsta pieteikumu izskatīšanu, apstiprināšanu un finanšu instrumenta finansējuma piešķiršanu, kā arī par līgumu par projekta īstenošanu sagatavošanu, noslēgšanu, grozīšanu un laušanu, projektu pārskatu pārbaudi un projektu īstenošanas kontroli turpinās veikt SIA "Vides investīciju fonds".
7.5. Cita informācija
SIA "Vides investīciju fonds" izmaksas par uzdevumiem, kas saistīti ar atbalsta pieteikumu izskatīšanu, apstiprināšanu un finanšu instrumenta finansējuma piešķiršanu, kā arī par līgumu par projekta īstenošanu sagatavošanu, noslēgšanu, grozīšanu un laušanu, projektu pārskatu pārbaudi un projektu īstenošanas kontroli tiks segtas valsts budžeta programmas 33.01.00 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta administrācija" ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Īstenojot MK noteikumos Nr.896 noteiktās aktivitātes, tiks veicināta Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027. gadam šādu progresa indikatoru sasniegšana: [271] Siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju intensitāte, [273] Gaisa piesārņojuma % samazinājums un [314] Transporta sistēmas pilnveidošana, lai palielinātu velosipēdu un citu videi draudzīgu transportlīdzekļu lietošanu un AER izmantošanu, veidojot atbilstošu infrastruktūru un veicinot autoparka nomaiņu, vienlaikus panākot pieejamību dažādām sociālajām grupām.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks īstenoti projekti par videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) iegādi, tādējādi mazinot transportlīdzekļu ietekmi uz gaisa kvalitāti, it īpaši pilsētās, un negatīvi neietekmēs sabiedrības veselību.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks īstenoti projekti, kas nodrošinās daudz plašāku videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) pieejamību un izmantošanu mājsaimniecībās, tādējādi samazinot radītās SEG emisijas.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
