25-TA-2774: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Tieslietu ministrijai (Tieslietu akadēmijai) uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas par dalību Eiropas Tieslietu mācību tīklā (European Judicial Training Network)" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par atļauju Tieslietu ministrijai (Tieslietu akadēmijai) uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas par dalību Eiropas Tieslietu mācību tīklā (European Judicial Training Network)" (turpmāk - MK rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta instrukcijas Nr. 4 "Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem" 28.3. apakšpunktu, lai nodrošinātu, ka Tieslietu akadēmija var uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu biedra naudas iemaksas par dalību Eiropas Tieslietu mācību tīklā (European Judicial Training Network) (turpmāk – EJTN).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK rīkojuma projekta mērķis ir atbalstīt tiesnešu, prokuroru un tiesu darbinieku profesionālo attīstību visā Eiropā, atļaujot Tieslietu ministrijai (Tieslietu akadēmijai) uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas EJTN 2025.gadā 2 725 euro apmērā un 2026. gadā un turpmāk katru gadu 5 450 euro apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
EJTN apvieno visu Eiropas Savienības valstu tieslietu mācību iestādes. Šis organizācijas mērķis ir veicināt Eiropas tiesnešu, prokuroru un tiesu darbinieku profesionālo attīstību visā Eiropā.
EJTN izstrādā mācību standartus, mācību un apmaiņas programmas, koordinē tiesnešu, prokuroru un tiesu varas darbinieku mācību apmaiņas un mācību programmas, izplata pieredzi mācību organizēšanā. Tīkls nodrošina iespējas tiesnešiem, prokuroriem un citiem tiesu sistēmas darbiniekiem pilnveidot prasmes un zināšanas par Eiropas valstu tiesu sistēmām, noderīgu tiesu praksi, ES tiesību aktiem un instrumentiem tiešas saziņas ceļā, rosinot viedokļu un pieredzes apmaiņu starp dažādu ES valstu tiesnešiem, prokuroriem, pasniedzējiem un tiesu/prokuratūras darbiniekiem, iepazīties ar EST, ECT un Eurojust darbu, procedūrām un lēmumu pieņemšanas procesu, tādējādi veicinot vienotu un efektīvu tiesu sistēmu darbību, kas balstīta uz Eiropas Savienības tiesību aktu ievērošanu.
Latvija ir tā dalībniece kopš 2004. gada. Latviju līdz 2024. gada beigām tīklā pārstāvēja Latvijas Tiesnešu mācību centrs, kurš, pamatojoties uz līdzdarbības līgumu ar Tiesu administrāciju, nodrošināja tiesnešu un tiesu darbinieku tālākizglītību. Arī Latvijas Republikas prokuratūra līdz šī 2025. gada jūnijam bija EJTN dalībniece, nodrošinot prokuroriem iespēju piedalīties EJTN apmācību programmās.
2025. gada 1. janvāri savu darbību uzsāka Tieslietu akadēmija, kuras galvenā funkcija ir plānot, organizēt un īstenot mācības tiesnešiem un tiesu darbiniekiem, prokuroriem un prokuratūras darbiniekiem, kuri sniedz juridisku atbalstu prokurora pienākumu izpildes procesā, kā arī izmeklētājiem jautājumos, kas ir būtiski efektīvai tiesas spriešanai. Saskaņā ar Tieslietu akadēmijas 3. panta pirmās daļas 6. punktu Tieslietu akadēmija īsteno starptautisko sadarbību ar tiesnešu un prokuroru mācību nodrošinātājiem, kā arī piedalās starptautiskos projektos atbilstoši savai kompetencei. 2025. gada 17. janvārī Tieslietu padome pieņēma lēmumu deleģēt Tieslietu akadēmiju iesniegt pieteikumu dalībai EJTN. Pamatojoties uz EJTN Ģenerālās asamblejas lēmumu, kopš 2025. gada 11. jūnija Latviju EJTN pārstāv tikai Tieslietu akadēmija.
EJTN izstrādā mācību standartus, mācību un apmaiņas programmas, koordinē tiesnešu, prokuroru un tiesu varas darbinieku mācību apmaiņas un mācību programmas, izplata pieredzi mācību organizēšanā. Tīkls nodrošina iespējas tiesnešiem, prokuroriem un citiem tiesu sistēmas darbiniekiem pilnveidot prasmes un zināšanas par Eiropas valstu tiesu sistēmām, noderīgu tiesu praksi, ES tiesību aktiem un instrumentiem tiešas saziņas ceļā, rosinot viedokļu un pieredzes apmaiņu starp dažādu ES valstu tiesnešiem, prokuroriem, pasniedzējiem un tiesu/prokuratūras darbiniekiem, iepazīties ar EST, ECT un Eurojust darbu, procedūrām un lēmumu pieņemšanas procesu, tādējādi veicinot vienotu un efektīvu tiesu sistēmu darbību, kas balstīta uz Eiropas Savienības tiesību aktu ievērošanu.
Latvija ir tā dalībniece kopš 2004. gada. Latviju līdz 2024. gada beigām tīklā pārstāvēja Latvijas Tiesnešu mācību centrs, kurš, pamatojoties uz līdzdarbības līgumu ar Tiesu administrāciju, nodrošināja tiesnešu un tiesu darbinieku tālākizglītību. Arī Latvijas Republikas prokuratūra līdz šī 2025. gada jūnijam bija EJTN dalībniece, nodrošinot prokuroriem iespēju piedalīties EJTN apmācību programmās.
2025. gada 1. janvāri savu darbību uzsāka Tieslietu akadēmija, kuras galvenā funkcija ir plānot, organizēt un īstenot mācības tiesnešiem un tiesu darbiniekiem, prokuroriem un prokuratūras darbiniekiem, kuri sniedz juridisku atbalstu prokurora pienākumu izpildes procesā, kā arī izmeklētājiem jautājumos, kas ir būtiski efektīvai tiesas spriešanai. Saskaņā ar Tieslietu akadēmijas 3. panta pirmās daļas 6. punktu Tieslietu akadēmija īsteno starptautisko sadarbību ar tiesnešu un prokuroru mācību nodrošinātājiem, kā arī piedalās starptautiskos projektos atbilstoši savai kompetencei. 2025. gada 17. janvārī Tieslietu padome pieņēma lēmumu deleģēt Tieslietu akadēmiju iesniegt pieteikumu dalībai EJTN. Pamatojoties uz EJTN Ģenerālās asamblejas lēmumu, kopš 2025. gada 11. jūnija Latviju EJTN pārstāv tikai Tieslietu akadēmija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kopš 2004. gada Latvija ir bijusi EJTN dalībniece un veikusi iemaksas par dalību EJTN, pusi no dalības maksas ir maksājis Latvijas Tiesnešu mācību centrs un otru pusi – Latvijas Republikas prokuratūra. Līdz ar Tieslietu akadēmijas izveidi un Tieslietu padomes lēmumu, kā arī EJTN Ģenerālās asamblejas lēmumu, Tieslietu akadēmija ir vienīgā Latvijas institūcija, kas Latviju pārstāv EJTN no 2025. gada 11. jūnija. Lai Tieslietu akadēmija varētu veikt iemaksas par dalību EJTN, atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta instrukcijas Nr. 4 "Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem" 28.3. apakšpunktam maksājumiem starptautiskajās institūcijās ir nepieciešama Ministru kabineta atļauja uzņemties Tieslietu akadēmijai ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas par dalību EJTN.
Risinājuma apraksts
Risinājums paredz atļaut Tieslietu ministrijai (Tieslietu akadēmijai) uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas par dalību EJTN 2025. gadā un turpmāk ik gadu.
Dalība EJTN sniedz iespējas tiesnešiem, prokuroriem un citiem tiesu sistēmas darbiniekiem pilnveidot prasmes un zināšanas par Eiropas valstu tiesu sistēmām, noderīgu tiesu praksi, ES tiesību aktiem un instrumentiem tiešas saziņas ceļā, rosinot viedokļu un pieredzes apmaiņu starp dažādu ES valstu tiesnešiem, prokuroriem, pasniedzējiem un tiesu/prokuratūras darbiniekiem, kā arī nodrošina mācības un ilgtermiņa stažēšanās iespējas EST, ECT.
Tieslietu akadēmijas dalība EJTN tīklā sniedz vienādas iespējas gan tiesnešiem, gan prokuroriem, tāpēc 2026. gadā un turpmāk katru gadu samaksu EJTN veiks tikai Tieslietu akadēmija. Tāpēc Latvijas Republikas prokuratūra ir iesniegusi priekšlikumu likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" izskatīšanai Saeimā 2. lasījumā, paredzot pārdali Tieslietu akadēmijai 2026. gadā un turpmāk ik gadu 2 725 euro apmērā.
Lai būtu EJTN dalībniece un Latvijas tiesu varas pārstāvji varētu izmantot EJTN nodrošinātās iespējas, katru gadu nepieciešams maksāt dalības maksu. Tieslietu akadēmija ir uzskatāma par budžeta iestādi Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē un atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta instrukcijas Nr. 4 “Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem” 28.3. apakšpunktā minētajiem maksājumiem starptautiskajās institūcijās, ir nepieciešama Ministru kabineta atļauja uzņemties Tieslietu akadēmijai ilgtermiņa saistības, lai veiktu dalības maksu par dalību EJTN.
Dalība EJTN sniedz iespējas tiesnešiem, prokuroriem un citiem tiesu sistēmas darbiniekiem pilnveidot prasmes un zināšanas par Eiropas valstu tiesu sistēmām, noderīgu tiesu praksi, ES tiesību aktiem un instrumentiem tiešas saziņas ceļā, rosinot viedokļu un pieredzes apmaiņu starp dažādu ES valstu tiesnešiem, prokuroriem, pasniedzējiem un tiesu/prokuratūras darbiniekiem, kā arī nodrošina mācības un ilgtermiņa stažēšanās iespējas EST, ECT.
Tieslietu akadēmijas dalība EJTN tīklā sniedz vienādas iespējas gan tiesnešiem, gan prokuroriem, tāpēc 2026. gadā un turpmāk katru gadu samaksu EJTN veiks tikai Tieslietu akadēmija. Tāpēc Latvijas Republikas prokuratūra ir iesniegusi priekšlikumu likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" izskatīšanai Saeimā 2. lasījumā, paredzot pārdali Tieslietu akadēmijai 2026. gadā un turpmāk ik gadu 2 725 euro apmērā.
Lai būtu EJTN dalībniece un Latvijas tiesu varas pārstāvji varētu izmantot EJTN nodrošinātās iespējas, katru gadu nepieciešams maksāt dalības maksu. Tieslietu akadēmija ir uzskatāma par budžeta iestādi Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē un atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta instrukcijas Nr. 4 “Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem” 28.3. apakšpunktā minētajiem maksājumiem starptautiskajās institūcijās, ir nepieciešama Ministru kabineta atļauja uzņemties Tieslietu akadēmijai ilgtermiņa saistības, lai veiktu dalības maksu par dalību EJTN.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 725
0
5 450
0
5 450
5 450
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 725
0
5 450
0
5 450
5 450
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 725
0
-5 450
0
-5 450
-5 450
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 725
0
-5 450
0
-5 450
-5 450
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 725
0
5 450
0
5 450
5 450
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Biedru naudas apmēru nosaka EJTN.
Par 2025. gadu dalības maksa ir 2 725 euro (atbilstoši iesniegtajam rēķinam), savukārt 2026. gadā un turpmākajos gados būs 5 450 euro.
Tieslietu akadēmijas dalība EJTN tīklā sniedz vienādas iespējas gan tiesnešiem, gan prokuroriem, tāpēc 2026. gadā un turpmāk katru gadu samaksu EJTN veiks tikai Tieslietu akadēmija, tāpēc Latvijas Republika prokuratūra ir iesniegusi priekšlikumu likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" izskatīšanai Saeimā 2. lasījumā, paredzot pārdali uz Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 03.02.00 "Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas " 2026. gadā un turpmāk ik gadu 2 725 euro apmērā, lai nodrošinātu pusi no iemaksām EJTN.
Dalības maksas apmērs EJTN tiek apstiprināts katru gadu, un tas nav fiksēts maksājums. Iemaksas apmērs ir indikatīvs un var mainīties katru gadu.
Tieslietu akadēmija paredzēto saistību izpildi 2025. gadā un turpmākajos gados īstenos Tieslietu akadēmijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no valsts budžeta apakšprogrammas 03.02.00 “Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas” plānotajiem izdevumiem.
Par 2025. gadu dalības maksa ir 2 725 euro (atbilstoši iesniegtajam rēķinam), savukārt 2026. gadā un turpmākajos gados būs 5 450 euro.
Tieslietu akadēmijas dalība EJTN tīklā sniedz vienādas iespējas gan tiesnešiem, gan prokuroriem, tāpēc 2026. gadā un turpmāk katru gadu samaksu EJTN veiks tikai Tieslietu akadēmija, tāpēc Latvijas Republika prokuratūra ir iesniegusi priekšlikumu likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" izskatīšanai Saeimā 2. lasījumā, paredzot pārdali uz Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 03.02.00 "Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas " 2026. gadā un turpmāk ik gadu 2 725 euro apmērā, lai nodrošinātu pusi no iemaksām EJTN.
Dalības maksas apmērs EJTN tiek apstiprināts katru gadu, un tas nav fiksēts maksājums. Iemaksas apmērs ir indikatīvs un var mainīties katru gadu.
Tieslietu akadēmija paredzēto saistību izpildi 2025. gadā un turpmākajos gados īstenos Tieslietu akadēmijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no valsts budžeta apakšprogrammas 03.02.00 “Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas” plānotajiem izdevumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pēc rīkojuma apstiprināšanas Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu apropriācijas pārdalei 2025. gadā apakšprogrammas 03.02.00 “Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas” ietvaros starp izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām. Lai nodrošinātu biedra naudas iemaksu EJTN arī turpmākajos gados, Tieslietu ministrija sniegs priekšlikumu Finanšu ministrijā pamatbudžeta bāzes izdevumu precizēšanai apakšprogrammas 03.02.00 “Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas” ietvaros, veicot izdevumu pārdali starp izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
