Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
23-TA-90: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošo nekustamo īpašumu "V892" Praulienas pagastā, Madonas novadā, un "V903" Mētrienas pagastā, Madonas novadā, nodošanu Madonas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa, 43. pants, likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts, Madonas novada pašvaldības 2022. gada 31. maija lēmums Nr. 353 (protokols Nr. 13, 30.p.) "Par valsts vietējo autoceļu pārņemšanu Madonas novadā" un Madonas novada pašvaldības 2022. gada 22. novembra lēmums Nr. 730 (protokols Nr. 26, 5.p.) "Par grozījumiem lēmumā Nr. 353 (prot. Nr. 13, 30.p.) "Par valsts vietējo autoceļu pārņemšanu Madonas novadā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai un Eiropas Savienības finansējuma piesaistei ceļu un citas infrastruktūras sakārtošanai, darbavietu radīšanai un privāto investīciju piesaistei valstij Satiksmes ministrijas personā piederošie nekustamie īpašumi ir nododami Madonas novada pašvaldības īpašumā bez atlīdzības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar rīkojuma projektu Satiksmes ministrijai tiek dota atļauja nodot Madonas novada pašvaldības īpašumā bez atlīdzības šādus valstij piederošos nekustamos īpašumus:
1) nekustamo īpašumu "V892" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7086 008 0059) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 7086 008 0059) 7 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 7086 016 0080) 4,7 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 7086 017 0116) 0,7 ha platībā un uz tām izbūvētās kompleksās inženierbūve - "Autoceļš V892 km 0,000-6,610-2.posms" (būves kadastra apzīmējums 7086 008 0059 001) un "Autoceļš V892 km 0,000-6,610-1.posms" (būves kadastra apzīmējums 7086 016 0080 001) - Praulienas pagastā, Madonas novadā;
2) nekustamo īpašumu "V903" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7076 001 0069) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 7076 001 0055) 2,1 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 7076 002 0145) 6,2 ha platībā un uz tām izbūvēto komplekso inženierbūvi - "Autoceļš V903 km 0,000-4,330" (būves kadastra apzīmējums 7076 001 0055 001) - Mētrienas pagastā, Madonas novadā (turpmāk abi kopā - Nekustamie īpašumi).

Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu pašvaldības autonomā funkcija ir gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Madonas novada pašvaldības 2022. gada 31. maija lēmumā Nr. 353 (prot. Nr. 13, 30.p.) "Par valsts vietējo autoceļu pārņemšanu Madonas novadā" ir norādīts, ka nekustamo īpašumu, t.i., autoceļu pārņemšana būtu lietderīga kā būtisks infrastruktūras elements pašvaldības mērogā, jo valsts vietējie autoceļi savieno administratīvos centrus ar novada pilsētām, novada apdzīvotām teritorijām, kurās atrodas pagastu pārvaldes.
Nekustamie īpašumi nav ierakstīti zemesgrāmatā.
Ar Madonas novada pašvaldības 2022. gada 31. augusta lēmumu Nr. 544 (prot. Nr. 19, 14.p.) "Par nekustamā īpašuma "V902", Mētrienas pagastā, Madonas novadā, sadalīšanu, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7076 002 0085 sadalīšanu, nosaukuma piešķiršanu un nekustamā īpašuma lietošanas mērķu noteikšanu" nolemts sadalīt Satiksmes ministrijai piekrītošā nekustamā īpašuma "V902", Mētrienas pagastā, Madonas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7076 001 0046) sastāvā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 7076 002 0085) (turpmāk - Īpašums "V902") 8.2 ha platībā divās zemes vienībās. Atdalīt no Īpašuma "V902" zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 7076 001 0055 un noteikt tai lietošanas mērķi - zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļa zemes nodalījuma joslā (kods 1101) 2.1 ha platībā. No zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7076 002 0085 atdalītajai, jaunizveidojamai zemes vienībai 6.2 ha platībā un atdalītajai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 7076 001 0055 piešķirt jaunu nosaukumu "V903", Mētrienas pagasts, Madonas novads.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 31. maija rīkojuma Nr. 297 "Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības "Privatizācijas aģentūra" personā 9. punktu (9. pielikuma kārtas numuri 4756, 4772 un 4777) nekustamie īpašumi ir saglabājami valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā.
Nekustamo īpašumu sastāvā ietilpstošie autoceļi V892 "Saikava-Visagala stacija" 6.6 km kopgarumā un V903 "Mūrnieki-Gaigalieši" 23.1 km kopgarumā ir iekļauti Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumu Nr. 1104 "Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem" (turpmāk - Noteikumi Nr. 1104) 3. pielikuma "Vietējie autoceļi" sarakstā kā vietējie autoceļu posmi.
Saskaņā ar likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmajā daļā noteikto, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, atzīstams, ka Nekustamie īpašumi pieder valstij uz likuma pamata.
Atbilstoši minētajam, VSIA "Latvijas Valsts ceļi" izdodot izziņas - 2022. gada 4. novembra izziņu Nr. 4.9/18393 un 2022. gada 4. novembra izziņu Nr. 4.9/18394 - apliecina, ka Noteikumu Nr. 1104 3. pielikuma "Vietējie autoceļi" sarakstā iekļautie valstij piederošo autoceļu posmi atrodas Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2019/-49, noslēgtu 2019. gada 27. decembrī starp Latvijas Republikas Satiksmes ministriju un VSIA "Latvijas Valsts ceļi", ir nodoti VSIA "Latvijas Valsts ceļi" pārvaldījumā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 15. panta 3. un 4. punktu Nekustamie īpašumi kopā ar to sastāvā esošiem iepriekš minētajiem valstij piederošajiem autoceļiem ir reģistrēti Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā kā kadastra objekti.
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu, Madonas novada pašvaldība rīcība ar Nekustamajiem īpašumiem gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūves un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”.

Atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 5. panta pirmajai daļai ceļu lietotājiem ir tiesības transportlīdzekļu satiksmei lietot visus autoceļus, uz kuriem neattiecas īpašs aizliegums, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus un Ministru kabineta noteikumus par autoceļu valsts aizsardzību. Savukārt šī likuma 6. panta pirmā daļa, ceturtā daļa un ceturtā prim daļa noteic, ka valsts autoceļi un pašvaldību autoceļi un ielas lietojamas bez maksas, ja likumā nav noteikts citādi.
Maksu var ņemt par tādu autoceļu lietošanu, kas izbūvēti par privātiem līdzekļiem. Šādos gadījumos maksu nosaka autoceļa īpašnieks.
Pašvaldība ar saistošajiem noteikumiem var paredzēt, ka par transportlīdzekļa novietošanu uz pašvaldības autoceļa vai ielas stāvēšanai drīkst iekasēt maksu.
Līdz ar to, Madonas novada pašvaldībai, lemjot par maksas transportlīdzekļu novietošanas vietas izveidošanu, būs jāievēro, ka tā būs saimnieciskā darbība.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta 2.5 daļa noteic, ka publiska personas nekustamo īpašumu, kas nodots bez atlīdzības funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, ir tiesības izmantot papildinošu saimniecisku darbību veikšanai tikai tiktāl, ciktāl šī saimnieciskā darbība ir nepieciešama un saistīta ar funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanu, kā arī ievērojot nosacījumus, kas izriet no Eiropas Savienības aktiem komercdarbības atbalsta kontroles jomā.
Papildinošas saimnieciskās darbības apjomam ir jābūt ierobežotam attiecībā pret infrastruktūras jaudu, proti, tā ir papildinoša arī tikai tad, ja šai darbībai ik gadu atvēlētā jauda nepārsniedz 20% no infrastruktūras kopējās gada jaudas (platības vai laika izteiksmē).
Madonas novada pašvaldība sekos līdzi tam, lai iepriekšminētie papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumi tiktu ievēroti. Lai varētu gūt patiesu un skaidru priekšstatu par papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumu ievērošanu, pašvaldība, ja nepieciešams, izstrādās iekšējās kārtības noteikumus jeb metodiku.

Ar rīkojuma projektu Madonas novada pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par Nekustamo īpašumu ierakstīšanu zemesgrāmatā un īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, kā arī veikt citas nepieciešamās darbības attiecīgo Nekustamo īpašumu ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Nekustamie īpašumi ir ierakstāmi zemesgrāmata uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā vienlaikus ar Madonas novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Izbeidzoties nepieciešamībai Madonas novada pašvaldībai izmantot Nekustamos īpašumus rīkojuma projektā minētās autonomās funkcijas izpildei, Nekustamie īpašumi tiks atdoti Satiksmes ministrijai visā to sastāvā kopā ar neatdalāmiem uzlabojumiem, t.i., kopā ar uz tiem izbūvētām būvēm un citiem labiekārtojama elementiem attiecīgi Civillikuma 854.pantam, kas noteic, ka galvenās lietas būtiskās daļas ir visas tās, kas atrodas ar viņu nesaraujamā sakarā un ietilpst viņas sastāvā, tā ka bez tām galvenā lieta pēc būtības nevarētu nemaz pastāvēt vai nebūtu atzīstama par pilnīgu.
Nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības, Madonas novada pašvaldībai jāieraksta atzīme par aizliegumu atsavināt nekustamos īpašumus un apgrūtināt tos ar hipotēku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamie īpašumi ir nepieciešami Madonas novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktā minētās pašvaldības autonomās funkcijas izpildei - gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Risinājuma apraksts
Pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai un Eiropas Savienības finansējuma piesaistei ceļu un citas infrastruktūras sakārtošanai, darbavietu radīšanai un privāto investīciju piesaistei valstij Satiksmes ministrijas personā piederošie Nekustamie īpašumi ir nododami pašvaldībai īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktu, Madonas novada pašvaldība rīcībā ar nekustamajiem īpašumiem gādās par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūves un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām), un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šā uzdevuma izpildi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Autoceļu lietotāji.
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmējdarbība autopārvadājumu jomā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību vai pārbūvi, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar Nekustamo īpašumu ierakstīšanu zemesgrāmatā, segs Madonas novada pašvaldība. Madonas novada pašvaldībai, pārņemot īpašumā Nekustamos īpašumus, saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 11.marta noteikumu Nr.173 „Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība” 1.pielikumu piešķirtais valsts pamatbudžeta programmas „Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammas „Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)” apmērs paliek nemainīgs un papildus līdzekļi no valsts budžeta netiek piešķirti.

4.1.1. Ministru kabineta 2009.gada 29.septembra noteikumi Nr.1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt norādes par rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu piederību Madonas novada pašvaldībai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi", Madonas novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Madonas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktu Madonas novada pašvaldība ar nekustamo īpašumu pārņemšanu nodrošinās autonomās funkcijas izpildi – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Skar transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta transporta infrastruktūras izbūves teritorijas sakārtošana.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi