24-TA-1189: Likumprojekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Pasaules Pasta konvencijas Pirmo papildprotokolu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Latvijai kā Pasaules Pasta Savienības (turpmāk – UPU) dalībniecei ir jānodrošina saistošo dokumentu piemērošanu Latvijā un ir jāratificē Pasaules Pasta konvencijas Pirmais papildprotokols (turpmāk - Konvencijas Pirmais papildprotokols).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai apstiprinātu Konvencijas Pirmo papildprotokolu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas Republika ir UPU dalībvalsts. Saskaņā ar UPU konstitūcijas (turpmāk -Konstitūcija) 22.panta 3.punktu dalībvalstīm ir saistoši UPU pieņemtie pamatdokumenti, tostarp Pasaules Pasta Konvencija (turpmāk - Konvencija). Dalībvalstīm jānodrošina, ka tās izraudzītais pasta operators pilda visas saistības, kas izriet no šiem dokumentiem.
Konvencija nosaka vispārīgas prasības par starptautiskajiem pasta pakalpojumiem, prasības maksas, papildmaksas un atbrīvojuma no maksas noteikšanai, definē pamatpakalpojumus un papildpakalpojumus, nosaka aizliegumus attiecībā uz pasta sūtījumu saturu, kā arī nosaka prasības attiecībā uz izraudzīto pasta operatoru atbildību un savstarpējo norēķinu veikšanu par pasta sūtījumu apmaiņu starp izraudzītajiem pasta operatoriem. Atbilstoši Konstitūcijas 22.panta 6.punktam, atrunas par Konvencijas normu piemērošanu ietver tai pievienotajā Noslēguma protokolā.
2022. gada 15. septembrī ir pieņemts likums "Par Pasaules Pasta konvenciju un tās Noslēguma protokolu".
Pasta likuma 3.pantā noteikts, ka papildus Pasta likumā noteiktajām prasībām pasta nozari reglamentē arī citi normatīvie akti, Konvencija un citi Latvijas Republikai saistoši starptautiskie līgumi, savukārt likuma 6.pantā noteikts, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators) nosaka to pasta komersantu, kurš sniegs pasta pakalpojumus Latvijas Republikas teritorijā, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības, un kurš atbilstoši minētajām saistībām pasta darbības jautājumos pārstāvēs Latvijas Republiku attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem (turpmāk — izraudzītais pasta operators).
Regulators ar 2009. gada 7. decembra lēmumu Nr.408 "Par pārstāvību attiecībās ar citu valstu noteiktiem pasta operatoriem" noteica VAS "Latvijas Pasts" pienākumu sniegt Latvijas Republikas teritorijā pasta pakalpojumus, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības un pārstāvēt Latvijas Republiku attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem.
Konvencija nosaka vispārīgas prasības par starptautiskajiem pasta pakalpojumiem, prasības maksas, papildmaksas un atbrīvojuma no maksas noteikšanai, definē pamatpakalpojumus un papildpakalpojumus, nosaka aizliegumus attiecībā uz pasta sūtījumu saturu, kā arī nosaka prasības attiecībā uz izraudzīto pasta operatoru atbildību un savstarpējo norēķinu veikšanu par pasta sūtījumu apmaiņu starp izraudzītajiem pasta operatoriem. Atbilstoši Konstitūcijas 22.panta 6.punktam, atrunas par Konvencijas normu piemērošanu ietver tai pievienotajā Noslēguma protokolā.
2022. gada 15. septembrī ir pieņemts likums "Par Pasaules Pasta konvenciju un tās Noslēguma protokolu".
Pasta likuma 3.pantā noteikts, ka papildus Pasta likumā noteiktajām prasībām pasta nozari reglamentē arī citi normatīvie akti, Konvencija un citi Latvijas Republikai saistoši starptautiskie līgumi, savukārt likuma 6.pantā noteikts, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators) nosaka to pasta komersantu, kurš sniegs pasta pakalpojumus Latvijas Republikas teritorijā, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības, un kurš atbilstoši minētajām saistībām pasta darbības jautājumos pārstāvēs Latvijas Republiku attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem (turpmāk — izraudzītais pasta operators).
Regulators ar 2009. gada 7. decembra lēmumu Nr.408 "Par pārstāvību attiecībās ar citu valstu noteiktiem pasta operatoriem" noteica VAS "Latvijas Pasts" pienākumu sniegt Latvijas Republikas teritorijā pasta pakalpojumus, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības un pārstāvēt Latvijas Republiku attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar UPU Konstitūcijas 31.pantu grozījumi Konvencijā tiek noformēti ar papildprotokoliem. 2023. gada 5.oktobrī UPU Ceturtajā ārkārtas kongresā Rijādā tika izdarīti grozījumi Konvencijā un tika parakstīts Konvencijas Pirmais papildprotokols.
Konvencijas Pirmajā papildprotokolā ietverti šādi Konvencijā izdarītie grozījumi:
1. Pienākumi nodrošināt obligātos papildpakalpojumus tika noteikti atkarībā no pasta sūtījumu satura un sūtījumu virzības:
- pienākums nodrošināt reģistrācijas pakalpojumu turpmāk attiecināms uz tādiem izejošiem un ienākošiem prioritāriem un vēstuļu korespondences aviosūtījumiem, kuros ir tikai dokumenti;
- pienākums nodrošināt izsekojamības pakalpojumu attiecināms uz tādu ienākošo prioritāro un vēstuļu korespondences aviosūtījumu piegādi, kuros ir preces.
2. No obligātiem papildpakalpojumiem izslēgts pakalpojums "Speciālie maisi M" (kuros ir laikraksti un citi periodiskie izdevumi, grāmatas un līdzīgi iespieddarbi vienam un tam pašam adresātam uz to pašu adresi), nosakot to par papildpakalpojumu pēc izvēles attiecībās ar tiem izraudzītajiem operatoriem, kuri ir vienojušies sniegt šo pakalpojumu.
Konvencijas Pirmā papildprotokola III pants noteic, ka tas stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī (izņemot II panta 1.1. un 1.2. apakšpunktā minētos grozījumus, kas stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī) un ir spēkā nenoteiktu laiku.
Latvijai kā UPU dalībvalstij jāievēro un jāizpilda tās dokumentos noteiktās prasības un saistības un, ievērojot Konstitūcijas 26.pantā minētos procesuālos noteikumus, Konvencijas Pirmais papildprotokols ir jāratificē un paziņojums par ratifikāciju jāiesniedz UPU Starptautiskā biroja ģenerāldirektoram.
Konvencijas Pirmajā papildprotokolā ietverti šādi Konvencijā izdarītie grozījumi:
1. Pienākumi nodrošināt obligātos papildpakalpojumus tika noteikti atkarībā no pasta sūtījumu satura un sūtījumu virzības:
- pienākums nodrošināt reģistrācijas pakalpojumu turpmāk attiecināms uz tādiem izejošiem un ienākošiem prioritāriem un vēstuļu korespondences aviosūtījumiem, kuros ir tikai dokumenti;
- pienākums nodrošināt izsekojamības pakalpojumu attiecināms uz tādu ienākošo prioritāro un vēstuļu korespondences aviosūtījumu piegādi, kuros ir preces.
2. No obligātiem papildpakalpojumiem izslēgts pakalpojums "Speciālie maisi M" (kuros ir laikraksti un citi periodiskie izdevumi, grāmatas un līdzīgi iespieddarbi vienam un tam pašam adresātam uz to pašu adresi), nosakot to par papildpakalpojumu pēc izvēles attiecībās ar tiem izraudzītajiem operatoriem, kuri ir vienojušies sniegt šo pakalpojumu.
Konvencijas Pirmā papildprotokola III pants noteic, ka tas stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī (izņemot II panta 1.1. un 1.2. apakšpunktā minētos grozījumus, kas stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī) un ir spēkā nenoteiktu laiku.
Latvijai kā UPU dalībvalstij jāievēro un jāizpilda tās dokumentos noteiktās prasības un saistības un, ievērojot Konstitūcijas 26.pantā minētos procesuālos noteikumus, Konvencijas Pirmais papildprotokols ir jāratificē un paziņojums par ratifikāciju jāiesniedz UPU Starptautiskā biroja ģenerāldirektoram.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts ir sagatavots, lai ratificētu Konvencijas Pirmo papildprotokolu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- VAS "Latvijas Pasts"
Ietekmes apraksts
VAS "Latvijas Pasts" ir Latvijas Republikas izraudzītais pasta operators, kuram noteikts pienākums sniegt pasta pakalpojumus Latvijas Republikas teritorijā, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Pasaules Pasta konvencijas Pirmais papildprotokols
Apraksts
Latvijai kā UPU dalībvalstij jāievēro un jāizpilda tās dokumentos noteiktās prasības un saistības un, ievērojot Konstitūcijas 26. pantā minētos procesuālos noteikumus, Konvencijas Pirmais papildprotokols ir jāratificē un paziņojums par ratifikāciju jāiesniedz UPU Starptautiskā biroja ģenerāldirektoram.
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Pasaules Pasta konvencijas Pirmais papildprotokols
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
2023. gada 5. oktobrī UPU Ceturtajā ārkārtas kongresā Rijādā tika izdarīti grozījumi Konvencijā un tika parakstīts Konvencijas Pirmais papildprotokols, kas ietver Konvencijā izdarītos grozījumus.
Latvijai kā UPU dalībvalstij jāievēro un jāizpilda UPU dokumentos noteiktās prasības un saistības un, ievērojot Konstitūcijas 26. pantā minētos procesuālos noteikumus, Konvencijas Pirmais papildprotokols ir jāratificē un paziņojums par ratifikāciju jāiesniedz UPU Starptautiskā biroja ģenerāldirektoram.
Latvijai kā UPU dalībvalstij jāievēro un jāizpilda UPU dokumentos noteiktās prasības un saistības un, ievērojot Konstitūcijas 26. pantā minētos procesuālos noteikumus, Konvencijas Pirmais papildprotokols ir jāratificē un paziņojums par ratifikāciju jāiesniedz UPU Starptautiskā biroja ģenerāldirektoram.
1.pants.
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
